Bronnen bij Vijfde colonne: woordvoerder Naïma Azough

Deze verzameling wordt gemaakt, in 2019, naar aanleiding van het herinrichten van de oude Multiculturalisten personenlijst, waar Naïma Azough wel in stond, maar nog geen eigen verzameling had. In de tijd van het toevoegen aan de oude lijst, zo'n tien jaar terug, behoorde Naïma Azough, samen met haar zus Rachida, tot de rumoerigste moslims, Naïma werkende in de politiek (voor GroenLinks) en Rachida schrijvende in de Volkskrant. Voor wat betreft Naïma kwam daar vrij snel een einde aan, omdat ze naar Engeland verhuisde (zoals vernomen via Wikipedia).

Maar sinds 2016 vallen er hernieuwde activiteiten in Nederland te noteren, dus toch maar eens gekeken in het archief. Dat leverde slechts één artikel op, maar wel van een soort die een heranalyse inspireerde.

De aanhef (de Volkskrant, 11-02-2006, door Naima Azough, Tweede-Kamerlid voor GroenLinks):
  Cartoon-affaire gaat niet over cartoons

Ter herinnering: de 'cartoon-affaire' is de naam voor de massale demonstraties in de islamitische wereld naar aanleiding van de Moahmmed-cartoons van het Deense blad Jyllands-Posten. Het meest berucht:

Nu is een beetje een belediging van moslims niets om je over op te winden, want de koran, het Heilge Boek van de moslims, staat boordevol beledigingen richting niet-moslims uitleg of detail ..En wel met een dusdanige hoeveelheid en op een dusdanig niveau dat de beledigende aard van de Mohammed-cartoons er volledig bij in het niets zinkt.

Dus inderdaad: die 'cartoon-affaire' gaat niet over de cartoons, maar, in de bespreking van die rellen, over hoe de westerse wereld en de islamitische wereld zich tot elkaar verstaan.
    Constateert Naïma:
  De manier waarop Europa reageert op de cartoon-rellen doet veel moslims vrezen dat het Westen fundamenteel antimoslim is, zegt Naima Azough.

Waarop meteen iets door deze redactie te constateren valt dat pas veel later alhier als zodanig herkend is als algemene eigenschap; moslims kennen geen enkele empathie uitleg of detail , ook niet de meer rationele vorm van het indenken in andermans standpunt.
    Want natuurlijk geldt even hard:
  De manier waarop moslims reageren op de Mohammed-cartoons doet veel westerlingen vrezen dat moslims fundamenteel antiwesters zijn.

Voor welke vrees minstens zo veel aanleiding is als voor de vrees van de moslims, te illustreren met één simpel woord: "aanslagen". Of "terreur", zo u wilt.
    Want ten tijde van dit artikel, 2006, was wereldwijd al 9/11 gepasseerd (2001), en in Nederland de moord op Theo van Gogh (2004).
    Na welk noteren je meteen al de emotie voelt opkomen: "Hoe durft ze?"
    Of wat populistischer: "Waar haalt ze het gore lef vandaan?"
    En dan moet het artikel nog beginnen ...
    Waarin vele toen al of later geworden klassiekers de revue passeren:
   ... natuurlijk zien we niet het miljard andere moslims dat gewoon boodschappen doet of aan het werk is.

Het "Het was maar een kleine groep nazi's die de gaskamers bedienden'-argument.
  Het geweld dat wij zien ...
    Daar gaat het om de onmacht in de eerste Golfoorlog, in de bezetting van Irak ...

Het "Het is de schuld van het Westen"-argument.
  ... en in het bijna zestig jaar durende conflict tussen Israël en Palestina.

Het "Het is de schuld van de Joden"-argument.
    Direct gevolgd door:
  Hier in het Westen zijn moslims ...

De "Het Westen"-truc, zijnde de truc van "Balletje, balletje" : Het eerste "Westen", dat van de 'in de eerste Golfoorlog, in de bezetting van Irak', is Amerika, en het tweede Westen is Europa.
    Direct gevolgd door:
   ... zijn moslims vooral terneergeslagen door de liefdeloosheid die zij geregeld ontmoeten.

Herhaling.
    Riposte:
  Europeanen zijn vooral terneergeslagen door de liefdeloosheid die zij geregeld van de moslims ontmoeten.

Direct gevolgd door:
  In Denemarken noemde de populaire Deense Volkspartij moslims vorig najaar kankercellen die weggebrand moesten worden.

Riposte:
  In de moskee wordt op iedere vrijdag de andersgelovige een hond, de Jood een aap, en de ongelovige westerling een varken genoemd.

Direct gevolgd door:
  Ook in Nederland is het debat over islam en integratie in korte tijd enorm gekanteld. ...

Een leugen: er is geen debat over de islam. Er zijn twee partijen aangaande de blik op de islam: die van de politiek-correcte elite, het merendeel van de bestuurders en alle reguliere media, die de islam hartstikke oké vinden en dat elke dag uiten, en er zijn paar openbare tegenstanders die ze snel mogelijk naar de rand geduwd worden en die je zelden hoort of ziet.
    Direct gevolgd door:
   Onrustbarend is het onderhuidse effect van de islamofobie ...

De term 'islamofobie' is één van de manieren waarop openlijke tegenstanders van de islam naar de rand worden gedrongen.
    Direct gevolgd door:
   ... islamofobie: de islamisering van moslims. ...

Oftewel: "De radicalisering van de moslims oftewel de aanslagen van de moslims zijn de schuld van het westen".
    Direct gevolgd door:
  ... Dankzij Fortuyn, Ellian, Hirsi Ali en anderen ben ik net als vele moslims een deel van mijn identiteit, de islam, gaan herwaarderen.

Oftewel: "Mijn radicalisering oftewel mijn steun aan de anticartoon-demonstraties en de aanslagen van de moslims is de schuld van het Westen".
    Direct gevolgd door:
  ...    Die zoektocht is zeker niet per se negatief. Wel negatief is dat ik, en velen met mij, alleen nog maar moslim lijken te zijn en geen individu. ...

Een leugen. Wat "de individuele moslim" is een contradictie, en een contradictie bevat minstens één leugen.
    "De individuele moslim" is een contradictie, omdat de kern van de islam is "De onderwerping aan de Leer en Wil van Allah", zoals vervat in de term "islam" zelf, die betekent "onderwerping".
     Waarvan de simpelste uiting is het in massa en synchroon drukken van de neus tegen het bidmatje:

Dit is het tegenovergestelde van "individu".
    Gevolgd door:
  ... De term islamisering komt van Pim Fortuyn. In De islamisering van onze cultuur beschreef Fortuyn vooral een islamisering die bestond uit veranderingen in het Nederlandse stadslandschap. Zijn Rotterdam werd steeds meer bepaald door 'schimmen gehuld in het zwart, minaretten en satellietschotels'.
    Maar de islamisering - de bekrachtiging van de moslimidentiteit - komt niet alleen uit fanatieke fundamentalistische stromingen in het Midden-Oosten. Die islamisering komt ook van rechts.    ...

Oftewel: "Omdat rechts schreef dat moslims in moskeeën zijn gaan zitten, zich in het zwart hulden, en naar satlletiet-tv keken, zijn moslims moskeeën gaan bouwen, hebben ze zich in het zwart gehuld en zijn ze naar satelliet-tv gaan kijken".
  Want de moslimidentiteit is in de afgelopen jaren enorm versterkt door de nadruk op de islamitische cultuur en religie als achterlijk en achterhaald. ...

Een gore leugen: de nadruk de afgelopen jaren (oftewel; de jaren voor 2006) was op hoe gewoon de moslims zijn, hoe zeer ze geïntegreerd zijn, hoe gematigd qua islam, enzovoort. Het waren de jaren waarin dingen als "Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur" bestonden. En "Leer Turks om uw buurman te begrijpen".
    Gevolgd door:
  Zo verwoorden Afshin Ellian en Leon de Winter in 'Islam rechtvaardigt agressie tegen ongelovigen' (Forum, 7 februari) nogmaals hoe eens zij het zijn met fundamentalistische extremisten als Mohamed B. - hoe eensluidend hun visie op de islam is.  ...

In 2019 in de hoogste mate illustratief: met deze twee namen heb je nog steeds bijna de helft van de openbare anti-islam-fractie te pakken. Nieuw zijn Wilders en Cliteur. En nog niet eens Baudet, want die heeft zich nog nooit openlijk over de wenselijkheid van de islam uitgelaten.
    Gevolgd door een  stroom minder heldere verhaspelingen van het voorgaande.

Allemaal uiterst illustratief, dus. In hoezeer het een fundameteel cultuurverschil is, cultuuroorlog zo u wil, omdat er in de tussentijd niets is veranderd.

En hoezeer de tegenstand tegen de islam in de openbare ruimte een kwestie is van enkelingen. Tegen de dominantie van de islamisering en kalifatisering. Het vervangen van Kerstfeest door Winterfeest, van Pasen door Lentefeest, van Kerstdiner door iftar, het verhangen van naaktschilderijen, de optocht van baardige en behoofdddoekte IS'ers in de media, het afscheid van de vrijheid van meningsuiting, de intocht van religieus en etnisch cliëntilisme in de politiek, enzovoort, enzovoort, enzovoort.


Naar Haatzaaien, allochtoon , Allochtonen, vijfde colonne , of site home ·.

21 mei 2016