Architectonische lelijkheid: Rotterdam, Centraal Station

18 jul. 2013

Net nadat de hoofdstad der architectonische lelijkheid een eerste plek heeft gekregen , bevestigt zij haar onbetwiste koppositie met een nieuwe bijdrage aan de stelling dat hoe lelijk iets ook is, een moderne architect het altijd nog lelijker weet te krijgen. Hier het geval van het Centraal Station, wat een van de weinig nieuwere gebouwen in Rotterdam was dat enige aapraak op de term schoonheid zou kunnen maken - architect Van Ravensteyn uitleg of detail heeft ook de originele fraaie Diergaarde Blijdorp uitleg of detail op zijn naam staan. Dat was dus makkelijk te verpesten. Desondanks is ook op dat vlak, het verpesten, weer een record geboekt:


Uit: De Volkskrant, 12-07-2013, door Hilde de Haan

Recensie | De nieuwe CS van Rotterdam

De heimwee blijft

Het nieuwe Rotterdam Centraal is het eerste Grand Station van Nederland dat volledig is toegesneden op hogesnelheidstreinen. Een weldaad voor de reiziger, een haaienbek in de stad.


Architectuur
Rotterdam Centraal
Het Centraal Station en Stationsplein van Rotterdam
Ontwerp Team CS: Benthem Crouwel Architecten, Meyer en Van Schooten Architecten, en West 8 urban design & landscape architecture


Red.:
   Hier is het monster:


Red.:   De ons als bekende recensente is er natuurlijk weer helemaal weg van:
  Het nieuwe Rotterdam Centraal is het eerste Grand Station van Nederland dat volledig is toegesneden op hogesnelheidstreinen. Een weldaad voor de reiziger ...

En de ontwerpende architecten leggen nog uit waarom:
  ... de drie ontwerpende partijen roemen Rotterdam als 'enige Nederlandse stadskern die internationale metropolitaanse allure' heeft.

De definitie van 'metropolitaans' dus zijnde: "Geschikt voor foto's als je van de beton-en-glas stijl houdt, maar totaal ongeschikt als omgeving voor mensen". Wat ook de opinie is van de Rotterdamse burger:
  Veel Rotterdammers voelen dat aan en hebben nu al een naam bedacht voor dit nieuwe Rotterdam Centraal: de haaienbek.

En wat doet een haai? Die vreet mensen op!
     En alsof om te illustreren hoe diep het gevoel voor wansmaak steekt, hier nog wat commentaar van recensente Hilde:
  De kap over treinen en perrons kreeg een industrieel karakter. Het is een simpele, rechthoekige ruimte, waarin grote pijlers de glazen overkapping dragen. Het idee is dat de vorm van die pijlers op de vroegere perronabri's van Van Ravesteyn is geënt; de sierlijke daken daarvan leken wel wat op klapwiekende meeuwenvleugels. Maar de nieuwe pijlers zijn grof en grauw, zoals ook de grijs geverfde houten liggers van het glasdak alle subtiliteit is onthouden. Alleen als de zon schijnt, breekt hier schoonheid door;

Maar kijk naar de foto:

En dit ziet er nu nog enigszins aanvaardbaar uit, van een afstandje. Het lijkt op een station, er zijn veel onderdelen, en er is sprake van samenhang tussen de onderdelen. Er lijkt zelfs iets van een fractale structuur in te zitten, met herhaling van grootschalige patronen op kleinere schaal.
    Dat vindt recensente Hilde dus maar absoluut niks. Geen "Klare Lijn", hè ...


Volgende aflevering: Den Haag .


Naar Architectonische lelijkheid , Rijnlandmodel, kleinschaligheid  , Inrichting, lijst , Rijnlands beleid, lijst , Rijnlandmodel overzicht , of site home .