Toelichting bij Gezag en macht: management
Het verschil tussen macht en gezag
is het verschil tussen eenzijdige en tweezijdige communicatie.
Of: tussen de afwezigheid en de aanwezigheid van terugkoppeling
. Wat dat betekent voor een organisatie,
die bijvoorbeeld één of ander plan wil implementeren, is onderstaand geïllustreerd in drie plaatjes:
De algemene conclusie: plannen en (re-)organisatiemodellen waarin de pijlen
alleen naar beneden wijzen, hebben een kleine kans van slagen. De reden dat
desondanks de meeste organisaties wel werken op diverse niveaus, is omdat de
werkvloer de problemen oplost op zo goed mogelijke wijze
. Deze situatie is
echter gevoelig voor langere termijn en grotere schaal veranderingen, die de
normale taak zijn van management. De relatie tussen de twee niveaus van
"management" en "werkvloer" is die als
geschetst in Organisatie, sterke interactie
.
Voor het geval van een reorganisatieproces gericht op verbetering van de werking
van de organisatie die problemen heeft (mede) veroorzaakt door eenzijdige
communicatie, blijkt uit de illustratie tevens dat dit proces dient te beginnen
daar waar de belangrijkste problemen zich voordoen: aan de onderkant. En daarna
(eventueel) terugwerkende naar boven.
Voor de tak van activiteiten
genaamd "ict" is de aanpak van fase 3 op een wat ander niveau redelijk
bekend, onder de naam "planning cycle van Deming" of "plan-do-check-act"
of "PDCA"
. Dat desondanks zo veel vooral grotere ict-projecten mislukken, ligt eraan
dat men de fase "check" uitvoert op het verkeerde niveau (dat van
het management), of nauwelijks, of helemaal niet. Voor voorbeelden van de
kwaliteitsbepalende rol van terugkoppeling in het management, zie hier
- een planmatig voorbeeld staat hier
.
Naar Gezag en macht
, of
site home
.
|