Bronnen bij Cultuur, integratie, afkeer: allochtonenInleiding Deze verzameling over de allochtone houding jegens Nederland loopt voor het overgrote deel van 2005 tot 2010. Daarna is hij voortgezet op individuele basis vanaf hier . Door deze vroege periode slaat ze vrijwel uitsluitend op moslims.Bronnen De eerste drie voorbeelden zijn van Nazmiye Oral, van Turkse afkomst, actrice, en wekelijkse columniste in de Volkskrant. Van een afstandje gezien is zij een van de meest redelijke der allochtone woordvoerders, en zij is ook één van de weinige die eerlijk vertelt over de allochtone cultuur. Maar even goed is één van haar vaste thema's dat de schuld van de integratieproblemen ligt bij de autochtonen. Daarbij geeft zij onbedoeld uitstekende voorbeelden van het cirkelproces. We beginnen met een vrij groot citaat, om de ernst van het zaak zoals gezien van hun kant aan te geven (de Volkskrant, 11-10-2005, column door Nazmiye Oral):
Dat is de allochtone kant. Natuurlijk (helaas) wijdt Nazmiye geen woord aan de autochtone kant van de zaak, en aan de allochtone bijdrage aan het ontstaan van het probleem - zo hebben broertje noch vriendjes natuurlijk een cent op zak, en aan het meebrengen van zus valt al helemaal niet te denken - meer over dit soort feitelijke zaken in een eerder artikel . Dat artikel laat ook nog duidelijk zien waar de materiële oorzaak, de oorsprong van het proces, ligt: bij de allochtone cultuur, die niet kan omgaan met de vrijheid van meisjes, en bij problemen meteen in groepsgedrag vervalt . Tweede voorbeeld (de Volkskrant, 24-10-2006, column door Nazmiye Oral):
En met het grootste gemak vergeet Oral dat het andersom zit: de argwaan van de winkelier is veroorzaakt door stelende en overvallende allochtonen, en dat de Marokkaanse en Turkse jochies van nu er niet bij horen, komt omdat de Marokkaanse en Turkse jochies en wat ouderen van gister zich misdragen hebben. En wel zo erg, dat diverse openbare zwembaden hun deuren moesten sluiten, tot ze een pasjessysteem hadden ingevoerd om die Marokkaanse en Turkse jochies en wat ouderen te weren. En over de volgende fase van het proces heeft Nazmiye ook geschreven (de Volkskrant, 24-04-2007, column door Nazmiye Oral ):
Tja. Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. En dat dit billen branden en blaren zitten niet noodzakelijkerwijs dezelfde persoon betreft, is een zaak die ook al zo oud is als Methusalem - de mens heeft altijd in groepen gedacht, en zal dat in de voorzienbare toekomst nog wel blijven doen, waarbij achtergebleven culturen als die Turken en Marokkanen voorop staan in dat groepsdenken, zoals we al gezien hebben. Een paar jaar later is het niet beter geworden (de Volkskrant, 31-05-2010, column door Nazmiye Oral):
Veel uitleg nodig, maar daar is de kern: de trotse Turk - de trotse moslim. Die respect wil. En dat niet krijgt want er valt niets te respecteren. Niet aan analfabete vrouwtjes met hoofddoeken, en niet aan aanhangers van een achterlijke religie - en hoe gaat het dan:
Want als je ernaar op zoek gaat, is het natuurlijk altijd wel te vinden. Zeker in Turkije (Koerden, alavieten, allemal worden ze stukken erger behandeld dan Turken in Nederland), en ook in Nederland. En als je zo rondloopt, wordt het natuurlijk alleen maar erger, weet zelfs Oral:
En van dit soort mensen krijgen steeds meer Nederlanders begrijpelijkerwijs genoeg:
En trouwens ook van dit soort dingen:
Wij hoeven helemaal niets te weten van immigranten die vrijwillig en tegen de zin van de meerderheid hierheen zijn gekomen. En willen het voor een deel ook niet. Zelfs Ella Vogelaar merkt er iets van (de Volkskrant, 07-04-2007, door Ron Meerhof en John Wanders):
Wel liefst zes keer bellen ... Tja dat gaat het incasseringsvermogen van iemand die opgevoed is als macho-prinsje natuurlijk ruimte boven. Dat iedereen wel tien of twintig keer moet solliciteren is iets dat niet in de hoofden opkomt. Nee, na de derde keer is het natuurlijk al discriminatie en racisme. En de multiculturalisten steunen hen in deze krankzinnige waanideeën ... Achteraf uiterst voor de hand liggend (de Volkskrant, 27-03-2008, van verslaggever John Wanders):
Dit artikel signaleert nog een cirkel: die van de arbeidsmarkt. Allochtonen hebben lagere opleiding, en zijn daarom minder vertegenwoordigd in hogere banen. Maar ook degenen die een hoger opleiding hebben, vinden moeilijk werk, door eveneens objectieve redenen: ten eerst zoekt ook bij mensen soort soort - het aanhangen van een ander geloof is voldoende om een substantieel andere-soortgevoel te wekken: er is minder animo om met een anders-gelovige op één kamer te werken, net als een niet-roker niet graag met een roker zit. Het tussenstuk bij dit artikel zegt het duidelijk: drie op de vier Marokkanen bidt vijf maal per dag - daar wil je niet zo snel mee samenwerken. Ook speelt hier nog een belangrijk objectief proces: als een autochtoon tien keer wordt afwezen voor een baan, wat bij hogere banen niet bijzonder is, zal hij er niets verder achter zoeken - als een allochtoon meer dan drie keer wordt afgewezen, zal onmiddellijk de gedachte aan discriminatie in hem opkomen, en na tien keer weet hij het absoluut zeker - het is heel makkelijk om eigen falen af te schuiven op externe factoren. En wie met een niet erg goede houding aankomt, maakt aanzienlijk veel minder kans op die baan. Een politiek-correcteling (de Volkskrant, 27-03-2008, column door Pieter Hilhorst
Pieter Hilhorst constateert een paar dingen, en trekt verkeerde conclusies. In het weggelaten deel van het artikel vervolgt hij het betoog dat de islam al 1300 bestaat, en dus... even vergetende, dat de islam in de tussentijd een miljard van de wereldbevolking heeft veroverd, geweldloos en gewelddadig. Dus Wilders' waarschuwingen zijn ergens op gebaseerd. Dit is essentieel voor het vervolg: want de moslims wordt aangehaald met een argument om bang te zijn voor Wilders, en te gaan haten. Precies hetzelfde argument kan Wilders dus ophangen. Dus waar het gaat om het proces van afwenden, via angst, naar afkeer en haat, is ook in het tweede en het derde proces gestart door de moslims. En niet de extremistische moslims in buiten- en binnenland, maar ook de gewone moslims van het type dat Wilders tegenkwam. Door hun afwenden (hoofddoek, boerka), ontstond een autochtoon afwenden (Fortuyn). Door hun afkeer (wijkoverlast, criminaliteit), ontstond autochtone afkeer (Verdonk), en door hun haat (Mohammed B.) ontstond autochtone haat (Wilders). Dat wil zeggen: de moslims vertalen Wilders' afkeer als haat - dus mogen wij de afkeer van de moslims ook vertalen als haat. Wat dat betreft is het slot van Hilhorst's artikel een mooie coda: inderdaad, ze had moeten vragen 'Waarom wil je niets van ons weten?' Maar Hilhorst suggereert ermee dat het feit dat Wilders niets van moslims wil weten iets fouts, of zelfs iets schandaligs is. En dat is volkomen onjuist - Wilders hoeft niets te willen weten van de islam. Net zo min als de schrijver dezes iets hoeft te willen weten van de islam. Want schrijver dezes weet niet waar Wilders nog verder allemaal niets van wil weten, maar van zichzelf weet hij bijvoorbeeld dat hij evenzeer niets wil weten van judaïsme, Mormonen, Jehova's Getuigen, Scientology, enzovoort, en al bijna even weinig opheeft met christendom, hindoeïsme, winti, enzovoort - en dat is zijn verdomd goede recht! En hier wringt de schoen: moslims willen dat wij iets van hen willen weten, en daar zal het overgrote deel der Nederlanders niet aan willen. En daarover zijn veel moslims boos, daarover kweken ze een afkeer, en daarover krijgen ze haat. Want, schrijft Hilhorst: 'Toch vat ze zijn kritiek persoonlijk op, omdat hij met zijn kritiek haar bestaan ontkent.' Het heel gewone "niets willen van weten van andermans geloof", wordt door moslims opgevat als ontkenning van hun bestaan - inderdaad een goede reden voor haat. Nog een bevestiging van dit proces (de Volkskrant, 27-03-2008, ingezonden brief van Dia Wilbrink, Hogeschool Windesheim (Zwolle)):
Ook hier weer de combinatie van juiste constateringen en onjuiste conclusies. Het cirkelproces dat de auteur terecht beschrijft is níet begonnen door Wilders, zoals ze veronderstelt door haar volgorde en de start van haar stuk - het proces is begonnen door de allochtonen. En een deel van het proces dat uit is gekomen op Wilders is datgene wat de auteur wél constateert: '... dat een deel van de allochtone gemeenschap zo boos is.' Maar de vraag die ze ermee stelt, is al afgehandeld: de reden van die boosheid is de niet-erkenning van de waarde van hun geloof door een deel van Nederland. En daarom is die boosheid volkomen onterecht, want niemand heeft de plicht om van andermans godsdienst te houden - ook al is het nog zo belangrijk voor die anderman/vrouw. Nog een goede constatering: 'En als ik de schaamte kon voelen, die allochtonen binnen hun gemeenschap voor elkaar kunnen voelen ...' gevolgd door een verkeerde conclusie, want waar de auteur ronduit stelt dat zij zich schaamt voor Wilders, en daarmee een zeer vocaal deel van de bevolking vertegenwoordigt, bijvoorbeeld de overgrote meerderheid van Nederlandse elite die dat ook op alle mogelijk manieren laat horen (Doekle Terpstra en vrienden! ), is dat bij de moslims volkomen het tegenovergestelde: het vraagt de grootst mogelijke moeite om een enkele moslim te vinden die zijn mede-moslims afvalt, in wat voor termen dan ook, en het woord "schaamte" komt daar zeker niet voorbij. Nu een voorbeeld dat laat zien dat het proces ook los van specifieke items als discriminatie speelt (de Volkskrant, 12-04-2008, column door Yasmine Allas):
Punt voor punt: - 'Hoe kunnen wij ooit bij dit land horen en van dit land blijven houden als wij telkens opnieuw als bedreiging voor de Nederlandse cultuur worden gezien?' Antwoord: Door je minder bedreigend te gedragen - want die cultuurbedreiging is, over de hele groep gezien een concrete, door talloze bewijzen gestaafde, zaak . - 'Zien ze niet dat deze cultuur ook onze cultuur is? Dat onze kinderen gewoon Nederlandse kinderen zijn?' Antwoord: Dat kunnen wij niet zien, omdat de groep waaruit deze dames stammen hun kinderen geen Nederlandse namen geeft, en ze niet in het Nederlands opvoedt - iets dat deze dames misschien zelf ook doen - net als het dragen van uitheemse klederdrachten ten teken dat ze die anti-Nederlandse houding hebben. Dus ze zijn het zelf die de problemen veroorzaken, en ze verergeren. - 'Door onze onverschilligheid zijn wij te lang onzichtbaar geweest. We zijn voor kritiek weggedoken, we hebben beledigd in een hoekje zitten pruilen. Zo hebben wij kennelijk een verkeerde indruk gewekt. Maar die tijd is voorbij. Ik laat mij niet behandelen als een tweederangs burger.' Antwoord: Die onverschilligheid was afwenden en/of afkeer. Er was geen reden voor belediging, want het enige wat gebeurd is, is dat tientallen jaren van stilzwijgen over wantoestanden werd doorbroken. En de groep is niet behandeld als tweederangs burger, behalve door de multiculturalisten die voortdurend met "hulp" komen aandraven. Elke houding die dat gevoel laat blijken, zal op nog grotere problemen stuiten. - '... ik helemaal onder de indruk van Femke Halsema. Misschien moeten wij voor de volgende verkiezing massaal op haar stemmen. Want deze vrouw durft en ze neemt geen blad voor de mond.' Antwoord: En de conclusie is dat men gaat stemmen voor één van de personen die allochtonen/moslims ziet als een zielige groep die hulp nodig heeft. Conclusie: in al deze aparte zaken is de reactie van de allochtone vrouwen op gebeurtenissen die ze zelf, als groep, in werking hebben gezet, zodanig dat het onderlinge afwenden erger zal worden - het aantrekken van het cirkelproces. Ook voor Yasmine Allas persoonlijk blijkt deze houding van afkeer te gelden (de Volkskrant, 23-01-2010, door Karolien Knols):
De mooiste: door een aanslag gepleegd door moslims kreeg Yasmine Allas een hekel aan Nederland. Oftewel: er hoeft maar een dít te gebeuren, dat wil zeggen: Nederland hoeft zelf niets te doen, en de moslims keren zich er tegen. Tweede mooie: wat kiest de echtegenoot als er iets gebeurt: de kant van de moslims. Een zlefde soort figuur (de Volkskrant, 12-04-2008, door Abdelkader Benali, schrijver):
Dit is heel duidelijke taal: de afstand groeit. Het feit dat deze mensen Nederlands spreken heeft hier niets mee te maken - zoals al eerder door de redactie gesteld: kennis van de taal heeft niets met integratie zelf te maken - het is alleen een voorwaarde voor integratie. Oftewel: de observaties van Abdelkader Benali passen precies in het door de redactie beschreven cirkelproces van groeiend afwenden en afkeer. Van elders op de website, eerder in het proces (2004), en een minder gecensureerde bron: (Leids Nieuwsblad, 14-12-2004, Al-almana liet buurtbewoners en volksvertegenwoordigers aan het woord in Lokaal van Verre; door Anna Ravve.
Dit is hoogst illustratief omdat het bijna allemaal precies omgekeerd is als de allochtonen hier beweren. Het zijn de allochtonen geweest die niet met Nederlanders konden en wilden praten. Het waren de allochtonen die een eigen kerk oprichten. Het waren allochtonen die eigen winkels startten en bezochten. Het waren allochtonen die eigen organisaties opgericht hebben als Al-almana - betekenende betrouwbaarheid, maar dat is natuurlijk "betrouwbaarheid voor de eigen groep". Dan hebben ze die forten van eigenheid gebouwd, en vanuit die forten hun overlast-gevende jongeren en een Theo-van Gogh-moordenaar op straat gestuurd, en dan kunnen en willen ze praten naar aanleiding daarvan, en dan zijn ze verbaasd dat Nederlanders ze niet zo zien zitten ... Als je dus goed leest, staat in dit artikel hoezeer de allochtonen zich van ons afgewend hebben. Uit hun eigen mond. En bovendien staat er dus dat ze dat totaal niet beseffen. De kop van het artikel zou dan ook hebben kunnen luiden:
Want nog steeds naar de eigen kerk, nog steeds met de eigen klederdracht op straat, nog steeds solidair met iedere moslim in de rest van de wereld, nog steeds de kinderen met jaren taalachterstand op school brengend, enzovoort. Uit dezelfde ongecensureerde bron nog wat illustraties (Leids Nieuwsblad, 17-12-2004, door Raymond Harper):
Het is eigenlijk allemaal hetzelfde: ze verwijten ons het feit dat ze zich niet aanpassen.Of; zij eisen het recht op zich niet aan te passen aan ons, en verwijten vervolgens ons zic niet aan te passen aan hen. Een simpele: ze weigeren alcohol mee te drinken met ons, en verwijten ons dat we door alcohol te drinken ons niet aanpassen aan hen. Er is een nieuw onderzoek gedaan, en wat iedereen al op straat kon zien aan het stijgende aantal hoofddoeken en nog dikker bekleedden, blijkt ook uit het onderzoek te komen (de Volkskrant, 13-11-2008, van verslaggeefsters Janny Groen en Annieke Kranenberg):
Een grove leugen om mee te beginnen: de terugkeer naar Marokko is prima mogelijk. De rest is de bekende veeleisendheid van de religieuzen, veruit het ergst bij moslims: de anderen moet zich aanpassen aan hen. Het geheel is een keiharde exponent van het afkeren van Nederland. Daarop zou Nederland maar één antwoord moeten geven, en dat is: vertrek naar waar het wel is zoals je wenst - vertrek naar Marokko! Het multiculti-team van de Volkskrant trok erop uit om een stel radicale vromen te interviewen en reclame te maken voor hun standpunten. Evengoed kwam er uitstekend naar boven wat de drijfveer is van de moslims: afkeer van de Nederlands cultuur (de Volkskrant, 14-11-2008, van verslaggeefsters Janny Groen en Annieke Kranenberg):
Dat is ook weer duidelijk: dit zijn moslim-actiegroepen die Nederland willen islamiseren. Alles moet gericht worden op het islamitische geloof. Daarnaast zijn we solidair met armen, maar alleen als het moslims zijn, en in zoveel mogelijk hun eigen instituties als winkelketens opzetten. En natuurlijk zijn we tegen democratie, want dat is niet van god/allah. Nou, dan kunt u wel nagaan waar ze allemaal nog meer tegen zijn. Onder links de foto van de moslima's bij het artikel - onder rechts wat soortgenoten uit Engeland: Nu weet men ook meteen over wat voor soort mensen we het hebben. Overigens: het multiculti-journalisten-team heeft ook nog een kleine omekring der waarden gepleegd met de kop van het stuk: uit de context blijkt overduidelijk wat de belangrijkste factor is bij de baankeuze: de mogelijkheid om een hoofddoek te dragen. De kop had dus moeten luiden:
Ze zullen het nooit bedenken, vol als het hoofd zit van eigen superioriteit. Overigens, het antwoord op de laatste vraag: "Waar kan ik bidden?", luidt, uiterst simpel: Marokko. Een voorbeeldje van hoe deze houding overkomt (de Volkskrant, 14-11-2008, inzonden brief van Therese van de Kuilen (Hilversum)):
Tja, dat is een soort waarheid die je de politiek-correcte intelligentsia en media zelden zal horen uitspreken. Nu twee voorbeelden van geslaagde allochtonen, die geïnterviewd worden naar aanleiding van andere zaken, en spontaan blijk geven van hun ressentimenten tegen Nederland (de Volkskrant, 20-01-2009, door Jan Tromp):
De reactie hierop is hetzelfde als die op de bijna identieke volgende bron (de Volkskrant, 14-11-2008):
Tja, misschien wordt er wel anders tegen allochtonen in Nederland aangekeken, omdat ze in tegenstelling tot de latino's in Texas, niet ondernemend zijn geworden - misschien ook wel logisch, want de allochtonen in Nederland hebben uitkeringen, en de latino's in Texas niet. Maar misschien zit het verschil ook wel in dat de latino's kerken bouwen, en geen moskeeën, en misschien zich wat anders kleden, maar wel kleuriger, en niet in zwarte wikkels tot aan hun kruin. Misschien zijn er dus wel heel goede reden voor die veranderde Nederlandse houding. Maar daar zal een allochtoon zelden ook voor hebben - ondanks het feit dat ze hier alle normale kansen plus nog wat meer heeft gekregen (vergeet namelijk even niet dat Noraly Beyer haar baan alleen wegens racistische protectie heeft gekregen ), die koestert liever zijn ressentimenten. Nog opvallender is het, wanneer men het letterlijk gaat uitspreken (Volkskrant.nl, Opinie, 30-01-2009, column door Jan Mulder):
Op een enkele uitzondering na zijn de Marokkanen uit zichzelf naar Nederland gekomen. Ze zijn dus nooit uitgenodigd. Dus is het logisch dat Marokkanen zich niet uitgenodigd voelen. Bovendien hebben aanzienlijke groepen zich in diverse mate door gedrag ongeliefd gemaakt, van het dragen van symbolen van religieuze afwijzing, via overlast tot regelrechte criminaliteit. Dus is het even logisch dat Marokkanen niet geliefd zijn. En daar dit allemaal logisch is, valt er de Nederlanders geen enkel verwijt te maken, zoals Jan Mulder uitgereid doet. En is de oplossing voor de Marokkanen die niet langer niet-geliefd willen zijn simpel: vertrekken naar waar men wel geliefd is. Columniste Sabra Dahhan is een beetje een apart geval. Dat wil zeggen: ze maakt van haar hart geen moordkuil, en de moord die ze in gedachten heeft, is op Nederland. In onderstaande column gaat het over haar oma die van de Nederlandse staat een ouderenwoning gekregen. reden om weer eens tegen Nederland uit te halen (Volkskrant.nl, Opinie, 24-03-2009, column door Sabra Dahhan):
Het is gewoon schofterig: alles wat ze in Nederland krijgen, wat de natuurlijk de reden is dat ze niet daadwerkelijk weggaan, en dan dit soort taal. Vele reacties op de website waren navenant, zie hier . En zo wekt de afkeer van Dahhan en soortgenoten weer afkeer richting Dahhan en soortgenoten op. Ook bij de tot nu toe een van de meeste redelijke in het openbaar, Fadoua Bouali, blijkt het allemaal toch hoog te zitten (de Volkskrant, 21-03-2009,column door Fadoua Bouali):
Wat grappig eenzijdig weer: de moslim mag vrijelijk de Nederlanders belasteren met zijn Nederlandse waarden vervloekende geloof ("Ongelovigen zijn apen, honden en varkens"), en dan hebben we het nog niet over de overlast, criminaliteit, kosten, arrogantie, en een moord, maar een paar grappen om dit leed allemaal het hoofd te kunnen bieden zijn teveel voor de prinsjes-en prinsjeses-op-de-culturele-erwt moslims. Alsof al die moslim-symbolen geen steek in onze rug zijn... Getverdemme, wat een walgelijke mentaliteit. De volgende fase is het proces is ingetreden: de autochtonen hebben voor het eerst een duidelijk signaal afgegeven: bij de Europese verkiezingen van juni 2009 heeft iets van 17 procent van de bevolking gekozen voor de PVV van Geert Wilders. Het signaal van die minderheid is: we willen niet nog meer zichtbare islam en zeker niet nog meer invloed van de islam. Hier zijn de reacties van drie zeer goed geïntegreerde en gematigde moslims (de Volkskrant, 27-06-2009, door Tofik Dibi, Tweede Kamerlid voor GroenLinks):
Dibi formuleert het handig: hij zegt niet zelf dat PVV-stemmers xenofobe tokkies zijn, en hij zegt dat hij ze niet racistisch vindt, maar op een dusdanige manier dat volkomen duidelijk is dat hij dat allemaal wel vindt. Als het niet zo zou zijn, was hij de enige GroenLinkser die dat niet vindt, en zijn eerdere stellingnames waren ook allemaal van die houding en in die richting. En als u nog daaraan zou twijfelen, de ware geloofsbrieven van Tofik Dibi wijzen op volkomen het tegendeel van zijn open brief - zie hier . Maar ook hier is het eigenlijk volkomen duidelijk, want dit zijn zijn boodschappen: "Ik haat jullie, er is maar een hele kleine minderheid extreme moslims, ik blijf moslim en aangesloten bij de extreme moslims, en ik ga niet weg". Zeer "geruststellend", allemaal, en ook heel empathisch ten opzichte van de Nederlanders die de plaag van de islam moeten ondergaan. Het zal natuurlijk een aanmoediging zijn voor de PVV-stemmers om daar te blijven, en voor twijfelaars om op de PVV te gaan stemmen. Maar voor we dat laatste zullen laten zien, eerst het geluid van twee anderen (de Volkskrant, 29-06-2009, column door Nazmiye Oral):
Het feit dat Nazmiye Oral zelf pleit voor een open houding en liefde, vindt zij voldoende argument om de hele islam te zien als hebbende een houding van openheid en liefde. Natuurlijk vinden alle moslims dat van zichzelf, maar, zoals de beelden overduidelijk uitwijzen, van alle religies en andere levenshoudingen geldt dit voor de islam wel het minste . En essentieel: Oral ziet zichzelf en de islam dus als een geheel. En zo komt Oral, volkomen van nature, er toe dat de klachten van de Nederlander die ze aanhaalt, ten onrechte zijn. Oftewel: alle klachten van de Nederlanders zijn ten onrechte en het gevolg van onterechte angst. Want de moslims zijn open, en de Nederlanders dicht ... De derde spreker kreeg zijn podium op twee plaatsen: voorpagina en pagina 3 - we laten beide koppen even zien (de Volkskrant, 29-06-2009, van verslaggever John Wanders (voorpagina)):
En (de Volkskrant, 29-06-2009, van verslaggever John Wanders (pagina 3)):
Let op: hier wordt dus precies hetzelfde gedaan als datgene wat autochtonen verweten wordt: de groep wordt als geheel gezien. Natuurlijk is het een volstrekte leugen dat alle jonge moslims totaal geïntegreerd zijn - in tegendeel: een grote meerderheid is onvoldoende tot volstrekt onvoldoende geïntegreerd, en een deel daarvan in het geheel niet. Karakus:
Volstrekt belachelijk ... Zijn kinderen zijn geïntegreerd, dus alle moslims. Volgende punt van Karakus:
Zo, dus de redenatie kent hij wel: als een groep mensen in je land zich gedragen op een manier die zich van je afkeert, dan gaat de andere groep zich afvragen of ze hier nog wel een toekomst hebben. Precies het soort gevoel dat de moslims met hun afwijkende en afwijzende gedrag hebben veroorzaakt, en dat heeft geleid tot het huidige aantal PVV-stemmers. Ook weet Karakus wel waar de Rotterdamse onvrede vandaan komt (tussendoor meldt de Volkskrant: van de Rotterdamse bevolking heeft inmiddels bijna de helft een allochtone achtergrond):
En in de praktijk betekent dat voor Karakus:
Oftewel: autochtone Rotterdammers ziet hij nu al als gasten in hun eigen stad. En dan komt er wat in dit licht niet anders dat propaganda voor Wilders kan zijn:
Het is dus, gezien vanuit autochtone ogen, alleen Wilders die kan voorkomen dat allochtonen de stad Rotterdam overnemen. Tja ... En om dit allemaal te verantwoorden, aan het einde van het tweede artikel nog een paar leugens:
Een leugen want het is precies andersom: het is het gaan dragen van hoofddoeken en andere toenemende neiging tot islam bij de jeugd die de aanzet heeft gegeven tot de steun aan Wilders. Dit proces was al aan de gang ruim voor de opkomst van Wilders (10 jaar terug waren er nauwelijks hoofddoeken, 15 jaar terug geen). Zijn conclusie:
En dat is volkomen waar. We hebben drie intellectuele, geslaagde, en naar eigen zeggen volkomen geïntegreerde moslims gehoord naar aanleiding van de verdere opkomst van Wilders. En geen daarvan heeft ook maar een greintje begrip getoond voor waar de opkomst vandaan komt. Misschien is het ook wel moeilijk, omdat die opkomst gaat over de islam zelf. wat de aanhangers van Wilders voorla willen, is minder islam zien. Minder islam is nog mooier, maar minder islam zien is ook al best. En hoe intellectueel, geslaagd en geïntegreerd deze moslims ook zijn, het offer van een niet-zichtbare islam is hun kennelijk te groot. En gezien het grote belang dat ze in feite hebben: veel en veel te groot. Ter contrast, wat er wel gedaan had moeten worden, nu speciaal, maar al veel en veel eerder (de Volkskrant, 04-07-2009, door Siem van 't Oever, politicoloog en werkzaam bij de gemeente Amsterdam.
En hiermee is volkomen duidelijk hoe ernstig de drie geciteerde moslims in gebreke blijven. Maar eigenlijk ook hoe moeilijk de situatie is, want het is nauwelijks voorstelbaar dat ook maar de minste significant portie van de moslims tot het gevraagde in staat zou zijn. Ten overvloede nog eens een bevestiging van een hele groep (de Volkskrant, 06-07-2009, door Harry Polak, Karima Belhaj, Hadassa Hlrschfeld, Debby Abram-Uijenkruijer, Mohamed Rabbae, Sabi el Moussaoui, Mohammed Sadek van het Joods-Marokkaans Netwerk Amsterdam):
\Laten we deze titel eens serieus nemen, en eerst maar eens kijken wat deze moslims wél te bieden hebben:
Dit is letterlijk alles aan de aanbod kant. Laten we het eens doornemen: "Er wordt 'al jaren van links tot rechts erkend' dat jongeren van Marokkaanse komaf de fout in gaan." Een aperte leugen. Nog geen jaar geleden toen misstanden in Gouda-Oosterwei in het nieuws kwamen, was er binnen een paar dagen een groot links/allochtoons oproer over "stigmatisering". Ook Antilliaanse jongeren gaan in de fout". Klopt. Ook die onderscheiden zich door hoge percentages in de criminaliteit. Maart dit doet niets af aan de Marokkaanse bijdrage. Ook autochtone jongeren gaan in de fout". Een aperte leugen. Er zijn natuurlijk wel autochtone jongeren die in de fout gaan, maar dit gaat allemaal over percentages: hoeveel van de Marokkanen en autochtonen gaat in de fout? Dat percentage is voor Marokkanen iets als vier keer zo groot . "Er ontstaat er een steeds grotere groep moslims ... die gewoon geïntegreerd zijn ...". Een aperte leugen, op het straatbeeld afgaande: er lopen steeds meer baardige mannen en vrouwen in hoofddoeken en grote zwarte wikkelkleding rond. De meisjes gaan steeds meer en steeds jonger hoofddoeken dragen. "Geïntegreerde moslims reiken voortdurend de hand". Een aperte leugen, op hun uitspraken en houding op de televisie afgaande: ze willen al maar meer van hun islam in Nederland (politie met hoofddoek, koranles op school), en ze willen totaal niet naar andersdenkenden luisteren, zie de reeks uitzendingen te vinden hier . '... zoals blijkt uit de bijdragen van Ahmed Marcouch aan het publieke debat." Een aperte leugen. Ahmed Marcouch is de man van de voorstellen voor politie met hoofddoek en koranles op school. Hier hebben we dus de hand die de geïntegreerde moslim naar de autochtone Nederlander reikt: een hand gevuld met leugens om het achtergebleven gedrag van hun groep niet te hoeven toegeven. Het achterblijven van de lagergeschoolden middels overlast en criminaliteit, en van de hoger geschoolden middels culturele en religieuze arrogantie en wens tot dominantie. Het geciteerde deel is iets minder dan een kwart van het artikel. Wat staat er dan in de rest? Nou, dat is de bekende litanie jegens Wilders. Dus driekwart anti-Wilders litanie, en één kwart zichtbare leugens over gematigdheid. En daarmee wil men de Nederlanders overtuigen de volgende keer niet of minder op Wilders te stemmen. Het echte effect lijkt precies omgekeerd te zullen zijn. Hoe kunnen mensen die zichzelf ongetwijfeld enigszins verstandig achten zulke domme schrijven? Het antwoord is simpel: ideologie en gebrek aan tegenspraak. Zowel betrokken Joden als Marokkanen lijden ongetwijfeld ieder apart al heftig aan het "immigranten zijn goed" syndroom - wat ze al bijna totaal ongevoelig maakt voor tegenspraak. En dan gaan ze ook nog bij elkaar zitten ... Tja. Maar even terug naar het motto van deze verzameling: de afkeer. Dat wil zeggen: de afkeer van onze Westerse waarden en cultuur. Die komt verder door met iedere gepleegde leugen, maar is ook nog eens een keer samengevat in de tussentitel: 'Kan Wilders verlangen dat moslims hun Koran en religie afzweren?' Nou, dat kan niet alleen Wilders verlangen, maar dat verlangt de hele Nederlandse maatschappij. Niet de hele koran, maar die delen genoemd door Van 't Oever (dezelfde als van Wilders, overigens) zijn mooi om mee te beginnen. En uit alles blijkt dat moslims daar niet aan dénken: wat is hun aanbod: een oproep om niet bang te zijn voor de hoofddoek. Wat had het aanbod moeten zijn: een oproep aan de mede-moslims om niet bang te zijn om te lopen zónder hoofddoek! Waarmee alle mooie praatjes over geïntegreerd zijn te kijk staan als evenzovele leugens. Dat geïntegreerd-zijn is niets meer dan tevreden zijn over een redelijk tot goed gevulde beurs - een verzorgd natje en droogje in een maatschappij waar ze verder nauwelijks tot niets mee hebben. Iets waarvan ze zich jaarlijks in Marokko gaan overtuigen. En iets dat onmiddellijk naar buiten komt met ieder puntje van gerechtvaardigde kritiek op het gedrag van (delen van) hun groep, en met iedere stem op een partij die wil dat ze wel iets aan integratie gaan doen. De schok van "Wilders" is weer wat weggeëbd, en de werkelijkheid komt weer bovendrijven (Volkskrant weblog, 30-09-2009, door Funda Müjde):
Heel terecht constateert Müjde dat de naam zal passen naar '... je cultuur, je omgeving en ... religieuze achtergrond.' En tegelijkertijd constateert ze dat: 'Turken en Marokkanen die hun kind Gerrit noemen ben ik nog niet tegengekomen.' En volstrekt volgens de regels der logica volgt hieruit dat ze Turken en Marokkanen die passen bij de Nederlandse cultuur nog niet is tegengekomen. Weer eentje van Nazmiye Oral, die vrouw die zoveel pijn en slachtofferschap ziet in de moslimgemeenschap, in haar geval voornamelijk de Turkse, natuurlijk (racisten blijven we) (de Volkskrant, 02-11-2009, column door Nazmiye Oral):
Tja, natuurlijk is het onterecht dat mensen bang worden van de een aanslag door moslims, en dat ze bang blijven omdat de reeks aanslagen en pogingen maar doorgaat . Oral vindt die angst volkomen onterecht. Zij is tenslotte moslim, en zij is vredelievend, dus moslims zijn vredelievende mensen. Toch...? En een aanslagje hier of daar ... een kniesoor die daar op let. En Wilders moet niet zo gillen over dat rapport, want aanslagen zijn wel een kleinigheid, maar daar aan herinneren is een halsmisdaad - dan ben je extreem-rechts, als je aan de aanslagen gepleegd door moslims herinnert:
Natuurlijk zijn allen die ook die angst te gevolge van aanslagen voelen zeer slechte mensen. Want Turkse vrouwen die bang zijn, die zijn wel meelijwekkend en zielig, maar autochtone vrouwen (en mannen) die bang zijn, dat zijn volkomen domme stumpers die serieus beter zouden moeten weten:
Maar gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen te melden:
Dit is het positieve: de van origine al volkomen gelijkwaardige moslimbevolking van ons land heeft een nieuwe stap gezet: ze ontwikkelt zich naar zelfreflectie. Dus van gelijkwaardigheid is men nu al gekomen tot het stadium van verhevenheid. De moslim - het ideaal waarnaar wij allen kunnen opkijken. Hoeveel afkeer en haat moet je koesteren om dit soort reli-racistische onzin te kunnen opschrijven ...? Het verschijnsel is er natuurlijk overval waar er zich groepen van zich-niet-gedragende immigranten bevinden. Zich-niet-gedragende immigranten zijn nergens populair, en bij het zich-niet-gedragen behoort dat ze dat heel vreemd vinden (de Volkskrant, 25-02-2010, van correspondent Ariejan Korteweg):
Even wat leugens afvinken: vergeleken met het gedrag van deze groepen immigranten, zie de opstanden in de banlieus, is de hoeveelheid discriminatie marginaal. En dat er steeds meer wat hoger opgeleiden komen, bewijst dat alleen maar. Allemaal mensen die hartstikke dankvaar zouden moeten zijn dat ze in weerwil van het wangedrag van hun groepsgenoten de kans krijgen om iets te doen dat ze in hun geboorteland nauwelijks of niet aan toe zouden komen. En dat háár vader haar niet slaat, zegt absoluut helemaal niets over de sociologie van de hele groep. En als je niet wilt dat je opvalt als immigrant, moet je ervoor zorgen dat je niet opvalt als immigrant - en voor wie er anders uitziet, is daarvoor maar één enkele oplossing: naar ergens gaan waar je er niet anders uitziet. Wie niet wil opvallen, moet niet als Europeaan in China gaan wonen. Zoals al gezegd: het geldt voor overal waar zich niet-gedragende immigranten bevinden:
Wat je van dit soortacties vol afkeer kan verwachten is duidelijk: meer afkeer van autochtone kant. Dit zal vrijwel zeker niet gebeuren:
Klopt; de Franse kleuren van rood, wit en blauw, en de importkleur van zwart. Een stuk van een nieuwe allochtoon, met natuurlijk nieuwe verwijten (de Volkskrant, 11-03-2010, door Mohammed Belhaj
Dat klopt. Dat komt door de overdaad van Marokkanen in Opspring verzocht op televisie, en op overvallersgezocht.nl op het internet . Plus de talloze reportages over overlast, belaagde journalisten in Marokkanen-wijken enzovoort. Generaliseren is een natuurlijke neiging van de mens, en de overige Marokkanen hebben gewoon pech - dezelfde pech als degenen die totaal geen neiging heeft tot racen in de straat, en toch over de verkeersdrempels moeten hobbelen. Een pech die ze maar op één manier kunnen ontlopen: door te vertrekken.
Onzin natuurlijk. Niemand vraagt je waarom je niet crimineel bent. Dit is gewoon fantasie georen vanuit afkeer. Afkeer van Belhaj vanwege het feit dat hij als Marokkaan in één groep zit met de criminelen. Maar wie hebben dat gedaan? Niet de criminelen:
Vernederlandste Marokkaan? Nooit van gehoord die uitdrukking. Nog meer fantasie.
Onzin. Met Marokkaanse gemeenschap wordt al het gezamenlijk Marokkaanse bedoeld: theehuizen, winkels, moskeeën, clubjes en als dat andere dat uitsluitend uit Marokkanen bestaat. In welke dingen ze allemaal geheel vrijwillig zijn gaan zitten. Behalve een teken van wij-zijdenken, segregatie enzovoort, weinig mis mee, maar dat Nederlanders dit als zodanig aanduiden, kan ze dus zeker niet verweten worden. Belhaj doet het wel.
Tja, dat kan ook moeilijk anders bij het optreden van een niet-aflatende stroom van sociale problemen. Maar die zijn volgens Belhaj dis Nederlandse verbeelding. Mooi, want dan kunnen we al die projecten en subsidies stoppen. Inclusief de extra ondersteuning voor kinderen doe met weinig of zonder kennis van de de Nederlandse taal op de kleuterschool aankomen.
Maar dat doet men, de multiculturalisten en allochtonenknuffelaars, om al die hoge criminaliteit te vergoelijken. Met de beste bedoelingen, hoor ...De overige Nederlanders zetten ze liever gewoon meteen uit het land.
Tja, hier wordt het origineel zielig. Analfabetisme komt veel voor bij Marokkanen, dus is het zo slecht nog niet. Je reinste etnische of racistische denken.
Hij draait helemaal door. Hoezo uitgekotst... Ze zijn ongetwijfeld geen enkele onheuse bejegening tegengekomen. Liederlijke overdrijving.
Dat klopt weer. het virus van het zijn van iemand met sterke etnische en culturele groepsbindingen. Met een sterke loyaliteit aan die cultuur inclusief alle uitwassen - zie alhier. En met een volkomen buitenproportionele reactie op de begrijpelijke negatieve associaties die men inmiddels met die cultuur heeft. Maar waarom schreef Belhaj eigenlijk dit stuk:
Tja, dit is al een oude. Grootwinkelier Jan Blokker kreeg er al eens een lading rotte tomaten voor over zich heen: als mijn bewaking de ervaring heeft dat de helft van de winkeldieven een kleurtje heeft, terwijl ze maar een tiende of minder van het publiek zijn, gaan mijn bewakers extra letten op mensen met een kleurtje. Dat kan je als eerlijke man met een kleurtje wel heel vervelend vinden, maar zo werkt het nu eenmaal. Dat heet met een Amerikaanse term "profiling". Zo vangen ze seriemoordenaars. En zo kan je dus ook winkeldieven vangen. En als je daarvoor kan gebruiken dat ze een kleurtje hebben, is dat pech voor de mensen met een kleurtje. Weer een verkeersdrempelskwestie. Maar Belhaj stikte er zowat in. En het braaksel mocht hij publiceren op de website van de Volkskrant. Een wel zeer zichtbare manier van het tonen van afkeer (de Volkskrant, 22-04-2010, van verslaggever Remco Meijer):
Je reinste segregatie en wij-zij-denken - en in de terminologie van de multiculturalisten: racisme. Een immigrant die het duidelijk ziet (de Volkskrant, 10-04-2010, door Steffie Kouters):
Maar de allochtone immigrant houdt geen rekening met de Nederlander, voelen zich onterecht niet begrepen, en 'Dat leidt tot een minderwaardigheidscomplex, opgekropte agressiviteit, ageren tegen Nederland.' Een van de vormen van die 'opgekropte agressiviteit, ageren tegen Nederland' is het proces tegen Geert Wilders. Iets waar moslims universeel achter staan (de Volkskrant, 06-05-2010, van verslaggevers Annieke Kranenberg en Remco Meijer):
Kortom: de hele gemeenschap van moslims. Ze hebben inmiddels ook geleerd hoe ze sociaal gewenst moeten liegen:
Net als cabaretière Nilgün Yerli die GeertWilders rozen wilde sturen, "als teken van liefde" - het was natuurlijk, middels het proces van omkering, een van de sterkere uitingsvormen van afkeer en haat. Wat deze dame eigenlijk ook al meteen toegeeft:
Tja, beledigen is iets dat voorbehouden is aan moslims, die er hun hobby van maken onder andere in de koran . Een voorbeeld dat we nog niet gehad hadden: de creoolse afkeer (de Volkskrant, 20-05-2010, door Michael Tedja, schilder, schrijver, curator):
En nog een creool - aanleiding voor de Volkskrant om dit te publiceren is de kabinetsformatie tussen VVD, CDA en PVV (de Volkskrant, 12-08-2010, door Ellin Robles):
Tjonge... Al deze afschuwelijke zaken kan Ellin Robles zeer simpel ontlopen door terug te gaan naar Suriname, waar gewoontes heersen waar ze geen afkeer van heeft.
Dat actief participeren bestaat voor een belangrijk deel uit eigen-cultuur-promotie .
Nog meer afkeer en redenen om te vertrekken.
Als Surinamer staat het je natuurlijk ook vrij om je uit te laten over moslims op een manier die voor Nederlanders, blanken, verboden is. Zou Geert Wilders dit zeggen, stond hij vandaag nog voor de rechter.
Wat je natuurlijk verhult door Wilders de schuld te geven van de haat die je als allochtone groep voelt voor Nederland. Tussen twee haakjes: Ellin Robles heeft of had een column in Het Parool. Dit geldt vanzelfsprekend ook voor Somaliërs (DePers.nl, 13-07-2010, door Arnold Karskens):
Die mensen zullen dus wel dankbaar zijn voor alles wat ze hier zomaar krijgen, zou je denken. Nou, nee:
Ondankbare, hatende, honden ... Er is weer geklaagd, dit keer door de Turken, waarna één van de reagerende artikelen in de Volkskrant de kop had 'Turken, integreer of ga echt terug'. Zulk soort duidelijkheid werkt. Hier de uitleg van woordvoerster Nazmiye Oral voor de xenofobe houding van de Turken (de Volkskrant, 24-01-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Leugen: het proces van de xenofobie van de Turken stamt van de tijd dat ze hier (of in Duitsland etc.) aankwamen.
En beleid helpt niet:
En die bodem is er niet. Want aan dit alles zit ook nog de islam vast, en die willen ze al helemaal niet opgeven. Hier heeft Oral dus de details van het proces. Maar de uitkomst was al bekend: het afkeren van de Turken van Nederland (en idem voor Duitsland, enz.). Hetzelfde resultaat wordt indien van toepassing op Nederlanders omschreven als xenofobie en racisme (en onderbuikgevoelens en nog veel meer). Een onderzoekje uit het buitenland, wat hier natuurlijk verzwegen wordt (de Volkskrant, 12-02-2011, door Mirjam Schöttelndreier, redacteur van de Volkskrant):
Tja ... Een voorbeeld (de Volkskrant, 24-10-2012, van verslaggeefster Charlotte Huisman):
"Autochtonen beschouwen de allochtonen vaker als vriend ..."
Allochtonen beschouwen autochtonen helemaal niet als vriend (als ze dat wel zouden doen, zouden ze zich in de disco niet dusdanig onhebbelijk, lastig en agressief gedragen dat ze als hele groep niet meer worden toegelaten - en hun zussen meenemen). Een kras staaltje van afkeer (de Volkskrant, 03-04-2013, van verslaggever Olaf Tempelman):
Turken zijn ook nog gore discriminerende racisten. Want neem maar het geval dat een blanke zoiets zou zeggen ... De Volkskrant is volkomen blind voor het verschijnsel, zelfs als het ze op een blaadje wordt gepresenteerd, want anders zou dit bericht er heel anders uitzien (de Volkskrant, 10-12-2013, van verslaggeefster Sterre Lindhout):
De moeder begrijpt niet dat de agent geen contact heeft opgenomen ... De werkelijkheid zijnde dat de moeder, de rest van de familie, alle vrienden en bekenden en zijnde allemaal van dezelfde niet-Nederlandse soort, allemaal van begin af aan hebben geroepen dat de vuile Hollander hun zoon, familielid, vriend of bekende had vermoord (dat van die "vuile Hollander" zeiden ze er op de televisie niet letterlijk bij, maar wel termen die er dicht bij in de buurt kwamen, en je zag het ze zien denken):
Tegen zo veel raciale haat valt natuurlijk niet op te praten, en dat wil je natuurlijk ook als de pest mijden. Oh, en welk ras betrof dit:
'... Rishi, een Nederlander met een Hindoestaans Surinaamse achtergrond' hebben we dus al de praktische vertaling van gezien: Hindoestaans Surinamer met een hekel aan Nederland. Me verder nog de volgend eigenschappen:
'... was geen jongen van onbesproken gedrag' - vertaling: draaideurcrimineel. 'Hij woonde in een opvanghuis voor moeilijke jongeren' - vertaling: hij was onuitstaanbaar en oncorrigeerbaar. '... natuurlijk geen heilige was' - vertaling: hij is een gevaarlijke crimineel. Met als uitsmijter:
Vertaling: de familie heeft de pest aan Nederland. Oh, en hebben ze enige rechtvaardiging voor hun aanklachten?
Een schietgevaarlijke crimineel die het op een lopen zet ... Die agent verdient een medaille. Hier nog niet langsgekomen: de naar Syrië vertrokken jihadi's. Wat je ook verder van ze mag vinden, er staat totaal en voor de volle 100 procent vast dat dit geen Nederlanders zijn. Met dezelfde waarschijnlijkheid staat vast dat ze allemaal een afkeer van Nederland hebben. Het enige waarover gediscussieerd kan worden is de mate waarin. En wat ook vast staat, is dat achter iedere daadwerkelijke vertrokkenen, honderden en duizenden sympathisanten staan die in variabele mate dezelfde denkbeelden hebben, van gematigde afkeer tot dezelfde fundamentele afkeer als de jihadi's. Dat laatste komt naar boven in de volgende rapportage (de Volkskrant, 03-02-2014, van verslaggeefster Janny Groen):
Het is inmiddels algemeen bekend dat de Volkskrant de verdedigers, aanhangers en spreekbuis zijn van de fundamentele islam en dus nu ook het jihadisme. Dat die fundamentalisme een substantiële groep vormen onder de moslims wordt bewezen door de Volkskrant door het contact opnemen met één van de websites van de fundamentalisten, eentje uit de reeks waartoe ook de volgende behoren: we hebben de namen enigszins aangepast naar de boodschap die ze verkondigen: wijzijngeennederlanders.nl, wijhatenjullieallemaal.nl, en julliezijnallemaalsmerigehonden.nl . Volgens dezelfde methode zou De Ware Religie vertaald moeten worden in wij-willen-in-nederland-ook-een-syrie-burgeroorlog-beginnen tegen-de-ongelovige-kazen-maar-we-durven-nog-niet.nl. En, zoals gezegd: ze hebben ruime steun vanuit de achterban:
Om heel precies te zijn: er is nog geen geluid van protest te horen geweest, uit die kringen. En het is nog erger:
Maar in één ding hebben ze natuurlijk wel gelijk: die maatregel is een wassen neus. Onzinnig. Dat wil zeggen: onzinnig gezien vanuit de redelijkheid en het gezonde verstand. Dat laatste heeft een bijzonder simpel alternatief, al vele malen voorgesteld door degenen die niet bevangen zijn door cultuur- en landverraad zoals in bestuurlijke kringen en de politiek-correcte media: paspoorten intrekkeen, maar niet voor vertrek, maar erna. En niet meer in het land toelaten, dus. Iedereen die over deze kwestie spreekt of schrijft en de volkomen voor de hand liggende oplossing niet noemt of er zelfs bezwaar tegen maakt, is een cultuur- en landverrader. Van de ergste soort. Van de soort die verantwoordelijk is voor de eventuele aanslagen en doden die volgen. Zoals dus de Volkskrant, en dit soort mensen:
Verraad. Want grensbewaking is niet een zaak van gemeentes, van van de regering. Die regering moet de paspoorten van Syrië-gangers afnemen. Dat dit niet gebeurt, komt door het verzet van Asscher en zijn PvdA, veroorzaakt door de druk van hun moslim-aanhang. Overigens: vermoedelijk wel het mooiste bewijs van de totale afkeer van moslims van de plek waar ze wonen is dat 'het slachtoffergevoel in moslimgemeenschappen' ... Slachtoffer van het niet in een volkomen islamitisch land leven. Naar Cultuur, integratie, afkeer , of site home .
|