Islam en wetenschap
Onderstaand de houding van de islam ten opzichte van de wetenschap, uitgelegd aan
de hand van een verhaaltje dat laat zien waarom moslims sterk
ondervertegenwoordigd zijn en onderpresteren in de echte wetenschappen, de
natuurwetenschappen, onder het motto:
Veel van de vragen en problemen rond de allochtonen-, integratie- of
immigratieproblematiek zijn terug te vertalen naar deze vraag.
De verklaring doorloopt een aantal stappen, die de verbinding vormen met de
al genoemde vragen en problemen.
Stap 1: Er is geen allochtone professor in de sterrenkunde, omdat er heel
weinig allochtone studenten in de sterrenkunde zijn
.
Dus de volgende vraag is:
Waarom zijn er heel weinig studenten in de sterrenkunde?
Het antwoord daarop komt in twee stappen:
Stap 2a: er zijn heel weinig allochtone studenten in de sterrenkunde, omdat
er weinig goede allochtone middelbare scholieren zijn
,
Stap 2b: Van de weinige goede allochtone middelbare scholieren die er zijn,
kiezen er weinig sterrenkunde als studierichting.
Nieuwe vragen zijn dus:
Waarom zijn weinig
allochtonen goede middelbare scholieren?
en:
Waarom
kiezen degenen die er zijn, zo weinig voor sterrenkunde?
Eerst vervolgen we stap 2a:
Stap 3: Er zijn weinig goede allochtone middelbare scholieren, omdat het
presteren op school een traditie is die allochtonen in hun thuiscultuur niet
belangrijk vinden, en/of niet goed kennen
.
Dus de volgende vraag is:
Waarom is er in de
allochtone culturen weinig aandacht voor schoolprestaties?
Ook deze zaak heeft weer meerdere aspecten:
Stap 4a: Allochtone culturen hebben weinig aandacht voor schoolprestaties
omdat de bijbehorende maatschappijen arm zijn,
Stap 4b Allochtone culturen hebben weinig aandacht voor schoolprestaties
omdat het niet tot de traditie behoort,
Stap 4c Allochtone culturen hebben weinig aandacht voor schoolprestaties
omdat meer leren niet zo belangrijk is als je het belangrijkste al geleerd
hebt: het geloof in Allah.
Stap 4b is voor een (belangrijk) deel herleidbaar tot stap 4c, omdat die
culturen en traditie hebben in de islam, en een traditie in iets dat
studeren niet bevordert, kweekt natuurlijk een traditie die studeren niet
bevordert.
Stap 4a is terug te voeren tot stap 4b, want een cultuur die studeren niet
bevordert, gaat weinig vooruit, en blijft dus arm. En omdat stap 4b op zijn
beurt is terug te voeren tot stap 4c, is ook stap 4a terug te voeren tot
stap 4c.
Daarom zijn we wat betreft stap 2a gekomen tot de verklaring uit stap 4c:
Stap 5: Er zijn weinig goede allochtone middelbare scholieren, omdat ze het
belangrijkste al geleerd hebben: het geloof in Allah - de islam
.
Nu stap2b: Waarom kiezen van de weinige goede allochtonen studenten die er
zijn, zo weinig voor sterrenkunde. Ook dat is niet zo moeilijk te
achterhalen:
Stap 6: Van de weinige goede allochtonen studenten die er zijn, kiezen er zo
weinig voor sterrenkunde, omdat het niet nodig is de evolutie van het heelal
te bestuderen, als je al weet dat het heelal geschapen is en bestuurd wordt
door Allah.
Dus ook stap 6 is te herleiden tot stap 4c, en daarmee is ook stap 2b te
herleiden tot stap 4c.
Daarmee is ook stap 1 te herleiden tot stap 4c en hebben we ons antwoord op
de vraag:
Stap 1: Er is geen allochtone professor in de sterrenkunde, omdat het niet
nodig is de evolutie van het heelal te bestuderen, als je al weet dat het
heelal geschapen is en bestuurd wordt door Allah.
Het bestaan van een
cultureel verschil tussen allochtone immigranten, voornamelijk moslims, en
de Nederlandse cultuur waarin zij nu verblijven wordt niet ontkent. Wel
ontkend werd en wordt het bestaan van een cultureel niveauverschil,. hoewel
in de loop van de discussies erover de verhoudingen wat aan het verschuiven
zijn. Maar als de invalshoek van de discussie die van integratie is, is de
huidige (2008-2009) populaire opvatting dat de achterstanden van allochtonen
en met name moslims niet het gevolg zijn van cultuur, of religie, maar van
sociale achterstand, of van sociale klasse. Vooral als op het zaken als
overlast en criminaliteit aankomt, wijst men er op dat overlast een
criminaliteit een sterke band hebben met sociale klasse, en de oorzaak dus
niet in cultuur of religie gezocht moeten worden.
Naar Groep en samenleving
, Cultuur, vermenging
,
Cultuur, eenheid
, Allochtonen problematiek
, of site home
·.
|