Bronnen bij Architectonische lelijkheid: het Deventer stadskantoor
In aansluiting op het overzichtsartikel over architectonische lelijkheid
, en na het geval van de Groningse Grote Markt
, nu het Deventer stadskantoor. Onderstaand meteen het beeld van de winnaar
van de competitie - de beelden van de overige kandidaten zijn niet
beschikbaar. (de Volkskrant, 28-09-2007, door Anja Sligter)
Weer komen we dezelfde strijdpunten en dezelfde
retoriek tegen: 'Wat is een horizon waaruit alleen maar een kerk omhoog
spietst?' Antwoord: "Wat is een horizon waaruit één of meerdere beton/glas
torens omhoog piekt?" Vooral het geval van één of twee van die torentjes is
interessant: het is armoedig - het is veels noch vis - het is "Kijk ons nu ons
best doen ook modern te zijn, maar het lukt ons niet". Het moderne aspect is
armetierig, en het traditionele, kleinschalige, geborgen aspect is grondig
verpest. Hoe grondig het stadsgezicht verpest wordt, blijkt nog het beste uit de
animatie gemaakt door de tegenstanders
, ook beschikbaar hier in een nieuw venster
.
In de discussies rond dit soort zaken wordt uitgegaan van de
goede trouw van de modernisten - dat wil zeggen: men neemt aan dat de een
eerlijke afweging maken van de waarde van hun eigen ontwerpen ten opzichte van
wat als mooi en waardevol kan worden gezien. Dit idee wordt door de redactie
bestreden: de modernistische architectuur is niet te goeder trouw, maar is in de
greep van een ideologie die weinig tot niets met "mooi en waardevol" te maken
heeft. Dat blijkt ten duidelijkste uit de taal warmee zijn hun ontwerpen
omgeven. Zo staat op de website van de gemeente Deventer
:
'Functioneel' kan waar zijn, maar heeft niets met mooi en waardevol te
maken. 'Contrastrijk' is waarschijnlijk waar, maar heeft weinig met mooi en
waardevol te maken. Maar "contrastrijk" is in volkomen tegenspraak met
"naadloos passen in de historische omgeving", zoals iedere debiel met de
meest oppervlakkige blik kan waarnemen.
Hier staat dus een regelrechte, keiharde, leugen ter ondersteuning van de
merites van het ontwerp. Wat hieruit blijkt is dit: de commissie erkent de
waarde van "passen in de historische omgeving", erkent dat dit een aspect is
van "mooi en waardevol", maar lapt dit bij haar keuze gewoon aan haar laars.
Deze commissie is niet te goeder trouw. En precies hetzelfde geldt
natuurlijk voor de architecten zelf, die toch wel iets van de esthetiek van
hun vak moeten weten, en dus ook moeten weten dat "passen in de omgeving''
een aspect is van "mooi en waardevol". De conclusies van de Deventer
commissie worden tenminste vol trots herhaald op de website van de architect
.
Dat gebrek aan goede trouw blijkt ook uit de manier waarop het
ontwerp gepresenteerd wordt. Onderstaand de illustraties van de websites van
gemeente (links; zie ook nog hier
) en architect (rechts):
Vergelijk dit met de presentatie van de tegenstanders - de tegenstanders hebben
het ontwerp in zijn echte omgeving geplaatst, gemeente en architect hebben die
omgeving veranderd in blokkendoosjes. Er kan slechts één reden zijn: in een
omgeving van blokkendoosjes valt het mensonvriendelijk karakter van het ontwerp
minder op.
De conclusie is duidelijk: de modernistische architectuur is de architectuur
van blokkendoosjes, en de lelijkheid die daar in past. De moderne
architectuur haat mensen, en de menselijk maat, die ze daarom zorgvuldig uit
hun ontwerpen en de presentatie ervan wegpoetsen
. De modernistische architectuur is een vorm van misdaad tegen de
menselijkheid, die tot in decennia en eeuwen voortduurt. Een misdaad die ten
nauwste verweven is met andere menselijke misdaden: kapitalisme,
consumentisme en ongebreidelde megalomanie.
Volgende geval: het Eindhovense cityplan
.
Naar Architectonische lelijkheid
, Rijnlandmodel, kleinschaligheid
, of site home
.
|