Bronnen bij Menswetenschappen, regels: objectiviteit
Menswetenschappen hebben een enorme moeite met de mogelijke objectiviteit van
hun vakgebied, omdat objectiviteit het nu eenmaal onmogelijk maakt om naar
menselijke willekeur en dus naar individuele voorkeur zaken over de
werkelijkheid te zeggen. De menswetenschappen geeft, zonder het expliciteert te
zeggen natuurlijk, de voorkeur aan de mogelijkheid tot individueel invullen
boven objectiviteit. Zonder dat was het onmogelijk zijn basisregels te
handhaven: "Alle culturen zijn gelijk" en "Alle mensen zijn gelijk"
. En, "weet" de individuele menswetenschapper, zodra je aan die regels gaat
tornen, breekt de Derde Wereldoorlog uit, inclusief concentratiekampen en het
vergassen van joden.
De basale angst voor objectiviteit blijkt onder andere zodra de
menswetenschappen zich gaat uitspreken over het functioneren van zijn
vakgebied. Hij loopt met grote bogen om dit soort kwesties heen (de Volkskrant, 10-12-2011, door Geertje Dekkers):
Natuurlijk. Het algemeen publiek heeft geen
gevestigd belang bij zowel de sociale wetenschappen zelf als de de basisregels
die zij hanteer, zie boven, en kijkt slechts naar wat eruit komt. En vanwege die
tekortkomingen zijn de uitkomsten van de sociale wetenschappen inderdaad meestal
triviaal, dat wil zeggen: bevestigen wat de normale Nederlander met zijn gezonde
verstand al wist (generiek: "De lucht in China is ook blauw"), of staan ver af
van de sociale werkelijkheid: "Allochtone culturen verrijken de Nederlandse" -
"Moslims zijn niet sociaal achterlijk", enzovoort
.
Abma constateert het probleem en zegt er wat aan te gaan
doen:
Zijn eerste stap:
Mis. De softe aanpak hoort tot de individuele, klinische, of
behandelingspsychologie. De uitkomsten kunnen al dan niet "wisten we al" zijn.
Mis. Dit is niet de kern van de bèta-aanpak. De sterrenkunde is een bèta-vak, en
zet absoluut geen experimenten in gecontroleerde omstandigheden op. De
kern van de bèta-aanpak is dat de sterrenkunde haar resultaten combineert met
kennis uit de andere natuurwetenschappen, met name de natuurkunde, en daaruit
een consistent geheel probeert te bouwen. Er dus vanuit gaande dat ze het
allemaal over dezelfde werkelijkheid hebben. Terwijl de socioloog of sociaal
psycholoog absoluut geen verband wenst te leggen tussen experimenten met
plaatjes getoond aan proefpersonen en al dan niet wegkijken, culturele
verschillen, en gedragingen op straat tegenover bijvoorbeeld correctie door het
gezag. Laat staan dat ze zullen onderzoeken of hierbij etnische verschillen
optreden, zoals het gezonde verstand van Ahmed Marcouch suggereert als hij roept
dat er agenten moeten komen die Ali van Ahmed kunnen onderscheiden, dat wil
zeggen: allochtone agenten
.
En om te voorkomen dat dergelijk onderzoek gedaan wordt, zeg
je gewoon :
Oftewel: je zegt dat het niet kan. Want als je oorzaak en gevolg niet uit elkaar
kan houden, houdt het meteen op. Dan is het een groot soepzootje. Zonder
mogelijkheid tot objectiviteit.
Met dit soort zaken tot gevolg:
Abma's alternatief:
Een overduidelijk klok-en-klepel geval. De nieuwe situatie laat zich ook niet al
te moeilijk beschrijven, alleen met regels slaande op de nieuwe situatie - en
niet op de oude van individuele auto's. De in het hoofdartikel verderop
geïntroduceerde faseovergang. Maar dat wil niet zeggen dat er geen zaken voor
het nieuwe niveau zijn af te leiden uit het oude - dat is in de natuurkunde het
vak van de statistische mechanica
Maar dit is in ieder geval meer de goede kant op:
Waarna het gebrek aan kennis aangaande de natuurwetenschappen zich opbreekt
Natuurlijk kan dat wel - deels.
En ook het overzicht over het eigen vakgebied is beperkt:
Sommige buitenbeentjes zijn er al mee bezig, en boeken meteen spectaculaire
reusltaten. Maar die worden genegeerd, omdat ze ongewenst zijn: "Kolonialisme
was bevorderlijk voor ontwikkeling", "Armoede komt door fraude en niet andersom"
zijn uitkomsten van de nieuwe methodiek die men doodgewoon niet wil horen
. En om het risico van zulke ongewenste resultaten uit te sluiten, zeg je gewoon
dat dit soort onderzoek niet kan:
En tenslotte gooi je dan een bekende troefkaart op tafel:
Waarna de conclusie logischerwijs pessimistisch is:
Tja... Want de oorzaak van die neigingen wordt strak onder tafel geveegd, en
zelfs nog bevestigd: de weigering om te praten over de objectiviteit van de
maatschappelijke wetenschappen.
De gebruikelijke aanvallen op de objectiviteit hebben een
ingeklede vorm - al te opvallend zeggen dat alles relatief is, lijkt te
veel op solipsisme om in de buurt van een wetenschappelijke context te kunnen
bezigen. Maar het sluipende proces van de toegang van vrouwen tot de wetenschap
en haar omgeving heeft ook deze barrière doorbroken - het artikel wordt
uitgebreider geanalyseerd dan alleen de objectiviteitskwestie, om te laten zien
waar het allemaal vandaan komt (de Volkskrant, 28-08-2014, van verslaggeefster Margreet Vermeulen):
Een gore leugen, natuurlijk: de wetenschap roept niets
over zichzelf af. Dat doen de media. Dus eerst even nader voorstellen wie dit
beweert:
Een "communicatiewetenschapper'. Ja, ook die bestaan. Erger dan astroloog,
want met een air van betrouwbaarheid. Het ware beroep: misleider, leugenaar en
hetzer. Kijk maar:
Gore misleiding. wat al direct te zien is aan de terminologie vanaf de
allereerste seconde: het 'de moderne burger' krijgt geen enkele nadere
specificatie. Alle huidige burgers zijn moderne burgers als er geen specificatie
bij staan . Hier staat dus in werkelijkheid:
Waarna we de waarde hiervan onmiddellijk duidelijk kunnen maken:
Waarna je mevrouw Te Molder onmiddellijk zou kunnen gaan aanklagen voor
kwakzalverij van de ergste soort. Ze moet onmiddellijk ontslagen worden.
Maar omdat de Volkskrant er een hele pagina aan wenst
te wijden in de met de alfa gemeenschappelijke haat voor wetenschap, dus ook
maar wat aandacht voor de rest. Eerst het bewijs van de haat:
Kijk, hier draait het natuurlijk allemaal om: haat jegens de wetenschap
omdat die het zo goed met feiten. De alfa's willen geen feiten Want de
alfa's willen geen objectieve werkelijkheid. "Feiten" is "objectieve werkelijkheid"
en "objectieve werkelijkheid" is "feiten". En over feiten kan je niet discussiëren
en een mening hebben. Dus haten alfa's feiten.
En de alfa's gebruiken fictieve 'burgers' om hun haat over te
brengen:
Waaruit blijkt de ontsteltenis van wetenschappers? Bronnen graag.
Artikelen. Deze redactie heeft niets gezien. Ja, een paar collaborerende
ex-wetenschappers in bestuurlijke functies. Dit en wat verder volgt is allemaal je reinste Ad ponandum
-
willekeurig gedane stellingen met slechts dat ene doel: de haat gemaskeerd uit
te dragen.
Deel twee: lieden die dingen geloven die aantoonbaar onjuist
zijn, idioten, zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. In ieder geval
zolang er alfa's zijn.
Rauwe voeding in de uitsluitende vorm: aderlaten. Klimaatsceptici:
heksengeloof. Genetische manipulatie: dat is een intern wetenschappelijk
debat.
Op die discussies, meestal gaande over vaccinatie, komen af: aderlaters.
Ze geeft het nota bene zelf toe:
Oftewel: het gaat voornamelijk over gelovigen en andere gestoorden -
aderlaters.
Nee, want de wetenschap zegt "Je moet geen Mars en chips vreten". En dat
willen de aderlaters niet horen.
Een gore leugen. het overgrote deel voert argumenten aan van de
hekserij-soort: we geloven niet in vaccinatie, omdat er ook wel eens iemand aan
dood is gegaan .Net als aan openhartoperaties, trouwens, maar dat weerhoudt
geen enkele van de aderlaters om zich eraan te onderwerpen al ze een ernstige
hartkwaal hebben.
'Tja, dat is het enige wat je kan doen met feiten: ze presenteren. Maar daar
wringt dus de schoen, hè:
Tja, als de wetenschap aantoont dat aderlaten niet deugt, dan heeft de
wetenschap haar zegje gedaan. Je kan mensen wel feiten geven, maar geen geloof.
Inderdaad: er zijn meer dan genoeg gelovigen en aderlaters.
Precies: de houding van gelovigen en aderlaters. En alfa's als ze pretenderen
iets in de wetenschappen te doen.
Inderdaad. geheel in tegenstelling tot het geloof - het gewone geloof en dat
in hekserij en aderlaten. Dat is altijd permanent, bij individuen. Op den duur
sterft het langzaam uit, maar dat verloopt in een tergend tempo.
Een dialoog met gelovigen ... Nog nooit bestaan
. Met gelovigen kan je
alleen twee monologen houden.
Geloof, geloof, geloof ...
Geloof, geloof, geloof ...
Haat, haat, haat. haat jegens tegen de wetenschap.
Nee, zal je de donder halen ... Dan wordt onmiddellijk duidelijk dat er geen
moderne samenleving bestaat zonder wetenschap. De media zijn echt helemaal alfa.
Haten de wetenschap minstens net zo hard als mevrouw Te Molder.
Nee, dat beeld is niet dominant, want de media doen weinig aan beeldvorming
van de wetenschap, zei u zojuist. Wat de media wel doen, omdat het berichtgeving
is, is successen van de wetenschap melden. En omdat er totaal geen andere
successen zijn op het vlak van verbetering van de wereld vanuit de
niet-wetenschap, het de netto indruk die iedereen krijgt dat alleen de
wetenschap bijdraagt aan de vooruitgang van de samenleving. en dat is gewoon
werkelijkheid. Geen "beeld van de werkelijkheid", maar "werkelijkheid"
Overigens: uit de hele houding van mevrouw Te Molder die uit
dit interview spreekt, blijkt dat het vrijwel zeker is dat zij gelovig is ( "Er
is toch wel iets..."). ze is vermoedelijk zelf een aderlaatster ...
En deze onzin wordt natuurlijk breeduit uitgemeten:
Onbenul ten voeten uit.
Dit artikel werd direct gevolgd door een ander met als
geïnterviewde prominent biologe Louise Fresco, en deels dezelfde boodschap over
wetenschap en publiek. Daarop kwam de volgende reactie van
wetenschapsredacteur Maarten Keulemans (de Volkskrant, 04-09-2014, door Maarten Keulemans):
Zeg dit soort dingen over moslims en extremisme
of welke andere willekeurige slechte eigenschap die ze hebben in aanzienlijke
tot grote mate, en je krijgt drie weken lang ontkenningen in de media: "De
meeste moslims ...", "Er zijn ook moslims die ...". De overgrote meerderheid
laat zich wel vaccineren, bij de de moderne jeugd zitten de mobieltjes zo stevig
aan hun oor gekleefd dat je denkt dat ze er chirurgisch op aan zijn gebracht.
Nog meer onzin: het over-, overgrote deel der wetenschappers trekt zich van
die paar klagers niets aan. Het gaat slechts om een paar zeiksnorren en een paar
lieden die in bestuurdersbaantjes collaboreren met de graaiende bestuurlijke
elite. Maar deze lieden worden prominent door de media heen geparadeerd.
Mevrouwen Te Molder waar geen wetenschapper zich ook maar iets van aantrekt.
Maar waar het in dit verband om gaat, is de reactie van mevrouw Te
Molder hierop (de Volkskrant, 06-09-2014, ingezonden brief van Hedwig te Molder,
hoogleraar Communicatie, Wageningen Universiteit/Universiteit Twente):
De meest expliciete vorm tot nu toe, in
modernere tijden, van de uitspraak: "Objectiviteit bestaat niet".
Nog wat tekst:
Oftewel: we moeten op gelijke voet praten over "De maan is van steen" en "De
maan is van groene kaas". Waarover dus ...
... een dialoog gehouden moet worden.
En dat laatste draait het natuurlijk allemaal om: op een
kleine groep, zijn ook wetenschappers niet bereid de mogelijkheid om een
willekeurige mening te vormen op te geven ten gunste van zoiets als
"objectiviteit". Dat voorrecht is vrijwel exclusief voorbehouden aan
natuurwetenschappers.
Dit is één kant van de relatie tussen alfa/gamma-weteschappers en
objectiviteit, de kant van hun "wetenschap" naar objectiviteit,. De andere kant
is die van objectiviteit naar hun wetenschap. Dat wil zeggen: dat ze een besef
moeten hebben van het bestaan van "objectiviteit". Hier volgt een bewijs van het
bestaan van dit besef. Uit de bron blijkt dat men het wél kan, als je maar een
veilig onderwerp kiest - het onderwerp in dit geval zijnde de muziek, de Top
2000 om precies te zijn. Ineens kan men wel factoren benoemen en een hiërarchie
opstellen uitgaande van één of andere objectieve werkelijkheid - het bestaan van
een objectieve, onderzoekbare, voorkeur onder een grote groep mensen voor
bepaalde muziek (de Volkskrant, 06-12-2011, door Winnifred Jelier):
Je gelooft je ogen niet ... De meeste zo
niet alle genoemde factoren kunnen zonder meer overgezet worden naar het
probleem van immigratie, integratie en de multiculturele samenleving. Iets dat
men dus botweg weigert te doen. Omdat de kern ervan is "Er bestaan
daadwerkelijke en niet-reduceerbare verschillen".
Naar Menswetenschappen, regels
,
Menswetenschappen, huidig
, of site home
·.
|