Psychologie: inleiding
Een van de ideeën achter deze site is dat de fouten van de maatschappij,
fouten in het grote, het gevolg zijn van het samenkomen van fouten van
individuele mensen, fouten in het kleine. Die laatste zijn fouten van de
geest van het individu, psychologische fouten
, ten gevolge van de inwerking van de vele psychologische krachten
.
Een andere relatie tussen individu en maatschappij is dat de
ontwikkeling ervan, de evolutie, ook een aanzienlijke gelijkenis vertoont.
Veel huidig menselijk maatschappelijk gedrag is naar simpele analogie te
beschrijven als infantiel, kinderlijk, en veel voorgestelde verbeteringen
lijken erg veel op opvoeden
.
Deze relaties laten zien dat het van groot belang is om aandacht te
besteden aan de werking van de geest, de psychologie.
De tussenstap tussen de interne werking van de geest en de werking
van de maatschappij is hoe het individu met zijn medemensen omgaat, en hoe
die medemensen tezamen met elkaar omgaan. Dat laatste is het onderwerp van
een ander deelgebied: de sociologie. Hier concentreren we ons op het
individu zelf, en een belangrijk deel van de problemen die het individu
ondervindt liggen in de relatie tussen wat hij in zijn hoofd heeft, en de
werkelijkheid waarvan dat wat hij in zijn hoofd heeft een voorstelling is.
Daarmee is eigenlijk meteen al stelling genomen in het belangrijkste debat
dienaangaande: wat is er essentiëler: de
werkelijkheid, of 's mensen voorstelling ervan? Hier zal blijken dat iedere
aanname die geheel of gedeeltelijk uitgaat van het laatste, uiteindelijk
uitkomt op absurditeiten, zoals solipsisme
.
De aanname dat de werkelijkheid er als eerste is, is de basis van
het rationele denken dat aan deze site ten grondslag ligt. Het rationele is
dat het probeert het beeld te relateren aan die werkelijkheid, en het beeld
bijstelt als de uitkomsten van gedrag gebaseerd op het beeld niet blijken te
kloppen met de aannames van het beeld. Hoe elementair dat ook klinkt, in het
dagelijkse leven wordt hier op grote schaal tegen gezondigd. Want naast de
rationele overwegingen die de mens maakt, wordt hij ook gestuurd door
emotionele driften, die deels afkomstig zijn van gedragservaringen uit het
verleden. Het vervelende aan deze leerschool is dat die gedragservaringen
stammen uit een evolutionair vrij ver tot ver verleden. In de moderne tijd
is een aanzienlijk deel van de recepten voorgeschreven door de emotie
contraproductief, en vele ervan worden dan ook niet meer gebruikt, althans
niet in eerste instantie. Dat heet beschaving. Het vervelende is dat die
oude recepten vaak toch nog naar boven komen in vele situaties, en daar
tegen het heil van de betrokkenen in werken
.
Op deze site wordt geprobeerd een analyse te geven van deze
processen. Het hoofdonderwerp is de relatie tussen wat er zich in het hoofd
afspeelt en de werkelijkheid
. De gevolgde methodiek is dezelfde als elders in de site, met als eerste
stap de splitsing van de werking van de geest in deelprocessen
. Er is ook een meer traditioneel vervolg, met de relatie tussen de
individuen als uitgangspunt
. De samenhang tussen de verschillende analyses is te zien middels de
bijbehorende overzichtspagina
.
Naar Psychologie lijst
, Psychologie overzicht
, of site home
.
|