Cultuur, Joods, kwaadaardigheid: sociaal klimaat

Wie niet al te lang na het einde van de Tweede Wereldoorlog geboren is, zal zich herkennen in de observatie dat Nederland een aanzienlijke veranderingen in maatschappelijk klimaat heeft doorgemaakt, sinds die oorlog.

Omdat het sociologische veranderingen betreft, is het trekken van scheidslijnen moeilijk , maar er zijn toch wel diverse kandidaten aan te wijzen.

Om te beginnen de "eind jaren zestig-revolutie"  Met tegelijkertijd de opkomst van de rechten van de vrouw, de sterke groei van de middelbaar opgeleide middenklasse, en een toename van de gelijkheid in macht en inkomen in het algemeen. Tezamen: de opbouw en bloei van de sociale maatschappij met als resultaat een langdurige economische groei.

De tweede kandidaat ging geleidelijker en heeft dus geen "revolutie"-adjectief gekregen, maar is qua bestaan ook redelijk erkend. Dat is de overgang van de jaren 1980, in de Angelsaksische wereld gekenmerkt door de carrières van Ronald Reagan en Margaret Thatcher, en in Nederland een klein decennium later met de komst van de "paarse" kabinetten. Oftewel: de komst van het neoliberalisme. Tezamen: de afbraak van de sociale maatschappij en de opkomst van het individualisme.

Dit proces heeft iets langer geduurd dan de periode van opbouw, omdat door de hogere opleidingsgraad, ook wereldwijd, de technologische vooruitgang sterk doorzette, hetgeen een voortdurende economische groei stimuleerde, dusdanig dat de schevere verdeling overgecompenseerd werd.

Aan dat laatste is sinds de financiële crisis van 2008 en de opvolgende economische crisis een einde gekomen, waarna het duurde tot een hernieuwde economische opbloei voor de maatschappij om tot het volle besef te komen van de scheve verdeling veroorzaakt door het neoliberalisme: de hernieuwde economische groei gaat via de multinationals en de financiële markten uitsluitend naar de rijken.

Bij welk besef men ook verder om zich heen is gaan kijken naar wat de neoliberalisering allemaal voor andere maatschappelijke effecten heeft gehad.

Met als eerst het verdwijnen van de nutstaken van de overheid: telefoon, post, giro, openbaar vervoer, enzovoort: alles dat tot voorheen de overheidstaken werd gerekend, werd geprivatiseerd. Zelfs overdadig onzinnige zaken als de spoorwegen (je kan geen concurrerende spoorweg aanleggen!). Met als resultaat een achteruitgang op alle terreinen, met uitzondering van de telecommunicatie maar dat komt weer door technologische vooruitgang.

En in een latere fase als symbolisch voorbeeld: de kaalslag in de winkelsteden en -centra. Veel van de grote winkelketens werden overgenomen door hedgefunds, die er het zittende kapitaal zoals het onroerend goed uit persten, en de zaak daarna failliet lieten gaan.

Maar dat zijn allemaal materiële zaken (meer ervan hier uitleg of detail ). Hier gaat het om de sociaal-psychologische: hoe voelt de burger zich te midden van dit alles?

Het idee om dit te noteren, op zich allang bekend, kwam door twee beschouwingen over dit onderwerp, zodat het verdere beschrijvende werk overbodig is geworden. Hier is beschouwing nummer 1 (Joop.nl, 21-12-2018, door Henk Witte - Neerlandicus uitleg of detail ):
  Hoe staat het met ons innerlijk klimaat?

De gewenste klimaatverandering betreft zeker ook het klimaat in onszelf

Met dus meteen twee redenen om de boodschap te vertrouwen als deze gaat richting niet-politieke-correctheid, want ten eerste is die bron zo rabiaat politiek-correct dat het de standaard ervoor zet (zowel publicatie als auteur), en ten tweede is het in het kader van een ander onderwerp: de klimaatverandering (zie de Informatieregels ).
    Hier is het relevante deel:
  Onze samenleving barst van de stress en de zenuwen. Dagelijks voegen tientallen mensen zich doorgedraaid en overspannen bij de intussen twee miljoen andere Nederlanders die met psychische klachten rondlopen of erger, er voor zijn opgenomen. We zien het aantal uitbarstingen van geestelijke instabiliteit toenemen en het aantal zelfdodingen jaarlijks stijgen. En dat allemaal omdat we onze samenleving verschrikkelijk stom hebben ingericht en dat we daarbij onder druk van de prestatiemaatschappij, materialisme en winstbejag met omstandigheden leven die haaks staan op ons gevoel van logica, redelijkheid en rechtvaardigheid en die derhalve veel onrust in onze gemoedstoestand veroorzaken.

Logica
Logica, redelijkheid en rechtvaardigheid die ons vertellen dat het niet zou moeten bestaan dat rijke lieden huizen voor de neus van woningzoekenden wegkopen om ze vervolgens tegen veel hogere huur- of verkoopprijzen terug op de markt te dumpen. Logica die ons vertelt dat het achterlijk is dat een kaasboer in Leeuwarden over filevolle wegen met zijn vracht naar Dordrecht rijdt en de kaasboer uit Leiden op zijn beurt naar Heerenveen. Logica die ons zegt dat het dom is dat een aannemer uit Helmond elke dag naar Alkmaar toert en zijn concurrent dagelijks op en neer gaat tussen Uithoorn en Weert. Het gevoel van redelijkheid en rechtvaardigheid dat ons innerlijk verzet tegen de teloorgang van de hardwerkende middenstander ten gunste van de kapitaalkrachtige grootwinkelbedrijven.

En dat alles vanwege de zich nog altijd doorzettende grootschaligheid en dat zogenaamd zaligmakende vrije marktmechanisme. Een grootschaligheid die niet enkel in praktische betekenis tot onlogische vormgeving leidt, maar die ook ons als mens steeds meer devalueert tot een object dat zo veel mogelijk rendement op moet leveren. De mens die zich niet meer herkent op zijn of haar werkplek waar collegialiteit, saamhorigheid en solidariteit door de steeds wisselende flexcollega´s volledig weg is, waar de verantwoordelijken voor de continuïteit van de job uit het zicht zijn verdwenen. Een mist waarin ook het rendement – de winst – van alle geestdodende, zielloze inspanningen van de werknemer, inspanningen waarin geen enkele uitdaging meer zit voor enige creativiteit, verdwijnt.

Zo. Dta is wat uitgebreider neergeschreven wat ook allemaal zit in die ene term: verneoliberalisering.
     Grappig is ook nog dit:
  De Duitse denker E.F. Schumacher zag de situatie waarmee we intussen al jaren zijn vergroeid al in 1973 met lede ogen aan. Hij geloofde heilig dat de schaalvergroting zou gaan leiden tot verschraling.

Schumacher maakt al sinds het opstellen van de lijst Aanbevolen literatuur deel uit van die lijst (van welgeteld 27 stuks), en zijn aanbevelingen zijn uitgewerkt hier uitleg of detail . Hier een samenvatting:
  Schumacher beschouwde, de man overleed in 1977, de economie als levensfilosofie als een dodelijke ziekte, omdat oneindige groei niet past in een eindige wereld. Hij werkte als economisch adviseur in India en Birma, waar hij begreep dat de meest duurzame economie pas kon ontstaan waar de verbruikte goederen en diensten binnen de regio werden geproduceerd en geleverd ...

Waarvan het tegenvoorbeeld in Nederland zeer recent (schrijvende december 218) is geleverd met de sluiting van het ziekenhuis in Lelystad "omdat het niet voldoende rendement oplevert" (lees: de zorgverzekeraar kan er niet voldoende winst op maken). Gevolg: zelfs voor essentiële medische zaken als hulp bij bevalling moet minstens drie kwartier per auto gereden worden.
     En het effect van dit alles:
  ... Terwijl de ijskappen smelten wordt onze ziel almaar kouder. De individualistische maatschappij, de onherkenbaarheid van wie we zijn en wat we doen, het toenemend gebrek aan cohesie, de verdergaande polarisatie; het zorgt er allemaal voor dat de mens verkilt, zich steeds verder terugtrekt, de sociale verbanden en vaardigheden verwaarloost en de saamhorigheid uit het oog verliest. ...

Hetgeen geen verdere aanvulling behoeft.

En het is allemaal samen te vatten in dit beeld:


De tweede beschrijving van de oorzaken van de verslechtering van het maatschappelijke klimaat is even betrouwbaar, want komende van ienmand die totaal niet door heeft dat er een maatschappelijk probleem wordt aangekaart (de Volkskrant, 15-12-2018, door Rosanne Kropman):
  Geluk kun je leren

Veel van haar studenten zijn ongelukkig, merkte Laurie Santos, hoogleraar psychologie aan Yale. Om hen te helpen, zette ze een collegereeks op die een groot succes werd.


Het Silliman College, een van de campussen van Yale, doet aan alle kanten denken aan Harry Potters Zweinstein. Een groot grasveld ligt in het midden van een gotisch gebouwd hof vol mysterieuze hoekjes, gebrandschilderde ramen en zware deuren. De studenten die er wonen slenteren door het hof van de eetzaal naar hun kamers, van de bibliotheken naar de colleges.

Laurie Santos is hier sinds twee jaar afdelingshoofd. Dat betekent dat de 43-jarige hoogleraar psychologie tussen haar studenten woont. Eigenlijk kwam het door haar nieuwe woonsituatie dat zij zich zorgen begon te maken. Want zo tussen de studenten viel haar iets op: deze jonge mensen studeerden aan een van de beste universiteiten ter wereld, ze hadden schitterende toekomstperspectieven. En toch waren Yale-studenten vaak niet gelukkig.

Om haar studenten te helpen, zette de hoogleraar vorig jaar de collegereeks 'The Science of Well-Being' op. In de reeks behandelt Santos de wetenschappelijke inzichten over welzijn en geluk en geeft ze de studenten oefeningen mee die hen moeten helpen een gelukkiger leven te leiden. De combinatie van studiepunten verdienen en een praktische training in levensgeluk bleek een gouden formule. Met 1.200 inschrijvingen werd het 'happiness-college' het meest bezochte vak in de geschiedenis van de prestigieuze universiteit.    ...

Vreemd hè ... Dat zelfs de meest succesvolle studenten zo ongelukkig zijn ...

Een bekende oorzaak van de moeilijk-oplosbaarheid van makkelijk lijkende problemen is "het verkeerde pespectief". In dit geval: "het ongeluksgevoel van de succesvolle studenten is een individueel probleem".
     Vreemd, met ongetwijfeld heel veel verschillende karakterprofielen. Of dus beter: onwaarschijnlijk.

De verandering van perspectief: het is een probleem van de maatschappij - het is een probleem van het maatschappelijke klimaat.

En dan is er voor Amerikanen nog steeds een tweede grote verandering van perspectief noodzakelijk: het probleem zit in hun maatschappelijke model. En dat model is dat van het neoliberalisme.

Dan is er nog de uitwerking. Wat betekent neoliberalisme? Neoliberalisme is, volgens deze website: "Ieder voor zich en God voor ons allen", "Ikke, ikke, ikke, en de rest kan stikke", "Het recht van de sterkste", en "Winner takes all".

En daar staat 'ie: de reden dat al uiterst succesvolle studenten zich ongelukkig voelen, is dat er op ieder moment een nog succesvoller iemand langs kan komen, die je al je reeds verworden succes weer afpakt!

"Het recht van de sterkste", en "Winner takes all".

En meteen ook hebben we de oorzaak van het eerste probleem met maatschappelijke klimaat te pakken:

"Ieder voor zich en God voor ons allen", "Ikke, ikke, ikke, en de rest kan stikke"

En alle vier tezamen zijn ze niet alleen de uitwerking van de term "neoliberalisme", maar ook die van de term "Joodse cultuur". Midden-Oosten-cultuur. Woestijn-cultuur.

Zo heb je als succesvolle student bijvoorbeeld een leuk idee voor een computer-smoelenboek op de campus, en iemand anders gaat er met alle succes van door ...
    Winner takes all ...
    Zoek zelf maar op. Het is iemand uit de Joodse cultuur.
    De ICT-industrie zit boordevol met dit soort lieden.

Ook dit is samen te vatten in een beeld:


En deze Joodse cultuur zit ook reeds diep geïmpregneerd in de Europese en Nederlandse maatschappij. Neem het voorbeeld van het ziekenhuis in Lelystad: dit werd in de media gepresenteerd als een normale tot wenselijke gang van zaken, en de protesten ertegen als naïef.

Het is allemaal uiterst simpel: de verwording van de Europese en Nederlandse culturen sinds de jaren 1980, is veroorzaakt door het binnenstromen van de Joodse cultuur.

Het  bestrijden van die verwording zal slechts lukken als eerst die invloed van de Joodse cultuur wordt gestopt.

De invloed van de Joodse cultuur van de Absolute Waarheden en het Uitverkoren Volk, maar  in deze tijden vooral die van "Ieder voor zich en God voor ons allen", "Ikke, ikke, ikke, en de rest kan stikke", "Het recht van de sterkste", en "Winner takes all".

De Joodse cultuur is niet De Bron van Alle Kwaad, maar wel de bron van heel, heel veel maatschappelijk kwaad.

Voor een aantal voorbeelden hiervan direct uit de maatschappij genomen, zie hier uitleg of detail - voor de gevolgen voor de manier waarop ze denken over het land van verblijf, zie hier uitleg of detail - voor het verband van deze uitspraken met antisemitisme, zie hier  .

Addendum

Als addendum nog een enkel aspectje hiervan (de Volkskrant, 27-12-2018, column door Harriet Duurvoort)
  Eenzaamheid

Tussentitel: Eenzaamheid is het verdrietigste gevolg van een hopeloos ver-ikte samenleving

De rest kunt u zelf invullen ...

En nog eentje, maar dan geformuleerd op een meer cerebraal niveau (tpo.nl, 10-10-2018, column door Sietske Bergsma uitleg of detail ):
  Rob Jetten past als D66-fractievoorzitter perfect in posthumane politiek van deze tijd

Posthumane politiek is politiek ontdaan van oorzaak en gevolg, van toeval en het natuurlijke, alles is maakbaar, het menselijk lichaam niet meer dan de drager van de meest optimale software. Ook als Alexander Pechtold niet opgebrand was als fractievoorzitter van D66 maar was komen te overlijden, stond dat eigenlijk al langer in de planning ...
    In het D66 universum is alles post-humaan geworden, bedacht ik me. De waarheid is wat het vandaag is, het gebrek aan persoonlijkheid een pre, het verleden is onbruikbaar en woorden zijn slechts geluid in een ruimte die wordt ingenomen. ...

Dit allemaal opgeschreven naar aanleiding van de persoon van de nieuwe leider:
  ...    ‘Roboteske’ Rob Jetten, de klemtoon-kille man, past helemaal in deze tijd van post-humane, fake-politics, waarin alles van waarde nutteloos is, waarin persoonlijke problemen en karakterfoutjes – zoals Pechtold die had – eindelijk helemaal kunnen verdwijnen. Zodat de beheersbaarheid van de werkelijkheid overblijft als ultiem wapen in de strijd met ideeën- met andere politieke partijen, vooral die nog wel in de aarde wortelen en daar met mensen van doen hebben.
    Zeggen dat oorlog vrede is, boven onder is, en een leugen een interpretatie waarin je kunt gaan hardlopen, in een filmpje van 30 seconden ‘om de planeet te redden’ – een typisch posthumaan streven omdat het de ‘ik’-loze onsterfelijkheid symboliseert, dat alles is Rob Jetten op het lijf geschreven. ...

Waarbij opgemerkt moet worden dat Jetten inhoudelijk weinig verschilt van de andere leden van de oligarchische politieke partijen , met dien verstande dat de meesten een-of-ander ideëel omhulsel gebruiken om anders-zijn te huichelen - zoals "liberaal" of "christelijk". Bij D66 zou dat het kosmopolitisme moeten zijn, maar dat durft ook hij niet openlijk te belijden.
    Of in de woorden van Bergsma:
De elite zet vol in op een posthumane generatie politici die zonder wroeging het werk gedaan krijgen. Die los staan van de geschiedenis van ons land en van de toekomst, omdat die in de weg staan aan hun visie van globalisering ...

Waarvan een partijgenoot van Jetten, minister van Binnenlandse zaken Kajsa Ollongren (half Deens) een al wat langer in de schijnwerpers staand voorbeeld is:
... Minister Kajsa Ollongren legt in zinnen de klemtoon vaak op vreemde plekken, waardoor haar boodschap levenloos wordt. En zij een soort hologram. ...

En de inhoud van wat dit hologram aan geluid voortbrengt, is door GeenStijl volkomen treffend samengevat in haar aanduiding als "Kafka Orwellongren". Iets waartoe het hologram gedwongen wordt omdat de gewenste en ingebeelde wereld ervan volkomen in tegenstelling is met de werkelijke versie.
    Wat allemaal voert naar de conclusie:
  De elite zet vol in op een posthumane generatie politici die zonder wroeging het werk gedaan krijgen. Die los staan van de geschiedenis van ons land en van de toekomst, omdat die in de weg staan aan hun visie van globalisering en het losmaken van de mens uit zijn plek. Deze politiek van ‘de mensheid willen verbeteren’ is echter niets minder dan een daad van vampirisme, een poging “to suck the blood out of life”.    ...

Dat 'life' zijnde het leven van de daadwerkelijke in samnelevingsverbanden levende mensen wonende in omgevingen gebouwd op het functioneren in samenlevingsverbanden.
    In plaats van zombies bijeengehouden door geïsoleerd staande wolkenkrabbers.
    Zoals gepropageerd wordt door vampiers als Sociopaat A. Grunberg (de Volkskrant, 16-06-2012, column door Arnon Grunberg):
  Inwisselbaar

Over het grootste stedenbouwkundig project in Europa, HafenCity in Hamburg, stond op vrijdag in de Volkskrant een boeiend artikel van Merlijn Schoonenboom. Uiteindelijk moeten er twaalfduizend mensen komen te wonen. Artiest Rocko Schamoni noemt het project een Arschlochmagnet.   ...

Hier de beschrijving van dat project (de Volkskrant, 15-06-2012, door Merlijn Schoonenboom):
  Dubai or not Dubai

... Jürgen Bruns-Berentelg ... Bijna tien jaar werkt hij hier nu, als hoofdverantwoordelijke van één van de meest ambitieuze en omstreden bouwlocaties van Duitsland: de HafenCity in Hamburg, door hemzelf graag 'het grootste stedenbouwproject van Europa' genoemd.    ...
    ... Het principe lijkt op het Amsterdamse Oostelijk havengebied. Ook hier staan nieuwe beton-en-glas-gebouwen tussen de historische havenpakhuizen ...

Welke 'beton-en-glas-gebouwen' deze bedoeling hebben (verder met Grunberg):
  ... Artiest Rocko Schamoni noemt het project een Arschlochmagnet.
    Je kunt zeggen, voortbordurend op de uitspraak van Schamoni, dat de stedenbouwkundige bij uitstek geschikt is om etnische spanningen weg te nemen. Stedenbouwkunde als etnische zuivering met vreedzame middelen.    ...

En het is volkomen duidelijk wie etnisch gezuiverd moet worden: de autochtone Duitser. De autochtone Nederlander. De autochtone Noordwest-Europeaan:
  ... voor het 'authentieke' kun je terecht in het openluchtmuseum

Lees voor 'authentiek' (vermeend slaande op de stenen) de term die Grunberg impliceert: "autochtoon".
    En Grunberg onthult ook nog de ideologie die eraan ten grondslag ligt:
  De psycholoog, de stedenbouwkundige van het individu, leert het individu er vrede mee te hebben dat het inwisselbaar is en feitelijk geen eigenschappen heeft. Als het dat heeft geleerd is het individu normaal.

Het absolute individualisme. Iets dat we kennen als kern van de Joodse cultuur .

En voor de duidelijkheid, uit een eerdere column van Grunberg (de Volkskrant, 25-10-2011, column door Arnon Grunberg):
  Het begrip 'thuis'

In NRC Handelsblad belicht Rem Koolhaas tien wereldtrends. De eerste, onder het kopje 'uitsmeren', gaat over mobiliteit. Verwijzend naar Dubai schrijft Koolhaas over plekken waar mensen 'niet thuis zijn of net weg moeten'. Inderdaad zou iedereen die nadenkt over identiteit, sociale cohesie en nationalisme Dubai moeten bezoeken.   ...

En iedereen die over identiteit, sociale cohesie en nationalisme nadenkt zal na zijn bezoek aan Dubai, alle  identiteit, sociale cohesie en nationalisme onmiddellijk opgeven. Let vooral ook op die gelijkstellingen, en vooral deze: sociale cohesie staat op dezelfde voet als nationalisme. En nationalisme leidt tot de Tweede Wereldoorlog en Auschwitz, zoals iedereen weet. Trek zelf de conclusie omtrent sociale cohesie: dat deugt ook niet. Sociale cohesie: Auschwitz.
  Wij hechten nog aan de gedachte dat de plek waar je woont, werkt en waar je familie is ongeveer dezelfde plek is.

Let op het retorische en leugenachtige "wij" - iedereen die Arnon's columns leest weet dat hij in hotels woont.    
  Voor miljoenen mensen bestaat deze omstandigheid niet meer.

Arnon's type mensen. Die dus de norm moeten worden:
  En het vermoeden is gerechtvaardigd dat steeds meer mensen om hun welvaart op peil te houden of te vergroten tijdelijk zullen emigreren, vaak met achterlating van hun familie. Het begrip 'thuis' zal meer en meer een mythisch in plaats van een concreet karakter krijgen.
    De nationalistische folklore, die aanslaat bij een gedeelte van het electoraat, niet alleen in Nederland, is in feite een poging deze ontwikkeling te ontkennen.

Kan het nog duidelijker? Je reinste nomadische filosofie. Je kan de kamelen nog onder zijn kont zien zitten. Iedereen trekt maar rond, schrijft zijn columpjes, en zonder dat er verder iemand iets hoeft te doen, vliegen de copieuze maaltijden de schrijvende woestijnprinsen de opengesperde mond binnen. Slaven genoeg gereedstaand om de nobelman de mond af te vegen.
    Het verschil tussen Sociopaat A. Grunberg en de rest van de Joodse cultuur is dat de Sociopaat een dusdanige psychische stoornis heeft, dat hij het er ook allemaal onbekommerd uitgooit. Zij het in stukken en brokken.
    De achterliggende filosofie echter is eentje gedeeld door een dusdanig groot deel van de groep dat het noemen van uitzonderingen een gotspe is.
    Het vampirisme waar Bergsma het over heeft, is het bloedzuigen van de Joodse cultuur levende te midden van een sociale cultuur, door die sociale cultuur het sociale levensbloed uit te zuigen.
    Zoals het vervangen van humane bewoning:
  ... ... Als er één Duitse stad Hollandse trekjes heeft, is het Hamburg. Dat komt niet alleen door de rode bakstenen pakhuizen uit de Hanzetijd, ...

... door zombie-bewoning.
    Hoe kan je dat anders zien als pure Kwaadaardigheid ...?
    Hoezo Holocaust ...

En hier nog iets nadien werd gevonden op de website. Uit een groot dubbelinterview tussen advocaten Gerard Spong (Joods) en Theo Hiddema (blank, en FvD-prominent), in de vakantie-periode. Eerst even de intro (de Volkskrant, 12-08-2017, door Willem Feenstra, Mark Misérus):
  Spong is een deugmens, Hiddema onderschat het gevaar van zijn macht

Het lijkt wel of iedereen elkaar de tent uit vecht, vooral op sociale media. Maar wat gebeurt er als je tegenpolen en andersdenkenden bij elkaar zet? Dat onderzoeken we deze zomer. Vandaag: strafpleiter en Tweede Kamerlid Theo Hiddema en zijn confrère en politieke tegenpool Gerard Spong.

En hier de relevante uitpsraak:
  Sociale cohesie is een kunstmatig begrip. Dat wordt er te pas en te onpas bijgehaald. Er zou toch best sociale cohesie kunnen zijn tussen jou en een moslim of een zwarte uit Nigeria? - Gerard Spong 

Is dat niet duidelijk ...
  Sociale cohesie is een kunstmatig begrip - Gerard Spong - Oude Testametariér.

G. Spong. Net als A. Grunberg: sociopaat.


Naar Joods, kwaadaardigheid  , PC club  , of site home  ·.

28 dec.2018