Bronnen bij Islam, cultuurbeelden: meningsvrijheid

De eerste keer, voor zover bekend, dat de islam zich bemoeide met de vrijheid van meningsuiting was in het kader verwante kwestie: vrijheid van kunstbeoefening uitleg of detail . Moslims voelden zich beledigd door een toneelstuk over de vrouw van Mohammed: Aïsha, en prominent aanwezig in de discussie was de vrouw die in Nederland in de media de "moslima met hoofddoek" introduceerde: Fatima Elatik (de Volkskrant, 07-12-2000, interviews door Ingrid Ramaan
  Moedig?

Bioscopen die een Ajax-film niet vertonen en een regisseur die een theatervoorstelling schrapt wegens dreigementen. Wie verweert zich tegen geweld en intolerantie? Heeft de burger nog moed?
...
Fatima Elatik, PvdA-gemeenteraadslid van Marokkaanse afkomst in Amsterdam: 'Voor het dragen van een hoofddoek is moed nodig, echt wel. Vooral jonge vrouwen van mijn generatie krijgen kritiek van de Nederlandse maatschappij én de eigen gemeenschap. Dus is er moed nodig om met die hoofddoek te laten zien waar je voor staat. En om bij Marokkanen te zeggen wat je van zaken vindt, ook al verwachten ze dat niet.
    Ik heb nooit overwogen mijn mond te houden om problemen te voorkomen, zo ben ik niet opgevoed. Maar ik denk goed na over wat ik zeg. Want de vrijheid van meningsuiting is in Nederland te ver doorgeschoten en wordt vaak misbruikt. Het wordt gezien als een vanzelfsprekendheid en een vlag waaronder je alles kunt zeggen, vooral over godsdienst. Beste voorbeeld is Theo van Gogh, die de vreselijkste dingen over moslims en joden roept. Ik weet niet zo zeker of het afgelasten van dat theaterstuk over de vrouw van Mohammed in Rotterdam onterecht is. Als grote groepen mensen dat als kwetsend ervaren, is het ook moedig om het níet te doen.'

Hier wordt de kern van de kwestie aangeroerd, die 2010 nog steeds nauwelijks expliciet aangeroerd mag worden, namelijk die tussen de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van meningsuiting.  Natuurlijk probeert men deze strijd tussen kernwaarden weg te moffelen, omdat iedereen weet wat de uitkomst zou moeten zijn. Dat wegmoffelen gaat door het een kwestie van "belediging" te maken. Maar "belediging" is een volstrekt subjectieve kwestie, en kan nooit als maatstaf dienen, behalve in duidelijk op een enkel persoon gerichte vormen. Waar overigens al wettelijk in voorzien is, want dat noemt men "smaad".
    In de bovenstaande kwestie: moslims mogen zich uitgebreid beledigd voelen door het toneelstuk, maar dat is geen reden voor een verbod of ophef of wat dan ook: ze hoeven er niet heen te gaan. Ten duidelijkst te demonstreren door de spiegelbeeld-situatie: natuurlijk zijn hoofddoeken en moskeeën ook uitermate beledigend voor iedereen die niet-moslim is, want niet-moslims zijn volgende de hoofddoeken en de moskeeën onrein, mogen gedood, worden, en komen in de heel waar ze eeuwig moeten branden. En als Aïsha verboden mag worden wegens belediging, mogen hoofddoeken en moskeeën ook verboden worden wegens belediging.

Een mening uit een land waar ze veel meer weten van de islam dan hier (de Volkskrant, 07-06-2007, door Hafid Bouazza, schrijver):
  Wilders' film | Mullah Mohammad Marouf: Als iemand de islam beledigt, moet hij worden geëxecuteerd

‘Aanval op de islam niet te tolereren’


‘Natuurlijk is vrijheid van meningsuiting belangrijk’, zegt mullah Fazel Ahmad Manawi (40) minzaam. ‘Maar als een Nederlandse parlementariër de islam aanvalt kunnen we dat niet tolereren.’
    De vicevoorzitter van de Religieuze Raad, een invloedrijk adviesorgaan van de Afghaanse regering, verwoordt het standpunt van de Afghaanse geestelijkheid. Van de laagste dorpsmullah tot de hoogste maulana.   ...

Overigens: auteur Hafid Bouazza is één van de twee (ex-?) moslims die merkbare vooruitgang in beschaving heeft geboekt.

Terug naar Nederland. Hier een heel club, bestaande uit lieden die zichzelf scharen onder de meest verlichte en aangepaste moslims, en ook vele malen namens hun groep optreden als woordvoerder en opinieleider (NRC Handelsblad, 09-02-2008, door Farhad Golyardi, Faisal Mirza, Shervin Nekuee, Frank Sadiqqi en Tariq Shadid
  De politiek moet het gevaar`van xenofobe politiek hoorbaar onderkennen, en het overgrote redelijk denkende deel van de bevolking een stem geven

Stel duidelijke grenzen aan Geert Wilders vóórdat hij de lont in het kruitvat kan steken

De afgelopen jaren is moslims massaal en indringend de maat genomen over hun loyaliteit aan de waarden van het vrije Westen. Vijf prominente moslims zeggen: het is nu ónze beurt om te willen weten waar de 'Nederlandse politiek staat als het om de moedwillige exploitatie van angst voor en haat jegens moslims gaat.


Al maanden verkeert Nederland in angstige afwachting van een 'filmpje' over de Koran, aangekondigd door een lid van de Tweede Kamer. De bewuste parlementariër betitelt de Koran als een crimineel geschrift en vergeleek onlangs in een serieuze krant de profeet Mohammed met Hitler. Zal hij voor het oog van camera de daad bij het woord voegen? Zal hij het heiligste boek van een kwart van de wereldbevolking verscheuren? En dan?
Wat gebeurt er dan?
    De media kunnen zich nauwelijks een dramatischer spektakel wensen. Eén man die het opneemt tegen de hele islamitische wereld. Vuurwerk!
    Maar er dreigt een crisis, de premier zegt het zelf. En wat doet het Nederlandse kabinet? Dat beveiligt ambassades, vraagt begrip aan islamitische landen, sust de gemoederen onder Nederlandse moslims en zegt.... niets.
    Wij vinden het de allerhoogste tijd dat de politiek een duidelijke grens trekt tussen vrije meningsuiting en het aanzetten tot haat. ...

... en degene die zich uitspreekt tegen de islam de mond snoert.

Wie dacht dat sinds de mening van rel-moslima Fatima Elatik uit 2000 dat de moslim onwelgevallige toneelstukken verboden moeten worden, ze in 2010 wat bijgeleerd zouden hebben, vergist zich - zelfs de volgens eigen zeggen meest verlichte moslims blijkt totaal niets geleerd te hebben van het decennialang leven in een westerse open maatschappij.

Hier nog zo'n voorbeeld (de Volkskrant, 07-06-2010, column door Kader Abdolah):
  Leegte

Vandaag forceer ik mezelf om iets over de verkiezingen te schrijven. Godzijdank gaan we woensdag stemmen. ...
    De kandidaten verpesten je tijd met van te voren bedachte formules, losse praatjes en herhalingen. Niemand komt met iets nieuws. ...
    We zijn beschaafde mensen, waarom moeten we Geert Wilders ons zo vaak dezelfde onzin laten vertellen? Het is een belediging van het volk, hij zegt letterlijk: ‘U bent dom, kiezer.’
    Het heeft niets meer met vrije meningsuiting te maken, we zijn een bang volk geworden. Hij heeft in de afgelopen vijf jaar alles gezegd wat hij wilde. Iemand moet eindelijk durven zeggen: ‘Rot op, man! We hebben je gehoord!’   ...

Vrijheid van meningsuiting: het is er alleen voor moslims in raillerende anti-Wilders stukjes.
    De reden dat ze het niet leren is dat het raakt aan het meest intieme deel van hun ziel: de zin van hun leven. Voor de moslim is de islam de zin van het leven - fundamentalist of gematigd, dat maakt niet uit. En iets dat raakt aan de ziel van je leven, is altijd beledigend en kwetsend. En in een westerse, open samenleving, zal er altijd kritiek op de religie komen, zodra die religie zich in het openbaar uit. De islam doet dat uitbundig middels hoofddoeken en moskeeën en het eindeloos refereren aan het "moslim-zijn". Dus zal de moslim in de westerse, open, samenleving altijd beledigd en gekwetst worden. En zullen de moslims altijd tegen de vrijheid van meningsuiting zijn. En dat zal niet sneller overgaan dan dat voor christenen is overgegaan -wat 500 jaar heeft geduurd.
    Er is dus maar één echte oplossing voor de moslim die niet beledigd of gekwetst wil worden: vertrekken naar een islamitisch land.

Nog een paar gevallen (joop.nl, 02-11-2010, door Hasna el Maroudi, redacteur van Joop.nl uitleg of detail ):
  Vrijheid van meningsuiting of de mond gesnoerd?

In 1987 besloot Paul Witteman, presentator van Achter het Nieuws, een fragment uit een Duitse satirische nieuwsrubriek van Rudi Carell niet te laten zien.
    In het filmpje van Carell werd met slipjes gegooid naar de Iraanse geestelijk leider Khomeini. Tijdens de uitzending van Achter het Nieuws werd Paul Witteman gebeld door de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken Hans van den Broek, die de journalist vroeg het programma niet uit te zenden. Na een kort gesprek gaf Witteman toe en werd het fragment verbannen uit het programma.  ...
    Het fragment van Carell was in Nederland bedoeld als satire, maar werd in Iran als beledigend ontvangen. Uit respect voor de mensen in Iran is het fragment uiteindelijk niet uitgezonden. ...

Hasna el Maroudi gaat werken naar een conclusie met behulp van zaken uit de maatschappelijke werkelijkheid en een argument. Dit is haar maatschappelijke werkelijkheid: een filmfragment werd niet uitgezonden uit respect voor een partij die zich beledigd voelde.
     De redactie heeft de zaak live meegemaakt. Het was overduidelijk zo dat dit, en de verhalen van Hans van den Broek, niet over respect ging, maar over belangen. Dreiging van olieboycot (er was er eentje niet al te lang daarvoor geweest) en dat soort zaken. De bewering van El Maroudi dat respect de essentiële factor zou zijn geweest, is dus een regelrechte leugen.
    Dan het argument of de redenatie van El Maroudi:
  Mijns inziens eindigt mijn vrijheid van meningsuiting daar waar ik een ander zou kunnen beledigen.

Als dit waar zou zijn, zou El Maroudi haar pijlen op tal van zaken kunnen richten. Met als meest voor de hand liggende in haar geval, uitspraken als "Joden zijn apen", "Andersgelovigen zijn honden", en "Ongelovigen zijn varkens", en "Alle moslims zijn halal of rein, en alle niet-moslims zijn haram of onrein". Want dat zijn het soort uitspraken waar ze mee is opgegroeid. En uitspraken die heel war beledigender zijn als "De islam is een achterlijke godsdienst" en "Moslimimmigranten zijn beter af in eigen land".
     Oké, kijken waar we heen gaan met foute informatie en een foute redenatie:
  Het mooie van dit fragment is dat het laat zien hoe men om kan gaan met persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Tegenwoordig probeert, met name rechts Nederland, met een hoop bombarie duidelijk te maken dat de vrijheid van meningsuiting het hoogste goed is. Alles moet en kan gezegd. Minister van den Broek legt in het fragment echter uit dat het niet altijd gaat om de eigen persvrijheid en vrijheid van meningsuiting. Er bestaat ook nog zoiets als respect.

Afgekort:
  In het debat tussen islamcritici en islamaanhangers moet de mening van de islamcritici gecensureerd dus verboden worden.

En de uitleg:
  Uit respect voor de mensen in Iran is het fragment uiteindelijk niet uitgezonden. En daar is het waar het mij allemaal om draait.

Inderdaad: het gaat El Maroudi alleen om het snoeren van de mond van islamcritici. En de duivel hale de rest, want dat alle mensen even lange tenen komt niet in haar op:
  En dat de één langere tenen heeft dan de ander, neem ik er maar op de koop toe.

Met daarbij nog een kleine gotspe:
  Het is erg moeilijk om te bepalen waar de grens ligt van de vrijheid van meningsuiting.

Hasna el Maroudi blijkt er totaal geen moeite mee te hebben: de grens ligt bijna de gevoeligheden van de islam. Hasna el Maroudi is een zeer loyaal moslim.

Iemand die, net als Fatima Elatik, ook al heel lang campagne voert (Volkskrant.nl, Opinie, 04-11-2010 door Mohamed Rabbae e.a.):
  Proces Wilders is krachtmeting tussen recht en politiek

Het recht lijkt te sneuvelen.


In de Volkskrant van 27 oktober j.l vroeg de heer Inja de organisaties en burgers die Wilders voor de rechter brachten om hun aanklachten tegen deze politicus in te trekken. Zijn motivering : ontneem Wilders de kans op een overwinning die hij niet verdient. Hieronder volgt ons antwoord op dit verzoek.    ...
    ... Toen het OM uiteindelijk zijn oordeel over Wilders bekendmaakte, kwam de verwachte aap uit de mouw: het OM definieerde alle aanvallen van Wilders op de moslims als kritiek op de islam. Ook wanneer hij zegt dat veel moslims Nederland moeten verlaten, is dit -volgens het OM- een kritiek op de islam. En, omdat kritiek op de godsdienst mag, was er niets aan de hand. Het OM pleitte vrijspraak voor Wilders.   ...
    Het OM, dat namens de overheid –conform internationale verdragen - de taak heeft om minderheden - in dit geval de moslims- te beschermen tegen de haatzaaiende en discriminerende uitspraken van een politicus, ...
    Het recht sneuvelt voor de politiek. Toch zullen we doorgaan met dit proces. ...

Tegen alle goede advies in, zal de moslim zijn strijd tegen de vrijheid van meningsuiting, dat wil zeggen: de vrijheid van kritiek op alle maatschappelijke stromingen en hun aanhangers, voortzetten.
    Rabbae gaf ook nog een voorbeeld van de kromme logica waar het onderhouden van een religie toe leidt:
  We begrijpen het strategische signaal van Inja heel goed. Zijn analyse raakt ook de kern van de maatschappelijke en politieke machtsverhoudingen rondom dit proces. Het is inderdaad een politieke proces, niet tegen Wilders, maar tegen de moslims.

De moslims beginnen een proces en dan wordt het een proces tegen de moslims ...

Natuurlijk is een idee het duidelijkst in zijn meest uitgesproken vorm (HP/De Tijd, 21-01-2011, door Freek de Swart):
  'Mohammed B. is bij ons van harte welkom'

Nederland is een club fanatieke moslims rijker: Shariah4Holland. Drie leden van de Belgische tak zitten vast op verdenking van terrorisme, de Britse afdeling is verboden. Hoe gevaarlijk zijn Abou Imran en zijn volgelingen? 'Wij hebben geen eigen mening, want wij hebben de Koran.'


In België is al enige tijd de groep Shariah4Belgium actief onder leiding van Abou Imran. ...   
    ... Onder leiding van diezelfde Abou Imran probeert de groep nu ook in Nederland vaste grond onder de voeten te krijgen met Shariah4Holland.?   ...
    Volgens Abou Imran leeft de moslimgemeenschap in het Westen in een 'coma'.
"Onze gemeenschap is verzwakt, we worden financieel uitgebuit ... De gemiddelde moslim weet niet meer dat wij een gemeenschap zijn van veroveraars, van trots." Imran verwerpt de democratie. "Want dat is een door mensen geschapen systeem. Wat jullie democratie noemen, is de bron van alle ellende in de wereld." ...
    ... Wat vindt hij van de aanslagen van 11 september? "Wat heb ik met 11 september te maken?" zegt Abou Imran, en hij heft zijn handen ten hemel. Maar wat is zijn persoonlijke mening? Imran schudt het hoofd. "Een moslim heeft geen eigen mening. Dat is juist het speciale aan ons geloof. Een christen of jood heeft een eigen mening, wij hebben de Koran. Mijn persoonlijke mening doet er dus niet toe. Dat heet onderwerping."   ...

Ter herinnering: "islam" betekent "onderwerping" uitleg of detail .
    Het fundamentele standpunt van de islam is dus dat de moslim geen mening heeft. Vrijheid van meningsuiting bevindt zich een heel lang eind verder in dit spectrum. Ook voor de niet-fundamentele moslim zal dus gelden dat vrijheid van meningsuiting niet bestaat. Met dus als visie van hun meer fundamentele broeders, dat ze zelfs geen mening mogen hebben

De persvrijheid in het meest verlichte islamitische land, voorbeeld voor die Arabische  landen waar nu opstanden plaatsvinden (de Volkskrant, 19-02-2011, van correspondent Arjen van der Ziel):
  Strengere perswet aangenomen, drie internetjournalisten gearresteerd

Meer druk Turkije op kritische journalisten

De Turkse autoriteiten hebben deze week de druk opgevoerd op kritische journalisten. De Turkse regering loodste een wet door het parlement die premier Recep Tayyip Erdogan bevoegdheden geeft om radio- en tv-uitzendingen uit veiligheidsoverwegingen te staken. Tegelijk arresteerde de politie drie journalisten van een website die zeer kritisch bericht over de regering.
    De Turkse justitie beschuldigt de opgepakte journalisten van deelname aan een ondergronds netwerk dat de conservatieve, islamitisch georiënteerde regering omver zou willen werpen. Maar volgens journalistenorganisaties probeert de regering critici de mond te snoeren.
    'Er wordt geprobeerd alle oppositie uit te schakelen', zegt Dogan Tilic van het Vrijheid voor Journalisten Platform. 'Journalisten maken zich er zorgen over dat hun telefoons worden afgeluisterd, dat ze worden gevolgd, en dat er elk moment iets met ze kan gebeuren.'
    De Europese Unie volgt de arrestaties met argusogen. De EU dringt al jaren aan op verbetering van de persvrijheid. Ook de Verenigde Staten zijn bezorgd. 'Aan de ene kant is er een officieel Turks regeringsbeleid om een vrije pers te steunen', aldus de Amerikaanse ambassadeur in Ankara. 'Aan de andere kant worden journalisten opgepakt.'
    De Turkse regering reageerde woedend op de Amerikaanse kritiek. Volgens Ankara moeten de VS zich niet mengen in interne Turkse aangelegenheden. ...
    Op de persvrijheidsranglijst van Reporters Without Borders is Turkije de laatste jaren weggezakt van plaats 98 in 2005 naar plaats 138 nu. Het zou met de persvrijheid in Turkije slechter zijn gesteld dan in bijvoorbeeld Egypte, Marokko of Zimbabwe.

Islam = personvrijheid = meningsonvrijheid.

Jordanië is naar algemene opinie zo'n beetje wel het meest gematigde islamitische land. In ieder geval in het Midden-Oosten (de Volkskrant, 26-04-2011, AFP):
  Cartoons van profeet Mohammed

Proces Jordanië tegen tekenaar Westergaard

In Jordanië is maandag een proces begonnen tegen de Deense cartoonist Kurt Westergaard. Hij maakte in 2005 een omstreden tekening van de islamitische profeet Mohammed. Ook kranten die de cartoon publiceerden, worden in Jordanië vervolgd. Volgens de aanklagers hebben Westergaard en de kranten zich schuldig gemaakt aan godslastering. ...
    ... Op de cartoon van Westergaard is de profeet Mohammed afgebeeld met een bom in zijn tulband. Het was deel van een tekeningenreeks in de krant Jyllands-Posten. De spotprenten leidden tot woedende reacties in de islamitische wereld. Westergaard werd de afgelopen jaren geregeld met de dood bedreigd en overleefde begin 2010 een aanslag in zijn eigen huis.

Islam = personvrijheid = meningsonvrijheid.

Het hele proces tegen Geert Wilders is natuurlijk een demonstratie van het islamitische (en multiculturalistische) verlangen naar censuur. En daaromheen zijn er sommigen die het ook nog eens expliciet zeggen (de Volkskrant, 01-06-2011, door Lamyae Aharouay):
  Ik voel me bedrogen door mijn eigen land

Lamyae Aharouay is studente. Ze voelt zich door en door Nederlandse, maar er komen scheurtjes in haar liefde voor dit land. Ze raakt in de ban van de angst. Maar ze gaat niet weg. Dat zou laf zijn.


... Uitspraken van de PVV worden weggenuanceerd  ...

Een gore leugen.
  ... weggenuanceerd, of gebruikt door partijen om zichzelf even in het spotlight te zetten. ...

Een gore leugen.
  ...  zetten. Er is verdomme niemand die opstaat en durft te zeggen dat het te ver gaat.   ...

Een gore leugen.
    En waarom vindt ze dat het te ver gaat:
  Wat ik wil? Ik mis de nationale verontwaardiging. Dat dit kan, in een vrij land als Nederland. Vrijheid staat hier hoog in het vaandel, wij smaken zelfs het genoegen van een partij die de vrijheid in haar naam vermeldt. Nederland, het land van vrijheden. Driewerf hoera. Welja. Maar die vrijheid blijkt een illusie.

Omdat ze de vrijheid wil om te leven in een land zonder kritiek op de islam. Een land zonder meningsvrijheid.
    En hoe herken je nu het soort mensen dat fundamentele bezwaren heeft tegen de meningsvrijheid? Zie hiernaast.

Het is ook heel aardig in te schatten bij welk percentage aan moslim-minderheid dit al een rol gaat spelen (de Volkskrant, 21-01-2012, van de buitenlandredactie):
  Schrijver Rushdie mijdt festival in India na doodsbedreigingen

De Brits-Indiase auteur Salman Rushdie heeft zijn optreden op een literair festival in India afgezegd omdat hij doodsbedreigingen heeft ontvangen.
    Deze maand braken onder moslimgroeperingen protesten uit toen bekend werd dat Rushdie was uitgenodigd voor het Jaipur Literature Festival, het grootste literaire festival van Azië. Moslimleiders oefenden druk uit op de regering om te voorkomen dat de 65-jarige auteur het land binnen zou komen.  ...
    Geen enkele politieke partij wil de moslimgemeenschap voor het hoofd stoten, die 18 procent van de kiezers uitmaakt.

Volgens de theorie ligt het kritische percentage in het algemeen maximaal zo rond de 10 procent , waarmee de hier verstrekte gegevens in overeenstemming zijn. Maar de theorie laat ook zien dat het meest waarschijnlijke daadwerkelijke percentage ergens rond de vijf ligt. Waarmee Nederland al aan zijn limiet zit, hetgeen het proces tegen Geert Wilders duidelijk heeft gemaakt.
    Dit artikel laat ook zien hoe de invloed tot stand komt, want alleen het numerieke percentage is niet voldoende als maatstaf:
  'Ik heb nu van de veiligheidsdiensten in Maharashtra en Rajasthan te horen gekregen dat huurmoordenaars uit de onderwereld van Bombay op weg zouden zijn om mij te vermoorden', aldus Rushdie in een verklaring die door de festivalproducent werd voorgelezen. 

Dit is dus de methodiek: de groep als geheel stelt verbaal eisen, en die eisen worden kracht bijgezet door de extremisten. Dat is een symbiotische relatie. Een symbiotische relatie die de groep als geheel uitleg of detail actief in stand houdt, door stelselmatig te weigeren afstand te nemen van de extremisten uitleg of detail . Hetgeen alleen effectief kan door zodra de extremisten zich met een zaak bemoeien, zich terug te trekken. Dus in dit geval de eisen aangaande Rushdie te laten vallen. Zolang ze hun eisen parallel blijven stellen aan die van de extremisten, steunen ze daadwerkelijk de extremisten, en zijn ze medeschuldig aan het extremisme.

"De islam is geen monocultuur", roepen ze allemaal in koor. Maar in België zijn ze precies hetzelfde als in Nederland: Ook daar natuurlijk vergezeld van verraders (Joop.nl, 06-03-2013, door Ewout Klei - Politiek historicus uitleg of detail ):
  Moet islamofobie worden verboden?

De progressieve partijen in België vinden dat de procureurs-generaal ten strijde moeten trekken tegen islamofobie. ...

Waarna je onmiddellijk met je vrolijk te maken door het invoeren van begrippen als socialistofobie, communistofobie, nazismofobie, neoliberalismofobie, enzovoort. En de hele boel hartelijk de tent uitlachen.
    Maar cognitieve ziekte leidt tot bijzonder dikke planken voor het hoofd, pardon in het hoofd, pardon: compartimentalisatie.
  De initiatiefnemers van het voorstel tegen islamofobie, de Antwerpse senator Fauzaya Talhaoui en Bert Anciaux, zijn van mening dat de aanvallen op de islam de laatste jaren talrijker en ruwer zijn geworden. Dit gebeurt vooral op het internet.
     ... Ook willen de initiatiefnemers geen verbod op islamkritiek. Dit moet mogelijk blijven. Islamofobie moet worden bestreden omdat hierdoor een karikatuur ontstaat. Islamofobie is een vorm van racisme en moet volgens Talhaoui en Anciaux hetzelfde behandeld worden als het antisemitisme.

Aha. Dus is socialistofobie, communistofobie, nazismofobie, neoliberalismofobie ook allemaal hetzelfde als racisme, gingen we vrolijk verder.
    Maar de twee bordendragers ook:
  Onder islamofobie verstaan Talhaoui en Anciaux een ongegronde vijandigheid tegenover de islam.

Dus onder socialistofobie verstaan wij ongegronde vijandigheid tegenover het socialisme - enzovoort.
  Islamofoben beschouwen de islam één massief en gesloten blok.

Socialistofoben beschouwen het socialisme als één massief en gesloten blok.
  De islam is volgens islamofoben een barbaarse politieke ideologie die vrouwen onderdrukt en het terrorisme steunt.

Socialisme is een barbaarse politieke ideologie die ondernemers onderdrukt en de revolutie steunt.
  Islamofoben denken daarom dat een 'botsing der beschavingen' onvermijdelijk is.

Socialistofoben denken daarom dat een 'botsing der beschavingen' onvermijdelijk is.
  Deze beelden zetten volgens Talhaoui en Anciaux aan tot discriminatie.

De beelden van de socialistofoben zetten aan tot onderdrukking.
  Islamofobie moet daarom niet alleen streng vervolgd worden, maar ook is het nodig dat de media en het onderwijs komen met correcte, corrigerende berichtgeving.

Socialistofobie moet daarom niet alleen streng vervolgd worden, maar ook is het nodig dat de media en het onderwijs komen met correcte, corrigerende berichtgeving.
    In het begin van zijn stuk geeft auteur Klei door dat de meningsvrijheidverkrachters de beste bedoelingen hebben:
  Talhaoui en Anciaux distantiëren zich echter van het zogenoemde islamisme dat de ongelijkheid tussen man en vrouw promoot en de sharia wil invoeren:

Dit moet dan het eerste geval van islamitische humor zijn, want natuurlijk is de wens van verbod op islamkritiek een ernstige vorm van islamisme.

Hier wat er gebeurd is met de meningsvrijheid na de "Arabische Lente", toen alles beter zou worden...(de Volkskrant, 02-04-2013, van correspondent Remco Andersen)
  Televisiekomiek zou president Morsi en de islam hebben beledigd

Egyptische 'Jon Stewart' verhoord


Tussentitel: Sinds Morsi aan de macht is, zien we een toename van arrestaties vanwege kritiek op de president of rechters - Heba Morayef - Human Rights Watch

Egyptische autoriteiten hebben afgelopen weekend 's lands populairste televisiekomiek verhoord wegens vermeende kritiek op de islam en president Mohammed Morsi. Na vijf uur ondervraging werd Bassem Youssef op borgtocht vrijgelaten.
    Het arrestatiebevel tegen Youssef voedt de vrees voor inperking van de vrijheid van meningsuiting in Egypte. Eerder vorige week vaardigden aanklagers arrestatiebevelen uit voor vijf andere critici van Morsi en zijn partij.
    Youssef - opgeleid als hartchirurg - verlegt de grenzen van Egyptische politieke humor met een satirisch nieuwsprogramma naar het voorbeeld van de Amerikaanse Daily Show van Jon Stewart. In de wekelijkse show steekt hij genadeloos de draak met regeringsbeambten, oppositieleden, islamitische figuren en andere televisiepresentatoren, waar nodig voorzien van pruik, baard of onnozele grijns.
    Een geliefd doelwit is de Egyptische president Mohammed Morsi. Diens veelvuldige gebruik van het woord 'liefde' nam Youssef ooit op de hak door een liefdeslied te zingen voor een portret van Morsi op een rood kussen. Toen Youssef zich zondag bij de politie meldde, droeg hij een uitvergrote karikatuur van de hoed die Morsi ophad bij de uitreiking van een eredoctoraat in Pakistan vorige maand.    ...

Een "Arabische Lente" is een "Islamitische Lente", öftewel: een "Beschavings IJstijd".

Weer uit Nederland (Joop.nl, 10-09-2013, door Ibrahim Wijbenga - CDA raadslid uitleg of detail ):
  De onaantastbaarheid van Geenstijl

Antisemitisme waar anderen voor veroordeeld worden kan gewoon op de site


'Gewoon een keurig Nederlands woord’, luidt de verklaring van Geenstijl voor de door hen gebruikte term´jodenstreken'. Een bizarre opstelling voor een site die in zijn huisregels stelt dat antisemitisme niet wordt toegestaan.    ...
    Wat is er aan de hand? Een bekende politieke lobbyist, Robbert Baruch, heeft zich bij de PvdA kandidaat gesteld als lijsttrekker voor het Europees Parlement. Hij draagt zijn joodse naam met ere en doet geheel belangeloos ook veel lobbywerk voor de joodse gemeenschap. Bijna tien jaar(!) geleden had hij een akkefietje met de site. Geenstijl kaapte toen, zoals wel vaker, de overwinning in een online verkiezing en Baruch tekende bij de organisatie bezwaar aan. Geenstijl reageerde op de kritiek met wat hun handelsmerk is dit soort kwesties: wraak. Nu, tien jaar later, halen ze naar aanleiding van de kandidaatstelling die affaire weer naar boven en betitelen ze het handelen van Baruch als 'jodenstreken'.    ...

Antisemitisme is een te bestrijden iets ...? Dat interesseert geen enkele moslim ook maar een seconde. Het antisemitisme zit hen zelf in de genen van de religie ingebakken uitleg of detail want staande in hun Heilige Boek: "Joden zijn apen" uitleg of detail . Nee, dit gaat puur om één enkel ding: de kritiek bij GeenStijl tegen de weerzinwekkendheden van de islam.

En nog zo'n meningsvrijheidliefhebber (Joop.nl, 30-04-2014, door Nourdine Tighadouini - Consultant en blogger. Dit artikel verscheen ook in het Parool. uitleg of detail
  Geenstijl, een quasi-intellectuele medehanger van de PVV

Geenstijl staat voor het morele verval van het afgelopen decennium


Een politicus roept 'willen jullie meer of minder Marokkanen?' en het land is maar liefst drie hele dagen te klein. Een van de bekendste weblogs van Nederland gebruikt al jaren op dagelijkse basis termen als 'zandnegers', 'apenlanden', 'islamitische primaten' en 'aandachtshoeren'. Dat heet dan innovatief, vernieuwend en creatieve journalistiek. Ik noem de redactie en achterban van Geenstijl liever wat zij zijn 'racistisch, discriminerend en beledigend'.    ...

Goh, wat uitermate grappig. Een kennelijk fanatiek aanhanger van een geloof dat sterk 'racistisch, discriminerend en beledigend' is, die de critici op dat 'racistisch, discriminerend en beledigend'-e karakter beschuldigt van 'racistisch, discriminerend en beledigend'. Je ziet het beeld zo voor je: van een wild om zich heen schoppend mannetje met een baardje dat opgetild wordt door een reus, die het gedrag van het mannetje minzaam aanschouwt.
    Hier wat van de "wilde om zich hen slaan":
  De dagelijkse modus operandi van de redactie van Geenstijl: plaats een artikel over moslims, feministen of Marokkanen. Check. Leun achterover. Check. Kijk toe hoe de eigen achterban er een orgie van racisme en seksisme van maakt. Check. Maatschappelijke bijdrage geleverd.

Inderdaad. In de reguliere media worden de wandaden van de moslims onder een groot dik islamitisch tapijt geveegd, behalve als het echt niet anders kan zoals bij de euveldaden van ISIS. Maar dat die ISIS-lui  gewoon moslims zijn net als de rest die in Nederland zit, wordt altijd hardnekkig ontkend.
    Bij  GeenStijl doet men niet mee aan dut spelletje van het loven van de Kleren van de Naakte Keizer. En dat doet wezenloos veel pijn. Voor de al dan niet fanatieke moslim.
  Geenstijl: "objectief, gefundeerd en verbindend" heeft er namelijk geen enkel belang bij om waarheidsgetrouwe artikelen te publiceren.

Een aperte leugen. Gelogen over de islam en over nog veel meer zaken wordt er in de reguliere media. GeenStijl wordt zo gehaat omdat ze dit aan de kaak stelt.
  Vrijheid van meningsuiting staat voor de redactie van Geenstijl gelijk aan de vrijheid van discriminatie.

Geintje: Vrijheid van islam en moslims staat voor de islam gelijk aan de vrijheid van 'racistisch, discriminerend en beledigend'.
  Entertainment moet ten koste van anderen. Gericht op sensatie en het ridiculiseren van de ander. Dat is de methodiek die gehanteerd wordt. Zie de artikelen geschreven door Geenstijl over respectievelijk Tofik Dibi, Fatima Elatik en Ella Vogelaar. Feiten, beweringen en meningen zijn klaarblijkelijk synoniemen van elkaar. Riooljournalistiek in optima forma.

Brullen van de lach. Inhderdaad: de genoemde mensen, volkomen lege en holle vaten als het om maatschappelijk inhoudelijke zaken gaat, worden bij GeenStijl inderdaad volkomen belachelijk gemaakt. Net trouwens als lieden als Timmermans ("Timmerfrans"), Spekman ("Spektrui") enzovoort.
  Taal wordt gebruikt om de lezer naar één conclusie te leiden, dat heet ook wel framing: 'de techniek om specifieke woorden en beelden uit de context te lichten zodat een – door de framers gewenst – beeld overbelicht wordt'. Het favoriete frame van Geenstijl is het zondebokkenframe. Alle ellende komt door, in willekeurige volgorde: de multiculturele samenleving, de linkse kerk, de PvdA, de moslims in dit land, de feminisering van de samenleving.

Nog meer lachen. GeenStijl doet dat omdat de reguliere media met grote hardnekkigheid beweren dat ons land een beschaving is vanwege de inbreng van de feminisering van de samenleving, de moslims in dit land, de PvdA, de linkse kerk, en de multiculturele samenleving.
    En dan dit pareltje:
  Verschillende culturen kunnen elkaar wel degelijk verrijken wanneer er op een gezonde manier onderling contact is.

Weer brullen ... Zij gaan onze cultuur verrijken. Met overlast, criminalteit, vrouwenonderdrukking, inteelt, eerwraak, en een algeheel maatschappelijk wanpresteren.
    En dit natuurlijk:
  Naar mijn mening is het inmiddels tijd voor Justitie om de praktijken van Geenstijl onder de loep te nemen. Geen angstvallige stilte meer, maar handhaving van artikel 1 van onze Grondwet. Het artikel wordt beschouwd als een van de meest fundamentele beginselen van onze rechtsorde, maar begint zo langzamerhand een dode letter te worden. 

De mentaliteit van het kalifaat. Met onder andere censuur.

Nog meer Arabische Lente (de Volkskrant, 27-06-2014):
  Prominente Libische activiste vermoord

De prominente Libische advocaat en feministe Salwa Bugaighis is woensdagavond vermoord in de stad Benghazi in Libië. Zij speelde in 2011 een belangrijke rol in de opstand tegen dictator Moammar Kadhafi en bleef zich sindsdien inzetten voor democratie en vrouwenrechten, tegen extremisme en het geweld van milities. Volgens de politie werd Bugaighis in het hoofd geschoten en diverse malen gestoken.

De enige goede meningsvrijheid, volgens de moslims, is de dode meningsvrijheid. Vraag maar aan Theo van Gogh.

Het gezamenlijk kalifaat heeft ook een stem (Volkskrant.nl, 07-05-2015, ANP):
  'Moslims en imams onnodig besmeurd in de media'

De manier waarop imams en andere moslims door de media worden neergezet ...

Een gore leugen: de media zijn uiterst positief over alles dat de islam inhoudt. Ja, ze berichten over de terreur van moslims, maar dat moeten ze wel. Erna zenden ze voortdurend propaganda uit die stellen dat "De terroristen zijn geen moslms", "99,9 procent van alle moslims is gematigd" en "Islam is vrede".
  ... is zorgelijk. Dat stelt het Samenwerkingsverband Islamitische Organisaties regio Haaglanden vandaag in een brief aan minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie. De organisatie spreekt van 'zorgwekkende ontwikkelingen' in de samenleving.
    Het samenwerkingsverband, waar 23 islamitische organisaties deel van uitmaken, stelt dat het 'moslim zijn' en de godsdienst islam 'onnodig en onterecht worden besmeurd'. De club spreekt van gerichte media-aanvallen op islamitische geleerden die in Rijswijk, Utrecht en Eindhoven wilden spreken.

Een leugen. De media berichten daar nauwelijks over. En tezamen met de boodschap: "De extremisten zijn geen moslims", "99,9 procent van alle moslims is gematigd" en "Islam is vrede".
  Ook hekelt ze het gebruik van termen als 'haatpredikers', 'haatbaard' en 'jihadgezinnen' door de media. ...

Een leugen: "de media" gebruiken die termen niet.
  ...Het huidige leefklimaat wordt volgens het samenwerkingsverband gevoed door bepaalde media en het ontbreken van duidelijkheid van de Nederlandse overheid.

Dat is wat ze voorgaand bedoelen met "de media": "bepaalde media". Het internet.
   En wat willen ze daarmee gebeurt:
  ...Het huidige leefklimaat wordt volgens het samenwerkingsverband gevoed door bepaalde media en het ontbreken van duidelijkheid van de Nederlandse overheid.

Censuur. Dat is wat ze willen. Zoals altijd en overal waar er islam is: censuur op alles en iedereen dat de islam afwijst.
    Kalifaat en sharia, dat is wat alle moslims willen.
    Dat is wat men niet in de media hoort en wel op het internet. En daar hebben de moslims natuurlijk gruwelijk de pest over in. En sommigen slaan daarover aan het moorden. Met stilzwijgende of openlijke steun van zo bijna allemaal dat je gerust van allemaal kan spreken.

En hier wat ze vinden dat Geert Wilders mag zeggen (de Volkskrant, 28-07-2015, ANP):
  Anti-islamuitspraken

Justitie Oostenrijk onderzoekt Wilders


Het Openbaar Ministerie in Oostenrijk is een onderzoek begonnen naar Geert Wilders op verdenking van opruiing. De PVV-leider had de Koran vergeleken met het boek Mein Kampf van Adolf Hitler. Ook eiste Wilders een verbod op het heilige boek van de islam tijdens een bijeenkomst van de rechtspopulistische FPD in Wenen op 27 maart. Gegriefde moslims deden daarop aangifte. Volgens de belangenorganisatie Initiatief van Islamitische Oostenrijkers (IMF) heeft Wilders zich behalve aan opruiing ook schuldig gemaakt aan het denigreren van godsdienstige leerstellingen en aan schending van het verbod op het doen herleven van nazistisch gedachtengoed. ...

Natuurlijk is juist de islam een herleving van het nazistsche gedachtengoed en grievend en denigrerend voor alles dat beschaving heet.

Van veel later zijnde, eind april 2016 (de tussentijd is gevuld met preceis dezlefde taal). In die tijd speelt de affaire rond de arrestatie van journaliste en columniste Ebru Umar en de massale steun daarvoor onder de Turken, waarmee ook voor een flink deel van de politieke-correctheid duidelijk bewezen is dat Turken een vijfde colonne vormen - alleen gebruiken ze de term nog niet. En bij automatische verlenging ook de rest van de allochtone immigratie, in ieder geval de moslims. Waarom nog verder gaan met deze verzameling? Ten eerste omdat ze zo irritant zijn en het een manier is om terug te irriteren, maar ook omdat ze voortdurend schade blijven aanrichten. Hier door een dwergmongool van de vrouwelijke kunne, die al vroeg in haar carrière de irritatie van deze redactie opwekte - op dezelfde manier als Asha ten Broeke uitleg of detail , Peter Middendorp uitleg of detail enzovoort: in bezit van verbale gaven, maar op het redelijke vlak zo dom dat het kwaadaardig is. Je kunt het al bijna raden: het is de koningin van de islamitische twitter, het is "Ik draag een hoofddoek dus ik ben Nederlander" Lamyae Aharouay. Die natuurlijk vindt, in verband met Umar en Böhmermann, de Duitse komiek die Erdogan belachelijk heeft gemaakt, dat de vrijheid van meningsuiting er is om tegen de vrijheid van meningsuiting te zijn. Moslim, tenslotte. Islam en de vrijheid van meningsuiting zijn water en vuur. Reden waarom alle moslims, van welke ernst en denominatie dan ook, per definitie behoren tot de vijfde colonne, want Nederland is in de 16de eeuw gevormd door de vrijheid van meningsuiting. Zijnde alhier groter dan in de rest van de wereld. Dus, weg met die lui. Vond kennelijk ergens ook GeenStijl, die aandacht aan haar besteedde (GeenStijl.nl, 29-04-2016, door Van Rossem uitleg of detail
  Kloosried van een ontzettend domme kutcolumn

Kloosrieds zijn een perfect polemisch middeltje om een (tegen)argument te bouwen bovenop de argumenten van iemand anders. En GeitenneukerGate is een geweldig handvat voor de discussie over de vrijheid van meningsuiting, die sowieso permanent gevoerd zou moeten worden. Maar dan moet-ie niet gevoerd worden zoals Lamyae Aharouay het doet in het bedrijfsblaadje van BuZa, de Nauwelijks Relevante Courant, waarin zij pleit voor het inperken van de VvMU. De discussie moet bij voorkeur andersom gevoerd worden. Door aan bijvoorbeeld, en we noemen maar een willekeurige actuele groep, de NSB’ende Klikturken uit te leggen hoe het eigenlijk heurt met de VvMU in het progressief superieure Nederland. Maar daar zijn flutstukjes zoals deze van Lamyae dan wel weer heel geschikt voor: om kapot te kloosrieden, teneinde een beter argument bovenop een gammel puntje te kunnen bouwen. Bij dezen, onderstaand, ook geschikt voor liefhebbers van het humanisme.

Lamyae: Satire en schelden zijn synoniemen geworden
GS: Nee, dat zijn ze niet.   ...

Waarna de rest te lezen valt bij GeenStijl, tot aan de conclusies die we ook nog even overnemen:
  Lamyae doet namelijk wat alle regressieve denkers in het debat over de vrijheid van meningsuiting doen: zaniken over wat je allemaal niet mag zeggen binnen de VvMU. En dat is - even ordinair schelden - echt ontzettend kut. De vrijheid van meningsuiting is namelijk de belangrijkste vrijheid is die we hebben. Alleen door het uiten van vrij gevormde gedachten kan een samenleving zich ontwikkelen en blijven ontwikkelen, op alle maatschappelijke vlakken. Als er één grondrecht baat heeft bij een maximale vrijheid, en dus een maximale verdediging van die vrijheid, dan is het wel Artikel 7 van de Grondwet.
    Dat betekent niet dat er geen debat gevoerd mag worden over de grenzen van de vrijheid van meningsuiting. De kracht van de vrijheid is dat je óók mag discussiëren over de grenzen van die vrijheid. Maar als het alleen nog maar daarover gaat, wordt die kracht een zwakte. En ook het huidige debat over de vrijheid van meningsuiting komt te vaak niet verder dan bepalen wat er wel en niet gezegd zou mogen worden, aangejaagd door ontzettend stupide columns zoals deze, geschreven door retorische vedergewichten die zichzelf tegenspreken, sans gene afgedrukt door een krant die zichzelf tot de beste van Nederland rekent. En daarmee blijven de kolommen die de Lamyae’s van Nederland met hun onzin volbazelen verschoond van waar deze discussie écht over gaat: hoe we de vrijheid van meningsuiting van Jan Böhmermann, Hans Teeuwen en iedereen die eens lekker ordinair wil schelden op een dictator permanent kunnen beschermen tegen de aanwezige, opkomende en/of groeiende regressieve krachten in buiten- én binnenland.
    Oh wacht. Lamyae is zelf zo’n regressieve kracht.

Oftewel: Lamyae A. is vijfde colonne. Waarvan de vrijheid van meningsuiting zegt dat je die je land uit mag wensen.
    Oh ja: het uiterlijk van de vijfde colonne is duidelijk genoeg: alles dat lijkt op kameel. En voor wie nog niet weet hoe zo'n kameel eruitziet:

Walgelijk!


Naar Islam, cultuurbeelden , of site home ·.

16 nov.2010