Bronnen bij Cultuur, integratie, islam: wetenschap & maatschappij
In Cultuur, islam, studiekeuze
is getoond dat moslims, als ze al zover zijn dat ze gaan studeren, heel
weinig de natuurwetenschappen kiezen
. Terwijl de natuurwetenschappen het meest bepalend zijn voor
maatschappelijke en economische vooruitgang. Dit is één van de belangrijkste
redenen voor het achterlopen van de islamitische landen en culturen, en wel
zodanig dat gerust van "achterlijk" kan worden gesproken. Hier wat
voorbeelden hiervan.
De eerste bron noemt zowel oorzaak als gevolg (www.scidev.net, 03-11-2006, door Athar Osama):
Merk op dat hier de Engelse term science wordt
gebruikt, hetgeen niet vertaald dient te worden door "wetenschap", maar door
"natuurwetenschap" - menswetenschappen zijn de humanities.
Een tweede bron hiervan (de Volkskrant, 07-08-2009, column door Thomas L. Friedman (The
New York Times)):
Tja ...
De basis van het probleem is dat de moslim geen wetenschappelijke of
technische oplossing voor zijn problemen nodig heeft - de islam heeft al de
oplossing voor alles, tenslotte. Ook in de techniek (de Volkskrant, 25-03-2009, AP):
Natuurlijk is het zo dat het beste dat een piloot kan doen
in een noodsituatie het bidden tot Allah is - dat weet toch iedereen ...?
Tweede voorbeeld (Volkskrant.nl, 29-10-2009, ANP/AFP.):
Tja ... (2x)
Het gaat zelfs zo ver, dat als men wel ziet dat de
wetenschappelijke of technische aanpak beter werkt maar ergens in strijd
lijkt te komen met de islam, men onmiddellijk kiest voor de islam (de Volkskrant, 11-12-2009, van verslaggeefster Sacha Kester):
Tja ... (3x) Overigens maakt men hiervoor meestal wel
één uitzondering: wapens ...
Zelfs een directe inspanning om er iets aan te doen, blijkt niet te helpen (de Volkskrant, 20-01-2011, door David P. Goldman):
De reden is natuurlijk dat het in feite gaat om een menselijke
levenshouding: studeren gaat namelijk pas lukken, als je zelfstandig
leert denken, en daarvoor moet je eerst zelfstandig zijn. Het islamitische
geloof is gedefinieerd als onderwerping
, aan de almacht van Allah en alles dat daar onder komt, en dat staat haaks
op zelfstandig denken
. De islamitische maatschappij reflecteert die houding, dus ook het
onderwijs.
Zelfs als ze al in de wetenschap zitten, blijken de monotheïstische
neigingen ononderdrukbaar (de Volkskrant, 30-11-2011, van verslaggever Peter van Ammelrooy):
De volger van het ware geloof hoeft zijn ideeën natuurlijk
niet te testen, en al zeker niet door gewone stervelingen.
Het tweede kenmerk: het is de ware gelovige toegestaan te liegen ten bate
van zijn ideeën (tussen twee haakjes: beoordeling door collega's, peer
review, wordt beschouwd als een kern van de wetenschappelijke methode)..
Het derde kenmerk van gelovigen: warhoofderij, allemaal te herleiden tot de
uitspraak "De maan is van groene kaas".
Het vierde kenmerk: hovaardij en superioriteitsdenken. Oneindige hovaardij.
En hier een definitieve bevestiging, want uit politiek-correcte en
elitaire bron (de Volkskrant, 13-02-2016, door Martin Sommer):
En hier de constatering, via de woorden van
een ander, na het gedurende meerdere tientallen jaren waarnemen van de
evolutie van de islam:
Juist ja ...
En hier de bevestiging dat het niet voor-, maar achteruit gaat. Weer uit het
wijd en zijd bekend als het meest verlichte en meest op het westen lijkende
islamitische land: Turkije (de Volkskrant, 19-07-2017, ANP/RTR ):
Te vervangen door:
En, uit de webversie
:
Het zijn niet alleen barbaren, maar levensgevaarlijke barbaren.
Naar Cultuur, integratie, islam
, of site home
·.
|