Het allochtonendebat, 30-03-2005
(Wil men direct naar Het
Allochtonendebat juli/aug.
2005, klik hier
, en voor okt./nov. 2005, klik hier
)
Na een periode van betrekkelijke rust en geleidelijke ontwikkeling is het weer
tijd een ijkpunt neer te zetten om de trends aan af te meten. Aanleidingen zijn een
paar publicaties met kenmerkende verschijnselen. De eerste is een rapport van de
belangenorganisatie Amsterdams Patiënten Consumenten Platform
, over sociale problemen van
Marokkanen en Surinamers in de wijk Bos en Lommer. Twee citaten: 'De
aanpak van de media, hoe mensen naar ons kijken. We ervaren alleen maar
vernedering. We moeten integreren. Maar hoe kun je integreren in een
vijandelijke sfeer?', 'Ik behoor tot de groep ouders die zich hier
in het werk hebben gestort. We werkten ook over. Daarom hadden we geen tijd om
Nederlands te leren.'. Twee tegenstrijdige verklaringen: we hebben niet
geïntegreerd vanwege te hard werken, en ten ten gevolge van de vijandigheid.
Daar die "vijandigheid" iets is van de laatste twee jaar, is de laatste
verklaring onjuist, zoals iedereen wel weet. De eerste is grotendeels ook
onjuist, omdat het gebrek aan integratie het gevolg is van het opvoeden in het
Turks of Marokkaans, kijken naar de Turkse of Marokkaanse televisie,
huwelijkspartners uit Turkije en Marokko halen, en lange vakanties in Turkije of
Marokko.
Nog twee citaten, met de uitingen van emotie eruit verwijderd: Marokkaanse
man (60): 'Heel veel Marokkanen die werkloos zijn, hebben last van angst. Elke
keer als er iets met de sociale uitkering gebeurt, leidt dat tot angst.;
Twee Surinaamse vrouwen verwoorden hun situatie als volgt: 'Men spreekt het niet
uit, maar er is nu onder sommige Surinamers totale paniek. Paniek, verdriet,
terugtrekking. ... door de sociale omvormingen, ... De druk van het leven is
dusdanig dat je moet gaan werken om aan geld te komen.'. Twee
overeenkomstige verklaringen: er is angst over twee dingen: de berichten in de
media, en het verlies van geld. Het eerste kan eenvoudig vermeden worden:
terugkeer naar eigen land, en waarschijnlijk is dat ook een algemeen gevoelde
wens. Het echte probleem is dus het tweede: de financiële
banden met Nederland. Waarmee er meteen een objectieve verklaring is voor de
ernst van de genoteerde onlustgevoelens: twee tegenstrijdige sterke verlangens ('Laatst
kwam ik vrienden tegen. We hadden het erover dat we terug naar Marokko zouden
moeten gaan. Maar helaas, we hebben daar niets opgebouwd. Dat alles veroorzaakt
psychisch leed.'). Het koesteren van twee tegenstrijdige verlangens is
bekend als hoofdoorzaak van allerlei psychologische problemen, uiteenlopend van
karakteristiek kindergedrag, tot aan de schizofrenie grenzende storingen.
De tweede belangwekkende (her-)publicatie is die van het Marokkaanse manifest
door de Waterlandstichting
, en de daarop volgende
uitgebreide reactie van Marcia Luyten
. Hieronder de belangrijkste
punten uit die analyse, aangevuld met een van de redactie.
Ik [Luyten, red. IRP] ging er ook van uit dat in dit Manifest een Marokkaanse
elite zelfbewustzijn paarde aan zelfkritiek – daar zijn de auteurs immers
intellectuelen voor. In hun visie op een andere samenleving zouden ze ook de rol
van de Marokkaanse gemeenschap bespreken. Kortom, ze zouden doen wat je van een
denkende elite verwacht:
Ze houden een zekere afstand tot het gesignaleerde probleem;
Ze baseren zich op feiten;
Ze tonen verschillende perspectieven op een probleem;
Ze betrachten zelfreflectie;
Ze wenden hun verbeeldingskracht aan voor het vinden van een oplossing.
Aan het einde van vier pagina's tekst weet ik niet helemaal zeker meer of de
zaak van Marokkaanse Nederlanders wel echt gediend is bij dit manifest. Het
allesbepalend bezwaar is dat het vanuit het perspectief van een slachtoffer is
geschreven.
...
Voor alle duidelijkheid: alles wijst erop dat jongens met Marokkaanse ouders
veel vaker worden geweigerd aan de deur van een discotheek. Dat is vernederend
en frustrerend. Dat Marokkaanse jongeren ruim vier keer zo vaak werkloos zijn
als hun witte leeftijdsgenoten (22% tegen 5,2%), komt waarschijnlijk ook door
discriminatie op de arbeidsmarkt. Jongens met een Marokkaanse naam blijken
minder toegang te hebben tot stages en banen. (Een interessante vraag is waarom
die uitsluiting niet de Marokkaanse meiden treft. Dat zou kunnen betekenen dat
Marokkaan-zijn geen significante factor is.)
...
... de auteurs van het Marokkaanse Manifest zijn met uitsluiting als monocausaal
verband tevreden. Ze vragen zich niet af: is discriminatie de enige verklaring
voor de achterstandspositie van deze jongens? Dat ze veel vaker dan gemiddeld
zonder diploma van school gaan, helpt hun maatschappelijke carrière
waarschijnlijk niet. Toch zijn diplomaloos schoolverlaten en de mogelijke
oorzaken daarvan niet als een probleem gedefinieerd.
...
Uitgaan van de feiten. Het is pijnlijk te claimen dat de groep Marokkaanse
ouderen “als geen ander heeft gewerkt om van Nederland te maken wat het nu is.”
Persoonlijk vind ik het niet interessant, de vraag of een bevolkingsgroep meer
oplevert dan kost; het is een door rendementssamenleving ingegeven en
onaangename manier van over mensen praten. En samen met de opstellers van het
Manifest vind ik dat Marokkaanse ouderen respect verdienen gelijk ieder ander
mens. Dat neemt niet weg dat cijfers van het Centraal Plan Bureau uit juli 2003
lieten zien dat niet-westerse migranten gemiddeld meer kosten dan dat ze
bijdragen. Niet-westerse migranten zijn vaker werkloos, meer afhankelijk van
sociale uitkeringen en hebben gemiddeld een lager inkomen. Als gevolg kost de
gemiddelde niet-westerse immigrant Nederland 3000 euro per jaar.
...
Het Marokkaanse Manifest wortelt in wij-zij denken. Gechargeerd is dat: wij zijn
goed en zij zijn slecht. Zij hebben schuld aan ons leed. Zij moeten daarom onze
problemen oplossen. Dat de auteurs van het manifest zich nu ineens presenteren
als ‘Marokkaans’, komt door de dynamiek van in- en outgrouping.
Vooral dat laatste maakt het Marokkaanse Manifest onrustbarend: in het
aangezicht van een tegenstander, sluiten de rijen. Marokkaanse Nederlanders voor
wie Marokko eerder niet het referentiepunt was, zien zich gedwongen positie te
kiezen. Het geboorteland van je ouders is een vaststaand feit. Religie is dat
niet; in de moderne samenleving kun je je geloof terzijde leggen. Daarom komt
dat mechanisme van sluitende rijen scherper in beeld als het gaat om de islam:
mensen voor wie het geloof op de achtergrond was geraakt, identificeren zich in
het islamvijandig klimaat dat Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali helpen scheppen,
ineens als moslim. Zo gingen studentes aan de Hogeschool van Amsterdam voor het
eerst een hoofddoek dragen. De categorie ‘moslim’ lijkt zich daarmee te
ontwikkelen tot een nieuwe etnie.
Red.: In zijn eenzijdigheid laat het manifest een aantal zaken weg,
waarvan een deel benoemd door Luyten. Hier nog een paar andere.
Er bestaat een lange geschiedenis van overlast door voornamelijk Marokkaanse
jongens, en van Turkse kant het wijdverspreide wapenbezit, zie de Allochtonen
incidentenverzameling die eind 2004 is bijgehouden
, of
een recent voorbeeld
. Op scholen is er een
direct verband tussen een slechter schoolklimaat net het percentage allochtone
jongeren. Dit zijn ontwikkelingen niet van de laatste twee jaar (sinds de
moorden op Fortuyn en Van Gogh en het doorbreken van het allochtone-problemen
taboe), maar van de laatste twintig tot dertig jaar. Dat is een deel van van het
Marokkaans manifest stelt als 'Samen met anderen hebben wij Nederland gemaakt
tot wat het nu is, in economisch, sociaal en cultureel opzicht.' Met dat deel is
de rest van Nederland niet zo erg blij.
Voor het volgende punt eerst een citaat: Wij komen op voor het recht van
vrouwen en meisjes om hun cultuur of geloofsovertuiging in hun kleding tot
uitdrukking te brengen. Zoals ook andere groepen zich kleden en tooien op een
manier die naar hun mening het beste past bij hun identiteit. We verzetten ons
tegen het gebruik van vrouwenlichamen als louter lustobject en commercieel
product, maar eisen respect voor vrouwen en mannen, voor hun gevoelens, hun
seksuele voorkeuren en hun eigenheid. Kortom: We verzetten ons
tegen de Hollandse omgang met vrouwen, maar Hollanders mogen zich niet
verzetten tegen de Marokkaanse omgang met vrouwen. Let vooral ook om de neutraal
gehouden omschrijving van het Marokkaanse gedrag, en de sterk beoordelende toon
over het Hollandse: 'louter lustobject'. Hier staat dus in nauwelijks verholen
termen dat de Marokkaanse manier de leidslijn moet zijn, de dominante.
Als men deze houding op dit detailpunt doortrekt, maakt dat
het hele manifest een stuk begrijpelijker. Luyten verbaast zich over de
afwezigheid van enig melden van of begrip voor de Hollandse kant; dat is dan
helemaal niet de bedoeling. Als statement van de dominantie van de eigen cultuur
is het volstrekt overbodig naar de andere kant te kijken. Als men met deze blik
het manifest terugziet, blijkt dat naast het stuk over vrouwenkleding, ook de
rest van deze houding doortrokken is. Het verklaart ook het door Luyten
geconstateerde verschijnsel van het aannemen van de moslim kledij als een nieuwe
etnie. Men is helemaal niet bezig te integreren, maar met de start van het
domineren. Men zet een hoofddoek open begint tegelijkertijd schande te spreken
van, en hoer te roepen naar, een kort rokje.
De derde aanleiding voor een tussenanalyse is het gebeuren rond een nieuwe
poging van brandstichting bij een moslimschool in Uden. Nadat de school is
afgebrand na eerdere brandstichting direct na de moord op Theo van Gogh,
reageert de allochtone gemeenschap nu met grote verontwaardiging en kreten over
groot gevaar en discriminatie. Er is volop commotie in de media. De
beschuldigende vinger wordt gewezen naar blanke Lonsdale jongeren, inderdaad een
waarschijnlijke dadergroep.
Contrasteer dit met een bericht over brandstichting waarbij
een autochtone bewoner is omgekomen, waarschijnlijk omdat hij zich teweer stelde
tegen hangjongeren in de buurt (een soort Diamantbuurtgeval)
. Er is nog strijd of het
Turken of Marokkanen waren, maar allochtonen als dadergroep is vrij zeker. In
ieder geval net zo zeker als het daderschap van de Lonsdalers in Uden. Van deze
gebeurtenis heeft de redactie alleen het enkele krantenbericht, geen vermelding in
de elektronische media, en geen ophef. Ook uit dit bericht het volgende signaal:
... leerkrachten van een oecumenische basisschool [hebben zich] tijdens
een bewonersavond in de Diamantbuurt beklaagd over een onacceptabele
radicalisering van Marokkaanse leerlingen. ... Een citaat: 'Mohammed B.
wordt als een held vereerd. We zien leerlingen uit groep 3 die nog amper kunnen
schrijven al fonetisch fuck you Nederland op papiertjes schrijven.'
VVD-fractievoorzitter De Grave-Verkerk: 'Je moet vrezen dat het zich niet
beperkt tot die ene school in ons stadsdeel.'
En ten vierde, zie het volgende deel van een column van Anet Bleich (volledige
column
hier
):
... Wat minder geestig vond ik de poging tot brandstichting in
de islamitische basisschool Bedir in Uden. De tweede poging in een paar maanden
tijd. Gelukkig was de materiële schade ditmaal niet zo groot. Niettemin is dit
angstaanjagende staaltje pyromanie in mijn ogen het nieuws van deze week.
Want wat bezielt mensen (kwajongens of wie het ook mogen
zijn) om notabene op een christelijke feestdag de fik te steken in een school
van jonge kinderen met een ander geloof? Wat broeit er voor irrationele haat en
vijandigheid midden in de Nederlandse samenleving'' Wie zijn die lui die een
niet eens zo symbolisch signaal afgeven dat zij in hun Brabantse provincieplaats
geen moslims willen hebben? Waar komt zo'n destructieve geest vandaan en hoe
krijgt Nederland die terug in de fles?
Urgente vragen, zou ik zo denken. Wat de afgelopen maanden in
Uden is gebeurd en vooral niet is gebeurd (niet voldoende in elk geval om een
herhaling van de brandstichting tegen te gaan), is niet alleen buitengewoon
vervelend voor de moslims ter plaatse, maar maakt ook op een akelige manier de
barst zichtbaar die sinds die rampzalige 2 november de Nederlandse samenleving
uiteen dreigt te scheuren. Op de berichten afgaand - ik ben geen kenner van de
lokale Udense verhoudingen - zijn de moslims daar reuze geïntegreerd en de
vredelievendheid zelve. Maar dat schijnt niet genoeg te zijn om onbedreigd te
kunnen leven. Wie de mond zo vol heeft van de noodzaak tot integratie als de
Nederlandse overheid en media, zou het Udense alarmsignaal met de hoogste
prioriteit moeten oppakken. Dat is, ik constateer het nuchter, tot nu toe in het
geheel niet het geval.
Vergeleken bij pakweg het incident in de Amsterdamse
Diamantbuurt, waar een echtpaar de wijk ontvluchtte na wat geplaag door
hangjongeren, is de berichtgeving over de Udense brandstichting, laten we
zeggen, low key. Plichtmatig en bepaald niet gekenmerkt door grote
verontrusting. Van de landelijke dagbladen bracht alleen het AD Uden op
de voorpagina, de Volkskrant, Trouw en De Telegraaf
volstonden met korte berichten. Standpunt.nl heb ik nog niet over de
kwestie gehoord, laat staan dat onze minister van Integratie, Rita Verdonk, naar
Uden is afgereisd om er een van haar ferme toespraken te houden.
Vanwaar deze non-hype? Dit verschil met de hijggerige
verhalen en politieke interventies inzake de Diamantbuurt? Is dat omdat de
hangjongeren daar Marokkaans waren en de Udense brandstichters roomblank? Ik
hoop vurig dat die conclusie aan de voorbarige kant is, maar anders zijn we zo
langzamerhand echt ver van huis.
Red.: Let ten eerste op het taalgebruik. Draai het even om: "Wie
zijn die lui die als hobby hebben om gewone autochtonen van tasjes beroven,
autochtonen die hun foute gedrag corrigeren uit hun huis pesten, en autochtonen
met een grote mond vermoorden?" En in Bleich's origineel gaat het nog even zo
door. Het is duidelijk dat het gebruik van dit soort taal een storm van
verontwaardiging zou veroorzaken.
Bleich's tweede aanval is dat de berichtgeving over de
Diamantbuurt veel prominenter was. Dat is alleen deels juist voor de eindfase,
na een voorafgaande periode van maanden van onderbrechtgeving. Na het verhuizen
van de slachtoffers is er even uitgebreider aandacht geweest, dat wil zeggen
interviews met slachtoffers en functionarissen. De reden daarvan was dat dit de
eerste keer was dat zo'n geval, waarvan er al velen in Nederland hebben
plaatsgevonden, zo in detail in het nieuws kwam, en dat alleen omdat de
slachtoffers al een uitvoerig contact met een verslaggever van de Volkskrant
stonden. Het incident had een zeer duidelijke voorbeeldfunctie voor alle
overlast die autochtonen van allochtonen hebben ondervonden. Ook na het Udense
incident zijn er interviews met slachtoffers en functionarissen geweest.
Misschien wat minder, maar toch representatief genoeg. De bewering van Bleich
dat er een kwalitatief verschil is, is doodgewoon onjuist. Waarschijnlijk is zij
verblind door het feit dat tot voor twee jaar Diamantbuurt incidenten in zijn
geheel niet in de media kwamen, of beter, eruit gehouden werden. Het voorval
hierboven is daar een uitstekend voorbeeld van; en merk op: in tegenstelling tot
het Udense geval valt hier een dode. Tenslotte over dit: voor haar stuk waren er
al een aanzienlijk aantal artikelen verschenen over Uden en dergelijke
voorvallen (zie bijvoorbeeld Fout in de krant, sep. 2004 (en verder) over
Lonsdalers e.d.
), en erna nog meer, waaronder
grote
.
En als derde, gebouwd op de eerste twee, hebben we de aanval
op de autochtone, 'roomblanke' volksaard, die beschuldigd wordt van racisme.
Deze beschuldiging is zeer ernstig. Ze kan alleen gedaan
worden als er overduidelijke aanwijzingen zijn. In het geval van Bleich is dat
in het geheel niet zo; wat Bleich als aanwijzingen ziet is dusdanig niet juist,
dat van onjuistheden kan worden gesproken. Het eerste deel van het Bleich citaat
en de analyse ervan laat zien dat hier geen sprake is van toeval, maar van
emoties. In Bleich's taalgebruik zijn haar onjuistheden leugens, en is haar
conclusie propaganda van het zwartste soort. Gebruik makende van Bleich's
schrijfpatroon is het gerechtvaardigd de vraag te stellen of haar propaganda
ingeven wordt door haar eigen niet-'roomblanke' achtergrond, die een joodse
achtergrond is. Dan zouden we hier een geval hebben van de allochtoon in de
media, die de allochtonen die "onder vuur liggen van de kwade autochtonen"
ondersteunt. Dit is een uitnemende verklaring voor de uit het citaat stralende
emoties.
Conclusie IRP: De combinatie van de vier episoden boven is
verontrustend: aan alle kanten worden de situatie intenser: de allochtonen
kruipen steeds sterker in een onterechte slachtofferrol en geven steeds
openlijker blijk van hun autochtonenhaat, er komen steeds meer autochtonen die
de de autochtone kant van de zaak zien en naar buiten brengen, en de
allochtonen-apologeten van de intellectuele en media elite wordt steeds rabiater
in hun taal ter ondersteuning van allochtonen. Bij voortzetting van deze trend
is binnen een beperkt aantal jaren een clash te verwachten, waarbij alle
voorgaande gebeurtenissen zullen verbleken. Net als eerder zal de situatie
geleidelijk groeien naar een punt waar de spanningen intern opbouwen, waarna een
op zich enkelvoudige gebeurtenis, waarvan de moord op Van Gogh een voorbeeld
was, de spanning op explosieve wijze los zal maken.
Addendum 07-04-2005: Eerste weer een citaat.
De Volkskrant, 06-04-2005, column van Kees Beekmans
Paasgeld voor het vmbo
...
Het is bekend dat allochtone ouders de neiging hebben de scholing van hun
kinderen aan de school over te laten en worden aangespoord voor een ouderavond
naar school te komen. Je kan dat veroordelen, maar het heeft een reden. Ze
spreken slecht Nederlands en ze schamen zich daarvoor. ...
Het zijn ouders die nooit helemaal in Nederland hebben
geleefd, fysiek wel aanwezig, maar in de geest nog in Marokko of waar dan ook.
Ze kunnen hun kinderen hier nauwelijks helpen. Niet met hun huiswerk en niet met
een studiekeuze, waarvan ze de consequenties niet overzien: hoe lang duurt zo'n
opleiding? Wat kun je ermee?
Kinderen verliezen het respect voor hulpeloze ouders die ook
nog werk met een lage status doen of werkloos zijn. Voor wie ze brieven moeten
vertalen, voor wie ze mee moeten naar allerlei instanties, inclusief de school,
ook weer om te vertalen. Veel kinderen zijn ouders van hun ouders.
Voor die kinderen, de jongens vooral, is de ruimte tussen
school en thuis een gapend gat, waarin ze zich naar believen kunnen uitleven.
Het gezin waarin ze opgroeien is niet geworteld in de samenleving, zijzelf
hebben er daarom ook minder band mee. Vooral voor degenen die op school toch al
moeilijk meekomen, kan opgroeien in een gezin dat half buiten de samenleving
staat funest zijn. De school moet die kinderen erbij zien te houden, omdat de
ouders het niet kunnen.
Vara TV Magazine, 06-04-2005, NPS, TV Nederland 3, aankondiging
Dokwerk: Ik ben Mohammed - Westside.
Sfeer tekening van en achterstandswijk
in Rotterdam-West. Tachtig procent van de bewoners bestaat uit migranten, van
wie meer dan zeventig procent werkloos is. Drugsoverlast en criminaliteit zijn
aan de orde van de dag.
Verslag IRP: Een van geïnterviewde
jongeren (17 jaar), gevraagd waarom hij in plaats van in de criminaliteit, niet
gaat werken, zoals gewone Nederlanders werken voor een huis en een auto
(samengevat uit een paar slecht uitgesproken zinnen): Als ik ga werken, verdien
ik niet genoeg voor dat soort luxe, want ik heb geen opleiding.
Voor krantenverslag, zie hier
.
Conclusie IRP: Deze beschrijvingen zijn volkomen duidelijk: Met de
oorzaak van de allochtonen problemen hebben de autochtonen in actieve zin
vrijwel niets te maken. Termen als schuld van autochtonen, hier boven gebruikt
of gesuggereerd, zijn dus volkomen onjuist. Zaken als deselectie van allochtone
jongens bij discodeuren en voor banen zijn een gevolg van bovenstaand beschreven
problemen en gedrag. Deze deselectie benoemen als discriminatie is onjuist
en contraproductief. Het zal allochtonen sterken in hun foute houding, en de
houding van de betrokken, lagergeschoolde, autochtonen verharden tegen
allochtonen.
Aan de kant van allochtonen is die verharding al langere tijd
aan de gang. De eerste teken stammen van ruim voor de moorden op Van Gogh en
Fortuyn, die normaliter als oorzaak worden genoemd. Die eerste tekenen waren het
verschijnen van de hoofddoek als symbool van anders zijn, met als bekendste
voorbeeld Fatima Elatik, en het bouwen van provocerende moskeeën. Bij volkomen
ontbreken van tegenspel gedurende tot voor twee jaar, en te veel steun vanuit
intellectuelen en media ook die laatste twee jaar, gaat die allochtone
assetivitiet steeds verder, tot ze nu al een plaats opeisen in ieder succesvol
televisieprogramma, ook zou hun aanwezigheid volkomen buiten het kader van die
programma's vallen; voor een illustratie, zie hier
.
08-04-2005, Nova, discussie onder leiding van Clairy Polak over
incidenten in Venray, naar verluidt veroorzaakt door Lonsdale jongeren, met een
allochtone woordvoerder, een PvdA burgemeester, en Michiel Smit, van de rechtse
Nieuw Nederland partij. PvdA burgemeester: Bij ons in de gemeente hadden we ook
dit soort toestanden, maar in feite zijn er maar een paar aanstichters, de rest
is meelopers, en die hebben we allemaal thuis bezocht, en gedreigd met
maatregelen. Michiel Smit: Maar waarom is dat dan niet met de even lastige
Marokkanen gebeurd? Geen antwoord. Applaus uit het publiek. Er vonden nog twee
van dit soort uitwisselingen plaats. Polak had er na afloop duidelijk de pest
over in.
De Volkskrant, 09-04-2005, ingezonden brief van Deniz Uzkanh, jongerenberaad
IOT (Utrecht)
Turkse jongeren wachten op maatregelen
Door heel Nederland zien we jongeren in een zorgwekkend tempo radicaliseren. Het
hoofd van de regionale inlichtingendienst in Utrecht schijnt het zelfs
potentieel gevaarlijker te vinden dan moslimterrorisme. De politiek laat echter
nog zeer weinig van zich horen. Minister Zalm verklaart geen oorlog en minister
Verdonk staat niet op de Dam luid te roepen dat ze het niet meer pikt.
We hadden een nieuwe film van Ayaan Hirsi Ali verwacht met de titel Gabberen
doen we samen, maar ook zij laat het afweten. En waar is Geert Wilders, die
daadkrachtig uitschreeuwt dat hij die `Lonsdale-jacks' wel rauw lust? Niets van
dit alles. Wilders snappen we wel. Hem had het waarschijnlijk al zijn potentiële
zetels gekost, maar de rest van de politiek kan wel wat meer van zich laten
horen.
Men prijst de Turkse jongeren om hun kalmte, maar er gebeurt niets om deze
kalmte te belonen met maatregelen die er toe doen. Het lokale bestuur in Uden is
meer niet zichzelf bezig dan met concrete maatregelen en dit geldt ook voor de
landelijke politiek. Iedereen is bezig niet het afschuiven van de schuldvraag.
Ondertussen loopt de thermometer alleen maar op en is het wachten op veel
ernstigere ongeregeldheden.
Doelbewust worden niet alle gevallen van overlast door deze Lonsdale-jongeren
bekendgemaakt. Dit vinden wij niet acceptabel. Het volk heeft het recht zich een
opinie te vormen op basis van de werkelijkheid. Het jongerenberaad van het
inspraakorgaan Turken en diverse studentenverenigingen roepen de politiek op om
haar taken naar behoren te vervullen en de strijd aan te gaan. Wij zijn benieuwd
naar de daadwerkelijke cijfers van overlast en racistisch gedrag door deze
jongeren en verwachten van de overheid dat ze de situatie snel inzichtelijk
maakt. Wij willen zeker weten dat het kabinet de laatste incidenten serieus
neemt en hopen op een snel antwoord. Als het kabinet verzuimt om snel de
situatie inzichtelijk te maken, zullen wij via een landelijke actie deze
meldingen zelf verzamelen om op basis daarvan ons op verdere stappen te beraden.
Red.: Ga een paar jaar terug, en schrijf een stuk met deze inhoud
naar aanleiding van alle allochtone incidenten. Het was als reactionair en
dreigend uit de krant geweerd. Weer een volkomen omkering van waarden dus:
allochtonen worden rechten gegund die eerder aan autochtonen geweigerd werden.
TV Nederland 3, 13-04-2005, B&W, discussie naar aanleiding van
zittingsdag in proces tegen Mohammed B., gepresenteerd door Felix Meurders.
Gasten: een Marokkaanse CDA politicus en moslim woordvoerder, een VN journaliste
die een boek heeft geschreven na het volgen gedurende een jaar van allochtone
gezinnen in Amsterdam-West, een jongerenwerker uit die buurt (van Napolitaanse
afkomst), en de advocaat van Mohammed B.
Opmerkelijke zaken: De Napolitaanse jongerenwerker: die mediterrane culturen
zijn allemaal machoculturen, maar omdat ik er ook vandaan kom, kan ik er goed
mee omgaan. De journaliste praat over de problemen in de allochtone wijken, de
moslim woordvoerder stelt dat de berichtgeving sterk overdreven wordt door de
media. Journaliste: daarmee ontkent u dat er problemen zijn. Moslim
woordvoerder: als je met 15-jarige jongens gaat praten, dan kan je rare dingen
horen, maar die lezen ook voortdurend anti-moslim berichten in de krant.
De laatste opmerkingen in het programma gaan over 8 miljoen
die minister Verdonk aan ondersteuning van allochtone-jongerenprojecten wil
geven, hetgeen snel wordt beoordeeld als te weinig. Terwijl de aftiteling al
bijna voorbij is: Napolitaanse jongerenwerker: Je kan die 8 miljoen beter aan de
autochtonen geven. Meurders: Wat bedoelt u? Nou, om er voor te zorgen dat de
autochtonen wat assertiever worden, duidelijke grenzen gaan stellen en niet meer
zeggen: Mohammed, dat mag je de volgende keer niet meer doen, hoor, want die
machoculturen zullen altijd de grenzen zoeken en er overheen gaan (aftiteling is
al even voorbij).
Let ook op het zoveelste gebruik van het argument van
15-jarige jongens die beïnvloedt zouden zijn door de Nederlandse media, hier
zelfs de krant.De kans dat ook maar een enkel van die, deels half geletterde,
jongeren zelfs maar een Nederlandse krant in hadden hebben gehad is nihil. In
deze vorm is de uitspraak en overduidelijke leugen (feit: alle jongeren van 12
tot 19 tezamen lezen gemiddeld 1 minuut per dag een krant; de allochtonen zullen
daarvan beslist niet de voorhoede vormen). Over het horen van berichten
op televisie zou je nog een discussie kunnen starten, maar met het feit dat al
deze discussies plaatsvinden op de Nederlandse publiek zenders, dat de
commerciële zenders weinig aan dit soort politiek doen, en dat de allochtone TV
zender er niets aan doen, tezamen met het feit dat de meeste allochtone gezinnen
naar allochtone zenders kijken, en het laaggeschoolde soort dat naar Nederlandse
TV zou kijken, dat net als hun autochtone soortgenoten zeker bij de commerciële
omroepen zouden doen, leidt onmiddellijk naar de conclusie dat ook dit onzin is.
wat ze wel merken is de groenden afkeer in hun omgeving, maar die wordt
veroorzaakt door hun eigen lastige gedrag, het Diamantbuurt proces.
Voor een weergave van het B&W programma door derden,
zie onder:
De Volkskrant, 14-04-2005, rubriek Televisie door Wim de Jong (volledig
artikel hier
)
Zwak signaal
...
Want Mohammed B. mocht dan in het ooggetuigenverslag van
Theodor Holman in TweeVandaag weliswaar een 'dreumes' heten en absoluut
niet de kapitale tegenstander zijn die Van Gogh graag op zijn weg vond, dat
neemt niet weg dat elk snippertje nieuws over hem bijdraagt aan zijn
mythevorming onder groepen allochtone jongeren. De Amsterdamse hulpverlener
Enrico Bartens had het in B&W over een allang niet meer kleine groep van
jihad-rekruten die bereid zijn voor een ideaal te sterven en B. tot voorbeeld
stellen. Hoeveel precies? De AIVD houdt het op enkele duizenden, Bartens
schetste een veel zwarter perspectief. Van de Marokkaanse betrokkenen valt
hierover geen opheldering te verwachten. In B&W werd wel duidelijk
gemaakt dat geen tv-ploeg nog welkom is in hun kringen, omdat er toch alleen maar
naar sensatie zou worden gezocht. Zwak signaal, ook in die straten.
De Volkskrant, 11-04-2005, column van Kader Abdolah (volledig artikel
hier
)
De rechter!
Samir A. is weer op vrije voeten, hij is achttien en werd als een gevaarlijke
terrorist beschouwd.
...
Waarom?'. was de vraag op straat. Waarom heeft de rechter hem
vrij gesproken als de politie zoveel harde bewijzen als patronen van een
automatisch geweer en de plattegrond van liet parlement in zijn woning heeft
gevonden?
De rechter: 'Ze waren kennelijk bestemd voor het plegen van
enig misdrijf.' Maar: 'Hij heeft het niet gedaan!'
Deze vijf woordjets 'hij+heeft+het+niet+gedaan' vormen samen een krachtige zin.
Het is de rechtstaat in zijn totale menselijke vorm.
Het komt niet uit de mond van een zwakke rechter, juist
andersom, het is een parade van de macht. De rechtbank heeft laten zien dat het
land niet bang is voor de Samir A's.
...
Een straf, hoe hard dan, kan Nederland niet beschermen tegen
de terreur. Maar wat de rechtbank van Rotterdam heeft gedaan, is een stevige
stap ter bestrijding van de terreur.
De Rotterdamse rechtbank heeft ons allemaal, ook de
potentiële terroristen aan het denken gezet.
Samir A. is geen mens van steen, hij is een jonge vader. Hij
zal met een gebogen hoofd nadenken.
Hij heeft nog geen misdaad gepleegd, op zich is dat al een
feest. Wij moeten hem de ruimte geven om terug in de samenleving te keren.
Daarom vraag ik de fotograaf van De Telegraaf om de
aangifte die hij tegen Samir A. bij de politie heeft gedaan, in te trekken. Het
zal een mooi gebaar zijn en een helende werking hebben.
Laat ze de democratie leren! Laat Samir A. begrijpen dat we
in dit land geen geweer en geen kogelwerend vest nodig hebben.
Red.: De redenatie dat een positie van een vorm negeren ten
opzichte van terroristen een vorm van kracht is, wordt onderschreven door het
IRP; zelfs een aantal van 3000 doden is eigenlijk van beperkt belang.
Verder zijn er weer opmerkelijke fouten bij Abdolah. Dat
Samir A. geen mens van steen is, is een volkomen onbewezen bewering, die alleen
een emotie van affectie bij Abdolah aanduidt; dat is volkomen misplaatst. Dat
Samir A.
met gebogen hoofd zal nadenken is voor zijn soort mensen, van welk afkomst dan
ook, uiterst onwaarschijnlijk. Deze bewering van Abdolah begint op een
sympathieverklaring te lijken.
Dan vraagt om een gebaar van de geslagen journalist, in
aansluiting op het "gebaar"van de rechter. Het gebruikte argument is juist. maar
dit argument werkt beide kanten op. Kortom: waarom vraagt Abdolah niet om een
gebaar van de andere kant. En waarom doet hij dat nooit? Ook dit gebaar kost
niets, en zal een berg van goodwill kweken: doe die hoofddoekn af, en sloop die
minaretten!
De Volkskrant, 12-04-2005, door Mohamed Rabbae, oud-Tweede Kamerlid en
-wethouder voor GroenLinks (volledig artikel hier
)
Moslims incasseren in stilte
Moslims worden dag in dag uit in een kwaad daglicht gesteld. Discriminerende
maatregelen van het kabinet zijn al gewoon en politieke hooligans schromen niet
hen eventueel te vergelijken met nazi's, betoogt Mohamed Rabbae. Het wachten is
op een revolutie van het fatsoen.
Tussentitel: Islamitische burger wil geen halve maar hele democratie
Ooit was Nederland het land van het politieke fatsoen. Janmaat werd om zijn
discriminerende uitspraken jegens allochtonen zowel politiek als juridisch
veroordeeld. Maar thans vindt de Vlaamse politieke racist De Winter Nederland
aantrekkelijk werkterrein. Terwijl zijn partij, het Vlaams Blok, in België door
de rechter verboden is, wordt hij in Nederland onthaald als een gevierde
discussiepartner van de PvdA te Rotterdam. De provocaties van Janmaat toen zijn
nu, vergeleken bij de scheldkanonnades van rabiaat-rechts tegen de moslims,
kinderspel. Sinds 11 september 2001 en de revolutie van de onderbuik in 2002
telt Nederland het grootste aantal racistische en gewelddadige incidenten tegen
moslims in de EU. En wat doet het kabinet hiertegen? Feitelijk niets. Erger nog:
het kabinet is zelf de bron geworden van discriminatie tegen moslims. ...
Red.: Lees de kop van dit stuk, ga terug naar Analyse 30-03-2005
of naar Allochtonen over
Van Gogh
, en dan blijkt de kop een
onwaarheid, ongetwijfeld ingegeven door motieven van retoriek; in strikt
inhoudelijke termen: een leugen. De rest van het stuk bevat vele andere hele en
halve onwaarheden.
Ten eerste: de veroordeling van Janmaat op grond van
uitspraken dat Nederland vol is en immigratie tegen moest houden, was een gevolg
van de tijdgeest. Juridisch gezien was hij ook destijds volkomen onrechtmatig,
een feit dat nu, schoorvoetend, wordt toegegeven. Het is niet de discussie van
nu die fout is, want een discussie over de wenselijkheid van immigratie staat
los van andere zaken. ...
Het originele artikel gaat door met nog meer soortgelijke
beweringen, die door de redactie geanalyseerd als zijnde zeer fout. Mohammed Rabbae
ontpopt als een moslim intellectueel die eenzelfde soort strijd voort als de
fundamentalisten, maar dan met het woord; zie het volledige artikel en analyse
.
De Volkskrant, 14-04-2005, column van Marcel van Dam (volledig artikel hier
)
Weerbaarheid
Woensdag debatteerde de Tweede Kamer over de nota Weerbaarheid tegen
radicalisering van moslimjongeren. ...'Het verdiepen van competenties om op een
realistische manier te kunnen omgaan met gevoelens van teleurstelling en
uitsluiting en met blijken van vijandigheid en islamofobie.' Het is angstig dat
zo'n zin in een regeringsstuk kan voorkomen. Er staat met zoveel woorden dat er
in Nederland sprake is van vijandigheid tegenover moslims en van islamofobie,
maar dat moslimjongeren moeten leren daarmee om te gaan.
Er had natuurlijk moeten staan dat de minister niet zou
rusten voordat er een eind zou komen aan die vijandigheid en islamofobie. En er
had moeten staan dat de gevoelens van teleurstelling en uitsluiting bij veel van
die jongeren volkomen begrijpelijk zijn en dat zij er alles aan zou doen om de
oorzaken daarvan weg te nemen. ...
Nergens wordt de vraag gesteld, laat staan beantwoord, hoe
het komt dat de radicalisering van moslimjongeren iets is van de laatste jaren,
sinds de politiek het Nederlandse volk is voorgegaan alle ongenoegen over
allochtonen bij de naam te noemen. Islamofobie, vreemdelingenhaat en
rechtsextremisme zijn aan de orde van de dag. Het zou toch verbazingwekkend zijn
als daar geen verband tussen bestaat.
Opvallend in deze hele discussie is de bijna volledige
afwezigheid van sociale wetenschappers. ...
Maar het is onzinnig te pogen jongeren die uit frustratie
over discriminatie, achterstelling en segregatie gevoelig zijn geworden voor
radicalisme, daarvan te weerhouden door ze voor te houden dat ze daarmee moeten
leren leven.
Allochtonen, en moslimallochtonen in het bijzonder, hebben
een heleboel redenen om gefrustreerd te zijn en een afkeer te ontwikkelen van de
westerse samenleving. Die kunnen zijn ontleend aan de buitenlandse politiek van
de Verenigde Staten tot en met de weigering van de toegang tot een discotheek -
of de afwijzing van een baan louter op grond van het dragen van de voornaam
Mohammed.
... Het wachten is op een nota ter bevordering van de
weerbaarheid van du samenleving tegen discriminatie, vreemdelingenhaat en
islamofobie. Met als belangrijkste boodschap dat de autochtonen moeten leren
leven met de allochtone minderheid en niet de islam als een van de grote
godsdiensten in Nederland. ...
Red.: Let op het enorme gemak waarmee incidenten in een paar
plaatsen worden veralgemeniseerd tot de hele autochtone bevolking, en
contrasteer dit met de enorme weerstand om een veel groter aantal allochtone
incidenten tot een trend te verklaren. Het hele stuk is gebaseerd op deze foute
combinatie, en het artikel is dus volkomen onjuist. Het is dit soort artikelen
dat moslim-woordvoerders ertoe brengt om te beweren dat 15-jarige moslim
jongeren anti-Nederlands zijn vanwege de anti-moslim stukken die ze in de krant
lezen; een waar mirakel, gezien het feit alle jongeren van 12 tot 19 tezamen
gemiddeld 1 minuut per dag een krant lezen, en de allochtonen daar beslist niet
de voorhoede zullen vormen.
Een paar specifieke fouten: de gevoelens van teleurstelling
en uitsluiting zijn veroorzaakt door het niet kunnen bereiken van de luxe van de
gemiddelde Nederlander, vanwege de veel te lage opleiding die ze hebben, zie
boven. Islamofobie is een natuurlijk gevolg van de wandaden begaan door
islamieten in het buitenland (een klein aantal grote), en in Nederland (een
groot aantal kleine), aangewakkerd door het excessieve zwaaien met de
moslimvlag: hoofddoek, djellaba, en minaret. De sociale wetenschappen hebben
allang wat gezegd, en wel dat dit soort processen van afkeer van zich afwijkend
gedragende groepen natuurlijk is
.
Uit het archief kwam nog een hoofdredactioneel commentaar in de Volkskrant van
05-04-2005, met het volgende citaat (volledig commentaar hier
):
'De Lonsdale-jongeren zelf vormen slechts een klein groepje,
maar zij illustreren een breder probleem: de soms vijandige omgang tussen
autochtone en allochtone jongeren. Vaak is gedacht dat integratie met elke
generatie gemakkelijker zou verlopen. Als bevolkingsgroepen met elkaar
opgroeien, zouden zij minder snel geneigd zijn te denken in termen van `wij' en
'zij'. Dat lijkt niet zonder meer te kloppen. Meer contact lijkt eerder tot meer
frictie te leiden. Discriminatie en vooroordelen spelen hierbij een rol, maar
ook het wangedrag van (groepjes) allochtone jongens.'
Hier wordt een keertje de keerzijde genoemd: wangedrag door
groepjes allochtone jongens. Lees de stukken hierboven terug, en bemerk de
vrijwel totale afwezigheid van dit essentiële
gegeven.
Eveneens van deze maand, maar hier pas vermeld vanwege het wat fundamenteler
karakter, een artikel over de culturele strijd die ingebouwd is tussen religie
en wetenschap, en als voorbeeld kan dienen voor en wijdere culturele strijd.
De Volkskrant, 09-04-2005, door Ben van Raaij (volledig artikel hier
)
Evolutie | Vrije universiteit worstelt met creationisme onder moslimstudenten
Darwin is de profeet niet
Anderhalve eeuw na Darwin ligt de evolutietheorie nog altijd stevig onder vuur.
Christelijke antidarwinisten krijgen sinds enige tijd steun uit een nieuwe hoek.
Aan de Vrije Universiteit zijn de allereerste islamitische creationisten
gesignaleerd.
...
De kwestie stak vorig jaar de kop op bij het college Mens en
Evolutie dat de Faculteit Aard- en Levenswetenschappen verzorgt voor tweedejaars
biomedische wetenschappen, onder wie een flinke minderheid moslimstudenten. Bij
een vrije essay-opdracht over de evolutie van de mens keerde een zevental van
hen zich, tot verrassing van de docenten, faliekant tegen de evolutietheorie. De
mens is door Allah geschapen, punt.
Toen waren de rapen gaar. De docenten reageerden vol
onbegrip, de evolutietheorie is immers de ruggengraat van de moderne biologie,
de studenten hielden voet bij stuk en er vielen onvoldoendes. 'Het was allemaal
klakkeloos van internet geplukt', zegt dr. Cor Zonneveld,een van de betrokken
docenten. 'Als ze de stof goed hadden begrepen, had ik echt nog wel over mijn
hart gestreken, maar niet met al die overgeschreven apekool.'
...Want nieuw is het, zegt Zonneveld. 'We
hebben hier vanouds ook christelijke studenten die zwak uitgedrukt een reserve
hebben tegenover de evolutietheorie. Maar die uiten zich niet zo nadrukkelijk,
die hebben in geseculariseerd Nederland wel geleerd zich gedeisd te houden.'
Docente Marianne Donker, die de workshop opzette: 'De
studenten weigerden een normale wetenschappelijke discussie te voeren, waarop de
docenten zich tot een debat over religie lieten verleiden. Maar we moeten leren
omgaan met andersdenkenden. Studenten moeten leren dat er verschillende
opvattingen zijn, docenten dat ze evolutietheorie moeten aanbieden als
denkmodel. niet als waarheid.'
Zonneveld denkt dat de moord op Theo van Gogh de zaak verder
polariseerde. De rebellen hebben sindsdien geen krimp gegeven. 'De wetenschap
die op de juiste manier beoefend wordt (...) gaat gepaard met wat in de koran
staat', meldde Imad (20) onlangs in de universiteitskrant Ad Valvas. 'Dat
wij allemaal uit één enkele cel zijn voortgekomen en afstammen van apen gaat er
bij mij niet in'. zei Sanna (22). 'Ik geloof niet dat er wetenschappelijk
bewezen feiten bestaan die door de koran worden tegengesproken De schepper van
onze werkelijkheid is immers dezelfde die ons de heilige geschriften heeft
gegeven', aldus Malika (26), eveneens in Ad Valvas.
De Utrechtse Arabist prof. dr. Hans Jansen herkent het wel.
'Je hebt voortdurend moslimstudenten die de collegestof afwijzen, niet alleen
bij biologie. Vanochtend lazen we een middeleeuws korancommentaar. Dan staat er
iets wat ze niet bevalt, en zijn ze meteen bijzonder geïrriteerd.
Willen wij ze zogenaamd weer op het verkeerde pad brengen. Dan kun je op je kop
gaan staan. maar dat helpt niks. Het is natuurlijk een teken van zwakte, dat ze
hun eigen traditie, die breder is dan ze zelf weten, afwijzen. Een beetje zielig
ook.'
Volgens VU-studente Daniëlle Koning, die voor haar scriptie
antropologiestudenten ondervroeg over geloof en wetenschap, is er van ervaren
spanning tussen beide overigens geen sprake. Zij signaleert dat moslimstudenten
een eigen intellectuele vorm van de islam ontwikkelen, waarbij ze geloof en
wetenschap proberen te verzoenen door bijvoorbeeld evolutie en schepping in één
model te combineren. 'Dat doen ze vooral op eigen houtje, vaak met behulp van
internet.'
... Van Koningsveld meent echter dat expliciet
moslim-creationisme vooral afkomstig is uit ideologisch gemotiveerde
fundamentalistische kring. Dat stelt ook de Utrechtse Arabist Jansen, die
aantekent dat het probleem is dat er zo weinig tegengas wordt gegeven. 'De
schaarse seculiere moslimintellectuelen durven er niet tegenin te gaan. Er is
geen traditie van kritisch debat, geen vrijheid van meningsuiting. ...
De vraag is of dit moslim-creationisme echt zorgen zou moeten baren. Kan het
kwaad? Niet zolang het alleen een particuliere overtuiging is en geloof
gescheiden wordt van wetenschap, zegt Edis vanuit Missouri. 'Wel als zo'n
geloofsovertuiging politieke of culturele implicaties krijgt en invloed krijgt
op onderwijs en onderzoek, zoals het creationisme hier in de VS.'
...
Daar komt bij dat de kwestie zich ook op middelbare scholen lijkt af tekenen,
met name op vwo-afdelingen, waar evolutietheorie tot het eindexamenpakket
behoort. Biologiedocent Adriana Kruijer van het Berlage Lyceum in Amsterdam, die
veel moslimjongeren in haar klassen heeft: 'In werkstukken reproduceren ze
keurig de stof over evolutie, maar op het eind schrijven ze vaak: ik geloof er
niks van, want in de koran staat dat het niet kan. Of ze zeggen: ik geloof het
niet en hoef dus dat hoofdstuk ook niet te leren. Ik stel altijd: het is een
belangrijke theorie in de wetenschap en je moet er dus wél kennis van nemen.'
De verwachte toename van moslimstudenten kan tot meer
vergelijkbare problemen aan universiteiten leiden, denkt Zonneveld. 'We weten zo
weinig van hun achtergrond. Je ziet standpunten nu steeds extremer worden.
Wanneer krijgen we de eerste medisch student die bij een practicum weigert
iemand van het andere geslacht aan te raken? Dat gaat gebeuren, daar kun je op
wachten.'
Red.: Het niet accepteren van wetenschappelijke waarheden is
een vorm van religieus fundamentalisme. Er zijn dus aanzienlijk meer
moslimfundamentalisten dat de gewelddadige leden van de Hofstadgroep. Deze
intellectuele fundamentalisten zijn natuurlijk een veel groter gevaar, omdat
hun fanatiek verzet ertoe kan leiden, dat de meer fundamentele christenen, die
'geleerd hadden zich gedeisd te houden', nu ook weer hun kop opsteken. Dan maken
we dus een culturele stap terug mee, net zoals dat al in de Verenigde Staten is
gebeurd.
De Volkskrant, 09-04-2005, column van Fadoua Bouali (volledig artikel
hier
)
Mijn zes zussen veranderen in twaalf borsten, verraden door
mij
...
Ik vertelde thuis aan mijn zussen over die geweldige
mogelijkheid om met korting mijn borsten te vergroten. Mijn zes zussen waren
eerst sprakeloos. Bekomen van de schrik begonnen ze vragen op me af te vuren.
...Waarom hou je je niet met ernstige maatschappelijke zaken bezig, in plaats
van je aan te melden bij seksistische bijeenkomsten?
Heb je laatst niet naar B&W gekeken, waarin Abu Bakr,
een asielzoeker, geïnterviewd werd door
Hanneke Groenteman? Hij is 34 jaar, net als jij, en die jongen heeft hier zijn
beste jaren opgeofferd aan wachten op een verblijfstitel. Die jongen wordt het
land uitgezet samen met die andere 26 duizend asielzoekers.
Deze mensen leven in grote angst en onzekerheid. En zij staan
helemaal onderaan de maatschappelijke ladder. En jij, onze lieve naïeve
Fadoua, jouw positie als vrouw en als allochtoon is net iets hoger op die
ladder. Maar jouw positie die scheelt niet veel van die van Abu Bakr. Jij zou je
met mensen als Abu Bakr moeten vereenzelvigen in plaats van met vrouwen die
zonodig grotere borsten willen omdat hun westerse moderne wereld dat nu eenmaal
van ze verlangt.
... En me meer bezig te houden met zaken die er toe doen, zoals de positie van
Abu Bakr. Hoe verwerkt hij die jaren die hem zijn afgenomen? Wat zal er van hem
terecht komen wanneer hij het land wordt uitgezet?
Red.: '... en die jongen heeft hier zijn beste jaren
opgeofferd aan wachten op een verblijfstitel.' Het draait hier om het woord
'opgeofferd'; in dit woord zit normaliter ook iets van verbetering van de wereld
in het algemeen, dit 'offer' wordt gedaan met een en slechts een doel:
verbetering van de eigen situatie. Voor Abu Bakr honderdduizenden anderen in
zijn geboorteland die er hetzelfde aan toe zijn, en alleen Abu Bakr heeft ervoor
gekozen om naar Nederland te komen. Dat is geen offer, maar een vorm van
investering. Nederland heeft absoluut geen enkele verplichting tegenover Abu Bakr
die de verplichtingen tegenover die honderdduizenden landgenoten van hem
overstijgt.
Het is opvallend dat allochtonen allemaal zeer sympathiek
staan tegenover asielzoekers, en omgekeerd. Nederlanders zijn over beide zaken
aanzienlijk verdeeld, en allochtonen niet. Ze moeten dus een gezamenlijk belang
hebben dat autochtonen niet zien of niet hebben. Dat gezamenlijk belang heeft
ongetwijfeld te maken met het verschil autochtonen-versus-niet-autochtonen.
De Volkskrant, 09-04-2005, van verslaggever Peter de Graaf
Racistische tieners sloegen haar in elkaar.
Hassan Najja (36), manager bij een multinational, is nog steeds verbijsterd over
wat zijn 8-jarige dochter Sofia enige weken geleden is overkomen. Het
Marokkaanse meisje werd op weg naar school van haar fiets getrokken en
mishandeld door drie tieners, die ook racistische taal uitten. Zomaar, zonder
enige aanleiding. 'Dan klap je in elkaar', zegt vader Hassan.
Red.: Dit is een niet-spectaculair incident. Het gaat hier over
de aandacht die dit geval krijgt, tegenover dat van autochtone gevallen. Die is
beperkt tot het plaatsen van wat ingezonden brieven in de media; voor een
vergelijking klik hier
. De hoofdredacteur kent uit
eigen omgeving meerdere betrouwbare andere gevallen van op de Sofia-manier door
allochtonen lastig gevallen autochtonen, geen waarvan ook maar de lokale media
zou halen. Merk dus op dat de Bleich veronderstelde asymmetrie in berichtgeving
niet de autochtone, maar de allochtone kant sterk bevoordeeld. De allochtone
gevallen die uitgebreid in het nieuws komen zijn de spectaculaire gevallen,
zoals moorden en begane en beraamde aanslagen, hier en in het buitenland.
De Volkskrant, 19-04-2005, column van Pieter Hilhorst (volledig artikel
hier
)
Het verboden verwijt
...Het kabinet
heeft afgelopen week het rapport Etnische minderheden op de arbeidsmarkt
uitgebracht waarin harde cijfers staan over discriminatie op de arbeidsmarkt.
Een kwart van de werkgevers in het midden- en kleinbedrijf geeft eerlijk toe dat
ze alleen een allochtoon aannemen als er geen andere kandidaten zijn. Een derde
van de allochtone werknemers zegt te maken gehad te hebben met discriminatie.
Maar voor Verdonk blijft klagen over racisme en discriminatie een vorm van
karakterzwakte. Het is slachtofferdenken waarbij je de fout bij de samenleving
legt en niet bij jezelf. ...
Het pleit voor Ayaan Hirsi Ali dat zij middels een
paginagroot interview in NRC Handelsblad (9 april 2005) wel discriminatie
van allochtonen op de arbeidsmarkt op de politieke agenda wil zetten. ... Werkgevers vertellen haar
verhalen 'over geweld, communicatieproblemen, arbeidsethos, mensen die altijd te
laat komen'. Kortom, allochtonen deugen niet. 'Een werknemer spuugt op de vloer,
je zegt er iets van en hij zegt: discriminatie.' In feite hebben volgens Hirsi
Ali allochtonen hun werkloosheid aan zichzelf te wijten. Hirsi Ali wil
(islamitische) allochtonen daarom onderwerpen aan een beschavingsoffensief. Het
is een klassieke vorm van blaming the victim. ...
Als werkgevers sollicitanten beoordelen op zaken die niet van
belang zijn voor het werk, is er sprake van discriminatie. Maar wie bepaalt wat
wel en niet van belang is voor een baan? Moet je ook goed in het team liggen?
Moet je mee gaan borrelen op vrijdagmiddag?
Het verwijt van discriminatie voelt daarom snel onterecht.
...
Red.: Ten eerste: natuurlijk is er dit soort discriminatie,
want dat is er over de hele werld: mensen kiezen het bekende, datgene dat het
dichtst bij staat, beginnende met gezin en familie, en eindigende met supporter
zijn van dezelfde voetbalclub (formeel: in het team passen). Dit soort
discriminatie is er ook bij allochtonen volop
.
Maar het belangrijkst in het stuk van Hilhorst is het gebruik
van het woord 'victim'. Allochtonen zijn 'victims', slachtoffers. Waaronder
moeten zij lijden? En hoe komt het dat honderdduizenden, miljoenen, afkomen op
dit lijden. Als dit allemaal zo ernstig is en dus ook zo lang speelt, waarom staan
er nog iedere jaar duizenden (tienduizenden) verwanten van degene die hier
lijden op de stoep om mee te komen lijden. Het gezond verstand zegt dus niet aleen dat
dat lijden niet zo groot is, maar helemaal niet belangrijk is in hun ogen. Je
zou bijna kunnen zeggen: het bestaat niet. Er is wel wat, maar dat is gewoon een
bijkomende negatieve factor, die op het geheel van afwegingen onbelangrijk is.
Net zoals iedere situatie altijd iets positiefs en iets negatiefs bevat. En
gezien de belangstelling is het negatieve erg klein
.
Desalniettemin staat het er: 'victim'. Dit gaat dus niet over
de allochtonen, maar over Hilhorst zelf. Zoals hier en ook elders opgemerkt: het
kunnen steunen van 'victims' voldoet aan een psychologische behoefte. En als ze
er niet zijn, worden ze gemaakt. En liefst natuurlijk met een kleurtje (of in
cabaret termen: een blinde, debiele, homofiele neger, met een bult).
Tenslotte: dezelfde mensen steunen het binnenkomen van zoveel
mogelijk asielzoekers; met al dat lijden dat ze te wachten staat is dat wel een
erg sadistische houding.
De Volkskrant, 16-04-2005, column van Jan Blokker (volledige column hier
)
De bekeerling
...
Van André Rouvoet zou ik, terwijl ik bij hem zat
ondergedoken, natuurlijk altijd wél een tweedehands fiets durven kopen.
Christelijk en fatsoenlijk - een combinatie die je toch betrekkelijk weinig
tegenkomt. En tot een zekere speelsheid geneigd, gelet op zijn kwartetspel.
Dat laatste valt me eigenlijk een beetje van 'm tegen. ...
Had de ChristenUnie niet beter met een aangepast Oudhollands
ganzenbord kunnen komen? Maar nee natuurlijk. Daar moet je bij dobbelen, en dat
mocht nooit van Calvijn.
Maar nogmaals: altijd liever kwartetten met Rouvoet, dan het vuilnis bijtijds
buitenzetten met de bekeerde Dittrich.
Red.: Probeer maar eens eenzelfde stukje te publiceren met het
woord 'christelijk' vervangen door 'moslim'. Bijvoorbeeld naar aanleiding van de
niet-handen-schuddende imam: "Moslim en fatsoenlijk - een combinatie die je toch
betrekkelijk weinig tegenkomt". De wereld zou te klein zijn voor alle
verontwaardiging die dan losbrak. Een zoveelste overduidelijke bewijs voor het
bestaan van een omkering van waarden: het zijn de autochtonen die
"gediscrimineerd" worden in eigen land. Merk goed op: degene die wel hetzelfde
recht nam als Jan Blokker, Theo van Gogh, is er voor vermoord. Door een moslim.
Een nieuwe update is gemaakt in juli/augustus 2005
.
Terug naar Allochtonen home
, Hiërarchie
allochtonen
, of naar
site home
.
|