Bronnen bij Rijnlandse onderwijsbeleid: hoger-begaafden, winst
| 8 jun.2011 |
Waar de rechtse politiek het onderwijs verruïneerd door betuigingen (men wil er
geen belasting betalen), doet de linkse politiek en denken dat via het
gelijkheidsdenken en de bijbehorende niveauverlaging. Waarvan iedereen op de
vingers van zijn hand kan narekenen dat dat ook economische gevolgen heeft. Iets
dat nu, in 2011, door het steeds verder terugdringen van de linkse ideologie, nu
ook naar buiten mag komen:
Uit:
De Volkskrant, 07-06-2011, van verslaggever Robin Gerrits
Alarmerend rapport Centraal Planbureau
Groei economie stokt door slecht onderwijs
De
achterblijvende onderwijsprestaties van Nederlandse leerlingen beperken de
economische groei. Volgens een alarmerend rapport van het Centraal Planbureau
(CPB) kost de daling van de prestaties bij wiskunde Nederland op de lange
termijn waarschijnlijk jaarlijks enkele procenten van het bruto binnenlands
product.
Het CPB constateert na analyse van eerdere grootschalige
internationaal vergelijkende onderzoeken als PISA, TIMSS en PIRLS, dat vooral de
beste leerlingen in Nederland sterk achterblijven in rekenen/wiskunde, lezen en
natuurwetenschappen. In andere landen presteren de excellente leerlingen zowel
op 9- als op 15-jarige leeftijd veel beter.
'Hun (de Nederlandse, red.) prestaties blijven consequent
achter bij die van de beste leerlingen in veel andere ontwikkelde landen',
schrijft het CPB. In de groep meest getalenteerde leerlingen staan de
Nederlanders nergens in de internationale top-10.
De groepen met zwakste scholieren doen het in Nederland
relatief goed. Sterker nog, zegt het CPB, als die prestaties niet redelijk goed
waren, viel de gemiddelde score van Nederland nog veel slechter uit.
Volgens het CPB is het vaak bekritiseerde vroege
selectiemoment in het Nederlandse onderwijs - rond 12 jaar - juist goed voor de
gemiddelde prestaties. Hierdoor slagen de beste leerlingen er nog in een deel
van de achterstand in te lopen die ze op de basisschool hebben opgedaan.
...
Red.: Maar zoals we elders gezien hebben,
behoort het CPB tot de neoliberale krachten in de maatschappij
, zodat dit vervolg weinig verbazing hoeft te wekken:
|
Meer geld steken in het onderwijs is volgens de econometristen van
het CPB niet per se de oplossing; de afgelopen jaren is al veel meer
geld gestoken in het onderwijs, zonder duidelijk positief resultaat. |
Wat is gebeurd omdat ditzelfde soort ideologen het onderwijs in handen hebben
gelegd van andere neoliberalen, managers genaamd, die dat extra geld in eigen
zak hebben gestoken
.
|
Beter is het te investeren in goede leraren, |
Maar een goede leraar is een beter en dus hoger opgeleide leraar, die dus ook
mee geld kost. En dit beseffen ook de neoliberale CPB'ers:
|
goede leraren, wat overigens niet gelijk staat aan zo hoog mogelijk
opgeleide leerkrachten. 'De kwaliteit van een docent wordt slechts voor
een beperkt gedeelte gedreven door het opleidingsniveau en ervaring van
docenten', schrijft het CPB. |
Flagrante onzin, natuurlijk. De andere factoren die ze eventueel kunnen
noemen, zeg motivatie, gelden namelijk voor leraren van alle capaciteiten. En je
kunt ook beter les krijgen van een ongemotiveerde goed opgeleide leraar dan een
ongemotiveerde slecht opgeleide leraar
Naar Rijnlands onderwijsbeleid
,
Rijnlandmodel, lijst
,
Rijnlandmodel, overzicht
, of site home
.
|