Bronnen bij Westerse cultuur: openbare ruimteEen bijzonder symbolische vorm van verschil tussen culturen is de omgang met de openbare ruimte. Die openbare ruimte is een vorm van "sociale ruimte". De symboliek blijkt uit de fysiologische analogie van sociale ruimte: fysieke ruimte. Het waarnemen van fysieke ruimte is geen strikt passieve bezigheid waarin de omgeving gescand wordt zoals een camera dat doet, waardoor de scannende mens, of andere levend wezen, dus een volledig beeld zou hebben van die ruimte. Het levende wezen ziet slechts die aspecten van de ruimte, of althans: kan daar iets mee, waarvoor in zijn hoofd al passende begrippen zijn. Een dierlijk voorbeeld (Quest, nr. 04-2013, door Elly Posthumus):
Het verschil tussen honden en katten wordt getest door het verschil in ruimtelijk inzicht. Met de hond als de voorspelbare winnaar, want ook in alle andere vormen van gedrag acteert de hond intelligenter. Proeven bij andere dieren laten soortgelijke resultaten zien: hoe intelligenter, hoe beter het ruimtelijke inzicht. De twee zijn nauw verweven, en kunnen als elkaars maatstaf worden gebruikt. Wat bij mensen natuurlijk precies hetzelfde werkt: het ruimtelijke inzicht is een maatstaf voor het algehele intellectuele denken . Dit fysiologische geval kan als voorbeeld worden gebruikt voor het zien van de sociologische ruimte. het voorbeeld dat de inpsiratie was voor deze overwegingnen (de Volkskrant, 25-04-2013, van correspondent Arjen van der Ziel):
Vertaald in gewone ruimtelijke begrippen: de wereld buiten de eigen deur valt niet in de door deze mensen waargenomen sociale ruimte. Of in wat algemenere termen: de openbare ruimte behoort niet tot hun sociale ruimte. Het is een dimensie van het sociale gebeuren die ze niet waarnemen, omdat die dimensie niet in hun hoofd zit. Net als de Middleeeuwers de kogel niet goed zagen vliegen en geen ruimtelijke afbeeldingen konden maken omdat die dimensies niet in hun hoofd zaten . Daarvoor was een revolutie nodig, die voor dat laatste "Renaissance" of "Verlichting" heet. De mensen van Diyarbakir, de Koerden, hebben een revolutie in hun sociale denken nodig. Een tweede voorbeeld uit dezelfde regio (de Volkskrant, 22-06-2012, door Rolf Bos):
Voer voor sociologen. Want wat je hier dus gedemonstreerd ziet, is de nomadische oorsprong en mentaliteit die de semitische volken, wat Arabieren en Joden beide zijn, gemeen hebben. Wie van kampeerplaats naar kampeerplaats trekt, hoeft de rotzooi niet op te ruimen. Dat is iets voor residente culturen. En die houding is er na enkele duizenden jaren dus nog lang niet uitgesleten. Maar dit geval van de semieten is slechts een specifiek voorbeeld van het algemene verschil tussen westerse en niet-westerse culturen. Allang eerder verzameld waren de volgende zaken, die ook volledig onder deze noemer vallen. Met als makkelijkste graadmeter die van het gedrag in het verkeer, waarover men, de politiek-correcte media, vrijelijk bericht omdat het geen directe culturele implicaties lijkt te hebben. Het tegendeel is natuurlijk waar: het gedrag in het verkeer is gedrag in de openbare ruimte, en als zodanig een uitstekende graadmeter voor het sociale denken van de betreffende cultuur in het algemeen. Wat voorbeelden: Uit: De Volkskrant, 04-08-2008, door Jan Hunin
Dat was Polen. Zeg maar het eerste oostblok-land. Het is geografisch even discussiëren of Roemenie oostelijker ligt dan Polen, maar de factor noord-zuid telt nog zwaarder mee, en dan ligt Roemenie definitief lager op de schaal dan Polen. En dus ook in dit opzicht (de Volkskrant, 10-10-2005, van correspondent Olaf Tempelman
En in een latere publicatie onthult Tempelman, afgeleid door de context van een andere kwestie, ook nog even het hier gebruikte verband (de Volkskrant, 14-01-2008, door Olaf Tempelman):
Nou, dat lijkt al wel volkomen afdoende bewijs. Maar nog even wat oostelijker gaande (de Volkskrant, 06-07-2012, door Arnout Brouwers):
Op het moment van schrijven, 2013, rijden alle Russen met een dashboardcamera in hun auto, ten einde bewijs te hebben van het schandalige rijgedrag van de medeweggebruiker in geval van een ongeluk. Maar zoals we al van alle culturele en sociale aspecten weten: buiten Europa wordt alles nog veel erger. Een enkel geval (de Volkskrant, 31-03-2005, van een verslaggever in Harare):
Wat allemaal nog eens op een bijzonder aardige manier geïllustreerd werd, door iets dat je bijna als een sociologisch experiment kan zien: verplaats mensen met ongeveer dezelfde maatschappelijke achtergronden maar komende uit verschillende culturen, naar dezelfde plaats, en bekijk dan de verschillen in gedrag in de openbare ruimte - het verkeer (academischeboekengids.nl, opgeslagen 19-08-2010 , door Ben Vollaard, universitair docent aan de Universiteit van Tilburg):
Nadat dit resultaat naar buiten was gekomen, bleek het verschijnsel op meerdere plaatsen voor te komen. De houding met betrekking tot de openbare ruimte is een uistekende graadmeter voor de mate van sociaal gedrag binnen een cultuur. Het ontbreekt de leden van niet-westerse culturen aan het waarnemingsvermogen van het openbare aspect van de sociale interactie, omdat dat begrip niet in hun hoofd zit. Niet deel uitmaakt op zijn minst van hun cultuur. Het voorbeeld van het ruimtelijke inzicht laat zien dat voor verbetering daarvan op zijn minst een mini-revolutie noodzakelijk is. Maar het gaat nog verder. Want de niet-westerse culturen die tot nu toe besproken zijn, zijn die van de moslims. En volgens de globale noord-zuid verzameling aangaande algemene cultuurverschijnselen wordt het naar het zuiden toe, dus met name Afrika, nog erger. In verband met de kwestie van vrijwillerswerk kwamen we op de acties na de Londense rellen van 2011 om de openbare ruimte weer schoon temaken - hier de schermafdruk van het resultaat met de zoekterm "cleanup london riots": Te zien: blanken. Met één uitzondering: tweede regel rechts een paartje met creoolse afstamming. En dan hier eenzelfde zoekactie, maar nu met een zoekterm met één woord minder: "london riots": Veel gebouwen en vlammen, waardoor de personen wat minder zichtbaar zijn (overigens zie je het al aan de lichaamshoudingen). Maar herhaal de zoekactie maar zelf, of kijk hier naar de beelden opgenomen door Aziaten - die hadden geen multiculturalistische remmingen. Die mensjes zijn voor minstens tweederde creolen. Overigens een verhouding die verliep met de dagen. Het begon met vrijwel 100 procent (de aanleiding was de dood van een creoolse gangster bij zijn arrestatie door politiemannen die door de zwarten werd omschreven als "blank"): Van: asiantown.net, submitted by Anonymous on Tuesday, August 09, 2011 2:52:00 AM - Source: dailymail.co.uk
Beelden die voor zich spreken. En die dan ook overal ter wereld werden uitgezonden. Ook in Amerika. Waar sommigen door dit verschijnsel werden aangestoken. Hier geen statische beelden, maar bewegende:
Opvallend: de opmerking van de reporter in de laatste video over de achteloosheid waarmee het allemaal gebeurt. Maar nog opvallender: hier komen vele tientallen mensen voorbij, dicht tegen de honderd, graaiend en plunderend. Voor zover het de moeite waard was heeft de redactie geprobeerd blanken te detecteren. Voorlopige uitkomst: de enige is de reporter. Dit zijn allemaal Afro-Amerikanen. Creolen. Negers. Of zoals het commentaar op een bij het surfen langsgekomen krantenpagina het stelde: "Dit zijn voor mij niggers". In Amerika een echt dodelijke racistische belediging die tot vervolging leidt. In het Nederlands "nikkers". Overigens werd bij die commentaren ook meerdere malen de opmerking gemakt over het verschil tussen negers en Japanners bij rampen, refererende aan de overstroming van de voornamelijk zwarte stad New Orleans - ook daar natuurlijk plunderingen. Nu kunnen er factoren worden aangevoerd die mede aanleiding geven tot dit soort gedrag. Wat betreft Engeland de hopeloze standenmaatschappij. En wat betreft Amerika het recente slavenverleden en de erop volgende racistische onderdrukking. Maar die overwegingen gelden echt niet voor het in dit opzicht keurige Nederland. De slaven zijn al meer dan een eeuw bevrijd, en de negers in Suriname en op de Antillen worden als decennia vertroeteld en bestrooid met miljarden. Maar hier is het gedrag als er een aanleiding voor is - eerst de aanleiding (de Volkskrant, 27-07-2012, van verslaggever Merijn van Nuland):
Goed, een uitgaansruzie. Zijn er zo veel.
Ook in Nederland is de politieke-correctheid en het multiculturalisme heftig. Er waren meerdere plunderingen, van onder andere een kleding- en een brillenwinkel:
En gepaard gaande met dezelfde houding en achtergrond:
En hier zien we dus de reden achter dit gedrag: ze kennen de westerse consumptiemaatschappij en kunnen er niet genoeg naar hun zin aan deelnemen. Dat is een gebrek aan respect in hun richting. Dus stelen ze de dure spullen, en vertrappen de rest. En let dus vooral op dat laatste. Het is kenmerkend voor de houding voor de van buiten gekomen arrogante parasietengroep. Ook hier werd de achtergrond van de daders verzwegen, maar die viel niet moeilijk te raden:
Gelukkig is in Rotterdam, wijs geworden door ervaring, de politieke-correctheid wat minder, dus hier zijn beveiligingsbeelden van de daders (www.politie-rotterdam-rijnmond.nl)
Nogmaals: in Nederland met zijn sociale voorzieningen is geen enkel excuus voor dit soort gedrag. Er is slechts een reden: cultuur. Het is diep triest. Dit is dus een voortzetting van de trend aangaande werk voor de openbare ruimte, of de openbare, algemene burger: waar de westerse burger arbeid levert aan de algemene taken, de algemene maatschappij, de moslims er alleen maar van willen profiteren, steken de creolen de openbare ruimte in de brand en plunderen ze die. Overigens slaat dit dus nog steeds op degenen die naar het westen zijn gekomen. In bronland Afrika plunderen ze alles, zodra het gezag wegvalt, alles dat los en vast zit (de Volkskrant, 28-11-2012, door Marnix de Bruyne):
En dat is allemaal niet voor een eigen bloeiend bedrijf:
Het is dus allemaal afgunst, racisme en meer van dat soort kwaadaardigheid, dat in deze mensen schuilt. Niet incidenteel, maar groepsmatig. In Mali is een burgeroorlog aan de gang tussen moslims en Toearegs (berbers) in het Noorden en creolen in het zuiden. De moslims hadden het noordelijke deel veroverd, en in Timboektoe cultuurschatten verwoest - hun hobby. Met steun van Fransen heeft "de regering", bestaande uit creolen uit het zuiden, nu het noorden heroverd. En de creolen oefenen hún hobby uit (de Volkskrant, 31-01-2013, van de buitenlandredactie):
Plunderen. Uit een ander Afrikaans land (CNN.com, 27-03-2013. By Faith Karimi. ):
Plunderen. Naar Westerse cultuur , of site home .
|