Algemene semantiek | Dialoog: luisteren
In Dialoog is het onderhavige proces beschreven vanuit de min of
meer theorischte inv;lashoek van "het uitwisselen van informatie", en de
problemen die daarbij rijzen omdat twee personen nooit een identieke
wereldbeeld hebben en het hoeverre ze dan wel op elkaar lijken dus sterk
varieert.
Een andere en meer praktische benaderingswijze is direct
beginnen met hoe het proces in de praktijk werkt.
Dat is eigenlijk
bekend genoeg: meestal slecht tot zeer slecht, dat laatste met name als het
om maatschappelijke ideeën gaat, met name als die het karakter hebben van
ideologieën.
Maar ook op het niveau van de meer individuele,
psychologische of emotionele, conversatie is overbekend dat er het nodige
misgaat. Samen te vatten in de even bekende kreet: "Je luister niet naar
me!".
Oftewel: je kan de beschrijving van dialoog ook beginnen met
een beschrijving van het proces van "luisteren".
Hier een voorbeeld
van iemand die deze aanpak heeft gekozen (de Volkskrant, 13-05-2020,
door Gijs Beukers):
Een goede aanpak! Gebruik de ervaringen en expertise van mensen bij wie
het luisteren min of meer deel uitmaakt van hun beroepsuitoefening.
Ook deze redactie, relatief beter onderlegd in dit proces door eerst het
bestuderen van het eerste fatsoenlijk leesbare boek over dit soort
processen: Language in Thought and Action
van S.I. Hyakawa, heeft er eerdere decennia dan jaren over gedaan om van het
"a"-automatisme af te komen. Want dat is wat bemerkt
werd tijdens het leerproces: het is een automatisme.
Een automatisme dat sommige mensen niet hebben, maar de meeste wel.
En daarbij moet je denken in verhoudingen in ieder geval voorbij de 80-20,
en vermoedelijk ver voorbij. Om precies te zijn: pas
later in het leerproces begon het op te vallen dat er mensen waren die het
konden en hoe weinig dat er waren. En dat blijkt dus
ook al beschreven te zijn:
Een term die wat te extreem lijkt voor een proces dat zo normaal is. In
meer populaire termen:
En dat dus eignelijk bijzonder weinig heeft geholpen.
Over "luisteren" gesproken ... Men heeft niet erg goed "geluisterd" naar
Dale Carnegie. Thierry: "Ik ben voor behoud van mijn cultuur want die is
mooi" - politiek-correcte: "Wat zeg je daar Thierry ...? Jij bent een
xenofoob en racist!". En dat 'politiek-correcte'
staat voor zowat de hele media, en een groot deel van de elite
.
Klopt.
Hahaha!!! Nou, nee. Hier hoort te staan: "Men
denkt zichzelf al te kennen ...". Daar zijn
verschillende populaire wijsheden over zoals: "Men bedriegt vaker zichzelf
dan een ander". En het niet-kunnen-luisteren is één
van de symptomen van zichzelf niet kennen. Het werkt twee kanten op.
En de theorie is mooi genoeg:
Klopt. Dat is één van de argumenten die deze redactie gebruikt heeft om
zichzelf het luisteren bij te brengen.
Hoe kan je het zeggen ...
Klinkt nogal goedkoop ... Alsof er over die buurtheg zo veel
betekenisvol wordt uitgewisseld ... Het overgrote deel daarvan is
"standaardconversatie" in diverse vormen, zoals beschreven door Hayakawa ( "The
language of social cohesion"
). Zoals verderop eigenlijk ook staat:
Tot de echte oorzaken behoort dit:
Slecht voorbeeld, dat laatste. Het al getoonde betere voorbeeld: je gaat
wat de ander verteld te hebben meegemaakt onmiddellijk spiegelen aan je
eigen ervaringen, om te kijken of je er voor jezelf wat van kan leren.
Daarom is het vermoedelijk bijna een reflex: ervaring helpt bij overleven
maar dan moet het wel je eigen ervaring worden. En ook
deze oorzaak klinkt echt:
Bingo! Andere meer secundair klinkende oorzaken:
"Routine" of "sleur". Adviezen:
Behandeld door Hayakawa in "The language of social coheseion":
"Got a flat tyre?" "Can't you see?"
.
Meer adviezen.
De lessen voor gevorderden.
Kijk naar hoe in tv-journaals de presentator de verslaggever ter velde
interviewt, en je krijgt eindeloze lessen in gesloten vragen. Tot aan het
niveau "Gerrit, het weer was prachtig vandaag. Daar hebben de dagjesmensen
natuurlijk van genoten" (let op: zonder vraagteken aan het einde).
Waarna het artikel besluit met wat opmerkingen over non-verbale communicatie
(heel belangrijk, inderdaad), maar dat is dus grotendeels beperkt tot het
individuele en psychologische vlak, wat hier niet echt het item is.
Al met al toch zeer leerzaam, om naar deze mevrouw geluisterd te hebben.
Naar Alg. semantiek, trainingsprogramma
,
of site home
·.
|