Allochtone evenredigheid: de televisie
| 19 jan.2007 |
Een zeer pregnant voorbeeld van de allochtone evenredigheiddiscussie is die
met betrekking tot de televisie. In feite was er tot voor kort geen
discussie, want de allochtonen hadden hun televisie, via de schotel, en de
autochtonen de hunne, de Nederlandse televisie. Daarop zijn ruim genoeg
allochtonen te zien om het iedereen duidelijk te maken dat er een
aanzienlijke allochtone minderheid is in Nederland, tot aan
journaalpresentatoren aan toe.
Er was dus eigenlijk geen probleem tot men vanuit omroepkringen zelf,
waarschijnlijk van binnenuit opgestookt door politiek-correcte politici, of
anders uit een politiek-correcte inborst zelf, er een punt van werd gemaakt,
te beginnen met de KRO, maar zo snel nagevolgd dat vooroverleg voor de hand
ligt:
De Volkskrant, 11-10-2006, door Jean-Pierre Geelen
KRO zoekt de gekleurde medemens
Foto-onderschrift: Geen kleur te zien: Marcel Vanthilt en Anita Witzier in
Tien voor taal.
We hadden al zo’n vermoeden, maar het is nu ook wetenschappelijk bewezen: er
valt geen neger of andere gekleurde medemens te bespeuren in de programma’s van
de KRO. Communicatiewetenschapper Irene Costera Meijer, die de afgelopen jaren
onder meer het NOS Journaal en de VPRO kritisch onder de loep nam, was
onlangs te gast bij de Programma Advies Raad van de KRO. Daar kwam ze met
‘overtuigende bewijzen’, zo onthult KRO-directeur Ton Verlind op zijn weblog:
‘De KRO is tot in alle poriën een witte organisatie’. Op de 349 medewerkers
hebben er welgeteld 5 een allochtone achtergrond.
Afgezien van Spoorloos, waarin nog wel eens een
gekleurde Nederlander met familie in verre oorden wil opduiken, is de
programmering van de KRO vlekkeloos wit. Verlind: ‘Wie naar Memories
kijkt, moet de indruk hebben dat gekleurde Nederlanders nimmer op zoek zijn naar
een verloren liefde. Zwarte wonderen lijken niet te bestaan.’
Omdat ‘de Nederlandse televisie er de komende tijd alleen
maar boeiender op wordt’ als die gaat verkleuren, gaat de omroep, zo meldt
Verlind, vanaf nu ‘alles op alles zetten’ om de programmering van de KRO een
betere afspiegeling te laten zijn van de huidige samenleving. ‘Er zal dus
ongetwijfeld een kleurtje komen in Memories, Tien voor Taal,
Wonderen Bestaan en noem al die prachtprogramma’s maar op.’
Volgens Verlind is de KRO niet de enige omroep waar
allochtonen zelden zijn te vinden. Maar had de omroep er werkelijk een
wetenschapper voor nodig om, nu pas, tot deze conclusie te komen?
Een woordvoerster van de KRO laat weten dat het al eerder het
streven van de omroep was: ‘In 2000 formuleerde de KRO al hoofddoelstellingen.
Een van de subthema’s daarbij was aandacht voor de multiculturele samenleving.
De andere thema’s vergden alleen al onze aandacht. Nu de Publieke Omroep ook als
centrale beleidsdoelstelling het bereiken van meer allochtonen heeft genoemd,
wil de KRO er graag als eerste op inhaken.’
De Volkskrant, 22-12-2006.
Publieke omroep: meer allochtonen op televisie
Het beeld op tv moet multicultureler worden, vindt de Publieke Omroep. Daarom
gaan de omroepen volgend jaar een beter beeld van de multiculturele samenleving
geven. Er zullen meer allochtonen meedoen aan programma’s of in het publiek
zitten.
‘Alle omroepen waren het erover eens dat we een duidelijker
beeld van de multiculturele samenleving moeten geven, maar het kwam er niet van.
Daarom hebben we een aantal actiepunten opgesteld met richtlijnen. We willen het
uit de vrijblijvendheid halen’, aldus een woordvoerder van Publieke Omroep
donderdag.
De concrete acties zijn onder meer dat in het
NCRV-advocatenserie Keyzer & De Boer zeven van de zestien afleveringen
een casus moeten hebben die gerelateerd is aan et de multiculturele samenleving.
In Schepper & Co (NCRV) moet 10 procent van de gasten afkomstig zijn uit
een culturele minderheid. Het EO-programma Love Match streeft ernaar dat
15 procent van de kandidaten van allochtone afkomst is. Bij Bubma (TROS)
moet minstens één van de acht kinderen van een ander continent komen.
In oktober meldde de KRO al dat ze de programmering
allochtoner wil maken. ‘Wie naar Memories kijkt, moet de indruk hebben dat
gekleurde Nederlanders nimmer op zoek zijn naar een verloren liefde. Zwarte
wonderen lijken niet te bestaan’, schreef directeur Ton Verlind op zijn weblog.
De Volkskrant, 23-12-2006, door Wilco Dekker
Meer allochtonen op televisie?
De Publieke Omroep wil door concrete actiepunten met richtlijnen meer
allochtonen op televisie krijgen. Goed plan?
Angela Esajas, presentatrice van Z@ppSport:
‘Het was me nooit zo opgevallen, want ik kijk niet in kleur. Maar nu het zo in
het nieuws is, inderdaad: het is hier net niet helemaal alleen maar blank, blond
en blauwe ogen. Ik wil wel meer donkere collega’s, of gele. Leuk! Maar ze moeten
wel wat kunnen.’
Job Gosschalk, directeur Kemna Casting, dat veel acteurs en actrices voor
televisie levert.
‘Als ze er écht werk van willen maken, dan moeten ze uitzoeken waarom zo weinig
allochtonen kiezen voor de toneelscholen. Kijk, wij vinden altijd wel iemand. We
zijn nu bezig met een Palestijnse activist, maar een Libische dwerg met
lesbische neigingen vinden we ook. Je moet het stimuleren aan de basis.
Excuusnegers? Die heb je altijd gehad, en die zul je altijd houden.’
‘Shocklog’ GeenStijl:
‘De Kultuurkamer van de Publieke Omroep heeft gesproken. Er is veels te veel WIT
op de StaatsTelevisie. Buitenhof, NOVA, De Leugen Regeert,
allemaal blanke bolwerken. Terwijl de commercialo’s aan de haal gaan met
maatschappelijk verantwoorde titels als Kluners uit Kenia en Groeten
uit de Rimboe blijven ze daar op het Mediapark te 035 de boot naar Takki
Takki Oerwoud maar missen.’
Carel Kuyl, hoofdredacteur Nova:
‘Ook in mijn vorige baan, als programmaleider van de NPS, heb ik me al het snot
voor de ogen gewerkt voor meer allochtonen, maar zie ze maar eens te vinden. Ik
kom geregeld op journalistenscholen en je moet ze echt met een lantaarntje
zoeken. Ouders van allochtonen zien hun kinderen ook liever arts of advocaat
worden dan journalist; dat zijn megafoons van de machthebbers. Hoeveel
allochtonen er bij Nova werken? Minder dan vijf van de zestig. Te weinig
ja, maar de buitenwacht onderschat hoe lastig het is.’
GeenStijl:
‘Uw opdracht: bedenk een FORMAT voor een nieuw multicultureel televisieprogramma
voor Nederland 1, 2 of 3. We geven al een klein voorzetje (Tobbedansen met
Vietnamezen. Nieuwjaarsduiken met Negers, Pauw & Bosjesman) maar de
mogelijkheden zijn legio.’
Job Gosschalk:
‘Onderweg naar morgen van BNN is een goed voorbeeld. Voor jongeren, door
jongeren en met een goede afspiegeling van de maatschappij. Het moet natuurlijk
zijn, we gaan geen Marokkaanse kindertjes casten voor een serie over Oud-Zuid.
Ik hoop niet dat we nu allemaal programma’s krijgen over eerwraak en
uithuwelijken.’
De advocatenserie Keyzer & De Boer moet straks in zeven van de zestien
afleveringen een casus hebben die gerelateerd is aan de multiculturele
samenleving; Een woordvoerder van de NRCV:
‘Er komt volgend jaar een allochtone acteur bij in Keyzer & De Boer. Maar
dat was al besloten voor dit plan.’
Minstens een van de acht kinderen in Bumba moet straks van een ander
continent komen; een woordvoerder van de TROS:
‘Verbazend, want er zitten al heel veel buitenlandse kindertjes in. Dat hadden
we juist als voorbeeld aan de Publieke Omroep doorgegeven. Een misverstand,
waarschijnlijk.’
De Volkskrant, 03-01-2007, Ugur Pekdemir (Tilburg)
Multi-culturele televisie
De Nederlandse tv geeft geen goed beeld van de samenleving, bleek uit een
rapport van de universiteit van Leuven en Nijmegen. Etnische minderheden zijn
ondervertegenwoordigd op televisie. De omroepen streven dit jaar naar een
waarheidsgetrouwer beeld van de multiculturele samenleving. Zo zullen de kijkers
kennis kunnen maken met een arts van Turkse origine bij een programma à la
Vinger aan de pols. Nieuwe generaties worden vertegenwoordigd door diverse
beroepsgeroepen . Deze succesvolle mensen worden te weinig podia geboden omdat
ze geen ‘probleemgeval’ zijn. Tot nu toe gaat de aandacht naar negatieve
aspecten van integratie. De omroepen kunnen het tij keren en het sjabloondenken
doorbreken. Het brengt nuance in de beeldvorming en laat zien dat samenlevingen
in vele vormen en varianten bestaan.
Red.: Waarom men dit soort dingen vindt, wordt
gewoonlijk zorgvuldig buiten de beschouwingen gelaten. Maar nu hebben we,
natuurlijk op een plaats waar men er niet op verdacht was, toch een expliciete
formulering kunnen vinden:
De Volkskrant, 09-10-2007, door Willem Beusekamp en Marcel van
Lieshout
Dinsdagprofiel | Prem Radhakishun
De andere kant van ‘het zwarte breekijzer’
Zijn trouwe kijkersschare is meer dan gehalveerd. De voormalige advocaat blaakt
onverminderd van zelfvertrouwen. ‘Ik zit gebeiteld.’
... Prem zal het voortaan uitsluitend moeten hebben van
zijn media-optredens. En die doet hij goed, tot volle tevredenheid van de
NPS, die hem in stelling brengt ten behoeve van allochtone kijkers, die ook
belasting betalen voor het in stand houden van de publieke omroep en
derhalve programma’s verdienen waarbij ze zich thuis voelen. Te vergelijken
met De Meiden van Halal en Raymann is laat, ook NPS.
Dit beleid werpt zijn vruchten af. Surinamers en Marokkanen –
Turken niet of nauwelijks – stemmen massaal af op deze programma’s en met
name Prem heeft al lang de status bereikt van Bekende Nederlander. Hij wordt
op handen gedragen door kijkers die in hem ‘het zwarte breekijzer’
herkennen, eindelijk ook eens een allochtoon-met-een-grote-bek. Onbekenden
klampen hem aan op straat, jonge ‘kut-Marokkanen’ (Prem zegt het gewoon in
hun gezicht) hebben ontzag voor hem. ...
Red.: Daar staat het thuis: de allochtonen moeten zich
thuis voelen, met behulp van een allochtoons gezicht. Maar, en daarom zegt
men het normaliter niet: hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een autochtoon.
Dus waar de allochtoon zich niet thuis voelt bij autochtonen op teelvisie,
voelt de autochtoon zich niet thuis bij allochtonen op televisie. (noot:
zoveel respect heeft Prem weer niet bij Marokkanen, dat hij twee keer door
groepjes gemolesteerd is)
De strijd om vertegenwoordiging is er dus keihard één om
thuis-voelen. En dan is de uitkomst simpel: Marokkanen hebben een thuisland,
waar ze zich thuis kunnen voelen met alleen Marokkanen op tv, Surinamers
hebben een thuisland waar ze zich thuis kunnen voelen met alle Surinamers op
tv, en Nederlanders hebben recht op hun thuisland, waar ze zich thuis kunnen
voelen met (voornamelijk) Nederlanders op tv.
Je hoeft dit aan de Nederlanders uit te leggen, om ze dit te laten
beseffen - dat snappen ze uit zichzelf ook wel:
Uit: VARA TV Magazine, nr. 51/52-2006.
TV-poll 2006 ...
Even degenen die het op dit moment wel mooi vinden er vanaf trekkend, is de
groep die het dus teveel vindt al twee keer zo groot als degene die het te
weinig vindt. En je mag veilig aannemen dat onder die tweede groep veel
allochtonen zijn, hetgeen de cijfers voor autochtonen nog een stuk schever
maakt. Oftewel: Nederlanders vinden dus dat er al ruim te veel allochtonen op
televisie zijn!
Desondanks gaat de campagne vanuit politiek-correcte hoek, en
natuurlijk de allochtonen, onverminderd door:
De Volkskrant, 16-04-2007, rubriek Televisie door Wim de Jong
Assimilatie-tv
Tussentitel: ‘Ik heb een ongelooflijke hoop voor de toekomst gekregen’
Jawel, Hilversum begint nu toch ook echt de allochtonen te ontdekken. Wat zullen
die blij zijn. Als typische assimilatie-tv hebben we inmiddels PREMTime,
Ab & Sal, Boter, kaas & eieren, Eten bij de buren en sinds
dit weekeinde ook Het Nieuwe Lagerhuis. In al die programma’s wordt
onderzocht of de Surinamers, Turken, Marokkanen en Antillianen er in Nederland
ondertussen al zo’n beetje bij willen horen.
Als ze ooit voor dat Hilversumse inburgerexamen slagen, komen
ze over een jaar of tien misschien in aanmerking voor een rol in een tv-show,
voor iets Boer zoekt vrouw-achtigs en voor al die andere A-programma’s
als Lingo en Lotto Weekend Miljonairs, waarin nu vrijwel alleen
witte leden van de vaderlandse tv-familie welkom zijn. Ondertussen moeten onze
gekleurde aspirant-Nederlanders een beetje tv-stigmatisering maar voor lief
nemen, want eng blijven ze natuurlijk.
In Boter, kaas & eieren (RVU) werd zaterdag als te
doen gebruikelijk weer alle kanten op gepolariseerd over de vraag waarom zwart
en wit niet dichter tot elkaar kunnen komen. Ronald Sörensen van Leefbaar
Rotterdam was dit keer namens het blanke deel van onze beschaving te gast. Hij
verklaarde het werkloosheidsprobleem onder allochtone jongeren door erop te
wijzen dat Marokkanen zich allemaal ziek melden bij hun baas tijdens ramadan:
geen wonder dus dat verstandige werkgevers hen massaal discrimineren.
Eten bij de buren van de NMO is allo-tv die zo door
Koot & Bie zou kunnen zijn verzonnen. Een wit gezinnetje uit Weert was in de
aflevering van zaterdag voor het eerst in zijn leven te gast bij een Marokkaans
stel uit dezelfde plaats. Nadat de vredespijp was gerookt in de vorm van een
maaltje couscous met Weertse tiramisu als toetje, haalden de families Omtezguine
en Le Clerq letterlijk een groot vragenbord tevoorschijn om interculturele
toenadering tot elkaar te zoeken: waarom krijg je geen lepel bij de couscous,
geloven jullie in de hemel en de hel, maken jullie weleens een dansje,
enzovoort. Keurig door beide stellen in het Limburgs opgelezen en beantwoord.
In Het Nieuwe Lagerhuis (VARA) zitten de
aspirant-Nederlanders in de banken tegenover de witte Nederlanders en moeten ze
bewijzen dat ze (bijna) hetzelfde denken over kwesties als graaizucht in het
bedrijfsleven, de kernbewapening van Iran en orgaandonatie. Uitkomst, in de
woorden van jurylid Wouke van Scherrenburg: ‘Ik heb een ongelooflijke hoop voor
de toekomst gekregen.’
Red.: Achtereenvolgens een pleidooi voor veel meer
allochtonen op TV, een klacht over alle programma's waar geen allochtonen in
te zien zijn, een citaat waaruit moet blijken dat de integratieproblemen de
schuld zijn van de autochtonen, en tenslotte een applaus voor Het Nieuwe
Lagerhuis, waarin de allochtone evenredigheid wordt verzekerd door de
ene helft van het publiekspanel autochtoon, en de ander helft allochtoon te
maken. Er zijn tenslotte autochtonen en allochtonen, en dan is het eerlijk
om ieder de helft te geven, toch? Gezien de rest van de recensie
ongetwijfeld hetzelfde wat Wim de Jong als ideaal voor ogen heeft voor de
rest van de televisie.
Uit:
De Volkskrant, 01-10-2007, tv-recensie door Wim de Jong
Eenzame moslim
Tussentitel: De altijd swingende presentator Cees Grimbergen
... Maar goed, in De leugen regeert begrijp je wel wat
journalisten er te zoeken hebben. Dat was zaterdag minder duidelijk in
Rondom Tien, waar Chris Rutenfrans van de Volkskrant en Max van
Weezel van
Vrij Nederland de opinieleiders werden geacht te zijn in een
groepsdiscussie over de kwestie hoe islamitisch Nederland over een halve
eeuw is. Zij konden die rol niet waarmaken, maar het viel ze ook moeilijk
aan te rekenen bij een zo weids gedefinieerd en ook heikel thema. De altijd
swingende, door zijn heupen zakkende, grimassen trekkende presentator Cees
Grimbergen acteerde non-verbaal weliswaar weer voortreffelijk dat er in zijn
NCRV-programma op het scherp van de snede werd gedebatteerd over
hoofddoekjes, radicalisering en zwarte scholen. Maar de werkelijkheid was
dat er in de zaal in Felix Meritis een groep blanken bij elkaar zat die niet
voor elkaar onder wilden doen in redelijkheid en behoedzaamheid.
... Eens te meer omdat er voor Rondom Tien zegge en schrijve één
(1!) eenzame moslim was uitgenodigd om een beetje tegenwicht aan al die
witte ontreddering te bieden. Eén! En dan moet je dus weten dat alle
publieke omroepen net een brief van hun Raad van Bestuur hebben ontvangen
waarin ze worden gemaand multicultureler te worden. Eén! Uitgerekend in een
uitzending óver allochtonen!
Red.: Weer een pleidooi door Wim de Jong voor meer
moslims op televisie, en dit lijkt zowaar enig hout te snijden. Tot je gaat
nadenken. Want het aantal geïnterviewden was op zijn hoogst iets van twaalf
tot vijftien, en er waren drie of vier hoofdgasten, waaronder de genoemden
en die ene moslima. Is dat te weinig? Kijken we naar de Nederlandse
bevolkingsamenstelling, dan praten we over ongeveer 1 miljoen moslims, op
een totaal van zestien - één op de vijftien dus. En hoeveel discussianten
waren er in Rondom Tien? Juist: maximaal vijftien. Wat is dan een
onevenredig aantal moslims? Precies: één!
Kortom: Rondom Tien had een evenredig aantal moslims
uitgenodigd.
Daar komt nog een argumenten bij: wie meer dan twee van dit
soort uitzendingen gezien heft, weet dat als je meer dan één moslim
uitnodigt, je dan meer dan één keer hetzelfde hoort: het is de schuld van de
autochtonen, en wij worden gediscrimineerd. Precies hetgeen deze moslima ook
verkondigde. Daarvoor is echt geen tweede moslimdiscussiant nodig.
De ergste politiek-correcten, zie Carel Kuyl, en de allochtonen zijn het dus
eens. Verrassend was dat bij de redactie van de Volkskrant, toch een
sterk politiek-correct bolwerk, nog wel enig gezond verstand was overgebleven:
De Volkskrant, 22-12-2006, hoofdredactioneel commentaar
Geen excuus-allochtonen
Als straks in een aflevering van de advocatenserie Keyzer & De Boer een
geval van eerwraak in een Turkse familie opduikt, of vrouwenmishandeling in het
Marokkaanse milieu, zijn die verhalen niet ontsproten aan de scenarioschrijver,
maar zijn ze het resultaat van de jongste richtlijnen van de Raad van Bestuur
van de Publieke Omroep.
De programma’s van de drie publieke netten zijn nu volgens de
leiding van de omroep veel ‘te wit’. Teneinde te bereiken dat Nederland 1, 2 en
3 meer allochtone kijkers trekken en een betere afspiegeling van de samenleving
vormen, zijn er quota vastgesteld voor een reeks programma’s. Een plan dat is
bedacht met de beste bedoelingen, maar daarom niet minder een slecht plan.
Het is de taak van de omroep programma’s te maken voor een zo
breed mogelijk publiek, allochtonen niet uitgezonderd. Het is een feit dat
inmiddels 10 procent van de Nederlandse bevolking van allochtone afkomst is. Het
kan in dat opzicht geen kwaad als het programmabeleid meer dan tot nu toe
probeert recht te doen aan de multiculturele samenleving. Dat is iets anders dan
de multiculturele samenleving nadrukkelijker dan nu te verheffen tot
programmaonderwerp. Uiteindelijk is de integratie van minderheden er meer bij
gebaat wanneer het even vanzelfsprekend is dat een allochtoon zijn mening over
de kabinetsformatie geeft als een autochtoon.
Daarbij dient het echter te blijven. Voorschriften voor de
inhoud van programma’s zijn dodelijk voor de creativiteit en de kwaliteit en
zullen slechts leiden tot een parade van excuus-allochtonen. De kans bestaat dat
dan zowel autochtone als allochtone kijkers worden weggejaagd. Op deze manier
worden bovendien allochtonen dan ook nog eens blijvend als aparte categorie
behandeld.
Niet doen dus.
Red.: Naast deze argumenten, is er nog een
belangrijke: tussen de diverse allochtone etniën onderling is de band nog minder
dan tussen een specifieke etnie en de autochtonen: Marokkanen willen beslist
niet in hetzelfde jeugdhonk of vereniging met Surinamers, en omgekeerd en met de
andere groepen natuurlijk. Daar waar autochtonen wel geduld worden . Besteed je
dus een min of meer evenredige portie aan alle allochtone groepen, betekent het
op den duur dat bijna niemand zich meer herkend voelt.
Een tweede realiteitspunt: De allochtonen hebben natuurlijk
allang hun eigen televisie, via de schotel. En er is aanbod genoeg, zie
onderstaande bron:
Uit: De Volkskrant, 11-10-2006, door Ger Post
Orde in de chaos van Turkse tv-zenders
Ron van der Heiden (38) en de broers Hakan (40) en Volkan (38) Korkmaz geven
vanaf 4 december een Turkstalige tv-gids uit, voor alle Turken in West-Europa.
Hakan Korkmaz, een van de initiatiefnemers van de televisiegids Tüm
TV, bladert door de programmagegevens in het proefexemplaar en somt op: 'Het
begint bij de grote commerciële zenders, dan de publieke omroepen, de
nieuwszenders, sportkanalen, themazenders, filmkanalen, muziekzenders en de
regionale zenders: Wat hij maar wil zeggen: een Turk met een schotel heeft veel
om uit te kiezen. In Tüm TV
staan in totaal 41 Turkse zenders. Korkmaz: 'En dat is een selectie, want we
hebben ze niet allemaal in het blad opgenomen. Er zijn wel honderd Turkse
zenders:
Dat hij en zijn broer Volkan het idee kregen voor een tv-gids
speciaal voor Turken, is dan ook niet verwonderlijk. Bovendien: 'Turken kijken
heel veel tv: ...
Hakan Korkmaz valt hem bij: 'Als we dit blad niet zouden
maken, zou de integratie echt niet sneller gaan. De mensen blijven toch naar de
Turkse televisie kijken.'
Red.: Kan het duidelijker?: Turken hebben helemaal
geen behoefte aan Turken op de Nederlandse televisie, want Turken kijken niet
naar de Nederlandse televisie, maar naar hun eigen, Turkse, televisie. En het
sterke verlangen dat Turken kennelijk hebben naar het kijken naar hun eigen
mensen, is voor Nederlanders vast niet veel minder.
Nog concreter: de schotel is een perfecte multiculturele
televisie: van iedere cultuur zijn er vertegenwoordigers, en vaak meerdere, te
vinden.
Dus wat is het netto-effect van meer Turken, meer
allochtonen, op televisie: dat je niet meer kan kiezen tussen Turkse en
Nederlandse kanalen, maar tussen Turkse en Turks-Nederlandse kanalen. Dus netto
neemt de multiculturaliteit af, met de toename van de hoeveelheid allochtonen op
televisie.
Addendum mrt. 2007:
De Volkskrant, 28-02-2007, door Wilco Dekker
Allochtonen kijken liever naar GTST
De publieke omroep is niet populair bij allochtonen. Van de Turken, Marokkanen,
Surinamers en Antillianen kijkt 39 procent nooit naar Nederland 1, 2 of 3. Dat
blijkt uit onderzoek onder 2400 allochtonen van Foquz Etnomarketing. Commerciële
zenders boeien allochtonen wel. Daar wordt door 45 procent dagelijks langer dan
een uur naar gekeken, tegen slechts 8 procent bij de publieke netten. RTL 4 is
de best bekeken zender onder Surinamers, Marokkanen en Antillianen. Turken
kijken het liefst naar SBS 6.
De publieke omroep trok eind vorig jaar zelf al aan de bel om
de programma’s minder ‘wit’ te maken. Maar volgens onderzoeker Jorge Cuartas van
Foquz, die regelmatig het mediagedrag van de vier allochtone groepen onderzoekt,
is de situatie nog dramatischer dan de publieke omroep denkt. ‘Ongeveer 40
procent van deze groepen kijkt nooit naar de publieke omroepen. Dat is nogal
wat. Allochtonen willen zich herkennen in de programma’s, en dat gebeurt
blijkbaar niet op Nederland 1, 2 en 3.’
Volgens Cuartas is Goede Tijden, Slechte Tijden sinds
jaar en dag het favoriete programma van allochtonen. ‘Ik zie het zelf nooit,
maar ik heb begrepen dat er een vaste rol is voor een Surinaams gezin. Dat is
een heel natuurlijke manier. Allochtonen willen hun belevingswereld terugzien.
Programma’s specifiek voor allochtonen werken daarom niet.’
De publieke omroep erkent het probleem. Een onafhankelijk
bureau moet voor de zomer onderzoek doen. Kosten: 1,5 miljoen euro. Een van de
al bekende voorstellen is de afspraak dat de advocatenserie Keyzer & De Boer
geregeld een casus heeft uit de multiculturele samenleving. Werkt niet, denkt
Cuartas. ‘Te geforceerd. Dat hebben mensen door. Programma’s moeten een goede
afspiegeling van de samenleving geven. Zo wordt het RTL Nieuws beter
bekeken omdat er geregeld allochtonen in voorkomen, bij straatinterviews en zo.
In het
NOS Journaal zie je alleen allochtonen als er een probleem is. Ongewild
natuurlijk, maar allochtonen haken wel af.’
Red.: Eerst een correctie: bij de commerciële televisie is
absoluut geen allochtoon meer te zien dan bij de publieke omroep. Allochtonen
kijken nar de commerciëlen, omdat de commerciëlen de simpelste programma's
hebben - laag opgeleiden kijken ook met grote voorkeur naar de commerciëlen. Dat
de allochtonen dat ook doen, is doodgewoon het gevolg van het feit dat ze ook
veelal laagopgeleid zijn.
Met deze aanvulling, onderschrijft dit artikel volledig het
al door de redactie gestelde. En bewijst het dat het aanpassen van de publieke
omroep aan de wensen van de allochtonen tegen de doelstelling van de publiek
omroep ingaat.
Nog een bevestiging:
Uit:
De Volkskrant, 05-04-2008, door Jean-Pierre Geelen
Wereld van alto’s, ano’s en vago’s
Vijftien jaar was Katja de Bruin eindredactrice van de jeugdrubriek
Achterwerk, van de VPRO-gids. Over haar ervaringen schreef ze een boek.
‘Elke Marokkaanse achternaam werd door mij juichend binnengehaald.’
‘Ik ben een meisje van 11. Ik heb nogal last van liefde. Niet dat ik geen leuke
jongen kan vinden. Die heb ik al. Maar mijn ouders die er steeds over praten. De
ergste vraag is: Heb je ook gezoend? Dat haat ik.’ ...
Ze weet het: haar verzamelde brieven zijn niet representatief
voor de hele jeugd: dit zijn overwegend keurig nette VPRO-kindjes. Blank, goed
verdienende ouders in keurige buurten, en allemaal op vioolles. Maar toch: ‘Er
zijn ook andere kinderen, die de VPRO-gids wekelijks snel bij de Albert Heijn
doorbladerden.’ En omdat de rubriek nogal eens wordt gebruikt in het onderwijs,
ontving De Bruin ook brieven van buiten de eigen bloedgroep. De Bruin: ‘Elke
Marokkaanse achternaam werd door mij juichend binnengehaald.’ ...
Red.: Ander criterium: kijk eens naar het publiek in
de studio, bijvoorbeeld bij Paul de Leeuw: geen allochtoon te bekennen.
Maar de campagne gaat gewoon door:
Uit: VARA TV Magazine, nr. 34-2007, door Minou op den Velde
Kleuren-televisie
Tijdens Bimbo's en Boerka's discussiëren Jeroen Pauw en de Meiden van
Halal over de multiculturele samenleving. Waarom zien we altijd dezelfde
allochtonen op tv?
...
Frans Jennekens projectleider multicultureel, NPS .
'De publieke omroepen pakken diversiteit te weinig op. De VARA is er bewust mee
bezig, met Kassa 3, en bij Pauw & Witteman worden de gasten
diverser. Maar waarom zie ik in DWDD bijna nooit een moslim, tenzij het
over een probleem gaat? Je maakt me toch niet wijs dat 1,7 miljoen allochtonen
niet voldoende cultureel actief zijn? De TROS en de EO doen overigens helemaal
niets op dit gebied. De omroepen hebben allemaal witte, oudere leden en willen
zich volgens de wet herkenbaar voor hen profileren.' 'Wij steken nu onze nek uit
met het programma van Ab en Sal, die orthodoxe moslimjongens. We krijgen de hele
PVV over ons heen, die het schandalig vindt dat wij salafisten een podium geven.
Maar: bel je ook wel met allochtonen zelf?'
Esmaa Alariachi De Meiden van Halal.
'Allochtone geïnterviewden zijn er best veel, in vergelijking met een paar jaar
geleden. De mensen die toen een microfoon onder hun neus kregen, waren
hangjongeren die een taal uitsloegen waar de meerderheid van de allochtonen het
niet mee eens was. Dan zat ik me te ergeren.'
'Er is al veel verbeterd, maar de televisie is nog geen
afspiegeling van de samenleving. Meestal wordt aan allochtonen gevraagd iets te
verdedigen, als het gaat om een onderwerp uit de allochtonenhoek. Daardoor
hebben ze er vaak geen behoefte aan om op tv te komen. Daarnaast worden veel
allochtonen vaak niet gezien als volwaardige gesprekspartner. Heb jij ooit een
Turkse of Marokkaanse auto-expert, arts of kok op tv gezien?'
Herman Heijer eindredacteur 'Pauw & Witteman'
'We vinden vaak dat we te weinig allochtonen en vrouwen hebben. We maken bij
iedereen dezelfde afweging: is-ie goed, flamboyant, heeft-ie spannende verhalen?
Bij die afweging kom je kwantitatief meer autochtonen tegen.'
'Als we allochtonen in de uitzending hebben, hangt dat vaak
samen met het multiculturele debat. Ik denk ook wel eens: goh, als we het over
de ruimtevaart hebben, hebben we nooit eens een allochtoon. Het is misschien
flauw maar autochtonen zitten veel op posities die interessant zijn voor een
praatprogramma. Als het gaat om leidende figuren die een debat bepalen, kom je
weinig allochtonen tegen - tenzij het over een multicultureel onderwerp gaat.'
Red.: De laatste opmerkingen geven de oersimpele
reden: allochtonen lopen maatschappelijk achter, zitten weinig in hogere banen
en dus ook meningsvormende posities, en zijn dus, net als autochtonen uit de
gewone klassen, veel minder op televisie - iets dat Halal-heks Esmaa natuurlijk
even ontgaan is. Desalniettemin gaat het gejammer van met name de NPS-mensen
door. Ontzettend fout - en eigenlijk racistisch.
Hier nog wat eisen vanuit allochtone hoek:
Uit: VARA TV Magazine, nr. 41-2007, door Eric van Onna
Buis & Haard
Clark Accord
Clark Accord (Paramaribo, 6 maart 1961) is schrijver/publicist/columnist |
Opleiding: verpleegkundige A en make-up artist.
...
Sowieso laat de tv niet zien hoe de wereld in elkaar zit. Als ik hier mensen uit
het buitenland over de vloer heb en ze kijken tv dan hoor ik ze zeggen: 'Hé, als
ik op straat loop en ik kijk daarna tv dan lijken dat twee verschillenden
werelden. Het straatbeeld is gekleurd en op tv is alles wit'. Kijk naar de
Engelse of Duitse tv, daar is het veel gekleurder dan hier. En dan hoor ik
mensen zeggen: ze zijn er niet, de gekleurde presentatoren. Onzin! ...
Pauw en Witteman zijn erg goed, maar ik vind er bij hun ook
een sterke voor ingenomenheid uit spreken. Dat hebben allebei die mannen. En ook
zij zijn natuurlijk weer ze zoveelste witte mannelijke talkshowhosts tussen de
40 en 60 jaar. De maatschappij verandert, maar de tv verandert niet mee.
Red.: Oftewel: dat er niet meer gekleurde (maar
bedoeld wordt natuurlijk: Surinaamse) presentatoren zijn, is discriminatie. Ten
eerste: in de popmuziek enzo, speciaal rap en dergelijke, zijn gekleurden zwaar
oververtegenwoordigd - kortom: iedere kleur heeft zo z'n stiel. Bovendien is er
een journaallezeres van Surinaamse huize, die haar werk doet ondanks het feit
dat ze een Surinaams spraakgebrek heeft in het niet kunnen uitspreken van de
medeklinker "z" - een duidelijke geval van positieve discriminatie. En een geval
van ruime oververtegenwoordiging. De vergelijking met het straatbeeld is
hetzelfde als een vergelijking met de Bijlmer of Paramaribo: het
Amsterdamse straatbeeld (want natuurlijk gaat het daar over, niet dat van
Apeldoorn) is totaal onrepresentatief voor Nederland.
Maar Clark hoeft niet meer te zeuren, zijn wensen worden verhoord:
Uit: De Volkskrant, 18-04-2008, door Maud Effting
‘Balkenende? Zelfs die is welkom’
Rapper Ali B (26) krijgt vanavond zijn eigen talkshow: De flat van Ali B. Hij
ontvangt zijn gasten in een huiskamer die hij zelf heeft ingericht, met foto’s
van koningin Beatrix en de koning van Marokko aan de muur. In de eerste
uitzending zijn onder anderen Annemarie Jorritsma, K1-kampioen Remy Bonjasky,
George Baker en drie Idols-finalisten te gast.
Jij dacht: ik ga ook maar eens interviewen?
‘Nee, ik dacht: ik wil leuke tv maken en wat is daarvoor nodig? Ik ben de
afgelopen jaren heel vaak gevraagd voor tv-programma’s, maar dit was de eerste
keer dat ik het helemaal van A tot Z zelf kon ontwikkelen. En ik ga interviewen,
ja. Ik bedenk alle vragen zelf. Ik zeg precies wat in me opkomt. Maar het is
geen programma waarbij gasten het gevoel hebben dat ze op hun hoede moeten
zijn.’
...
In je programma behandel je actuele onderwerpen. Volg je de politiek een
beetje?
‘Ja en nee. Ik weet er meer van dan mijn vrienden. Maar ik laat me niet
meeslepen door al dat gemierenneuk.’
Hoe bedoel je?
‘Er zijn toch meer dingen in het leven dan het land besturen? Maar ik weet heus
wel wie wie is. Ik ken alle ministers en ik weet van welke partij ze zijn. Dat
is al een hele stap in vergelijking met de mensen met wie ik chill. Zij weten
nét wie de premier is.’
Zou je Balkenende te gast willen hebben?
‘Hij is welkom. Ik heb niet op zijn partij gestemd, maar ik heb wel een goed
gevoel bij zo iemand. Hij is geen onruststoker.’
De vorige keer dat je hem zag was bij Pauw & Witteman. Toen vergeleek je
Balkenende in een rap met een wc-meid en zei je dat hij voor de rest een relaxte
gozer was. Naderhand kreeg je heel veel kritiek omdat je hem met ‘jij’ en ‘jou’
had aangesproken.
‘Dat was een verkeerde inschatting. In Nederland worden er continu grappen
gemaakt over Balkenende; ik ken bijna niemand die positief over hem is. Maar
diezelfde mensen worden ineens heel anders als ze tegenover hem zitten. Ik niet.
Ik doe zoals ik altijd doe. Maar ik schrok er zelf ook van. Ik zal nu altijd
vragen of ik iemand mag tutoyeren.’ ...
Red.: De vertaling van vragen en antwoorden:
"Wat heb je voor ervaring als interviewer?". "Geen"
"Wat is je track record in je optreden met bestuurlijke figuren?".
"Waardeloos"
"Wat weet je van de actualiteit van de maatschappij?". "Weinig."
"In wat voor soort onderwerpen ben je geïnteresseerd?". "Niets dat iets aan
allochtonen afdoet"
Het is niet moeilijk voor te stellen hoe Ali B. aan zijn mooie baantje is
gekomen: Hij wilde wel (wie niet?), en de NPS (natuurlijk weer) had
dringend weer een allochtoon nodig. Nee, niet een goede interviewer, een
allochtoon - want de NPS is er voor de bevordering van de diversiteit. En die
allochtonen moest gaan interviewen - want al die interviewers zijn maar blanken,
en dat is niet divers. En daardoor zullen de allochtonen zich buitengesloten
voelen. want allochtonen voel zich alleen vertegenwoordigd door mensen van eigen
kleur. De racisten.
Althans, dat beweert de NPS - via haar beleid, zie hier
.
Het resultaat laat zich raden:
Uit: De Volkskrant, 21-04-2008, rubriek TV door Wim de Jong
TROS-onderonsje
... Ali B heeft bij de NPS een eigen talkshow gekregen. Wat ik
ooit al onbegrijpelijk vond bij een soortgelijk programma van Giel Beelen,
gebeurde ook in dit geval: B vulde een studio grotendeels met types die zijn
ouders, zo niet zijn opa en oma konden zijn: Annemarie Jorritsma, George Baker,
ene Gerard Geitenbeek: geen flauw idee wat de jongere kijkersgroepen, voor wie
De flat van Ali B toch is bedoeld, nu met zulke gasten aan moeten. Of
kijken ze naar de 21ste eeuwse variant van de Barend Servetshow? Je zou
het bijna geloven.
Red.: En dat uit de mond van een fervent
multiculturalist, die pas tevreden is als de laatste blanke Nederlander van TV
is verdwenen
.
Vernietigend!
Herhaling, deel 1:
Uit: VARA TV Magazine, nr. 41-2008, door Floor Milikowski
Kleur in het wit
Een nieuwe multiculti-televisiepoging van de NPS, nu met De Bazaar.
Hebben de goede bedoelingen het gewenste effect?
Dieuwertje Blok en Manoushka Zeegelaar Breeveld presenteren vanaf deze week
namens de NPS iedere zaterdagmiddag een programma vanaf de Beverwijkse Bazaar.
Met drie miljoen bezoekers per jaar is de overdekte markt de grootste
eendagsattractie van Nederland en een verzamelplek van alles wat er in Nederland
te vinden is op het gebied van mensen, eten en spullen. Op de website van de
Bazaar wordt dan ook trots vermeld dat de markt 'al 7 jaar dé plek waar
uiteenlopende culturenbroederlijk samen komen' is. Multicultureel Nederland op
zijn best dus. ...
Red.: Herhaling, deel 2:
Uit: De Volkskrant, 21-04-2008, rubriek TV door Wim de Jong
Op de bazaar
Tussentitel: Programma voor de allochtoon nog altijd op de hurken
... Sinds twee weken op de vroege zaterdagmiddag: Op de bazaar.
Een ‘diversiteitsprogramma’ van NPS, AVRO, RVU, OHM en NMO, opgenomen op de
bazar van Beverwijk en gepresenteerd door onder anderen Dieuwertje Blok en Pipo
Hakim. Op de bazaar maakt direct duidelijk dat er in járen weinig of
niets is veranderd in de neerbuigende houding van Hilversum ten opzichte van
Nederlandse buitenlanders.
Tv voor deze groepen moet klaarblijkelijk nog altijd op de
hurken en op een bijpassend, genant-kinderlijk toontje worden gemaakt. Daarbij:
allochtonen zijn altijd vrolijk en exotisch, ze beginnen al te dansen als ze ook
maar een trommeltje horen, ze zijn altijd op zoek naar eten en recepten, en ze
doen niets liever dan andere medelanders te laten ‘delen’ in hun anderszijn. De
stereotiepe multiculti-invalshoek dus. ...
Red.: De klachten van Wim de Jong over de
huidige programma's zijn natuurlijk volkomen futiel: naast de bekende overlast
en achterstandsproblemen, is nog nooit een multiculturalist erin geslaagd om
iets te duiden aan allochtone culturen dat wij als Nederlanders niet evenveel of
meer hebben, behalve muziek, eten, en (buik)dans - en laten dat nu precies de
dingen zijn die dit nieuwe programma vertoont. Logisch, dus.
En hij blijft maar hameren:
Uit: De Volkskrant, 07-11-2008, rubriek TV door Wim de Jong
Obamariseren
Een van de belangrijkste opdrachten voor Hilversum blijft wat mij betreft het
'Obamariseren' van het tv-aanbod. Nog altijd zie je weinig of geen Nederlanders
van Afrikaanse of mediterrane herkomst in spelshows, realityprogramma's en
andere publiekshits. Die, laten we wel wezen, samen misschien wel het beste
integratieproject vormen dat we met ons allen te bieden hebben.
Marokkanen, Turken, Antillianen en Surinamers zijn op tv óf
intellectuelen en artiesten (zeldzaam), óf exoten (in het etnische tv-aanbod op
zaterdagmiddag), óf representanten van minderheden die inmiddels a priori met
problemen worden geassocieerd. Een beroerde documentaire als Sex sells,
'over hoe Nederlandse jongeren tegenwoordig over seks denken', deze week bij de
KRO, liet onder die suggestieve titel geen andere indruk na dan die dat álle
zwarte pubers elkaar alleen maar 'zonder liefde' en voor slechts een Breezer
(laten) misbruiken in de bergingen van Bijlmerflats.
Het beste en tegelijk het slechtste wat de publieke omroep als
afspiegeling van de interculturele samenleving te bieden heeft, is al 131
afleveringen lang PREMtime van de NPS. Het is een goed programma omdat
het al die tijd op onverdachte, niet-politiek-correcte wijze de temperatuur meet
aan de onderkant van onze gekleurde maatschappij. ...
Red.: Dat er "weinig" allochtonen op tv zijn, komt
omdat een groot deel van die allochtonen het belangrijker vindt om op straat
rond te hangen en de buurt te terroriseren (Marokkanen zichtbaar in PREMtime,
gemaakt door een Surinamer), of met elkaar te neuken (creolen zichtbaar in
Sex sells, gemaakt door een Surinaamse; er werd in de documentaire geen een
keer gerefereerd aan zwart-zijn - alleen was overduidelijk zichtbaar dat het
grotendeels creolen waren). Dus wat er aan allochtonen op tv is, is volkomen
evenredig, en meer dan dat - evenredig aan het aantal allochtonen dat ervoor in
aanmerking komt.
Er is overigens een Surinaamse nieuwslezeres, en inmiddels ook een
Marokkaanse. En dat is weer meer dan genoeg voor groepen die ieder niet meer dan
enkele honderden duizenden mensen tellen.
Grappig genoeg constateert dezelfde
schrijver ook de gevolgen van het voorkeursbeleid:
Uit: De Volkskrant, 18-11-2008, rubriek TV door Wim de Jong
De flat van Ali B
Als je er, zoals ik, weinig moeite mee hebt dat een programma als Jazz
Cookin' eigenlijk nergens over gaat, dan mag De flat van Ali B ook
geen irritatie teweegbrengen, want dat is echt alleen maar buitenkant. Net als
in de lente van dit jaar ontvangt de rapper uit Almere de komende weken weer een
aantal andere BN'ers en persoonlijke vrienden in zijn namaakhuiskamer. Zondag
kwamen Claudia de Breij, Danny de Munk en ontwerper Otazu op bezoek - overigens
zonder dat hun aanwezigheid ook maar enig verschil maakte voor de inhoud van de
uitzending.
Want De flat van Ali B is de eerste talkshow zonder
gespreksonderwerpen of welke andere herkenbare substantie dan ook, De kans dat
iemand in het programma zelfs maar een volledige zin uitspreekt, is minimaal.
Uitgebreide samenvatting van het besprokene tijdens de eerste aflevering: 'Wat
goed, wat fucking goed, jeetje man! Shut the fuck op man, jeetje, helemaal te
geil, te gek, jeetje, wat goed!'
Het feit dat Ali en zijn gasten voor ons op tv willen
verschijnen, lijkt de enige bestaansreden van het programma te vormen. ...
Red.: Bijna raak - het feit dat Ali B een
allochtoon is, is de enige reden dat deze rommel op de tv verschijnt! NPS,
natuurlijk.
Maar dat is natuurlijk niet genoeg om De Jong van zijn
campagne af te houden (de Volkskrant, 08-12-2008, rubriek TV door Wim de Jong):
De Jong beschrijft de serie De Meiden van
Halal
als een succes. Dat is geen onomstreden oordeel. Om heel precies te zijn was het
oordeel over de serie verdeeld in twee kampen: allochtonen en multiculti's, en
de rest van Nederland. Hetgeen zelfs in de Volkskrant is doorgedrongen (de Volkskrant, 05-12-2008, door Paul Onkenhout):
Juist! Ze waren ook hypocriet, arrogante en
beledigend, zie hier
. De Jong zelf heeft De flat van Ali B afgekraakt, en van Ab & Sal
is ook weinig goeds over gehoord. Het enige multiculti-programma dat
waardering krijgt bij meer dan de fanatieke multiculti's is PREMtime,
maar daarover is De Jong niet meer zo blij, omdat het steeds meer kritisch
durft te zijn. Voor de rest is het dus absoluut niets, die multiculti-tv.
Maar dat had ook iedereen kunnen weten, wat boodschap-tv lukt, algemeen
bekend, zelden tot zeer zelden.
Nog een bevestiging van wat iedereen ook zelf kan zien (Dagblad De Pers, 15-01-2009, door Robert Vuijsje):
Voor de volledigheid: Prem Radhakishun is een
moslim van Surinaams/Hindoestaanse afkomst.
Meteen één van de
oververtegenwoordigden, de nieuwslezeres (de Volkskrant, 20-01-2009, door Jan Tromp):
Waar die mensen waarschijnlijk over schreven is
waarschijnlijk de opvallende spraakgebreken van Noraly Beyer - zo heeft ze
bijvoorbeeld totaal geen "z". Maar het meest opvallend is dat ze geen
welluidende stem heeft - om precies te zijn: als je die stem zou moeten
omschrijven, dan komen meteen termen als hees en schor in je op. Kortom: Noraly
Beyer scoort zwaar onvoldoende op die capaciteiten waarom haar functie draait.
Hoe is ze dan ooit aan die baan gekomen? Nou, dat staat er
wel eerlijk: omdat ze een gekleurd iemand was, en er een gekleurd iemand moest
komen.
Racisme.
En dan hebben wij sinds die tijd ook nog het volle genot van
de allochtone cultuur kunnen proeven, inclusief haar sterke ingebouwde racisme.
Geen wonder dat, zoals Beyer constateert, Nederland racistischer is geworden:
het is met bakken geïmporteerd tezamen met de allochtone immigranten.
De volgende aanval (de Volkskrant, 23-04-2009, van verslaggever Wilco Dekker):
Je hoefde vooraf al heel weinig illusies te
hebben bij zo'n visitatiecommissie: natuurlijk allemaal lieden uit het wereldje
of angehaucht. De laatste illusie verdwijnt met de naam van de
voorzitter: voormalige Utrechtse burgemeester Annie Brouwer-Korf, dat wil
zeggen: voormalig PvdA-burgemeester - het had net zo goed Ed van Thijn kunnen
zijn, maar die is al bij de Raad van de Journalistiek, of iets dergelijks.
En wat de term "representatief" betekent, hoeft geen enkele uitleg, hoewel die
wel gegeven wordt: meer allochtonen. Terwijl toch iedereen weet dat allochtonen
niet naar de Nederlandse televisie willen kijken
- onderzoek is daarvoor niet nodig,althans niet verder dan een wandeling in een
allochtonenwijk, zie hiernaast.
Overigens: dat deze commissie puur prutswerk levert, volgt uit het
antwoord van omroep Llink op het oordeel over haar:
Zaak gesloten. Je moet iedereen naar hetzelfde criterium beoordelen, en de AVRO
(of de TROS, ze zijn inwisselbaar) voldoet minder aan de criteria dan Llink.
De allochtonen zelf gaan ook door met de racistische jacht, gesteund door
hen die ze daarvoor een platform biedt (de Volkskrant, 20-07-2009, tv-recensie door Gijs Zandergen (a.i.)):
Oftewel: Moustapha Diop kijkt met een
racistische blik naar de televisie, en zijn emoties daarbij hangen in sterke
mate af van de kleur van de vertoonde hoofden. Het is je reinste racisme.
Alweer: draai de kleuren om, en je wordt zonder twijfel aangeklaagd.
Nog een voorbeeldje hieruit:
Inderdaad, zo werk het nieuws nu eenmaal. Maar omdat hij een Afrikaan is, stelt
hij de eis dat Afrika anders behandeld wordt dan, zeg, Roemenië, waar het ook
alleen maar gaat over de corruptie. En dat Paul Rosenmöller een eenzijdige
politiek-correcte linkse multiculti-agenda heeft is bekend genoeg - als
Oeigoeren Han-Chinese immigranten aanvallen weet je zeker waar de sympathie van
Paul ligt - precies andersom als wanneer moslim-immigranten blanke Europeanen
aanvallen.
De VARA heeft op dit moment
(30-10-2009) een discussieprogramma gevuld met vrouwen lopen, genaamd Vrouw &
paard. Er zijn per uitzending vijf commentatoren, gehaald uit een groep van
en vrouw of tien. Min of meer vaste moderator is Hanneke Groenteman, en er is
altijd minstens één allochtoon. Dit laatste natuurlijk in het kader van de
evenredige vertegenwoordiging - deze keer Hassnae Bouazza.
Hoewel: als het om evenredige vertegenwoordiging van etnieën
gaat, en als er zo nodig een Turkse of een Marokkaanse bij moet is dat
overduidelijk de bedoeling, dan moeten we dus naar die evenredigheid kijken op
de enige objectieve manier: met cijfers. En dan is één Marokkaanse of Turkse als
een zware oververtegenwoordiging: er zijn ruim minder dan 1 miljoen Turken plus
Marokkanen op 16 miljoen burgers, dus daar zitten we op ongeveer 1 op 20.
Oftewel: op vier uitzendingen één Turk of Marokkaan.
Maar natuurlijk mogen we hierin niet op kleur discrimineren:
blank of niet blank moeten we gelijk behandelen,en als we naar het aantal lichte
getinte vertegenwoordiger moeten kijken, dan ook naar de overige kleuren. En
Hanneke Groenteman ziet er wel eerder uit als een blanke dan als een Turkse,
maar ze is toch echt een Joodse. En daarvan zijn er nog veel minder dan Turken
en Marokkanen - afgerond op gehele getallen, halen ze nog niet de 1 procent, dus
0 procent.
En toch halen de Joden in een gemiddelde uitzending van
Vrouw & paard de 20 procent. En bij tijd en wijlen, bijvoorbeeld de
uitzending van 30 oktober 2009 die de aanleiding was om dit te noteren, nog iets
meer, want een andere commentator was Barbara Barend, ook Joods. 20 procent
Joden dus in deze uitzending. En 60 procent allochtonen. Niet helemaal een
speciaal geval, want soms is er een Turkse én een Marokkaanse, en komen we ook
op 60 procent allochtoon.
Nog even gekeken naar de politieke signatuur. De multiculti's
zijn natuurlijk PvdA of iets dat daar oplijkt (GL, D66). De anderen waren dit
keer Heleen Mees, liberaal PvdA-aanhanger, en Carrie
, rabiaat en PvdA'er.
Kijk, dat is is nu evenredige vertegenwoordiging - in
multicultiland.
Uitzending van 06-11-2009. Weer aanwezig : Hanneke
Groenteman, Barbara Barend, en Heleen Mees. Nieuw: en Fidan Ekiz en Marianne van
den Anker. Omdat Hassnae Bouazza Marokkaans is, Fidan Ekiz natuurlijk
Turks - dat was de gok van de redactie en dat bleek juist. Marianne van den
Anker (vroeger van Leefbaar Rotterdam), is iemand die niet strikt links is - een
nouveauté.
Ook gehoord tijdens deze uitzending, uit de mond van Hanneke
Groenteman: "De publieke omroep is niet links". Dat de rest dezelfde combinatie
van leugens en "linkse" meuk is, kunt u zelf wel raden.
Uitzending van 13 november. Panel: Hanneke Groenteman, Fidan Ekiz, Barbara
Barend, Hassnae Bouazza, en Carrie. 40 Procent Joden, 40 procent moslims, en 20
procent blanken. Het doet denken aan die foto van het belangrijkste en meest
populaire Engelse kinderprogramma, van de BBC, Blue Peter, zie de
illustratie hiernaast. Commentaar: de blanke racisten zijn eruit.
Hét citaat van deze uitzending, uit de mond van één van
de moslims, in de discussie over het vrouwen bevoordelingsbeleid van KPN:
"Positieve discriminatie is ook discriminatie".
Hilarisch.
Gedurende korte tijd was er concurrentie van de commerciële omroep (de Volkskrant, 04-09-2009, door Jean-Pierre Geelen):
Het Joodse contingent: Hedy d'Ancona. Het
allochtone contigent: Anousha Nzume.
En nu we hier toch mee bezig zijn: Bij NOVA is
Clairy Polak de vaste presentator, 100 procent Joden dus, en bij Buitenhof
wisselen Peter van Ingen, Clairy Polak, en Rob Trip elkaar af: afgerond 67
procent Joden (Van Ingen is van Joodse afkomst).
Er moet dus nog keihard gewerkt woorden aan de evenredige
representatie van autochtone Nederlanders. Want laten we nu eens kijken naar de
werkelijke cijfers, op een zeer illustratieve manier die al bekend is als If
the world was a village
, en door Dagblad De Pers ook op Nederland is toegepast, en waarin
Nederland is teruggebracht tot een dorp van 100 inwoners. De belangrijkste
demografische gegevens waren (DePers.nl, 24-08-2009):
Hier kunnen we dan nog een keertje de
flat vol met satellietschotels naast plakken,met als argument dat op z'n hoogst
iets van één op de drie Turken en Marokkanen met enige regelmaat naar de
Nederlandse televisie kijkt,en dit dus verrekent moet worden. Dan komen in ons
dorp van honderd mensen qua tv- representativiteit op een ruime één
Turk/Marokkaan en twee Surinamers - en geen joden. Met als conclusie dat de
multicultureel Nederland in de vrouwen- discussieprogramma's zeer zwaar
oververtegenwoordigd zijn - met een factor twintig en hoger.
Inmiddels zijn beide programma's alweer opgeheven. De reden daarvan is voor
de hand liggend: als je een discussieprogramma start met een meningenbereik van
extreem "links" of politiek-correct tot gematigd "links" of politiek-correct (de Volkskrant,
30-12-2009):
Zelfs vrouwen vonden het niks ...
Ondertussen gaat de campagne voor onevenredig meer kleur gewoon door (de Volkskrant, 08-10-2009, door Christjan Knijff):
Grappig, al de leugens waarmee dit gepaard gaat:
'als tegengeluid voor het monoculturele beeld dat andere partijen voor ogen
hebben'. De werkelijkheid is dat 'andere partijen' net zo multiculturalistisch
zijn als de heer Suudi, wat hij zelf nog eens aangeeft door het noemen van de
nieuwelingen, kleine oproepjes, die dat als enige niet zijn. En waar de heer
Suudi dan ook van gruwt ... Stel je voor: Nederlandse televisie in Nederland ...
Iets dat ook de volgende propagandist helemaal niet ziet zitten (de Volkskrant, 18-02-2010, door Paul Onkenhout):
De ene gotpse na de andere.
- 'Het klimaat in Nederland is verhard.' Inderdaad: doorde afkerige
huiding van de allochtonen.
- 'De meeste Nederlanders denken bij moslims aan strenge boze mannen met
lange baarden en vrouwen die het huis niet uitkomen.' De meeste Nederlanders
denken bij moslims aan de overlast in hun buurt en de eindeloze veeleisendheid
van de moslim die alles naar hun hand willen zetten en heel Nederland halal
willen maken.
- 'Terwijl dat maar een heel klein deel van de werkelijkheid is.' De
zogenaamde Nederlandse verharding is ook maar een klein deel van de
werkelijkheid. Het andere deel is een eindeloze stroom subsidies,
voorkeursbeleid, en sociale ondersteuning in het onderwijs en talloze andere
kostbare zaken.
- 'MTNL heeft momenteel ongeveer 50 mensen in dienst. ‘Maar 5 procent van
de mensen is wit.’'.En andersom is ook meer dan genoeg. En dat halen we allang,
zoals we gezien hevven.
- ‘Om te beginnen herkennen mensen zich niet in de televisie zoals die nu
wordt gemaakt.' Klopt: die vinden ze veel te Amsterdams, te grachtengordelig, en
te multicultureel.
- In uw speech ter gelegenheid van het jubileum noemde u opvallende
cijfers. Van de 100 omroepmedewerkers in Hilversum zijn er slechts 3 tot 4
allochtoon. En in een opsomming van gezichtsbepalende allochtonen op tv kwam u
niet verder dan Prem Radakishun, Humberto Tan, Jörgen Raymann en een
nieuwslezeres. Klopt misschien ook. En zoals de dorps-analogie van hierboven
al heeft aangetond: dit is waarschijnlijk al ruim te veel.
- 'Het is mooi dat je aan de gezichten ziet dat er wat gebeurt, maar het
gaat ook om de inhoud.' De vraag is door de redactie al vele malen gesteld: "Wat
hebben allochtonen bij te dragen aan de Nederlandse cultuur, naast couscous en
buikdansen, wat we zelf al niet meer of beter hebben?" Er is, ondanks tientallen
pogingen, nooit een antwoord opgekomen. En dus hoeven er ook niets van op
televisie.
- 'Diversiteit is een van de pijlers van de NPS. Schiet de NPS tekort?
‘De Publieke Omroep in zijn totaliteit schiet tekort.' Een keiharde leugen, dus.
- 'Als je merkt dat een groot deel van de Nederlanders, namelijk die van
allochtone afkomst, zich niet herkennen in de programma’s, ben je fout bezig.’
En een laatste onbeschoftheid: het gaat erom dat Nederlanders zich
herkennen in de Nederlandse tv - immigranten hebben de keuze naar hun
thuis-tv te kijken en desnoods naar huis terug te gaan. Nederlanders hebben die
keuzemogelijkheid niet.
Een onbedoelde evestiging aangaande de waarde van multiculti-programma's (de Volkskrant, 09-03-2010, door Sebastiaan Timmermans):
Oftewel: de rest,en dat is toch nog het één en
ander, zoals die Meiden van Halal etc., is het niet. Niet succesvol, en
niet leuk:
Om heel precies dte zijn: programma's als die Meiden van Halal etc. zijn
nogal haatdragend, richting Nederland en Nederlanders: zij gaan ons met
superieure hoofddoeken op wel eens vertellen wat we moeten doen en vinden.
Maar ook Raymann is Laat is eigenlijk niet voor
Nederlanders, ook Raymann zelf is regelmatig kritisch over gedrag en meningen
van Nederlanders, en die kritiek is er niet de andere kant op - het is feel
good voor allochtonen, voornamelijk Surinamers:
Maar als het over Nederlandse voorkeuren gaat, ligt het hebben van voorkeuren
anders:
Kortom: niks aan de hand als een autochtone sfeer de allochtonen niet aantrekt
(dat heet dan: "we vinden ons eigen spul zo leuk omdat we dat kennen") ,en heel
fout als de autochtonen niet kijken naar iets dat ze niet helemaal snappen omdat
ze de culturele referenties niet kennen - dan heet dan: "afschrikken".
Weer een oprisping vanuit multculti hoek (de Volkskrant, 25-05-2010, van verslaggever Paul Onkenhout):
Natuurlijk gaat het hemaal niet over
pluriformiteit: het is echt niet bedoeling om moskeediensten en dergelijke te
gaan uitzenden. Nee, het gaat maar om één ding: meer gekleurde koppen op de
buis. Terwijl daar objectief ezien helemaal geen aanleiding voor is, zoals we
gezien hebben. Natuurlijk is er wel een ideologische aanleiding - uit het
bijbehorende interview:
Dit is de multiculturalistische vertaling van "Allochtonen en met name moslims
komen voortdurend in het nieuws wegens allerlei achterlijkheden, zoals gedwongen
uithuwelijken aan neven/nichten en dorpsgenoten". En daarom:
Dat wil zeggen: om te laten zien hoe verlicht die moslims zijn. En de Van Dijk
heeft de bekende steun:
En dat dit diep gaat bewijst het volgende:
Waarop de brandende vraag natuurlijk is: "Waarom is dit in ons belang?" De
bevolking heeft haar mening al, als boven gezien: er zijn al veel te veel
allochtonen op de buis. Er is maar één belang dat dit soort overwegingen
overstijgt: "Anders branden ze het land plat".
Grappig genoeg komt de enige reactie uit "eigen kamp" (de Volkskrant, 28-05-2010, ingezonden brief van Ikram el Abodi (Huizen)):
Zo zie je maar: op werkelijke alle regels
bestaan uitzonderingen. Een uitzondering die in dit geval het scheepje van Ton
F. van Dijk volkomen de grond in boort.
Maar de blanke man gaat door met zijn actie (de Volkskrant, 21-06-2010, door Paul Onkenhout):
Ze betrekken zich al ... Bij hun schotel met thuiscultuur-tv ...
Een jaar
later en we krijgen weer een nieuwe aanval op onze cultuur (de Volkskrant, 12-02-2011, van verslaggever Wilco Dekker):
Inmiddels is twee keer geprobeerd om, een
opinieprogramma te maken met vrouwen, en het waren twee faliekante mislukkingen.
Inmiddels zijn ook vele pogingen ondernomen om extra allochtonen op de tv te
krijgen - ook allemaal mislukkingen. Bij de laatste poging: Zooo moslim,
waren de Nederlanders na afloop ruim negatiever over moslims dan ervoor. Kortom:
alle tekenen zijn dat er al ruim genoeg vrouwen zijn, en veel te veel
allochtonen. Maar ja, we hebben een ideologie, hé...:
Met bijzonder blinde vertegenwoordigers:
Vanzelfsprekend is het dat de Turkse televisie volledig Turks is - Koerden en
Armeniërs zijn er nauwelijks of niet te vinden (Koerds mag je niet praten). Laat
staan immigranten. Vanzelfsprekend is het dat de Marokkanse televisie volledig
Marokkaans is - berbers, Algerijnen en Tunesiërs zijn er nauwelijks of niet te
vinden (berbers hoor je niet praten). Laat staan immigranten.
Vanzelfsprekend is het dat de Nederlandse televisie
Nederlands is. Immigranten hoef je daar nauwelijks te vinden. Als immigranten
behoefte hebben aan hun eigen cultuur op televisie, gaan ze maar terug naar die
cultuur. Daar is díe cultuur op de televisie.
De al genoemde Ali B. wordt, samen met Jörgen Raymann, gezien als de enige
allochtoon op tv die ook maar een beetje leuk is. En hij gaat dan ook al de
nodige jaartjes meer. En aangezien Raymann Surinamer is, telt de rest af tot
nul. Met uitzondering dus van Ali B. (de Volkskrant, 21-05-2011, door Sara Berkeljon en Paul Onkenhout):
Dit laat zich zonder moeite vertalen: Ali B.
maakte jarenlange 'slechte platen' en had 'tenenkrommende mediaoptreden in suffe
quizjes', die hem terecht bestempelde tot 'domme knuffelmarokkaan uit
Almere'. En nu heeft hij, toevallig, eens een keer iets aardigs gemaakt. Waarna
Berkeljon en Onkenhout onmiddellijk en volkomen de bocht uitvliegen:
Knuffelallochtoon pur sang, die Ali B.
En de knuffeltrend op tv wordt steeds erger - een enkel voorbeeld
(de Volkskrant, 12-12-2011, tv-recensie, door Jean-Pierre Geelen):
So far so good - een gewoon verhaal, een
gewoon verlag. Tot aan dit:
Zojuist hebben we vernomen dat het percentage Marokkanen dat in eigen kring
trouwt op de 80 ligt
. Dus dat er slechts 20 procent buiten de eigen kring trouwt. Waaronder de
Nederlandse kring. Die vermoedelijk inmiddels allemaal op televisie zijn
geweest in jeugd- en andere series, als reclame voor het feit dat Marokkanen
net zulke gewone Nederlanders zijn als u en ik.
Overigens: inmiddels is ook de reclame vergeven van de allochtonen,
net als het al wat oudere verschijnsel dat het NOS Journaal, als het
de gewone man op de straat interviewt, nu met enige regelmaat de allochtonen
in de meerderheid zijn
.
Een tijdje is er geen aandacht geweest voor deze verzameling.
Ondertussen hebben we er wel een Surinaamse Journaal-presentatrice
bij
. Aanleiding voor deze notitie is de vakantie van tv-recensent Jean-Pierre
Geelen, zodat een ander tijdelijk zijn plaats inneemt. Met precies dezelfde
praatjes
(de Volkskrant, 04-07-2013, tv-recensie, door Julien Althuisius):
Als je appelleert aan nostalgie, gezelligheid en
veiligheid, is het laatste wat je wil om 'wat bij elkaar te flikkeren', oftewel
de bommenleggers
en pistolenafschieters
erbij te mengen
.
Naar Allochtone evenredigheid
, of site
home
.
|