Linkse denkfouten: de lagere klassen
|
3 sep.2006 |
De ambigue houding van de linkse intellectuelen tegenover de lagere klassen
is al zou oud als het verschil zelf, mede omdat het gaat over reële verschillen
tussen de twee. Het conflict is nu zichtbaarder aan het worden, doordat de
linkse intellectuelen, als deel van de top van de maatschappij, profiteren van
de toenemende inkomensverschillen tussen hoog en lager. Want, hoewel men dat
natuurlijk graag vergeet, is inkomen in deze maatschappij ook een mate van
waardering, dus grotere inkomensverschillen betekent automatisch ook grotere
klassenverschillen. De lagere klassen gaan zich steeds meer minderwaardig
voelen. Dat laatste heeft de top heeft inmiddels uitgedrukt in een nieuwe term
voor de lagere klassen: maatschappelijk teleurgestelden.
Aanvankelijk werd de term voornamelijk gebruikt in de context van de
allochtonen- en immigratiediscussie, waarin de houding van de lagere klassen,
die de problemen van de immigratie moeten opvangen, aan deze factor werd
toegeschreven. Nu wordt hij ook in ruimere context gebruikt, om mensen aan te
duiden die niet de talenten hebben om in de moderne maatschappij hogerop te
klimmen, dat wil zeggen: niet de pure intellectuele of andere geestelijke
talenten, de connecties, of doodgewoon het geluk hebben om boven het glazen
plafond van de scheiding tussen top en de top en de rest uit te komen.
Net als iedere omschrijving van een grotere groep, bestaan er binnen de groep
weer aanzienlijke verschillen, en deze groep is zodanig groot dat die groep vele
deelgroepen bevat. Het probleem in dit geval is dat de omschrijving van die
grote groep een sterke negatieve bijklank heeft, terwijl die bijklank objectief
bezien in zeer verschillende mate slaat op de verschillende deelgroepen. Onder
deelgroepen als woonwagenbewoners zal zich een vrij hoog percentage
maatschappelijk teleurgestelden bevinden, maar onder gewone arbeiders,
vrachtwagenchauffeurs en dergelijke, een stuk minder, en zo zijn er veel meer
groepen voor welk het nog minder het geval is.
Een van de redenen dat de grotere groep met de term "maatschappelijk
teleurgesteld" aangeduid wordt door linkse intellectuelen is dat de deelgroepen
wel een aantal overeenkomsten hebben in een aantal culturele en maatschappelijke
voorkeuren. Maar het effect is dus dat impliciet een aantal groepen wordt
"beschuldigd" van zaken waar ze niet schuldig aan zijn. Die groepen zijn daar
terecht verontwaardigd over, en dit gebruik van de term "maatschappelijk
teleurgesteld", en de bijbehorende cultureel-elitaire houding, is dus in hoge
mate devisive voor de maatschappij. Onderstaand een voorbeeld uit een
hoek die algemeen als zeer redelijk wordt gezien, top-journalist en
tv-presentator Paul Witteman, en de reactie die de effecten ervan toelicht (VARA TV Magazine #32-2006, column door Paul Witteman)::
|
Teleurgestelden
Tussentitel: Maatschappelljk teleurgestelden moet je amuseren en iets
meegeven
De voorbereiding voor ons nieuwe programma, Pauw en Witteman,
zijn in volle gang en de sfeer zit er al goed in bij de redactie. Die stemming
is mede bepaald door het gunstige oordeel over het proefprogramma waarin een
aantal prominente gasten debatteerde over Zidane, Rita Verdonk, het beklimmen
van de Mount Everest en het karakter van Pietje Paardelul, zoals u weet een
kennis van het LPF-Kamerlid Van As. Het ging dus over riskante hobby's, voetbal,
politiek en goede smaak. Boeiende televisie, alles bij elkaar. Toch werd door
een leidinggevende de vraag gesteld: is dit nu een programma dat zich richt op
de doelgroep van het 'nieuwe' Nederland 1?
Nu bleek mijn mond vol tanden. Want hoe omschrijf je die
doelgroep? Op Nederland 1 worden vooral programma's geplaatst voor een breed
publiek dat volgens onderzoeksbureau Motivaction 'maatschappelijk teleurgesteld'
is. Zelf ben ik helemaal niet maatschappelijk teleurgesteld, integendeel. Ik
vind dat de Nederlandse samenleving een fijn leefklimaat oplevert dat mij in
ieder geval veel kansen tot ontplooiing heeft geboden. Weet ik als bofkont dan
wel wat er omgaat in het hoofd van iemand die niet alleen teleurgesteld is in
zijn omgeving maar in de hele maatschappij?
Ik stel me bij deze groep een wat oudere mopperkontvoor die
op de bank zit en geen zin heeft in informatie. Hij houdt van zijn vrouw, maar
laat dat niet merken, hij klaagt over zijn baas en houdt de afstandbediening
dreigend in de hand. Zodra 'een van die saaie koppen' over politiek begint, zapt
hij weg naar een zender die een komedie uitzendt of een quiz met niet te
moeilijke vragen. Het verhaal over de beklimming van de Mount Everest in het
programma van Pauw en Witteman wilde hij graag zien maar dat smoel van Verdonk,
daar zit hij om elf.
uur in de avond niet op te wachten. Zo'n man, Peter van Straaten tekent er bijna
elke dag een voor Het Parool.
Moeten we die man in het achterhoofd hebben, bij elk
onderwerp dat we bedenken, bij elke gast die we uitnodigen? Nee, maatschappelijk
teleurgestelden moet je amuseren en iets meegeven, ook 's avonds om elf uur.
|
Het voor de handliggende commentaar op deze visie kwam in hetzelfde medium (VARA TV Magazine #34-2006, ingezonden brief door Onne Knol, Zoutkamp):
|
Teleurgesteld
In VARA TV Magazine nr. 32 beschrijft Paul Witteman diegenen die
'maatschappelijk teleurgesteld' zouden zijn, als zijnde oude mopperkonten. Het
zal ongetwijfeld zo zijn dat de Nederlandse samenleving de heer Witteman een
fijne ontplooiing heeft geboden, maar dan gaat hij wel heel gemakkelijk voorbij
aan diegenen die niet diezelfde kans hebben gehad. Gezien het afzichtelijke
politieke klimaat, afbraak van het sociale stelsel, de debilisering van het
aanbod op de vaderlandse tv en het gebrek aan een kritische en relativerende
houding door de makers, de almaar stijgende asociale houding van medemensen en
bijbehorende desinteresse in het leven - om er maar een paar te noemen. Ik ben
zelf zeer teleurgesteld in de Nederlandse maatschappij, maar ik beschouw mezelf
toch echt niet als een mopperkont, integendeel: ik houd van mijn partner en laat
dat merken, ben eigen baas en ik vind het dreigen met de 'zapper' beneden alle
peil. Ik wil helemaal niet vermaakt worden; ik wil geïnformeerd worden en wet
van alle kanten van situaties, al dan niet politiek, en niet eenzijdig zoals nu
in de Midden-Oostenproblematiek. Bovendien is het niet aan de heer Witteman om
voor anderen in te vullen hoe zij hun leven invullen cq. beleven. Ik denk dat
dit aspect nog wel het meest teleurstellend is aan zijn relaas. Je zou toch
denken dat iemand van zijn statuur en interviewkennis ietsjes meer inzicht zou
hebben in al die aspecten van het mens-zijn. |
Dat de neerbuigende en laatdunkende houding de
mainstream is onder de houding van linkse intellectuele alfa-elite tegenover
de lagere klassen blijkt uit de grote reeks voorbeelden in deze
bronnenverzameling, zie hier
.
Een tegenvoorbeeld is nauwelijks te vinden, en het onderstaande is van
journalist Kees Sorgdrager, die vanwege zijn afwijkende opvattingen uit zijn
positie in de politieke verslaggeving is gewerkt (VARA TV Magazine, nr. 36-2006, door Kees Sorgdrager,
programma-aankondiging Andere Tijden, Ned. 2, 14 sep. 2006):
|
De kant van het volk
Voormalig Den Haag Vandaag-verslaggever Kees Sorgdrager stemde Pim
Fortuyn.
Hij legt nog een keer uit waarom.
Tussentitel: Over alles lag een Haagse deken van politiek correct zwijgen
over
volkomen begrijpelijk onbehagen
Diep verbaasd hoorde ik eind jaren 90 hoe Wim Kok op Prinsjesdag steeds weer
kwam verklaren dat het nog nooit zo goed was gegaan in Nederland, terwijl ik
daar een heel andere mening over had: het openbare leven verloederde, de
publieke diensten gingen in de uitverkoop, alles werd ondergeschikt gemaakt aan
de markt en werkende mensen werden van hun arbeidsplezier beroofd door
interim-managers. En over alles lag een Haagse deken van politiek correct
zwijgen over volkomen begrijpelijk onbehagen van mensen wier buurt werd
overgenomen door Turken en Marokkanen en uitkeringsfraudeurs, waardoor hun
wereld zijn vertrouwde orde verloor. 'De gedachtenpolitie' noemde Theo van Gogh
dat zwijgen.
Het volk morde, maar het volk zweeg. Wat kunnen gewone mensen
anders doen dan morren en zwijgen? Tot Pim Fortuyn de mensen een stem gaf. Het
volk stond op tegen de regenten. Ik koos de kant van het volk. Er was geen
houden meer aan, ik werd een Fortuyn-aanhanger. Ik heb het volk nooit voor dom
gehouden. Gewone mensen hebben uitstekende antennes voor wat er in Den Haag
gebeurt.
Ik was onder de indruk van Fortuyns kennis van het openbaar bestuur, ik
bewonderde zijn analytisch vermogen, zijn moed om z'n mond open te doen, en ik
genoot van zijn theatrale capaciteiten. Uit mijn ooghoeken had ik Fortuyn al een
jaar of tien bezig gezien als hij samen met professor Roel in 't Veld in Den
Haag een rapport kwam presenteren, of een analyse kwam geven van een
maatschappelijk vraagstuk. In een zee van napraterij en gewoontewijsheid brak
dan, in glasheldere taal, even de werkelijkheid door.
Maar in Den Haag is er voor de werkelijkheid weinig
belangstelling, daar wordt vooral de macht naar de ogen gezien, ook door Haagse
journalisten. De niet-Haagse journalist Gerard van Westerloo beschreef al meer
dan 25 jaar geleden hoe de ruggengraat van werkend Nederland ongelukkig werd
gemaakt door maatschappelijke veranderingen - in Vrij Nederland-reportages
als De vlucht in de stacaravan, De pont van kwart over zeven en
De bestuurders van tramlijn 16. Als een trambestuurder de lijnchef meldde
dat zijn passagiers werden beroofd door Surinamers met een mes, kreeg hij een
antropoloog op z'n dak die hem kwam vertellen over het ontstaan van Paramaribo.
In de jaren daarna beschreef Van Westerloo, even meesterlijk,
de in zichzelf gekeerde politieke klasse, die de last van haar hooggestemde
idealen afwentelde op haar oude kiezers. Maar het heeft niks geholpen. Den Haag
bleef blind en doof. Zelfs over Paul Scheffers 'multiculturele drama' werd in de
PvdA-fractie de schouders opgehaald. Daarom heb ik Fortuyn gestemd. Alleen de
macht van de stembus zou Melkert leren.
De mensen die hun stem aan Fortuyn gaven, kwamen uit alle lagen van de bevolking
en vormden daar een getrouwe afspiegeling van. Dat was geen stem tegen welke
vreemdeling dan ook, maar tegen het autisme van de politieke elite die de
belevingswereld van de burger tot gevaarlijk terrein had verklaard.
De benepenheid en het gebrek aan intellectueel niveau waarmee
Fortuyn in de verkiezingstijd is bestreden, heeft mij tegen de borst gestuit. En
het dedain waarmee de elite zich uitliet over zijn kiezers heeft mij
verbijsterd. De stoeten van rouwbeklag die na zijn dood zwijgend door de straten
trokken, heb ik geïmponeerd gadegeslagen. Ik zag gewone mensen die er naar
snakten weer aansluiting te krijgen bij het geheel van de samenleving in een
tijdperk van technocratisch bestuur en afgeschudde ideologische veren. Voor deze
mensen had Fortuyn het geloof hersteld in de maakbaarheid van de samenleving.
'De onderbuik,' wierpen velen mij tegen, en anders dachten ze
het wel, zag ik in hun ogen. Weet u, de onderbuik behoort tot de menselijke
natuur, maar het Nederlandse volk is veel verstandiger dan schrikachtige
politici denken. In Tuindorp-Oostzaan, een idyllisch buurtje van werkende mensen
in Amsterdam-Noord met nauwelijks uitheemsen, stemde op 15 mei 2002 meer dan 36%
van de mensen Fortuyn. Toen Het Parool er de volgende dag een
verslaggever naartoe stuurde, was de eerste zin die een LPF-stemmer uitsprak:
'Die Fortuyn, dat was tenminste een normale man.'
Ik ben een man van het volk. |
Vergelijk dit met de andere stukken zoals dat van Witteman en in de nog
een stuk extremere in de al genoemde verzameling
, en die laten zich
meteen zien als perfide elitair gekakel.
Ht verschijnsel van het linkse
elitarisme is natuurlijk geen puur Nederlands verschijnsel (De Volkskrant,
15-02-2011, column door Ariejan Korteweg, correspondent in Parijs):
|
Links Frankrijk heeft zijn eigen populist
... Kan Europa de opkomst van het populisme overwinnen? Daarover zou in Parijs
worden gedebatteerd. Dat populisme komt overigens, zowel in Frankrijk als elders
in Europa, voorlopig vooral van rechts. Maar kennelijk vond de krant Le Monde,
die het debat organiseerde, het niet kies ook Marine le Pen van het Front
National uit te nodigen.
Wel werd er over haar gesproken. Ze is gevaarlijker, want
verleidelijker, dan haar vader, oordeelde Caroline Fourest, een van de scherpste
pennen van de jonge generatie Franse intellectuelen. En omdat ze de klassieke
republikeinse waarden in de strijd werpt, en zich presenteert als kampioene van
de scheiding van kerk en staat, is ze lastiger te bestrijden.
Ook Nederland kwam, aan de zijde van Zwitserland, langs in
het debat. En wel als bewijs dat economische crisis en opkomst van populisme
niet direct aan elkaar gekoppeld hoefden te zijn.
Tot zover de praktische kant van de zaak. Een Frans debat zou
de naam niet waard zijn als niet tegelijk de hele wereldorde overhoop zou worden
gehaald. Dus waagden de deelnemers - onder anderen minister van Landbouw Bruno
Le Maire en Daniel Cohn-Bendit van Europe Écologie - zich gezamenlijk aan een
karakterisering van het populisme.
We noteerden: een afkeer van politiek en media, gebrek aan
vertrouwen in de elite, neiging tot simplificeren, uitholling van de rol van de
overheid, gelijkheidsbeginsel. Laos en demos werden genoemd, de
Platoonse begrippen voor het ongeorganiseerde volk en het volk dat, door een
zekere gezamenlijke ordening, een doel heeft gekregen. ... |
De term "populisme" is natuurlijk niets anders dan een samenvatting van
de mening dat de voorkeuren van de gewonen mensen minderwaardig zijn. Dit
vergeleken met de natuurlijk volkomen onbaatzuchtige voorkeuren van de
linkse intellectuele elite voor globalisering, kosmopolitisme en
massa-immigratie van laaggeschoolden zodat de gewone mensen uit de
arbeidsmarkt gedrukt en er des te meer overblijft voor de linkse
intellectuele elite
.
Het feit dat dit soort houdingen in de meeste Europese landen voorkomt, bewijst
dat er een gemeenschappelijke sociale ondergrond is: gewonen klassieke
klassenstrijd.
Naar Linkse denkfouten
, Politiek lijst
,
Politiek & Media overzicht
, of site home
.
|