Bronnen bij Denkfouten, correlatie en oorzaak
Het verwarren van correlatie: het tezamen optreden van twee verschijnselen,
en oorzaak is een van de meest voorkomende denkfouten. Zelfs wetenschappers
kunnen eraan ten prooi vallen, vooral in de menswetenschappen. Hier een paar
voorbeelden (de Volkskrant, 27-11-2010, rubriek Wiskundemeisjes, door
Jeanine Daems):
Tja ...
Maar zelfs de wetenschapsredactie trapt in de val (de
Volkskrant, 07-05-2011, van verslaggever Michael Persson):
De aanname is volstrekt ononderbouwd. Met subsidie was de stijging
misschien, of vermoedelijk, veel harder gegaan. De huidige stijging komt
vermoedelijk van de al genoemde goedkope import.
Een traditioneel sociologisch geval: (de Volkskrant, 02-07-2011,
door Malou van Hintum):
Deze relatie is alleen opmerkelijk als het als
een oorzaak-gevolg relatie ziet. Maar kijk nog even daar deze zinnen:
Het is natuurlijk doodgewoon zo dat die zaken die een vader gemakkelijk hechting
geven: gevoelig zijn voor emotionele relaties dus emotionele zaken in het
algemeen, ook een factor zijn in zijn gevoeligheid voor verstoringen in die
emotionele zaken als depressie of angststoornis.
Een aardige variant (de Volkskrant, 19-07-2011, ingezonden brief van Wim Groenenboom,
Maassluis):
Daarentegen: Als men op de kaart van
Nederland het aantal reddingsacties en verdrinkingen per oppervlakte-eenheid
uitzet en daarin de waterwegen van Nederland blauw kleurt, zal blijken dat er
een correlatie is tussen verdrinken en waterwegen. Een correlatie die in dit
geval wel wijst op een oorzakelijk verband. Oftewel: de constatering dat niet
alle correlaties ook oorzakelijke verbanden zijn, mag je niet aanvullen tot : "
Een correlatie staat niet voor een oorzakelijk verband". Ook niet als dat
verband nog niet gegeven is. Zeker niet als dat verband redelijk makkelijk
aangetoond kan worden: godsdienst staat voor "Ieder voor zich en god voor ons
allen"
. Dus is er minder organisatie en solidariteit. Dus functioneert de maatschappij
slechter
. Dus zijn de openbare voorzieningen slechter. Dus zijn de wegen slechter.
Een voorbeeld waarvan je je zou kunnen afvragen of het ironisch bedoeld
is (de Volkskrant, 31-10-2011, door Ellen de Visser):
De redactie had het artikel overgeslagen. Hier de reactie (de Volkskrant, 01-11-2011, ingezonden brief van Aja Leemans,
Amsterdam, psycholoog):
Juist ...
Het volgende geval lijkt sterk op het archetypische van de zon en de
bloemetjes (DePers.nl, 01-02-2012):
'Positief' verband' kan nog twee kanten op, maar
je kan meteen het ergste vermoeden:
|
Vaker lezen zorgt voor een betere taalvaardigheid en dat leidt
vervolgens tot betere scores op de andere Cito-onderdelen als taal,
wiskunde, studievaardigheden en wereldoriëntatie. De beste voorspeller
voor hogere Cito-scores blijkt het frequent lezen van boeken van een
hoger niveau. Bovendien heeft het niveau van de gelezen boeken sterk
invloed. Hoe hoger de leeftijdsindicatie op de boeken, hoe beter de
scores. |
Ha, ha, ha, het is natuurlijk doodgewoon andersom: hoe hoger de intelligentie
van het kind, hoe hoger het niveau van de boeken die het wil lezen ...
Dit is, zoals heel veel van dit soort fouten, natuurlijk geen
toeval: de door de onderzoekers veronderstelde relatie is die van nurture
boven nature - het alfa-intellectuele en linkse idee dat opvoeding
belangrijker is dan genetische kenmerken
.
Naar Denkfouten
, of site home
·.
|