Algemene semantiek | Abstractieladder, toepassingen
Het eerste wat de abstractieladder heeft laten zien
, is dat naarmate begrippen, woorden en taal verder van het dagelijkse
aanwijsniveau staan, het minder zegt over de specifieke eigenschappen van het
aanwijsniveau. En waar het aanwijsniveau voor ons de werkelijkheid
vertegenwoordigt, zeggen abstractere woorden dus steeds minder over de
aanwijsbare werkelijkheid. Zo zegt een begrip als "geld" niets meer over de
werkelijkheid - "geld" gaat alleen over potenties, wat je er mee zou kunnen
doen.
De denkfout verbonden aan overtreding van deze regel is dat
meer geld altijd beter is: op een gegeven moment kan je er niets zinniger mee
doen, of in praktischer termen: je kan maar in één auto tegelijk rijden.
Het tweede dat men kan leren door methodes en resultaten van
de wetenschap toe te passen op woorden gaat over de nauwkeurigheid ervan. Het
allereerste dat de (natuur)wetenschap leert is dat je niets zeker weet, en niets
volkomen zeker kan meten, en dat er dus altijd onzekerheidsmarges zijn. Dat
geldt al voor aanwijswoorden, al was het maar omdat het menselijk
waarneemapparaat, precies dezelfde beperkingen kent als de door hem gemaakte
mechanische apparaten. En geldt natuurlijk meer voor verzamel- en nog
abstractere woorden, die staan voor groepen woorden met onzekerheden, oftewel
als algemene regel: hoe abstracter de woorden, hoe groter de onnauwkeurigheid.
Van verzamelwoorden bestaan diverse soorten, afhankelijk van
de overeenkomsten tussen de elementen. Voor simpelere dingen en grotere
aantallen, kan men redelijk precies beschrijven wat de onzekerheid van het
verzamelwoord is. Dit is dusdanig belangrijk dat er een apart vak voor bestaat:
de statistiek. Gelukkig zijn de belangrijkste begrippen daarvan in het geheel
niet moeilijk - ze staan bekend als de "normale verdeling", zie de meer algemene
uitleg hier
, of de meer sociologische hier
.
De denkfout verbonden aan deze regel is die van het
zwart-wit-denken, het denken in absolute categorieën. Dit is zo'n
veelvoorkomende fout, dat je je kan afvragen of het niet een ingebouwde manier
van denken is - de wiskunde maakt wel gebruik van absolute categorieën, en een
deel van de hersenwerking lijkt gebaseerd op wiskunde. Korzybski heeft dit het
Aristoteliaanse of A-denken genoemd, en de versie die uitgaat van grijstinten
het Nul-A denken. Hayakawa heeft dit vertaald in de two-valued orientation
en de multi-valued orientation, waarbij de two-valued orientation
direct gekoppeld kan worden aan allerlei maatschappelijke situaties, zoals
ideologieën als het nazisme, communisme en kapitalisme, en andere versies als
van Karl Popper in zijn bekende boek The Open Society and its Enemies.
Van nature is een two-valued orientation niet geschikt voor verandering
en openheid, een multi-valued orientation wel: van donker-grijs naar
iets-minder-donker-grijs is oneindig veel makkelijker dan van zwart naar wit.
Een toelichting met behulp van het op deze website
veelgebruikte sociologische voorbeeld: de two-valued orientation stelt de
uitspraak: "Nederlanders zijn langer dan Japanners" gelijk aan "Alle
Nederlanders zijn langer dan alle Japanners" - de multi-valued
orientation stelt de uitspraak gelijk aan: "De gemiddelde Nederlander
is langer dan de gemiddelde Japanner", of ook wel: "De kans dat
een bepaalde Nederlander groter is dan een bepaalde Japanner is meer dan 50
procent" (wat die kans precies is hangt natuurlijk af van het verschil in
gemiddelde, en van de spreiding - is de spreiding nul, dan is de kans 100
procent).
Eén
praktische les uit deze constateringen hebben we al gezien Aanwijswoorden en
waarnemen
, maar is zo belangrijk dat hij hier nog een keer herhaald wordt: woorden moeten
gezien als slechts symbolen voor de werkelijkheid, die op gezette tijden
tegen die werkelijkheid getest moeten worden, en bij gebleken noodzaak aangepast
of aangevuld. ook dit is een aanpak die direct uit de wetenschap komt, als het
hiernaast staande schema aangeeft. En het geldt voor de woorden van alle
niveaus. Bijvoorbeeld: als we praten over de "koeien van boer Klaas", is het van
tijd tot tijd van belang of de "koeien van boer Klaas" nog steeds de "koeien van
boer Klaas" zijn, wat boer Klaas regelmatig doet door over zijn wei te lopen en
te controleren of al zijn koeien er nog zijn. Zoals zo vaak zien we dus dat
boeren heel nuchter zijn in hun kijk naar de wereld, en haar symbolen.
Het is duidelijk dat de noodzaak van het controleren aan de hand van de
werkelijkheid zich meer en vaker voordoet
naarmate de begrippen onzekerder zijn, dus, zoals gezien, verder van de
werkelijkheid, dus abstracter. Dat is althans de theorie. De praktijk lijkt precies het
omgekeerde. Naarmate men abstracter begrippen hanteert, lijkt de geneigdheid om
ze te controleren af te nemen, soms sterk af te nemen. Zo heb je zelfs
filosofen, en hele takken van de filosofie, die zich erop beroepen niets met de
werkelijkheid te maken te hebben. Bekend is de uitspraak toegeschreven aan de
filosoof Hegel, die, toen toegeroepen bij een lezing vanuit het publiek "Uw
beweringen zijn in strijd met de feiten!", antwoordde met "Des te erger voor de
feiten!". Hegel publiceerde een boek met daarin een verhandeling dat er zeven
planeten waren op grond van eigenschappen van dit getal, minder dan een jaar
voordat de achtste planeet ontdekt werd.
De denkfout corresponderende hiermee is theoretisme:
voortdurend blijven praten in abstracte termen zonder aan te geven wat de
praktische consequenties zijn - in Hayakawa: chasing oneself in verbal
circles
- bij Johnson is
het één van de versies van dead-level abstracting: voortdurend op
hetzelfde abstractieniveau blijven hangen
. Deze denkfout
heeft in ernstigere vormen ook de rol van een valkuil, want het ontslaat het
denken van allerlei verplichtingen. Als valkuil leidt het tot verschijnselen
beschreven als van Hegel, en hele takken van de filosofie
.
Deze denkfout is door Hayakawa treffend uitgebeeld in zijn
hoofdstuk omtrent "betekenis" (meaning)
: definities
zoals gewoonlijk gehanteerd, zoals in een woordenboek, is het proberen aan te
duiden waar een woord voor staat met behulp van andere woorden. Dat groepje
andere woorden heet dan "de betekenis van het woord". Maar zo uitgeschreven,
moet het aan iedereen duidelijk zijn dat dat nooit een echte volledige
omschrijving kan zijn, want die andere woorden moeten ook nog gedefinieerd
worden. Enzovoort.
Deze aanpak vormt dus overduidelijk een cirkel. Die maar op
één enkele manier onderbroken kan worden: door de woorden weg te laten, en te
wijzen naar de werkelijkheid waar het woord of de woorden voor staan. In een
later hoofdstuk
geeft Hayakawa een
archetypisch voorbeeld van de problemen rond
woorden-definities:
Terwijl de oplossing bijzonder simpel en basaal is, zodra eenmaal geformuleerd:
degene die de betekenis van het woord "rood" wil uitleggen moet dat doen op
dezelfde manier als hijzelf de betekenis ervan geleerd heeft. En wie hier niet
weet wat er bedoeld wordt, heeft een nog lange weg aan leerervaringen voor de
boeg. Die manier is namelijk de training die hij heeft gekregen van zijn moeder,
die bij een geselecteerd aantal voorwerpen naar die voorwerpen heeft gewezen en
heeft geroepen "Rood!", terwijl die voorwerpen weinig anders gemeen hadden dan
een basale impressie van het waarnemingsysteem die door de natuur is ingebouwd
om voedzame vruchten te onderscheiden van minder voedzame. Waarna het
waarnemingsverwerkingsysteem van het kind een concept heeft aangemaakt dat staat
voor de gezamenlijkheid van die waarnemingen, en dat concept in zijn hoofd
verwoordt op dezelfde manier als zijn moeder dat deed: met de term "rood" (hier
is een punt waar de meer toegankelijk aanpak van Hayakawa tekortkoningen heeft
ten opzichte van de meer principiële van Korzybski, omdat de laatste wel de
connectie heeft gelegd met de eigenschappen van de menselijke neurologie - die
er dus duidelijk is, en op een gegeven moment essentieel wordt, omdat vele van
de denkfouten gemaakt in deze context een neurologische oorsprong of neerslag
hebben).
Deze tweede vorm van definitie van de betekenis van een woord
is wat Hayakawa de "extensional meaning" of dus "extensional
definition" noemt, naast de "woorden"-definitie die hij "intensional
meaning" of "intensional definition" heeft gedoopt
.
Deze lessen omtrent woorden laten zich ook vertalen in regels
omtrent mensen. Zoals als we al gezien hebben houdt de boer zich wel aan de
regels omtrent het controleren van woorden, en de filosoof niet. Daar is een
algemene regel van te maken: naarmate iemand een intellectueler beroep heeft,
controleert hij zijn woorden minder, en zijn zijn woorden dus minder te
vertrouwen. Iets dat op deze website als "intellectueel neuroticisme" is benoemd
.
De derde regel ligt eigenlijk voor de hand, maar er wordt dagelijks tegen
gezondigd: haal nóóit abstractieniveaus door elkaar. Of om te parafraseren:
vergelijk desnoods paarden met koeien, of appels met peren, maar vergelijk nóóit
"Klara" met "koeien", of "Johanna" met "vee". Die dagelijkse zonden worden
begaan overal waar men persoonlijke en individuele zaken vergelijkt of verwart
met die van groepen. Bekend is de toepassing op achterstandsgroepen: "Papoea's
hebben geen culturele achterstand, want Papoea Piet is afgestudeerd in de
filosofie." Dit is equivalent aan "De melkproductie van boer Klaas is even groot
als die van boer Jan, omdat koe Klara van boer Klaas veel melk heeft gegeven."
Het zegt niets over over de melkproductie van boer Klaas ten opzichte van die
van Piet, omdat koe Jantien van Piet misschien nog wel meer melk heft gegeven,
en/of koe Annet van boer Klaas juist minder. De enige manier om iets te zeggen
over de de melkproductie van boer Klaas, of: de "koeien" van boer Klaas, is om
deze groep te vergelijken met een groep van hetzelfde abstractieniveau: de
"koeien" van boer Piet. En dat is onverkort van toepassing op groepen mensen
.
Een ander voorbeeld is dat van geld en geluk. Men denkt geluk te bereiken via
het verkrijgen van veel of meer geld, redenerend volgens het schema: een beetje
geld geeft een beetje geluk, dus veel geld geeft veel geluk. Iedereen weet ook
dat het vaak zo niet werkt, en dat komt omdat "geld" en "geluk" op twee
verschillende abstractieniveaus staan. "Geld" kan wel deel uitmaken van de
verzameling genaamd "geluk", maar dat hoeft niet altijd zo te zijn, want als
veel "geld" de hoeveelheid van een ander element van de verzameling "geluk" doet
verminderen, kan het nettoresultaat best negatief zijn. Bijvoorbeeld als een
deel van dat geld van andere mensen afkomstig is. Het kan dan best zo zijn dat
een ander element van de verzameling geluk, het element "geweten", zodanig in
waarde daalt dat de persoon met meer geld toch minder gelukkig is.
In het volgende artikel bekijken we de keerzijde van de onzekerheid in
abstracties
.
Naar Abstractieladder II
,
Alg. semantiek lijst
, Alg. semantiek overzicht
, of site home
.
|