Bronnen bij Rijnlandse onderwijsbeleid: hoger-begaafden, winst

8 jun.2011

Waar de rechtse politiek het onderwijs verruïneerd door betuigingen (men wil er geen belasting betalen), doet de linkse politiek en denken dat via het gelijkheidsdenken en de bijbehorende niveauverlaging. Waarvan iedereen op de vingers van zijn hand kan narekenen dat dat ook economische gevolgen heeft. Iets dat nu, in 2011, door het steeds verder terugdringen van de linkse ideologie, nu ook naar buiten mag komen:


Uit: De Volkskrant, 07-06-2011, van verslaggever Robin Gerrits

Alarmerend rapport Centraal Planbureau

Groei economie stokt door slecht onderwijs

De achterblijvende onderwijsprestaties van Nederlandse leerlingen beperken de economische groei. Volgens een alarmerend rapport van het Centraal Planbureau (CPB) kost de daling van de prestaties bij wiskunde Nederland op de lange termijn waarschijnlijk jaarlijks enkele procenten van het bruto binnenlands product.
    Het CPB constateert na analyse van eerdere grootschalige internationaal vergelijkende onderzoeken als PISA, TIMSS en PIRLS, dat vooral de beste leerlingen in Nederland sterk achterblijven in rekenen/wiskunde, lezen en natuurwetenschappen. In andere landen presteren de excellente leerlingen zowel op 9- als op 15-jarige leeftijd veel beter.
    'Hun (de Nederlandse, red.) prestaties blijven consequent achter bij die van de beste leerlingen in veel andere ontwikkelde landen', schrijft het CPB. In de groep meest getalenteerde leerlingen staan de Nederlanders nergens in de internationale top-10.
    De groepen met zwakste scholieren doen het in Nederland relatief goed. Sterker nog, zegt het CPB, als die prestaties niet redelijk goed waren, viel de gemiddelde score van Nederland nog veel slechter uit.
    Volgens het CPB is het vaak bekritiseerde vroege selectiemoment in het Nederlandse onderwijs - rond 12 jaar - juist goed voor de gemiddelde prestaties. Hierdoor slagen de beste leerlingen er nog in een deel van de achterstand in te lopen die ze op de basisschool hebben opgedaan.   ...


Red.:    Maar zoals we elders gezien hebben, behoort het CPB tot de neoliberale krachten in de maatschappij uitleg of detail , zodat dit vervolg weinig verbazing hoeft te wekken:

   Meer geld steken in het onderwijs is volgens de econometristen van het CPB niet per se de oplossing; de afgelopen jaren is al veel meer geld gestoken in het onderwijs, zonder duidelijk positief resultaat.

Wat is gebeurd omdat ditzelfde soort ideologen het onderwijs in handen hebben gelegd van andere neoliberalen, managers genaamd, die dat extra geld in eigen zak hebben gestoken uitleg of detail .

  Beter is het te investeren in goede leraren,

Maar een goede leraar is een beter en dus hoger opgeleide leraar, die dus ook mee geld kost. En dit beseffen ook de neoliberale CPB'ers:

  goede leraren, wat overigens niet gelijk staat aan zo hoog mogelijk opgeleide leerkrachten. 'De kwaliteit van een docent wordt slechts voor een beperkt gedeelte gedreven door het opleidingsniveau en ervaring van docenten', schrijft het CPB.

Flagrante onzin, natuurlijk. De andere factoren die ze eventueel kunnen noemen, zeg motivatie, gelden namelijk voor leraren van alle capaciteiten. En je kunt ook beter les krijgen van een ongemotiveerde goed opgeleide leraar dan een ongemotiveerde slecht opgeleide leraar


Naar Rijnlands onderwijsbeleid , Rijnlandmodel, lijst , Rijnlandmodel, overzicht , of site home .