Bronnen bij Culturele gelijkheid, creolen: tovenarijInleiding Een verzameling over de cultuur van Afrikanen en hun diaspora over tovenarij is iets dat met aanzienlijke tegenzin gemaakt wordt, maar waartoe overgegaan is sinds ze de westerse blanke mens met die tovenarij aan het lastig vallen zijn.Tovernarij heeft met alle andere vormen van religie, want dat mag je het wel nomen, gemeen dat het niet werkt in de werkelijke, waarneembare wereld. Tot nu toe is het, ondanks eindeloze hoeveelheden inspanning van religieuzen, niet gelukt om iets aan te wijzen dat zijn bestaan op enigerlei te danken heeft aan religie. Alles wat men aanwees, bleek uiteindelijk altijd door mensenhand tot stand gekomen. Maar dat betekent niet dat religie geen effecten heeft: al die mooie kathedralen in bijvoorbeeld Frankrijk zijn levende bewijzen. Tovenarij brengt ook niets werkelijks tot stand, maar heeft wel effecten. De eerste effecten zijn in de geest van de aanhangers: vermoedelijk wle het meest van alle religies is tovenarij een vorm van irrationaliteit. Concreet voorbeeld: wichelroede lopen: de beweging van de wichelroede wordt op niet-fysische wijze gekoppeld aan de aanwezigheid van water, goud, een schat in het algemeen, en dergelijke. Het medium dat de wichelroede in beweging brengt is de geest van de drager, en de geest van de drager heeft een verondersteld contact met "de schat". Ander voorbeeld: voodoo: het doden van een vijand wordt gekoppeld aan het steken van naalden in een wassen poppetje voorstellende die persoon. Meer voorbeelden in de onderstaande bronnenverzameling Formeel: gebeurtenissen in de werkelijke wereld worden gekoppeld aan gebeurtenissen of daden in een niet-werkelijke en geestelijke of innerlijke wereld. Bovenstaande voorbeelden zijn de "ouderwetse" vorm. met de Afrikaanse diaspora en vooral daar waar ze wonen in de westerse wereld, zijn nieuwere en afgeleide vormen ontstaan. Die hebben niet de duidelijkheid van de ouderwetse, maar zijn evenzeer op de tovenarij-wereld gebaseerd. Voorbeelden: - OJ Simpson is onschuldig want zwart (de Volkskrant, 24-04-2012, van correspondent Diederik van Hoogstraten):
- Blanken zijn racisten want afstammend van kolonialen en slavenhouders. - Zwarte Piet is racisme. - De westerse rijkdom is gebaseerd op kolonialisme en slavernij. - De blanke wereld is institutioneel racistisch. - Wetenschap moet inclusief worden. - Wiskunde moet gedekoloniseerd worden. Op zich zijn deze opvattingen redelijk onschuldig, want zijnde die van een vrij kleine minderheid, en indien verspreid zijnde binnen die minderheid. Ze worden echter verspreid door de hele maatschappij door de media, en daar niet alleen vermeld, maar werkelijkheid- en geloofwaardigheidswaarde gegeven. Vanaf het moment dat dat begint, richten ze schade aan in de maatschappij, omdat bewezen is dat de mensheid gevoelig is voor ideologische onzin verkocht als "gelijkwaardig" en/of "waarheid", zoals de verspreiding van christendom en islam bewijst. De waarden die zitten in de zwarte tovenarij zijn, net als die in de islam, volkomen tegengesteld aan die van de westerse cultuur, voor zover deze de drager is van vooruitgang en beschaving. Het is bidden en tovenarij versus mobieltjes en ruimtevaart . De zwarte tovenarij in combinatie met de politieke-correctheid van de blanke elite en vooral de media is een dodelijk gevaar voor vooruitgang en beschaving. Bronnen De eerste vermelding in de verzameling Afrika, cultuur (de Volkskrant, 25-02-2006, door Wim Bossema)
Tovenarij, tovenarij, tovenarij ... Een specifiek voorbeeld (Leids universiteitsblad Mare, 24-01-2008, door Frank Provoost):
Natuurlijk kan dit voorbeeld zonder één enkele serieuze beperking uitgebreid worden naar de hele Afrikaanse maatschappij. Alleen ... als je dit zo zou schrijven voor de Afrikaanse maatschappij, wordt je natuurlijk wel gekielhaald - en in dit geval niet alleen door de ergste politiek-correcten - ook de goedbedoelende middenmoot zou meegaan in de veroordeling. Bij dit soort cultuur hoort ook een bepaald soort leiderschap (de Volkskrant, 07-10-2005, van correspondent Kees Broere):
Meer over het huidige leiderschap hier . Dit hoort er ook bij (de Volkskrant, 11-03-2009, door Wil Thijssen):
Dit is uit de Volkskrant, dus is het bericht enigszins gesaniteerd. Dit is de werkelijkheid (CNN.com, 29-11-2009)
Dit even wat betreft dit soort culturele aspecten. De meer openlijke vorm (de Volkskrant, 20-03-2009, AP):
Tovenarij, tovenarij, tovenarij ... Nu een geval uit de diaspora (Leids universiteitsblad Mare, 28-05-2009, door Bart Braun):
Tovenarij. Terug naar het continent (Volkskrant.nl, 28-07-2009, ANP):
... tovenarij. Weer een afgeleid praktisch geval (de Volkskrant, 10-05-2008, door Sara Vandekerckhove (De Morgen)):
Tja ... Ook en sterk aanverwant verschijnsel (de Volkskrant, 12-12-2013, AP, ANP):
Om welke duistere reden die man daar stond, is niet duidelijk, maar wat in ieder geval wel duidelijk is dat dit bij dot soort baantjes niet gelet wordt op capaciteiten, maar, bijvoorbeeld, het meest geliefde familielid - of iets dergelijks. Hier waarschuwt iemand voor de effecten (de Volkskrant, 22-10-2014, van verslaggeefster Anouk Broersma):
En omdat het een kleur heeft, gaat ook de Volkskrant er serieus op in. Barbaren komen op alle continenten voor. In dit geval: ideologie-barbaren. Ooit schreef zelfs de Volkskrant erover (de Volkskrant, 27-05-2015, door Maud Effting):
Boslandcreolen zijn in Afrika gekochte slaven die het binnenland van Suriname in gevlucht zijn. De creolen die nog het meest in de originele culturele staat zijn. Die met tovenarij als levensleidraad. Weer een uiting (de Volkskrant, 15-09-2015, van verslaggever Cor Speksnijder):
Tovenarij. Barbarij. iets dat bij alle religies voorkomt (de Volkskrant, 16-01-2016, door Marjon Bolwijn, Jeroen Visser):
En het COA is qua politieke-correctheid nog Roomser dan de paus. Het misbruik moet bijzonder uitgebreid en ernstig zijn. Goh, al weer een tijd niets genoteerd. Maar is het al iets vooruitgegaan met de rimboecultuur? Retorische vraag, natuurlijk (de Volkskrant, 26-05-2018, door Ellen de Visser)
Waarna de dokter het verschil gaat uitleggen tussen achterlijke en arrogante rimboebarbaren, en christelijke overbeschaafdheid:
Die dokter had gewoon moeten zeggen dat hij van een nog hogere en nog machtigere stam was, en als dat nog niet voldoende was, hij wel terug zou komen met een paar soortgenoten met vuurstokken. Zoals dat vroeger ging ... Tussen twee haakjes: die arrogante Ashanti is het gajes dat soortgenoten verkocht aan de blanken, via de handelspost Elmina. Terug naar de kernactiviteit (de Volkskrant, 04-08-2018, door Mark Schenkel):
Enzovoort. En het is inmiddels 2018, hè ... Dit waren de bronnen zoals genoteerd in Cultuur, Afrika. Hier nog wat uit de algemen croelenverzameling, uit een serie van de Volkskrant over ingrijpende levensgebeurtenissen (de Volkskrant, 20-05-2019, door Fokke Obbema):
Natuurlijk wordt nog vele malen herhaald dat alle Nederlanders zijn racisten zijn , maar het gaat hier om het eigen culturele aspect:
Winti. En volgens de dubbelculturige zelf is het dus inderdaad allemaal genetisch bepaald. Dan, voorafgaand aan de connectie met de recente maatschappelijke zaken, toevallig of niet, een bevestiging van de klassieke variant (de Volkskrant, 08-07-2020, column door Marcia Luyten, journalist en schrijver):
Marcia Luyten heeft als diplomaat een aanzienlijk aantal jaren doorgebracht in Afrika.
Ga daar maar eens over discussiëren ...
Kleinigheden.
Onzin dat dat nieuw zou zijn ... Die mensen waren er voorheen ook, alleen hoorde, merkte, je er niets van. En ze worden effectief genoeg bestreden. Dit ... :
... is namelijk al weer over. En die antivaccinatie-beweging kon een tijdje bloeien door een periode van kritiekloze doorgave door de Nederlandse reguliere media. Tot zelfs Buitenhof aan toe (nrc.nl, 05-11-2018, door Arjen Fortuin):
En jawel ... Diana Matroos is zwart. De werking in de politiek-correct geest is simpel: pro-of antivaccinatie is ook een kwestie van cultuur - ga je je tegen antivaccinatie keren, kan je je ook tegen andere barbaarse cultuuruitingen gaan keren - zwarten en moslims zitten vol barbaarse cultuuruitingen - tegen zwarte of islamitische cultuuruitingen mag je je niet keren - dus, ergo, q.e.d.: je mag je ook niet tegen anti-vaccinatie keren. Dan nu richting de huidige tijden, schrijvende 2020, en het antiracisme in plaats van de antivaccinatie (de Volkskrant, 17-07-2020, column door Elma Drayer, neerlandicus en journalist):
Meerdere malen door haar geuit, en kritiekloos gereproduceerd door de reguliere media. Dat zijn allemaal alfa's , en alfa's hebben ook een grondige hekel aan objectiviteit, omdat objectiviteit het bereik aan "meningen" beperkt, en aan niets hebben alfa's een grotere hekel dan beperkingen aan wat ze kunnen zeggen en menen. Maar dat is niet de belangrijkste inbreng van Wekker in het Nederlandse debat. Dat is de tovenarij van "Kolonialisme en slavernij dan twee eeuwen terug betekent dat alle blanke Nederlanders racisten zijn". Dit vergezeld gaande van twee hulpstellingen - de eerste: "Het is zo, omdat ik voel dat het zo is". En de tweede hulpstelling is: "Blanken die ontkennen dat ze racisten zijn, zijn de ergste racisten". Het eerste is tovenarij, omdat er geen enkele mechanisme wordt voorgesteld van hoe dat zou kunnen werken. Daarvoor is de tweede hulpstelling. Het tweede is de tovenarij van "het magische denken". De derde is de tovenarij van het wegtoveren van alle logica. Overigens is dit een vorm die ook in minder magisch georiënteerde kringen voorkomt de al genoemde alfa's. Na het op schrift stellen van dit soort tovenarij (Witte onschuld, mei 2016) werd ze door alle politiek-correcte publicaties geparadeerd: Parool (mei 2016), Buitenhof (juni 2016), Vrij Nederland (juni 2016), De Groene Amsterdammer, (juli 2016), de Volkskrant, (okt. 2016), Trouw (nov. 2016), en NRC (nov. 2016). Wat alleen die gevallen zijn die deze redactie heeft waargenomen. Ze verkondigde de onzin-tovenarij dat de universiteiten van Amsterdam de samenstelling van de bevolking van Amsterdam moest weerspiegelen, en ze werd tot diversity officer van de UvA verheven (of andersom). Niveau: dat je iemand die beweert brand te kunnen uitblazen met de eigen longen benoemt tot commandant van de brandweer. Drayer plakt daar wat anders achter:
Dat klopt. Voor de universiteiten , met name wat betreft alles dat lijkt op sociologie . Maar dat geldt niet voor Wekker en consorten: die hebben het in hun culturele genenpakket al wat hier genoemd wordt "tovenarij': de wereld is zoals ik me die wereld fantaseer, een voodoo-poppetje in de hand. In welke richting Drayer zelf even later ook gaat:
Niet volledig: die 'ervaringsverhalen blijken vrijwel onveranderlijk te zijn "oncontroleerbare ervaringsverhalen". Het soort verhalen dat ze rapporteren blijkt deze redactie noch wie dan ook in de sociale kring ooit te hebben meegemaakt. En als ze zo frequent zijn als gemeld, moeten er daarvan in iedere geval, over de vele jaren en zeg een dozijn mensen, iemand iets hebben meegemaakt. In de termen van de uiterst politiek-correcte verslaggever Toine Heijmans toen de schoen even aan de andere voet zat: het zijn 'onverifieerbare pars-pro-toto-anekdotes' . Wat nog eens onderstreept wordt door het enkele geval dat wel controleerbaar bleek door het bestaan van videobeelden, dat de zwarte partij de provocerende partij was . Net zoals in Amerika op de beelden bijna altijd de zwarten zijn die zich verzetten tegen arrestatie dus de provocerende partij zijn - waarbij bij de opvolgende escalatie de doden vallen. En, constateert Drayer, iets dat deze redactie ontgaan was:
Juist ja ... Dacht deze redactie.
De contradictie. De paddestoel horende bij het ondergrondse veel grotere mycelium van de irrationele wereldvisie. Hier de tovenarij. Een paddestoel die in dit geval zeer opvallende kleuren vertoonde:
Keiharde leugens, voor zover het Nederland betreft en daar ging het allemaal om: in Nederland was er tot 1975 slechts één zwarte te vinden: die heette Humphrey Mijnals en voetbalde voor Elinkwijk en een paar keer voor het Nederlands elftal en had het zeer naar zijn zin. Maar deze voodoo wordt verkondigd ten einde dit te bereiken:
Wat natuurlijk gevonden wordt omdat dit "institutionele racisme" de zuurstof van het openlijke debat niet overleefd. Maar dit was nog niet alles. Want het collectief geciteerd door Drayer had nog meer te berde te brengen. Iets nog veel mooiers. Zo mooi dat het volledig en totaal uit de berichtgeving in de reguliere media werd gehouden. Dat terwijl het elders, op het internet, wel opviel. Dit was dat moois (Joop.nl, 08-07-2020, ):
Nou, is dat geen prachtige aanduiding voor het proces waarbij in de werkelijkheid dingen worden gezien die daar totaal niet zijn. Tovenarij of psychose ... Ze beschrijven hetzelfde verschijnsel, in een verschillend begrippenkader. Waarbij even later een voorbeeld werd gegeven van een tussenstap richting meer praktisch denken en handelen. In aansluiting op de boycot door de extremisten van het racismedebat van de NOS, werden er twee alternatieven georganiseerd: eentje door media-extremisten, en eentje door het voornoemde Black Renaissance Collectief. Het eerste werd mede georganiseerd door de VPRO (een links-, globalistisch-, en zwart-extremistische omroep) en onder haar auspiciën uitgezonden op het internet op hetzelfde tijdstip als de NOS-versie (het tweede kreeg weinig aandacht). Dat VPRO-debat of beter "gesprek" was een panel-show, met twee vaste gasten en een aantal roulerende, de vaste gasten zijn Clarice Gargard , berucht ras-extremist uit West-Afrika, en Seada Nourhussen , nog beruchter ras-extremist uit Oost-Afrika. Die laatste is na een episode als columnist bij Trouw op hoge poten vertrok naar een (door de Postcodeloterij gesubsidieerde?) website genaamd OneWorld, waar ze naar eigen zeggen probeert een bestaan te leiden zo veel mogelijk los van blanke invloeden - in Amerikaanse termen: een safe space . Eén van haar opmerkingen tijdens het "gesprek": "Ik lees geen Nederlandse kranten maar ik lees erover op het internet". Gargard bestookt Nederland met zwartracisme via het NRC. Eén van de roulerende gasten was ene Kunta Rincho waar deze redactie nog nooit van gehoord had, maar die kennelijk wel bekend was in die kringen als activist - hij had ook iets gedaan voor het Kwakoe-festival. Hij legt zelf uit wat er gebeurde (Joop.nl, 17-07-2020, Kunta Rincho - Activist ):
Allemaal gekleurd, de meeste van de soort "Moriaantje, zo zwart als roet" (de bestrijding van dit soort racisme kan alleen via tegenracisme).
Sensationeel, natuurlijk, want iedereen weet dat er geen fysieke belemming is om op dat terrasje plaats te nemen en te relaxen, en er dus alleen een ingebeelde emotionele belemmering is. Precies datgene wat al het RACISME!!-gekrijs veroorzaakt: een ingebeelde emotionele belemmering om gewoon mee te doen. Dus de reacties zijn volkomen voorspelbaar:
Op Twitter werd er een hashtag #kuntarincho geopend met dus vele malen dat fragment en eindeloos veel sarcastische commentaren in diverse toonaard. Kunta reageert nu om te laten zien dat hij er ook daarna nog niets van begrepen heeft:
Want:
Juist ja ... Het komt dus, ook na erop gewezen te zijn, dat ook hij, noch welke andere zwarte dan ook, zich met racisme hoeft bezig te houden tot het moment dat hij er mee te maken krijgt, wat bij de meeste zwarten vermoedelijk nooit is, althans, dat rapporteren de zwarten die normaal functioneren in de maatschappij , en voor een aantal misschien een paar keer in hun leven, met name nadat ze zich zelf racistisch hebben uitgelaten, bijvoorbeeld over het sprookjesfiguur genaamd Zwarte Piet. In plaats daarvan komt hij dus met zijn psychose. Zijn tovenarij-wereld:
Er wordt in Nederland niemand dagelijks benadeeld - althans: niet vanwege ras of dat soort dingen. Wel dagelijks benadeeld worden oudere mensen die solliciteren, gepensioneerden, en meer van dat soort groepen die gemengd zijn zoals de Nederlandse maatschappij dat is. De dagelijkse benadeling van gekleurden is een waandenkbeeld. Als het over etnieën gaat, is wat er wel bestaat een dagelijkse benadeling van blanke Nederlanders, die benadeeld worden door de overdadige criminalteit van zwarten en moslims , en door de overdadige overlast van zwarten en moslims . Maar die dagelijkse benadeling van blanke Nederlanders behoort niet tot het openbare bewustzijn, omdat de reguliere media er weigeren over te berichten. Terwijl die reguliere media wel berichten over vermeende benadeling van gekleurden die voortvloeit uit hun overdadige criminaliteit (meer arrestaties door politie) en hun overdadige corruptie (meer controle door de belastingdienst). Kortom: de opmerking van Kunta:
... , die niet alleen de opmerking is van Kunta maar de kern van het zwarte extremisme, is niet alleen een waandenkbeeld, maar een waandenkbeeld dat ongeveer een spiegeling is van de maatschappelijke werkelijkheid. Het is niet alleen tovenarij, maar is een vorm van tovenarij zoals bedreven door "De Kwade Geesten". Een onderhouden van tovenarij en bijbehorende dat het hem en zijn soortgenoten moeilijk tot onmogelijk maakt goed te functioneren in een seculiere en rationele (of rationelere) maatschappij. Nog wat explicieter gemaakt:
Vertaald:
Iets dat ze zelf ook ergens wel beseffen:
Wat vertaald luidt:
Populair: "Ze zaten aan het kampvuur voor hun lemen hutjes, en zagen de houten zeeschepen met opbollende zeilen aan komen varen." En aan deze feiten der natuur helpt geen moedertjelief. Dus laat je de weg via de natuur maar varen, en richt je je op je eigen fantasie- en waanwereld. Zwarte magie en tovenarij. En direct een bevestiging van een andere bekende zwarte: rapper Typhoon. Rapper Typhoon heeft maatschappelijke bekendheid gekregen vanwege de kwestie van het "etnisch profileren". Of beter: rapper Typhoon heeft het begrip "etnisch profileren" groot gemaakt. Door te klagen over het feit dat hij in zijn dure auto was aangehouden voor controle en de aanhoudende agent toegaf dat hij die aanhouding verrichte op grond van de combinatie: dure auto, jong, zwart, man. Natuurlijk omdat de combinatie: "dure auto, jong, zwart, man", in ruim meer dan 95 procent van de gevallen gaat om een drugsdealer of anderszinse crimineel. De ophef in de media duurde weken, en "etnisch profileren", een volkomen terechte aanpak voor dit geval, werd verboden. Dus dankzij rapper Typhoon en de politiek-correcte media. Er is hier geen melding van gemaakt omdat die Typhoon geen haatdragende taal uitsloeg. Maar ja .. Ze steken elkaar aan, hè ... (Twitter.com, 19-07-2020, ): Oftewel:
En die blinde vlek heet "black fragility". En let op wat Typhoon hier bijna expliciet bevestigt, hè: Het heeft NIETS met specifieke gebeurtenissen te maken! De tovenarij van rapper Typhoon gaat terug op één van de varianten geïntroduceerd door Gloria Wekker. De meest rumoerige zwarte rapper van het moment, Akwasi, hanteert een andere - de aanloop is van een paar jaar terug (de Volkskrant, 21-02-2017, door Robert Vuijsje):
De volgende mooie scène is dat Akwasi zich heel rumoerig mengde in de zwarte beweging die als hoofdpunt heeft de ijselijke kreten "KOLONIALISME!!!" en "SLAVERNIJ!!!", wat zo hoog opgespeeld werd dat uiteindelijk ook de Afrikaanse en met name Ashanti hoofdrol in de slaverij een expliciet punt werd, waarna we dit te horen kregen van Akwasi (GeenStijl.nl, 08-08-2020, door Ronaldo ):
Waarna GeenStijl het nog ging weerleggen ook ... Dit is dus ook gewoon tovenarij: bevalt iets je niet, ook al heb je het zelf gezegd, dan tover je het gewoon weg. Een andere vorm van tovenarij is degene die lijkt op en gebruik maakt van het mysticisme. Mysticisme is verwant aan religie is dat het beroep doet op krachten die niet door waarneming aantoonbaar zijn, maar waar bij de standaardreligies die gezocht in anderzinse entitieten zoals "goden", meervoud of enkelvoud, huizen die onkenbare mystike krachten in de mens zelf, voornamelijk zijn "ziel". Nu is "ziel" ook al een niet door waarneming aantoonbaar iets, dus hier is sowieso al sprake van een cirkeldefinitie, maar dat is weinig bezwaar bij niet aantoonbare verschijnselen. Wel aantoonbaar door waargenomen verschijnselen is de relatie tusen mystiek en wensdenken. In de allereerste vormen van het maken van afbeldingen door mensen, zijn afbeeldingen van prooidieren met speren in hun lichaam veelvoorkomend, wat men gewoonlijk zowel een spirituele als meer praktisch uitleg geeft: men suggereert dat het afbeeldingen zijn van wat men hoopt dat er gaat gebeuren. Het volgende is een moderne vorm daarvan (de Volkskrant, 01-08-2020, door Robert van Gijssel):
Mystiek vermengd met racisme. Rassenmystiek Maar in verband met het politieke belang van de boodschap ("Blanken zijn fout want doen het beter dan zwarten" ), deed de Volkskrant het een week later nog eens dunnetjes over (de Volkskrant, 08-08-2020): Beeld; een nobele wilde uit Nederland die een hulpje is van de beroemde nobele wilde uit Amerika. Een hulpje bij het verspreiden van haar mystieke boodschap. En om nog eens het racistische karakter van de onderneming te onderstrepen (de Volkskrant, 08-08-2020, door Pablo Cabenda):
Zo kwam Beyoncé bij Adjei uit ... Rassenmystiek. Jerry Afriyie kan natuurlijk ook heel goed toveren (GeenStijl.nl, 08-10-2020, door Van Rossem ):
Wat door Jerry uit Ghana geïmporteerde voodoo-tovenarij is van de soort: "Meng de snorharen van een vos met drie stekels van een egel, verbrandt het mengsel bij volle maan op een vuurtje van waaibomenhout, en het racisme van de Ashanti-stam-voorouders van Jerry Afriyie die andere stammen verkochten aan Arabische en blanke handelaren is verdwenen". Naar Cultuur, creolen , Cultuur, gelijkheid , of site home ·.
|