Haatzaaiers, creolen: Milouska Meulens

Er doet weer een nieuwe zwarte zijn, pardon: haar, mond open, en weer komt er haat uit.

Milouska Meulens.

Voor het bewijs:

Een Sylvana Simons-type.

Met Sylvana Simons uitleg of detail verhalen.

Ze is gaan eten. En op de bonnefooi in een Ku Klux Klan-restaurant terecht gekomen (Joop.nl, 02-11-2016, door Milouska Meulens - Presentator BNN-VARA uitleg of detail ):
  ‘De smaak van vroeger’

... Drie de filialen, één thema. Breda: “Wanneer u de Colonie binnenstapt, is de sfeervolle, coloniale inrichting het eerste wat opvalt.” Inconsequent genoeg gebruiken ze in ’s Graveland wel de juiste spelling: “Door de koloniale inrichting met unieke stukken uit vervlogen tijden zult u zich bij ons snel thuis voelen.’’

Wat we zeiden: een Ku Klux Klan-restaurant. Met prompt natuurlijk dit resultaat:
  Ik zie het niet, m’n blik zwenkt verder de ruimte in en houdt stil bij een manshoge lamp in de vorm van een moorkopbruine jongeling. Sierlijk draagt hij op z’n hoofd een soort omgekeerde kroonluchter. Kijkt ie nou onderdanig of beeld ik het me in?
    Ik zie het allemaal niet. Ongeloof vertroebelt kennelijk de waarneming. Als je niet gelooft dat wat je ziet echt is, komt het minder scherp binnen, zoiets.    ...
    We groeten en maken rechtsomkeert.

En daar tussenin blijken de gasten natuurlijk allemaal witte puntmutsen op te hebben, en bij vertrek stonden er naast de oprijlaan ...:

... brandende houten kruisen, die kennelijk in de tussentijd aangestoken waren.

Overigens bent u, naast de scepsis die u terecht heeft over de letterlijke uitleg omtrent beschrijvingen van deze redactie, ook gewaarschuwd om enige scepsis te betrachten omtrent de woorden van de zwarte mevrouw. Gezien dit:
  Op de website die ik nu net nog even google, ...

Tja, zwarte mevrouw ... Voor liegen moet je redelijk slim zijn. Dus niet Sylvana Simons-slim (niveau kapster - haar oorspronkelijke opleiding), maar redelijk slim.

Niemand gaat meer op de bonnefooi de straten in het centrum van een stad rondrijden op zoek naar een restaurant. Daarvoor is er het internet, waarvan de zwarte mevrouw na afloop "kén-nu-luk" ineens wél het bestaan wist.

Gokken? Ze wist van dat restaurant en haar inrichting en is op zoek gegaan naar een rel.

Die niet gekregen,

En zo ontstond dit stuk.

Wat een gore racistische haters, toch, die zwarten.

Hetgeen toch iets dat steeds meer mensen door beginnen te krijgen. Zelfs het commentaar bij Joop.nl was voornamelijk kritisch. Neem bijvoorbeeld de eerste reactie, waarvan de eerste en laatste zin:
  gilles – 2 november 2016 at 12:37
Wat is het toch mooi dat alleen blanken racistisch zijn.    ...
Als ik Milouska was verliet ik de blanke landen snel.

Nog geen half jaar geleden totaal ondenkbaar.
    Hier nog wat meer van de reacties:
  gilles – 2 november 2016 at 12:37
Wat is het toch mooi dat alleen blanken racistisch zijn.
Mijn gids op Sri Lanka, eind zeventiger jaren, liet zich zeer laatdunkend uit over de Tamils.
We weten hoe het afgelopen is, maar ik moet het me verbeeld hebben, racisme komt niet voor onder Sri Lankese burgers.
Ook komt het niet voor in het huidige Indonesië, er was geen bloedbad op Timor, de Papuas komen niet regelmatig in opstand.
Erdogan en de Koerden, ook al verbeelding.
Als ik Milouska was verliet ik de blanke landen snel.


Prins – 2 november 2016 at 12:53
Sorry beste Milouska, maar waarom moet de slavernij en de VOC daar bijgehaald worden? Ik bedoel, racisme heb je overal ook in landen die geen slavernij verleden hebben; en bovendien heeft niemand in Nederland vandaag de dag slaven en is niemand vandaag de dag een slaaf.

Er is bovendien ook niemand die ontkent dat Nederland actief is geweest in de slavenhandel, op scholen geven ze daar ook gewoon les in net zoals ze dat doen over de Holocaust.
En er is ook niemand die ontkent dat er racisme is, dat kan ook niet aangezien mensen van nature ‘racistisch zijn’ bewust dan wel onbewust.


Machielse93 – 2 november 2016 at 12:54
Wat is precies het probleem?
Dat Nederland een blank land is en dat de meeste inwoners een blanke huidskleur hebben?
Dat er hier een daar wat stereotyperingen zijn? En waar haalt de auteur het vandaan dat Nederlanders niet zoveel leren over het koloniale verleden? Bedoelt ze dat haar versie van het verhaal niet vertelt wordt of heeft ze zelf wellicht niet opgelet in de klas. Keer op keer hoor ik het namelijk op deze website dat daarin niet onderwezen wordt, maar echt mensen je word er bijna mee doodgegooid op het onderwijs en terecht. Het is een belangrijk thema in onze geschiedenis en er wordt evenwichtig over onderwezen. Ik raad de auteur dan ook aan om een lesboek voor geschiedenis er bij te pakken.

De boodschap en het doel van de auteur ontgaat me ook een beetje. Wat wil ze precies (bereiken)?


Tweekeerbellen – 2 november 2016 at 13:03
Hallo mevrouw Meulens,

In uw betoog een verhandeling over wat volkskunst uit ons koloniale verleden. Mijn vraag: bent u, op grond van uw huidskleur, in dat etablissement onheus bejegend? Moest u apart zitten? Weigerden mensen met u te praten? Dit maak ik niet uit uw verhaal op, maar ik maak me sterk dat dit heeft plaatsgevonden. Wat overblijft is een restaurant volgehangen met relieken uit het verleden die u kennelijk niet blieft omdat….? Waren er mensen die naar deze beelden keken, vervolgens naar u en u toen uit begonnen te lachen of te bespotten? Ook dat maak ik niet op uit uw verhaal en hier maak ik mij sterk dat dit heeft plaatsgevonden. Kortom, niemand in deze uitspanning heeft u op enig moment ook maar enigszins tekort gedaan. Vertelt u mij nu toch eens waar nu dat ‘onbesproken racisme’ zit. In een paar beeldjes en posters uit de jaren ’20 van de vorige eeuw die u op één of andere wijze op uzelf betrekt? Werkelijk? Als u zo diep moet graven voordat u de racismekaart kunt trekken dan valt het denk ik wel mee in ons land. Overigens zou ik u een hertenbief zeker aanraden.


BasVV – 2 november 2016 at 13:18
Ach heden. Dus ons verleden, waar ook het koloniale verleden onder valt, mag niet meer gezien worden voor tere zieltjes. Ik kan me zo voorstellen dat iemand van de PVDD die per ongeluk een gelach binnenstapt waar de wild zwijn koppen aan de muur hangen net zo reageert. Maar dan kies je toch gewoon een ander restaurant of gelach uit. Als je de realiteit niet wilt zien zijn er vele mogelijkheden om die ook niet tegen te komen.


Ewoud – 2 november 2016 at 13:35
Onbespreekbaarheid van racisme … rare titel. Elke dag staan de media er vol mee. Het wordt continu besproken. Ik begrijp de voorbeelden wel, maar geschiedenis poets je niet weg. Wat we er nu ook van vinden het blijft historie. Daarnaast vind ik de conclusies en het ongemak vergezocht. Er zijn ook zat karikaturen van blanke mensen gemaakt. Van dikke bakkers tot Scrooge van Charles Dickens, stripfiguren, enz, enz. Is dat dan ook racisme? Een beetje relativeren, de dingen in de juiste context plaatsen en je leven wordt een stuk plezieriger.


mordicant – 2 november 2016 at 13:59
hele…diepe…zucht…
Laten we dan maar net doen of er geen “vroeger” is geweest, of misschien juist wel.. een restaurant met historisch thema “de geschiedenis van Nederland” waar elke witte die binnenkomt zichzelf een keer geselt vanwege het slavernij verleden, vervolgens 2 stokslagen krijgt voor de beeldenstorm en nog een pak rammel voor de vervolging van joden door de eeuwen heen. Erfschuld stap je tenslotte niet zo maar over heen..

Hoe zou ik me als witte voelen als ik een Surinaams restaurant binnenstap met als thema “geschiedenis van Afrika” met karikaturen van witte mensen, met schilderijen waarin blanke vrouwen als harem slaaf aan het hof van noord Afrikaanse heersers worden afgebeeld? Met schreeuwerige pamfletten aan de muur waarin mijn voorouders als slavenhalers door het slijk zouden worden gehaald?
Ik denk dat ik me geen jottem anders zou voelen want ik neem zwarte (of wat voor kleur dan ook) voorouders net zo min iets kwalijk als dat ik de wandaden van mijn witte voorouders op mijn schouders wens te nemen..Ik zou dat als geschiedenis zien en vooruit willen kijken.

Dit soort overgevoelige frustraties verminderen op geen enkele manier het wel degelijk bestaande racisme, integendeel ze versterken dit alleen maar door de weerstand die dit oproept. Maak latent racisme bespreekbaar, praat erover maar probeer geen erfschulden uit een grijs verleden op je witte medemens te laden want dat kan alleen maar backfiren, heb gewoon wat minder lange tenen.


Dick2015 – 2 november 2016 at 14:10
Eigenlijk ben ik een beetje moe aan het worden van al dit gezeur, overal maar recisme in te zien, dat is tenminste wat ik er hier lees. Vergeef me als ik het mis heb, ik heb natuurlijk nooit gestudeerd want omdat mijn familie niet uit de beste kringen kwam en dus ook nooit slaven heeft kunnen houden om er zich aan te verrijken was die mogenlijkheid niet aanwezig.
Eigenlijk als ik er goed naar kijk waren mijn voorouders gewoon keuterboertjes en arbeiders, in die tijd, zeg 1750 tot 1850 niet meer dan slaven van de adel en van de rijken.
Dus ik hoef me niet schuldig te voelen voor alle mensen die maar blijven roepen dat er een collectieve schuld is, er is niet te bewijzen dat ik van slavenhouders afkomstig ben.

Presentator (BNN)VARA: de Ku Klux Klan van de publieke omroep ...

Hé, we horen weer eens wat van mevrouw Meulens. De aanleiding: ze gaat als opperracist presenteren voor de racistische omroep Omroep Zwart.
    Omroep Racist.
    Dus gaat de Racistenkrant haar uiterst sympathiek ... (de Volkskrant, 14-01-2022):

... interviewen (de Volkskrant, 14-01-2022, door Ashwant Nandram):
  Afstemmen

Presentator Milouska Meulens (48) is het nieuwe gezicht van Omroep Zwart.

... De verhoudingen in Hilversum zijn uit balans: veel redacties zijn bijna helemaal wit. ...

Nummer 1: M. Meulens is een racist omdat ze alleen maar let op kleur.
    Nummer 2: M. Meulens heeft een aanzienlijk verminderd IQ, omdat ze niet weet dat ze in een blank land woont.
  Activistisch of verbindend?
'Het is fascinerend hoe snel Omroep Zwart activistisch werd genoemd. ... Toen Omroep Max vond dat er te weinig ouderen aan bod kwamen, noemde niemand hen activistisch.

Omroep Max richt op ouderen, wat is een functioneel onderscheid.
    Omroep Zwart richt zich op zwarten (en overige gekleurden):
  ... Omroep Zwart wil ... nadrukkelijk mensen met verschillende achtergronden aan het woord te laten, op het vlak van kleur ...

... , wat is een racistisch onderscheid.
    Dat M. Meulens dat niet snapt, wijst op een aanzienlijk verminderd IQ.
    Neem voor beide soorten van intellectueel disfunctioneren één standaarddeviatie af van het gemiddelde IQ van 100, en je eindigt op 70. Iets waar alle andere indicaties ook op wijzen uitleg of detail , en de uitkomst is van de schaarse metingen uitleg of detail .
    Wat ook logisch is, want racisme en laag IQ gaat sterk samen.
    Oh nee, wacht, er was er nog één:
  'Het is fascinerend hoe snel Omroep Zwart activistisch werd genoemd. ...'

Oftewel: "Omroep Zwart en ik zijn niet activistisch".
    Versus:
  'Het Jeugdjournaal, dat is zo'n schitterend programma. ...
    ... Ik was eerst verslaggever en later presentator. Door de jaren heen merkte ik dat ik zendingsdrang kreeg, die ik niet kwijt kon in het programma. ...

Oftewel: "Ik kon mijn activisme niet kwijt in het Jeugdjournaal".
    Contradictie.
    We zullen de score maar niet verder aanpassen ...
    Noot: 'activisme' = blankenhaat.
    Voor de zoveelste keer wordt duidelijk: deze mensen zijn achterlijk uitleg of detail ten opzichte van ons, en haten uitleg of detail ons daarom.
    We moeten die mensen op één of andere vreedzame manier kwijt, voor het op de automatische dus gewelddadige manier gebeurt.


Naar Haatzaaien, allochtoon , Creolen, cultuur , Allochtonen, respect  , of site home ·.

 2 nov.2016