Bronnen bij Topinkomens, rechtvaardiging: mentaliteitsdaling
| 10 jun.2006 |
Hoge salarissen worden regelmatig aangehaald als methode om de topmensen te
motiveren. aan de hand van geleverde prestaties is te zien dat het bedrijfsmatig
presteren er niet op vooruitgaat gaat. Maar de topsalarissen en bonussen
stimuleren wel andere zaken:
Uit: De Volkskrant, 02-12-2005, van verslaggever Gert-Jan van Teeffelen
Achtergrond | Goede controle biedt geen garantie tegen megafraudes a la Ahold,
blijkt uit nieuwe studie
Hoge bonussen kweken 'zonnekoningen'
Niet zozeer gebrekkig toezicht, maar haantjesgedrag, hebzucht en
luchtkastelen veroorzaakten de grote financiële fraudes. Oplettende beleggers
kunnen de drama's zien aankomen, aldus onderzoeker Kees Cools.
Tussentitel: Riante beloningen: geen beter werk, wel meer kans op fraude
Fotobijschrift: Ahold-topman Cees van der Hoeven in 1999. Aan het besturen
van
Ahold besteedde hij steeds minder aandacht; Van der Hoeven gaf
jaarlijks minstens honderd presentaties aan beursanalisten.
Macht en hebzucht: aan anekdotes geen gebrek. Joe Nacchio, topman van Qwest,
riep zijn staf ooit bijeen in het luxe hotel-casino Bellagio in Las Vegas. De
baas van het telecombedrijf gooide opengesneden tennisballen door de zaal, die
volgepropt bleken met dollars. Zijn verkopers stoven door de zaal, vechtend om
een bal te bemachtigen.
Of neem Dennis Kozlowski van Tyco - een concern dat
kleerhangers, chirurgische instrumenten en onderzeese kabels maakt. Kozlowski
liet zijn appartement in New York voor 15 miljoen dollar inrichten op kosten van
de zaak. Hij koos een paraplubak van vijftienduizend dollar en een douchegordijn
van zesduizend dollar.
Voor zijn vrouw hield hij in 2001 een feestje op Sardinië.
Het bacchanaal, dat een week duurde, werd opgeluisterd met halfnaakte 'Romeinen'
- het pikante filmpje staat nog op internet. De rekening (twee miljoen dollar)
ging naar Tyco.
Qwest en Tyco hebben iets gemeen, samen met bijvoorbeeld
Ahold, Lernout & Hauspie, Enron en Parmalat: ze behoren tot de veroorzakers van
de 25 grootste financiële schandalen tussen 1997 en 2004. Bij deze fraudes
gingen tientallen miljarden euro's in rook op, terwijl vele tienduizenden mensen
hun baan verloren.
Vaak wordt gesteld dat de boekhoudfraudes vooral het gevolg
zijn van gebrek aan toezicht van commissarissen of accountants. Een misvatting,
zo concludeert Kees Cools, adviseur bij The Boston Consulting Group en
hoogleraar corporate finance in Groningen.
Hij onderzocht de 25 grootste schandalen van de laatste
jaren. Bij elk 'fout' bedrijf zocht hij een 'schone' tegenhanger van
vergelijkbare omvang. Zo vergeleek hij Ahold met de Amerikaanse supermarktketen
Kroger, Worldcom met AT&T, en Tyco met 3M.
Cools heeft naar eigen zeggen 'een schokkende boodschap' voor
wetgevers, opstellers van codes, en iedereen die gelooft in regels voor goed
ondernemingsbestuur (corporate governance): deze blijken geen garantie
tegen ongelukken. De vijftig goede en foute bedrijven blijken allemaal - in elk
geval op papier - een deskundig en onafhankelijk toezichtmodel te hebben. De
verschillen zijn 'nihil'.
Cools ging daarom op zoek naar punten waarop de twee groepen
wél van elkaar verschillen. In zijn donderdag verschenen onderzoek Controle
is goed, vertrouwen nog beter (uitgeverij Van Gorkum, 22,50) noemt hij er
drie: extreme groeidoelstellingen, excessieve beloning en 'zonnekoninggedrag'.
Cools ontdekte dat de frauderende 25 bedrijven met absurde
groeiprognoses op de proppen kwamen. Ze beloofden een gemiddelde groei van 18
procent, jaar in, jaar uit. Ofwel: 129 procent in vijf jaar, ruimschoots een
verdubbeling van de onderneming. ...
De groeidoelen zijn volgens Cools onlosmakelijk verbonden met
topinkomens, een thema dat al gevoelig ligt sinds de VOC; de aandeelhouders van
dit Amsterdamse handelsimperium klaagden kort na de oprichting in 1602 al over
zelfverrijking.
Ook hier vond Cools een verband: hoe hoger de beloningen, hoe
groter de kans op fraude. Bij de vijftig onderzochte firma's liepen de vaste
salarissen niet uiteen: gemiddeld 900 duizend dollar per jaar. Het verschil zit
echter in de aandelen en opties. Bij de 25 sjoemelaars waren de pakketten
gemiddeld acht maal zo groot als bij de controlegroep. En bonussen in cash lagen
met gemiddeld 1,9 miljoen dollar tweemaal zo hoog.
Cools verwijst naar tientallen studies waaruit blijkt dat
bonussen niet leiden tot beter werk, maar hooguit tot het voldoen aan de
opgelegde cijfermatige doelen. Ook aan dit laatste zijn talloze onderzoeken
gewijd. Hieruit volgt 'de heldere conclusie dat het gebruik van targets leidt
tot onethisch en frauduleus gedrag'. ...
Wat is er verder nodig om goed ondernemingsbestuur te
bevorderen? Cools vroeg het ruim vijftig kopstukken van AEX- en Midkapfondsen.
Daarnaast analyseerde hij een enquête onder 36 duizend werknemers van grote
bedrijven.
Nog meer controle? Alsjeblieft niet, was het antwoord. Het
motiveert niet. Controle kan rampen voorkomen, maar omgekeerd blijkt het geen
waarde te creëren. Cools: 'Je wint er de wedstrijd niet mee.' In plaats daarvan
hamert hij - paradoxaal genoeg - op vertrouwen. Het bouwen aan een sterke
bedrijfscultuur waarin vertrouwen en beslissingsvrijheid centraal staan,
vergroot de motivatie, betrouwbaarheid en productiviteit van werknemers,
schrijft hij in zijn boek. ...
Red.: Het idee om meer te werken met vertrouwen is een idee
helemaal volgens de filosofie van het Rijnlandmodel. Op dit moment zijn er
echter twee "maars": nummer één: het soort mensen als de schrijver van
ovenstaande artikel werkt bij de Boston Consulting Group, en dat soort bedrijven
en instituten worden meestal ingeschakeld door neoliberale politici, die
tegenwoordig bij iedere grote partij zitten, en bestuurders (en daarvan lijken
er geen andere te zijn), om neoliberale adviezen te verstrekken, hetgeen in
relevante gevallen vrijwel altijd minder vertrouwen en meer controle inhoudt -
denk maar aan de gezondheidszorg. Zonder wantrouwen en met controle zijn er
tenslotte veel minder managers nodig - mensen van het type zoals ze bij Boston Consulting
Group werken.
Het is dus sowieso vreemd dat de onderzoeker van de Boston Consulting
Group met een advies van "meer vertrouwen en minder controle" komt. Het gaat ook
nog eens regelrecht in tegen één van de resultaten van zijn onderzoek, namelijk
dat topmensen die bonussen naar prestatie krijgen, en dat zijn de meeste of
bijna allemaal, zich minder ethisch gaan gedragen - gaan frauderen om precies te
zijn.
En nog veel vreemder: de onderzoeker constateert dat de bonussen en
het hoge prestatieloon de oorzaak van het fraude-gedrag zijn. Dus wat is de
uiterst voor de hand liggend oplossing van het fraudebedrag: schaf de bonussen
en het hoge prestatieloon af!
In totaal dus drie vreemde zaken. En allemaal zijn ze
verklaarbaar door slechts een veronderstelling: de onderzoeker kiest voor de
materiële belangen van de topmensen. Wat nog steeds moeilijk begrijpbaar blijft,
tenzij je er bij zegt dat dat de materiële belangen zijn van de hele topgroep,
waar bij zelf ook toe behoort.
Al met al kan je er dus Absolut zeker van zijn dat het
verband dat de onderzoeker legt tussen de bonussen en hoge prestatiebeloning en
neiging tot fraude, en de beschreven vormen van decadentie, absoluut zeker is.
Al was het maar omdat hetzelfde verband ook is aangetoond voor de mensen die in
deze kringen verkeren, zowel qua fraude
, als
qua decadentie
.
Naar Topinkomens, zelfregulering
,
Economie lijst
,
Economie overzicht
, of site home
.
|