Bronnen bij Alfa's en bèta's, sociologisch: vorm
Een van de psychologische voorkeuren van de alfa-geest is die van de vorm boven
inhoud
. Dat uit zich natuurlijk ook op sociologisch terreinen. Het meest
opvallende geval is dat van de politiek, waarin de manier waarop een
politicus zijn standpunten formuleert steeds belangrijker is geworden ten
opzichte van wat hij zegt. Een trend die de hartelijke steun heeft van de
alfa-geest (de Volkskrant, 02-03-2005 , column van Jan Blokker
Het hele stuk gaat over Haagse politiek, en is
inhoudelijk verder onbelangrijk. Dat ze in Den Haag om inhoud zouden vragen, is
dus een bediscussieerbare uitspraak - misschien wordt het wel eens gezegd, maar
in ieder geval wordt er te allen tijde gezondigd tegen de gewenste keuze voor
inhoud. Een groot deel van het hele politieke bedrijf gaat om vorm. Dat een
archetypische alfa als Jan Blokker de politiek daar nog eens op wijst, past bij
zijn rol als cynicus
. Dat laatste heeft natuurlijk directe te maken met het eerste: wie in het leven
de inhoud minacht ten opzichte van de vorm, minacht de inhoud van het leven - en
wordt dus gemakkelijk een cynicus.
De nadruk op vorm heeft allerlei verbanden met zaken die niet deugen.
Nog een paar van die zaken. Als eerste eentje die op zijn minst net zo
belangrijk is als de politiek: het onderwijs (de Volkskrant, 09-03-2010, van verslaggever Robin Gerrits):
Competentiegericht onderwijs gat uit van
het idee dat je de leerlingen een aantal vorminstrumenten in handen geeft,
archetypisch: hoe moet je zoeken op het internet,endat ze daarna zichzelf de
bijbehorende inhoudelijk vaardigheden aanleren"Waarom zaken leren als ze die
gemakkelijk kunnen vinden op het internet?" En dat laatste is geen grapje - zo
is het vaak gezegd in discussies over het competentiegerichte leren.
Dat vele vaardigheden op het niveau van het
beroepsonderwijs handvaardigheden zijn, en dat internet of wat voor
schriftelijke methode dan ook daar geen moedertjelief bij helpt, net als je
voetvallen niet van het internet kan leren, is iets dat niet besteed was aan de
voorstanders van het competentiegerichte leren. En waar de voorstanders zitten,
kan je ook afleiden uit het artikel, namelijk de eerste regel van de kop:
Want die verplichting komt van het ministerie. En op dat ministerie zitten
onderwijs specialisten: pedagogen, didactici, en dergelijke. Gamma's. Diezich
laten adviseren door weer andere gamma's. Mensen die allerlei socilologische
opleidingen hebben gedaan, meetsal van de universitaire soort, en een puur
theoretisch gerichte blik hebben. En zoals de socioloog eigen is:vanuit een of
andere theorie proveren de werkelijkheid te vormen. In dit geval de theorie van:
wie je aanleert hoe het leert, gaat vanzelf leren. Het
schriftelijke-cursus-voetbal syndroom.
Met een zeer naargeestige bijbehorende eigenschap:
het-niet-willen-luisteren:
Want als je vanuit de theorie en ideologie de waarheid in pacht hebt, hoef
je natuurlijk niet te luisteren naar signalen uit de werkelijkheid. Zorg voor de
vorm, en de inhoud komt vanzelf ...
En als derde naargeestige bijverschijnsel dat daar waar je je
houvast aan de werkleijkheid hebt opgegeven, je er natuurlijk voor moet zorgen
dat in plaats daarvan je de papieren werkelijkheid nauwkeurig omschrijft:
Een duidelijker bewijs van de waanzin waartoe het "de vorm gaat boven de
inhoud"-denken leidt kan nauwelijks gegeven worden.
Het volgende voorbeeld is minder verstrekkend, maar een tijdlang een
heet hangijzer geweest, vanwege de connectie met de discussie over de
multiculturele maatschappij (de Volkskrant, 09-05-2009, van verslaggever Martin Sommer):
Postmodernisme - van Wikipedia de kenmerken
ervan
:
Kortom: iets dat zo hard mogelijk afscheid probeert te nemen van de
werkelijkheid. Dat gaat voor vorm. Precies wat de heren van historisch museum
aan het doen zijn: vormovereenkomsten boven de werkelijkheid van hoe het gegaan
is in de geschiedenis: achter elkaar!
In het citaat staan nog meer zaken die met vormvoorkeur
geassocieerd zijn. Allemaal totaal ongeschikt voor de werkelijke maatschappij.
Naar Alfa's en bèta's, vorm, bronnen
,
Alfa's en bèta's
, of site home
.
|