Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: gematigde islam

De volgende bron is niet een enkel geval, maar staat meteen voor vrijwel de hele groep der immigranten (de Volkskrant, 06-03-2008, van onze verslaggeefsters Janny Groen en Annieke Kranenberg
  'Fitna' | Al 45 aangiften tegen Geert Wilders, maar het duurt nog weken voordat ze worden behandeld

Getreuzel justitie leidt tot onbegrip

Ten minste zes weken duurt het nog voordat het Openbaar Ministerie (OM) beslist of het PVV-leider Geert Wilders zal vervolgen wegens onder meer het aanzetten tot haat tegen moslims. Het uitstel veroorzaakt onbegrip onder belangenorganisaties en individuen die aangifte hebben gedaan en soms al zeven maanden op een beslissing wachten. Sinds 2007 is ten minste 45 keer om Wilders’ vervolging gevraagd.
    ‘Schandalig dat een parlementariër beledigende uitspraken doet, voorts het debat mijdt en dat de overheid vervolgens de deur dichthoudt’, zegt advocaat Haroon Raza. Op 8 augustus 2007 deed hij aangifte tegen de PVV-leider naar aanleiding van diens ingezonden stuk in de Volkskrant waarin hij pleit voor een verbod op de Koran en het boek vergelijkt met Mein Kampf. Begin februari heeft Raza – uit frustratie over het getreuzel – een klacht ingediend bij het gerechtshof in Amsterdam om een vervolgingsbeslissing af te dwingen.
    Volgens Raza wil het OM eerst de film Fitna van Wilders afwachten voordat het een beslissing neemt. Dat heeft hij opgemaakt uit een gesprek met de officier van justitie, die wees op de aangiften die mogelijk komen na de vertoning van de film. Raza: ‘Ik heb niks van doen met die film. Het moet geen politieke vervolging worden. Wilders’ uitspraken moeten puur juridisch worden beoordeeld.’ Wel waarschuwt Raza in zijn klacht bij het hof voor de maatschappelijke gevolgen als het OM Wilders niet vervolgt. De klagers kunnen dan geen juridische weg meer bewandelen: ‘Het gevaar voor eigenrichting zou in dat geval nog groter worden dan het reeds is.’  ...
    ‘Dit is niet goed voor onze gemoedsrust’, zegt voorzitter Fouad Sidhali van het Samenwerkingsverband van Marokkanen in Nederland (SMN), dat deze week namens tientallen organisaties aangifte heeft gedaan. ‘We hebben een scheidslijn van de rechter nodig.’

Hier spreekt een "geïntegreerde" vertegenwoordiger van de moslims. Die dus daadwerkelijk actie voert tegen degenen die de islam veroordelen, een diepgravende aantasting van de vrijheid van meningsuiting, en daarbij dreigt met het geweld van zijn laaggeschoolde groepsgenoten als hij, dat wil zeggen de groep, zijn zin niet krijgt.
    De laatste alinea laat zien dat dit geen enkeling is, maar het gaat over de hele groep moslims. Er bestaat dus geen gematigde islam, en geen "gematigde moslims"- er zijn ongetwijfeld een aantal individuele gevallen die dat wel zijn, maar zodra moslims in de openbaarheid komen, en/of als groep optreden, is er geen enkele gematigde islam, en ziet men alleen dwingelandij, dreiging met geweld, en daadwerkelijk geweld.
    De aanleiding voor dit geval is de anti-islam film van Geert Wilders, en je zou dus kunnen aanvoeren dat er hier ook sprake is van aanleiding, of provocatie. De verzamelingen van bronnen over allochtonen leiders hier uitleg of detail uitleg of detail laten zien, dat dit niet het geval is: de houding erachter was allang aanwijzing, en in precies dezelfde mate als nu naar buiten komt - het enige nieuwe is dit explicietere naar buiten komen.

De volgende bron is de meest duidelijke toelichting denkbaar. Hier komt aan het woord wat gezien wordt als een van de twee meest gematigde moslims in een zichtbare positie: Ahmed Marcouch (Het Parool, 07-06-2008):
  'Meer religie op openbare school'

Openbare scholen moeten veel meer ruimte bieden aan religie, en dan vooral de islam. Gebruiken en feestdagen van moslims moeten worden gerespecteerd.


Dat zegt stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch in een interview in deze krant. Hij wil onder meer dat scholen aandacht besteden aan het scheppingsverhaal, naast de evolutieleer. Volgens Marcouch kunnen islamitische kinderen nu slecht terecht op openbare scholen, omdat ze zich steeds moeten verantwoorden over zaken als hoofddoekjes, gemengd douchen en zwemmen en feestdagen.
    ''Het uitgangspunt moet zijn dat een moslimjongere in het openbaar onderwijs terecht kan zonder zijn religie te verloochenen.'' Volgens Marcouch zijn islamitische scholen 'uit nood' ontstaan, omdat er op de openbare scholen te weinig ruimte was voor religie.
    Hij vindt ook dat het dragen van een boerka op een openbare school bespreekbaar moet zijn. Daarnaast zouden scholen godsdienstles moeten laten geven als ouders daarom vragen. Volgens hem is dat beter dan dat kinderen Koranles krijgen in de moskee. ''Als jongeren door hun dorst naar een religieuze identiteit in de fuik van een antidemocratische stroming belanden, moet je als overheid optreden.''

Het beeld van Marcouch als acceptabele allochtoon annex moslim kan nu volledig bijgeschreven worden bij de zeer lange lijst multiculturalistische sprookjes. Want dit is niet zijn eerste volstrekt onaanvaardbare voorstel: eerder heeft hij al een pleidooi gehouden voor agenten met een hoofddoek. De combinatie van agenten met hoofddoek en islam-onderricht op de openbare school laat onomstotelijk zien wat de positie van Ahmed Marcouch is: die van een diep-gelovige islam-propagator. Iemand die nooit iets in het Nederlandse openbare bestuur zou moeten mogen doen, omdat het met deze achtergrond niet anders kan dan dat hij moslims bevoordeelt boven niet-moslims.

Uit wetenschappelijke bron (Quest Special nr. 10: Historie, 2008, door Philip Dröge):
  In naam van Allah

De islam heet het geloof van de vrede te zijn. Toch grepen in 1979 gewapende strijders met de koran in de hand de macht in Iran. Islamitische revolutionairen hebben geprobeerd in andere landen hetzelfde te doen. Tot nu toe zonder succes. Wat was precies het geheim van de Iraanse revolutie?


Het is 1 februari 1979. Een Boeing 747 van Air France landt op het vliegveld van de Iraanse hoofdstad Teheran. ... Ayatollah Khomeini, de hoogste geestelijk leider van de sjiitische moslims, is weer thuis na ballingschap in Frankrijk.
    ... Veel mensen hopen dat met de terugkeer van de alom gerespecteerde Khomeini de rust zal weerkeren. Het is de bedoeling dat de 'marja al-taqlid' (de hoogste spirituele leider) in de heilige stad Qom een soort islamitisch Vaticaan zal stichten en het bestuur van Iran aan politici zal overlaten. In zijn interviews heeft de ayatollah meer dan eens aangegeven geen macht na te streven: hij is alleen geïnteresseerd in het bestuderen van de koran.
    Zijn desinteresse blijkt een list: Khomeini wil niets minder dan de absolute macht. Al tijdens zijn ballingschap heeft hij een comité samengesteld, bestaande uit conservatieve moslims. Zij zijn van plan om samen met de ayatollah Iran te gaan regeren volgens de strikte regels van de sharia, wetten die afgeleid zijn van de leer van de profeet Mohammed.  ....

Advocaat Raza en andere vervolgers van Geert Wilders, Ahmed Marchouch, moslim-voorman Tariq Ramadan, enzovoort: zij allen beweren gematigde moslims te zijn, net als vrijwel alle moslims dat zullen beweren als je ze ernaar vraagt. Het is een leugen. Want er hoeft er maar eentje onder hen te zijn die liegt, als ayatollah Khomeini, en het overgrote deel van de rest loopt met hem mee. Hetgeen in de praktijk neerkomt op: er bestaan geen gematigde moslims - als afkorting van: er bestaan geen gematigde moslims, want het kleine groepje dat het wel echt is, doet er niet toe.

En dat zie je des te duidelijker als je gaat vergelijken (de Volkskrant, 15-10-2007, column door Thomas L. Friedman):
  Column | Pakistan en aanslagen

Waar blijft protest tegen slachting in Mumbai?

Op 6 februari 2006 kwamen in Peshawar en Lahore drie Pakistanen om het leven bij straatprotesten tegen de Deense Mohammed-cartoons. Later waren er opnieuw massale demonstraties. Als Pakistanen en andere moslims bereid zijn de straat op te gaan, zelfs om te sterven, uit protest tegen een beledigende cartoon die in Denemarken werd gepubliceerd, is het redelijk om de vraag te stellen: Wie in de moslimwereld, wie in Pakistan, is bereid de straat op te gaan om te protesteren tegen de moordenaars van levende mensen, niet van cartoonfiguren, bij hen in de buurt, in Mumbai?
    Want, als tien jonge Indiërs van een afsplitsing van de nationalistische hindoe-partij BJP naar Pakistan zouden zijn gevaren, in Karachi een bloedbad hadden aangericht in twee hotels en het centraal station, en – om hun werk te completeren – een imam en zijn vrouw hadden vermoord terwijl ze hun tweejarig zoontje in de wieg legden – alleen omdat ze soennitische moslims waren – wat zou er dan gebeuren? De hele moslimwereld zou in brand staan, de straten zouden volstromen met demonstranten. ...
    ... Maar uiteindelijk denken terroristen dat ze iets doen dat wordt gesteund door een meerderheid, die dit niet durft toe te geven. Daarom wordt hun gedrag het effectiefst tegengegaan als de hele gemeenschap zegt: ‘Genoeg. Door weerloze mannen, vrouwen en kinderen te vermoorden, hebben jullie ons en jezelf te schande gemaakt.’
    Waarom zouden Pakistanen zoiets doen? Omdat een samenleving niet gezond is als ze toestaat dat haar eigen zonen naar een moderne stad gaan en daar iedereen vermoorden die ze tegenkomen– inclusief veertig moslims – zonder zelfs maar een boodschap achter te laten.
    De daad was hun boodschap, vernietigen was hun doel. Als je dat doet met vijanden in het buitenland, doe je dat ook met vijanden in eigen land en verwoest je je eigen samenleving.
    De Deense cartooncrisis heeft bewezen dat Pakistanen en andere moslims weten hoe ze als collectief uiting moeten geven aan hun gevoelens. Dat is nu ook nodig.
    Dit moorden eindigt alleen als het goedwillende deel van de Pakistaanse bevolking, inclusief de lokale en de geestelijk leiders die een behoorlijke toekomst voor hun land willen, als collectief uitspreekt dat degenen die deze moorden begaan ongelovigen zijn die niet met maagden zullen dansen in de hemel, maar zullen branden in de hel. En als ze dat met dezelfde heftigheid doen als bij de cartooncrisis.

En dat ze het niet doen laat één ding duidelijk zien: er bestaat, ook als je de hele groep van moslims erbij neemt, geen gematigde islam. Want uiteindelijk zijn ze toch altijd solidair met de "goede", fundamentalistische moslim, en niet met de slachtoffers - en al zeker niet de niet-moslims - zie ook onderstaande cartoon:

Bingo!

En daarover liegen ze ook naar believen (Leids universiteitsblad Mare, 14-05-2009, door Vincent Bongers):
  ‘Waarom moskees er zo uitzien? Daar hebben bestuurders en architecten geen benul van’

Een koepeltje hier, een minaretje daar

Tussen kitsch en de ware opvatting van de islam. Architectuurhistoricus Eric Roose onderzocht de bouw van moskeeën in Nederland. ‘Beleidsmakers kijken er met een verkeerde blik naar.’


 De gebedsruimte van de Taibahmoskee in de Bijlmermeer is voorzien van veel ramen en is sober ingericht. Als de verlichting aan gaat, verandert de sfeer echter. De vele led-lampjes in de koepel flonkeren als een veelkleurige sterrenhemel. En de lichtbakken bij de ramen verspreiden een groen licht. Zet er een redelijke geluidsinstallatie neer en je hebt een danstempel.
    ‘Het komt bij ons heel kitscherig over’, zegt de Eric Roose die onlangs promoveerde op het ontwerpproces van twaalf moskeeën in Nederland.. ‘Maar het is een visie van een diepreligieuze man die over alle details heel goed heeft nagedacht. En veel moeite heeft gedaan om zijn visie te realiseren.’
    De lampjes, de lichtbakken en de vele ramen hebben een symbolische waarde. ‘De voorzitter van de moskee, Mohammed Junus Gaffar, is een aanhanger van de brelwi-stroming’, zegt Roose. ‘Bij deze stroming is het licht van Allah dat door zijn profeet Mohammed en later overleden heiligen wordt verspreid over de wereld, heel belangrijk.’   ...
    De Taibahmoskee past heel goed in het clichébeeld dat we in het Westen van een moskeeontwerp hebben: Een koepeltje hier en wat minaretjes daar. ‘Het debat over de vorm en de bouw van moskeeën wordt in Nederland gevoerd zonder enig besef van de gedachten die schuilgaan achter bepaalde ontwerpen’, zegt Roose. ‘Beleidsmakers, bestuurders maar ook architecten kijken met een blik naar moskeeën die naar mijn inzicht niet juist is. Er wordt bijvoorbeeld vaak gedacht dat Marokkaanse en Turkse gebedshuizen een bepaalde vormgeving hebben die verbonden is met de architectuurtraditie van die landen. Dat is lang niet altijd het geval. Of het idee bestaat dat als er een moskee gebouwd wordt die niet is voorzien is van koepels en minaretten, dit wel een gebedshuis is voor jonge, moderne liberale moslims. Maar zo simpel is het niet. Aanhangers van puristische stromingen in de islam, die vaak juist als conservatief worden gezien, zijn eerder geneigd om een gebouw zonder toeters en bellen te laten ontwerpen.’
    Gemeenten zijn volgens Roose vooral geïnteresseerd in twee dingen: Past het ontwerp in het bestemmingsplan en op welke wijze draagt een moskee bij aan de integratie van moslims. De betrokken architect heeft kennis van de islamitische architectuurtraditie en een visie over hoe een moskee er volgens hen in Nederland uit moet gaan zien. ‘De poldermoskee bestaat echter niet en zal er hoogstwaarschijnlijk nooit komen’, aldus Roose. ‘Misschien wel in de ogen van sommige architecten, vooral als er geen koepels en minaretten op zitten. Maar hun opdrachtgevers zouden dan wel eens Marokkaanse puriteinen blijken te zijn die eigenlijk terug willen naar de tijd van Mohammed.’   ...
    Opvallend is dat de opdrachtgevers vaak geen blijk geven van de specifieke achtergrond die hun ideeën hebben. ‘Ze proberen op een andere manier te sturen’, zegt Roose. Dus door bijvoorbeeld iets te zeggen over de functionaliteit van het gebouw. Of ze beroepen zich op de wens om een gebouw te realiseren dat sociale integratie bevordert of een moderne uitstraling heeft. Terwijl ze juist om religieuze redenen iets in het ontwerp willen veranderen. De opdrachtgevers leggen liever niet de nadruk op hun interpretatie van de islam. Die voor hen overigens geen interpretatie is maar de enige waarheid.’
    Buitenstaanders die een rondleiding krijgen van voorzitter Gaffar in de Taibahmoskee krijgen ook elke keer een ander verhaal te horen over bepaalde elementen van het ontwerp. ‘Bij de lichtjes in de koepel verwees hij een zelfs een keer naar Las Vegas’, zegt Roose. ‘Maar hij vertelde een andere groep dat de lampjes de sterrenhemel in Medina moeten voorstellen. Dat laatste ligt natuurlijk een stuk dichter bij de waarheid.’

Inderdaad.

Kijk maar hier (de Volkskrant, 05-06-2009, van correspondent Ferry Biederman):
  President Obama krijgt in Cairo applaus voor zijn verzoenende woorden aan het adres van moslims

‘Dit had veel eerder moeten klinken’

De VS hebben er alles aan gedaan om de toespraak van president Obama in Caïro in goede aarde te laten vallen. Met succes. ‘Hij is een groot man.’


De grote hal van het conferentiecentrum van de universiteit van Caïro en de weelderige tuin voor de deur zijn de eerste plekken waar de toespraak van president Obama wordt geanalyseerd door de mensen die erbij aanwezig waren. ...
    Obama vindt de meeste weerklank waar hij de islam prijst en waar hij citeert uit de Koran, wat hij verschillende keren doet. Dichtbij het begin van de speech oogst zijn ‘zoals de heilige Koran ons vertelt, wees je bewust van God en spreek de waarheid’ veel applaus. Sommige andere punten, zoals zijn aanvallen op extremisme, krijgen veel aarzelender bijval van het publiek. ...

Er bestaat geen gematigde islam, er bestaat alleen een minder-activitische islam - ze zij uiteindelijk namelijk altijd solidair met elkaar - ook met de extremisten. De gematigde islam is een uitvinding van de multiculturalisten.

Ook in Nederland (www.wijblijvenhier.nl)
  Ibrahim Afellay

De Moslim van het Jaar 2005 is geworden Ibrahim Afellay. ...Dit is de einduitslag.

1  Ibrahim Afellay
19-jarige middenvelder bij PSV

2  Imam Fawaz
Imam as-Soennah moskee Den Haag

Op één: een voetballer. Op twee, de meest scherpslijpende imam van Nederland - de man die Ayaan Hirsi Ali tongkanker toewenste, en de sharia in Nederland wil invoeren.

Een zoveelste bevestiging (de Volkskrant, 28-05-2010, ingezonden brief van R.L. van Hasselt (Gieten)):
  Demonstratie

Ik was aangenaam verrast door het artikel van Youssef Azghari (Opinie & Debat, 25 mei). Hij slaat de spijker op zijn kop door te schrijven dat de apathische houding van veel moslims jegens een kleine groep van fundamentalisten binnen de islam, de voedingsbodem vormt voor de PVV. Het is meer dan verwonderlijk dat de grote groep vredelievende moslims niet eens duidelijk stelling heeft genomen tegen die kleine groep radicalen die hen het leven zuur maken en een slechte reputatie bezorgen. Een grote demonstratie, daar zal zonder meer een vergunning voor worden afgegeven, waarbij de goedwillenden duidelijk stelling nemen, zal de lucht doen opklaren. De vooroordelen zullen hiermee in een ander daglicht geplaatst worden. Nu de uitvoering nog.

De voordelen van dergelijke acties zijn zo voor de hand liggend, dat er maar één enkele verklaring is: ze willen niet. Kwestie van loyaliteit en solidariteit.

Gevonden: gematigde moslims (DePers.nl, 12-10-2010, door Arnold Karskens):
  Islam | Fanatieke moslims bedreigen tolerante

De angst zit diep bij de ahmadiyya-volgelingen

Niet alleen joden voelen zich in ons land bedreigd door intolerante moslims. Ook medemoslims van de ahmadiyya-gemeenschap zijn bang. ‘Wij moeten worden gedood.’


De kleine ahmadiyya-moslimgemeenschap in Nederland maakt zich grote zorgen over acties van radicale geloofsgenoten. ‘Dit jaar kregen we twee brieven waarin we kaffirs (ongelovigen, red.) werden genoemd en werd gezegd dat we de vijand van de islam zijn’, zegt Noer L. Verhagen, landelijk voorzitter, in de Mobarak-moskee aan de Oostduinlaan in Den Haag.
    De angst zit diep, camera’s aan de gevel bespieden de omgeving. ‘In Engeland werden dit voorjaar vlugschriften verspreid waarin werd opgeroepen ons ‘ketters’ te doden. Ook werden posters opgehangen in winkels in Londen en Bradford, waarin werd gewaarschuwd dat de eigenaar een ahmadiyya is en dat een moslim er niet moet kopen.’
    Rond deze tijd waren ook ahmadiyya-moskeeën in de Pakistaanse stad Lahore doelwit van bomaanslagen, waarbij 86 doden vielen. Voorzitter Verhagen: ‘De ideeën stoppen niet bij de grens. We willen geen strijd, maar houden rekening met geweld in Nederland.’
    De ahmadiyya-beweging ontstond in 1889 en kent over de hele wereld zo’n 150 tot 200 miljoen aanhangers. ...
    Dreigementen tegen deze, in de ogen van orthodoxe moslims afvallige, groep zijn niet nieuw. Jaren geleden besloot het gemeentebestuur van Heusden een informatiedag te annuleren na dreigementen uit de Turkse gemeenschap.
    Ook de Nederlandse imam Abdul Jabbar van de Ven uit Helmond laat zich niet onbetuigd, zegt Azhar Naeem, woordvoerder van de ahmadiyya en aanwezig bij het gesprek: ‘Hij riep op ons tot het uiterste te bestrijden.’
    De moskee in Den Haag werd in 1987 in brand gestoken. De daders zijn nooit gepakt. Als aanstichters van de recente terreur wordt gewezen naar de organisatie Khatm-e-Nabuwat (‘Het einde van het profeetschap’), een breed gesteunde fanatieke beweging die in Pakistan sterk vertegenwoordigd is. Azhar Naeem: ‘Sinds 1974 worden wij in Pakistan voor de wet als niet-moslim beschouwd. En sinds 1984 is het ons verboden ons voor te doen als moslim.’ Voorzitter Verhagen voegt toe: ‘Wij dienen te worden gedood.’
    Voor de ahmadiyya is de islam een vreedzame godsdienst. Zij verzetten zich tegen elk vorm van extremisme. In Nederland wonen zo’n 850 volgelingen, met een moskee in Den Haag en gemeenschapshuizen in Nunspeet en Amsterdam. ...

In totaal in Nederland dus 850 stuks. Met de rest van de moslims hijgende in hun nek ...

De zogenaamde Arabische lente was voor de hele pers en overige media reden om in de pen te klimmen en toespraken af te steken over hoe zeer dat allemaal wel niet bewees dat moslims net zulke gematigde mensen waren als u en ik, en er eigenlijk geen enkel verschil: ze willen allemaal vrijheid en democratie. Hier zijn de uitslagen van de verkiezingen in het, naar aller beweren, meest gematigde islamitische land (DePers.nl, 04-12-201):
  Moslimbroederschap wint in Egypte

Islamitische partijen zijn de grote winnaars in de eerste ronde van de Egyptische parlementsverkiezingen. Gezamenlijk kregen ze 65 procent van de stemmen. Dat blijkt uit zondag gepubliceerde officiële cijfers.

De voorheen verboden Moslimbroederschap is de grootste partij met 36,6 procent van de stemmen. De fundamentalistische al-Nour kreeg 24,3 procent. ...
    De liberale coalitie Kotla Masriya of Egyptische Blok haalde een score van 13,3 procent. De liberalen speelden een sleutelrol in de volksopstand tegen president Hosni Mubarak eerder dit jaar.  ...

Nou dat is toch niet gek, zult u zeggen, want die moslimbroeders zijn tegenwoordig toch gematigd ...? Dat laatste is het sprookje dat de moslimbroeders in samenspel met de multiculturalisten en islam-propagandisten die ook het ook zo over de Arabische lente hebben, u op de mouw hebben gepeld. Want er was wel een gematigde moslimpartij -  een andere partij. Hier is wat die partij aan stemmen kreeg:
  De gematigde moslimpartij Wasat kwam uit op 4,2 procent.

Het percentage gematigde moslims in het meest gematigde islamitische land bedraagt net geen 5. En tweederde van de bevolking in het meeste gematigde islamitische land steunt de radicale en de extreem-radicale islam.
    Een reden voor de Volkskrant om dat laatste percentage weg te laten uit hun gelijktijdige bericht.

En voor wie nog wil aanvoeren dat dit een enkel land is (de Volkskrant, 04-02-2012, van de buitenlandredactie):
  Islamisten in Koeweit winnen verkiezingen

De islamisten hebben een grote overwinning geboekt bij de parlementsverkiezingen in Koeweit afgelopen donderdag. De uitslag kan gevolgen hebben voor de militaire aanwezigheid van de Verenigde Staten in de olierijke golfstaat.
    De conservatieve oppositie won tweederde van de vijftig parlementszetels, 23 daarvan worden ingenomen door islamisten. Hun visie komt overeen met die van de Moslimbroederschap in Egypte. Geen enkele vrouwelijke kandidaat heeft een zetel bemachtigt, terwijl in het vorige parlement nog vier vrouwen zaten.   ...

Ook in Koeweit zijn de moslims niet gematigd. En:
  Koeweit is bovendien het zoveelste Arabische land waar de islamisten een ruime verkiezingswinst hebben behaald. Eerder gebeurde dit ook in Tunesië, Marokko en Egypte.

De moslims in de hele Arabische wereld zijn niet gematigd. En er is geen enkele reden om te veronderstellen dat de moslims uit de Arabische wereld die naar het westen zijn gekomen wél gematigd zijn.

Eerst het bekende verschijnsel (de Volkskrant, 29-05-2012, door Michel Maas):
  Interview | Irshad Manji,  schrijfster over de groeiende invloed van militante moslims

'Indonesië wordt zo een tweede Pakistan'


Na dreigementen van militante moslims heeft popster Lady Gaga dit weekeinde haar geplande concert in Jakarta afgelast. De radicale islam drukt steeds zwaarder op Indonesië, stelt de Canadese schrijfster Irshad Manji.


De Indonesische overheid lijkt steeds meer geneigd te zwichten voor de druk van militante moslims. Niet alleen Lady Gaga is daarvan het slachtoffer, ook de Canadese islamitische schrijfster Irshad Manji ervoer aan den lijve dat het Indonesië dat zij kende van een eerder bezoek, vier jaar geleden, niet meer zo tolerant is als voorheen.
    Wanneer je je boek Allah, Vrijheid en Liefde noemt, kun je weten dat je sommige moslims tegen je in het harnas jaagt. ...

Precies: de islam heeft niets met vrijheid en liefde. Volgens de correspondent.
  Spreekbeurten in Jakarta, Solo en Yogya werden afgelast, verplaatst of verstoord door radicale moslims. De politie verleende de radicalen alle medewerking.
    Uitgerekend in haar nieuwe boek wijdt zij nog een jubelend hoofdstuk aan Indonesië, op grond van haar eerdere ervaringen in het land. Manji: 'De woorden die ik gebruik in het boek zijn: als jullie een voorbeeld willen van betekenisvolle gematigdheid, dan moet je naar Indonesië komen.'
    In het bewuste hoofdstuk beschrijft Manji hoe zij vier jaar geleden haar vorige boek ten doop hield in Indonesië. 'Er kwam er een heel divers scala aan mensen op af. Een transseksueel vertelde over haar gevecht om een hoofddoek te mogen dragen. Tegelijk waren in diezelfde zaal zeer conservatieve moslims, die haar niet bedreigden of aanvielen. Daartussenin: Javaanse dansers, gitaarmuziek en poëzie.
    'En dan nu, vier jaar later... Mijn hart breekt. Eerlijk.'
    Radicale moslims maken haar het spreken onmogelijk. Waar zij ook komt in Indonesië, overal duiken mannen in witte gewaden op. Het zijn leden van de islamitische knokploeg FPI (Front van de Verdedigers van de Islam).
    Manji heeft net weer zo'n ervaring achter de rug in het vrijzinnige cultureel centrum Salihara in Jakarta. Ook deze bijeenkomst werd verstoord door mannen die Allah U Akbar (God is groot) riepen - alsof dat een verwensing is - de aanwezigen bedreigden en hekken vernielden. 'De ruiten op de tweede verdieping begonnen te rammelen...'
    De politie was aanwezig en maakte een einde aan de bijeenkomst. Niet de gewelddadige FPI'ers, maar Irshad Manji moest mee naar het bureau.

Waar het hier om gaat, is de identiteit van de ware schuldigen. Dat zijn deze:
  Het zijn de voorzichtigen, de gematigden die problemen laten doorzieken, zegt ze. Ook in Indonesië.
    'De zogenaamde gematigde moslims zijn een deel van het probleem. Alle moslims die denken dat zij de islam en de mensheid een dienst bewijzen door gematigd te zijn in deze tijd van morele crisis... Mensen denken dat zij de vrede kunnen bewaren door alles maar toe te dekken, en verder te zwijgen. Dat maakt alles alleen maar erger!'

En zo is het niet alleen in Indonesië, maar over de hele wereld waar er moslims verkeren. Meerderheid of minderheid.

En driekwart van de moslims steunt hun zaak (Elsevier.nl, 28-05-2013, door Shari Deira uitleg of detail ):
  Driekwart Nederlandse moslims vindt Syrië-gangers helden

Marokkaanse en Turkse moslims in Nederland hebben sympathie voor hun geloofsgenoten die naar Syrië gaan om te strijden tegen regime van president Bashar al-Assad. Bijna driekwart typeert hen als helden.


Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Motivication in opdracht van het NCRV-programma Altijd Wat.
    Uit de studie blijkt ook dat moslimjongeren van Turkse en Marokkaanse afkomst zich kwader maken over de situatie in Syrië dan autochtonen. Van de moslims is dat 88 procent tegenover 48 procent van de autochtonen.
    Van de respondenten zegt 72 procent dat het goed is dat Nederlandse moslims naar Syrië vertrekken om te vechten, terwijl 8 procent van de autochtonen dit goedkeurt. 73 procent van de moslims typeert de Syrië-gangers zelfs als helden.    ...
    Een meerderheid van de Turkse en Marokkaanse moslims (81 procent) vindt dat de Syrië-gangers doen wat de Verenigde Naties nalaten.

En die percentages liggen in werkelijkheid nog ongunstiger, vanwege het verschijnsel van "sociaal-gewenst antwoorden", want de vragen worden gesteld door Nederlanders. van de rest heeft dan ook nog een deel motieven als "Ik vind het daar te gevaarlijk", en je komt alleen op grond van deze cijfers tot maximaal rond de 10 procent die überhaupt in aanmerking komt voor de kwalificatie "gematigd moslim". En dan heb je verder nog niets echt onderzocht aan die mensen zelf.
    Een bericht zo schokkend dat zelfs de Volkskrant even vergat het niet te plaatsen (Volkskrant.nl, 28-05-2013, door Janny Groen uitleg of detail ):
  Driekwart Nederlandse moslims vindt Syrië-gangers helden

Bijna driekwart van de Nederlandse moslims vindt het prima dat Nederlanders naar Syrië vertrekken om mee te strijden tegen het regime van Assad. Die jongens doen wat de Verenigde Naties nalaten: actief steun verlenen aan de opstandelingen, vinden zij.


Door een overgrote meerderheid (73 procent) van de moslims worden de Syrië-gangers zelfs gezien als helden. ...

Of het de krant heeft gehaald is niet bekend.

Een bericht over de shariastaat Pakistan (de Volkskrant, 08-03-2014, van verslaggeefster Janny Groen):
  Geen Pakistaanse man durft te tekenen voor scheiding vrouw

Tussentitel: Scheidingsverzoek is niet ontvankelijk zonder handtekening van twee mannen

Wekenlang waren Shirin Musa van Femmes for Freedom (FFF) en journaliste Naeeda Aurangzeb vergeefs op zoek naar mannen in het bezit van een Pakistaans paspoort. Die moesten bereid zijn als getuigen hun handtekening te zetten bij de Pakistaanse ambassade, om een wanhopige Pakistaans-Nederlandse vrouw te helpen scheiden. .
    Zonder mannelijke getuigen verklaart een Pakistaanse rechtbank zo'n scheidingsverzoek niet ontvankelijk.     ...
    Het gaat om een Pakistaans-Nederlandse vrouw van 30 jaar, die vorige zomer onder dwang is uitgehuwelijkt aan een man in Pakistan. Zij is terug in Nederland en wil dolgraag scheiden. Haar man weigert elke medewerking. De wens van de vrouw is niets waard als die niet wordt gesteund door twee mannen. 'Dan blijft ze de rest van haar leven in huwelijkse gevangenschap', zegt Musa.    ...
    Zelfs als de mannen hun handtekening zetten, is de scheiding nog lang niet rond. Musa: 'Pakistaanse rechters kunnen zo'n zaak eindeloos frustreren. Mijn eigen zus vecht al sinds 2008 voor een scheiding. Pakistaanse rechters hechten zeer aan de echtelijke gehoorzaamheidsplicht.'    ...

Maar zegt de politiek-correcte dan onmiddellijk: in Nederland zitten natuurlijk de gematigde Pakistaanse moslims. Nee dus:
  Helpen bij de zoektocht wilden sommige mannen wel. Maar zelfs progressieve Pakistaanse Nederlanders trokken hun medewerking in toen ze beseften dat ze zelf moesten tekenen.

Er bestaat geen (noemenswaardige) gematigde islam. Dus moslim.

Nog een aanvulling hierbij (de Volkskrant, 22-08-2014, column door Thomas Friedman):
  Hadden goede rebellen kunnen winnen?

Hillary Clinton zei onlangs dat Obama misschien een fout heeft gemaakt omdat hij bij het begin van de Syrische burgeroorlog de democratisch gezinde opstandelingen niet heeft bewapend. Ik heb altijd betwijfeld of er genoeg 'gematigde opstandelingen' waren om het leger van Assad en de islamisten te verslaan en daarna Syrië te besturen. Wanneer mensen u van het tegendeel proberen te overtuigen, stel dan de volgende vragen:    ...
    6. Waarom zijn er zo'n 15.000 moslimmannen van over de hele islamitische wereld naar Syrië gereisd als jihadstrijder en is er niet eentje komen opdagen om te vechten voor pluralisme? ...

Waarna alleen maar een hoongelach op zijn plaats is. Gematigde moslims ...(en nog wat hoonlachen)
    Want neem de laatste twee maar tezamen: het eerste gaat over de stemming over de gehele populatie en dan is minstens driekwart steuner van ISIS, en het tweede gaat over de extremen die voor de ene of de nadere kant willen gaan vechten, en dan is de score 15 duizend versus nihil. Beide cijfers ondersteunen elkaar perfect. Tezamen leidende tot de volkomen onweerlegbare conclusie: er bestaat geen gematigde islam en geen gematigde moslims (in substantiële aantallen).

Uit zeer betrouwbare en goed ingevoerde bron (de Volkskrant, 26-03-2016, door Chris Rutenfrans en Janita Naaijer):
  Bestrijdt islamisten nu het nog kan

Rechtsfilosoof Afshin Ellian hekelt de houding van de politiek, veiligheidsdiensten én de moslimgemeenschap in de strijd tegen terreur. 'Als moslims het willen, kunnen alle terroristen worden aangehouden.'
...
U heeft het nu steeds over de radicale islam. Er zijn ontzettend veel gematigde moslims.
'Nee, dit ís de islam. Deze leerstellingen gelden voor alle moslims. Als zij die niet allemaal in praktijk brengen, lijden ze aan vergetelheid. ...

Een vergetelheid die verdwijnt zodra er een islamitisch beroep op hen wordt gedaan.

Nog eens een bevestiging: er zijn geen gematigde moslims (elsevier.nl, 16-08-2018 door Matthijs van Schie uitleg of detail ):
  De Mos wil stadsverbod voor haatimam

Als het ligt aan Groep De Mos, de grootste partij in Den Haag, is de omstreden Fawaz Jneid nergens in de stad meer welkom. Fawaz, ook wel bekend als de haatimam, is al niet welkom in Transvaalkwartier en de Schilderswijk. Toch preekte hij vrijdag vlakbij laatstgenoemde wijk, tot woede van rechtse partijen.


Bij zalencentrum Kristal op De Binckhorst, niet ver van de Schilderswijk, preekte de imam vrijdagochtend in het bijzijn van een paar honderd mannen, vrouwen en (jonge) kinderen, meldt AD Haagse Courant. Daar sprak hij vanwege het einde van de islamitische vastenmaand ramadan.    ...

Ze lopen als lemmingen achter de meest radicale imams aan ...

Nog gemakkelijker: ze stellen zelf een lijst op (GeenStijl.nl, 22-06-2018, door Ronaldo uitleg of detail ):
  Gezellige islamitische fundamentalisten mailen Eerste Kamer over boerkaverbod



Knipperdeplak uit de doorgestuurde mail van een kuchend Eerste Kamerlid. Allemaal gezellige clubs die iets vinden van het boerkaverbod. Lezen jullie mee, Nieuwsuur en NRC? Je hebt helemaal geen BuZa-lijsten meer nodig zo! ...

Onderwerp: Wilt u zo vriendelijk zijn om dit met uw hart te lezen?

In de Naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

Een gezamenlijke veroordeling van de ‘Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding’

Geachte leden van de Eerste Kamer der Staten-Generaal,

Als vertegenwoordigers van de Islamitische gemeenschap schrijven wij u aan inzake de wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding, waar u uiteindelijk over zult besluiten (waarvan het proces op 17 januari 2017 in gang zal worden gezet).

Onder ons bevinden zich verschillende imaams, predikers, politici en andere vertegenwoordigers van de Islamitische gemeenschap in Nederland, die zich gezamenlijk zorgen maken over deze wet. Wij willen graag deze gelegenheid nemen om u te verzoeken deze discriminerende wet niet door te voeren, vanwege de volgende redenen:

• Hoewel het verbod op directe wijze enkel van toepassing is op een kleine groep vrouwen, raakt dit de gehele Islamitische gemeenschap, omdat het een aanval is op de Islamitische identiteit waar ongeveer een miljoen mensen in Nederland zich aan vasthouden. Dit is omdat het dragen van een niqab een Islamitische uiting is, gebaseerd op een mening in de Islamitische jurisprudentie welke wordt bewezen door de Islamitische teksten.

• Wanneer we echter de uitzonderingen op het verbod lezen, valt er te concluderen dat het wetsvoorstel zodanig is opgesteld dat het doel van openbare veiligheid niet het argument is om een verbod te stellen, maar dat het verbod enkel geldt voor een persoon die vanuit een Islamitische overtuiging gezichtsbedekkende kleding wil dragen. Dit laat zien dat er duidelijk met twee maten gemeten wordt en dat een groep van de moslimvrouwen het mikpunt wordt; je mag immers wel gezichtsbedekkende kleding dragen als het uit gezondheidheidsredenen, veiligheidheidsredenen, wegens een beroep, een sport, of culturele activiteit is. Het enige wat nog overblijft is dus het dragen van gezichtsbedekkende kleding vanuit Islamitische overtuiging. Dit staat haaks op hetgeen wat in Nederland wordt geclaimd, dat eenieder volgens de wet met gelijkheid wordt behandeld.

• Dit wetsvoorstel dwingt deze groep vrouwen in isolement te leven, ver buiten de samenleving. Een dergelijk geforceerde segregatie zal hun bestaansrecht in verschillende domeinen in de samenleving ontnemen. Dit uitsluitingsmechanisme op basis van iemands overtuiging staat lijnrecht tegenover het inclusiviteitsprincipe waar Nederland zegt voor te staan.

• De claim dat het dragen van een boerka of niqab onderdrukking van de vrouw is, is niet feitelijk onderbouwd. Ten eerste omdat de vrouwen ondanks de uiterst negatieve beeldvorming er toch bewust voor kiezen om gezichtsbedekkende kleding te dragen. Dit getuigt eerder van moed en overtuiging, dan van onderdrukking. Ten tweede is dit een aanname waar men zonder onderzoek vanuit gaat en probeert de overheid hiermee dus juist de vrouw te onderdrukken, door haar op te leggen wat ze wel en niet mag. Zij mag namelijk niet de boerka of niqab dragen, ongeacht wat haar mening hierover is, want men gaat ervan uit dat het onderdrukking is.

Dit zijn slechts enkele argumenten, waarbij aangetoond wordt dat deze nieuwe wet een discriminerende en oneerlijke wet is, welke een directe aanval is op de identiteit van een grote groep mensen in Nederland. Wij verzoeken u dan ook namens de Islamitische gemeenschap in Nederland om rechtvaardig en objectief te zijn in uw oordeel en deze wet af te keuren.

De weg die de overheid wil bewandelen om dit verbod in te stellen is juist de weg die zij claimt te bestrijden, namelijk de weg van onderdrukking, discriminatie en intolerantie. Wij hopen dat u als leden van de Eerste Kamer der Staten-Generaal niet voor dit kwaad zal kiezen, maar voor rechtvaardigheid en acceptatie van de alteriteit van de ander.


Hoogachtend,

Imam Bassam El Saleh
Sheikh Fawaz Jneid
Okay Pala (mediavertegenwoordiger van Hizb ut Tahrir Nederland)
Remy Soekirman (imam en prediker)
Imam Abdul-Jabbar van de Ven
Arnoud van Doorn
Anna Vogel (Centrum De Middenweg)
Saoed Khadjé (Dar-al-'Ilm Islamstudies)
Mohammed Akkouh (Promoslim)
Monsif el Ouassidi (prediker)
Abderrahman Aboe Joewairiah (docent)
Ustadh Said Amrani
Ismail Benbouker (imam moskee Quba, Den Haag)
Imam Mohammed Zaeem Misbah (imam van Moskee Taqwa, Amsterdam)
Umair Bantvawala (spreker)
Samenwerking Moskeebesturen Brabant en Zeeland (SMBZ), waaraan onderstaande moskeeën deelnemen:
-El-Feth Moskee, Tilburg
-Moskee Arrahman, Breda
-Moskee Assalaam, Zundert
-Moskee At-Taqwa, Etten-Leur
-Marokkaans Islamitisch Centrum, Roosendaal
-Moskee El Feth, Bergen op Zoom
-Stichting Arrahman Moskee, Goes
-Stichting Touba Moskee, Vlissingen
-Stichting Moskee Almohsinin, Oosterhout
-Stichting Al Rahman Moskee, Middelburg
Stichting Waqf
Moskee Al Fourqaan, Eindhoven
Moskee Mimar Sinan, Den Haag
Moslimjongeren Culemborg
Moskee At Taqwa, Culemborg
Stichting as-Soennah, Den Haag
Stichting Weldoener, Rotterdam
Essalam Islamic Cultural Centre Rotterdam (ICC Essalam)
De Blauwe Moskee, Amsterdam
SMJ (Stichting MoslimJongeren)
Stichting alFitrah
Stichting Arabiyyah
Moskee Al Ichlaas (IGN)
Stichting El Tawheed, Amsterdam
Stichting Eenheid, Leidschendam
Moskee Almouwahidin, Naaldwijk
Stichting Islamitische Moskee Errahmane, Nieuwerkerk aan den IJssel
Stichting Taubah, Veenendaal
Moskee el Oemma, Den Haag
Stichting Geef Islam Door
SIO (Stichting Islamitisch Onderwijs)
Stichting Halal Voeding en Voedsel (HVV), Den Haag
Stichting Dar al-Arqam, Rotterdam
Moslim Kids Entertainment [WUT, GS]
Muslim Fit [WUTTERDEWUT, GS]
Werkgroep Blijf van mijn Niqaab af
Dawahzusters Nederland
HIYA
Partij van de Eenheid
Stichting Meld Islamofobie
Advocatenkantoor RAZA, Rotterdam
Oemma Nieuws
Fann oel- 'Arabiyya
European Dawah Foundation
Hisaab
#TegenNiqabverbod

Dit moet het toch zo'n beetje wel allemaal zijn, toch ...? En wat er niet bij staat, is vermoedelijk nog erger ... "We willen niets te maken hebben met die kufar!"
    En oh ja: voor een "islamitisch terrorismeverbod" geldt natuurlijk precies hetzelfde: alle moslims zijn er tegen.
    ALLE moslims zijn er tegen.
    Zoals al bleek bij de reacties op de aanslag op Charlie Hebdo uitleg of detail .

Er is weer eens een aanslag gepleegd door moslims en dit keer weer (hoewel ze vorige met messen nabij Den Haag CS en op de Albert Cuyp-markt naarstig onder het tapijt hebben gehouden) in Nederland. De Volkskrant is al druk bezig met de tegenactie om de publicitaire schade te beperken. Dit is het derde (of meer?) artikel (de Volkskrant, 27-03-2019, column door Janny Groen):
  Interview | Bassam Tibi, Syrisch-Duitse politicoloog

'Het gaat om het verschil tussen een moslim en een islamist'

Achter de rel rond het salafistische Cornelius Haga Lyceum gaat een fundamentele strijd schuil onder moslims in Europa, waarschuwt islamgeleerde Bassam Tibi. 'Als Europa zijn eigen verlichte moslims niet steunt, geeft het ruimte aan islamistische ondermijning.'

Oftewel: er is de gewone moslim die geen enkel probleem vormt en de radicale of extreme moslim die het volgens deze zichzelf natuurlijk gematigd achtende moslim wel is.
    Overigens is deze meneer best wel een bekende naam, met een aanwijzing zijnde richting de eerste en voornaamste kwestie waar het hier natuurlijk om gaat:
  'We voeren een heel zware, ongelijke strijd tegen de islamisten. Daarom kunnen we alle hulp gebruiken. Ik roep alle verlichte moslims op hun krachten te bundelen, op nationaal en Europees niveau. Gelukkig sta ik niet alleen. In Duitsland maak ik deel uit van een groep van tien moslims die vorig jaar november een initiatief voor een seculiere islam lanceerde. ....'

Brullen van de lach!!!
    Iets van tien, TIEN!!!, hele stuks.
    Ergens had men dit misschien ook wel door en daarom stond het helemaal aan het einde van het artikel.
    Maar onderweg komen toch ook een paar leuke dingen langs. Zoals dit:
  ... Hij doceerde aan universiteiten in Europa ... Alsook het Amerikaanse leger in 2003, vlak voor de invasie in Irak.
    ...Een generaal vroeg of ik in twee zinnen het onderscheid kon uitleggen tussen een moslim en een islamist.'Een generaal vroeg of ik in twee zinnen het onderscheid kon uitleggen tussen een moslim en een islamist.'
    Nou dat kon hij, zelf belijdend moslim, wel. 'Vraag de moslim of hij vindt dat de islam ook politiek is en dat Allah leidend moet zijn bij de staatsinrichting. Als hij ja zegt, dan is het een islamist', adviseerde hij.    ...

Brullen van de lach!!!
    Want dat Allah leidend moet zijn bij de staatsinrichting behoort tot de kern van de islam. De term 'islam' betekent "onderwerping". Onderwerping aan de wil van Allah - en haar volgelingen, natuurlijk.
    En voor de duidelijkheid:
  ... . Als hij ja zegt, dan is het een islamist', adviseerde hij.
    'Verlichte moslims' als hijzelf, zegt Tibi, beantwoorden die vraag met een ferm nee. Wij zijn rationalisten, die de scheiding van kerk/moskee en staat, het pluralisme, universele mensenrechten en de seculiere democratie omarmen.'    ...

Waarop op de tien exemplaren na, alle moslims dit zullen zien als ketterij.
    Dit is op zijn best moslimst van de soort ahmadiyya uitleg of detail , maar eigenlijk nog veel meer soefi uitleg of detail , dat is: nog stukken gematigder dat de alevieten van Assad in Syrië, waar de gewone moslims zich massaal tegen doodgevochten hebben.

Een radicale school? Ze komen er als de vliegen op de stront op af (de Volkskrant, 05-04-2019, door Tjerk Gualthérie van Weezel, Rik Kuiper):
  Haga Lyceum blijkt zelfs extra in trek

Berichten over indoctrinatie ten spijt, trekt het Haga Lyceum in Amsterdam zoveel leerlingen dat de directie wil uitbreiden.
...

Berichten over verondersteld anti-democratisch onderwijs op het Amsterdamse Cornelius Haga Lyceum hebben lang niet op alle Amsterdammers een afschrikwekkend effect gehad. Voor volgend schooljaar zijn er 135 nieuwe leerlingen geplaatst.    ...

Maar "Alle moslims zijn gematigde mensen en mensne als u en ik".

Hier weer eens zo'n gematigde moslims. De voormalig Amsterdamse politica en Joop.nl-bijdraagster Münire Manisa uitleg of detail . Aanleiding: de verhoren van de parlementaire mini-enquête over buitenlandse financiering en radicalisering van moskeeën. Een mooie nieuwe gelegenheid om te tonen waar de loyaliteit van de o zo geïntegreerde en gematigde moslim ligt (Joop.nl, 24-02-2020, door Münire Manisa - Jurist uitleg of detail):
  Commissie ongewenste beïnvloeding toonde onkunde en onwetendheid

Wat een onafhankelijke en goede zoektocht had moeten zijn, draaide al snel uit op een poppenkast.


Twee volle weken duurden de openbare verhoren van de parlementaire ondervragingscommissie naar ongewenste beïnvloeding uit onvrije landen. ...
Om te beginnen nodigde de commissie alleen organisaties en ‘deskundigen’ uit die pasten binnen het straatje van de commissie zelf. Ik miste bijvoorbeeld Richard Staring ....
    In plaats van deze hoogleraar, moesten we het doen met Keklik Yucel ...

Dat zeer uitzonderlijke geval van iemand afkomstig uit die gemeenschappen die echt iets van Nederlands is geworden.
    Dus wat vindt de gematigde moslim ...:
  ... tegenwoordig blijkbaar ‘integratiedeskundige’. Hoe en sinds wanneer we integratiedeskundigen hebben, is mij een compleet raadsel, maar laten we verder kijken naar de inhoud. In de 45 minuten primetime die ze kreeg voor de commissie, slaagde ze er niet in om één feitelijk correcte uitspraak te doen. Haar afstand tot de Turks-Nederlandse gemeenschap had niet groter kunnen zijn. ...

Nou, is dat niet duidelijk ...
    Net als dit:
  ... Yucel linkte bijvoorbeeld de Turkse moskeeën aan salafisme, terwijl uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vooral de Diyanet-moskeeën een grote rol spelen in het tegengaan en voorkomen van radicalisering. Sterker nog, onderzoekers concludeerden in 2015 al dat Diyanet als bondgenoot van de overheid gezien moet worden in de strijd tégen radicalisering. ...

Want van dat Diyanet is bekend dat het de radicalisering zelve is. Behorend tot de Turkse Grijze Wolvern-sekte.
    Ach, je hoeft eigenlijk niks meer te weten van moslims dan dat ze met liefde hordes jihadstrijders hebben uitgezonden om te gaan massamoorden in Syrië en Irak, en toen ze daar verslagen werden die jhadstrijders weer met liefde opnemen.

De stank van de moslims bij publieke omroep en de rest van de media wordt steeds indringender. Ze worden voorgevoerd zonder enige schaamte, met hoofddoek of baard en al. Dat alles om het idee te voeden: moslims zijn gematigde mensen.
    Hier nog maar eens de werkelijkheid, dit keer uit de mond van iemand die een bewezen expert is: Arthur van Amerongen. Van Amerongen is van Joodse afkomst en heeft het zwerversbloed dus van huis uit - hij woont nu, 2022, in Portugal.
    Eén van zijn tussenstops was een jarenlang verblijf in de Brusselse (allochtone) wijk Molenbeek. Naar aanleiding van de ervaringen aldaar schreef hij een boek met de alleszeggende titel Brussel: Eurabia, wat hem onmiddellijk een boycot opleverde van de Nederlandse media, waar hij tot dan toe met grote regelmaat byzantijns geformuleerde columns en dergelijke voor schreef.
    Toen kwamen de grote aanslagen in Parijs, op de Bataclan enzovoort.
    De daders kwamen voor een groot deel uit Molenbeek, alwaar ze naar hun daad ook door hun omgeving verborgen werden gehouden.
    Van Amerongen werd meteen weer in genade aangenomen, en schreef zelfs een paar jaar columns in de Volkskrant.
    Nota bene.
    Maar kennelijk ging het bloed weer kriebelen, want hij stapte over naar GeenStijl voor een nieuw project, beschrijvende de rol van de islam in diverse Europese landen, aan de hand van de aanslagen aldaar gepleegd.
    Lange artikelen.
    Hier het direct relevante stukje uit het eerste (GeenStijl.nl, 09-01-2022, door Arthur van Amerongen uitleg of detail ):
  Ruud Peters en de blinde sjeik
Het toeval wil dat ik heel even op het punt gestaan om te gaan promoveren op het onderwerp De Europese Islam. Ik was in 1991 afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam bij prof. dr. mr. R. Peters van de faculteit Arabisch met een doctoraalscriptie over het islamitisch fundamentalisme in Algerije.

Ruud was met Mahmoud Rabbani, Piet Nak en Bertus Hendriks een van de drijvende krachten achter het Nederlands Palestina Komitee. Hij was getuigedeskundige in het proces tegen de Hofstadgroep en zou in die hoedanigheid ook optreden in het proces tegen de blinde sjeik Omar Abdel-Rahman die het World Trade Center al in 1993 wilde opblazen maar de ingang niet kon vinden. Die klus ging op het laatste moment niet door omdat de Amerikanen bang waren dat Ruud de sheik vrij zou weten te praten (Peters is ook nog eens een briljante jurist). Ruud is dus een grote geleerde met veel internationale publicaties op zijn naam en hij gaf mij ook belangrijke adviezen voor mijn boek Brussel: Eurabia, al was hij niet helemaal gelukkig met mijn conclusies. Ruud gaf mij de wijsheid mee: ga als academicus nooit dingen voorspellen maar beschouw, analyseer en duid enkel achteraf. Enfin, ik voorspelde - tegen het advies van Peters in dus - dat Brussel een grote krabbenmand, wespennest, slangenkuil en safaripark vol islamitische terroristen was: een kruiwagen vol explosieve kikkers als het ware.

De gematigde islam bestaat namelijk niet
Peters en ik hebben ik tijdens die eenmalige brainstorm over mijn promotieonderzoek toen bij een glaasje oude jenever gediscussieerd over de positie van moslims in Europa en wat het islamitisch recht schrijft over de positie van een moslim buiten de dar al salaam, het grondgebied van de islam. Er is onder de geleerden een discussie gaande over een mogelijke verlichte Europese islam maar ik denk dat dat een illusie is, een wensdroom van GroenLinks en D66. De gematigde islam bestaat namelijk niet, net zomin als gematigde moslims. Er zijn uiteraard moslims die het minder strikt zien en hun religieuze overtuiging combineren met een modern leven, maar als puntje bij paaltje komt, buigen zij toch voor de druk van de extremisten, al is het maar om geen slechte moslim te worden genoemd.    ...

Amen.
    Het is heel simpel: de islam is de zin van hun leven.
    De openlijk radicalisme praktiserende 10, zeg, procent die het dus wel is, is het levensvoorbeeld voor de rest die zich er niet dagelijks mee bezighoudt, maar er door onverbreekbare banden mee verbonden is.


Naar Allochtonendebat, misverstanden , of site home ·.

8 mrt.2008