Sociologische begrippen: nomadisme, erkenning Joods
Het zijn geen standpunten waarmee je makkelijk vrienden maakt, maar toch willen
Joden met enige regelmaat wel hints in de richting van hun nomadisme geven,
bijvoorbeeld met de stelling dat iedereen toegang moet hebben tot ieder land -
voor voorbeelden aangaande Nederland, zie hier
. De regelrechte erkenning van dit volstrekt cultureel vastgelegde standpunt komt van de hand van de man die als één van de
weinigen invloed heeft op het Nederlandse maatschappelijke debat met zijn
dagelijkse column op de voorpagina van de Volkskrant en vele andere
reguliere publicaties elders: successchrijver van Joodse afkomst Arnon Grunberg. In de loop van zijn carrière bij de Volkskrant noteert
hij steeds openlijker zijn cultureel bepaalde meningen
, en na zo'n kleine twee en een half jaar aan columns staat er dus dit (de Volkskrant, 09-08-2014, column door Arnon Grunberg):
Grunberg suggereert hier te spreken namens "de
mens", maar dat is natuurlijk onzin, weet iedere psycholoog en iedereen
met gezond verstand: hij
spreekt natuurlijk alleen voor zichzelf en zijn cultuur - dat hij voor zijn
cultuur spreekt, is bewezen hier
.
Van zichzelf en zijn cultuur erkent hij
hier dus openlijk dat het een diasporistische cultuur is.
Ten tweede: er staat hier 'diasporistisch', maar dat is
natuurlijk een eigen uitvindsel van Grunberg - de gebruikelijke term is
"nomadisch" (indien als activiteit) of "nomadistisch" (indien als idee) nomaden of nomadisten.
Het verschil zit slechts in gebruikte letters - de begrippen erachter zijn
identiek.
Er staat hier dus: de mens, in de Joodse visie, is
van natuur een nomade.
Dat is in het positieve geformuleerd. Dat wordt aangevuld met
de negatieve formulering:
de natiestaat is iets met grenzen en toelatingseisen, en dus conceptueel het
tegenovergestelde van nomadisme. Grunberg vergelijkt de natiestaat met
aderlating, en aderlating is een achterlijke en barbaarse gewoonte. Wat hier dus
staat is de volgende stelling: "De natiestaat is achterlijk en barbaars".
De natiestaat is het eindpunt van een ontwikkeling die begon
met het ontdekken van de landbouw, waardoor de toenmalige jager-verzamelaars zich
vestigden op vaste plakken, nederzettingen. Uit die landbouwnederzetting,
geschat ongeveer tienduizend jaar oud, is de stad en de natiestaat gegroeid. De
groepen die hun nomadistsche bestaan behielden hebben sinds die tijd geen
voortgang geboekt en zijn grotendeels verdwenen. Met dus drie bekende
uitzinderingen (er zijn er nog wat meer): de Masai (veehouders in Afrika), de
Roma, en de Joden.
Dit is dus volkomen consequent met het voorgaande, indien
uitgaand van de Joodse visie op de mens: de natuurlijke en gewenste staat van de
mens is die van nomade, en de barbaarse staat van de mens is die van de
nederzetting en de natiestaat.
Ten bewijze dat dit geen eenmalige gedachtenoefening is, hier een ander
voorbeeld (de Volkskrant, 15-01-2013, column door Arnon Grunberg):
De ideeën zijn volstrekt hetzelfde, alleen de
woorden en beelden wat anders. De kar met ronde wielen staat voor de nomadisch
en nomadistische Joden, de kar met vierkante wielen voor de nederzettingen en de
natiestaat.
En ten overvloede als hier voorbijkomende aanwijzing dat die
niet alleen voor Arnon Grunberg geldt: Thomas von der Dunk, die dezelfde
opvattingen koestert, is van dezelfde Joodse afkomst.
Dus volgens de Joodse cultuur is de gewenste staat van de
mens die van nomadisme, en de staat van nederzetting, stad en staat, oftewel:
residentie, die van de barbarij.
Voor mensen die de nederzetting, stad en staat, oftewel:
residentie, als drager van de beschaving zien, is het oordeel dus precies
andersom: residentie is de gewenste toestand, en het nomadisme, de visie van de
Joden, is barbarij.
Daar waar de voorzichtige bewoordingen van mensen als de
alhier
geciteerde Jacques Wallage en Ernst Hirsch Ballin dus nog een mogelijkheid
tot een middenweg open lijken te laten, tonen de woorden van Grunberg aan dat
dit een volstrekte illusie is: de Joodse visie staat volkomen haaks op die van
degenen die residentie als de weg van beschaving zien, en er is geen middenweg.
Dat dit een fundamentele strijd is, met bijbehorende
gevolgen, blijkt uit de volgende bron (de Volkskrant, 15-06-2013,
boekrecensie door Arnon Grunberg):
Voor alle duidelijkheid: Primo Levi, Imre Kertész
en Georg Lukács zijn Joods, en Theodor Adorno is zo'n beetje de enige niet-Jood
in de club van sociologen genaamd de Frankfurter Schule
(Grunberg (sic!), Horkheimer, Fromm, Benjamin).
Wat hier met een vals voorbehoud gesteld wordt, is dat de
instellingen van de nederzetting: 'scholen, fabrieken en kazernes', oftewel een
verzameling samengevat in "nederzetting", leiden tot de holocaust.
Daarbij worden een aantal stappen weggelaten, maar na
het voorgaande zijn die volkomen helder: de "nederzetting" staat
voor de ene partij of visie, en op een gegeven moeten zijn de Joden, de andere
partij, het slachtoffer geworden van die visie. En vult het voorgaande aan: de
Joden zijn niet zomaar het slachtoffer geworden, maar ze zijn het slachtoffer
geworden van "de nederzetting" omdat de tegenovergestelde visie aangaande de
gewenste vorm van leven van de mens hanteren. De Joden zijn het slachtoffer
geworden van de tegenstelling tussen nomadisme en residentie.
Dat is wat er letterlijk staat qua einduitkomst, en de
tussenstappen zijn logisch in te vullen.
Dus waar er ooit een vraag rijst, en dat dat deed hij al heel
vaak en zal nog veel vaker gebeuren, naar "Wat is de oorzaak van de holocaust?",
dan is het antwoord vanaf nu dus heel simpel: de oorzaak van de holocaust is de
tegengestelde levensvisie tussen residenten en joden. En gezien vanuit de visie
dat residentie leidt tot beschaving en nomadisme niet, is het dus de
tegenstelling tussen beschaving en barbarij.
Nog een variant, uitgaande van de woorden van Primo Levi:
"fabriek" veroorzaakt een contrast met "niet-fabriek", oftewel: materiële
rijkdom veroorzaakt een contrast met materiele armoede. En als de
materieel-armoedigen welvaart willen, zijn er slechts twee mogelijkheden: "eigen-fabriek
of parasitisme". En het nomadisme gaat niet samen met "eigen-fabriek". Het
contrast tussen nomadisme en residentie is ook het contrast tussen "welvaart" en
"armoede of parasitisme". En natuurlijk leiden beide alternatieven in de laatste
keuze tot enorme maatschappelijke problemen.
Dit waren slechts enkele van de meest pregnante voorbeelden
van de uitingen van deze cultuurstrijd, de aanval op onze Europese cultuur door
Arnon Grunberg. Een ruimere selectie van bijdragen van zijn hand staat hier
. En ter bevestiging dat dit geen persoonlijke zaak is, staan er soortgelijke
verzamelingen op deze website met stukken van Anet Bleich
omdat zij net als Arnon Grunberg een ruime toegang heeft tot de media, en voor
degene voor wie dat wat minder geldt staat een verzameling hier
. Een verzameling van het massavernietigingswapen van het "Antisemitisme!" staat
hier
- die van het discussietechnische atoomwapen: het Holocaust!", hier
.
Met de combinatie van die drie verzamelingen, wordt
onweerlegbaar aangetoond dat de Joodse cultuur de vijand is van de beschaving.
Wil de beschaving, gebouwd op de bestaande westerse waarden voortkomende uit de
Verlichting, verder kunnen groeien, zal, vermoedelijk als eerste, de invloed van
de Joodse cultuur vernietigd moeten worden. De Joodse cultuur, met in haar
huidige vorm het neoliberalisme, staat voor de barbarij van de nomade. Boycot en
uitzetting zijn de vreedzame wapens die de ratio beidt om dit te bereiken.
Worden die niet ingezet, treden de automatische processen van de sociologische
natuurlijke dynamiek in werking, en zal er een holocaust-achtig proces in
werking treden.
Naar Sociologische krachten
, of site home
.
|