Goede journalistiek | 27 dec.2004 |
Inhoudelijk is journalistiek een eenvoudig vak, het gaat eigenlijk alleen maar
om goede en correcte berichtgeving. Journalisten hebben daar een eenvoudige
richtlijn voor ontwikkeld: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Afhankelijk van
het onderwerp kan men discussiëren over de volgorde van deze zaken, als men die
volgorde ook ziet als die van de prioriteiten of de nadruk. Een veel gehoorde
klacht over de huidige parlementaire journalistiek is dat "het voornamelijk over
de poppetjes" gaat, het wie. De eerste vraag is niet of het echt wel fout is
gegaan, maar de vraag: "ALS het fout is gegaan, treed de minister dan af?"
De eerste tip om de huidige journalistiek beter te maken is dus heel simpel: hou
je aan je eigen vakregels wat betreft berichtgeving.
Die vakregels bevatten een risicopunt: het "waarom". De anderen, "wie, wat waar,
en wanneer" kunnen dicht op de directe feiten gehouden worden, maar bij "waarom"
komen ook andere zaken om de hoek kijken. Het "waarom" vraagt erom de feiten van
het te bespreken nieuwsitem in verband te brengen met andere feiten, en met
meningen. Dat eerste is weer redelijk objectief te doen. Het gevaar schuilt hier
in de selectie. Men kan door bepaalde verbanden weg te laten een sterk vertekend
beeld van het waarom geven. Bijvoorbeeld: waarom plegen de Palestijnen
zelfmoordaanslagen? Nog steeds is het gebruikelijk dit waarom te beperken tot de
laatste Israëlische aanvallen op Palestijnen. Dat laat een belangrijk direct
verbonden feit weg: de Israëlische bezetting van Palestijns grondgebied,
Palestijnse dorpen en steden. Deze systematische omissie heeft tot een sterk
vervormd beeld bij het algemene publiek over het Palestijns-Israëlische
conflict.
In de context van het waarom is het vaak ondoenlijk alle van belang zijnde
feiten te vermelden. In vele gevallen zijn de verbonden feiten ook niet
voldoende om een eenduidige uitspraak over het waarom te doen. Dan spreekt men
dus over interpretaties van een beperkte hoeveelheid feiten, over meningen. Het
tweede belangrijke aspect van journalistiek is hoe om te gaan met deze situatie,
die van de verschillende meningen.
Ook hier is de vuistregel vrij simpel. Op de op de middelbaar jonge luisteraars
gerichte radiozender Nederland 2 draait men voornamelijk muziek, met in de
programma's rond het middag- en avonduur ook wat actuele items. Een van die
items is het trilemma, een voor de hand liggende uitbreiding van het dilemma. De
luisteraar wordt een actuele en meestal populaire kwestie voorgelegd, zeg
bijvoorbeeld drugsoverlast. Daarover formuleert de redactie drie stellingen,
twee uitersten en een middenstandpunt: "Allemaal opsluiten en de sleutel
weggooien", "Verplicht behandelen, maar dan weer loslaten want meer kunnen we
toch niet doen, "Laten lopen die mensen, ze hebben het al zo moeilijk".
Vervolgens komen de luisteraars aan het woord. De tactiek van de interviewer om
een leuk gesprek te krijgen is simpel: als de luisteraar "A" beweert, geeft de
interviewer hem of haar goede reden om voor "B" of "C" te zijn; en omgekeerd,
natuurlijk.
Dit geeft na slechts een paar gesprekjes al een heel duidelijk inzicht in de
houdbaarheid van de verschillende stellingen. Het levert ook een heel aardig
inzicht over de mening van het Nederlandse publiek over een aantal zaken. Het
wordt dan ook meteen duidelijk dat die mening aanzienlijk verschilt van het
geheel van meningen dat men kan horen uit de monden van de politieke en
intellectuele smaakmakers in Nederland, zowel aan de linkse als aan de rechtse
kant. De gemiddelde Nederlander is een stuk realistischer dan de linkse communis
opinio, en een stuk meelevender en gematigder dan het rechtse meningenblok. Maar
natuurlijk komt men ook in dit programma de uitersten vaak tegen, en dat is in
zekere zin ook logisch, en goed voor het programma, want je wil ook wat sjeu in
het gebeuren.
De manier van omgaan met de situatie van meningen is dus in de basis heel
simpel: men nodigt de betrokken partijen uit, en als ze elkaar geen uitspraken
uitlokken, dan doe je het als journalist zelf: beweert Pietje "A", dan geef jij
goede redenen voor "B". En omgekeerd natuurlijk. En bij dat laatste is het waar
het in Nederland medialand mis gaat. Heeft Clairy Polak van Nova minister
Verdonk van asielzaken en integratie voor zich, kan de minister rekenen op een
constante stroom van tegenargumenten, die in deze specifieke combinatie termen
als spervuur en derdegraadsverhoor beginnen te rechtvaardigen. Zit tegenover
mevrouw Polak de voorzitter van Vluchtelingenwerk Nederland, dan volgen er geen
"B" reacties van mevrouw Polak, geen "Maar meneer Vluchtelingenwerk, u weet toch
ook dat een aanzienlijk percentage van de asielzoekers geheel of gedeeltelijk
economische vluchtelingen en gelukszoekers zijn?"
Er is heel veel slechte journalistiek van het boven beschreven soort, en deze
slechte journalis-tiek draagt bij aan veel maatschappelijke problemen, of houdt
de goede aanpak van die problemen tegen. De oorzaak van dit falen is een simpel
probleem van foute mentaliteit: men denkt het als journalist beter te weten, dat
de eigen mening goed genoeg is om de mening van de betrokkenen te moeten sturen.
Daar is maar één remedie voor: men, de journalist, moet dit laten. Hij hoeft
maar één ding te doen, te laten zien hoe de zaken liggen, en hoe verschillende
betrokkenen daarover denken. Als hij dat niet doet, is er ook met de huidige
media meestal geen probleem
. Goede
journalistiek is simpel.
Addendum jan. 2005:
Voor het bewijs, lees hier
. Merk
op dat degene die dit bronartikel schreef, Olaf Tempelman, een journalist is, en
dus uitstekend weet hoe het moet, net als de meeste andere journalisten. Merk
ook op dat Olaf Tempelman als verslaggever uit de Balkan regio, nadrukkelijk
partij heeft gekozen tegen de Serviërs, en
voor de Kroaten en de Albanezen in hun onderlinge conflicten, zoals alle
westerse media
. Olaf
Tempelman is dus mede een voorbeeld van het proces dat men, in dit geval
journalisten, wel weet hoe wat het goede is, maar dit gewoon niet volgt omdat
men het niet wil. Dat men die slechte wil verklaart door hogere principes is
natuurlijk psychologisch zelfbedrog.
Naar Journalistieke regels
, Hiërarchie
sociologie
, Media lijst
, of naar
site home
.
|