WERELD & DENKEN
 
 

Haatzaaiers, creolen: Clarice Gargard

6 jun.2016

Op Joop.nl is Clarice Gargard de intellectueel onder de negers - "negers" zijnde creolen of Afrikanen die afkeer en haat vertonen tegen het (westerse) land waar ze verblijven. Dus pakte ze geen incidenten aan, maar gaat meteen naar de wortel van het probleem (Joop.nl, 06-06-2016, Clarice Gargard - Journalist, presentator uitleg of detail ):
  Die zogenaamde Westerse beschaving

Waarna redelijke mensen (dat wil zeggen: mensen die de zaken in relatie met elkaar bekijken) onmiddellijk het volgende bedenken en zeggen of opschrijven: Als je als "People of Color" de beschaving daar waar je verblijft niet bevalt, dan ga je, als je ook maar enige integriteit hebt, naar daar waar die problemen niet zijn: het "Continent of Color": Afrika.

Wat volgde was een extra lang exposé van de diverse rednen waarom de westerse beschaving een slechte beschaving is. Voor degenen die snel klaar ermee willen zijn, hier meteen een afrondende reactie:
  pmolenaar71 6 juni 2016 at 18:16
Mahatma Gandhi werd ooit gevraagd: “Wat vindt u van de westerse cultuur beschaving?” Hij antwoordde: “Dat lijkt me een uitstekend idee”.

Vroeger zette mij dergelijke uitspraken aan tot denken. Tot zelfreflectie. Ik begin mij echter steeds meer af te vragen of die zelfreflectie niet erg eenzijdig begint te worden. Stel je voor dat gevraagd wordt:

“Wat vindt u van de islamitische (Afrikaanse/Marokkaanse, etc.) beschaving?”.

En ik antwoord: “Dat lijkt me een goed idee.”

Ik zou uitgemaakt worden voor een xenofobische racist. De column van Clarice staat vol denigrerende opmerkingen over de Witte westerse samenleving. Vol generalisaties. Complete bevolkingsgroepen worden aan de kant gezet. Blijkbaar mag dat alleen over de Westerse samenleving. Kritiek op andere groepen is racisme…

En tegelijkertijd worden wij in de column opgeroepen tot zelfreflectie…. Zelfreflectie is en blijft altijd moeilijk. Kritisch naar jezelf kijken en ook je fouten erkennen. Toch denk ik dat de Westerse mens in vergelijking met alle andere volken, dit het beste onder de knie heeft. Is Clarice in staat tot enig zelfreflectie?

Wat mij daarnaast zeer droevig maakt is dat wederom – op een linkse website als joop.nl – religiekritiek wordt weggezet als racisme. Het is toch te triest voor woorden.

Daarbij de vraag: als een Moslim alleen maar wil trouwen met een moslim. Is hij dan ook niet racistisch? De enige gemene deler is immers de etnische achtergrond (volgens de column)….

Voor wie meer details wil, hier wat hoogtepunten:
  Ik vraag me af wat er van Afrika zou zijn geworden als de natuurlijke ontwikkeling, systemen en vooruitgang niet door het imperialisme onderbroken waren.

Zie Haïti: de zwarten zijn er het langst de baas geweest en de rotzooi is er het grootst. Of in onderzoeksversie uitleg of detail .
  Door de eeuwen heen maakte de veronderstelde barbarij van niet-westerlingen een andere dan beschaafde houding tegenover hen aanvaardbaar. Dat is hoe bijvoorbeeld de slavernij acceptabel werd gemaakt. Als je de samenleving kunt overtuigen dat de anderen mindere mensen zijn, blijf je niet in gebreke als je hen slecht behandelt.

De bekende waanzin over de slaverij uit de hoek van hen die er zelf vele beter in waren.
  De ontmenselijking van ‘anderen’ is door de geschiedenis heen gebruikt om onvergeeflijk en denigrerend gedrag te excuseren. Iets waar Joden over kunnen meepraten. En iets wat nu moslims en Marokkanen in Nederland het meest ervaren.

De moslims van nu zijn de Joden van toen ... Hoe is het mogelijk. GA DAN!!! ROT OP!!! WE HOUDEN JULLIE ECHT NIET TEGEN!!!

Dat mens is 100 procent gestoord.

En er was nog veel meer:
  Vooroordelen over het ‘natuurlijk crimineel gedrag’ van mensen van Arabische komaf zijn niet ongebruikelijk en worden zelfs tegen beter weten in acceptabel geacht. We durven het geen racisme te noemen, dus noemen we het ‘islam kritiek’.

Wat een gorigheid.
  In Nederland heerst het idee dat alles gezegd moet kunnen worden. Vrijheid van meningsuiting is één van de pijlers van onze samenleving. Het heeft een gedeelde plaats in onze identiteit met kaas en tulpen. Toch is die vrijheid er niet voor iedereen. Dat bleek weer eens toen Sylvana Simons haar ambities bekendmaakte om racisme en discriminatie op politiek niveau te willen bestrijden.

Niemand heeft de racist Simons een strobreed in de weg gelegd om haar mening te uiten.
  Haar werd door velen met rancune en haat verteld om terug te keren naar waar ze vandaan komt, als ze niet kan waarderen hoe de dingen in Nederland gedaan worden. En dat was nog de mildste reactie.

Rancune en haat werden met rancune en haat beantwoord.
  Het lijkt alsof in ‘het beschaafde Westen’ vrijheid niets betekent als we niet mogen beledigen.

De achterlijke koloniaaltjes (je wordt vanzelf beledigend van dit soort lieden) zien alles waarin ze zelf falen als een belediging.
  Onze samenleving moet niet alleen dekoloniseren van raciale structuren, deobjectificeren van seksistische overtuigingen, maar ook decivilizeren, het loslaten van vastgeroeste percepties van superieur en inferieur. Want als dit is wat we beschaving noemen, wordt het misschien tijd om onbeschaafd te zijn.

Mooi. Ga onbeschaafd zijn in Afrika.

En dat was lang nog niet alle rotzooi.

Deze dame, prinses in Afrika ...
  De vader van mijn vader was de laatste traditionele koning van een groot gebied in Liberia ...

... met de bijbehorende arrogante rotkop ...:

... en de bijbehorende arrogante rothouding ...:


... heeft er weer vele haters bij gekregen, waaronder deze redactie. Gunst, wat zouden we die graag als "dobberneger" op de vlucht van de economische en sociale ellende van de creoolse cultuur in een lek opblaasbootje zien stappen ...:

... en zien verzuipen ...
    Zo de toon is gezet. kijken of er nog enige variatie is in het loedje. Volgende strofe - aanleidng: de Amerikaanse presidnentsverkiezingen:


Uit: Joop.nl, 04-11-2016, Clarice Gargard - Journalist, presentator uitleg of detail

Laten we de geschiedenis zich echt herhalen of is er nog hoop?

Over de voorstelling A Raisin in the Sun en de ongelijkwaardigheid in de samenleving die lijkt te verergeren

A Raisin in the Sun (ARITS) van Lorraine Hansberry was het eerste theaterstuk geschreven door een zwarte vrouw dat op Broadway gespeeld werd. ...


Red.:   Oftewel: dit gaat over Amerika. net als het meeste van de rest - de beginnen van dikke alinea's:
  De voorstelling uit 1969 gaat over de familie Younger. Een zwart arbeidersgezin ...
    ARITS was het eerste stuk waarbij zwarten ...
    Het internationaal geroemd toneelstuk ARITS ...
    Op 2 juli 1964 tekende de Amerikaanse president Lyndon Johnson ...
    A Raisin in the Sun is gecreëerd ...
    De ketenen rondom de polsen en enkels van de tot slaaf gemaakten ...
    Wanneer je bijvoorbeeld voor geweldloze drugsvergrijpen ...
    Ik zie het in de grote dingen: van de grassroot-beweging van Black Lives Matter ...
    Het is niet dat we ‘er’ zijn. ...

Maar natuurlijk gaat het daär niet om. Het doel is om Nederlanders te bespugen:
  Het slaat niet enkel op de Verenigde Staten maar de trend van extreem-rechtse denkbeelden en fanatici is overgewaaid of wellicht begonnen in Europa. Niet alleen Donald Trump maar ook Victor Órban, Nigel Farage, Fauke Petry en Geert Wilders draaien in een vicieuze cirkel, om elkaar allemaal van rechts in te halen.

Trump is de schuld van de blanke Europeanen.
  Buitensluiting lijkt salonfähig te zijn. Als je als een feit presenteert dat jouw cultuur superieur tegenover een ander staat – of mensen die onderdeel uitmaakten (en maken) van het Nederlands koninkrijk probeert buiten te sluiten als ze niet rendabel zijn, of wanneer je mensen probeert buiten te houden nadat je al hun buit hebt binnengehaald ...

Vertaald: we moeten alle zwarten toelaten en we moeten ze allemaal een bundel met geld geven. En als tegenprestatie willen we:
  Ik weet nog dat ik als tiener debatten hield over waarom Zwarte Piet racistisch is.

... dat Zwarte Piet verdwijnt. En ...
  We zijn er nog lang niet ...

... we willen nog veel meer. Van die ...
  ... de stampende, krijsende, cis gender, witte heteroseksuele man ...

En als we het niet krijgen ...:
  ... De micro revoluties die tot een overwinning leiden zijn er. Je moet ze alleen willen herkennen en samen vormen ze een kei die als een sloopkogel

... dan, in navolging van de microrevoluties in Franrijk 2005 en Engeland 2011 toen het nog slechts wijken waren, branden we hele Europese steden af.
    Het is hoog tijd om deze lui er collectief uit te zetten.
    Hier wat de lezers bij Joop.nl er van vonden:
  Molly Sweet – 4 november 2016 at 14:45
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Op zijn best zijn het variaties op een thema, maar herhaling? Nooit waargenomen in al mijn studies.

‘De geschiedenis herhaalt zich’, of ‘de loop van de geschiedenis veranderen’, het zijn inhoudsloze uitdrukkingen die nergens op slaan. Het ergst is de kreet ‘middeleeuwse praktijken’ voor alles wat als achterlijk en achterhaald wordt ervaren. Meestal gebruikt door mensen die niks weten over de middeleeuwen.

Dus vraag ik, vooral aan deze mevrouw die over dingen die haar na aan het hart liggen gepassioneerd schrijft: geschiedenis is mijn passie, het kwetst mij bijzonder als dit vak voor alles en nog wat wordt misbruikt om een populistisch punt te scoren.


BingoGrubb – 4 november 2016 at 14:53
owke als nederland zijn hebbenw e hier eigenlijk niks over te zeggen. en verder zijn in mijn ogen de mensen die ik zwarten witte mensen denken het echte probleem

gilles – 4 november 2016 at 14:56
Waarom het is dat zwarte mensen nog steeds drukte maken over slavernij, die rond 1860 werd afgeschaft, en ik niet over mijn overgrootvader veenarbeider, analfabeet, gedwongen tot gedwongen winkelnering, dat vraag ik me af.
Zou het komen omdat die overgrootvader stakingsleider was bij Domela Nieuwenhuis, in de veenstakingen van rond 1880, de eerste georganiseerde stakingen in Nederland, waarmee een sterke verbetering van hun positie werd bereikt, door henzelf ?
In de dertiger jaren was die overgrootvader er best trots op dat zijn vier zonen allemaal een auto hadden.
Hij wist best wie de vijand was, dat waren de Heeren van het Veen, met de kerk aan hun zijde.
Sinterklaas, van afkomst een heilige, interesseerde hem niet.

Blitskikker – 4 november 2016 at 15:03
Als Amerika zo door en door racistisch is, hoe kan het dan dat Amerikanen met een Aziatische achtergrond het wel heel goed doen in de Amerikaanse maatschappij? Aziatische Amerikanen doen het zelfs beter dan blanke Amerikanen op universiteiten.


PeterMiddle – 4 november 2016 at 15:08
Ik vind de toegenomen intolerantie aan beide uiterstwn van het debat door de wijze waarop de – stampende, krijsende, “voorvechters, het debat hebben vormgegeben verschrikkelijk.

NIETS is er verbeterd.

Dat kan ook niet want op basis van wandaden van enkelen eeuwen geleden


Dick2015 – 4 november 2016 at 15:55
Raad je aan om eens in de cultuur van het land waar je nu woont een beetje te verdiepen
Lees Bartje eens


PeterMiddle – 4 november 2016 at 16:00
Wat zal de donkere mens opbloeien op het moment dat hij verlost is van de witte heersers van het type:

Khadaffie, Amin, Hoessein,, Toure, Duvalier, Bokassa, Seko, Taylor, Biya, Mugabe, Abacha, Toure, Nguema, Barre, Al-Bashir, Habre, etc, etc.

Bovenstaande dictators zijn overigens geheel ontoerekeningsvatbaar omdat de oorzaak niet is gelegen in het grijpen van de macht en de daarop volgende wandaden maar in het kolonialisme van de Witte mens.

De witte mens is overigens geheel ontoerekeningsvatbaar omdat de oorzaak niet is gelegen in het grijpen naar de macht en de daarop volgende wandaden, maar in het imperialisme van de Mesopotamiers, de Perzen en Carthagers..

Mvg.

Ps. Bovenstaande is geen poging tot ontkenning van racisme en discriminatie, want dat is very real.
Het is een nuancering van de (misplaatste) link tussen onrecht en de witte mens.
Wandaden hebben niets met kleur maar alles met de menselijke aard in relatie tot macht te maken.
Dit debat is ontspoord omdat uit het oog verloren is dat de blanke mens en de donkere mens gelijkwaardig zijn en dus niet verschoont zijn van het overkomen/ aangedaan worden van leed, of het aan doen van leed.
Neem een punt of plek in de tijd en wereld en de hoofdrolspelers zijn gewisseld van wacht.

Om nader tot elkaar te komen is alles anders dan confrontatie in combinatie met een handreiking, een stap verder UIT de richting. Zwarte piet mag dan wel weg zijn, daar is heel veel smerigs (aan beide kanten) voor terug gekomen, dat smerige heet: toegenomen intolerantie.
Helaas zal dit gevolgen hebben omdat toegenomen intolerantie altijd gevolgen heeft en goede bedoelingen niet altijd de weg in de juiste richting plaveien..


BasVV – 4 november 2016 at 16:25
Ik kan me niet herinneren dat Wilders ooit iets over “zwarten” heeft gezegd. Maar dat kan aan mij liggen. Maar als de schrijfster denkt dat de wereld veranderd door praatprogramma’s als Pauw en consorten dan wil ik een vraag stellen. De meeste mensen die de volgende ochtend vroeg moeten werken gaan rond 11.00 uur naar bed. Welk publiek trekken deze programma’s wel. De mensen die de volgende dag nog een mening moeten kunnen geven bij het koffieapparaat. Hoger opgeleiden dus die zich het niet kunnen veroorloven om niet te kijken. Die veranderen de wereld alleen juist niet. Ja misschien met beleid. Maar niet in de dagelijkse praktijk. En in de dagelijkse praktijk blijkt elke keer als het gaat om samenleven dat beleid daar geen of weinig invloed op heeft. Mensen mogen elkaar, ongeacht huidskleur, of juist niet.


Overdeweg – 4 november 2016 at 17:22
Deze hele redenatie is gebaseerd op een waan dat alle ‘culturen’ aan elkaar gelijk zouden zijn, dat is absolute kolder. Culturen ontwikkelen zich vaak op een ideologische grondslag, als de grondslag rigide is, is het risico buitengewoon groot dat het zal uitlopen op ‘maatschappelijke’ totalitaire uitspattingen. Voorbeelden te over, het communisme onder Stalin, het fascisme onder Hitler en de trend in de Islamitische wereld om naar haar roots terug te keren en laten we wel wezen, geen enkele ‘totalitaire’ cultuur is een zegening.

Maar laten ‘we’ daarnaast vooral ‘onszelf’ niet uitsluiten, vooral in linkse kringen is er een trend waarneembaar van een volledig misplaatste moreel superioriteits-gevoel. Op basis waarvan een ieder die gefundeerde kritiek heeft op de Islam (dat een religieuze variant vormt op eerder genoemde politieke totalitaire ideologieën) en een ieder die mede om die reden het opneemt voor Israel in de midden-oosten problematiek, systematisch wordt gestigmatiseerd met het etiket racist, islamofoob en/of zionist. Een uiterst rücktsichlose ontwikkeling.


jandebakker – 4 november 2016 at 17:27
Met de zin “Een systeem dat over honderden jaren conscientieus opgebouwd en tot in de haarvaten van de samenleving gezeteld is” kaart u onbewust maar zeer treffend het zwakke punt van zowel uw betoog als dat van veel soortgelijke opinies aan. Uw betoog gaat hoofdzakelijk over de situatie in de VS., en op basis van deze situatie probeert u bruggetjes te maken naar de situatie in West Europa. Dit terwijl de verschillen tussen de VS en West Europa op het gebied van de omgang met etnische minderheden enorm zijn (Een land waar minderheden generaties lang zowel maatschappelijk als juridisch onderdrukt zijn enerzijds, en voormalige koloniale mogendheden waarvan de meeste leden van minderheidsgroepen nog behoren tot de 1e,2e of 3e generatie anderzijds ).

Juist deze grote oriëntatie op de Verenigde Staten, waarbij terminologie en jargon klakkeloos wordt overgenomen zonder aandacht voor de contextuele verschillen (Witte, White privilege, black face, institutioneel racisme etc.), vormt een grote belemmering voor de discussie over racisme en discriminatie. Dit omdat de verschillende partijen op een compleet andere golflengte zitten en daardoor dus compleet lang elkaar heen praten.
Zie hiervoor bijvoorbeeld de discussie over Zwarte Piet. Het argument dat zwarte Piet racistisch is omdat het een vorm van black face is gaat niet op omdat black face, en de negatieve racistische associatie die daarmee samenhangt, nooit echt heeft gespeeld in de Nederlandse samenleving. Iemand (die niet bekend is met blackface) op basis van het blackface argument uitmaken voor racist komt daardoor op deze persoon net zo vreemd over als een Indiër uitmaken voor fascist omdat hij thuis een swastika heeft hangen. (Uiteraard kunt u zwarte Piet wel racistisch vinden omdat het op u overkomt als een negatieve stereotypering die verbonden is aan de slavernij.)

Een ander probleem van de oriëntatie op de VS. Is dat ook de basis voor de slechtere positie van leden van minderheidsgroepen compleet verschillend is (achterstand door eeuwen van juridische tegenwerking vs. Achterstand door taalkundige/culturele barrières en een 1e generatie die over het algemeen zeer laag opgeleid was). Verschillen in oorzaak die logischerwijs ook het gevolg hebben dat er ook andere ingrepen nodig zijn om het probleem om te lossen. Zie hiervoor bijv. de recente discussie op Joop over het diversiteitsbeleid van de UVA. De adviezen van Mevr. Weker zijn sterk geïnspireerd op de VS. En zullen daardoor minder effectief zijn in het oplossen van de onderwijs achterstand van minderheden in Nederland. Dit omdat de achterstand hier o.a. wordt veroorzaakt door een taalachterstand onder allochtone jongeren, waardoor extra inzet op taalonderwijs effectiever zal zijn als het invoeren van een quotum en een verplicht vak over diversiteit.

Ergo: Als u problemen in de Nederlandse samenleving wilt aanpakken en oplossen, stop dan met het “copy pasten” van het debat in de VS. En richt u op het ontwikkelen van een Nederlands/ West Europees debat gebaseerd op de lokale context.


Machielse93 – 4 november 2016 at 22:21
Het is echt teveel om op te noemen en overal op te gaan. Het artikel zit vol populistische SJW retoriek dat als een stuk zeewier vanaf de andere kant van de oceaan aangespoeld is.

Heel kort daarom:
– Wat wil de auteur nou eigenlijk precies?
– Waarom die nadruk op huidskleur terwijl het zo onbelangrijk geworden is in NL?
– Vanwaar die neiging niet matchende problemen in de VS proberen te linken met die in Europa?
– Waarom uitsluiting slecht noemen en vervolgens zelf uitsluiten? Of is de auteur er zo een van donkere mensen zijn per definitie goed en blanke mensen per definitie slecht? Oh wacht alleen de hetero mannen dan.
– Vanwaar de haat tegen blanken? Neem toch aan dat zelf de auteur constateert dat de best presterende maatschappijen allemaal door blanken gevormd zijn?
– Vanwaar het afroepen van slachtofferschap voor de Afro-Amerikaanse gemeenschap. Waarom geen woord over het geweld, slechte thuissituaties etc.?


nondeju – 4 november 2016 at 23:40
Wel bijzonder dat een jonge vrouw opgegroeid in het veilige en sociale Nederland met alle kansen zo wodend kan zijn over een fenomeen wat 150 jaar gelden is afgeschaft


Minoes – 5 november 2016 at 06:20
Je zou m.i. pas echt een revolutionair zijn als je de guts had om in Amerika te gaan wonen, werken en vechten en je daar aan te sluiten bij Black Lives Matter.

Is wellicht begonnen in Europa? Ik weet niet hoe het anderen vergaat maar ik ben geboren in 1950 en kan me toch echt iets heel anders herinneren.

Ik heb n.b.ooit nog op een anti-discriminatie bureau gewerkt maar behoor nu waarschijnlijk tot de top 3 van de racisten als ik het goed begrijp.

Waarom dat heteroseksuele erbij staat bij dat ‘witte’ is voor mij ook een vraag.
Is dat geen discriminatie, uitsluiting, vooringenomenheid? Waar slaat dit allemaal op. Ik voel me in dit land iedere dag buitengesloten door rechts neoliberale stemmers, overheden en politici borgverzekeraars en noem maar op. Maar volgens mij bestaan er toch echt wel zwarte rechts neo-liberale stemmers, ambtenaren, en werkgevers die liefst geen blanke nederlanders aannemen.
Mag ik zwarte nog wel schrijven in een zwart-wit debat?

Ik voel me steeds minder aangesproken. Ik ben immers een blanke helaas wel heteroseksuele, vrouw. Dat heteroseksueel is dan een min-puntje, dat dan weer wel.

Mijn irrigatieniveau stijgt, ik weet niet hoe het anderen vergaat. Overkill en in mijn ogen zo nu en dan ware hysterie doen de samenleving als geheel geen goed. Extremisme heb je in alle soorten en maten zoveel is me wel duidelijk.


Buzzer – 5 november 2016 at 08:04
Typisch een voorbeeld van het door elkaar halen van de VS en Nederland.

Gadfly – 5 november 2016 at 09:56
Witte Nederlandse mannen van alle geaardheden raken hoogstens geirriteerd omdat zij doorlopend worden afgeschilderd als racisme-apologeten. M.i. hebben dit soort eenzijdige en voorspelbare artikelen die geen recht doen aan de Nederlandse situatie alleen maar een contraproductief effect.

Een zeer ruime meerderheid van de reacties wijst deze mevrouw op allerlei manieren terecht. Maar het zal niets helpen. Zwarten klagen niet vawege racisme of een andere veranderbare reden. Zwarten klagen omdat ze niet mee kunnen komen, en dat lijkt niet te repareren aan deze kant van de eeuwigheid.
    Mevrouw Gargard is een exttremistisch zwart activiste en een rabiate Nederland- en blankenhater. Extra redenen om haar een plaatsje te gunnen in de politiek-correcte haat-media van de NPO. Dus Donald tTrump won de Amerikaanse presidentsverkiezingen, en Clarice mocht opdraven in Pauw uitleg of detail (09-11-2016) om de Nederlanders te treiteren. Haar voornaamste taktiek: de waterval: het steekt van wal is een uur aan het antwoord met een toespraak en wie daar iets tussen wilt brengen, wordt afgeblaft. Taktisch, want de leugens vliegen je om de oren.
    Gelukkig hebben we de beelden nog, om dit te verduidelijken. Ze heeft zojuist geponeerd dat "Trump openlijk racistisch, seksistisch en homofoob is". Geen van die zaken is hard te maken, en het minst "homofoob", en ze wordt daarop aangesproken. Hier haar visuele reacties:
 
 

Later in de uitzending werd ze door Wierd Duk aangesproken op haar keuze voor Hillary, omdat die "een oorlogszuchtige havik" zou zijn.
 

Termen als "irritant" en "arrogant takkenwijf" en erger dringen zich op.
    Kan deze Afrikaanse prinses in de Atlantische Oceaan gedumpt worden, in een roeiboot ... Alstublieft.
    In de uitzending zat Transsylvania Simons. Die was zo mogelijk nog erger ...
    Met dit soort mensen zouden wij als blanken moeten samenleven ...


Naar Haatzaaien, allochtoon , Creolen, cultuur , Allochtonen, respect  , of site home .