De toets gehaald, nu lekker
vier weken naar Turkije (door Eveline
Domevscek)
Fadime Sezer (22), geslaagd: ‘Ik ben naar alle
bijlessen geweest. Al mijn aandacht ging uit naar de
toets.’
‘Ik moest en zou die derde toets halen’, zegt Fadime
Sezer (22) . ‘Ik houd namelijk zo van lesgeven, maar
anders moest ik echt van school. Ik was dus erg
opgelucht toen vorige week woensdag de positieve uitslag
op mijn scherm verscheen.’
Twee jaar geleden rondde Fadime de opleiding Algemene
Juridische Beroepsvorming af. Na een pauzejaar schreef
ze zich in voor de pabo aan Hogeschool InHolland in
Haarlem. ‘Bij mijn vorige opleiding hoefde ik nauwelijks
te rekenen. Misschien een beetje meetkunde, maar breuken
zoals in deze toets was er daar niet bij.’
Omdat haar opleiding op het spel stond, bereidde Fadime zich
extra goed voor. ‘Natuurlijk heeft het met je
zelfdiscipline te maken. Voor de laatste toets heb ik
veel geleerd. Ik ben naar alle bijlessen geweest. Aan
andere vakken heb ik minder gedaan. Al mijn aandacht
ging uit naar de toets.’
Fadime heeft erg te doen met haar medestudenten die niet meer
mogen terugkeren. ‘Vooral met degenen die verder alle
vakken hebben gehaald. Nu moeten de studenten de toets
in een jaar halen. Vorig jaar mocht dat nog in twee
jaar.’ Lang hoeft Fadime er echter niet mee te zitten.
‘Nu lekker vier weken naar Turkije.’
IRP: Als men de tussenstukken leest,
lijkt dat het niet aan de motivatie ligt: het is het
systeem dat te weinig onderwijs en oefening biedt - '45
minuten rekenles per week', waarschijnlijk al op
bestaande (grote) achterstanden - 'maar breuken zoals in
deze toets was er daar niet bij'. Het is het systeem dat
niet deugt.
De Volkskrant, 23-06-2007, column door Aleid Truijens
Hoeveel centimeters gaan er in 4,6
meter?
Zet je mobiel uit. Lever je calculator in. Concentreer
je.
Daar komt ie. Je hebt elfduizend eerstejaars studenten aan
pabo-opleidingen in een welvarend land. Dat land noemt
zich een kenniseconomie; binnen drie jaar moet 50
procent van het jongste kwart van haar bevolking
hoogopgeleid zijn. Ruim 2.500 eerstejaars van de
lichting 2006-2007 werden van de pabo gestuurd, nadat
zij waren gezakt voor een rekentoets. Aan het begin van
het schooljaar slaagde de helft voor zo’n toets. Dat
betekende dat 50 procent van de toekomstige leraren
basisonderwijs slechter rekent dan de 20 procent beste
leerlingen in groep 8. Na twee herkansingen had de helft
van de gezakten de toets alsnog gehaald. Vraag: welk
percentage van de eerstejaars zakte? NB: een schatting
volstaat.
Van dat niveau was het: aan de praktijk ontleende
rekensommetjes, meestal vervat in een verhaaltje, met
wat toegevoegde informatie om het moeilijker te laten
lijken. Op internet circuleren voorbeeldvragen van de
pabo-toets. Welke appels zijn goedkoper: Elstars van 3
kilo voor 3,75 euro of Jonagolds die 12 euro per 10 kilo
kosten? Hoeveel centimeters gaan er in 4,6 meter? Hoe
lang is een tuin van 8 meter als je die tekent op een
schaal van 1: 20?
Goed te doen, zou je zeggen. Wie zulke sommetjes voor
12-jarigen niet kan maken mag echt nooit voor de klas.
Helaas bleek dat deze week te gelden voor een kwart van
pabo-eerstejaars. In het Journaal zeiden
schattige meisjes snikkend dat de toets ondoenlijk was.
Ze waren dol op kinderen, voelden zich een juffie in
hart en nieren. Maar dat verdomde rekenen. Nu was hun
droom vervlogen.
Het was treurig om te zien. Weer 2.500 zielen voor het
onderwijs verloren. Er meldden zich toch al minder
pabo-studenten aan dan vorig jaar.
Voor het eerst in jaren werd ernst gemaakt met het vermoeden
dat het de basiskennis op de pabo’s, en wellicht in het
hele hbo, bedroevend is. Een lichtpuntje: het dalende
niveau kan nu niet langer als borrelpraat van verzuurde
intellectuelen worden afgedaan.
En dan telde de taaltoets nog niet eens mee. Afgelopen winter
zakte tweederde van de eerstejaars voor een proefexamen
dat spelling, interpunctie en grammatica toetste;
slechts 15 procent van de voormalige mbo’ers slaagde.
Pabo-docenten protesteerden luidkeels: die toets, ook al
op het niveau van groep 8+, was bloedmoeilijk! Iedereen
had toch een spellingcorrector? Moest je soms regels
kennen om taal te gebruiken? Waarom zouden ze nu ineens
op ‘inhoud’ testen, terwijl die al jaren was afgeschaft
ten gunste van ‘competenties’? Als de taaltoets was
meegeteld, zou de slachting massaal zijn geweest.
Volgend jaar telt de taaltoets wel mee.
Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, noemde het
resultaat ‘dramatisch’ – natuurlijk. Maar hij greep
meteen de gelegenheid aan om zich op de borst te
kloppen: ‘Deze test toont aan dat we wel hebben
geďnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs, omdat
deze mensen voorheen wel gewoon de studie konden afmaken
en voor de klas kwamen te staan.’
De HBO-raad moet zich schamen dat jarenlang schoolkinderen
zijn uitgeleverd aan ondermaatse afgestudeerden.
Terpstra wijst een andere schuldige aan: het middelbaar
onderwijs. Dat moet eens ‘kritisch naar het lespakket
kijken’.
Een vreemde conclusie. Laten we liever kritisch naar de
pabo’s kijken. Hoe bestaat het dat die instellingen, na
één jaar bijspijkeren, niet vrijwel alle studenten op
het niveau van een gisse 12-jarige kunnen krijgen?
Sommige pabo’s, zoals die in Vlissingen en Zwolle, lukt
dat wel. Zou het te maken hebben met de kwaliteit van de
pabo’s, bolwerken van het Nieuwe Leren?
Het was evenmin een geweldig idee om mbo’ers – doorgaans niet
behorend tot de 20 procent slimste basisschoolleerlingen
– op de pabo toe te laten. In Frankrijk zijn
onderwijzers universitair opgeleid; in veel landen wordt
dat overwogen, maar wij verlaagden fluitend de
toegangseisen.
Havo-vwo’s zijn niet bedoeld om kinderen simpele basiskennis
bij te brengen. Daar horen geen staartdelingen, maar
logaritmen op het programma te staan, geen kofschip maar
literatuur. Basiskennis hoort thuis op de basisschool.
Als het hbo de zwarte piet doorschuift naar onderen en
de basisschool naar boven – laat ze toch lekker kind
zijn! – dan moeten er in die vijf, zes puberjaren
wonderen worden verricht. Een 12-jarige kan op zijn
vingers natellen dat dát mislukt.
De Volkskrant, 25-06-2007, ingezonden brief van Johan Boons (Tilburg)
Pabo op niveau
Wordt het niet eens tijd dat de pabo de hand in eigen
boezem steekt? Een kwart van de studenten moet nu
vroegtijdig afhaken omdat het niveau van de rekentoets
te hoog ligt. Meteen wordt naar de overheid en de
huidige (andere) opleidingen gewezen. Procentueel gezien
zijn het de mbo-instromers die te veel moeite hebben om
de toets in drie kansen te halen. Maar dat is niet het
probleem! De toets moet ook zonder problemen door de
kinderen in groep acht van de basisschool kunnen worden
gehaald. Iedereen heeft die kennis immers in zijn
basisschooljaren al tot zich genomen. Ik zie liever dat
de pabo de mogelijkheid biedt tot het volgen van extra
lessen en tot het oefenen van de stof op internet. Het
moet toch mogelijk zijn als volwassene je rekenniveau
binnen een jaar te verhogen naar het niveau van groep
acht?
De Volkskrant, 26-06-2007, ingezonden brief van
Frits Kappers (Hoogeveen)
Reacties: Pabo op niveau
Het echte probleem is het rekenonderwijs op de
basisschool. Ik ben inmiddels 35 jaar werkzaam als
leraar in het voortgezet onderwijs en kan merken hoe
hard de rekenvaardigheid onder kinderen achteruit gaat.
Ik hou in de examenklas van het vmbo (vergelijkbaar met
het niveau van de vroegere mavo) wedstrijdjes met mijn
leerlingen: zij met de rekenmachine, ik met mijn
hersens. Ik win bijna altijd.
Red.: En ondanks deze sterke
aanwijzingen of bewijzen, gaan de inspanningen om het
niveau verder te verlagen gewoon door. En natuurlijk weer
voornamelijk uitgaande van de zo praktisch ingestelde
HBO's, de schoolfabrieken die de leerling als klant of
consument zien, en hem ter wille willen zijn met de
laagst mogelijke studiebelasting:
De Volkskrant,
22-06-2007, door Paul Gerbrands, historicus en docent
geschiedenis
Geen diploma, toch naar het hbo
Je diploma net niet gehaald? Dan kun je in steeds meer
gevallen toch beginnen, merkte Paul Gerbrands. Op het
mbo, en zelfs op het hbo.
Na de examentijd is er ook voor gezakte
eindexamenkandidaten hoop. Voorheen stelden sommige
hogescholen al hun toelatingsnormen naar beneden bij, om
zo weinig mogelijk inschrijvingen mis te lopen. Nu
lijken hbo’s helemaal de weg kwijt. Scholieren zonder
diploma kunnen er gewoon gaan studeren, zoals op de
Fontys hogeschool. Zonder veel problemen worden gezakte
scholieren toegelaten. Er wordt zelfs voor geadverteerd.
De maatregel is niet alleen bedoeld voor
uitzonderingsgevallen, maar is standaardbeleid geworden.
De markt groeit, vanwege het toenemende aantal
aanmeldingen van jongelui zonder diploma. Het succes van
die maatregel zou vooral moeten blijken uit het feit dat
leerlingen het zonder havo- of atheneumdiploma op het
hbo even goed zouden doen als zij die wél een diploma
hebben.
Voor het middelbaar onderwijs geldt ook al op verschillende
plaatsen dat vmbo-leerlingen die allerlei leuke baantjes
hebben en liever niet op school zitten, in aanmerking
kunnen komen voor toelating op een mbo-school (roc) of
havo. Als de hbo’s doorgaan met hun toelatingsbeleid,
zullen mbo-leerlingen de kantjes eraf gaan lopen. Want
het opdoen van wat werkervaring als vrijwilliger of
anderszins wordt door menige hogeschool juist gezien als
een aanbeveling voor toelating. Nota bene: het gaat om
de leeftijdsgroep van 16 tot 21 jaar. Kennelijk is het
hebben van talent en capaciteiten dan al voldoende. Dat
hoeft dus niet meer gemeten, gecontroleerd, aangemoedigd
of bevestigd te worden met een diploma als bewijs
daarvan.
Je vraagt je af waarom mensen op het hbo dan nog wél een
diploma zouden willen halen. Studenten daar hebben
immers ook capaciteiten en talenten. Dan kunnen ze
evengoed meteen doorstromen naar een baas en aan de slag
gaan.
Sommige hogescholen organiseerden eerst nog
bijspijkercursussen. Maar steeds meer hbo-instellingen
pasten hun normen aan en gingen over tot sjoemelpogingen
en financiële malversaties. Uiteindelijk zagen veel
hbo’s hun subsidies teruglopen, omdat ieder jaar weer
gemiddeld eenderde van de eerstejaars binnen enkele
maanden al afhaakte. En nu is deze zorg om het niveau
van de eerstejaars ingehaald door overlevingsdrang.
Pikant is dat de overheid toestemming verleent aan dit soort
experimenten. Zij verbloemt hiermee haar eigen falen om
via het Studiehuis en de Tweede Fase het niveau op de
havo en het vwo én daarmee op het hbo op te krikken.
Dat de werklust van menig middelbare scholier verder zal
afnemen, zal menig docent nopen tot het doen van nog
meer concessies. Het einde van deze spiraal is voorlopig
nog niet in zicht. Daar zal het hbo ongetwijfeld ook nog
de vruchten van gaan plukken.
Red.: De makkelijkste manier om het
onderwijs te versjacheren is natuurlijk om überhaupt
geen normen te hebben. Dat laatste is het geval bij mbo:
Uit: De Volkskrant, 05-11-2007, door Yvonne
Doorduyn (volledig artikel hier
)
Den Haag verstevigt greep op
onderwijs
Mbo-examens | Waait er een nieuwe wind op het ministerie
van Onderwijs?
Of je op het mbo in Doetinchem zit of op de academie in
Den Haag: straks krijgen alle kappersleerlingen
hetzelfde theorie-examen permanenten voorgeschoteld. De
examens Nederlands en Engels worden zelfs gelijk aan die
op de opleiding techniek, als het aan de politiek ligt:
hetzelfde op elke opleiding, met alleen nog vier
niveauverschillen.
Onderwijsstaatssecretaris Van Bijsterveldt (CDA) grijpt in om
de examenkwaliteit op het mbo te bewaken. Werkgevers die
mbo’ers willen aannemen, moeten exact weten wat een
leerling in huis heeft. En met de bijbehorende
bureaucratie – elke opleiding fabriceert zijn eigen
eindtoets – moet het maar eens afgelopen zijn.
Waait er een nieuwe wind op het ministerie? Wat is er gebeurd
met het bijna heilig verklaarde adagium van vrijheid van
scholen?
Anticiperend op verwijten van bemoeizucht dekten
staatssecretaris en Tweede Kamerleden zich vorige week
al in. ‘Scholen gaan over het onderwijs, wij over het
bewaken van de kwaliteit’, aldus initiator PvdA-Kamerlid
Staf Depla.
Toch is na acht maanden regeren duidelijk dat de nieuwe
bewindslieden de Haagse greep op het onderwijs
verstevigen. Het laissez-faire van de ministers Van der
Hoeven (CDA) en Hermans (VVD) maakt plaats voor een
fermere sturing van bovenaf. ...
Red.: Wat een idioterie dat het ooit
zo ver heeft kunnen komen. En nog idioter is dat men er
bezwaar tegen maakt.