Bronnen bij Vijfde colonne: waarschuwingen
| 28 jun.2009 |
Onder wat voorbeelden van personen die gewaarschuwd hebben voor het gevaar
van moslims in Europa als een vijfde colonne. De meeste zijn van een aantal
jaren terug:
Uit: De Volkskrant, 24-08-2005, door David Rieff (The New York
Times), docent aan de New York University en gelieerd aan de Council on
Foreign Relations.
In Europa dreigt een multiculturele oorlog
Na de aanslagen op de Londense metro van vorige maand zijn alle Europeanen,
van welke overtuiging ook, zich nog eens gaan beraden op de moslim-minderheden
in hun midden. Dat werd de hoogste tijd.
Sommige linkse politici leggen bij voorkeur de nadruk op de directe oorzaken van
de moslim-woede en kijken vooral naar de wijdverbreide verontwaardiging onder
islamitische migranten over de oorlog in Irak en het Israëlisch-Palestijnse
conflict. Maar de harde werkelijkheid is dat de crisis in de verstandhouding
tussen de Europeanen en de islamitische diaspora veel diepere wortels heeft.
Eerlijk gezegd kan het haast niet erger. Wat de Europeanen
begint te dagen is een veel moeilijker waarheid: de immigranten die sinds de
jaren vijftig naar Europa zijn gekomen omdat Europese regeringen en bedrijven
een massale migratie aanmoedigden, zijn volkomen vervreemd van de Europese
samenleving om redenen die weinig te maken hebben met het Midden-Oosten, maar
alles met Europa.
Die vervreemding is cultureel, historisch en bovenal
godsdienstig van aard, minstens zozeer als politiek. Migranten die zich tot
Europa aangetrokken voelden vanwege zijn economische succes, zijn in opstand
gekomen tegen de culturele, sociale en zelfs psychologische factoren die ten
grondslag lagen aan dat succes.
Vele moslim-migranten en hun kinderen hebben zich nog altijd
niet kunnen verzoenen met hun situatie in Europa. Sommigen hebben het gevoel dat
er met minachting wordt neergekeken op hun traditionele waarden, anderen vrezen
de onafhankelijkheid van de vrouw en alles wat dat zou kunnen betekenen voor de
toekomst van het 'traditionele' islamitische gezin. Van de weeromstuit heeft
menigeen zijn heil gezocht bij de meest obscure interpretatie van de islam. Aan
de uiterste rand van de diaspora hebben sommigen hun toevlucht genomen tot
geweld. ...
De multiculturele droom in Europa - waarvan de ontluistering
op zijn schrijnendst is in Nederland, in eigen ogen het tolerantste aller
Europese landen - was dat islamitische en andere immigranten op den duur de
normen en waarden van hun nieuwe land zouden aanvaarden. Het was nooit duidelijk
hoe dit toekomstbeeld kon samengaan met die andere vooronderstelling van het
multiculturalisme, dat de groepsidentiteit behouden zou blijven. Maar dat is nu
een academische vraag. De Europese vorm van multiculturalisme, welwillend en
zelfvoldaan tegelijk, is niet langer houdbaar. Dat weten de meeste Europeanen
heel goed.
Wat ze niet weten is wat ze nu moeten doen. Als de
anti-moslimlijn van het Franse Front National of het Vlaams Belang de
hoofdstroming werd, zou de islamitische diaspora in Europa alleen maar
veranderen in de vijfde colonne die ze nu niet is.
Maar de Europeanen kunnen de migranten toch moeilijk een veto
laten uitspreken over hun eigen zeden en gebruiken, of het nu om vrouwenrechten
gaat of het recht op heiligschennis - waar Theo van Gogh zijn leven voor heeft
gegeven.
Hoe te voorkomen dat de multiculturele werkelijkheid in
Europa ontaardt in een oorlog van allen tegen allen? Dat is de uitdaging waar
dit werelddeel voor staat. Alle andere problemen van Europa lijken daarbij in
het niet te zinken.
Uit: De Volkskrant, 08-11-2005, van correspondent Jan Tromp 'Wakker worden, Europa, 't is oorlog'
Met grote belangstelling volgen de Amerikanen de onlusten in Frankrijk. Er staan
grote stukken in kranten en tijdschriften, elke dag toont de televisie beelden
van de branden. Het lijkt alsof de Amerikanen in de spiegel kijken van hun
eigen, door klassentegenstellingen gespleten samenleving.
Het is opvallend hoe de Franse problemen worden geduid: niet als min of meer
willekeurig opgekomen rellen, maar als de manifestatie van 'een groeiende
onderklasse' en als het begin van 'de Euro-Arabische burgeroorlog'.
'Wakker worden, Europa', schreef zondag een columnist van de Chicago Sun-Times.
'Jullie zijn in een oorlog beland.' ...
Zoete wraak is niet het overheersende sentiment, wel is er
behoefte conclusies te trekken. Theodore Dalrymple, redacteur van het
conservatieve tijdschrift City Journal ...
'De buitenwijken van de meeste steden in Frankrijk', aldus Dalrymple, 'lijken
sterk op de kleine plaatsen in het midden-westen van Amerika.' In beide
gemeenschappen tref je 'de min of meer permanent niet-geïntegreerden'.
...
In Human Events, een conservatief weekblad, wijst columnist en
ex-presidentskandidaat Patrick Buchanan op een verschil dat de Fransen nog zal
opbreken: 'Ofschoon het bijna allemaal Franse burgers zijn, maken de
relschoppers geen deel uit van het Franse volk. Ze leven in Frankrijk, ze zijn
niet Frans.' De zwarten van Amerika zijn altijd Amerikanen geweest, in weerwil
van alle discriminatie. 'We waren verdeeld, maar we waren ook één natie, één
volk.'
Voor de Fransen (en de Europeanen) zal de snelgroeiende moslimbevolking een
vijfde colonne blijken te zijn, denkt Buchanan.
Uit: De Volkskrant, 02-09-2006, door Bruce Bawer, Amerikaanse auteur,
woonachtig in Noorwegen, schrijver van
Terwijl Europa sliep. De dreiging van de radicale islam
Haat smeult in ‘Eurabië’
We zijn stekeblind voor de antiwesterse mentaliteit in de grote Europese
moslimgemeenschappen, zegt Bruce Bawer.
Tussentitels: De Europese gevestigde orde heeft zich bij de islamisering van Europa
neergelegd
Europa was een vriend van de moslims, dachten we, en de moslims wisten
dat
Laatst zag ik Casablanca voor pakweg de twintigste keer. Er komen
personages in voor uit de Verenigde Staten, Noorwegen, Groot-Brittannië,
Duitsland, Frankrijk, Nederland, Tsjechoslowakije en Bulgarije, die door hun
schokkende ervaringen in het bezette Europa een kostbare les hebben geleerd: wat
vrijheid waard is. Velen proberen naar Amerika te gaan, een baken van vrijheid
in een donkere wereld. Indringend is de scène in Rick’s Café waarin
nazi-officieren Die Wacht am Rhein aanheffen, waarop de andere bezoekers
in La Marseillaise uitbarsten.
Eigenlijk had ik na 11/9 in het Westen net zo’n soort
internationale eendracht ter verdediging van de vrijheid verwacht. Maar die
bleef uit. Waarom? Vooral door een verkeerde inschatting van de vijand. Nog
steeds wordt moslimterreur vaak gezien als een wanhopige reactie op armoede,
onderdrukking en/of de westerse buitenlandse politiek en niet als wat het ís:
een jihad door mensen die het Westen willen veroveren zoals Mohammed met
Noord-Afrika heeft gedaan, door onderwerping van ongelovigen en invoering van de
sharia. ...
Sommige mensen realiseren zich wel met wat voor vijand we te
maken hebben, maar onderschatten waartoe hij in staat is. Die luchthartigheid
kan ons fataal worden. Zo onvoorstelbaar als het was dat de Twin Towers zomaar
in puin konden worden gelegd, zo onverwoestbaar kan de westerse beschaving
lijken, en het idee dat we die moeten verdedigen, doet misschien wel denken aan
– ach, iets uit een oude film. ...
Op 11/9 was ik (net als nu) een New-Yorker die in Oslo woonde. Toch begreep ik
die dag dat ik nooit echt was weggegaan – want ik wist dat niet alleen mijn
geboortestad werd aangevallen, maar de hele vrije wereld. We waren duidelijk in
oorlog – niet alleen met de terroristen, maar ook met hun filosofische
bondgenoten in het Westen.
Met die laatsten had ik al kennisgemaakt. Toen ik in 1999 in Amsterdam Oud-West
woonde, keek ik om me heen en merkte ik dat ik een belangrijk stukje van de
Europese puzzel over het hoofd had gezien: de opkomst van moslimgemeenschappen
die geen tijdelijk verschijnsel waren (zoals de inmiddels verdwenen Poolse buurt
in Manhattan waar mijn vader opgroeide) maar het begin van een snel groeiende,
in zichzelf gekeerde Europese islamitische gemeenschap, die steeds vrijmoediger
en stelliger werd in haar afwijzing van de westerse waarden. De feestvreugde op
11/9 in de straten van plaatsen als Ede bevestigde mijn vermoeden dat er in deze
enclaves onheilspellende dingen gebeuren.
Na 11/9 voelden de Europese leiders zich verplicht aan de Amerikaanse invasie
van Afghanistan mee te doen. Maar het aanvankelijke vertoon van solidariteit
door politici en intellectuelen (we are all Americans) maakte al gauw plaats
voor geluiden dat de VS – door Israël te steunen, Arabische dictators in het
zadel te houden, de mondialisering te bevorderen enzovoorts – zelf om 11/9
hadden gevraagd. In tegenstelling tot Europa. Europa was een vriend van de
moslims. En de moslims wisten dat. Dus was Europa veilig. Deze zienswijze kreeg
al gauw de overhand in West-Europa. Luttele dagen na 11/9 dreef de Noorse
schrijver Gert Nygårdshaug de spot met het idee dat er een aanval op ‘Oslo of
Rome of Kopenhagen’ ophanden was. Hij stond bepaald niet alleen met zijn hoon.
Toen volgden Madrid, Londen, Bali, Beslan, Mumbai. Van Gogh werd afgeslacht,
moslims schopten rellen in Frankrijk, en hun geloofsgenoten in Denemarken
reageerden woedend op krantencartoons van Mohammed. De West-Europese elite
bagatelliseerde of ontkende zelfs het verband tussen die gebeurtenissen. Toch
wordt de waarheid met het jaar duidelijker: ook al waren de VS het doelwit op
11/9, de frontlijn van de oorlog tegen het moslimfundamentalisme ligt in Europa.
En in die oorlog heeft de vijand geen bommen maar demografie als machtigste
wapen. De immigratiecijfers van moslims zijn onverminderd hoog, net als hun
voortplantingstempo. Goed, er zijn verhoudingsgewijs weinig terroristen onder de
Europese moslims, maar een veel groter deel – dat het ‘nieuws’ volgt op
satellietzenders als Al Jazeera en dat moskeeën, buurtcentra en internetforums
bezoekt waar de haat tegen het Westen wordt aangewakkerd – vindt de Europese
cultuur ondraaglijk decadent en steunt het jihadistische streven naar een
volgens de voorschriften van de koran bestuurd kalifaat in Europa.
Uit peilingen blijkt dat zeker 40 procent van de Britse moslims voorstander is
van de invoering van de sharia in Groot-Brittannië en dat minstens een kwart
achter de aanslagen van 7/7 staat.
De retoriek van het Europese establishment ten spijt ligt de verklaring niet in
armoede en onwetendheid: de felste antiwesterse gevoelens vind je niet onder
analfabete immigranten uit afgelegen Arabische dorpen, maar onder hun in Europa
geboren kinderen die goed opgeleid zijn, in welstand leven en in een BMW rijden.
In heel Europa hebben alleen de Denen enigszins serieuze maatregelen genomen
tegen de opkomst van ‘Eurabië’, zoals de wetenschapper Bat Ye’or het noemt. Het
gevolg: de immigratie in Denemarken neemt af, de integratie verbetert. Toch is
zelfs in Denemarken het vrije woord minder vrij geworden doordat cartoonisten
met de dood zijn bedreigd. En ook elders rukt de sharia op.
In België is ‘islamofobie’ tegenwoordig bij wet verboden, en in Groot-Brittannië
werd vorig jaar een wetsvoorstel met gelijke strekking door het Lagerhuis
aangenomen, maar door de Lords in het Hogerhuis getorpedeerd. In Noorwegen kun
je inmiddels de gevangenis in gaan voor ‘belediging’ van iemands godsdienst (en
de bewijslast ligt bij de beschuldigde).
Een onheilspellend voorproefje van wat Europa te wachten staat zagen we in
februari in Oslo, toen hoofdredacteur Velbjørn Selbekk, die zich na het
afdrukken van de Mohammed-cartoons wekenlang niets van alle doodsbedreigingen
had aangetrokken, plotsklaps op een van overheidswege georganiseerde
persconferentie zijn kruiperige verontschuldigingen aanbood aan de grootste
bijeenkomst van imams uit de Noorse geschiedenis. De Noorse regering noemde die
capitulatie lovend een gebaar van ‘verzoening’, waarna er een officiële
delegatie naar Qatar toog om ook moslimleider Yusuf al-Qaradawi vergiffenis te
vragen. ...
Op 11/9 had ik nooit kunnen denken dat vijf jaar later een man die weigert het
stenigen van overspelige vrouwen te veroordelen als de belangrijkste stem van de
‘gematigde’ Europese moslims zou gelden; dat Europese overheden nog steeds
subsidie zouden geven aan moskeeën en islamitische scholen waar minachting voor
democratie, joden, homo’s en seksuele gelijkheid wordt onderwezen; dat de
burgemeester van Amsterdam meent dat we de onderdrukking van islamitische
vrouwen in het Westen maar moeten accepteren; en dat Groot-Brittannië nog steeds
een vrijhaven zou zijn voor radicale geestelijken, waar koningin Elizabeth
lintjes uitdeelt aan lieden als Iqbal Sacranie (die homoseksualiteit
‘onaanvaardbaar’ vindt) en de Londense burgemeester Ken Livingstone voornoemde
Al-Qaradawi (die zelfmoordaanslagen en de executie van homo’s verdedigt) prijst
om zijn ‘vooruitstrevend- heid’.
De misvattingen zijn taai. In augustus meldde het persbureau AP dat de Duitsers
‘verbijsterd’ waren door de mislukte bomaanslagen op treinen in hun land omdat
ze dachten dat ze door hun ‘verzet tegen de oorlog in Irak gevrijwaard zouden
blijven’ van terrorisme. En na de aanhouding van de ‘Engelse jongens’ die
vliegtuigen tussen Londen en de VS wilden opblazen, beloofde de Britse minister
voor Integratie zich te buigen over een voorstel van moslimleiders om in
immigrantenwijken de sharia in te voeren teneinde potentiële bommenleggers te
vriend te houden.
Op 11/9 had ik nooit geloofd dat de meeste Europeanen in 2006 nog steeds niet
zouden weten dat – om twee willekeurige voorbeelden te noemen – zeven van de
tien migrantenvrouwen in Zweden (volgens een onderzoek van de EU) te maken
krijgen met ‘eergeweld’, en dat joodse kinderen (volgens een rapport van de
Franse overheid) ‘geen onderwijs meer kunnen volgen’ in Frankrijk door het
agressieve gedrag van hun islamitische klasgenoten. In sommige landen heeft het
gezag de handdoek al in de ring gegooid. In 2004 gaf de Zweedse politie toe
‘geen greep te hebben op de situatie in Malmö’, dat werd geteisterd door een
golf van verkrachtingen en berovingen door moslims. En in augustus verklaarde de
politie van Oslo na een schietpartij tussen moslimbendes dat ze ‘uit angst voor
haar eigen veiligheid niet tegen de bendes durfde op te treden’.
Op 11/9 werd de vrije wereld krachtig aan zijn vrijheid herinnerd. In Europa is
de geest van die dag om zeep geholpen door een gevestigde orde die zich
kennelijk bij de onvermijdelijke islamisering van Europa heeft neergelegd en die
voortdurend de waarheid op haar kop zet door de daders als slachtoffers te
betitelen en zelfverdediging als opruiing. Het is hard nodig dat die
voorstelling van zaken wordt rechtgezet en dat de geest van 11/9 herleeft. Want
de kern van de zaak is simpel: als wij onze vrijheid niet net zo vurig koesteren
als de jihadisten hun geloof, zijn wij straks de verliezers.
Uit: De Volkskrant, 12-10-2006, van correspondent Sander van Walsum
‘Wie de vrijheid lief heeft, verlaat Europa’
Volgens de Duitse schrijver Henryk Broder laat Europa zich willoos naar de
islamitische slachtbank voeren; een vijandelijke overname is niet meer te
voorkomen. Met die boodschap trekt hij volle zalen.
Vanaf het Hagenplatz, waar hij in de najaarszon een kopje thee drinkt, heeft de
Duitse publicist Henryk M. Broder (60) een onbelemmerd zicht op de glorie van
West-Berlijn. ...
Met de nuchterheid waarmee de komst van de winter kan worden aangekondigd, stelt
Broder vast dat we naar de wereld van gisteren kijken. Want het Europa zoals wij
dat kennen, zal er over twintig jaar niet meer zijn.
Broder zelf wil niet meer emigreren. ‘Daarvoor ben ik te oud.’ Maar jongeren –
voor zover deze de vrijheid lief hebben – raadt hij met klem een verhuizing aan
naar Australië of Nieuw-Zeeland. Alleen op deze manier kunnen zij ontkomen aan
de plagen die het oude continent onleefbaar zullen maken.
‘Europa heeft eigenlijk maar drie opties’, zegt Broder. ‘En die zijn alle even
onaantrekkelijk. De meest waarschijnlijke is dat Europa zich willoos laat
islamiseren. De tweede is dat ze haar vrijheid opoffert aan een vals gevoel van
veiligheid. De derde optie is dat Europa een economisch wingewest wordt van
India en China. Deze landen moeten de Arabieren dan wel vóór zijn.’
Eén ding sluit Broder echter categorisch uit: dat de Europeanen nog in staat
zijn het onheil af te wenden. ‘Het dominante ethos werd vertolkt door een domme,
blonde schrijfster met wie ik onlangs een debat voerde. Zij beweerde dat je je
soms beter kunt laten verkrachten dan je daartegen te verzetten. Soms kun je
beter de strijd vermijden dan het risico lopen ten onder te gaan.’
In zijn recent verschenen boek Hurra, wir kapitulieren! laat Broder zien hoeveel
vrijheid Europa al heeft opgegeven in de ijdele hoop een vijandelijke overname
te voorkomen. Een regionale bank in Würzburg verontschuldigde zich ijlings voor
de distributie van 30 duizend voetballen nadat een vertegenwoordiger van de
islamitische gemeenschap zich not amused had getoond over het feit dat hierop de
vlag van Saoedi-Arabië was afgedrukt – temidden van de vlaggen van de overige
deelnemers aan het WK-voetbal.
Uit beduchtheid voor het lot ‘van een filmmaker uit Nederland’ riep de
voorzitter van de Düsseldorfer carnavalsvereniging de leden dit jaar op om de
praalwagens zo te versieren dat moslims er geen aanstoot aan zouden kunnen
nemen.
Op verschillende plaatsen in Duitsland worden de bezwaren van islamitische
ouders tegen zwemonderwijs voor meisjes geëerbiedigd. De ARD zag af van de
uitzending van een documentaire over de vervolging van christenen in de
Arabische wereld. Twee recente voorbeelden van ‘alledaags appeasement’ kon
Broder niet meer in zijn bundel vermelden; In Berlijn annuleerde de intendante
van de Deutsche Oper een moderne uitvoering van Mozarts Idomeneo, nadat een
anonieme beller bezwaar had gemaakt tegen de scène waarin de afgehakte hoofden
van Poseidon, Jezus, Boeddha en Mohammed worden getoond. In Groot-Brittannië ten
slotte, getuigden twee banken van hun respect voor de islam door hun filialen
niet langer met spaarvarkens te versieren.
Met zijn polemiek tegen deze vormen van westerse zelfverloochening heeft Broder
in Duitsland stormachtige bijval geoogst. Vooral tot zijn eigen verbazing. ...
Als buitenstaander voelt hij zich niet gehouden aan de rituele oproep tot
dialoog, waarmee het politieke establishment in Duitsland op de periodieke
crises in de multiculturele samenleving pleegt te reageren. Hij onttrekt zich
demonstratief aan de politiek correcte hang naar harmonie, en voorziet hiermee
kennelijk in een grote behoefte.
Dat bleek vorige week bijvoorbeeld tijdens een publiek debat over Broders bundel
in het Berlijnse Museum voor Volkenkunde. De kloeke zaal was bij lange na niet
berekend op de opkomst. En Broder, die werd geflankeerd door de islam-kritische
schrijfster Necla Kelek, werd geregeld door applaus onderbroken.
Bijvoorbeeld toen hij de honderden aanwezigen voorhield ‘dat onze houding een
veel groter probleem is dan de ontbrekende bereidheid van moslims om te
integreren’. Of toen hij de zelfkritische reactie van de westerse wereld op de
rel rondom de Mohammed-cartoons hekelde.
De ‘verheugende respons’ op zijn boek rechtvaardigt volgens Broder overigens
niet de hoop dat Europa zijn noodlot nog kan ontgaan. ‘Europa is een vrouw in de
vijfde maand van haar zwangerschap die nadenkt over het gebruik van
voorbehoedsmiddelen.’
Volgens Broder ‘hebben de Europeanen de verkeerde conclusies getrokken uit twee
wereldoorlogen. Voor hen is het hoogste gebod niet ‘‘geen dictatuur’’, maar
‘‘geen oorlog’’. Zij menen een tegenstander tegemoet te kunnen komen die geen
evenwicht wil, maar overwicht.’ ...
Red.: Een recenter geval:
Uit: De Volkskrant, 03-04-2009, door Janny Groen en Annieke Kranenberg
Zelfs het cabaret wordt zouteloos door de islam
... Mat Herben, voormalig fractieleider van de LPF,
constateert wrang dat maar weinig Europeanen het gevaar van de islam
onderkennen. Hij is zelfs bang dat ‘Europa over 25 jaar Europa niet meer is’ en
tal van vrijheden zal hebben ingeleverd. Te beginnen met de vrijheid van
meningsuiting.
De Prof. Dr. W.S.P. Fortuynstichting hoefde niet lang na te
denken over de meest toepasselijke ruimte om haar boek Eindstrijd (met bijdragen
van nationale en internationale islamcritici) te presenteren. Dat werd in Den
Haag De Vrijdenkersruimte van de VVD, waar donderdag VVD-leider Mark Rutte het
eerste exemplaar in ontvangst nam.
Hij is het niet met alles eens wat in Eindstrijd wordt
gesteld, maar dat de vrijheid van meningsuiting en andere westerse waarden –
gelijke rechten voor vrouwen en homo’s – vanwege de komst van de islam onder
druk staan, onderschrijft Rutte volledig.
De Vrijdenkersruimte werd door de VVD en PVV in juli
2008 geopend, als reactie op de arrestatie van de cartoonist Gregorius Nekschot.
Die had volgens justitie voor moslim beledigende cartoons vervaardigd.
Rutte hekelde ‘de meebuigcultuur’. Uit angst voor
gewelddadige reacties van moslims past het Westen zelfcensuur toe. Of, zoals een
van de auteurs, arabist Hans Jansen, zegt: ‘Baardmannen in binnen- en buitenland
bepalen in steeds grotere mate wat er in Nederland gebeurt.’
Jansen somt een heel rijtje ‘meebuigactiviteiten’ op: van het
toestaan van gescheiden zwemlessen, overheidsloketten voor vrouwen en mannen,
tot het zouteloos worden van het cabaret, dat angstvallig grappen over de islam
mijdt.
Red.: Nog een geval, en weer voorzien van het stempel van
de Volkskrant:
Uit: De Volkskrant, 26-06-2009, door Anet Bleich
Alweer een ondergang van het Avondland
Wordt Europa binnenkort overgenomen door haar moslimimmigranten? Volgens
Chistopher Caldwell bestaat dat risico.
Tussentitel: 'Een schitterende religie, maar geen Europese'
De titel van het boek is even prikkelend als veelbelovend: Reflections on the
Revolution in Europe. Met een al even indringende ondertitel: Can Europe
Be The Same With Different People In It? Het thema van de bespiegelingen
houdt ook Nederland al jaren in zijn ban: het effect op de samenleving van de
massale immigratie en de komst van de islam.
De auteur, Christopher Caldwell, is een vooraanstaand
Amerikaans publicist; hij heeft een column in de Financial Times, is
medewerker van New York Times Magazine en redacteur van het
neoconservatieve weekblad the Weekly Standard. De titel van zijn
langgerekte essay is een variatie op Edmund Burkes Reflections on the
Revolution in France uit 1790. Zoals bekend was Burke geen supporter van de
Franse Revolutie en ook voor Caldwell geldt dat hij de revolutie die naar zijn
mening is veroorzaakt door de komst naar Europa van miljoenen immigranten onder
wie veel moslims als een groot gevaar ziet.
Caldwell is geen Wilders, geen demagoog of rechtse radicaal,
hij scheldt niet, hij argumenteert. In zijn betoogtrant houdt hij ongeveer het
midden tussen Paul Scheffers zorgvuldige ontleding van bij de integratie van
nieuwkomers opdoemende problemen (in Het land van aankomst) en de neiging
om à la Oswald Spengler de ondergang van de Europese beschaving te profeteren.
Wat zijn bespiegelingen in elk geval de moeite waard maakt om te lezen en tegen
te spreken is de roekeloze onbevreesdheid waarmee hij intellectuele aansluiting
zoekt bij wijd verbreide onlustgevoelens. Wie had zich ooit kunnen voorstellen,
schrijft hij bijvoorbeeld, dat de migranten 'zouden vasthouden aan de gewoontes
en culturen uit hun zuidelijke dorpen, familieclans, markten en moskeeen7' En:
terwijl de immigranten in versneld tempo bleven komen, hoewel ze allang door
niemand meer werden uitgenodigd, 'is de Europeanen op geen enkel moment gevraagd
om een oordeel over de voor- en nadelen op de lange termijn'.
'De massale immigratie naar Europa van de afgelopen vijftig
jaar - en misschien van nog vele komende jaren - is zonder precedent', betoogt
Caldwell. ...
Hadden de Europese naties dat maar nooit laten gebeuren, is
de teneur in Caldwells bespiegelingen. Prijzend haalt hij Enoch Powell aan, de
Britse Conservatief die in de jaren zeventig tumult veroorzaakte met zijn felle
agitatie tegen immigratie uit Engelands vroegere koloniën. Powell voorzag dat
wijken en zelfs hele steden een hoofdzakelijk of uitsluitend Afro-Aziatische
bevolking zouden krijgen en dat 'de autochtone bevolking, het volk van Engeland,
dat zich verbeeldt dat dit hun land is en hun thuis, ontheemd zou raken'.
Met zijn visie op het proces van immigratie komt Powell, met
in zijn kielzog Caldwell, toch nog verrassend dicht bij de ideeën van Wilders
c.s. over 'moslimkolonisten', Je moet immigratie volgens Powell niet zien als de
optelsom van de komst van individuen, op zoek naar een beter bestaan. 'Het komt
dichter bij de waarheid', zei Powell, 'om te den ken in termen van divisies uit
gemeenschappen in West-Indië, India of Pakistan, die hun kampement opslaan in
bepaalde delen van Engeland.'
Caldwell heeft zijn twijfels bij het gebruik van deze aan het
oorlogsbedrijf ontleende terminologie, maar: 'het is niet duidelijk of er een
fundamenteel verschil is tussen kolonisatie en arbeidsmigratie'.
Optimisten waarderen volgens Caldwell de komst van grote
groepen immigranten als een impuls voor de economie en een verlevendiging van de
cultuur. Pessimisten menen daarentegen juist dat immigratie 'niet bijdraagt aan
de Europese cultuur maar die vervangt. Europa heet haar nieuwste ingezetenen
niet welkom, maar maakt plaats voor hen'. Waarna hij de stelling formuleert die
de kern van zijn betoog vormt: 'Immigratie maakt krachtige landen en culturen
sterker, maar kan zwakke overweldigen.'
En met de Europese cultuur is het in zijn ogen momenteel niet
best gesteld. Europa laat zich tegenover immigranten tot op de dag van vandaag
leiden door schuldgevoel over kolonialisme en nazisme. Het durft daarom niets
van hen te eisen, zelfs geen loyaliteit. Oude tradities en gebruiken die de
Europese samenlevingen bijeen hielden zijn overboord gezet. 'De oude op religie
gebaseerde culturen van Europa werden in de jaren zestig en zeventig van de
vorige eeuw ter discussie gesteld uit naam van persoonlijke bevrijding en
individuele autonomie. (...) Hoe kan je van migranten en hun kinderen verwachten
dat ze helpen een cultuur te revitaliseren waarmee autochtonen en hun kinderen
allang alleen maar de spot drijven7 Vooral aangezien er een ander,
aantrekkelijker geheel van normen en waarden ten tonele is verschenen, dat veel
Europese immigranten legitiemer, coherenter en levender lijkt dan Europa's in
diskrediet geraakte nationale culturen, Het betreft, natuurlijk, de islam.'
Met die islam onderhoudt Caldwell een ware haatliefde verhouding. Ze is volgens
hem al meer dan duizend jaar de doodsvijand van het christelijke Europa. Moslims
proberen nu van binnen uit delen van de Europese samenlevingen te domineren - in
Amsterdam, Rotterdam, Marseille, Straatsburg, Keulen en Oost-Londen is het al
vrijwel zover. Moslims eisen respect voor hun religie ten koste van de vrije
meningsuiting. Islamitisch terrorisme is weliswaar niet identiek met de islam,
maar kan er ook niet van worden losge'zien. En last but not least, moslims
zonderen zich af op hun eigen etnisch-religieuze eilanden en onttrekken zich zo
aan de samenleving.
Tegelijkertijd heeft Caldwell duidelijk bewondering voor de
geloofsijver van de moslims, voor hun overgave. Met instemming citeert hij een
Duitse jurist, Udo di Fabio, die zich afvraagt 'waarom in Gods naam een lid van
een vitale wereldcultuur zou willen integreren in de westerse cultuur. (...)
Waarom zou hij willen opgaan in een cultuur die evenzeer gekenmerkt wordt door
twijfel aan zichzelf als door arrogantie, die zijn religieuze en morele erfenis
heeft opgegeven tijdens een geforceerde mars naar de moderniteit en die geen
hoger ideaal van het goede leven kent dan reizen, oud worden en consumeren?'
Nee, onderschatten doet Caldwell de islam niet. Integendeel.
'Als je rekening houdt met de intense geloofsovertuiging van zijn volgelingen,
met de belangrijke rol die hij speelt in politieke debatten, met de privileges
die hij in menig Europees land geniet en met zijn vermogen om politieke
tegenstanders te intimideren, dan is de Islam niet de tweede godsdienst In
Europa, maar de eerste.' Daaruit zal niets goeds voortkomen. Want weliswaar is
de Islam 'een schitterende religie, die ook op sommige momenten van zijn
geschiedenis een roemrijke en royale cultuur is geweest, maar hij is, wat men
ook moge beweren, in geen enkel opzicht een Europese religie of een Europese
cultuur.'
Daarom vreest Caldwell dat Europa wel eens hetzelfde lot zou
kunnen ondergaan als begin vorige eeuw het Ottomaanse rijk, dat volgens hem aan
een overmaat aan tolerantie is bezweken. 'Als een onzekere, kneedbare,
relativistische cultuur stuit op een cultuur die vast verankerd is, vol
vertrouwen, en die kracht put uit een gedeelde leer, dan is het over het
algemeen de eerstgenoemde die verandert en zich aanpast.' Het Avondland kortom,
lijkt tot de onderging gedoemd.
Het is een dramatisch relaas dat op de een of andere manier
tot de verbeelding spreekt. ...
Red.: Dit is het beschrijvende deel van deze recensie. Helaas
heeft de recensent ook een eigen mening aangaande maatschappelijke zaken en
vindt ze een recensie een goede reden om die aan ons mede te delen. Aangezien de
recensent een zeer hard boiled multiculturalist is, zijn die eigen
meningen natuurlijk van die soort. Als eerste:
Voor de waarde van de "onderzoeken" van Marlou Schrover en Herman Obdeijn zie
elders, waar blijkt dat ze niets aan wetenschap te bieden hebben, en gewoon
ordinaire multiculturalistische propagandisten zijn
.
Volgende punt van Bleich:
Enzovoort. In vijfde colonne hebben we laten zien dat dit volkomen onbelangrijk
is: als het erom gaat te kiezen tussen islam en niet-islam, is alle verdeeldheid
binnen de islam weer onmiddellijk vergeten - islam voor alles.
Dat geldt zeker niet voor het grootste deel van de intellectuele elite, in ieder
geval in Nederland,die volstrekt onder de invloed is van het
multiculturalistische ideaal - en de eigen cultuur daarvoor op wil offeren
. Waartoe ook Anet Bleich behoort.
Hoe dat in hemelsnaam een ontkrachting van de argumenten van Caldwell kan zijn,
is volstrekt onduidelijk: juist de kneedbaarheid, bijvoorbeeld door de
invloed van multiculturalisten, cultuurverraders en moslims zelf, maakt dat ook
deze cultuur kan ondergaan.
Nog een waarschuwing uit Duitsland, waar de multiculturele
muilkorf veel sterker is dan hier, en als men iets zegt, het ook meteen zwaarder
is - en valt:
Uit: De Volkskrant, 16-10-2006, column door Nausicaa Marbe
Niet kwetsen hoeft niet
...Duitsland is begin oktober opgeschud door pikante uitspraken van de knorrige
SPD’er Thilo Sarrazin, bankier bij de Bundesbank in Berlijn. De man die bekend
staat als rabauw riep eerder al vol afschuw dat ambtenaren ‘bleek zijn en
stinken’, studenten ‘Arschlöcher’ zijn en dat nergens zoveel mensen ‘in
trainingspakken rondslenteren’ als in Berlijn. Nog eentje: ‘Niemand heeft een
Opel nodig.’
Maar wat hij onlangs politiek-correct Duitsland flikte, valt
niet meer onder humor (Buitenland, 15 oktober). Hij haalde uit naar de
onaangepaste Turk en Arabier en oogstte een vloed aan kritiek en bijval. De bank
degradeerde hem en hoopt dat hij uit zichzelf oprot, de SPD wil af van de
‘fascist’. ...
Wat heeft hij gezegd in dat gewraakte interview begin oktober
met Lettres International? Dat 20 procent van de Berlijnse bevolking
economisch nutteloos is en van de bijstand leeft: twee keer zoveel als in de
rest van het land. Turken en Arabieren krijgen drie keer zoveel kinderen als
Duitsers, weet hij, en zijn overwegend niet bereid te integreren. Sarrazin heeft
geen respect voor mensen die van de staat leven, de staat afwijzen, hun kinderen
niet opvoeden en steeds meer ‘hoofddoekmeisjes produceren’. Want: ‘De Turken
veroveren Duitsland precies zo als de Kosovaren Kosovo: door hoge
geboortecijfers.’ ...
Red.: Niets aan de hand, zou je zeggen, zolang het feiten zijn.
En feiten zijn het:
Maar het gaat natuurlijk niet over de feiten, in zo'n discussie:
Maar het gaat niet alleen om de toon. het gaat eigenlijk alleen om de toon van
Duiste kant:
Positieve discriminatie? Eigenlijk is het racisme - het tegenwoordig normale
gebruik van de term hanterende.
Maar ook in Duitsland is er kennelijk iets aan het
verschuiven, onder druk van de maatschappelijke realiteit:
Men kan dus niet meer zeggen dat men niet gewaarschuwd is. Ook in Duitsland.
Naar Allochtonen, vijfde colonne
, Allochtonen lijst
, Allochtonen overzicht
, of site home
.
|