Bronnen bij Westerse cultuur: vrijwilligerswerkHet begrip "vrijwilligerswerk" lijkt qua karakter erg op dat van "verenigingen" , en is net als dat te beschouwen als een kenmerkend aspect van de Westerse cultuur. Net als "verenigingen" is het een begrip dat gaat over zaken die buiten de bloedband liggen, en heeft het vaak de doelstelling anderen die geen bloedverwanten zijn te helpen - in zijn meest abstracte geval het helpen van de hele gemeenschap of samenleving. Het is een vervoermiddel van het theoretische begrip "solidariteit". Allemaal begrippen die de familie-clan-etnie organisatie nauwelijks of niet kent - in ieder geval niet buiten de eigen familie-clan-etnie.Ook binnen de westerse cultuur vertoont het verschijnsel het van andere cultuurfactoren bekende patroon: hoe noordelijker en westelijker, hoe meer het voorkomt. En in dit geval is Nederland een van de sterkste landen, zodat we daar ook kunnen beginnen (Volkskrant.nl. 23-07-2008, ANP ):
Juist ja ... Het bericht haalde de krant niet behalve een lullig itempje over bejaarden, wat wel eens zijn oorzaak zou kunnen vinden in het feit dat de Volkskrant graag vermeldt hoe goed de individuele allochtoon het ook wel niet doet als het over "de goede zaken" gaat, maar in dit geval kan dat niet, omdat overbekend is hoe de landelijke cijfers liggen (de uitkomst: zie verderop, negen jaar later (!!!): nul allochtonen, afgerond). Over de waarde ervan (de Volkskrant, 02-11-2010, door Sebastiaan Timmermans):
Eigenlijk ten overvloede. Een speciale vorm van vrijwilligerswerk is datgene voor je eigen buurt (de Volkskrant, 24-11-2010, door Marise Sperling):
Leo Olffers, Marijke van de Tang, Gerrie Lelieveld... het is een blanke zaak. Die daarmee een voorbeeld geven aan allochtone smaldeel:
Dat dus vooral voor zich eigen groep bezig is. Terwijl ze een groot deel van de oorzaak zijn van het probleem:
Rotterdam Pendrecht is ook dramatisch vervallen van een keurige arbeiderswijk tot een allochtonengetto in paar decennnia. En ook zien we nog een aspect van de westerse cultuur: de betere organisatie: men leert in verschillende steden van elkaar:
Ook dat ontbreekt natuurlijk ... De moslim leert alleen van Allah, en de zwarte leert niet (zie Afrika). En nogal plat aspect van het vrijwilligerswerk is de materiële opbrengst (de Volkskrant, 23-12-2010.
Nog al eens opgemerkt: zonder vrijwilligerswerk zou de maatschappij niet kunnen draaien. Een opvallende vorm van vrijwilligerswerk is dat van de massa-actie, zoals deze (Telegraaf.nl, 24-03-2013):
De foto, vermoedelijk gekozen door De Telegraaf omdat hij op voorraad was bij een fotodienst, deed de redactie van deze website inspireren om meer bewijzen van de Londense schoonmaakacties na de rellen 2011 op het internet te zoeken. Hier is een schermafdruk van het resultaat met de zoekterm "cleanup london riots": Op deze zoekactie wordt verderop in het artikel teruggekomen. Nu over naar de niet-westerse vorm van vrijwilligerswerk. Omdat er net als bij "verenigingen" nauwelijks iets is om mee te vergelijken, net als daar het contrast tussen de twee culturen aan de hand van voorbeelden van wat er gebeurt als je mensen uit die culturen naar een westerse en met name de Nederlandse brengt: je krijgt botsingen. Hier wat voorbeelden daarvan (de Volkskrant, 19-02-2002, van een verslaggever):
Overal zijn allochtone vrijwilligers met een lampje te zoeken - de uitdrukking meestal staande voor het feit dat ze er in het geheel niet zijn. Het voorbeeld van de allochtone ouder en school is wat dat betreft al illustratief genoeg: zelfs waar er sprake is van direct eigenbelang, is de allochtonen inbreng en/of bijdrage minimaal. En dan hebben we het dus in eerste instantie alleen over overleg over de eigen kinderen. Speciaal problematisch is dat bij sportclubs, die draaien op niets anders dan vrijwilligerswerk (de Volkskrant, 31-01-2006, door Igor Wijnker ):
Inderdaad. En die allochtone afwezigheid bij het werk voor de club leidt natuurlijk tot spanningen (de Volkskrant, 03-05-2010, van verslaggeefster Ianthe Sahadat):
De autochtonen voelen zich niet minder thuis, ze hebben er natuurlijk gewoon de pest over in dat die allochtonen zich asociaal gedragen: ruzie-maken, de boel verbouwen, en niets doen aan de organisatie. Niet allemaal, maar dat doet er niet toe: het zijn er teveel. Een paar maanden later de definitieve bevestiging (de Volkskrant, 22-10-2010, van verslaggevers Poul Annema en John Wanders):
Als iemand een wethouder Klein (CDA) dit zegt, zijn de opmerkingen van De Mos voor 100 procent waar. Natuurlijk wil men geen echte maatregelen nemen:
Van dit soort dingen is tot nu toe nooit iets gekomen. Vanwege deze houding:
Dat laatste is flagrante onzin: natuurlijk hoeven autochtone voetballers en vrijwilligers niet de verdiepen in allochtonen - die allochtonen moeten gewoon gelijkwaardig meewerken, en als ze uitvreten, ze gewoon eruit gooien. Dat is de enige manier om de verenigingen te laten overleven, want als je uitvreten op zulke schaal laat voortgaan, sterft het sociale vertrouwen bij de anderen. Nog eens een bevestiging uit de mond van een allochtoon en de pen van een rabiaat multiculturalist (Volkskrant.nl, Opinie, 24-10-2008, Pieter Hilhorst en Michiel Zonneveld):
Dat is inderdaad om erg om te lachen: dat het tot het echte-Marokkaan zijn behoort om geen vrijwilligerswerk te doen. Als je tenminste Marokkaan bent, want Nederlanders kunnen daar echt niet om lachen. Die zullen er eerder om huilen. Waar nog een kleinigheid bij komt. Want vrijwilligerswerk is vrijwilligerswerk als het niet betaald wordt - of tegen een kleine onkostenvergoeding gaat. Gratis onderdak valt onder geen van beide. Gratis onderdak is doodgewoon een vorm van betaling. Dit ís dus helemaal geen vrijwilligerswerk, maar betaald werk. Vooralsnog kennelijk de enige manier om Marokkanen in beweging te krijgen, want uit de rest van het artikel blijkt dat de studenten grotendeels of allemaal van Marokkaanse of islamitische afkomst zijn. Die dan kinderen op een islamitische basisschool helpen. Oftewel: dit is een islamitisch hulp-inteeltfeestje, gefinancierd door degenen die de huisvesting verschaffen. En je kan er donder op zeggen dat dat níet van allochtone kant komt. Wat de opmerking van het Marokkaanse kind duidelijk maakt, omdat het een kind is, dat het niet-vrijwilligerswerk doen endemisch is in de Marokkaanse cultuur. Dat is niet iets dat je met een hulpklasje her en der eruit krijgt. Dat duurt vele generaties. Een hoeveelheid tijd die veel te lang is ten opzichte van de ontwrichtende werking die het heeft op de haar omgevende, wel vrijwilligerswerk doende, cultuur. Het zaak van het vrijwilligerswerk is dus in feite al een sluitend bewijs van hoe de aanwezigheid van allochtonen, met hun op familie, clan en etnie gerichte cultuur, het kortschalige netwerk, een onderbreking vormen van het veel langere sociale netwerk van de Nederlandse, westerse maatschappij, met haar gerichtheid op functionele en grootschalige sociale verbanden. Maar nog krasser wordt dit zichtbaar als er materiële zaken in het geding komen - voorbeeld 1 (de Volkskrant, 09-06-2007, column door Aleid Truijens):
Voorbeeld 2 (Volkskrant weblog, 03-07-2006, door Burro Holanda ):
Wat de tweede bron (Burro Holanda is een pseudoniem van een schoolhoofd die over zijn ervaringen op school blogt) laat zien, is wat al stond bij een eerdere weergave van de eerste: de allochtone ouders kunnen dat luttele bedrag ook wel opbrengen, maar die sturen hun geld liever op naar familie in het thuisland, kopen er een huis in het thuisland van, of investeren het in islamitische piramidefondsen. Het is precies het geval van de elkaar stenen doorgevende Trümmerfrauen , waartussen je een enkeling zet die de stenen voor zijn eigen familie, clan of etnie houdt: ze verstoren het proces van de samenwerking zoals blijkt uit de reacties van de overigen in de rij in de eerste bron: 'Dat pikten die tweeverdieners niet. Ze gingen hun goeie geld niet doneren aan aso’s.' Nee, dat pikten de tweeverdieners niet - niet omdat ze het geld niet konden missen, maar omdat ze het principe niet konden missen. Het principe dat iedereen bijdraagt, en dat het hier gaat om bedragen die iedereen kan opbrengen, en die sommigen dus niet willen opbrengen. Omdat ze dat geld liever "uit het doorgeefrijtje" halen, en in eigen clan of etnie stoppen. Nee, dat wordt vrijwel nergens gepikt. Bericht uit de bron van niet-vrijwilligerswerk (de Volkskrant, 27-05-2014, door Marjon Bolwijn en Carlijne Vos):
Een volstrekt onbekend begrip aldaar en in de rest van de niet-westerse wereld: vrijwilligerswerk. Weer een berichtje (de Volkskrant, 03-11-2014, van verslaggever Harmen Bockma):
Een beschaafd land. En hier, toeval, zijn niet-beschaafde inwonenden. En eindelijk een bericht met cijfers (gelderlander.nl, 25-09-2017, door Marco Bouman ):
Het is nog erger dan gedacht: het percentage is lager dan 1. Conclusie: allochtonen zijn onverdund asociaal. Hier nog even de reden waarom (GeenStijl.nl, 25-09-2017, door Zentgraaff ):
Afgekort: het zijn asociale barbaren. De reden dat hun thuislanden en -culturen zo arm zijn. Dacht u dat het zo wel duidelijk is en dat het niet erger kon? De Volkskrant , de omvolkings- en allochtonenkrant, vond het nodig om het toch te proberen (de Volkskrant, 04-01-2021, door Esseline van de Sande en Razan Damlakhi):
U geloof het niet, hè ... Omdat Nederlanders sociaal zijn, discrimineren ze allochtonen omdat die asociaal zijn. Welke contradictie natuurlijk onvermijdelijk leidt naar leugens. Zoals dat 'vele getalenteerde personen aan het lijntje houdt'. Waarmee natuurlijk deze ... :
... nog goordere leugen bedoeld wordt. En wat vindt u van deze:
Je krijgt er de behoefte van om er op te gaan losslaan, op de mensen die dit soort dingen zeggen. Dat mag niet en doen we dus niet, maar ondertusen is de afkeer en haat leidende tot een etnische burgerorloog weer aan twee kanten leuk opgeschroefd . Naar Westerse cultuur , of site home ·.
|