Bronnen bij Menswetenschappen, regels: enquêtes onder allochtonen
Een geheel aparte tak van de lange reeks overtredingen van de regel van
goede menswetenschappen dat je mensen niet over henzelf of hun eigen groep
moet ondervragen, is die van alles aangaande allochtonen. Uit de lijst van
algemene gevallen en andere aanwijzingen hebben we al bewijs kunnen
destilleren, en dit bewijs is dusdanig bekend en de waarheid ervan is
intuïtief al dusdanig duidelijk, dat het verwonderlijk en verbazingwekkend
is dat men de methode in het geval van allochtonen en dergelijke zo
hardnekkig toepast. Zodanig hardnekkig, dat men het zelfs in de
onderzoekstudies durft op te schrijven (Onderzoekscentrum ERCOMER,
Universiteit Utrecht, project 2007-2010)
Nu is dit voorbeeld misschien wat minder
verwonderlijk als erbij verteld wordt dat één van de twee aan dit instituut
verbonden onderzoekers, Prof. Dr. Maykel Verkuyten, een hoofd-auteur is van het
WRR-rapport
Identificatie met Nederland, dat bekend werd door de toespraak van Maxima
bij de perspresentatie
: "Er bestaat geen dé Nederlandse identiteit". Er wordt nu algemeen erkend dat
dit rapport niets anders was dan een poging van de top van bestuurlijk en
intellectueel Nederland om de onder vuur liggende ideologie van het
multiculturalisme te redden. Prof. Dr. Maykel Verkuyten is dus één van
die ideologen. En dat is ongetwijfeld ten nauwste verboden met zijn hanteren van
de methodiek om moslims te bevragen, met als alom bekende uitkomst dat ze van
zichzelf vinden dat ze zeer gematigd zijn en uitermate aangepast aan de westerse
wereld. Om daarna massaal bezwaar te maken tegen blote schilderijen
, de vrijheid van meningsuiting
, en dergelijke, en islamitische terroristen te steunen
.
Meteen maar even, later tussengevoegd, een artikel dat laat zien wat
iedereen al weet of kan weten: dat er wordt gelogen bij de antwoorden (de Volkskrant, 17-11-2010, van verslaggeefster Anneke Stoffelen):
"Een enquête is echt een ideaal onderzoeksmiddel ..."
Dan nu wat van de onderzoeken die van die valse gegevens gebruik maken (Leids universiteitsblad Mare, 15-11-2007, door Arjen van Veelen):
Tja.
De volgende ondervraagt de daders over hun, ongetwijfeld goede,
bedoelingen (Volkskrant.nl, 14-11-2008, ANP):
Dat is geweldig: men ontkent niet dat eerwraak
gerelateerd is aan cultuur ... En ook ontdekt de onderzoeker dat iedereen wel
weet wat misdaad is - gunst. Kennelijk is de sterke oververtegenwoordiging van
allochtonen culturen in de misdaad, en daarbinnen weer bepaalde culturen als
Marokkanen en Antillianen, gewoon toeval.
Dit ondervragen van de allochtone groep over zichzelf gebeurt natuurlijk
overal waar sociologen bepaalde, voor de allochtonen gunstige uitslagen, wil
krijgen - dus ook in het buitenland. En deze heeft ook nog zijn eigen
ontkenning ingebouwd (de Volkskrant, 11-05-2009, door Gert-Jan van Teeffelen):
Dat moslims in Engeland of Duitsland zeggen dat
ze loyaal zijn, is natuurlijk totaal geen maat voor de werkelijkheid, want in de
loop van de jaren hebben ze inmiddels allemaal geleerd wat ze moeten antwoorden.
In dit geval staat de alternatieve methode van onderzoek er zelfs
bijna. Want als je niet direct naar handelen kan kijken, dan is het alternatief
om vragen te stellen die over concrete dingen gaan, en waaruit je de loyaliteit
kan afleiden. Zo zijn de Britse moslims collectief tegen vrijheid van
homoseksualiteit, tegen seks voor het huwelijk, en zo zal er nog wel het nodige
zijn. Dat soort vrijheden maakt het Brits-zijn uit. En als je de houding van
moslims tegenover alle punten van het Brits-zijn optelt, dan kom je op een
diametraal resultaat met betrekking tot die som: de loyaliteit.
Trouwens, als je toch naar handelingen wilt kijken, zet dan je
camera op een cricketwedstrijd waarin moslims, dat wil zeggen: Pakistani in het
Britse geval, tegen Engelsen spelen, en bepaal de verhoudingen van de moslims
die voor Pakistan of voor Engeland juichen. Vermoedelijk haalt u nog niet de één
procent. Voor Engeland dan wel te verstaan. Zo loyaal zijn moslims aan Engeland.
En dat zien de Engelsen natuurlijk ook wel. Vandaar dat ietwat lagere getal voor
moslimloyaliteit van de Engelsen zelf ... Overigens, met
enige vertaling staat het eigenlijk in die kop al: vervang 'aarts' door
"on-Brits", en je krijgt:
En je hebt een mooie contradictie.
Het volgende geval komt weer
direct uit de wetenschappelijke wereld (Leids universiteitsblad Mare, 02-04-2009, door Hans Klis
(printversie)):
Hoe is het mogelijk ... Maar het staat er echt:
"Mensen zullen het woord 'discriminatie' niet zonder goede reden in de mond
nemen, want het is nadelig voor ze'. Het is precies andersom: het in de mond
nemen van 'discriminatie' is voordelig voor mensen, want een inherente
tekortkoming ("niet goed genoeg") wordt afgeschoven op een externe
("kleur"), en om die en slechts die reden wordt er talloze malen gebeurtenissen
op "discriminatie" afgeschoven die dat beslist niet zijn
.
Neem het voorbeeld van Abdoelah en de kledingwinkel. Er
kunnen talloze reden zijn dat hij Abdoelah niet wilde: leeftijd, geslacht (het
stond niet op het biljet, maar misschien dacht de winkelier dat dat vanzelf
sprak), de blik in zijn ogen, en noem maar op. Mogelijkerwijs is daar zelfs het
Marokkaan-zijn bij, maar zelfs dan hoeft het nog geen discriminatie te zijn.
Misschien is de winkelier overvallen door en Marokkaan. Of denkt hij gewoon aan
zijn klanten, die misschien niet zo verlicht zijn als hij, en wel bezwaar hebben
tegen een Marokkaan, bijvoorbeeld omdat ze overlast veroorzakende Marokkanen in
de buurt hebben ... Dat is geen discriminatie, want er is een goede reden reden
anders dan etnie om geen Marokkaan aan te nemen.
Dezelfde processen spelen ongetwijfeld bij alle allochtonen
die solliciteren
. Als
een Nederlander tien keer afgewezen wordt, zoekt hij daar niets achter. Als een
allochtoon drie keer afgewezen wordt, zal de gedachte aan discriminatie al in
zijn hoofd opkomen. Bij vijf of zes keer afgewezen worden krijgt hij hiervan een
ernstig vermoeden. En bij tien afwijzingen weet hij het wel zeker. Dit allemaal
volgens het bekende en simpele proces waarin bij iedereen de oorzaken voor zijn
falen uiten zichzelf zoekt. En zeker macho-mannetjes als die uit de Marokkaanse
en creoolse culturen.
Toch staat het omgekeerde er echt, en kennelijk ook in een
wetenschappelijke publicatie: "Allochtonen kan je vertrouwen op hun woord als ze
het hebben over de oorzaken van hun falen bij solliciteren".
De andere methodologische fouten die hier staan zijn dan niet meer
verbazingwekkend: nee, natuurlijk kan je resultaten bij vrouwen niet zo maar
toepassen op Marokkanen. En nee, je kan dat ook niet doen met resultaten uit
Amerika over Afro-Amerikanen.
Het staat er natuurlijk niet, maar voor dit soort
verschijnselen is maar één enkele verklaring: het onderzoek moest de gewenste
resultaten opleveren.
Nou, dat is gelukt. Maar dit heeft absoluut niets met
wetenschap te maken. Dit is politieke propaganda. Van de ergste soort. Namelijk
die in een volkomen valse jas. George Orwell zou zich in zijn graf omdraaien.
Uit het archief een wat ouder geval (Volkskrant.nl, 14-06-2006,
ANP):
Een later groot onderzoek gedaan onder
daadwerkelijke situaties, met geanonimiseerde gevallen, heeft klip en klaar
uitgewezen dat er geen meetbare discriminatie is bij sollicitaties
. Toch wordt hier zonder meer aangenomen dat je kan afgaan op de opgaven van
betrokkenen, allochtonen.
Ook bij het onderwijs is het ongetwijfeld volkomen onjuist
dat daar discriminatie plaatsvindt, omdat in het onderwijs een mensen werken die
als groep genomen socialer en dus minder discriminerend zullen denken dan de
gemiddelde bevolking. Er zijn eerder tekenen van multiculturalisme en
bevoordeling van allochtonen in het onderwijs. Dat er klachten zijn, heeft
ongetwijfeld te maken over het grote aantal meetmomenten in het onderwijs,
waarvoor weer het bekende proces geldt: eigen falen wordt geprojecteerd op
externe zaken.
De vermoedelijk reden dat in het onderzoek deze grote
methodologische fouten gemaakt worden staat er ook vermeld: het onderzoek is
verricht door instellingen die belang hebben bij een zo hoog mogelijke uitkomst
van de hoeveelheid discriminatie, omdat ze daaraan hun bestaan ontlenen.
Er blijkt qua overtreding dat je mensen niet naar hun mening over
zichzelf moet vragen nog een overtreffende trap te zijn (de Volkskrant, 02-07-2009, van verslaggeefster Malou van Hintum):
Kortom: je laat allochtonen, moslims,
verhaaltjes vertellen over hoe goed geïntegreerd ze wel niet zijn, sprookjes
dus, en aan de hand van die sprookjes laat je andere mensen oordelen.
Kan het nog achterlijker ...?
Voor een tegenbewijs, zie hier
.
Natuurlijk doet ook het CBS aan dit soort
onderzoeken
(de Volkskrant, 30-07-2009, van verslaggeefsters Janny Groen en
Annieke Kranenberg):
Wat het onderzoek heeft vastgesteld is dat
over tien jaar genomen minder moslims over zichzelf zeggen dat ze naar de moskee
gaan - de werkelijkheid is dat er voortdurend nieuwe en grotere moskeeën worden
neergezet, "Want er is behoefte aan"
. De clou zit in een term die wel in de webversie van het artikel
staat en ook in het CBS-rapport zelf:
Die clou zijnde: 'rekent zichzelf' - het onderzoek is gebaseerd opvragen aan
mensen over zichzelf en hun eigen groep. Dat wil zeggen dat het helemaal niet
vaststaat dat mensen dit ook daadwerkelijk doen.
Voor bijvoorbeeld de sterke afname,over tien jaar gemeten,
van bezoek aan de moskee, is ook de verklaring mogelijk dat gedurende die tien
jaar de populariteit van het zeggen dat je naar de moskee gaat sterk is
afgenomen. Of ruimer: gedurende tien jaar is de populariteit van de islam in
Nederland sterk afgenomen. En is natuurlijk ook bij moslims het besef ontstaan
dat het je als echte-moslim afficheren niet bijdraagt aan je acceptatie in
Nederland.
Dit is zelfs een veel waarschijnlijker verklaring voor de
afname van het moskeebezoek, zie ook de opmerking van Khalil Aitblal, en wel in
die zin dat een groot deel van die afname niet aan werkelijk afnemen zit, maar
gewoon aan toename in de ontkenning in onderzoek. Precies hetzelfde als voor de
overspelige Franse vrouwen.
Nog geen twee weken later komt de bevestiging (de Volkskrant, 07-08-2009, van verslaggeefsters Janny Groen en Annieke
Kranenberg):
Dus kijk niet naar de woorden ("We gaan minder
naar de moskee"), maar kijk naar de daden: Ze dragen meer hoofddoeken, en ze
gaan meer naar Mekka.
En in de volgende reportage uit Netwerk (03-09-2009)
komt de toename van het aantal sharia-huwelijken ter sprake. Natuurlijk roepen
weer alle "deskundige" dat het helemaal niet erg en heel onbelangrijk is, maar
het staat in ieder geval niét voor een afname van de religiositeit
.
En meteen nog een (de Volkskrant, 04-09-2009, van een verslaggever):
Enzovoort.
Je kan van het enquêteren van moslims over de islam ook je beroep maken.
Deel één: wie het betreft (NRC.nl, 24-09-2010, van een redacteur):
Deel twee: de methodiek (Volkskrant.nl, 24-09-2010, ANP):
Wetenschappelijk gezien is Jean Tillie dus een
beroepsfraudeur.
Alles wat uit Europa komt is eigenlijk sowieso hoogst onbetrouwbaar -
gelukkig zetten ze er hier bij waarom (DePers.nl, 27-10-2010):
De werkelijkheid: door hun religie die vol zit
met superioriteitsgedachten
, zitten zij vol met revanchegevoelens omdat ze niet succesvol zijn, omdat in
Europa voor succes studeren en een goed verstand nodig zijn, en de islam remt
studeren en een goed verstand
.
Ook bij vakbonden zitten "onderzoekers" (de Volkskrant, 22-06-2011, van
verslaggeefster Carien ten Have):
Die titel is al een meer dan halve leugen - want
zonder netwerk vinden ook autochtone jongeren veel lastiger een baan.
De tweede leugen. Want dat blijkt helemaal niet uit dat onderzoek:
Want uit onderzoek dat mensen vraagt over henzelf, blijkt helemaal niets, zoals
we hier hebben bewezen.
Hm, deze verzameling is kennelijk niet bijgehouden, want het soort
"Vraag het de allochtoon"-onderzoek is welig blijven tieren. Hier een helder
exemplaar (Leids universiteitsblad Mare, 17-04-2014):
Ja ja, heel vervelend voor die goedwillende
knuffelbeertjes uit het Rifgebergte die volkomen ten onrechte worden aangezien
voor Badr Hari's. Dus het ze zelf maar eens gevraagd:
Vooral dat 'dus' staat hier erg parmantig en erg treffend.
En oh ja:
Het volgt niet uit het onderzoek en heeft er ook niets mee te maken, maar
toch fijn dat het maar weer eens gezegd is. "Hier sprak de wetenschap - over en
sluiten".
Naar Menswetenschappen
, of site home
·.
|