Kosmopolitisme: reactie-bewegingen
| 6 apr.2010 |
Kosmopolitisme is een ideologie voor ruwweg de bovenste derde van de
maatschappij, de groep die zonder veel moeite zijn boeltje, inclusief werk, kan
oppakken en elders voortzetten: kunstenaars en woord"artiesten" van diverse
diverse soort zoals beleidsstukjesschrijvers met stropdas. Het moderne
equivalent van de aloude nomadische marskramers.
Kosmopolitisme gaat tegen de belangen van de onderste
tweederde van de maatschappij die thuisblijven om het werk te doen waar de
kosmopolieten van profiteren: die kosmopolieten maken niets en moeten toch
leven. Er is dus een natuurlijke potentiële belangentegenstelling potentiële
tussen kosmopolieten en de rest, die de kosmopolieten zouden kunnen oplossen
door iets te doen dat ook voor de onderste tweederde nuttig en voordelig is.
In werkelijkheid is het omgekeerde het geval: het gedrag van
de huidige kosmopolieten is dusdanig dat ze de onderste tweederde passief en
actief benadelen.
Nu is de onderste tweede van de maatschappij niet het meest
intellectuele deel. Maar voor die situatie is een Amerikaanse zegswijze van
toepassing: "You can fool all of the people for some and you can fool some
people for all of the time, but you can't fool all of the people for all of the
time". Dus zal erop een gegeven momenten tegenstromingen de kop
opsteken. En, ook weer vanwege de mindere intellectuele talenten van de groep,
zal die tegenstroming niet op de meest fijnbesnaarde manier tot uiting komen.
Wat dus totaal niets afdoet aan de rechtvaardigheid ervan.
In Nederland hebben we diverse fasen van die tegenstromingen
achter de rug. De eerste was die van de Centrum-Democraten, bekend geworden
onder leiding van de middelbare-schoolleraar drs. Hans Janmaat. Die zeer
beschaafde dingen zei als "Nederland is vol", en "We schaffen de multiculturele
samenleving af". Hij werd er voor in de gevangenis gezet
.
De tweede was Pim Fortuyn, lid van het bestuursestablishment,
die ervaring had met het wonen in de Rotterdamse allochtoon geworden wijk
Feijenoord, en op een gegeven moment tot de conclusie kwam: "De islam is een
achterlijke godsdienst". Hij werd ervoor gedemoniseerd en uiteindelijk vermoord
- men zegt dat de moord er niets mee te maken had, maar dat is natuurlijk onzin
.
En als derde beweging is er in de huidige tijd die van Geert
Wilders, die zich nog weer wat radicaler uitdrukt.
Wat al deze bewegingen gemeen hebben is het verzet tegen ten
eerste massa-immigratie, ten tweede massa-immigratie van cultureel en sociaal
achtergeblevenen, en ten derde, die bevoordeling van die immigranten door de
intellectuele en bestuurlijke elite - dezelfde groep als de kosmopolieten.
Om het verzet van de onderste tweederde van de maatschappij
tegen de massa-immigratie te breken, kwam de bestuurlijk en intellectuele elite
met het begrip "multiculturele maatschappij": de immigranten zouden wat van ons
overnemen, en wij moesten wat van de immigranten overnemen - gelijk oversteken,
dus.
Dat idee is bij degenen die in contact waren met de allochtone
immigranten, de onderste tweederde van de maatschappij, natuurlijk nooit
aangeslagen - onder de bovenste derde waren er wel nog de nodige voorstanders
van het "hulpverleners"-type. De onderste tweederde maakte namelijk aan den
lijve mee wat de cultuur van die allochtone immigranten was - in botte termen:
achterlijk. En dus voelden ze niks voor overnemen..
Desalniettemin werd de multiculturele propaganda zo'n twintig
tot dertig jaar voortgezet, onder steeds toenemende druk., op het laatst door
vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog: "Nooit meer Auschwitz" dus nieuwe
allochtone immigranten moesten vrij toegelaten worden, den "Moslims zijn de
moderne joden", dus allochtone immigranten worden lijfelijk bedreigd en
vervolgd.
Ondertussen werden bij botsingen tussen allochtone culturen en
de autochtone, en dan gaat het voornamelijk over de islam, vrijwel altijd
gekozen voor de allochtonen: blote schilderijen, een kruis op een mijter, een
korte broek, kerstviering: de moslim maakte bezwaar en hij kreeg zijn zin
-
er werd zelfs een speciaal instituut ingericht om de moslim zijn zin te geven,
op Orwelliaanse wijze de Commissie Gelijke Behandeling geheten
.
Dit alles tezamen kan samengevat worden onder de term
cultuurverraad, onder welke term we hier vele vormen van dit verschijnsel hebben
beschreven. Waar het in dit artikel speciaal om gaat is dat de onderste
tweederde, die stuk moeilijker in staat is zijn bezwaren in deze termen te
formulerenen ze op een website te zetten, zijn terechte bezwaren op een andere
manier uit. Dat is dus onder andere door steun aan Geert Wilders.
De bovenste derde van de maatschappij buitelt nu over
zichzelf heen in hun uitingen van afkeer van Wilders
. Wat natuurlijk het
onderliggende probleem niet oplost, maar het verergert. Waarop de onderste
tweederde aanleiding heeft voor steun aan nog radicalere stromingen. En, daar
draait het hier om, hieronder een voorbeeld van zo'n uiting. Het gaat over een
partij voor de onderste tweederde in Hongarije. Eerst wat stukjes over hun
algemene visie (uit de Volkskrant, 02-04-2010, van correspondent Jan Hunin):
|
Jobbik staat pal voor Hongaarse waarden De partij haat zigeuners en het Joods wereldkapitalisme, maar ontkent
extreem-rechts te zijn.
Bij Jobbik ...sms’t woordvoerder Zsolt Várkonyi, ... waarna hij doodserieus zijn afkeer
uitspreekt voor de Joods-kapitalistische wereldorde.
Datzelfde discours zal de volgende dagen opnieuw opduiken, wanneer Gábor Vona,
de 31-jarige oprichter en onbetwiste leider van Jobbik, voor het zoveelste
weekend op campagne is.
...
Dit weekend staan zes steden op het programma. ... De boodschap
is overal dezelfde: het volk is gezond, het land is ziek.
Voor die toestand zijn de partijen verantwoordelijk die sinds 1989 in Hongarije
aan de macht zijn, zowel de linkse als de rechtse. Ze hebben volgens Vona de
Hongaarse waarden verpatst door uitverkoop te houden aan Brussel, Washington en
Tel Aviv. ...
|
Natuurlijk is dat volgens de bovenste derde van de
maatschappij hartstikke fout. Objectief bezien is het redelijk correct - precies
hetzelfde valt namelijk in Nederland waar te nemen: de sterke overdracht van
bevoegdheden aan de EU, de neoliberale invloed vanuit Amerika, en de massale
oplichting vanuit de financiële top genaamd "de financiële crisis", waarbij veel mensen van joodse afkomst waren
betrokken
.
Dat was hetgeen waarvan ze zich afkeren. En nu waar ze voor zijn:
|
Tegen een achtergrond van rood-wit-groene partijvlaggen, niet toevallig de
Hongaarse kleuren, en geëscorteerd door geüniformeerde volgelingen van de
Hongaarse Garde, een met Jobbik verbonden paramilitaire beweging, vraagt hij
zich af waarom supermarkten als Lidl, Auchan en Tesco prei uit China verkopen,
terwijl de Hongaarse landbouw ligt te verkommeren. |
Voor zijn ze dus voor hun eigen cultuur en hun eigen producten. Ook iets waar
de bovenste derde sterke afkeuring voor over heeft, maar eigenlijk geen actueel
bezwaar tegen is - behalve allerlei hellend vlak redenaties
die natuurlijk
evengoed voor de kapitalistische en kosmopolitische opvattingen gelden: die
kunnen leiden tot mondiale plutocratie en onderdrukking van iedereen. En nu al
tot grote schade leidt voor de onderste tweederde:
|
Gábor Vona,
de 31-jarige oprichter en onbetwiste leider van Jobbik ... Door zijn gewone komaf kan Vona volgens Kiraly met recht en reden zeggen: ‘Wij
weten wat het volk wil.’ Voor hij in de politiek stapte, verdiende Vona zijn
brood met de huis-aan-huis verkoop van alarmsystemen. Breed heeft de oud-student
geschiedenis het nog altijd niet. Met zijn vrouw en kind woont hij in een
communistisch woonblok van Boedapest. Naar verluidt is hij door de kredietcrisis
net als zoveel andere Hongaren opgezadeld met een loodzware lening in
buitenlandse valuta. |
Dat het bestaan van Jobbik een typisch geval is van "You
can't fool all of the people all of the time" blijkt ook:
|
Van de zes steden die dit weekend door Vona worden aangedaan, kan alleen
Törökbálint geen stampvolle zaal claimen, maar ook daar zijn vele honderden
supporters komen opdagen, onder wie opvallend veel jongeren. Aan de
samenstelling te zien, wordt Jobbik gesteund door brede lagen van de bevolking.
Tussenstuk:
Beweging steeds populairder door politieke malaiseNa haar oprichting in 2003 leek voor de Beweging voor een Beter Hongarije (Jobbik
Magyarországért Mozgalom, kortweg Jobbik) geen grote rol weggelegd in de
Hongaarse politiek. Bij de parlementsverkiezingen van 2006 haalde ze met een
extreem-rechts programma – met anticommunisme, antiliberalisme en nationalisme
als vaste ingrediënten – nauwelijks 2 procent van de stemmen. De partij leek
veroordeeld tot een anoniem bestaan, tot enkele maanden later een uitgelekte
toespraak van de socialistische premier Ferenc Gyurcsany het vertrouwen in de
politiek schokte.
Zijn weigering om af te treden na de Hongaren te hebben voorgelogen over de
economische crisis leidde tot wekenlange protesten in Boedapest. Volgens Jobbik
bewees het excessieve politieoptreden dat er na twintig jaar democratie niets is
veranderd. De politieke malaise legde de partij geen windeieren. ...
Ondanks beschuldigingen van neofascisme sleepte Jobbik bij de Europese
Verkiezingen van vorig jaar met bijna 15 procent van de stemmen drie zetels in
de wacht, een minder dan de regerende socialisten.
Voor de verkiezingen van 11 april wordt een nog beter resultaat voorspeld.
Hoewel de conservatieve oppositiepartij Fidesz afstevent op een verpletterende
overwinning, zou Jobbik de tweede partij van Hongarije kunnen worden. Maar wat
partijleider Gábor Vona betreft, heeft Jobbik zijn hoogtepunt nog lang niet
bereikt. Bekend is zijn uitspraak: ‘Driekwart van de Hongaren is voor Jobbik,
alleen weten ze het nog niet.’ |
Tot dusver geen problemen, dus. Dit zou een normale reactie zijn op de
standpunten van de bovenste derde van de maatschappij: de intellectuele en
bestuurlijke elite, en de kosmopolieten. Die laatsten hebben de onderste
tweederde al sterk benadeeld en proberen dat nog meer te doen, en die onderste
tweederde slaan eindelijk terug.
Maar ten eerste: dit is het intellectueel en vervaal minder
onderlegde deel der natie die daardoor ruwere beelden gebruikt, en ten tweede is
er hier sprake van een rechte reactie: het proces heeft te lang door kunnen gaan
voorij zijn evenwicht, waardoor de reactie terug richting evenwicht extra sterk
is Dit is waarin die ruwheid en extra sterkte zich uit:
|
Volgens Vona ligt de oplossing voor de hand: de barbiepoppen, homo’s en Joden
die in het parlement de lakens uitdelen, moeten de gevangenis in. Ook de rechtse
oppositiepartij Fidesz, die met zijn populistisch taalgebruik aardig in de buurt
komt van Jobbik, kan niet op zijn genade rekenen. Net als de andere partijen
wordt ze beschuldigd van liberalisme. ...
Ook de Joden komen in zijn toespraak aan bod. Hij hekelt de schadeclaim die
Amerikaanse Joden hebben ingediend tegen de Hongaarse spoorwegen voor hun
medewerking aan de deportatie van Hongaarse Joden tijdens de Tweede
Wereldoorlog. Zodra hij het in Hongarije voor het zeggen heeft, grapt hij, zal
hij in naam van de Indiaanse straatmuzikanten van Boedapest bij de Amerikaanse
overheid hun verloren grondgebied terugclaimen.
Van antisemitisme weigert Vona echter te worden beschuldigd. Tijdens een
interviewtje na de meeting in Mór antwoordt hij met een dooddoener: ‘Natuurlijk
ben ik geen antisemiet, ik heb veel Palestijnse vrienden.’ Maar niet iedereen in
zijn partij weet het even fijnzinnig te zeggen. Van Krisztina Morvai, een
Hongaarse ‘mensenrechtenactiviste’ die voor Jobbik in het Europees parlement
zetelt, is de volgende uitspraak: ‘Die zogenaamde trotse Hongaarse Joden zouden
beter opnieuw met hun kleine besneden lullen kunnen spelen in plaats van mij te
belasteren.’
Een misplaatste grap, erkent András Király, de sympathieke 26-jarige rechterhand
van Vona, tijdens een kort gesprek na de bijeenkomst in Pápa. Hij ontkent niet,
zoals sommige van zijn partijgenoten, dat Morvai die woorden heeft uitgesproken,
maar hij ziet verzachtende omstandigheden. Morvai, die niet om haar subtiel
taalgebruik bekend staat, zou zich hebben laten opjutten door Amerikaanse Joden.
‘Wij hebben geen probleem met de Joden’, vervolgt Kiraly, ‘zij hebben een
probleem met ons. Maar wat zou jij ervan zeggen als ze jouw land kwamen
inpalmen?’ Als bewijs laat hij op YouTube een filmpje zien waarin de Israëlische
president Shimon Peres er prat opgaat dat ‘wij Manhattan, Hongarije, Roemenië en
Polen opkopen’. |
Oftewel: daar waar er te rechtvaardigen bewaren zijn tegen bepaalde joods
invloeden
, maakt men hier een sterk punt van.
En dat andere punt: men bestuurt niet met de macht van het
woord, maar met de kracht en en het aantal:
|
Ook de beschuldigingen van neofascisme zijn volgens Kiraly volledig uit de lucht
gegrepen. Hoewel Jobbik vorig jaar een alliantie aanging met een reeks
extreem-rechtse partijen uit het buitenland – waarvan het Front National van Le
Pen nog de gematigdste is – is de filosofie van zijn partij nog het best te
omschrijven als nationalistisch, maar dan wel, voegt hij er onmiddellijk aan
toe, in de goede betekenis van het woord.
Wat we daaronder moeten verstaan demonstreert Kiraly, een gedreven spreker,
telkens weer op het eind van de meeting. Nadat de hele zaal luidkeels het
Hongaarse volkslied heeft gezongen, grijpt hij de microfoon en schreeuwt: ‘Moge
God ons geven ...’, waarop de zaal uitbarst: ‘ een betere toekomst.’ Het is een
strijdkreet die in de jaren twintig werd gelanceerd door een paramilitaire
beweging.
Wat eveneens herinneringen oproept aan het verleden is de opvallende
aanwezigheid van de Hongaarse Garde, de door Vona opgerichte geüniformeerde arm
van de partij. In juli 2009 werd ze door een rechtbank buiten de wet geplaatst,
maar daar trekken de leden zich duidelijk niets van aan. Bij elke bijeenkomst
zijn ze talrijk opgekomen. In Mór vormen ze een erehaag voor Vona; tijdens een
interview wordt hij door de plaatselijke leider geëscorteerd. |
Gezien het voorafgaande allemaal volkomen begrijpelijke ontwikkelingen. En je
zou iets van deze analyse verwachten in het bericht van de journalist.
Journalistiek is tenslotte in eerste instantie berichtgeving en, liefst apart,
duiden.
Maar dat is een vrijwel onbestaand ideaalbeeld. Geen woord is
gewijd aan de alhier genoemde factoren. Terwijl de overdreven beelden van de
beweging veel aandacht enru8mte wordt besteed. Tezamen met de bekende
associaties:
|
Hoewel de Garde er gevaarlijker uitziet dan ze is – geweld heeft ze naar eigen
zeggen nog nooit gebruikt – zou haar aanwezigheid in elk ander land ongetwijfeld
voor afkeer zorgen. Wie wil er nu een meeting bijwonen in het gezelschap van
aanhangers van een beweging waarvan de uniformen (zwarte laarzen, zwarte broek
en zwart hesje boven een wit hemd) uit de jaren dertig of veertig zouden kunnen
komen?
Hun rood-wit gestreepte wapenschild is ontleend aan de kleuren van de eerste
Hongaarse dynastie. Dat werd ook gedragen door de beruchte Pijlkruisers, de
Hongaarse nazipartij die tijdens de Tweede Wereldoorlog tienduizenden Joden
vermoordde. |
Waarvan de journalist mist dat het zijn eigen associaties zijn:
|
Maar van die negatieve connotaties is op de meetings niets te
merken. Ondanks zijn extreem-rechtse uitstraling is Jobbik voor veel Hongaren een respectabele
partij. |
En zijn eigen mening niets meer is dan dat: zijn eigen mening.
Natuurlijk is ook in Hongarije de onderste tweederde
inmiddels ook op de hoogte van het feit dat in de journalistiek dit soort
processen spelen:
|
Bij Jobbik houden ze niet zo van journalisten, en al helemaal niet als ze
voor een kritische krant schrijven. ‘Volgens Wikipedia is de Volkskrant een
linkse krant’, sms’t woordvoerder Zsolt Várkonyi, nadat hij op de hoogte is
gebracht van het voornemen een paar dagen met de leider van zijn partij op
campagne te gaan.
Even lijkt de Hongaarse reportage in het water vallen, maar Varkonyi, die voor
Jobbik de contacten met de pers verzorgt, is de kwaadste niet. ‘Ach’, antwoordt
hij, ‘wat maakt het uit. Schrijf gewoon de waarheid.’
Varkonyi’s wantrouwen heeft te maken met de negatieve pers die zijn partij in
binnen- en buitenland krijgt. Jobbik wordt er stelselmatig afgeschilderd als een
extreem-rechtse, racistische, ja, zelfs fascistische partij. ‘De media
verdraaien de waarheid, stelt Varkonyi, ...
‘In de aanloop naar de parlementsverkiezingen van 11 april organiseren we niet
minder dan 3.500 meetings’, pocht Várkonyi. Volgens de woordvoerder heeft Jobbik
geen andere keuze. Door de Hongaarse media wordt de partij geboycot. |
Deze journalistieke aanpak is volkomen representatief voor de algemene, ook
in Nederland. Men beseft niet welke matschappelijke processen er spelen, en
versterkt, ongetwijfeld zonder dat men het wil, de trends die men juist zegt te
willen bestrijden. Want als deze tegenbeweging er niet slaagt de maatschappij
dichter bij haar evenwicht te brengen, zal de volgende, tonen de al genoemde
gevallen aan, nog radicaler zijn - waarbij joden ook sterk contraproductief
bezig zijn door hun high profile steun aan alles dat verbonden is met
migratie, liberalisering, en globalisering - hun kosmopolitisme, dus. Dat zeggen
de regels van algemene evenwichtsprocessen en dus ook van sociologische
verschijnselen
.
En als het tot een uitbarsting komt, is het niet moeilijk te
voorspellen wie daar de eerste en misschien ook voornaamste slachtoffers van
zullen zijn: journalisten, bestuurders en joden en ander immigranten.
Eigenlijk is het verschijnsel dat aan de basis ligt: de sterk
toegenomen maatschappelijke tweedeling veroorzaakt door de combinatie van
neoliberalisme en globalisering, niet moeilijk te constateren - hier is een
recente versie (uit de Volkskrant, 03-04-2010, door Paul Scheffer, hoogleraar Grootstedelijke
Problematiek):
|
De vertrouwensvraag is gesteld ... De economische en culturele vervlechting in onze tijd is de uitkomst van
menselijk handelen, van overtuigingen en belangen. ...
De weerstanden zijn overal zichtbaar. Niet alleen in Europa, maar ook in
Amerika, Azië en Australië zien we de opkomst van populistische politici. En
overal zijn etnische minderheden – die het gezicht van de globalisering vormen –
een steen des aanstoots.
Of het nu om de Chinese minderheden in Indonesië gaat, de
Mexicaanse migranten in Amerika, of de nieuwkomers uit het Midden-Oosten in
Australië, weinig samenlevingen slagen erin om op een harmonieuze manier met
etnische verschillen om te gaan.
Het verlies aan soevereiniteit leidt tot afweer. Bij veel
mensen gaat de toegenomen vrijheid hand in hand met een gevoel van onmacht. De
bekende socioloog Manuel Castells beschrijft het conflict dat de democratie
zwaar onder druk zet: ‘Tegenover elkaar staan een kosmopolitische elite, die in
dagelijkse verbinding staat met de gehele wereld, en een tribalisme van lokale
gemeenschappen die zich terugtrekken in hun eigen ruimte als een laatste verweer
tegen de macrokrachten die buiten hun greep hun leven bepalen.’ Wat nu te
gemakkelijk als nostalgie wordt afgedaan, is inderdaad een poging om weer greep
te krijgen op de grote en dus anonieme krachten die het dagelijks leven meer en
meer bepalen. ...
|
Let in dit stukje vooral ook op de venijnige manier
waarop geoordeeld wordt:
|
Tegenover elkaar staan een kosmopolitische elite, die in dagelijkse
verbinding staat met de gehele wereld, en een tribalisme van lokale
gemeenschappen |
Hier heeft bekende socioloog Manuel Castells die met kennelijke instemming
van socioloog en hoogleraar Grootstedelijke Problematiek Paul Scheffer, het over
de onderste tweederde van de maatschappij, die haar gerechtvaardigde
belangen verdedigt jegens hen die al ruimschoots bewezen hebben geen cent voor
die belangen te geven: de kosmopolitische elite.
En dat ook Paul Scheffer eigenlijk geen cent om die belangen
geeft, blijkt wel uit zijn remedie voor de problemen die hij voorziet:
|
Zonder sterke instituties en grensoverschrijdende democratie kan ook
de ‘tweede’ globalisering, die van onze tijd dus, in crisis en conflict
eindigen. ...
We hebben eerder behoefte aan méér dan aan minder Europa als antwoord op de
verleiding van het populisme. ... |
Dit is heldere taal. Hij probeert het in een volgende passage te smakelijk
te verpakken:
|
Maar over welke Europa hebben we het dan? Als het goed is vormt het
de beschermende buffer waarmee de schokken van de globalisering kunnen
worden getemperd en ruimte kan worden herwonnen om greep te behouden op
de inrichting van de eigen samenleving. Integratie in Europa is per
saldo soevereiniteitswinst. |
En dat is, gezien de ervaring, natuurlijk een pak van je reinste leugens.
George Orwell zou er zijn vingers aan aflikken: "Meer Europa is meer nationale
soevereiniteit" is een regelrechte afstammeling van "Oorlog is vrede".
Toevalligerwijs stond aan het einde van het omvangrijke
artikel van Paul Scheffer de reguliere column van Martin Sommer, voor zijn
carričre bij de Volkskrant opgeleid als historicus (uit de Volkskrant, 03-04-2010, door Martin Sommer):
|
Europa wil burger niet horen De Franse politicoloog François Heisbourg had een paar jaar geleden een boek
geschreven over de Europese defensiepolitiek. Hij hield een praatje en begon met
de vaststelling dat je de helft van je publiek kwijt bent als het over Europa
blijkt te gaan. De andere helft haakt af bij het onderwerp defensie. Dit stukje
gaat alleen maar over Europa dus dat is al de helft gewonnen. Maar ook als u
daar geen zin in heeft: Europa bemoeit zich toch met u.
Afgelopen weken scheurde ik een handvol berichten uit de
krant, allemaal van de strekking dat Nederland weer wat moet van Europa. Van het
in de winkel verplicht aannemen van eurocenten en grote coupures, tot een verbod
op reuzenvrachtwagens. Tussendoor mocht Nederland niet eisen dat immigranten 120
procent van het minimumloon moeten verdienen. En op last van Europa werd het
verboden afgewezen asielzoekers met kinderen op straat te zetten.
...
... hebben we hier het democratisch
tekort van Europa te pakken. Dat is bij de veel belangrijker Europese Unie niet
anders. Mij gaat het hier om iets aanpalends, het fenomeen dat de Belgische
denker Mark Elchardus ‘constitutionele drift’ heeft genoemd. Daarmee bedoelt hij
het wegglijden, of ook wel bewust wegplaatsen van beslissingen van de
democratische arena naar experts en rechters.
Die neiging was er altijd al in Europa. Maar sinds de opkomst van
het populisme hoor je steeds vaker dat democratie bestaat uit twee delen:
beslissen per meerderheid én de rechtsstaat. Momenteel, schrijft Elchardus in
zijn boek De dramademocratie (2002), slaat de slinger sterk door in
constitutionele richting. ‘De stem van de burger wordt gesmoord ten faveure van
rechters, experts, techno- en eurocraten.’ Men spreekt in Frankrijk, waar dit
debat al een tijd woedt, van gouvernement des juges.
De naargeestige interpretatie is dat deze ontwikkeling
doelbewust wordt bevorderd, omdat men de opvattingen van de bevolking niet
vertrouwt. Minder bemoeienis van de bevolking leidt tot betere besluiten.
Daarbij helpen gecompliceerde besluitvorming en ondoorgrondelijke procedures.
...
Het oordeel van Elchardus is hard. Hij denkt dat het
populisme niet de oorzaak, maar het gevolg is van deze neiging zich af te keren
van de stem van het volk. Voor de liefhebbers van Europa iets om over na te
denken.
|
Oftewel: de Hongaarse beweging Jobbik en de Nederlandse
beweging van Geert Wilders zijn het gevolg van zaken als de Europese eenwording
en ander vormen van globalisering waaronder immigratie. Waarna de kosmologische
elite nu bezig is het laatste vreedzame middel dat de onderste tweederde heeft,
zijn steun geven aan deze bewegingen middels de stembus, onschadelijk te maken
.
Het lijkt nauwelijks nodig nog op de ernst van deze
ontwikkelingen te wijzen. Dit zijn overduidelijk stappen op de weg richting revolutie.
Ter herinnering: dit is het proces waarbij leidershoofden onder guillotines belanden, en
aristocratische koppen aan hun stropdassen aan de lantarenpalen bungelen. Maar
deze waarschuwing zal wel niet helpen ... daarvoor zijn de verleidingen van het
korte-termijn eigenbelang te groot.
Naar Kosmopolitisme
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|