Bronnen bij Retorische trucs: ad holocaustum
Eigenlijk is het misbruik van de holocaust natuurlijk van een dusdanige
weerzinwekkendheid, dat degenen die het doen redelijkerwijs in aanmerking
zouden komen voor een soortgelijke behandeling. Waarbij de term
"redelijkheid' slaat op "het naast elkaar plaatsen en vergelijken van
zaken", en niet op de uitkomst, want die is natuurlijk even weerzinwekkend -
dit als een soort verlengstuk van de zegswijze bekend uit de ICT-wereld: "Garbage
in, garbage out". Oftewel: als je een ICT-applicatie vult met gegevens
die rotzooi zijn, komt er rotzooi uit als resultaat. In dit geval dus:
"Weerzinwekkendheden in, weerzinwekkendheden uit". Waarbij de
weerzinwekkendheden bestaan uit het koppelen van ordinaire politieke
standpunten aan de holocaust.
Al genoemd zijn de voorbeelden uit de multiculturele discussie, waarbij
je tenminste nog een vage vorm van verband kan voorstellen: veel Joden hebben
geprobeerd te migreren uit het vooroorlogse Duitsland, en de allochtonen die
het middelpunt vormen van de multiculturele samenleving zijn ook migranten.
De smerigheid van deze vergelijking zit hem erin dat op dit punt iedere
verdere vergelijking ophoudt: de Joden werden gedwongen door repressie, de
allochtonen zijn volkomen vrijwillig hierheen gekomen en tegen de wil van de
meerderheid van de bevolking. Er dreigt hier maar één holocaust: die van de
autochtone Nederlandse cultuur.
Maar ten tijde van het starten van deze verzameling is er een nieuwe
kwestie die de urgente aandacht van de elite en de oligarchie opeist: de
Europese eenwording
. Want die Europese eenwording is een prachtig stuk gereedschap om een
neoliberale maatschappij in te voeren, waarin maximale inkomensverschillen
bestaan en maximaal valt te graaien en vrijgesteld zijn - voor die
oligarchie en elite, respectievelijk
.
In het wiel van die Europese eenwording dreigt nu een harde stok te
worden gestoken, doordat nu blijkt hoe die eenwording uitwerkt: de
belastingbetaler, dat wil zeggen: degenen die de economische productie
opbrengen, dat wil zeggen: de werkende onderste tweederde, moet gaan betalen
voor het speculeren door het financiële deel van de oligarchie. Speculeren
grotendeels met pensioen- en spaargelden want, zoals nu blijkt: ander geld
is er niet. Het geld van de rijken, maar die hebben de zaken zo
georganiseerd dat zij altijd hun geld terugkrijgen. Dat noemt men de
"financiële wereld" of de "financiële markten"
. Als daarin iets mis dreigt te gaan, spring de staat met honderden
miljarden bij. De staat hier dus zijnde een ander woord voor, ja inderdaad:
de belastingbetaler - die onderste tweederde. een soort parasieten, dus
.
Dat systeem dreigt dus nu in het honderd te geraken - doordat nu wat
tipjes van de sluier worden opgelicht. Dat kan je natuurlijk niet op de
enigerlei aan de werkelijkheid gerelateerde manier gaan uitleggen - dan
trappen zelfs die onderste tweederde er niet meer in. Dus over de inhoud kan
je verdediging van de Europese eenwording niet gaan. En je beelden moeten
toch sterk, zijn, want het gaat om een zaak van het hoogste belang. Dus wat
zet je in? Inderdaad (de Volkskrant, 04-06-2012, dubbelcolumn door
Thomas von der Dunk en Bert Brussen):
Dat hele Europa-project is altijd ten diepste elitair en anti-democratisch
geweest
. Maar nu dreigt dus dat Grote Gevaar: een halt aan die eenwording. En daar
is 'ie:
Maar natuurlijk ...
Welbespraakte gore intellectuele oplichters, zijn het ... Gehoorzamend
aan de algemene regel: Hoe smeriger de retorische truc, hoe goorder de
oplichterij ...
Het smeermiddel werkt voor alle doelen. Ook dat van
de parasiterij (de Volkskrant, 26-11-2012, van verslaggever Peter de
Graaf):
Deze parasieten hebben het gemeentehuis van Waalre afgebrand omdat dit
plan ze niet beviel. Vermoedelijk, moet je daar om juridische redenen bij
zeggen.
Gunst, deze verzameling is niet goed bijgehouden ... Het is
ook zo gewoon. Hier is er eentje die opviel (Volkskrant.nl,
27-12-2014, door Ariejan Korteweg):
Je hoeft alleen "Arnon Grunberg, schrijver"
door "Arnon Grunberg, Jood" te vervangen, en je weet meteen: hier wordt
historie geschreven. Geen mooie historie, maar eentje die leidt naar een
nieuwe holocaust
.
Naar Retorica, trucs
,
of site home
·.
|