Algemene semantiek | Onderwijsprogramma
De aanpak op het onderwijs zoals volgende uit de visie van de algemene semantiek
op de wereld, in dit geval concreet betekenende: geef aan iedereen onderwijs
naar capaciteiten en kijk naar wat wat werkt, is uitgewerkt onder de noemer van
het Rijnlandse onderwijsbeleid - qua inrichting hier
, en qua inhoud hier
.
School is ook de natuurlijke plek om mensen te trainen in de
vaardigheden van de algemene semantiek. Misschien is dan de eerste gedachte
dat dit iets is voor het middelbaar onderwijs, maar daarvan is al bewezen
dat dit niet juist is (zie de huidige wereld) - en wat eigenlijk ook logisch
is, want de plaats van de meeste en in ieder geval meest basale taal- en
begripsverwerving ligt elders: op de basisschool. En het kan, zoals de
eerste bronnen laten zien
(de Volkskrant, 21-06-2007, van correspondent Gert-Jan van Teeffelen):
Hier gaat het over filosofie, maar we hebben al
betoogd dat algemene semantiek ook de basis is van filosofie, en aan filosofie
vooraf moet gaan - maar ook uit het bovenstaande blijkt al dat een goed
georganiseerde filosofiecursus automatisch een belangrijk deel van de algemene
semantiek in zich heeft, zij het in onsystematische vorm.
Maar het belangrijkste wat dit laat zien is welke enorme
waarde een dergelijke cursus kan hebben - zowel op het intellectuele als het
morele vlak.
Een tweede signaal dat leeftijd geen bezwaar hoeft te zijn, en zelfs een
voordeel kan zijn (de Volkskrant, 05-01-2010, door Aimée Kiene):
Natuurlijk heeft niet iedere klas hetzelfde
niveau en dezelfde bagage, maar dan kunnen weer andere zaken uit dit curriculum
nuttig worden:
Zo is er altijd wat te leren.
De koppen van het volgende stuk zeggen eigenlijk al genoeg (de Volkskrant, 13-11-2010, door Kees Kraaijeveld en Suzanne Weusten,
beiden directeur van De Argumentenfabriek Denkacademie):
Zo volgen er nog een reeks voorbeelden van wat
hier systematisch is beschreven onder Beslissingen
.
|
De bevindingen van de hersenwetenschap betekenen niet het failliet
van het rationele denken. Integendeel. Juist omdat we ons nu realiseren
hoe feilbaar het individuele brein is en omdat we beseffen hoe machtig
de verhalen uit de kwebbeldoos zijn, is het belangrijk dat we het brein
goed leren gebruiken.
Denken loont, en daarmee hebben we een brug geslagen naar
onze tweede stelling: helder denken is meer dan ooit van belang voor het
functioneren van de samenleving. ‘Meer dan ooit’ durven we op te
schrijven, omdat er echt iets bijzonders aan de hand is. Het kan u niet
zijn ontgaan. Kranten, mails, boeken, websites, televisieprogramma’s,
blogs, rapporten, tweets.
De hoeveelheid informatie die onze hersenen dagelijks te
verwerken krijgen, groeit explosief. ...
Helder denken helpt ons grip te krijgen op de overvloed aan
informatie, of het nu gaat om de keuze voor een nieuwe auto of een
analyse van het pensioensysteem. Helder denken brengt structuur in de
overvloed aan informatie: het betekent goed observeren, de verzamelde
informatie ordenen en pas daarna tot een oordeel komen. Wie helder
denkt, kan hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden, is zich bewust
van mogelijke denkfouten en staat open voor nieuwe gezichtspunten |
Zaken die hier allemaal al aan de orde zijn gekomen, vanaf dit punt te beginnen
met hoe je die informatie filtert op haar inhoud
.
|
Helder denken is bovendien maatschappelijk onmisbaar, omdat alleen
helder denkwerk navolgbaar en controleerbaar is voor anderen. Politici,
bestuurders, managers en beleidsmakers moeten transparant zijn in hun
besluitvorming om het vertrouwen van burgers en consumenten te behouden.
Omgekeerd moeten voor een goed functionerende samenleving ook burgers
helder kunnen denken. Alleen zo kunnen ze de verhalen van anderen,
bijvoorbeeld over de kredietcrisis of de pensioenleeftijd of over de
veiligheid in de buurt, controleren en corrigeren.
Om deze redenen moet denken een serieus vak worden op school. Het
onderwijs is immers bij uitstek de plaats waar kennis en vaardigheden
voor het algemeen belang worden onderwezen. Tot nu toe is denken vooral
een bijproduct van het onderwijs. Ongemerkt leren we bij taal en rekenen
te redeneren. En geschiedenis brengt ons een historisch en
maatschappelijk perspectief bij.
Maar daar blijft het meestal bij. ...
Dit is een gemiste kans. Want een andere les die de
neurowetenschap ons leert, is dat denken goed te leren valt.
Metacognitieve vaardigheden als besluitvaardigheid, rationele afwegingen
maken en van perspectief kunnen wisselen, zijn aan te leren. Helder
denken is niet alleen een kwestie van talent of aangeboren
intelligentie. Integendeel, intelligente mensen zijn vaak luie denkers,
juist omdat ze zich vaak overal uit weten te kletsen. ... |
Het gevaar voor de mooie praatjes van de beleidsmakers zal wel een reden zijn
dat dit programma nog geruime tijd op zich zal laten wachten.
Naar Alg. semantisch trainingsprogramma
, Alg. semantiek, inleiding
, of site home
.
|