WERELD & DENKEN
 
 

Creolen, haat: Saeda Nourhussen

25 sep.2016

Saeda Nourhussen zat in de herinnering als "Ooit wel eens een paar keer gezien maar vermijden want hoogste graad van irritant". De laatste keer kon ze niet vermeden worden want het was bij Pauw en ging over het krijgen van een handje pepernoten als ultiem bewijs van het institutionele racisme van Nederlanders en blanken in het algemeen.

Omdat blanken geen negers zijn.

En dat is racisme.

En de schuld van de blanken.

De keer daarvoor kwam ze langs in een rijtje van vier van dit soort portretten, in de vorm van een oorlogsverklaring uitleg of detail.uitleg of detail
Er was geen tijd voor op dat moment en bovendien speelde het zich af bij NRC Handelsblad, door de betrouwbare media inmiddels omgedoopt tot NSB Handeldblad. Of NSB Halalblad.

Maar nu is Saeda Nourhussen "verraden" door een ander van het viertal, Anousha Nzume uitleg of detail (Joop.nl, 24-09-2016, Anousha Nzume - Actrice, theatermaker, presentator uitleg of detail ):

  Waarom ik niet meeloop met Ieder1

Aanstaande zondag organiseert IEDER1 een positiviteitsparade. ...Toch loop ik niet mee. Seada Nourhussen verwoordde perfect in haar column voor Trouw waar het wringt:

Waarna we overstappen op de woorden van Saeda zelf.

Maar voor we dat doen, is het beleefd om toch even kennis te maken. Hier is Saeda - eerst in 2011 onder leiding van Anil Ramdas uitleg of detail aan tafel met Hassan Bahara uitleg of detail en Zihni Özdil uitleg of detail , naar aanleiding van de misdaad begaan door de blanken op 9/11 ( uitleg of detail ):

 
 
 
 


En hier in het al genoemde gesprek bij Pauw (juni 2016):

 


Nou, is dat geen uitstekende illustratie dat de streek van gewetenloosheid bij hoog uitleg of detail en laag uitleg of detail die bij zwarten zo relatief sterk is, natuurlijk ook via de vrouwelijke lijn wordt doorgegeven ...?

Kijk maar (Trouw.nl, 17-07-2016, Seada Nourhussen uitleg of detail ):
  Verandering via feestjes? Nee, die eis je op

... de nu al populaire, maar in vaagheid uitblinkende campagne Ieder1 onder aanvoering van acteur Nasrdin Dchar. Ieder1 ('Iedereen' dus) is een stich[ting , red.] met als doelstelling 'de eenheid in de samenleving te bevorderen en voorts alles wat daarmede in de meest uitgebreide zin van het woord verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.'    ...
    Juist door de holle frasen die deze campagne sieren - 'diversiteit vieren' en 'samen sterk' - stromen de donaties binnen, van 500 euro van fotograaf Erwin Olaf, tot 1000 euro van onbekenden. "Wat een goed idee, maar wat gaan we doen met dat geld?", vraagt iemand zich pas ná donatie af. Het geld blijkt naar onder meer Dixie-toiletten en podia te gaan; de mars eindigt dus in een festival. Want onrecht is erg, maar het moet wel gezellig blijven.
    Ieder1 wordt een feelgood-feest, maar zal voor mensen wier leven door onderdrukking en ongelijkheid wordt verlamd niks veranderen.

Dus Saeda Nourhussen stelt:
  "In Nederland heerst onderdrukking en ongelijkheid"

En ze vindt iets als Ieder1:
  "Ieder1 is een in vaagheid uitblinkende campagne"

En het alternatief is:
  Naast de van Black Lives Matter geleende leuzen als 'Don't shoot' .. De agenten zijn of vrijgesproken of (nog) niet veroordeeld. 'No justice, no peace!', wordt er gescandeerd met honderden vuisten in de lucht. Ik hef mijn vuist wat onwennig mee, maar voel wel het belang van dit onbevreesde gebaar.

Oftewel:
  "Als geen rechtvaardigheid, geen vrede"

Wat tezamen met ...:
  "In Nederland heerst onderdrukking en ongelijkheid"

... leidt tot:
  "Ik wil geen vrede maar oorlog"

Etnische burgeroorlog uitleg of detail .

Maar dat was dus al volkomen zichtbaar in de beelden.

Wat later. De zwarte Ku Klux Klan heeft weer wat brandende kruizen aangestoken:

Nadat deze nieuwe uiting van racisme verspreid raakte, volgde er dit:

Het onvermijdelijke gevolg van het toelaten van zwarten in je maatschappij, op posities van enigerlei inlvoied, hoe gering ook: eerst worden de burgerljke verhoudingen verziekt met hun racisme, en daarna de rechtstatelijke door censuur en dergelijke.

Ook Trouw, waar dit werkt, wil etnische burgeroorlog .

Die dus al begonnen is op Twitter. Hier wat van de marsepein van eigen deeg die dit gore stuk vreten kreeg, tot grote verontwaardiging van Joop.nl uitleg of detail , want "Als wij gekleurden een hetze voeren, mogen jullie niets terugdoen":
 
 
 
 

Laten we die Saeda Nourhussen weer eens wat stukken in Trouw laten schrijven over goede maatschappelijke verhoudingen  ...

En dat heeft Trouw gedaan. Maar voor we daaraan beginnen, eerst even een gesproken moment. Het betreft een uitzending van het chique discussieprogramma Buitenhof (12-03-2017 uitleg of detail ):

Waaraan Seada mag meedoen in het kader van "Een neger omdat het moet" uitleg of detail van de Joodse mevrouw Rijxman uitleg of detail . Het fragment met Seada start om 31:01 min. met Seada sprekende over Afrikaanse presidenten die zich bij ziekte in Europa laten behandelen en de bevolking in onzekerheid achterland. Met om 32:11 min. de zin "... heeft ons niet meer ... of zijn volk niet meer ...", dat 'ons' slaande op het Afrikaanse volk waar Seada zich dus temidden van plaatst.

Terug naar het verhaal in Trouw, waarvan hier de aanhef (trouw.nl, 10-03-2017, door Seada Nourhussen, buitenlandredacteur en columnist van Trouw uitleg of detail ):
  Nederland is niet meer schattig. En ik ook niet

Tien jaar geleden deed Seada Nourhussen haar best om Nederland te vangen in ongevaarlijke snoezigheid. Nu de verkiezingen om ‘de nationale identiteit’ draaien voelt ze die behoefte niet meer.

Waarna je al volkomen zeker weet wat er volgen gaat: "Denkend aan Holland, zie ik steeds breedere rivieren migrantenhaat traag door oneindig laagland gaan ... ". Daarbij vele bekende landschappen passerend:
  Schattig. Zo zou ik mijn conclusie over ‘De Nederlandse identiteit’ van tien jaar geleden nu typeren.

Schattig, inderdaad, was die allesoverstemmende Nederlandhaat van de Joodse uitleg of detail en Joodsistische elite uitleg of detail die van iedere Marokkaanse overval en iedere zwarte schietpartij een verrijking van onze cultuur maakte ...
  Terwijl ik mijn geboorteland 26 jaar na mijn aankomst in Nederland weer opzocht vanwege ‘de toenemende polarisatie tussen witte en zwarte Nederlanders sinds het tijdperk-Fortuyn’.

Door de toenmende maatschappelijke misstanden veroorzaakt door migranten culminerende in bloedige aanslagen over heel Europa, en de toenemende stroom verbale haat van woordvoerders als Philomena Essed, Gloria Wekker uitleg of detail , Quinsy Gario en Sylvana Simons uitleg of detail . Die alle Nederlanders tot racisten bestempellen en ontkenning daarvan zien als een bevestiging.
  ‘Nederland is niet meer het onschuldige land waar mijn familie en ik ooit met open armen werden ontvangen. Sinds enige jaren ben ik geen Nederlander met een kleurtje meer, geen Hollandse met een exotisch sausje en een gekke achternaam, maar allochtoon.

Ach ja, een simpele omkering van de feiten: vanaf de jaten zeventig was ze "allochtoon", en steeds nadrukkelijker en kort geleden formeel is dit afgeschaft. "Allochtoon".
  Het is altijd confronterend om oude teksten van jezelf terug te lezen. Maar een decennium later verbaas ik me vooral over mijn behaagzieke woordkeus; ‘onschuldig land’, ‘een kleurtje’, ‘exotisch sausje’, ‘gekke achternaam’. Ik besef nu: ik had een witte lezer in mijn achterhoofd en gebruikte woorden die bij deze lezer goed zouden vallen. Dat is op zich niet vreemd bij een krant als Trouw, maar ik gebruikte vooral ook woorden die mij verkleinen en zelfs exotiseren.

Volkomen terecht, natuurlijk: een Ethiopiër in Nederland is hetzelfde als een Nederlander in Ethiopië: een exoot. Dat laatste sprekt voor de arrogante neger vanzelf, het eerste is een doodszonde.
  Ik deed mijn best om zowel mezelf als Nederland te vangen in ongevaarlijke snoezigheid. Een land van folkloristishe oubolligheid waar ook nog plek is voor een harmonieuze regenboognatie. Maar die behoefte voel ik niet meer.
    Dat komt deels omdat ik niet meer schattig ben. Waarschijnlijk nooit geweest.

En daar is het eerste stukje waarheid: "Het ziet eruit als een arrogante neger, het kwaakt als een arrogant neger, en het schrijft als een arrogante neger. Dan moet het wel een arrogante neger zijn"
  Ik deed mijn best om zowel mezelf als Nederland te vangen in ongevaarlijke snoezigheid. Een land van folkloristishe oubolligheid waar ook nog plek is voor een harmonieuze regenboognatie. Maar die behoefte voel ik niet meer.
    Dat komt deels omdat ik niet meer schattig ben. Waarschijnlijk nooit geweest.

En het is allemaal de schuld van de witten:
  Tien jaar geleden was Quinsy Gario nog niet door agenten tegen de grond gewerkt omdat hij zwijgend een T-shirt droeg met de tekst ‘Zwarte Piet is racisme’.
    Tien jaar geleden had Sylvana Simons nog geen beveiliging nodig omdat ze een gooi doet naar een parlementszetel.

Let er hier weer op hoe er wordt gelogen: het gaat niet om die parlementszetel van dat stuk zwarte gajus, maar om het feit dat ze alle Nederlanders uitmaakt voor racisten. En gajus Gario mengde zich tussen de kinderen.

En Nourhussen is van dezelfde genus:
  Tien jaar geleden kreeg ik nog geen dreigberichten omdat ik me uitspreek tegen racisme en ongelijkheid.

'Racisme en ongelijkheid'... De bekende neger-eufemismen voor hopeloze wanprestaties op sociaal uitleg of detail en intellectueel gebied uitleg of detail . Nederlanders oftwel blanken racoisten? Zwarten dom en asociaal!
  Zes weken bleef ik in Ethiopië om ‘te voelen hoe het is om de hele dag mensen te zien die op me lijken.’

Glaszuiver racisme. Van de soort die Nederlanders verweten wordt.
  Maar iets wat begon als zoektocht naar mijn eigen identiteit en die van mensen zoals ik (migrantenkinderen), veranderde uiteindelijk in een beschouwing over Nederland. Want in mijn afwezigheid was het hele land in de ban geraakt van ‘de Nederlandse identiteit’ vanwege prinses Máxima. 

Tja, kan je het nog dudielijker opschrijven ...? De neger mag onm zoek gaan naar zijn identieit, maar de blanke niet. Want dat is wat er gebeurde nadat was ingezonken wat die uitspraak van Maxima over "dé Nederlandse identiteit" betekende. Waarna de neger de drogredenen van de elite herhaalt uitleg of detail om die uitspraak goed te praten.
  We spoelen tien jaar verder. Naar de verkiezingscampagne van 2017. Zo vlak voor de stembusgang is Nederland, of beter gezegd de Nederlandse politiek, totaal geobsedeerd door ‘de Nationale Identiteit’. Partijbreed is het tot hét centrale thema van de verkiezingen gebombardeerd. Dat advies van de WRR; daar geeft geen van de partijen die nu de meeste kans maken om te winnen iets om.
    De slogans draaien allemaal om Nederland: ‘Wat voor land willen we zijn?’ Antwoorden heeft niemand. ...

De volgende leugen. Ja, er heeft iemand een antwoord. En dat antwoord luidt: we willen geen neger- en moslim-toestanden. Want in de neger- en moslim-wereld is het een tyfus-zooi.
  Die boodschap is niet bedoeld voor Nederlanders zoals ik.

Pardon ... Dat had je toch al toegegven ...? Je bent een Ethiopiër die in Nederland verblijft. Niet terugkrabbelen, nu.

Maar wacht, ze gaat het nog een keer herhalen:
  Tien jaar geleden schreef ik dat ik de (valse bescheidenheid) van Nederlanders en de afkeer van nationalisme altijd zo leuk vond. Dat ‘van eigen bodem’ zo min mogelijk op de radio draait en de koninklijke familie het liefst in satirische programma’s genadeloos neergesabeld ziet worden. Waar Tibetaanse, Ethiopische, Libanese en Thaise restaurants in overvloed zijn, maar waar je bijna nergens hete bliksem of klapstuk kunt bestellen.
    Nu wordt een ongrijpbaar en fluïde concept als ‘de Nederlandse identiteit’ als ‘bedreigd’ verklaard door CDA-lijsttrekker Sybrand Buma, die daarmee bereikt wie hij wil: PVV-stemmers. Nu geeft onze premier, van een partij die zo min mogelijk overheidsbemoeienis voorstaat, ons de diffuse opdracht ‘normaal te doen of weg te gaan’.
    In dat klimaat ben ik van Nederland afgedreven. ...

Oftewel: ze houdt alleen van Nederlandhatend Nederland.

En nog meer duidelijkheid
  Ik ben hier fysiek nog maar het concept zegt me niet zoveel meer. Landsgrenzen zijn gedateerd, nationalistische symbolen als vlaggen en volksliederen hebben me nooit geboeid, misschien juist omdat door mijn migratieachtergrond geen enkel land van mij is. Maar mijn desinteresse neigt naar afkeer.

Onze desinteresse ook. En zo drijft deze rivier langzaam naar de conclusie die in de verte al zichtbaar is.
  Een witte Amerikaanse vriendin, die tien jaar in Nederland woont, zei dat ze het toenemende nationalisme nu meer voelt dan aan het begin van haar verblijf. Toen haar man met spoed moest worden opgenomen in het ziekenhuis kreeg zij van de verpleegster, die Engels sprak, te horen dat ze eerst Nederlands moest leren als ze geholpen wilde worden. ‘Ik wil hier helemaal niet integreren’, is daarom nu haar houding.

De negers Admilson R. en zijn broer en nog zo'n stelletje in Amsterdam vermoorden blanke bejaarden => . Controleerbare feiten in tegenstelling tot dit ongetwijfeld gelogen verhaal dat dient ter rechtvardiging van de eigen blinde haat.
  Omdat ik allang niet meer probeer ‘Nederlands’ te zijn - ik weet nog steeds niet wat het behelst - kan ik groeien in mezelf zijn en mijn afwijkendheid tot volle bloei laten komen. Tien jaar geleden noemde ik mezelf nog ‘eigenlijk heel Hollands’. Maar als ik mezelf nu zou moeten omschrijven, dan komen ‘Afropeaan’,

Goed zo: je bent geen Nederlander.
  Als experiment voor dit verhaal vroeg ik mensen in mijn kennissenkring - van allerlei komaf, veelal links, veelal bereisd, maar allemaal woonachtig in Nederland - mij een selfie te sturen met hoe ze, in één woord, hun identiteit zouden definiëren. De resultaten zijn even verrassend als vanzelfsprekend: ‘wetenschapper’, ‘ambigu’, ‘nerd’, ‘mens’, ‘wereldburger’, ‘moslimfeminist’, ‘queer’ of gewoon hun naam. Niemand beschreef zichzelf als ‘Nederlands’.

Mooi. En het is dus, gezien de haat aan die kant en de overtuiging aldaar dat het elders veel beter is, tijd om nu afscheid van elkaar te nemen. Ga weg. Rot op. We moeten jullie niet. Jullie gekleurde migranten die ons haten.

En oh ja: wat hier ook op grote schaal bewezen wordt, althans een sterke bijdrage is aan het bewijs, is de stelling: "Zwarten hebben geen gevoel voor empathie".  Wat ook hun waardeloze sociale presteren uitleg of detail en hun armoede over de hele wereld verklaart: het zit van binnen, en niet van buiten.


Naar Haatzaaien, allochtoon , Creolen, cultuur , Allochtonen, respect  , of site home .