Bronnen bij Menswetenschappen, regels: overtredingen vaagheid van
groepen
Voorbeelden van overtredingen van de regels van goede menswetenschappen -
regel acht, alle groepsaanduidingen gaan over groepen met min of meer vage
grenzen.
Wat betekent dat er op iedere sociologische uitspraak waarin een groep
voorkomt uitzondering zijn, en het bestaan van die uitzonderingen totaal
niets zeggen over de geldigheid van de regel. Het gaat uitsluitend en alleen
op het aantal uitzonderingen ten opzichte van het aantal gevallen dat wel
aan de uitspraak of regel voldoet.
De overtredingen hiervan zijn zo talrijk, dat je er een server mee kan
laten crashen. Hieronder een enkel voorbeeld (de Volkskrant, 13-06-2009, door Peter Giesen en Jan Tromp):
Hier staan twee achter elkaar: 'Heel veel moslims
discrimineren niet.' en 'Ik heb Marokkaanse studentes die tot de besten van
hun groep behoren.' In beide gevallen gaat het om percentages: het
percentage moslims dat wel discrimineert versus het aantal niet moslims dat
het ook doet, en het percentage goede Marokkaanse studenten versus het
percentage goede niet-Marokkaanse studenten. In beide gevallen ook af te
meten aan de totale populatie. In beide gevallen is uit andere onderzoeken
en maatschappelijke ervaring bekend genoeg dat Marokkanen er veel slechter
op scoren. Op het vmbo zijn Marokkanen sterk oververtegenwoordigd, hetgeen
automatisch inhoudt dat ze op hogere opleidingen sterk zijn
ondervertegenwoordigd
Dus universitair docent Catherine de Vries doet onwetenschappelijke
uitspraken. Het grappige is dat ze ook nog verteld waarom ze het doet: 'Ik
ben opgevoed met het idee dat je je altijd moet bemoeien met de
samenleving.'
Tja, daar heb je het: als je wetenschap gaat bedrijven vanuit zo'n
ideologie, dan gaat het licht fout. Want ze bedoelt natuurlijk: bemoeien
vanuit mijn visie, en niet bemoeien vanuit de feiten. Wat die visie is, is
ook duidelijk: de multiculturele samenleving is goed.
Nog een prominente overtreder - de koppen zijn in feite al voldoende (de Volkskrant, 27-03-2010, door Ian Buruma):
De van de filosoof bekende wijdlopigheid voor een betoog
dat de kop in drie regels samengevat: de Verlichting is een breed terrein.
Een volkomen open deur, want vrijwel alle sociologische stromingen en
begrippen zijn brede terreinen met vele subterreinen.
Dus waarom die open deur ingetrapt?
|
... maken onze huidige strijders voor westerse waarden zich zorgen
over het gebrek aan weerbaarheid van ons Europeanen door ons gebrek aan
geloof in de Verlichting. Nihilisme zou onze beschaving ondermijnen,
juist nu we ons moeten verzetten tegen de oprukkende islam. ...
Uit de angst voor de islam als vijand van het Westen is een
merkwaardige bundeling van bondgenoten ontstaan. ...
... Bovendien zijn er nog culturele conservatieven die zich ernstig
zorgen maken over het zedelijk verval, het gebrek aan respect voor gezag
en ‘klassieke waarden’, en die dit toeschrijven, nog geheel in de geest
van Heidegger en Spengler, aan diezelfde perfide Verlichting. Ook onder
deze laatste groep heerst een diepe verachting voor de islam ...
... Met andere woorden: de vooroorlogse strijd voor een heldhaftig,
antiliberaal ‘Europa’ is in de gezamenlijke angst voor de islam
samengesmolten met de strijd voor progressieve waarden die worden
vereenzelvigd met de Verlichting....
... Daarom wordt de zogenaamde islamisering bij ons beschouwd als
een bedreiging, niet alleen voor de westerse waarden of voor de
Verlichting, maar ook en vooral voor onze eigen Hollandse volksaard. ... |
Allemaal kleine losse stukjes, in vermoedelijk een poging om de ware aard
van het betoog te verhullen. Maar ook hier schept de kop helderheid met haar
eerste zinnetje.
Oké, we hebben dat de Verlichting een brede stroming is en dat er angst
voor de islam bestaat. Wat is nu de bedoeling?:
|
... wordt de zogenaamde islamisering bij ons beschouwd als een
bedreiging, niet alleen voor de westerse waarden of voor de Verlichting,
maar ook en vooral voor onze eigen Hollandse volksaard. Zo zien veel
mensen het. En dat is een goede reden om die vrijheid eens nader te
bekijken.
Want vrijheid is nooit absoluut. ... Van Frits Bolkestein is de
beroemde zin dat over liberale principes - gelijkheid, vrijheid van
meningsuiting, scheiding van kerk en staat - ‘niet valt te marchanderen.
Ook niet een klein beetje.’ De werkelijkheid is evenwel dat er in de
geschiedenis niet anders is gedaan dan marchanderen over bovenstaande
principes, en dat is ook goed zo. Samenlevingen veranderen voortdurend
en dat proces gaat altijd gepaard met marchanderen.
... dat betekent opnieuw, tenminste in een liberale democratie:
marchanderen. Dat geldt met name voor de vrijheid van meningsuiting, die
nooit onbegrensd is. ... |
Oftewel: de waarden van de Verlichting kunnen we best veranderen en de
grenzen opschuiven, bijvoorbeeld van de vrijheid van meningsuiting.
Waarom de vrijheid van meningsuiting speciaal genoemd wordt, is
duidelijk: die vrijheid van meningsuiting staat onderdruk van de islam, dat
wil zeggen: de klachten van de moslims over kritiek die ze krijgen op hun
gedrag
, en hun kritiek Westerse op kunst- en cultuuruitingen
.
Alles tezamen: de Verlichting is een breed terrein, dus als moslims
klachten over Westerse cultuuruitingen behorende tot de Verlichting hebben,
moeten we niet bang zijn en gewoon de Verlichting en de rest van onze
cultuur daarvoor opgeven en de islamitische waarden zoals "geen kritiek op
religie" overnemen.
Dat Buruma deze mening heeft, is omdat hij een kosmopoliet van joodse
huize is, die ongetwijfeld ook een migratiefundamentalist is - en in Europa
zijn moslims immigranten, dus is Buruma voor de moslimimmigranten
.
Ian Buruma is dus een geval van een menswetenschappen die een ideologie
heeft, en vanuit die ideologie een ernstige wetenschappelijke overtreding
begaat.
Meer voorbeelden van overtredingen van regel acht hier
en
hier
.
Naar Menswetenschappen, regels
,
Menswetenschappen, huidig
, of site home
·.
|