Cultuur, Joods, kwaadaardigheid: Job Cohen, verbinding
Als voorbeeld van politieke correctheid kan het nauwelijks prominenter dan
Job Cohen, de man die het theedrinken met allochtone overlastgevers en
misdadigers heeft uitgevonden.
Dit zijn woorden geschreven in oktober
2009, naar aanleiding van het invoeren van Cohen in de verzameling genaamd
PC-club. En tijdens zijn carrière als burgemeester van Amsterdam. Sinds die
tijd is hij nog prominenter en in sommige kringen beruchter geworden als
politiek leider van de PvdA. Die tijd (met enige voorloop) is afgehandeld
elders
.
Dit artikel is gehandhaafd als een soort samenvatting, zich
concentrerende op één aspect van Cohen's carrière en visie: het "De boel bij elkaar houden".
En omdat de analyse van de toepassing hiervan is gedaan door iemand anders
dan deze redactie (de Volkskrant, 02-10-2009, column
door Nausicaa Marbe):
Cohen heeft een prachtig ideaal dat in de loop van de tijd onder
invloed van de komst van immigranten is verslechterd, en dus ligt de schuld
bij de autochtoon. En reden is vervreemding en waardeverwarring bij de
autochtoon.
Het is zijn totale omkering van werkelijkheden bijna komisch. Alom is
overbekend dat de persoon die vervreemding en waardeverwarring ondervindt
niet de thuisblijver, maar de immigrant is.
Welke immigrant dan ook.
En dat die vervreemding en waardeverwarring groter is naarmate het
cultureel verschil met het immigratieland groter is. Hetgeen die
vervreemding en waardeverwarring voor allochtone immigranten uit
moslimlanden zeer groot maakt. Hetgeen ze dus uiten in al dat gedrag dat
altijd wordt ongesplitst in zijn talloze elementen,en dat dan geschaard
wordt onder de noemer "incidenten". Marbe verwoordt het als volgt:
|
Deze eenzijdige en tendentieuze weergave van de realiteit omzeilt de
verantwoordelijkheid van migranten voor hun lot en invoeging in
Nederland en ontkent de impact van gewelddadige en antisociale uitingen
van de islam op de cohesie. |
Maar dit is niet de enige afwijking die Marbe bij Cohen constateert:
Dus waar Cohen richting allochtonen die "boos" doen de binding predikt, zeg
maar de liefde, is zijn reactie op de "boosheid" van autochtonen het
tegenovergestelde: die van ontbinding, die van afkeer, die van haat. Dis dus
samengevat in de titel van de column.
Alweer een geval van fout denken - van contradictie.
Nog eentje:
Hoe is het nu mogelijk dat iemand die zich toch voorstaat op zo redelijk te
zijn, want een lofzang op een 'open, verdraagzame, welvarende, veilige
samenleving' kan toch niet anders betiteld worden dat een lofzang op
redelijkheid, zulke enorme schendingen van de redelijkheid pleegt. Daar moet
een diepliggende contradictie in de geest achter zitten. Of een enorme
primitieve emotie, die voorrang heeft boven alle andere overwegingen, ook
die van de bejubelde redelijkheid.
Ook daarvoor staat in de bundel van Cohen een mogelijke verklaring,
afgaande op Marbe:
Dat is, naast de emoties die het direct persoonlijke aangaan, natuurlijk de
sterkste die er zijn: zijn naasten en de naasten van die naasten. Die hebben
als immigranten, mensen met een andere cultuur dan het land waar ze
verbleven, onnoemelijk veel leed ondervonden.
En dan is de volgende stap gemakkelijk gemaakt: "immigrant = immigrant".
Ook Marbe noteert het als zodanig, in de zin aansluitend op het laatste
citaat:
Daar staat het impliciet: wat de Joden is overkomen, overkomt de allochtoon
nu.
Een gotspe, natuurlijk. De situatie van de Joden toen en de allochtonen
nu is dermate verschillend, dat de eigenlijk de enige overeenkomst tussen de
twee gevallen die van het immigrant-zijn is. Al het andere relevante
verschilt - Joden woonden al heel lang in Europa, allochtonen wonen er net.
- Joden hadden geen vluchtplaats, allochtonen kunnen iedere seconde meteen
weg. - Joden waren gevlucht uit verdrukking, allochtonen zijn hier volkomen
vrijwillig en voor maar één ding: welvaart = geld.
Als je uitgaat van de Joodse achtergrond als reden voor de contradicties
in de opvattingen van Cohen, zijn deze ineens verklaarbaar. Als allochtonen
zijn als de Joden, kunnen allochtonen geen schuld hebben, want Joden hadden
ook geen schuld. En bij een conflict met autochtonen, moeten dan de
autochtonen welde schuld hebben.
En daar waar de Joden sterk houden aan hun eigen cultuur, is het, als
allochtonen als Joden zijn, logisch dat de allochtonen ook sterk mogen
houden aan hun eigen cultuur. En daar waar Joden of immigranten toch moeten
leven in andermans cultuur, is het voor hen dus logisch om te vinden dat die
"anderman" niet zo sterk hoeft te houden aan zijn eigen cultuur.
De juistheid van deze verklaring wordt onderbouwd door het feit dat dit
geen geïsoleerd geval is, maar dat dezelfde verbanden ook bij anderen zijn
te constateren, zoals Jacques Wallage
en Ed van Thijn
. Meer over Job Cohen hier
- meer over het algemene geval hier
.
Naar PC club
, of site home
·.
|