Bronnen bij Economen: ministerie van Economische Zaken
| 11 jan.2009 |
In de analyse van de kwaliteiten van economen hebben we ons geconcentreerd op de
instituten die het meest in het nieuws komen: het CPB
, de OESO
, en dergelijke.
Maar er is nog zo eentje die eigenlijk belangrijk zou moeten zijn, maar het niet
zo erg is: het ministerie van Economische Zaken. Door de kredietcrisis kwam er
toch wat licht op, en dat licht bleek ook erg behulpzaam voor ons:
Uit: De Volkskrant, 09-10-2009, van verslaggever Douwe Douwes
EZ is stil, want Keynes regeert weer
Werktijdverkorting was succes Van der Hoeven | Collega's vielen minister van
Economische Zaken af
Tussentitel: EZ-ambtenaren zijn de afgelopen twintig jaar gekneed in
marktdenken
Volgens de telling van de Volkskrant is de financiële crisis inmiddels
116 dagen oud, en tot deze week was het oorverdovend stil vanuit het ministerie
van Economische Zaken. Terwijl minister Bos van Financiën al vier maanden lang
hét gezicht van de crisis is, lukt het minister Van der Hoeven van Economische
Zaken niet een hoofdrol op te eisen. ...
Het is de vraag of ‘EZ’ er niet verstandig aan zou doen in
deze ongekende crisis wat meer van zich te laten horen. Met enige regelmaat
wordt de vraag gesteld of het departement nog wel recht heeft op een zelfstandig
bestaan. ...
Maar de conclusie dat de rol van Economische Zaken door de
geringe zichtbaarheid is uitgespeeld, is veel te voorbarig. Deze week schrijft
Van der Hoevens hoogste ambtenaar, secretaris-generaal Chris Buijink, zijn
traditionele artikel in het economenblad ESB. En daarin is wel een
verklaring te vinden voor de stilte vanuit Economische Zaken.
Sinds het departement tot in de jaren tachtig met miljarden
guldens noodlijdende sectoren steunde, zijn de EZ-ambtenaren de afgelopen
twintig jaar grondig gekneed in het marktdenken. De Keynesianen hebben de
Bezuidenhoutseweg grotendeels verlaten, blijkt uit het stuk. Terwijl steeds meer
economen van naam en faam pleiten voor grootschalige stimuleringspakketten naar
Keynesiaans voorbeeld, schrijft Buijink dat de Nederlandse regering daar vooral
niet aan moet beginnen.
Het is op EZ communis opinio dat de overheid zich niet te
veel met de economie moet bemoeien, anders dan het maken van goede regelgeving
en hier en daar een gerichte subsidie. Hapsnap-reacties op conjuncturele
tegenvallers passen niet in die denktrant.
Buijink is een voorstander van ‘intelligent pragmatisme’. Dat
betekent geen grootse en meeslepende stimuleringsplannen á la Obama, maar de
begrotingsregels in principe hun werk laten doen – gecombineerd met hier en daar
een gerichte maatregel om knelpunten op te lossen. Eigenlijk precies zoals het
kabinet tot dusverre de recessie te lijf gaat. ...
Dat is niet onbelangrijk, want Buijink is voorzitter van het
Centraal Economische Commissie, een invloedrijke club ambtenaren die het kabinet
adviseert over het begrotingsbeleid. Zijn ideeën zullen ongetwijfeld terugkeren
in het advies dat binnenkort met het oog op de Voorjaarsnota naar het kabinet
gaat. Eén aanhanger heeft Buijink in ieder geval: ook Bos heeft al duidelijk
laten weten dat de signaalwaarde voor hem niet heilig is.
Red.: Hoogst opvallend: het ministerie van Economisch Zaken, dat
iets namens de regering met de economie zou moeten doen, vindt dat de regering
niets met de economie zou moeten doen. Veel nuttelozer kan het niet worden -
gedachten aan uitdrukkingen als: "dominee die niet gelooft" dringen zich op.
Ook staat er duidelijk hoe het zo ver heeft kunnen komen: het
ministerie werd niet bezet door economen, maar door ideologen. In naam was en is
dat een een economische ideologie, maar in feite is het een politieke ideologie:
die van het neoliberale kapitalisme.
En, oh ironie, nu moeten deze helden toekijken terwijl de minister
van Financiën banken nationaliseert - veel meer niet-neoliberaal kan het niet
worden. Geen wonder dat er niet veel geluid uit het gebouw van EZ komt - men is
doodgewoon met stomheid geslagen. Het is alsof God naar de gelovigen is
neergedaald en tegen hen zegt dat ze het fout hebben gedaan. En eigenlijk is
dook precies wat er gebeurd is - de economen waren gelovigen in de religie van
het neoliberalisme, en de God waarvan sprake is is inderdaad ook een god: de
werkelijkheid - en die die zo almachtig als een god maar kan zijn.
Nu gaan we iets doen waar we normaal de staf over zouden
reken, maar het is in dit geval te leuk om het te laten liggen. Wat we doen is
het toedelen van "schuld door associatie" - want wie schiet de helden van EZ te
hulp? Niemand minder dan onze favoriete neoliberaal: voormalig
economie-chefredacteur van de Volkskrant, Frank Kalshoven:
Uit:
De Volkskrant, 10-10-2009, column door Frank Kalshoven
Het laatste ESB-nieuwjaarsartikel van de sg
Het is een mooie, rijke traditie: elk jaar schrijft de hoogste ambtenaar op het
ministerie van Economische Zaken, de secretaris-generaal, een nieuwjaarsartikel
in het economenvakblad ESB, waarin hij op persoonlijke titel de stand van de
economie analyseert en het beleid fileert. Kabinetsbeleid hoeft daarbij niet te
worden gespaard. Groot geworden in deze traditie, schrijf ik hierover elk jaar
een stuk.
Nu Buijinks tweede nieuwjaarsartikel voor me ligt, vrees ik
dat de traditie aan z'n einde is gekomen. Terwijl er in de economie toch het
nodige aan de hand is, is Buijink erin geslaagd een stuk af te scheiden waarin
eigenlijk niet staat dat de moeite van het lezen waard is. Nederland heeft een
sterke uitgangspositie, aldus Buijink. Dat is het gevolg van dertig jaar
hervormingsbeleid. De kabinetsreactie op de crisis is prima. Nederland moet
doorgaan met het goede hervormingswerk. Dan kan Nederland sterker uit de crisis
komen, aldus Buijink. Dat is wat er staat; dit is wat het is. Het is geen dunne
soep; het is water waar een kip doorheen gevlogen is.
Gisteren schreef Haags verslaggever Douwe Douwes dat de rol
van EZ in het huidige Haagse crisisdebat klein is. In Buijinks artikel ziet hij
een verklaring die in de kop boven zijn stuk is samengevat: EZ is stil, want
Keynes regeert weer. De in 'aanboddenken' opgevoede economen op EZ zouden moeite
hebben met een vraagcrisis. Ik denk dat dat wel meevalt, eerlijk gezegd. Ik denk
dat er iets fundamentelers aan de hand is.
EZ is een klein ministerie dat het al decennia moet hebben
van intellectuele slagkracht. Met goede ideeën, met lef gepresenteerd en
behendig in het Haagse en publieke debat gebracht, heeft EZ een stempel kunnen
drukken op het beleid. Het 'aanboddenken' in de jaren tachtig van de vorige
eeuwen de 'marktwerkingsrevolutie' uit de jaren negentig zijn hiervan de
belangrijkste voorbeelden. EZ wist politici, ambtenaren en ministeries te
dwingen in een denkraam dat op het ministerie van EZ was uitgedacht.
Die dominantie in het debat kon alleen worden bereikt door de
combinatie van. een clubje schrandere beleidseconomen onder leiding van een
indrukwekkende sg, én een minister die de ontwikkelde ideeën met flair aan de
man bracht. Het mooiste voorbeeld is de marktwerkingsrevolutie die is uitgedacht
door sg Ad Geelhoed en zijn staf. Dit gezelschap werd in de Volkskrant
destijds getypeerd als de 'marktmaffia', een naam die met eer werd gedragen. In
combinatie met D66-minister Hans Wijers was EZ een aantal jaren onstuitbaar.
Nu is alles anders. ... Chris Buijink is een aardige,
pragmatische man. ... Maar niet de zelfstandig denker en intellectuele drammer -
Rutten, Geelhoed, Van Wijnbergen die je nodig hebt om volgens de, geheide
EZ-succesformule potten te breken, en in ambtelijke gezelschappen als de
Centraal Economische Commissie het voortouw te nemen in het debat.
...
Nu EZ geen krachthonk voor beleidseconomie meer is, ziet de
toekomst er somber uit. ... En als 'gewoon' ministerie' is EZ klein en heeft het
weinig taken; de sjeu zit in organisaties die op afstand van het ministerie
staan, zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek, het Patentbureau en het
Centraal Planbureau. Een samengaan met Landbouw - de piepkleine economische
sector die nog een eigen ministerie heeft - ligt voor de hand. ...
Red.: Nou, Frank is zo vriendelijk om onze conclusies te
bevestigen. Niet dat dat zijn bedoeling is, maar Frank is eigenlijk ook niet zo
slim, zoals we al uitgebreid gezien hebben
.
Want het is niet zo handig om toe te geven dat de genoemde EZ mensen niet aan
economie deden, maar aan 'marktmaffia', dat wil zeggen: aan neoliberale
ideologie. De naam van Ad Geelhoed was de redactie destijds wel
opgevallen, maar dat was voor de tijd van deze website - misschien komen we er
nog op terug. Rutte kennen we allemaal - nu VVD leider, dus verdere uitleg
overbodig. De prestaties van Hans Wijers hebben we hier al onder de loep gelegd,
en het resultaat was bijzonder minnetjes
-
reden: zijn marktfundamentalisme.
Hier nog iemand die kan optellen:
De Volkskrant, 19-03-2009, ingezonden rief van R. Crutzen (Obbicht )
Economische Zaken
Wij hebben toch een ministerie van Economische Zaken? Er heerst een ietwat uit
de hand gelopen, en nog verder uit de hand lopende, ‘economische’ crisis. Vreemd
dat zo’n ministerie nu niet de voorpagina’s vult en als rots in de branding
fungeert. Daar is dus bezuiniging mogelijk. Het is een gratis tip.
Red.: Nog iemand die het heeft opgepikt:
Uit:
De Volkskrant, 29-10-2009, door Ton Elias,VVD-TweedeKamerlid
(portefeuille Economische Zaken) Wat Economische Zaken doet
is nutteloos en onmeetbaar
Economische Zaken wordt miserabel geleid en kan niet worden gecontroleerd
door de Kamer, omdat het geen betrouwbare informatie levert, betoogt Ton Elias.
Het huidige ministerie van Economische Zaken heeft geen bestaansrecht meer. Nog
los van de miserabele politieke leiding door Maria van der Hoeven, verricht het
nutteloos en onmeetbaar werk. Dat laatste wordt verhuld door te goochelen met
cijfers en conclusies in beleidsstukken. En de Tweede Kamer zit erbij en kijkt
ernaar. In plaats van aan een verheven soort zelfreflectie te doen, kan hij
beter zijn controlerende taak wat serieuzer nemen. ...
Ernstig is tevens dat de begroting van dit departement voor
volgend jaar begint met een lange indekkingsbezwering, waarin wordt uitgelegd
dat EZ niet valt af te rekenen op beleid, omdat de effecten van dat beleid zo
moeilijk zichtbaar zijn te maken. Wat is dit voor duikgedrag? Een minister hoort
te weten wat hij wil met zijn beleid.
Sinds twee jaar heeft de Tweede Kamer een bescheiden eigen
bureau voor Onderzoek en Rijksuitgaven. Het vormt een uitstekend tegenwicht
tegen de hosannaverhalen van het kabinet. Na het doorspitten van de begroting is
de spijkerharde conclusie: ‘Al met al is de minister niet afrekenbaar op het
succes of falen van haar beleid.’
Het ergerlijke is dat hier een patroon in schuilt. Sinds een
paar jaar bestaan er beleidsdoorlichtingen, semi-onafhankelijk in elkaar gezet,
vaak met hulp van topambtenaren die net naar een ander departement zijn
overgestapt. Ze moeten de kernvraag behandelen of het beleid zin heeft, of wat
bedacht wordt ook werkt. Een soort röntgenfoto van een onderdeel van een
departement.
Ik pik er twee van die foto’s uit; er zijn meer voorbeelden.
Foto 1 noemt het effect van het Nederlandse ondernemerschapsbeleid ‘doeltreffend
en legitiem’. Maar het onderzoeksbureau van de Kamer stelt vast dat die
conclusie niet stoelt op de onderzoeksgegevens en dat die gegevens zijn
geïnterpreteerd door... een instantie die betrokken is bij het bedenken van
EZ-beleid. Onderzoek dus, waarbij de vraag rijst of de slager hier z’n eigen
vlees aan het keuren is.
Foto 2 ging over de interne markt van Europa. Hij is gemaakt
door eigen ambtenaren (de directie Europese Integratie en Strategie), er hebben
zogenaamd een paar mensen van ‘buiten’ meegekeken in een klankbordgroep, maar
dat waren twee topambtenaren van EZ zelf en twee topambtenaren van twee andere
departementen. Bovendien staan hun eventuele kritische opmerkingen niet in het
verslag aan de Kamer.
Let wel: het gaat hier niet om onderzoekshaarkloverij, het
betreft hier de uiterst relevante vraag of het nut heeft wat op één van onze
veertien departementen gebeurt. En als het geen nut heeft, waarom de Tweede
Kamer zich dan niet de legitieme vraag stelt of dat soort beleidsafdelingen niet
simpelweg moeten worden opgeheven.
En ten slotte gaat het om de principiële vraag van
democratische controle. Ik ben Kamerlid geworden om die te kunnen uitoefenen.
Hoe kan dat nou fatsoenlijk als de betrouwbaarheid van informatie, zacht gezegd,
onduidelijk is? ...
Als de zinloze delen van dit ministerie worden gekapt, kan
het makkelijk met de departementen van Landbouw en Sociale Zaken worden
samengevoegd tot één nieuw departement van Ondernemen & Werkgelegenheid.
Red.: Wat EZ doet blijkt toch niet onmeetbaar:
Uit:
De Volkskrant, 22-05-2010, van verslaggever Michiel Persson
Verbazing om gunning windparken aan Duitsers
De beslissing om twee nieuwe windparken op zee te gunnen aan een Duitse partij,
is in de Nederlandse offshore windbranche vol verbazing ontvangen. Volgens de
sector laat de overheid een kans lopen de sector een steun in de rug te geven.
Vanwege de omvangrijke plannen in binnen- en buitenland wordt
de aanleg van windmolens op zee als een kans gezien een nieuwe industrie op te
bouwen. De komende jaren worden er miljarden euro’s omzet verwacht in Nederland
en België, maar vooral in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het
Innovatieplatform en andere adviseurs hebben eerder aanbevolen de Nederlandse
industrie daarbij een grote rol te laten spelen.
Met name voor offshore bedrijven zou de Noordzee, nu de olie-
en gaswinning eindigt, een belangrijke bron van inkomsten blijven.
Het ministerie van Economische Zaken besloot vorige week echter dat
twee nieuwe parken (600 megawatt) worden gegund aan het bedrijf Bard
Engineering. Dat is een Duitse bedrijf dat de molens bouwt, installeert en
onderhoudt.
Bard bracht de goedkoopste offerte uit, waardoor voor de
beschikbare subsidie (4,5 miljard euro in vijftien jaar) de meeste stroom kan
worden opgewekt. ...
Red.: Een archetypisch geval van wat de Engelse "penyy
wise, pound foolish" noemen. Of in meer formele termen:
|
‘Die beslissing heeft mij en de hele sector verbaasd’, zegt Albert
van der Hem van het adviesbedrijf Blix, een belangrijke speler in de
branche. ‘Het zal wellicht leiden tot de laagste kosten voor de burger,
maar op de lange termijn verliezen we. Deze ronde was een uitgelezen
mogelijkheid om de Nederlandse offshore windsector een ...steun in
de rug te geven.’ |
Wijsheden die de economen op EZ te hoog gegrepen zijn. Niet dat ze het niet
zouden kunnen weten:
|
In een vrijdag gepubliceerd rapport adviseert de werkgroep
Windenergie op Zee onder leiding van Aad Veenman ‘meer
industriepolitiek’ om de miljarden beter naar Nederlandse bedrijven en
banen te laten vloeien, |
Dus kunnen we bijdrage van EZ bepalen als sterk negatief.
De kwestie pruttelt nog na:
Uit:
De Volkskrant, 02-09-2010, van verslaggever Michiel Persson
'Mislopen windparken onnodig'
Nederland had de aanleg van twee nieuwe windparken op zee best aan eigen
bedrijven kunnen gunnen. Volgens Arnoud van der Slot van consultancybureau
Roland Berger hadden de aanbestedingscriteria zodanig kunnen worden gewogen, dat
de keuze op een Nederlandse ontwikkelaar was gevallen.
In mei besloot het ministerie van Economische Zaken dat het
Duitse bedrijf Bard Engineering 120 nieuwe windmolens op zee mag bouwen, ten
noorden van Schiermonnikoog. Met de aanleg en exploitatie is een subsidie van
4,5 miljard euro gemoeid.
Twee adviescommissies kwamen eerder dit jaar juist tot de
conclusie dat de Nederlandse overheid de bouw van offshore windparken met
gerichte industriepolitiek moet steunen.
Van der Slot, auteur van een advies over windenergie voor het
Innovatieplatform, zegt dat de Europese regels regelrecht protectionisme
weliswaar verbieden, maar dat er bij aanbestedingen altijd enige speelruimte is.
‘Je kunt de criteria sturen, met de juiste wegingsfactoren. Is dat helemaal
legitiem? Nee. Maar gebeurt het in de landen om ons heen? Ja.’ ...
Red.: In Nederland echter zit het kosmopolitisme bij de
top van de maatschappij keihard ingebakken:
|
Tweede Kamerleden voelen weinig voor een meer nationaal gerichte
subsidietoekenning. ‘Ik zie met spijt dat de Nederlandse mededingers de
projecten niet binnenhalen’, zegt Ad Koppejan (CDA), ‘maar
protectionisme is uiteindelijk dodelijk voor de economie.’ Volgens hem
en Cora Nieuwenhuijzen (VVD) zijn de Europese aanbestedingsregels
heilig. ‘Daar moeten we niet mee gaan rommelen.’
Diederik Samsom (PvdA) wijst erop dat Eneco vorig jaar een
vergunning voor een Brits windpark in de wacht sleepte. |
Diederik Samsom liegt: het gaat in Nederland net alleen om een vergunning, maar
om 4,5 miljard subsidie - die er in het Angelsaksische Engeland ongetwijfeld
niet is.
Zelfs de economisch neoliberale Volkskrant heeft
commentaar:
Uit:
De Volkskrant, 03-09-2010, hoofdredactioneel commentaar
Braafste jongetje
Waarmee kan Nederland de komende decennia zijn geld verdienen? Een populair
antwoord is duurzame technologie, omdat daar, door het opraken van fossiele
brandstoffen en het opwarmen van de aarde, een explosieve groei valt te
verwachten. ...
Alle landen willen van die groeimarkt profiteren en
specialiseren zich dus op terreinen die aansluiten bij bestaande expertise. Voor
Nederland ligt specialisatie in het bouwen en exploiteren van windparken op zee
voor de hand. Dan is het voor de overheid logisch de eigen windindustrie te
stimuleren.
Het is dan ook merkwaardig dat Economische Zaken een subsidie
van 4,5 miljard euro heeft gegund aan een Duits bedrijf met een Russische
eigenaar, Bard. ... De reden dat het Duitse bedrijf de opdracht kreeg, past in
de Hollandse koopmansgeest: Bard is het goedkoopst. En verder leven we nu
eenmaal in Europa, luidt de redenering.
Opnieuw is Nederland het braafste jongetje van de Europese
klas. Dat gebeurde al eerder bij de door Brussel opgedragen splitsing van
energiebedrijven. Nederland deed het als enige, waardoor bedrijven als Nuon en
Essent te klein werden om zelfstandig in Europa te overleven en buitenlandse
eigenaren kregen. Andere Europese landen overkwam dit niet.
Bij de verstrekking van miljardensubsidies zijn die andere
landen ook wel zo handig de criteria zo aan te passen dat de eigen industrie
niet met lege handen achterblijft. Maar het Nederlandse ministerie van
Economische Zaken zit daar niet mee. Zo is een kans gemist een impuls te geven
aan een sector die voor de toekomst van Nederland van groot belang kan zijn.
Red.: Het zijn gewoon kosmopolitische landverraders.
Het ministerie treedt minder vaak naar buiten als het CPB en
de DNB, maar een vastigheid op de kalender is de begin-jaarstoespraak. De
Volkskrant had er al eerder over bericht, maar was zo enthousiast, dat er
een twee-pagina artikel werd gewijd aan een uitgebreide toelichting en
aanbeveling. Hier is waarom:
Uit:
De Volkskrant, 06-01-2012, van verslaggever Robert Giebels Ambtenaar stippelt route uit naar de volgende miljarden aan ombuigingen
Spaar de schatkist, maar ook de economie
Begin januari laat de hoogste economische ambtenaar traditiegetrouw zijn
licht schijnen over de nabije toekomst. Een waslijst aan goede raad voor de
coalitie, en niet noodzakelijk in het straatje daarvan.
Red.: Dat laatste is een leugen - knoop dat even in uw oren,
we komen er later op terug.
|
Huiseigenaren dwingen hun hypotheek af te lossen |
Idem.
|
de overdrachtsbelasting op 2 procent laten staan, de WW versoberen
en enige marktwerking toestaan in de langdurige zorg - dat adviseert
Chris Buijink, de hoogste ambtenaar van het
ministerie van Economische Zaken.
Het is zijn bijdrage aan de zoektocht van het kabinet naar de mogelijke 10
miljard euro aan extra bezuinigingen. |
En hierin zit de allesdoordringende de leugen dat bezuinigingen de enige
manier is om het overheidstekort twerug te dringen. Belastingverhoging is
de nadere, en minder schadelijk voor de economie - de reden dat men het er niet
over wil hebben. Plus dat dat voornamelijk de hogere inkomen treft, de reden
waarom het minder schadelijk is voor de economie, wnat de hogere inkomens geven
meer uit in het buitenland. En uitgaven in het buitenland zijn schadelijk voor
de economie en de rijksbegroting.
|
Voor de vijfde keer adviseert Buijink de politiek via het nieuwjaarsnummer van
economenblad ESB. Het is de 55ste keer dat de secretaris-generaal van
Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (ELI) en voorganger EZ schrijft wat het
kabinet volgens hem moet doen. De gedoogcoalitie zit nu midden in besprekingen
hoe ze extra gaat bezuinigen boven op de al afgesproken 18 miljard euro. Eind
februari wil het kabinet eruit zijn en Buijink haakt daar precies op in. |
Precies. Dat was dus de eerste leugen: Buijink volgt naadloos het rechtse
neoliberale programma.
|
Buijink biedt het kabinet een routekaart hoe in de richting van dat bedrag te
komen, echter zonder de opbrengst in euro's te noemen. Over platte bezuinigingen
spreekt Buijink niet, alleen over maatregelen 'die ons verdienvermogen
verbeteren' - noem ze hervormingen. |
Een voorbeeld van de retorische truc van het "parfum": je geeft de stank een
mooie naam, of je sprenkelt er een nette geur over heen. een bekende truc van de
elite. Waar de walm dwars doorheen breekt, als je ven de moeite neemt om naar de
details te kijken:
|
Op de woningmarkt, de arbeidsmarkt en in de zorg zijn er volgens de topambtenaar
genoeg maatregelen te verzinnen. Op de lange termijn moeten ze zowel de
Nederlandse economie als de schatkist versterken.
Wat stelt de 'sg van ELI' concreet voor op de drie door hem gekozen terreinen?
|
De Volkskrant heeft het keurig in drie rubrieken opgesplitst:
|
Woningmarkt
Huiseigenaren moeten leren sneller af te lossenDe schuld van alle Nederlanders bij elkaar is zo astronomisch hoog dat het
Nederland volgens Buijink economische narigheid bezorgt. Nu is die schuld 130
procent van wat heel Nederland verdient. En dat komt voor het overgrote deel
door de hypotheeklening. ...
Buijinks oplossing is simpel: de overheid moet huiseigenaren stimuleren veel
meer eigen geld in de woning te steken en hun hypotheekschuld zo snel mogelijk
af te lossen.
Hoe, afgezien van het verbieden van aflossingsvrije hypotheken? Buijink
adviseert te spelen met het eigenwoningforfait, het bedrag dat de fiscus bij het
belastbare inkomen van een huiseigenaar optelt. Maak het afhankelijk van de
hoogte van de hypotheek. Hoe meer een woningbezitter aan eigen geld inlegt en
aflost, hoe lager het forfait. |
Oftewel: stimuleer het gewenste gedrag bij huiseigenaren door ze geld te
geven - dit natuurlijk te regelen in percentages: bij zoveel procent aflossen,
zoveel procent minder huurwaardeforfait. De wortel in plaats van de stok.
Moderne opvoedingsopvattingen, zou je zeggen. Een goed voorbeeld voor de rest.
Volgende rubriek:
|
Zorg
Waarom krijgt een zorgvrager zijn huisvesting gratis?In de laatste tien jaar zijn de zorguitgaven in Nederland bijna verdubbeld. De
komende dertig jaar zet dat door, vooral door de vergrijzing. De daaraan
gerelateerde overheidsuitgaven dreigen in 2060 meer dan 8 procent van het bruto
binnenlands product (bbp) te bedragen. Als er niets aan gedaan wordt, betoogt
Buijink, loopt óf het tekort van de overheidsbegroting sterk op, óf moeten de
belastingen omhoog. Allebei onwenselijk.
'De vraag die blijvend gesteld moet worden, is waar de verantwoordelijkheid van
de overheid ophoudt en waar die van de burger begint', schrijft Buijink.
De 'overconsumptie' van zorg zou ontmoedigd moeten worden. Dat gebeurt als er 5
euro betaald moet worden voor elk huisartsenbezoek. Veel lucratiever nog voor de
schatkist is het fors verhogen van de eigen bijdrage.
Bij de langdurige zorg op grond van de AWBZ ziet Buijink nog meer
besparingsmogelijkheden. Waarom, zo vraagt hij zich af, zou iemand die
langdurige zorg krijgt opeens niet meer voor huisvesting, voeding en vervoer
moeten betalen? 'Bij goede gezondheid zou men die kosten wel zelf dragen.'
... |
Hé, ineens zijn we overgestapt van de beloning op de straf. En die straf komt
niet in persentages, maar in euro's, naturlijk: huisvestingkosten zijn gelijk
voor ierdereen. Dus stel dan die huisvestingskosten iets van 500 euro per dag
zijn (het is veel meer), en je ligt tien dagen in het ziejknehuis, dan 5.000
euro te betalen. Door iedereen. gelijke monikken, gelijke kappen. of ke ju 5.000
euro in d emand verdient of 500. Vindt Bijink. Net als voor die vijf euro voor
het huisartsenbezoek ...
Misshcien bespeurt u enige onrechtvaardigheid hierin, maar
laten we eerst kijken naar de derde rubirek om een aptroon te kunnen detecteren:
|
Arbeidsmarkt
Laat de werkloze elke maand teruggang in inkomen ervarenOndanks de lage Nederlandse werkloosheid ziet Buijink problemen. Want in
vergelijking met de rest van Europa zijn de werkloosheidsuitkeringen zeer hoog.
Daardoor 'doen werklozen minder hun best om een baan te vinden' en blijven
mensen langer werkloos.
Los het op door de WW stapsgewijs te verlagen, stelt de topambtenaar voor. 'Men
ervaart op die manier iedere maand inkomensachteruitgang, wat aanzet tot grotere
zoekinspanningen.' Tegelijk gaat er minder uit de schatkist. ...
|
Al meerdere waarnemers hebben opgemerkt dat het best zo kan zijn dat de
werkloosheid in Nederland zo laag is, omdat de ontslagbescherming en de WW zo
hoog zijn - dat stimuleert de bedrijven tot een langetermijnbeleid, en dat is
vermoedelijk economisch gunstiger dan het voortdurend heen-en-weer jojo-en met
iedere maandelijkse wisseling in conjectuur. Zoals in Amerika waar ze met een
werkloosheid van 10 procent en meer zitten.
Maar het grote misverstand zit er natuurlijk in dat mensen
het leuk zouden vinden om werkloos te zijn. Volstrekte waanzin. mensen zonder
werk, zeker degen die het net gehad hebben, voelen zich waardeloos, en willen er
weer zo snel mogelijk aan. Die WW-uitkering zorgt ervoor dat ze in de tussentijd
hun lopende verplichtingen, zoals de hypotheek, kunnen blijven voldoen. Een
lagere WW brengt dat meteen in gevaar - iets dat veel nadeliger is voor
maatschappij en economie.
|
Bij ontslag, vindt Buijink, moeten werkgevers en werknemers niet zoals nu alles
op alles zetten om er voor beide partijen een acceptabele ontslagvergoeding uit
te slepen. Het zou beide partijen juist moeten gaan om het vinden van een nieuwe
baan.
Schaf dus af die ontslagvergoeding - ook bekend als de gouden handdruk. |
Waar de WW slaat op gewone werknemers, slaat deze ontslagvergoeding vrijwel
uitsluitend op de top. Moet die toch iets inleveren volgens Buijink. Mispoes.
Zowel regering als dus Buijink hebben niets te zeggen over ontslagvergoedingen,
want die worden afgesproken tussen bedrijven en hun niet onder collectieve
contracten vallende toplieden. Buijink weet dit natuurlijk net zo goed als u en
ik - vandaar dat hij het durft voor te stellen.
Waar hij wel wat over te stellen heeft is dit
|
Over de pensioenleeftijd heeft Buijink ook een opvatting, maar die heeft hij in
het ESB-artikel dit jaar niet herhaald. Volgens de topambtenaar moet het
verhogen van de pensioenleeftijd minstens vijf jaar naar voren worden gehaald.
De verhoging naar 66 jaar in 2020 en naar 67 in 2025 vindt hij te laat. |
Wie had nog anders verwacht ...
De verhalen van Buijink zijn dus sterk inconsistent aangaande
de mehtode van aanpak: de nen grope moet gestimullerd worden, de andere groep
gestraft. maar ze zijn weer volkomen conistsent, zodra je de bgropen beneomt: de
groep die gestimuleerd wordt, zijn de hogere inkomens, en de groep die bestraft
wordt, de lagere.
Nog een enkele maatregel ter bevestiging. Want stel dat je
iets wilt doen aan het geld dat in de woningmakrt gaat., naats het stimuleren
met geld. Dan kom je als snel uit op dit: hypotheekrenteaftrek. Iets waar veruit
de meeste winst is te halen, volgens vrijwel iedere deskundige. En wat vindt
Buijink daarvan:
|
Woningmarkt
De schuld van alle Nederlanders bij elkaar is zo astronomisch hoog dat het
Nederland volgens Buijink economische narigheid bezorgt. Nu is die schuld 130
procent van wat heel Nederland verdient. En dat komt voor het overgrote deel
door de hypotheeklening.
De verklaring zit in het woord dat Buijink zorgvuldig mijdt: de
hypotheekrenteaftrek. Die maakt het fiscaal gunstig om een hoge
hypotheekschuld te hebben. |
Tja ... het gaat hier om de hogere inkomens, en we hadden al voorspeld wat
Bijinks houding zou zijn: straf voor de lagere, en beloning voor de hogere. Dus
niets doen aan de hypotheekrenteaftrek. Aldus Buijink. Die daarmee een plaats
verdient vooraan in de rij, te voet lopende vanuit de Bastille, van de Franse
afrekening.
En natuurlijk is de Volkskrant dolenthousiast over
deze aanpak. Vandaar die twee volle pagina's.
Naar Economen
, Economie lijst
, Economie overzicht
, of site home
.
|