Bronnen bij Culturele gelijkheid, creolen: tovenarij

Inleiding

Een verzameling over de cultuur van Afrikanen en hun diaspora over tovenarij is iets dat met aanzienlijke tegenzin gemaakt wordt, maar waartoe overgegaan is sinds ze de westerse blanke mens met die tovenarij aan het lastig vallen zijn.

Tovernarij heeft met alle andere vormen van religie, want dat mag je het wel nomen, gemeen dat het niet werkt in de werkelijke, waarneembare wereld. Tot nu toe is het, ondanks eindeloze hoeveelheden inspanning van religieuzen, niet gelukt om iets aan te wijzen dat zijn bestaan op enigerlei te danken heeft aan religie. Alles wat men aanwees, bleek uiteindelijk altijd door mensenhand tot stand gekomen.

Maar dat betekent niet dat religie geen effecten heeft: al die mooie kathedralen in bijvoorbeeld Frankrijk zijn levende bewijzen.

Tovenarij brengt ook niets werkelijks tot stand, maar heeft wel effecten.

De eerste effecten zijn in de geest van de aanhangers: vermoedelijk wle het meest van alle religies is tovenarij een vorm van irrationaliteit. Concreet voorbeeld: wichelroede lopen: de beweging van de wichelroede wordt op niet-fysische wijze gekoppeld aan de aanwezigheid van water, goud, een schat in het algemeen, en dergelijke. Het medium dat de wichelroede in beweging brengt is de geest van de drager, en de geest van de drager heeft een verondersteld contact met "de schat".
    Ander voorbeeld: voodoo: het doden van een vijand wordt gekoppeld aan het steken van naalden in een wassen poppetje voorstellende die persoon.
    Meer voorbeelden in de onderstaande bronnenverzameling
    Formeel:  gebeurtenissen in de werkelijke wereld worden gekoppeld aan gebeurtenissen of daden in een niet-werkelijke en geestelijke of innerlijke wereld.

Bovenstaande voorbeelden zijn de "ouderwetse" vorm. met de Afrikaanse diaspora en vooral daar waar ze wonen in de westerse wereld, zijn nieuwere en afgeleide vormen ontstaan. Die hebben niet de duidelijkheid van de ouderwetse, maar zijn evenzeer op de tovenarij-wereld gebaseerd. Voorbeelden:
- OJ Simpson is onschuldig want zwart (de Volkskrant, 24-04-2012, van correspondent Diederik van Hoogstraten):
 

Ophef in VS om borgtocht in zaak-Trayvon Martin

...    De dood van Trayvon raakt een snaar, zoals de zaak tegen O.J. Simpson in 1995. Toen geloofde een Afro-Amerikaanse meerderheid in de onschuld van de zwarte Simpson. Ditmaal geloven de meeste zwarte Amerikanen in Zimmermans schuld. ...


- Blanken zijn racisten want afstammend van kolonialen en slavenhouders.
- Zwarte Piet is racisme.
- De westerse rijkdom is gebaseerd op kolonialisme en slavernij.
- De blanke wereld is institutioneel racistisch.
- Wetenschap moet inclusief worden.
- Wiskunde moet gedekoloniseerd worden.

Op zich zijn deze opvattingen redelijk onschuldig, want zijnde die van een vrij kleine minderheid, en indien verspreid zijnde binnen die minderheid. Ze worden echter verspreid door de hele maatschappij door de media, en daar niet alleen vermeld, maar werkelijkheid- en geloofwaardigheidswaarde gegeven.

Vanaf het moment dat dat begint, richten ze schade aan in de maatschappij, omdat bewezen is dat de mensheid gevoelig is voor ideologische onzin verkocht als "gelijkwaardig" en/of "waarheid", zoals de verspreiding van christendom en islam bewijst.

De waarden die zitten in de zwarte tovenarij zijn, net als die in de islam, volkomen tegengesteld aan die van de westerse cultuur, voor zover deze de drager is van vooruitgang en beschaving.

Het is bidden en tovenarij versus mobieltjes en ruimtevaart .

De zwarte tovenarij in combinatie met de politieke-correctheid van de blanke elite en vooral de media is een dodelijk gevaar voor vooruitgang en beschaving.

Bronnen

De eerste vermelding in de verzameling Afrika, cultuur uitleg of detail (de Volkskrant, 25-02-2006, door Wim Bossema)
  Geld, tovermiddel of gif van de hulp

Over: kan hulp zonder dat de ontvanger afhankelijk wordt? Door: Henny Slegh en Jolke Oppewal. Waar: Maputo, Mozambique
...
Henny:
'Wat mij is opgevallen in Mozambique is hoe belangrijk de cultuur is. Hoe mensen informatie verwerken is zo anders dan bij ons. Hun kijk op de wereld is holistisch. Ze denken niet in oorzaak en gevolg, maar rond, in cirkels. Je moet de familieleden in het leven onderhouden, maar ook de familiegeesten van de voorouders. Als deze geesten zich tegen je keren loop je risico's op ongeluk.
    'Het spirituele leven is zo belangrijk, iedereen, van hoog tot laag, raadpleegt een geesten-bezweerder om geluk en voorspoed af te dwingen. Als je in een samenleving wilt interveniëren, kun je daar niet omheen. Het verbaast me hoe het wereldje van de ontwikkelingshulp steeds maar weer met westerse ideeën en modellen aan komt zetten.' ...

Tovenarij, tovenarij, tovenarij ...

Een specifiek voorbeeld (Leids universiteitsblad Mare, 24-01-2008, door Frank Provoost):
  Magie, corruptie, omkoping en etnische voortrekkerij bepalen het voetbal in Afrika

Goalgoochelaars

Een doorsnee voetbalwedstrijd in Afrika: trainer en scheidsrechter worden omgekocht en tientallen magiërs bemoeien zich met de ploegen. Arnold Pannenborg onderzocht wat twee voetbalclubs in Kameroen er allemaal voor over hebben om te winnen. ‘De coach heeft te veel gedronken.’

Tussentitel: Magie mag niet met blanken gedeeld

Het duurde nog negentig minuten voordat de halve finale van de Afrika Cup, in Mali 2002, zou beginnen. En toch moest de oproerpolitie al keihard optreden. En wel vanwege één persoon die zich achter een van de doelen ophield. Hij werd zonder aarzeling naar de omringende atletiekbaan gesleurd en voor het oog van de toeschouwers in elkaar gemept, geboeid en afgevoerd.
    Ging het hier om een aanstichter van supportersgeweld? Was hij een opperhooligan, die had geprobeerd vooraf de tribunes op te hitsen?
    Nee, de dader was Thomas Nkono, voormalig ‘Afrikaanse speler van het jaar’ en nu keeperstrainer voor Kameroen, een van de teams die zo meteen moesten aantreden. De reden van de snoeiharde charge: de politie had gezien dat hij iets op het veld gooide. Dat moest wel een amulet of een ander magisch voorwerp zijn. En dat zou ongetwijfeld de uitkomst van wedstrijd beïnvloeden. Nkono was op heterdaad betrapt bij het uitoefenen van muti of juju.
    Dit voorval mag dan zes jaar geleden zijn, ook bij de 26e editie van de Afrika Cup die vorig weekend is begonnen speelt magie nog steeds een grote rol. En niet alleen daar. Afrikaanse spelers en supporters zijn ervan overtuigd dat zwarte magie ook buiten hun continent wordt gebruikt. Om een voorbeeld te geven: hoe kon de Braziliaanse spits Ronaldo, net voor de WK-finale tegen Frankrijk in 1998 opeens een mysterieuze black out krijgen? Dat moest het werk zijn van een wonderdokter.
    Afhankelijk van het belang van een wedstrijd gaat het in Afrika om zo’n vijf tot zeven per team per wedstrijd. Zogeheten witch doctors worden door de officials van de Afrikaanse voetbalbond opgespoord, ingehuurd en betaald. Sommigen verrichten hun hekserij vanaf het thuisadres, anderen worden ingevlogen om de teams persoonlijk te bewerken.
    Arnold Pannenborg, onderzoeker van het Afrika Studie Centrum, beleefde dit mee toen hij maandenlang in Kameroen veldwerk verrichtte naar zo’n beetje alle krachten achter het voetbal, ook de stille. Hij beschreef het in zijn boek How to win a footbal match in Cameroon.
    Het onderwerp magie ligt gevoelig, wist Pannenborg. Men ziet het ‘als een Afrikaans geheim dat ze niet met blanken willen of mogen delen’. Om toch dit vertrouwen te winnen, probeerde hij zoveel mogelijk participerende observatie te verrichten. Door mee te trainen bij twee teams en ze overal te volgen, kwam hij beetje bij beetje meer te weten en leerde hij een witch doctor kennen.    ...

Natuurlijk kan dit voorbeeld zonder één enkele serieuze beperking uitgebreid worden naar de hele Afrikaanse maatschappij. Alleen ... als je dit zo zou schrijven voor de Afrikaanse maatschappij, wordt je natuurlijk wel gekielhaald -  en in dit geval niet alleen door de ergste politiek-correcten - ook de goedbedoelende middenmoot zou meegaan in de veroordeling.

Bij dit soort cultuur hoort ook een bepaald soort leiderschap (de Volkskrant, 07-10-2005, van correspondent Kees Broere):
  Op audiëntie na raadpleging van de voorouders

 Het is niet zo bedoeld, maar zo klinkt het wel. 'Bibabeloubah', zegt een dignitaris aan het Hof tegen een andere dignitaris. Waarop laatstgenoemde instemmend reageert met 'baboubelibouh'. Tevredenheid alom. ...
    Sakassou is een plaatsje in het noorden van Ivoorkust. Er is weinig dat het bijzonder lijkt te maken. ...
    ... In een van de wat grotere huizen blijkt zich een heuse koningin op te houden. Zij heet Abla Pokou, en is de majesteit van de Akan en vertegenwoordiger voor de Baloué, een volk in West-Afrika. Heel erg jong is zij niet meer. Heel erg aan de drank is zij wel.
    Een niet bijtijds aangekondigd bezoek aan de koningin brengt haar hof in rep en roer. Terwijl de bezoekers al binnen zitten, moet gezocht worden naar een reden om de majesteit uit haar slaapkamer te voorschijn te laten komen. Wat in hemelsnaam kan het nut van deze ontmoeting zijn?
    Wel, twee dingen. De bezoekers hebben van commandant Aïdara een fles gin als geschenk meegekregen. En zij komen uit Nederland, dat zelf ook een echte koningin heeft, la reine Béatrice. ...
    Maar dat gaat zomaar niet. De dignitarissen, eerbiedwaardige oudere mannen met schitterende inheemse omslagdoeken, zijn er om de stemming te peilen. Zij allen beheersen het Frans perfect, maar staan erop om via een tolk te spreken. En zo gaat het 'bibabeloubah' een fiks aantal keren op en neer.
    Dan wordt het tijd 'de voorouders' te raadplegen. Als ook zij zullen instemmen met het Nederlandse bezoek, zal hare majesteit wellicht een audiëntie verlenen. De hof-vaders trekken zich terug om met het voorgeslacht in beraad te gaan.
    Hun geesten zijn de bezoekers goed gestemd, zo blijkt bij terugkeer. Even later komt de koningin zelf dan ook te voorschijn. Zij leunt zwaar op haar staf. Dat kan de ouderdom zijn. Of de drankzucht. Waarschijnlijk beide. Met een majesteitelijk plofje valt zij in haar speciale zetel, een wat al te laag uitgevallen bankje.
    De fles gin wordt onderdanig over de grond op haar af geschoven. La reine Abla Pokou ziet het goedkeurend aan. En zij zou geen koningin zijn, als zij niet zelf voor een schitterend omslagkleed als tegengeschenk had gezorgd.
    Verder heeft zij het bezoek weinig te melden. En andersom. Na een kwartiertje laat zij zich uit haar zetel omhoog trekken en sloft zij terug naar haar kamer. De delegatie uit Nederland moet zeker nog eens terugkomen, zeggen de dignitarissen. En o ja, de hartelijkste groeten voor la reine Béatrice.

Meer over het huidige leiderschap hier  .

Dit hoort er ook bij (de Volkskrant, 11-03-2009, door Wil Thijssen):
  Witte zwarten

In Kameroen komen veel albino’s voor. Ze worden er, in tegenstelling tot andere Afrikaanse landen, ongemoeid gelaten.

...   Er zijn talloze albino’s in het noordwesten van Kameroen, op het platteland rond de stad Bamenda. ... Ze hebben het veel beter dan hun gelijken in Burundi. Daar werd onlangs nog een albinomeisje van 6 jaar letterlijk geslacht. Ze werd in stukken gehakt, in de overtuiging dat ze over magische krachten beschikte.
    Van haar lichaamsdelen werd ‘toverdrank’ gemaakt. Ze was het vierde slachtoffer in korte tijd. In Tanzania zijn het afgelopen jaar ten minste 27 albino’s om dezelfde reden vermoord. Soms worden albino’s die een natuurlijke dood sterven, opgegraven om hun witte huid eveneens in ‘medicijnen’ te kunnen verwerken. Hun lichamen worden vervolgens zonder armen en benen teruggelegd in het graf.
    In Zimbabwe worden albinovrouwen soms verkracht in de veronderstelling dat seks met hen aids kan genezen.   ...

Dit is uit de Volkskrant, dus is het bericht enigszins gesaniteerd. Dit is de werkelijkheid (CNN.com, 29-11-2009)
  Report: Scores of albinos in hiding after attacks

About 10,000 albinos in hiding in east Africa over fears they will be dismembered
Albinos have been killed in Burundi and Tanzania because their body parts are believed to have special powers
Tanzanian government officials mobilizing police to help embattled population


As many as 10,000 albinos are in hiding in east Africa over fears that they will be dismembered and their body parts sold to witchdoctors, the Red Cross said in a recent report.
    The killings of albinos in Burundi and Tanzania, who are targeted because their body parts are believed to have special powers, have sparked fears among the population in the two countries, the report said.
    Body parts of albinos are sought in some regions of Africa because they are believed to bring wealth and good luck. Attackers chop off limbs and pluck out organs to sell to dealers, who in turn sell them to witchdoctors.
    Scores of albinos have fled to Tanzanian schools for the disabled or in emergency shelters set up by police in Burundi to avoid attacks, according to the report.
    "Thousands more albinos across a huge swathe of countryside ... are unable to move freely to trade, study or cultivate fields for fear of albino hunters," the International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies said.   ...

Dit even wat betreft dit soort culturele aspecten.

De meer openlijke vorm (de Volkskrant, 20-03-2009, AP):
  Als je tante dood gaat, ga je op zoek naar een heks

De autoriteiten van Gambia hebben zo’n duizend personen opgepakt in een ‘heksenjacht’ die begon na de dood van de tante van president Yahya Jammeh. De mensen werden uit hun dorpen gehaald en meegenomen naar geheime plaatsen, waar ze een hallucinerend drankje kregen toegediend. Dat heeft Amnesty International woensdag gezegd. ...
    Volgens Amnesty gelooft Jammeh dat zijn tante het slachtoffer is geworden van hekserij. Kort na haar dood, eerder dit jaar, werden medicijnmannen uit het nabijgelegen Guinee gehaald om de hekserij uit te bannen. Samen met politieagenten, soldaten, agenten van de inlichtingendienst en lijfwachten van Jammeh gingen die de dorpen langs om ‘heksen’ op te halen.
    Op 9 maart werd het dorp Sintet omsingeld door paramilitaire politieagenten die zeiden dat iedereen die probeerde te ontsnappen onder de grond zou worden gestopt. Driehonderd mannen en vrouwen werden meegenomen naar een boerderij van Jammeh in Kanilai, ten oosten van de hoofdstad Banjul.
    Daar kregen zij een kruidendrank te drinken waardoor ze gingen hallucineren. In die toestand werden ze gedwongen toe te geven dat ze heksen waren en sommigen werden geslagen, soms tot ze bijna dood waren, aldus Amnesty. Het drankje veroorzaakte bij veel mensen nierproblemen en zeker twee mensen overleefden de behandeling niet.
    ‘Ik kan niet geloven dat dit gebeurt in Gambia. Het is uit de middeleeuwen’, zei een getuige tegen Amnesty. Honderden mensen vluchtten naar het buurland Senegal. ...

Tovenarij, tovenarij, tovenarij ...

Nu een geval uit de diaspora (Leids universiteitsblad Mare, 28-05-2009, door Bart Braun):
  Heilige toverplanten helpen Surinaamse Winti-gelovigen overleven

Bad tegen rondvliegende kogels

Het Surinaamse Winti-geloof kent planten die helpen met het bezweren van geesten, planten die geluk brengen, of die helpen met bolletjesslikken. Onderzoekster Tinde van Andel brengt ze in kaart. ‘De witte overheersers zijn altijd bang geweest voor deze magie.’


‘Weglopershagel’, heten de zaadjes van de Surinaamse plant Canna indica in het Nederlands. Ze zijn klein en rond, en passen precies in de holle luchtwortels van andere planten. Met wat buskruit dat hij van de plantage gestolen had, kon een ontsnapte slaaf zo de zaadjes afschieten. De botanische geweren waren primitief, en zullen ongetwijfeld vaak in de handen van de maker ontploft zijn. Maar als iemand midden in de nacht een hard voorwerp in je rug duwt en zegt dat het een vuurwapen is, is dat niet het moment voor nauwkeurige plantentaxonomie.
    En zo kon het gebeuren dat de Canna indica in de beleving van Surinamers uitgroeide tot een magische plant. Het plaatselijke Winti-geloof doet van alles met planten ...
    Zoals de oorspronkelijke Afrikanen Surinaamse planten integreerden in hun geloof, nemen de Surinamers in Nederland nu ook de Nederlandse flora op in het Winti-assortiment. Nog maar mondjesmaat, omdat de planten uit Suriname gemakkelijk verkrijgbaar zijn. ‘De mensen zoeken naar planten die er precies op lijken. Ik vond een Nederlandse plant in een winkel, en sprak de eigenaar erop aan. “Dit is de Nederlandse versie van die plant”, zei hij. “De grond hier is goed genoeg voor de godin die bij deze plant hoort.” Mijn studenten vonden hem een oplichter, maar ik denk: die man past zich gewoon aan.’   ...

Tovenarij.

Terug naar het continent (Volkskrant.nl, 28-07-2009, ANP):
Zimbabwaanse ‘tovenares’ beduvelde Mugabe

Een Zimbabwaanse ‘tovenares', die de regering van president Robert Mugabe een miljoen Amerikaanse dollar uit de zak wist te kloppen door hen te laten geloven dat ze diesel kon tappen uit een rots, is schuldig bevonden aan fraude. Dat berichtte de nieuwssite New Zimbabwe dinsdag.
    Medicijnvrouw Rotina Mavhunga ontdekte in maart 2007 nabij het dorp Chinhoyi een oude brandstoftank tussen de struiken. Ze vulde de tank met diesel, knutselde er een pijp aan en verborg het uiteinde bovenop een rots. Vervolgens ontbood ze een aantal topambtenaren om het mirakel te aanschouwen.
    Op een teken van Mavhunga zette een verstopte handlanger de dieselkraan open, en na wat hocus-pocus spoot tot grote verbazing van de aanwezigen de diesel uit de rots. Onderzoekers van Mugabe rapporteerden destijds juichend dat definitief een einde was gekomen aan de aanhoudende brandstoftekorten in Zimbabwe.
    Regeringsleiders en zakenlieden overlaadden de zwendelaarster met geld en auto's. Binnen een paar maanden had Mavhunga met haar trucje president Mugabe en zijn kornuiten voor omgerekend 740.000 euro opgelicht. ...

... tovenarij.

Weer een afgeleid praktisch geval (de Volkskrant, 10-05-2008, door Sara Vandekerckhove (De Morgen)):
  Kinderoffers lucratieve handel

Oegandese medicijnmannen vermoorden en verminken kinderen voor grof geld, meldt de Britse organisatie Jubilee Campaign. De BBC bezocht undercover een medicijnman.

Tussentitel: We kunnen het kind levend op je werf begraven | Awali - Medicijnman

In Oeganda worden steeds meer verminkte lichamen van kleine kinderen gevonden. Slachtoffers van een oud geloof in mensenoffers die rijkdom en een goede gezondheid moeten brengen. Honderden kinderen zijn al door medicijnmannen gruwelijk toegetakeld. De politie doet niets.
    In de hoofdstad Kampala en in de omliggende dorpen worden schoolkinderen angstvallig in de gaten gehouden. Affiches in speeltuinen en langs de weg waarschuwen voor de medicijnmannen die kinderen ontvoeren en daarna ritueel offeren. Drie jaar geleden was het ritueel nog een zeldzaamheid, vandaag lijkt een nieuwe elite in het land bereid heel wat geld neer te leggen voor een kinderoffer.
    'Het aantal rituele offers van kinderen is gestegen, omdat mensen belust zijn op geld. Ze willen rijk worden', zei pastoor Peter Sewakiryanga tegen de BBC. 'Ze geloven dat een geofferd kind rijkdom brengt. Er zijn nu eenmaal mensen die bereid zijn daar veel geld voor te betalen. Het offeren van kinderen is een commerciële business geworden.'
    Volgens de officiële cijfers is er in 2006 één kind geofferd, in 2008 waren dat er 25 en in 2009 zijn 29 kinderen ritueel vermoord. Pastoor Sewakiryanga betwist die cijfers en zegt dat er alleen al in zijn parochie meer slachtoffers zijn gevallen. De Britse organisatie Jubilee Campaign heeft het in zijn rapport over zeker 900 kinderen die het slachtoffer zijn geworden van een ritueel offer.   ...

Tja ...

Ook en sterk aanverwant verschijnsel (de Volkskrant, 12-12-2013, AP, ANP):
  Doventolk stond maar wat te zwaaien

De man die dinsdag bij de herdenkingsceremonie van Nelson Mandela voor doven tolkte, beheerst de gebarentaal niet. De man verzon gebaren en is helemaal geen officiële tolk, zegt Wilma Newhoudt, een doof lid van het Zuid-Afrikaanse parlementvolgens Newhoudt.
    'Deze zogenaamde doventolk op het podium is een schande. Wat is hij aan het tolken? Hij weet dat de doven hem niet kunnen uitjouwen. Hij moet zich schamen', schreef Newhoudt op Twitter. Ze drong er via Twitter meermaals op aan de man van het podium te halen omdat hij er een potje van maakte.
    Nicole du Toit, een doventolk die de ceremonie via de televisie volgde, zei dat de man zich beschamend heeft gedragen. 'Het was vreselijk, een circus, echt zeer slecht. Alleen hij kan zijn gebaren volgen.' De directeur van de Zuid-Afrikaanse Dovenvereniging, de zelf dove Bruno Druchen, zei dat de man alleen maar met zijn armen aan het zwaaien was om er druk uit te zien. Van echte gebarentaal was geen sprake.   ...

Om welke duistere reden die man daar stond, is niet duidelijk, maar wat in ieder geval wel duidelijk is dat dit bij dot soort baantjes niet gelet wordt op capaciteiten, maar, bijvoorbeeld, het meest geliefde familielid - of iets dergelijks.

Hier waarschuwt iemand voor de effecten (de Volkskrant, 22-10-2014, van verslaggeefster Anouk Broersma):
  Interview | Marjolein van Duijl, psychiater

Bezeten door een trauma

De westerse psychiatrie kan meestal niets met het geloof in geesten dat in veel culturen een grote rol speelt. Marjolein van Duijl ontdekte dat bezetenheid vaak samenhangt met trauma's.


Tussentitel: Het is belangrijk traditionele geneeswijzen serieus te nemen

Bezetenheid door geesten is in sommige culturen een manier om uiting te geven aan trauma's, ontdekte psychiater Marjolein van Duijl. De westerse psychiatrie zou daarmee meer rekening moeten houden.
    In zo'n driekwart van alle culturen speelt geloof in geesten en bezetenheid een rol. De psychiatrie weet zich vaak geen raad met 'bezeten' patiënten. Om daar verandering in te brengen, vergeleek psychiater Marjolein van Duijl in Oeganda 120 patiënten met bezetenheidsverschijnselen met 70 mensen zonder klachten. Ze concludeerde dat bezetenheid vaak samenhangt met traumatische ervaringen, bijvoorbeeld door oorlog of slechte leefomstandigheden. Vandaag promoveert ze aan de Universiteit van Amsterdam op het onderwerp.

Bezeten zijn door een geest, hoe uit zich dat?
'Er zijn drie fasen. Het begint met lichamelijke klachten als hoofdpijn of misselijkheid waarvoor de arts geen oplossing heeft. Vervolgens krijgt de patiënt het gevoel dat geesten hem lastigvallen. Hij krijgt dromen, hoort stemmen, krijgt moeite met praten en bewegen. In de laatste fase gaat hij in trance, waarbij hij repeterende bewegingen maakt en met een andere stem gaat praten.'

En omdat het een kleur heeft, gaat ook de Volkskrant er serieus op in. Barbaren komen op alle continenten voor. In dit geval: ideologie-barbaren.

Ooit schreef zelfs de Volkskrant erover (de Volkskrant, 27-05-2015, door Maud Effting):
  Kapot bang voor de kracht van winti

Een in Surinaamse kring invloedrijke winti-genezer staat voor de rechter wegens langdurig misbruik van zijn dochter.


...    Tot de beschuldigingen een paar jaar geleden aan het licht kwamen, was André P. een van de belangrijkste spiritueel leiders van de Surinaamse marrons, de boslandcreolen.    ...
    Dat haar echte moeder en haar zus niet ingrepen, komt wellicht doordat ze in hetzelfde schuitje zaten, vertelt ze. Volgens haar waren ze beiden doodsbang voor de magische krachten van de winti-genezer. 'Mijn moeder gelooft erin. Zij was als jong meisje bij hem gekomen. Ze wilde wel weg, maar ze durfde niet. Ook Malkia was kapot bang. Bang dat ze dood zou gaan.'    ...

Boslandcreolen zijn in Afrika gekochte slaven die het binnenland van Suriname in gevlucht zijn. De creolen die nog het meest in de originele culturele staat zijn. Die met tovenarij als levensleidraad.

Weer een uiting (de Volkskrant, 15-09-2015, van verslaggever Cor Speksnijder):
  Interview | Ralph Buij

Gierenpopulaties in Afrika worden ernstig bedreigd

Het gaat schokkend slecht met de gieren in Afrika. Ze worden verkocht als medicijn, als bushmeat gegeten of vergiftigd.


Waar ze allemaal niet goed voor zijn: je houdt er niet alleen boze geesten mee buiten de deur, maar ook kwalen als epilepsie en cholera. Bovendien helpen ze de toekomst te voorspellen en verhogen ze de kans op succes in loterijen. Daarom zijn koppen, poten en veren van roofvogels zo gewild in die delen van Afrika waar de traditionele geneeskunde en bijgeloof nog serieus worden genomen.    ...

Tovenarij. Barbarij.

iets dat bij alle religies voorkomt (de Volkskrant, 16-01-2016, door Marjon Bolwijn, Jeroen Visser):
  Het Eritrees stilzwijgen

Wat is er mis met de Eritrese gemeenschap in Nederland? Er zijn berichten over gevluchte vrouwen die gedwongen worden tot seks, over intimidatie door het regime. Wie een antwoord zoekt, moet naar de Eritrese kerk in Rotterdam.

Op de tweede verdieping van de pastorie van de Eritrees-orthodoxe kerk in Rotterdam ...
    Het COA kreeg signalen van particulieren, medewerkers in asielzoekerscentra en VluchtelingenWerk Nederland dat 'een groot aantal' vrouwen tussen de 17 en 22 jaar zwanger is geraakt na een bezoek aan de kerk.
    In een intern memo, in handen van de Volkskrant, schrijft het COA dat 'er aanleiding is te denken dat de zwangerschappen voortkomen uit gebeurtenissen in of rondom de kerk'. Ook 'zijn vragen te stellen of de vrouwen uit vrije wil ingestemd hebben met het seksuele contact'. Het COA heeft minderjarige asielzoekers verboden nog diensten van de kerk te bezoeken.    ...

En het COA is qua politieke-correctheid nog Roomser dan de paus. Het misbruik moet bijzonder uitgebreid en ernstig zijn.

Goh, al weer een tijd niets genoteerd. Maar is het al iets vooruitgegaan met de rimboecultuur? Retorische vraag, natuurlijk (de Volkskrant, 26-05-2018, door Ellen de Visser)
  Dorpshoofd

Medische experts over de patiënt die hun kijk op het vak veranderde. Deze week: huisarts Sjoerd Zwart (62).


‘Het was rond lunchtijd toen de portier van het ziekenhuis zich op de fiets bij mij meldde. Ik was nog maar net begonnen met mijn werk in Ghana, in een ziekenhuis op het platteland. De nacht ervoor had ik gewerkt en ik wilde graag wat rusten, maar voor spoedgevallen was ik bereikbaar. De portier bracht een briefje met een boodschap van de verpleegkundige: er was een vrouw van een jaar of 30 binnengebracht met buikpijn. De verschijnselen die ze had genoteerd waren niet zorgelijk, dus ik schreef terug dat ik over een uur wel zou langskomen.
    ‘Tien minuten later kwam de portier terug met een nieuw briefje. Ik moest echt met spoed komen want het ging om een familielid van het dorpshoofd, lid van de Ashanti, de grootste en machtigste stam van Ghana. Please doctor, zei hij erbij. Ik raakte wat geërgerd, waarom moest die vrouw zo nodig voorrang krijgen? Ik gaf een briefje mee terug, met dezelfde strekking als daarvoor. Maar het zat me niet lekker en na een half uur ben ik toch naar het ziekenhuis gegaan. Ik had het goed ingeschat. De vrouw had buikgriep, ik gaf haar een medicijn mee en ze kon weer naar huis.
    ‘Twee dagen later stond er opeens een delegatie van het dorpshoofd bij mijn woonhuis. De chief was beledigd, kreeg ik te horen, omdat ik niet had geluisterd naar een dringend verzoek. Ik verdedigde mezelf, legde uit dat er geen noodzaak was geweest om snel te handelen. ...

Waarna de dokter het verschil gaat uitleggen tussen achterlijke en arrogante rimboebarbaren, en christelijke overbeschaafdheid:
  ... legde uit dat er geen noodzaak was geweest om snel te handelen. Toch heb ik mijn excuses aangeboden. Ik realiseerde me opeens heel goed dat ik rekening moest houden met de regels van de samenleving waar ik te gast was. De maatschappij is daar nu eenmaal een stuk hiërarchischer, wie status heeft krijgt een voorkeursbehandeling. Wat voelde ik me nederig. Ik speelde de hautaine westerse dokter, de blanke die wel even bepaalt hoe het hoort.

Die dokter had gewoon moeten zeggen dat hij van een nog hogere en nog machtigere stam was, en als dat nog niet voldoende was, hij wel terug zou komen met een paar soortgenoten met vuurstokken.
    Zoals dat vroeger ging ...
    Tussen twee haakjes: die arrogante Ashanti is het gajes dat soortgenoten verkocht aan de blanken, via de handelspost Elmina.

Terug naar de kernactiviteit (de Volkskrant, 04-08-2018, door Mark Schenkel):
  Zwarte magie jaagt Congolese kinderen de oorlog in

Een militie in Congo werft kinderen met beloften van schoolgeld, een bromfiest of land. Met magische rituelen worden de kindsoldten in de strijd gestort.


Met haar rok ving de 16-jarige Esther de mitrailleurkogels van de soldaten op en slingerde ze die ook weer terug. Ze laat zien hoe. Ze wappert met haar geel-groen-blauw-roze stippeltjesrok. ‘Wij meisjes liepen zo voor de gewapende jongens van onze groep uit. Om ze te beschermen. Als wij de kogels van de regeringssoldaten opvingen en terug wierpen, veranderden de kogels in bommen. Onze armen veranderden we door spreuken in machetes.’
    Olivier is ook 16 en hij zat bij dezelfde militie als Esther. Hij zegt over zijn initiatie: ‘Ik dronk alcohol met gestampte schedels.’ Dat bezorgde hem speciale gaven.
    Alain van 17 nam geen gestampte schedels, en ook geen mensenbloed – zoals andere jonge strijders, de ‘elementen’, wel deden. Hij hoefde ook niet rond te lopen met het afgehakte hoofd van zijn moeder. Alain kocht na zijn ‘doop’, op een plek diep in de bush, wel ‘krachten’.
    Hij schuift zijn rechterduim en -wijsvinger over zijn linkerpink en zegt: ‘Voor 500 Congolese franc nam ik een ring waarmee ik me van de ene plek in het woud kon verplaatsen naar de andere. Voor 600 franc kocht ik een armband die me onzichtbaar maakte en regeringssoldaten hypnotiseerde. En vlak voor gevechten at ik rode mieren. Als er geschoten wordt gaan de mieren bewegen in je buik, zo geven ze je extra kracht. Met mijn geweer van hout heb ik veertig of vijftig soldaten doodgeschoten.’    ...

Enzovoort.
    En het is inmiddels 2018, hè ...

Dit waren de bronnen zoals genoteerd in Cultuur, Afrika.

Hier nog wat uit de algemen croelenverzameling, uit een serie van de Volkskrant over ingrijpende levensgebeurtenissen (de Volkskrant, 20-05-2019, door Fokke Obbema):
  Etchica Voorn, talentcoach en schrijver

'In mij huist de gedachte: ik hoor er niet bij'

Natuurlijk wordt nog vele malen herhaald dat alle Nederlanders zijn racisten zijn uitleg of detail , maar het gaat hier om het eigen culturele aspect:
  Het bloed van twee culturen vloeit door haar aderen. Dubbelbloed, noemt Etchica Voorn het. Het verrijkt haar leven, vertelt ze Fokke Obbema
...
Is Dubbelbloed een poging tot de nabijheid die aan uw leven zin geeft?
'Mijn boek gaat over identiteit en daarmee ook over nabijheid. Met identiteit weet je je geborgen bij je familie of bij een groep en dat helpt je nabij te zijn.
...
'... de ziel gaat voor mij dieper. Die gaat over generaties heen en is verbonden met mijn voorouders. Dankzij hen ben ik hier. Ook al heb je ze niet gekend, ze hebben een bijdrage geleverd. Het is echt niet zo dat jij op je postzegeltje het allemaal aan het uitvinden bent en je voorouders er niets mee te maken hebben, dat gaat er bij mij niet in. Het is een onbevattelijk iets, maar ik geloof in een wijsheid die over generaties heen gaat.'
'... In Suriname is het inderdaad veel gewoner te leven met je voorouders en met het besef dat we op hen voortbouwen. Ik ben er door mijn boek achter gekomen dat ik altijd Surinaamser ben geweest dan ikzelf wist.'

Leestip

'Homegoing van Yaa Gyasi raakte me diep, omdat het zo'n herkenbaar verhaal vertelt - dat van nergens echt bij horen, maar toch altijd verbinding zoeken. De hoofdpersonen zijn van onze tijd, maar het boek gaat terug tot de slavernij in de 18de eeuw. Het laat mooi en overtuigend zien hoe gebeurtenissen die je voorouders destijds hebben meegemaakt van invloed kunnen zijn op je leven nu.'

Winti.
    En volgens de dubbelculturige zelf is het dus inderdaad allemaal genetisch bepaald.

Dan, voorafgaand aan de connectie met de recente maatschappelijke zaken, toevallig of niet, een bevestiging van de klassieke variant (de Volkskrant, 08-07-2020, column door Marcia Luyten, journalist en schrijver):
  Hekserij

Marcia Luyten heeft als diplomaat een aanzienlijk aantal jaren doorgebracht in Afrika.
  Ik had het moeten weten toen ik een Oegandese zakenman sprak over het gerucht van die week: een internationale organisatie trok zich terug uit haar nieuw te bouwen hoofdkantoor in Kampala. In de fundering zou een kinderhoofdje zijn ingemetseld.
    Het was zo'n onwezenlijk deel van ons dagelijks leven in Kampala dat ik er nooit over schreef; ze zouden in Nederland denken dat de tropenkolder had toegeslagen. Voor je het weet wordt geen letter uit je pen nog serieus genomen.
    Maar nooit en te nimmer lieten wij onze kleintjes uit het zicht: met akelige regelmaat werden rond Kampala kinderen ontvoerd en ritueel vermoord. Genitaliën en hoofd afgesneden, omdat het offer geluk zou brengen. Je zou rijk worden. En een flat gebouwd op een hoofdje kon niet instorten. De restanten van kinderen werden soms teruggevonden in de bosjes naast de golfbaan.
    Deze vorm van hekserij is kenmerkend voor de Baganda, een van de stammen in Oeganda, maar geloof in magie was wijdverbreid. Zeshonderd kilometer zuidelijker trof ik in Congo 'heksenmeisjes', kleine meisjes die op straat leefden omdat hun familie ze had verstoten. Onder invloed van een oudere vrouw zouden zij hun ouders in het ongeluk hebben gestort. Vaak was vader zijn werk kwijt of was een familielid gestorven; het was (en is) immers oorlog. De Congolees die ik sprak over zijn 6-jarig nichtje dat door haar familie was weggejaagd, zei: 'We hadden geen keus. Elke nacht vloog ze op haar lungo (een platte mand) het raam uit.'    ...

Ga daar maar eens over discussiëren ...
  ...    Terug in Nederland beschreef ik hoe wij met onze politiek, economie en manier van samenleven een beetje opschoven naar een ander soort ordening, een die voor vrijheid en welvaart minder gunstig is. Omdat vertrouwen in de politiek daalt en vijanddenken toeneemt. Omdat we minder moeite hebben met (het plegen van) fraude. Omdat politiek meer om personen dan om een samenhangend geheel van ideeën gaat. Omdat ons beeld van de wereld versplintert nu we niet meer allemaal om acht uur hetzelfde nieuws zien. Omdat politici kortetermijnverkiezingswinst hoger aanslaan dan welzijn op lange termijn.    ...

Kleinigheden.
  ...    Een kwart eeuw verder zijn er mensen die geloven dat de Nasa ons bedriegt en de aarde plat is. ...

Onzin dat dat nieuw zou zijn ... Die mensen waren er voorheen ook, alleen hoorde, merkte, je er niets van. En ze worden effectief genoeg bestreden. Dit ... :
  ... De vaccinatiegraad daalde omdat antivaxers menen dat inentingen ziekten en autisme veroorzaken. ...

... is namelijk al weer over.
    En die antivaccinatie-beweging kon een tijdje bloeien door een periode van kritiekloze doorgave door de Nederlandse reguliere media. Tot zelfs Buitenhof aan toe (nrc.nl, 05-11-2018, door Arjen Fortuin):
  Een antivaxxer bij Buitenhof. Ja dus?

...    Eerst Buitenhof. Dat had homeopaat Anne-Marie van Raaij, jeugdarts Mascha Kamphuis en Kamerlid Lilianne Ploumen gevraagd voor een item over de dalende vaccinatiegraad in Nederland, het gevaar daarvan en de oorzaken erachter. ...
    ... ging er ... veel mis door de schuchtere opstelling van presentator Diana Matroos. Die gaf de homeopaat de ruimte, interrumpeerde niet bij aantoonbare flauwekul en kwam tot de pijnlijk onnozel klinkende afsluiting: „U bent het niet met elkaar eens. Maar u heeft allebei uw standpunt kunnen geven.”    ...

En jawel ... Diana Matroos uitleg of detail is zwart.
    De werking in de politiek-correct geest is simpel: pro-of antivaccinatie is ook een kwestie van cultuur - ga je je tegen antivaccinatie keren, kan je je ook tegen andere barbaarse cultuuruitingen gaan keren - zwarten en moslims zitten vol barbaarse cultuuruitingen - tegen zwarte of islamitische cultuuruitingen mag je je niet keren - dus, ergo, q.e.d.: je mag je ook niet tegen anti-vaccinatie keren.

Dan nu richting de huidige tijden, schrijvende 2020, en het antiracisme in plaats van de antivaccinatie (de Volkskrant, 17-07-2020, column door Elma Drayer, neerlandicus en journalist):
  De nieuwe apartheid

Het valt mij soms niet licht om de logica van de huidige generatie antiracismeactivisten en hun sympathisanten te volgen. ...
    Ultrakort door de bocht: iets als de waarheid bestaat niet, iets als objectiviteit evenmin en feiten zijn betwistbaar. Emeritus hoogleraar Gloria Wekker, ongekroond koningin van activistisch Nederland, mag er graag op wijzen dat ze 'niet van de objectiviteit' is en vindt het concept 'allang achterhaald'. ...

Meerdere malen door haar geuit, en kritiekloos gereproduceerd door de reguliere media. Dat zijn allemaal alfa's , en alfa's hebben ook een grondige hekel aan objectiviteit, omdat objectiviteit het bereik aan "meningen" beperkt, en aan niets hebben alfa's een grotere hekel dan beperkingen aan wat ze kunnen zeggen en menen.
    Maar dat is niet de belangrijkste inbreng van Wekker uitleg of detail in het Nederlandse debat. Dat is de tovenarij van "Kolonialisme en slavernij dan twee eeuwen terug betekent dat alle blanke Nederlanders racisten zijn".
    Dit vergezeld gaande van twee hulpstellingen - de eerste: "Het is zo, omdat ik voel dat het zo is". 
    En de tweede hulpstelling is: "Blanken die ontkennen dat ze racisten zijn, zijn de ergste racisten".
    Het eerste is tovenarij, omdat er geen enkele mechanisme wordt voorgesteld van hoe dat zou kunnen werken. Daarvoor is de tweede hulpstelling.
    Het tweede is de tovenarij van "het magische denken".
    De derde is de tovenarij van het wegtoveren van alle logica. Overigens is dit een vorm die ook in minder magisch georiënteerde kringen voorkomt de al genoemde alfa's.
    Na het op schrift stellen van dit soort tovenarij (Witte onschuld, mei 2016) werd ze door alle politiek-correcte publicaties geparadeerd: Parool (mei 2016), Buitenhof (juni 2016),  Vrij Nederland (juni 2016), De Groene Amsterdammer, (juli 2016), de Volkskrant, (okt. 2016), Trouw (nov. 2016), en NRC (nov. 2016). Wat alleen die gevallen zijn die deze redactie heeft waargenomen.
    Ze verkondigde de onzin-tovenarij dat de universiteiten van Amsterdam de samenstelling van de bevolking van Amsterdam moest weerspiegelen, en ze werd tot diversity officer van de UvA verheven (of andersom).
    Niveau: dat je iemand die beweert brand te kunnen uitblazen met de eigen longen benoemt tot commandant van de brandweer.
    Drayer plakt daar wat anders achter:
  Het valt mij soms niet licht om de logica van de huidige generatie antiracismeactivisten en hun sympathisanten te volgen. Dat komt denk ik vooral doordat daarin resoneert wat ik voor het gemak maar even het postmoderne gedachtengoed noem. Universiteiten zijn daar al heel lang mee geïnfecteerd ...

Dat klopt. Voor de universiteiten uitleg of detail , met name wat betreft alles dat lijkt op sociologie uitleg of detail .
    Maar dat geldt niet voor Wekker en consorten: die hebben het in hun culturele genenpakket al wat hier genoemd wordt "tovenarij': de wereld is zoals ik me die wereld fantaseer, een voodoo-poppetje in de hand.
    In welke richting Drayer zelf even later ook gaat:
  ...    Als feiten per definitie verdacht zijn, winnen ervaringen aan gewicht - dat spreekt. Het lijkt mij althans geen toeval dat we sinds de Black Lives Matter-demonstraties wekenlang overspoeld zijn met ervaringsverhalen. ...

Niet volledig: die 'ervaringsverhalen blijken vrijwel onveranderlijk te zijn "oncontroleerbare ervaringsverhalen". Het soort verhalen dat ze rapporteren blijkt deze redactie noch wie dan ook in de sociale kring ooit te hebben meegemaakt. En als ze zo frequent zijn als gemeld, moeten er daarvan in iedere geval, over de vele jaren en zeg een dozijn mensen, iemand iets hebben meegemaakt. In de termen van de uiterst politiek-correcte verslaggever Toine Heijmans toen de schoen even aan de andere voet zat: het zijn 'onverifieerbare pars-pro-toto-anekdotes' uitleg of detail .
    Wat nog eens onderstreept wordt door het enkele geval dat wel controleerbaar bleek door het bestaan van videobeelden, dat de zwarte partij de provocerende partij was uitleg of detail . Net zoals in Amerika op de beelden bijna altijd de zwarten zijn die zich verzetten tegen arrestatie dus de provocerende partij zijn - waarbij bij de opvolgende escalatie de doden vallen.
    En, constateert Drayer, iets dat deze redactie ontgaan was:
  ...    Maar gek genoeg verdwijnt dit wantrouwen jegens de feiten zodra het in de eigen kraam te pas komt. ...

Juist ja ... Dacht deze redactie.
  ... Afgelopen zondagavond, het zal u niet zijn ontgaan, organiseerde de NPO een debat over racisme. De inkt van het persbericht was bij wijze van spreken nog niet droog of antiracismeactivisten liepen te hoop. Hun belangrijkste bezwaar vatten ze samen in de triomfantelijke oneliner: 'Racisme is geen mening, maar een feit.' ...

De contradictie.
    De paddestoel horende bij het ondergrondse veel grotere mycelium van de irrationele wereldvisie. Hier de tovenarij.
    Een paddestoel die in dit geval zeer opvallende kleuren vertoonde:
  ...  Of, zoals het Black Renaissance Collectief schreef in een open brief aan NPO-baas Shula Rijxman: 'Racisme is geen mening maar een moorddadig systeem wat al eeuwenlang stelselmatig Zwarte mensen uitbuit, uitsluit, onderdrukt en generationele trauma's heeft veroorzaakt.' ...

Keiharde leugens, voor zover het Nederland betreft en daar ging het allemaal om: in Nederland was er tot 1975 slechts één zwarte te vinden: die heette Humphrey Mijnals uitleg of detail en voetbalde voor Elinkwijk en een paar keer voor het Nederlands elftal en had het zeer naar zijn zin.
    Maar deze voodoo wordt verkondigd ten einde dit te bereiken:
  ... 'Racisme is geen mening ....' Daarover, vindt het collectief, mag je niet debatteren. ...

Wat natuurlijk gevonden wordt omdat dit "institutionele racisme" de zuurstof van het openlijke debat niet overleefd.

Maar dit was nog niet alles. Want het collectief geciteerd door Drayer had nog meer te berde te brengen.
    Iets nog veel mooiers.
    Zo mooi dat het volledig en totaal uit de berichtgeving in de reguliere media werd gehouden.
    Dat terwijl het elders, op het internet, wel opviel.
    Dit was dat moois (Joop.nl, 08-07-2020, uitleg of detail ):
  Oproep tot boycot racisme-‘debat’ NPO geleid door Jort Kelder

Activisten hebben ontzet gereageerd op de beslissing van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) om een racismedebat te organiseren, geleid door Jort Kelder. ...

De brief luidt:

Beste mevrouw Shula Rijxman,

Wij van het collectief Black Renaissance maken ons ernstige zorgen over de motieven van de NPO om op 12 juli een zogenaamd racisme debat te organiseren in het kader van een themadag rond racisme en discriminatie. ...
    De Britse wetenschapper Kehinde Andrews zegt het volgende over witheid:

Witheid is een proces dat is geworteld in de sociale structuur, een proces dat een vorm van psychose veroorzaakt die wordt ingekaderd door zijn irrationaliteit, die elke rationele betrokkenheid te boven gaat.

De absurde keuze voor Jort Kelder is hier een duidelijk voorbeeld van.
 ...

Nou, is dat geen prachtige aanduiding voor het proces waarbij in de werkelijkheid dingen worden gezien die daar totaal niet zijn. Tovenarij of psychose ... Ze beschrijven hetzelfde verschijnsel, in een verschillend begrippenkader.

Waarbij even later een voorbeeld werd gegeven van een tussenstap richting meer praktisch denken en handelen. In aansluiting op de boycot door de extremisten van het racismedebat van de NOS, werden er twee alternatieven georganiseerd: eentje door media-extremisten, en eentje door het voornoemde Black Renaissance Collectief. Het eerste werd mede georganiseerd door de VPRO (een links-, globalistisch-, en zwart-extremistische omroep) en onder haar auspiciën uitgezonden op het internet op hetzelfde tijdstip als de NOS-versie (het tweede kreeg weinig aandacht).
    Dat VPRO-debat of beter "gesprek" was een panel-show, met twee vaste gasten en een aantal roulerende, de vaste gasten zijn Clarice Gargard uitleg of detail , berucht ras-extremist uit West-Afrika, en Seada Nourhussen uitleg of detail , nog beruchter ras-extremist uit Oost-Afrika. Die laatste is na een episode als columnist bij Trouw op hoge poten vertrok naar een (door de Postcodeloterij gesubsidieerde?) website genaamd OneWorld, waar ze naar eigen zeggen probeert een bestaan te leiden zo veel mogelijk los van blanke invloeden - in Amerikaanse termen: een safe space uitleg of detail uitleg of detail . Eén van haar opmerkingen tijdens het "gesprek": "Ik lees geen Nederlandse kranten maar ik lees erover op het internet". Gargard bestookt Nederland met zwartracisme via het NRC.
    Eén van de roulerende gasten was ene Kunta Rincho waar deze redactie nog nooit van gehoord had, maar die kennelijk wel bekend was in die kringen als activist - hij had ook iets gedaan voor het Kwakoe-festival. Hij legt zelf uit wat er gebeurde (Joop.nl, 17-07-2020, Kunta Rincho - Activist uitleg of detail ):
  Wit privilege is je niet hoeven bezighouden met racisme

Zondag 12 juli vond in Pakhuis de Zwijger Het Grote Racisme Gesprek plaats, een samenwerking van de VPRO, Pakhuis de Zwijger en Lilith Magazine. Journalist en programmamaker Clarice Gargard ging ruim twee uur lang in dialoog met deskundigen, mediamakers, burgers, wetenschappers, historici en activisten ...

Allemaal gekleurd, de meeste van de soort "Moriaantje, zo zwart als roet" (de bestrijding van dit soort racisme kan alleen via tegenracisme).
  ... en activisten over racisme, waaronder ik. ...
    Uit dit ruim twee uur durende gesprek is een fragment van 34 seconden geknipt en vervolgens zonder context verspreid op verschillende rechtse media. In dit fragment – dat inmiddels viraal is gegaan – hoor je mij zeggen:
  " Ik liep net langs het Scheepvaartmuseum en ik zag allemaal witte mensen zitten met een wijntje, lekker pizza eten en toen dacht ik: hé, wow, maar hier snak ik ook naar. Gewoon relaxed, voeten in de lucht, kijken naar mijn zoon die in het water loopt te spartelen. Dat privilege, dat hebben wij niet. "

Sensationeel, natuurlijk, want iedereen weet dat er geen fysieke belemming is om op dat terrasje plaats te nemen en te relaxen, en er dus alleen een ingebeelde emotionele belemmering is.
    Precies datgene wat al het RACISME!!-gekrijs veroorzaakt: een ingebeelde emotionele belemmering om gewoon mee te doen.
    Dus de reacties zijn volkomen voorspelbaar:
  ...    Niet lang daarna ging het online riool open en vloeiden mijn inboxen vol met boze berichten. ...

Op Twitter werd er een hashtag #kuntarincho uitleg of detail geopend met dus vele malen dat fragment en eindeloos veel sarcastische commentaren in diverse toonaard.
    Kunta reageert nu om te laten zien dat hij er ook daarna nog niets van begrepen heeft:
  ... Wat de reacties overduidelijk toonden is dat velen het punt volledig gemist hebben. ...

Want:
  ...    Met de term privilege refereerde ik niet aan een tekort aan financiële middelen om wijn te kopen, noch aan een niet bestaand terrasverbod voor mensen van kleur, maar aan het privilege om je niet bezig te hoeven houden met racisme. ...

Juist ja ... Het komt dus, ook na erop gewezen te zijn, dat ook hij, noch welke andere zwarte dan ook, zich met racisme hoeft bezig te houden tot het moment dat hij er mee te maken krijgt, wat bij de meeste zwarten vermoedelijk nooit is, althans, dat rapporteren de zwarten die normaal functioneren in de maatschappij uitleg of detail , en voor een aantal misschien een paar keer in hun leven, met name nadat ze zich zelf racistisch hebben uitgelaten, bijvoorbeeld over het sprookjesfiguur genaamd Zwarte Piet.
    In plaats daarvan komt hij dus met zijn psychose. Zijn tovenarij-wereld:
  ... Mensen die dagelijks benadeeld worden door racisme kunnen zich niet even onttrekken aan deze realiteit. ...

Er wordt in Nederland niemand dagelijks benadeeld - althans: niet vanwege ras of dat soort dingen.
    Wel dagelijks benadeeld worden oudere mensen die solliciteren, gepensioneerden, en meer van dat soort groepen die gemengd zijn zoals de Nederlandse maatschappij dat is.
    De dagelijkse benadeling van gekleurden is een waandenkbeeld.
    Als het over etnieën gaat, is wat er wel bestaat een dagelijkse benadeling van blanke Nederlanders, die benadeeld worden door de overdadige criminalteit van zwarten en moslims uitleg of detail , en door de overdadige overlast van zwarten en moslims uitleg of detail .
    Maar die dagelijkse benadeling van blanke Nederlanders behoort niet tot het openbare bewustzijn, omdat de reguliere media er weigeren over te berichten.
    Terwijl die reguliere media wel berichten over vermeende benadeling van gekleurden die voortvloeit uit hun overdadige criminaliteit (meer arrestaties door politie) en hun overdadige corruptie uitleg of detail (meer controle door de belastingdienst).
    Kortom: de opmerking van Kunta:
  ... Mensen die dagelijks benadeeld worden door racisme kunnen zich niet even onttrekken aan deze realiteit. ...

... , die niet alleen de opmerking is van Kunta maar de kern van het zwarte extremisme, is niet alleen een waandenkbeeld, maar een waandenkbeeld dat ongeveer een spiegeling is van de maatschappelijke werkelijkheid.
    Het is niet alleen tovenarij, maar is een vorm van tovenarij zoals bedreven door "De Kwade Geesten".
    Een onderhouden van tovenarij en bijbehorende dat het hem en zijn soortgenoten moeilijk tot onmogelijk maakt goed te functioneren in een seculiere en rationele (of rationelere) maatschappij.
    Nog wat explicieter gemaakt:
  ...  Het privilege zelf is niet het probleem, maar het systeem waaruit dit voortkomt, dat ervoor zorgt dat mensen van kleur systematisch achtergesteld, onderdrukt en benadeeld worden. ...

Vertaald:
  De tovenarij is niet het probleem, maar de geest waaruit dit voortkomt, die ervoor zorgt dat mensen van kleur systematisch onderpresteren en niet mee kunnen komen in een westerse maatschappij.

Iets dat ze zelf ook ergens wel beseffen:
  ... De universele strijd tegen racisme is geen strijd tegen witte mensen maar tegen het systeem van witte suprematie dat gebouwd is op de eeuwenlange onderdrukking van zwarte en andere mensen van kleur. ...

Wat vertaald luidt:
  De klacht van racisme is tegen het systeem van het blanke beter functioneren dat al eeuwenlang voortduurt en waar de zwarten en andere mensen van kleur tegenaan moeten kijken.

Populair: "Ze zaten aan het kampvuur voor hun lemen hutjes, en zagen de houten zeeschepen met opbollende zeilen aan komen varen."
    En aan deze feiten der natuur helpt geen moedertjelief.
    Dus laat je de weg via de natuur maar varen, en richt je je op je eigen fantasie- en waanwereld.
    Zwarte magie en tovenarij.

En direct een bevestiging van een andere bekende zwarte: rapper Typhoon.
     Rapper Typhoon heeft maatschappelijke bekendheid gekregen vanwege de kwestie van het "etnisch profileren". Of beter: rapper Typhoon heeft het begrip "etnisch profileren" groot gemaakt. Door te klagen over het feit dat hij in zijn dure auto was aangehouden voor controle en de aanhoudende agent toegaf dat hij die aanhouding verrichte op grond van de combinatie: dure auto, jong, zwart, man. Natuurlijk omdat de combinatie: "dure auto, jong, zwart, man", in ruim meer dan 95 procent van de gevallen gaat om een drugsdealer of anderszinse crimineel.
     De ophef in de media duurde weken, en "etnisch profileren", een volkomen terechte aanpak voor dit geval, werd verboden.
     Dus dankzij rapper Typhoon en de politiek-correcte media.
     Er is hier geen melding van gemaakt omdat die Typhoon geen haatdragende taal uitsloeg.
     Maar ja .. Ze steken elkaar aan, hè ... (Twitter.com, 19-07-2020, uitleg of detail ):

Oftewel:
  Als je de lucht inademt van de zwarte cultuur, dan adem je deels ook die geïnstitutionaliseerde achterlijkheid. Dat komt binnen. Dat is die blinde vlek.

En die blinde vlek heet "black fragility".
    En let op wat Typhoon hier bijna expliciet bevestigt, hè: Het heeft NIETS met specifieke gebeurtenissen te maken!

De tovenarij van rapper Typhoon gaat terug op één van de varianten geïntroduceerd door Gloria Wekker. De meest rumoerige zwarte rapper van het moment, Akwasi, hanteert een andere - de aanloop is van een paar jaar terug (de Volkskrant, 21-02-2017, door Robert Vuijsje):
  Een ander licht

Welke rol speelt afkomst in Nederland? Dat onderzoekt V in een reeks interviews. Rapper Akwasi ...


Vroeger was het niet cool om Afrikaans te zijn. 'Ik heb Afrikaanse vrienden die zeiden dat ze Surinaams waren, maar de taal niet spraken. Ze schaamden zich.'    ...
    'Stiekem voel ik mezelf een beetje een Surinamer. Mensen denken ook vaak dat ik er een ben. Een paar van mijn beste vrienden zijn Surinaams, ik ben met ze opgegroeid. Bijna alle Ghanezen in Nederland zijn Ashanti, de bekendste en rijkste stam. In Ghana is weer verschil tussen ons en de arme Ghanezen uit het noorden, die door de Ashanti als slaven zijn verkocht aan de Nederlanders. Nee, een Surinamer heeft daar nog nooit tegen mij iets over gezegd. Dat moesten ze durven. Het zou gek zijn als mijn beste vriend me kwalijk ging nemen wat er in het verleden is gebeurd. Grappig zou het wel zijn, een mooie scène.'    ...

De volgende mooie scène is dat Akwasi zich heel rumoerig mengde in de zwarte beweging die als hoofdpunt heeft de ijselijke kreten "KOLONIALISME!!!" en "SLAVERNIJ!!!", wat zo hoog opgespeeld uitleg of detail werd dat uiteindelijk ook de Afrikaanse en met name Ashanti hoofdrol in de slaverij een expliciet punt werd, waarna we dit te horen kregen van Akwasi (GeenStijl.nl, 08-08-2020, door Ronaldo uitleg of detail ):
  Akwasie praat peop. Parool zegt niks
...

Waarna GeenStijl het nog ging weerleggen ook ...
    Dit is dus ook gewoon tovenarij: bevalt iets je niet, ook al heb je het zelf gezegd, dan tover je het gewoon weg.

Een andere vorm van tovenarij is degene die lijkt op en gebruik maakt van het mysticisme. Mysticisme is verwant aan religie is dat het beroep doet op krachten die niet door waarneming aantoonbaar zijn, maar waar bij de standaardreligies die gezocht in anderzinse entitieten zoals "goden", meervoud of enkelvoud, huizen die onkenbare mystike krachten in de mens zelf, voornamelijk zijn "ziel".
    Nu is "ziel" ook al een niet door waarneming aantoonbaar iets, dus hier is sowieso al sprake van een cirkeldefinitie, maar dat is weinig bezwaar bij niet aantoonbare verschijnselen.
    Wel aantoonbaar door waargenomen verschijnselen is de relatie tusen mystiek en wensdenken. In de allereerste vormen van het maken van afbeldingen door mensen, zijn afbeeldingen van prooidieren met speren in hun lichaam veelvoorkomend, wat men gewoonlijk zowel een spirituele als meer praktisch uitleg geeft: men suggereert dat het afbeeldingen zijn van wat men hoopt dat er gaat gebeuren.
    Het volgende is een moderne vorm daarvan (de Volkskrant, 01-08-2020, door Robert van Gijssel):
  Beyoncé overweldigt de kijker met Afrikaanse pracht

Met haar nieuwe 'visual album' Black is King wil Beyoncé de kijker op het hart drukken: de wereld zou de wereld niet zijn zonder de Afrikaanse kunst en cultuur.


Beyoncé liet de wereldpremière van haar muziekfilm Black is King voorafgaan door een gebruiksinstructie. 'Mijn hogere doel is dat je de film kijkt met je familie en dat je er trots van wordt', schreef ze op haar sociale- mediakanalen. Dat is niet zomaar een kijkadvies. Het zegt eigenlijk alles over Black is King, het derde 'visuele album' van de Amerikaanse zangeres en de opvolger van Lemonade uit 2016.
    Black is King zit vol betekenis, vol symboliek, geschiedenis, antieke Afrikaanse cultuur en hedendaagse kunst. .... Volgens haar is Black is King in de eerste plaats een feest. 'Een viering van de zwarte geschiedenis en cultuur' ...
    Maar natuurlijk is het album vooral ook een steun in de rug van veel zwarte Amerikanen, die zich in eigen land in de hoek gedreven voelen. Black is King kan niet los worden gezien van de Amerikaanse protestbeweging Black Lives Matter, en de voortdurende inspanning van Beyoncé om de zwarte kunst en cultuur de verdiende plaats in de wereldgeschiedenis te geven.
    ... De beelden bij deze openingszetten zijn al verbluffend. We zien overweldigende natuur, watervallen en rotspartijen, en Beyoncé aan een Afrikaanse kustlijn met een baby in de armen. Plus groepsfoto's van adellijke families, in prachtige kleding. En een gezin dat bepakt over een stoffige weg loopt, op zoek naar een beter heenkomen.
    Beyoncé schijnt zo haar hemelse licht op de wording van de mensheid, de Afrikaanse voorvaderen en de diaspora van de zwarte cultuur over de wereld. 'De geschiedenis is je toekomst', zegt Beyoncé. De oude koningen kijken toe, en ieder zwart kind moet volgens de zangeres op zoek naar de eigen kroon.    ...
    Black is King schiet anderhalf uur heen en weer tussen verleden en heden, tussen Afrika en wat zich zoal ten noorden van dat continent bevindt. De clip bij het nummer Mood 4 Eva, die Beyoncé maakte met haar man Jay-Z, acteur en zanger Childish Gambino en de Malinese zangeres Oumou Sangaré, is net zo oogverblindend als raadselachtig. We zien weer onwaarschijnlijke creaties in mode en haardracht.
    Plus een mysterieus rollenspel van Beyoncé en haar echtgenoot. Jay-Z rijdt rond in een zwarte limousine, zijn vrouw in een met luipaardprint bedrukte Rolls-Royce, aan de oevers van de Theems. In een beeld van net twee seconden zien we Beyoncé door het boek Black Gods and Kings bladeren, over de antieke kunst van de Yoruba uit West-Afrika.
    Maar de onderliggende boodschap van dit alles blijft anderhalf uur lang helder. De wereld zou de wereld niet zijn zonder de zwarte cultuur en geschiedenis - iets waar diezelfde wereld volgens Beyoncé aan herinnerd moet worden. 'Wij waren schoonheid, voordat zij wisten wat schoonheid was', zegt zij ergens.    ...

Mystiek vermengd met racisme. Rassenmystiek

Maar in verband met het politieke belang van de boodschap ("Blanken zijn fout want doen het beter dan zwarten" uitleg of detail ), deed de Volkskrant het een week later nog eens dunnetjes over (de Volkskrant, 08-08-2020):
 

Beeld; een nobele wilde uit Nederland die een hulpje is van de beroemde nobele wilde uit Amerika.
    Een hulpje bij het verspreiden van haar mystieke boodschap.
    En om nog eens het racistische karakter van de onderneming te onderstrepen (de Volkskrant, 08-08-2020, door Pablo Cabenda):
  Beyoncés Afrika is mythisch, trots en waardig

De Nederlands-Ghanese filmer Emmanuel Adjei ( 31) bedacht de verhaallijn voor Beyoncés film Black is King. Hoe een jongen uit de Bijlmer bij Queen B belandde.


...    Ja, de filmmaker die heeft gestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en de kunstacademie in Gent, heeft eerder grote opdrachten binnengehaald. Om iets te noemen: twee videoclips voor die andere popdiva, Madonna. Hij maakte commercials, een korte film en sinds 2016 ook videoclips voor de Nederlands-Iraanse zangeres Sevdaliza. Maar hoe Beyoncé bij hem uitkwam? Hij weet het ook niet.
    Van regisseur tot danser: iedereen is van kleur in Black is King. ...

Zo kwam Beyoncé bij Adjei uit ...
    Rassenmystiek.

Jerry Afriyie kan natuurlijk ook heel goed toveren  (GeenStijl.nl, 08-10-2020, door Van Rossem uitleg of detail ):
  Student doet verslag van "Diversity Week" op TU/e: Rector sluit een blankenstop niet uit

Niet iedereen geniet van de "Diversity Week" aan de Technische Universiteit Eindhoven. Mailtje:

Hoi!

Ik zit ook op de TU van Eindhoven, en heb dinsdag de livestream met de "gastspreker" Jerry Afriyie bijgewoond. Tijdens de meeting vielen enkele dingen negatief op:
...
2. Ze maakten gebruik van een poll-functie, een van de laatste vragen (en de uitslag daarvan) was dit:



Jerry haakte daar op in. Hij zei "You can't say that you [= TU/e] should only focus on science because science is part of the racism problem." (audiofragmentje hierrr in .ogg). ...

Wat door Jerry uit Ghana geïmporteerde voodoo-tovenarij is van de soort: "Meng de snorharen van een vos met drie stekels van een egel, verbrandt het mengsel bij volle maan op een vuurtje van waaibomenhout, en het racisme van de Ashanti-stam-voorouders van Jerry Afriyie die andere stammen verkochten aan Arabische en blanke handelaren is verdwenen".


Naar Cultuur, creolen  , Cultuur, gelijkheid  , of site home  ·.

19 jul.2020