Niet willen deugen
Eén van de thema's van deze site is de stelling dat het niet-deugen van deze
wereld er niet aan ligt dat er iets fundamenteels niet aan deugt, maar dat
te veel mensen willen dat de wereld niet deugt. Deze mensen worden hier
omschreven als mensen die niet deugen. Overigens is niet willen deugen
natuurlijk een broertje van "niet willen weten"
, omdat een andere hier gehanteerde stelling luidt dat iedereen weet van
deugen is
-
behoudens enkele psychopaten.
Van de groep van mensen die niet willen deugen zijn de belangrijksten degene
in de top van de maatschappij, omdat zij in belangrijke mate de inrichting
en de sfeer van de maatschappij bepalen.
Degenen die niet willen deugen en die de inrichting bepalen worden meestal
gedreven door materialistisch egoïsme, geld of macht. Deze groep wordt
behandeld in de algemene beschrijving van het functioneren van de
maatschappij
.
Degenen die niet willen deugen en de sfeer van de maatschappij bepalen
worden meestal gedreven door intellectuele en emotionele sensatiezucht.
Deze laatste groep bestaat voor een groot deel uit intellectuelen,
voornamelijk uit de hoek van de zachte wetenschappen, mensen in creatieve
beroepen of die zich als in creatieve beroepen zien, en alles wat tussen en
rond deze twee groepen zit. Dat betreft dus politieke en culturele
commentatoren, journalisten, kunstenaars, reclame en PR-figuren,
TV-medewerkers, cabaretiers, enzovoort. Een voorbeeld: zie hier
sportjournalist en columnist Mart Smeets, in VARA TV Magazine,
#46-2004, over de TV journalistiek tijdens de Amerikaanse
presidentsverkiezingen:.
|
Ik heb, simpelweg gesteld, de keus uit tien kanalen. De drie grote
jongens: ABC, CBS, en NBC. ...
Dat deze ze dus, niet alleen de drie (en een halve) grote clubs,
maar zeker ook de kabel clubs en zeker ook de niet-commerciële, bijna
onzichtbare PBS, hetgeen staat voor Public Broadcasting System, een
sympathieke club die tegelijkertijd ook swingt als een doodskist. Hun
hele uitzending bestond uit het dooranalyseren van de cijfers. In een
uiterst somber studiootje zaten geleerd uitziende mensen die vertellen
dat het spannend zou worden. Vervelend maar waar: saaie televisie
(niemand in de VS kijkt naar deze kanalen). |
Kortom: "Ik heb liever de oppervlakkige rotzooi met veel kleur en kabaal".
Het niet deugen van deze laatste groep wordt elders uitgebreider behandeld, maar
hier wordt een voorbeeld gegeven omdat dit tevens gebruikt kan worden als een
simpel criterium voor het al dan niet indelen van mensen in deze groep: hoe
denkt men over Amerika. Degene die voor de Amerikaanse cultuur kiezen, doen dat
niet vanwege de rust en beschaving die men daar vindt, rust en beschaving vindt
men bijvoorbeeld veel meer in Denmarken, Zweden en Zwitserland, en men belijdt
niet zijn voorkeur voor deze landen, en heel vaak wordt er zelfs een zekere
afkeer van beleden
.
Het gaat bij de keuze voor Amerika dus niet om rust en beschaving, maar om
onrust en geweld. Alleen wordt dat altijd anders genoemd, met termen als
ongegrensde mogelijkheden, vitaliteit, cultuurrijkdom. Er lijkt geen verband
tussen deze laatste woorden en de woorden onrust en geweld, maar een enkele blik
op de inhoud van de belangrijkste Amerikaanse cultuuruitingen:
televisieprogramma's en films, leert onmiddellijk dat hun cultuuruitingen en
geweld ten nauwste verbonden zijn.
Het blijkt dat als het om de culturele keuze gaat, een meerderheid van de groep
intellectuelen als boven omschreven, kiest voor het Amerikaanse model, het model
van onrust en geweld
.
Het is de keuze van mensen die willen dat de wereld niet deugt.
Naar site home
.
|