Bronnen bij Cultuur, multiculturalisme, identiteit: Nederlandse |
9 nov.2008 |
Het aantal voorbeelden waarin culturele identiteit wordt beschreven is
eindeloos. Maar niet waar het de Nederlandse culturele identiteit betreft,
want zittende er midden tussenin valt ons de verschillen veel meer op. En
het multiculturalisme verbiedt het constateren van de overeenkomsten.
Desondanks zijn er bewijzen genoeg, maar die komen meestal van
buitenlanders.
De mooiste in zijn beknoptheid is de volgende via een
ingezonden-briefschrijver (de Volkskrant, 23-10-2007, ingezonden brief van Jan Haanappel (Nootdorp)):
En ook filosofe Marjolijn Februari was zeer gecharmeerd van
deze versie.
De eerste en kritische buitenlander (Dagblad De Pers, 20-10-2008, door Annemieke van Dongen):
Gunst, die Adrian toch: 'de meeste mensen
geloven dat hun eigen land superieur is.' Dat je zo veel moet reizen om daar
achter te komen ... Eén van de weinige culturen die daar meer moeite mee lijken
te hebben, zijn de Nederlanders - er zijn althans weinig culturen waar zo veel
op de eigen cultuur wordt afgegeven. Maar in feite is dat natuurlijk ook maar
schijn. Want we doen erg superieur over dat afgeven op de eigen cultuur.
En natuurlijk gelden dingen als '‘Je kunt alleen volledig integreren als je
de taal beheerst' overal. Maar ondertussen is helder:
Nederland heeft heel veel identiteit.
Dit voor even de buitenlanders. Nederlanders weten het
natuurlijk ook wel, maar meestal moet je toch wachten tot de
politiek-correcte schrijvemansen zich op een niet direct gerelateerd terrein
begeven (de Volkskrant, 10-10-2008, rubriek Tijdgeest door Olaf Tempelman):
Ach ja - als het in het
negatieve kan, is het sowieso geen probleem. Maar probeer
Olaf Tempelman niet het idee van een Nederlandse identiteit
te slijten - hij zou gruwen bij het idee.
Nog eentje uit die bron (de Volkskrant, 13-02-2009, door Olaf Tempelman):
Ook typisch Nederlands:
consumentenprogramma's. Ook namelijk zoiets waar onze
intellectuelen graag op afgeven. Bronmateriaal volgt zodra
het beschikbaar komt. Andere zaken die mede Nederland
kenmerken: cabaret, programma's als de Rijdende Rechter, het
koektrommeltje, nuchterheid, moralisme, prekerigheid,
schraperigheid, directheid, botheid, ...
En weer een artikel van Olaf Tempelman (de Volkskrant, 09-10-2009, column door Olaf Tempelman):
Natuurlijk gaat dit wel
allemaal in het negatieve, maar één ding glashelder: het
gaat hier over dé Nederlandse identiteit. Die kennelijk net
zo reëel is als het gras op het weiland.
Reden voor een kleine greep in het knipselarchief (de Volkskrant, 09-10-2007, door Nikita Shahbazi, publiciste en columniste
en sinds 16 jaar woonachtig in Nederland):
Dit artikel beschrijft zelfs
twee identiteiten: dé Nederlandse identiteit,en dé
Italiaanse identiteit. En beide als keihard - de ene in
financieeel-economisch-sociaal opzicht, de andere
sociaal-cultureel opzicht. Dat die twee zaken iets met
elkaar te maken kunnen hebben, is natuurlijk boven de pet
van de immigrante, die zich languit stort in haar
verongelijktheid en zelfexcuus.
Bovendien wordt hier de grens van nog een aantal culturen
gedefinieerd. namelijk al die culturen die Shahbazi wenst te
scharen onder 'immigranten'. Want als die culturen flexibel,
zachte en plooibaar waren, zouden ze geen moeite hebben om
in Nederland te integreren. Voor die moeite met immigratie
is het noodzakelijk dat niet alleen de Nederlandse, maar ook
die immigranten culturen dus niet flexibel, zacht en
plooibaar zijn. In Shahbazi's terminologie: dat ook die
immigrantenculturen keihard zijn.
Hiermee kan ook de discussie over dé Nederlandse identiteit
dus eigenlijk gesloten worden. En alle propagandisten van
"Er bestaat geen dé Nederlandse identiteit" kunnen,
afhankelijk van hun positie, afgehandeld worden met zaken
lopende van de toevoeging "Een beetje dom", tot en met het
ontzetten uit hun universitaire functies als socioloog,
diversiteitsoloog, enzovoort. Want wie als socioloog ontkent
dat er groepseigenschappen bestaan, ontkent het bestaan van
zijn eigen vak
.
Een belangrijk kenmerk van die identiteit
(de Volkskrant, 06-04-2010, door Paul Onkenhout):
En nog zo een zelfde buitenlander die geen Nederlandse identiteit ziet
(de Volkskrant, 03-04-2010, door Marc Peeperkorn):
En een wat verdere buitenlander (de Volkskrant, 10-04-2010, door Steffie Kouters):
Goh, wat veel identiteit ...
Nog wat verder (de Volkskrant, 27-04-2010, door Sara De Sloover):
Het meeste van de informatie over de
Nederlandse identiteit in dit soort stukjes zit in de spiegeling. Ook hier:
Nog een aardige: (de Volkskrant, 18-10-2010, door Jonathan Price):
In de Volkskrant in de rubriek
Buitendienst
beschrijven buitenlandcorrespondenten dagelijkse gebeurtenissen in hun
persoonlijke omgeving. Het is een continue bron van illustraties hoe zeer de
identiteit van hun respectievelijke buitenlanden afwijkt van de Nederlandse.
Terwijl dezelfde mensen, als Volkskrant-medewerkers ongetwijfeld trouwe
multiculturalisten, indien er expliciet naar gevraagd bijvoorbeeld naar
aanleiding van de Máxima-uitspraak, keihard zouden ontkennen dat er zoiets als
een Nederlandse identiteit bestaat.
Onderstaande column viel op door een
lange reeks cognitieve dissonanties, die het gevolg is van het onderhouden
van dit soort denkbeelden (de Volkskrant, 24-11-2010, door Ariejan Korteweg):
Het is grappig dat hij het opschrijft, want geen
treffender illustratie van een zeer onjuist en duidelijk zeer gekoesterd
vooroordeel. Een vooroordeel dat naadloos past in die Nederlandse identiteit,
voor het de culturele en intellectuele elite betreft: het afgeven op de eigen
cultuur.
Het Volkskrant-katern Vonk heeft een special over het
onderwerp "Normaal", en ontdekt dat Nederlanders daar heel abnormaal in zijn
- in normaal willen zijn (de Volkskrant, 06-07-2013, door Sterre Lindhout):
Dat is vermoedelijk niet de essentie. Het
Nederlandse "normaal" staat voor het verlangen naar egaliteit, vooral in
maatschappelijke machtsverhoudingen. In Nederlanders is het oude Germaanse
gelijkheidsideaal nog steeds het meest levend. metr als nadeel dat zlefs het
extreem presteren met argwaan wordt bekeken: "Wil die persoon wle normaal
blijven?" - en "normaal"in de zin van "naar ons blijven luisteren en ons niet
onderdrukken". Zoals zichtbaar is in dit:
En dat is ontzettend Nederlands:
Hoezo, geen Nederlandse identiteit ...?
Extra duidelijk worden dit soort zaken bij contacten met aanmerkelijke
belangen (de Volkskrant, 21-10-2014, rubriek De kwestie, door Peter de Waard):
Eigenlijk allemaal overbekende zaken. Maar in
discussies over identiteit is men dit plotseling weer allemaal vergeten ...
Een onverwacht voorbeeld (de
Volkskrant, 25-10-2014, column door Aleid Truijens, schrijfster,
literatuurrecensente en biografe):
En zo is
er nog, heel, heel veel meer verloren aan de verwoestende werking van het
neoliberalisme
.
Het neoliberalisme van het semitische woestijnvolk dat de verwoesting van de
Nederlandse
en Europese culturen
tot één van haar doelen heeft gemaakt.
Weer die veel bekendere
typisch Nederlandse eigenschap
(de Volkskrant, 22-10-2014, tv-recensie door Jean-Pierre Geelen):
Jean-Pierre Geelen
is een rabiaat politiek-correcteling en dus Nederlandhater, dus dat 'wij' is weer het
bekende "wij"
van de pathetisch liegende rethoricus.
Maar des te betrouwbaarder is de volgende constatering:
En hierin verschilt Nederland zelfs ook al sterk van zijn direct omliggende,
West-Europese, buurlanden.
Op deze verzameling weer attent geworden in
verband met redactiewerkzaamhden, vile een paar dagen leter deze op (Telegraaf.nl,
18-10-2010, door Joost van Mierlo, correspondent in Londen):
De uiterst gerenommeerde en succesvolle journalist Joris Luyendijk ging zijn
volgende carrièrestap beleven in Londen, waar hij door zijn reputatie aan de
slag kon bij het internationaal gelezen dagblad The Guardian. Die
carrière verliep minder vlot. Om kort te zijn: hij kwam met hangende pootjes
terug, en schreef als reactie een boek over hoe mensen succesvol worden, en
dus hoe niet. En gaf meerdere malen uiting aan zijn verbazing waarom hij in
Engeland redelijk snel al niet gewild meer was, en uiteindelijk totaal niet
meer gewenst. "Bij een conflict tussen twee collega's koos ik partij voor
eén van hen". Oftewel: hij had totaal niet de
handleiding van het Engelse taalgebruik en de Engelse cultuur gelezen,
waarvan bovenstaand een elementair voorbeeld is gegeven
Oftewel: er was hem een klein verschilletje in cultuur ontgaan ...
Oftewel: hij had de facto rondgestampt als een Nederlandse olifant in de
Engelse porcelijnkast. Tja, dat komt er van als je
niet in culturele identiteit van je eigen land gelooft ...
Naar Cultuur, multiculturalisme
,
Cultuur, eenheid
,
of site home
.
|