Kosmopolitisme |
14 dec.2008 |
Kosmopolitisme, letterlijk de-wereld-als-één-stad-isme, wordt algemeen gezien
als een zeer loffelijk streven, waar iedere verlichte geest een aanhanger van
zou moeten zijn. Het brengt de aanhangen ertoe de beperkingen van zijn
geboortecultuur te overstijgen, en zo een bredere intellectuele en geografische
horizon te krijgen - zie bijvoorbeeld het item in Wikipedia
. De kosmopoliet is een wereldburger, in plaats van gebonden aan een land of
cultuur.
Prachtig, zou je zeggen. Tot je even gaat nadenken, en verder kijkt dan het
wereldje waar het idee vandaan komt: dat van de kosmopolieten. Wie zijn dat dan,
die kosmopolieten? Nou, daarvoor hoef je je alleen maar gaan voorstellen op wie
kosmopolitisme van toepassing zou kunnen zijn. Of, in dit geval sneller: op wie
het niet van toepassing is.
Dat laatste is namelijk simpel: een boer kan al nauwelijks een week vakantie
nemen, laat staan er een jaar of zo tussenuit gaan naar een ander land. En een
fabrieksarbeider is ook niet meer welkom bij zijn baas als hij een paar maanden
of meer verdwijnt
.
Kortom, in één klap hebben we al iets van tweederde van de burgers uitgesloten
van het kosmopolitisme.
Wat is dan het krappe derde of kleiner dat we overhouden? Ook hier is het
antwoord het snelst in het negatieve. Want die tweederde of meer die we van het
kosmopolitisme hebben uitgesloten is meteen ook de laagste tweederde of meer van
de maatschappij, qua betaling en intellectuele ontwikkeling.
Oftewel: wat hou je over als potentiële kosmopolieten? Het rijkere en
intellectuele deel der burgers.
Dus waar komt het idee van kosmopolitisme vandaan: van de rijken en
intellectuelen.
Dit plaatst het idee van het kosmopolitisme onmiddellijk in een heel andere
daglicht dan dat van een zonovergoten land van melk en honing. Om heel precies
te zijn lijkt het ineens veel meer op een land van profiteurschap en uitbuiting.
Deze werdegang doet denken aan zo'n ander prachtig begrip dat iets anders
blijkt te zijn: liberalisme, het aanhangen van de vrijheid. Wie kan er nu tegen
vrijheid zijn? Nou, iedereen zodra je beseft dat de vrijheid van de een, de
onvrijheid van de ander is - of op zijn minst kan zijn. En ook hier blijken de
sterkste aanhangers, de neoliberalen, geen heiligen of zelfs maar erg
deugdelijke mensen, maar kleinere en grotere schurken wier voornaamste streven
het is om zo veel mogelijk mensen in zo kort mogelijke tijd van zo veel mogelijk
geld te beroven - dit alles onder het alles-overstijgende motto van het
kapitalisme: greed is good.
Waar het prachtige ideaal van het liberalisme dus uiteindelijk op neerkomt, in
de handen van degenen die het sterk aanhangen, is het aloude, archaïsche, recht
van de sterkste.
De vraag is: hoe zit het dan met kosmopolitisme?
We hadden al geconstateerd dat het kosmopolitisme, aan de andere kant staat van
een scheidslijn tussen thuis voor land of fabriek zorgen, en van land naar land
verkassen. ook dat heeft, net als het liberalisme, een archaïsche tegenhanger:
de scheidslijn tussen landbouwer en nomade. De nomade was de oudste levensvorm,
vormende groepen die van plaats naar plaats trokken, zodra ze de lokale omgeving
hadden uitgeput. Ergens tienduizend of zo jaar geleden ontstonden de eerste
vaste vestigingen, waar de mens speciale gewassen blijvend ging verbouwen en
verbeteren. De laatste stap bestempelt men normaliter als een vooruitgang.
Aan het huidige eind van dit pad der vooruitgang, zitten we in een moderne
maatschappij vol met technologie. Maar ook nog steeds met het feit dat voedsel
verbouwd moet worden en dat dat de bijbehorende grond vastzit aan de aarde, en
dat de moderne techniek uit fabrieken met funderingen komt, zodat van
kosmopolitisch produceren voorlopig nog niet veel terecht zal komen.
Wat valt er in de reële wereld dan wel te kosmopolitiseren? Nou, dat is simpel:
dat zijn de dingen die niet vast zitten aan de aarde, die geen vaste grond onder
de voeten hebben, die licht genoeg zijn om overal mee naar toe te nemen, en voor
wie de clou nog niet door heeft: dat zijn woorden. Woorden passen er
duizenden, miljoenen, miljarden in een kilo, en dan is het nog niet op. Woorden
zijn zo licht, dat je ze in een koperdraadje kan stoppen, en ze aan het andere
eind weer eruit halen. Als je in woorden handelt, kan je met het grootste gemak
aan het ene einde van de wereld gaan zitten, en aan het andere einde je woorden
verkopen.
En hoe toevallig: wie hadden we ook al weer gesignaleerd als de grote groep
aanhangers van het kosmopolitisme? De intellectuelen! Wat dus klopt als een bus,
want waar doen intellectuelen in? In woorden! Ja, en ideeën, zullen sommigen
eraan toevoegen. Maar ideeën kan je uitsluitend en alleen transporteren in?
Juist: in woorden!
Voordat we nu negatief gaan doen, eerst wat goeds over woorden en ideeën.
Woorden en ideeën maken datgene uit dat onze soort tot "mens" maakt - een
diersoort die zich wenst af te vragen wat er zoal om hem heen gebeurt, en of hij
daar iets mee kan uitrichten. Deze grote waarde heeft het werken met woorden en
ideeën een goede naam gegeven. En degenen die het doen een goede reputatie
bezorgd.
Maar iets dat een goede reputatie heeft, trekt ook mensen aan die het niet om de
inhoud, maar om de reputatie gaat. Net zoals liberalisme een grote
aantrekkingskracht op mensen die het niet om vrijheid gaat, althans: niet om
vrijheid in het algemeen, maar om de vrijheid om andere mensen uit te buiten -
het recht van de sterkste.
Precies hetzelfde is gebeurd met het werken in woorden. Dat heeft een grote
groep mensen getrokken wie het niet gaat om de inhoud van het werken met de
woorden, maar om de reputatie die bij het werken met woorden hoort. En werken
met woorden is ook een makkelijk baantje - je hoeft er niet bij te zweten, en je
kan gemakkelijk van plaats naar plaats trekken. Je verkoopt je woorden aan
degenen die wel werken en zweten, in de hoop dat die niet merken dat je geen
mooie, echte woorden en ideeën verkoopt, maar namaak woorden en ideeën. Woorden
en ideeën zonder een echte betekenis. Abstracte woorden en ideeën. En als je
afnemers dan vragen wat die woorden en ideeën betekenen, leg je uit dat het heel
ingewikkelde woorden en ideeën zijn, en dat de afnemers lang moeten
studeren op woorden en ideeën om die woorden en ideeën van hen te kunnen
begrijpen.
Dit is in de loop van de geschiedenis een steeds succesvollere handel geworden.
De handel berust op hetzelfde principe als dat van spam, ongewenste
e-mailreclame voor slechte producten, werkt: het kost vrijwel niets, en als je
het kunt verspreiden over miljoenen mensen, hoeft er maar een klein percentage
onschuldigen te zijn dat erin trapt, en dan is het al winstgevend. Als je een
publicatie schrijft die je over miljarden kan verspreiden, en slechts een tiende
procent koopt je publicatie, dat verkoop je miljoenen exemplaren.
Ook dit proces is de sciencefictionschrijvers niet ontgaan. Zodra je praat over
rijken van vele planeten die kunnen communiceren, is het publiceren van een
bestseller de snelst manier om rijk te worden. Onze net ontstane
communicatiemaatschappij is duidelijk een stap op weg in die richting.
Dit is dus allemaal uiterst aantrekkelijk, en wordt dus al door vele mensen
ondernomen.
Maar nu gaan we in onze beschrijving af van het positieve, en naar het negatieve
kijken. Want ondertussen staat er tegenover de producten van die
woordproducenten, woorden dus, nog steeds absoluut helemaal niets in de
werkelijke wereld. Terwijl ze, en "ze" zijn natuurlijk weer onze intellectuelen
en kosmopolieten, wel de producten van die werkelijke wereld consumeren.
Daarmee hebben we de twee belangrijkste karaktertrekken van de intellectuele
kosmopolieten te pakken: ze trekken de wereld rond van vestiging naar vestiging,
en verkopen producten waarvan de waarde op zijn minst enigszins dubieus is.
Nu kennen we dat eerste al als afstammeling van de aloude nomadenbestaan. En het
tezamen met het tweede is het ook eerder in de geschiedenis voorgekomen, als de
positie van de marskramer: de handelaar die van boerendorp naar boerendorp trok
om daar zijn handelswaar van dubieuze waarde te slijten: aangelengde alcohol en
recepten voor kwalen bestaande uit regelrechte kwakzalverij. In ruil voor het
goede geld van de boeren, waar ze lang voor hadden gezweet op hun land. De
verhouding tussen boeren en marskramers was dan ook eentje met zeer gemengde
gevoelens: aan de ene kant was er het vermaak en afwisseling van het bestaan en
het bijbehorende vermaak, maar aan de andere kant vaak de teleurstelling
achteraf.
De moderne intellectueel, in zijn algemeenheid genomen, verkeert nagenoeg in
dezelfde situatie als de aloude marskramer: zijn producten zijn aan fluctuerende
waardering onderhevig, en dat vormt een gevaar voor zijn handel. Daarvoor heeft
de moderne intellectueel, naast de oude truc van het esoterisme ("Mijn producten
zijn moeilijk om te begrijpen"), naar een nieuw wapen gegrepen: het
kosmopolitisme: "Mijn producten staan voor de eenwording van de wereld - de
eenwording van de wereld is een goede zaak - dus mijn producten zijn een goede
zaak."
Een van de producten die de kosmopolieten verkopen is dat van het
multiculturalisme - het idee van dat de cultuur van allochtone immigranten net
zo goed is als die van de autochtonen in de West-Europese landen, en dat die
West-Europese landen hun cultuur moeten aanpassen aan die van de allochtone
immigranten. Ze zijn tegen het normale eindpunt of doel van immigranten:
assimilatie. Deze zaak is op deze website uitvoerig geanalyseerd, bijvoorbeeld
vanaf hier
.
Een zaak die recent sterk in het nieuws is gekomen is het kosmopolitisme van de
financiële wereld - daarover hoeven we nog maar weinig woorden vuil te maken -
de analyse van het deze website staat hier
.
Een andere zaak die hier nader bekeken is, is die van het onderwijs. Ook daarin
is de invloed van het kosmopolitisme al sterk zichtbaar, door bijvoorbeeld de
toenemende rol van het Engels - meer daarover hier
.
Wat daar ook blijkt is dat de kosmopoliet, net als andere ideologen, geen oog
heeft voor de contraproductieve resultaten van zijn idealen.
Een andere reden om de blik op het kosmopolitisme wat bij te stellen, is te
kijken naar wat er in de huidige wereld aan kosmopolitisme is. Dat moeten tevens
ook de favoriete verblijfplaatsen van kosmopolieten zijn. En die zijn bekend:
dat zijn wat betreft de intellectuelen de grootsteden en megapolen
, en
wat betreft de rijken de zonnige strandoorden, vaak eilanden, en de nieuwe
megalomane constructies van de golfstaten als Dubai
.
Oorden waar de rijkdommen van de hele wereld, dus van anderen, in gigantische
hoeveelheden worden verzameld en opgesoupeerd.
Nu de ideeën van het kosmopolitisme niet zo zuiver zijn gebleken, ook nog wat
opmerkingen over de personele invulling - het meeste hiervan is al gedaan elders
op deze site. Over de rijken zou nauwelijks iets gezegd moeten hoeven te worden
- reeds de bijbel kende hun positie - maar voor de volledigheid: zie hier
. De
intellectuele kosmopolieten zijn in overweldigende meerderheid van de alfa- en
gammasoort
:
"rondreizende" kunstenaars en bestuurders
.
Hoe die wat betreft een eerlijke en fatsoenlijke maatschappij in de wereld
staan, is hier ook al bekend
. En
wie nu nog gelooft over de universele goedertierenheid van hun bedoelingen, is
hun mening over de mensen die voor het werk doen en de producten maken ook heel
onthullend, zie hier
-
eigenlijk ga je naar het lezen hiervan vinden dat daar behoorlijk veel
weerzinwekkende mensen onder zijn, die kosmopolieten en kosmopolitisten - iets
dat ook bij henzelf lijkt te knagen
.
De kosmopolieten hebben ook een idee over hoe hun, vaak toegegeven als wat
verder liggende, ideaal in de de huidige tijd bevorderd kan worden. Die
oplossing is simpel: het importeren van zo veel mogelijk andere culturen
-
dat wil zeggen: mensen uit andere culturen, en het afschaffen van de lokale
cultuur. Dit als voorlopers van het uiteindelijke ideaal: het volledig
afschaffen van de nationale grenzen. Tezamen heet dit ook wel
"multiculturalisme", met de elders behandelde deelaspecten van de pro-allochtone
propaganda
, en
de anti-autochtone
.
Dat multiculturalisme direct verbonden is aan kosmopolitisme blijkt hier
.
Sommige buitenstaanders hebben wel eens bezwaren tegen voorstellen van de
kosmopolieten, maar die antwoorden dan dat dat het gevolg is van angst voor de
toekomst - gegoten in termen als xenofobie, provincialisme, en dergelijke
. En
dat als er er nu misschien bezwaren zijn, die ruimschoots gecompenseerd worden
door de gouden toekomst die ons te wachten staat - "De eenheid van de wereld,
weet u wel". En omdat het kosmopolitisme zo'n ontzettend goede zaak is, moeten
alle consequenties nu dat dus ook wel zijn.
Daarmee zijn we terug bij het begin van dit artikel: kosmopolitisme is een goede
zaak. En als we de analyse nu verder vervolgen, komen we tot deze conclusie:
kosmopolitisme is op zich misschien een goede zaak, maar het kosmopolitisme waar
de huidige kosmopolieten voor pleiten, is evenveel waard als de
vrijheidslievendheid van de neoliberalen: uitsluitend en alleen een middel om de
rijkdom of de gemakkelijke vrijgestelde positie van het eigen ik te bevorderen -
het huidige kosmopolitisme leidt direct naar plutocratie
. Ook in het intellectuele kosmopolitisme is veel van het neoliberalisme te
herkennen
.
En
nu kunnen we nog een cirkel sluiten. Want eerder hebben we al gezien dat de
groep kosmopolieten uit twee subgroepen bestaat, waarvan we de intellectuelen
hebben afgehandeld. En de tweede groep was die van de graaiers en de rijken, die
zodanig rijk zijn dat ze zich vrij over de wereld kunnen bewegen. De rijken met
een flat in de grote stad als New York of Londen, en een bungalow in de Caraïben
of in Abu Dhabi. En laten dat nu weer precies dezelfde neoliberalen zijn die we
al eerder gebruikt hebben als voorbeeld van mensen die een mooi ideaal gebruiken
om hun eigenbelang na te streven. De vergelijking van deze mensen met nomaden is
zelfs enigszins aan de de positieve kant. Daar waar deze mensen uitsluitend en
alleen leven op de opbrengst van de arbeid van anderen zonder ook maar iets
terug te geven, dat wil zeggen: parasiteren, zijn vergelijkingen met sprinkhanen
en dergelijke meer op hun plaats
.
Kosmopolitisme - het is een prachtig iets in handen van de juiste mensen in de
juiste wereld. Maar in de handen van de huidige kosmopolieten, degenen die al
daadwerkelijk zo leven, en kosmopolitisten, de aanhangers, en in de huidige
wereld, is het precies hetzelfde als neoliberalisme, met zijn economische
tegenhanger: de globalisering: een truc om degenen die het productieve werk doen
te beroven van hun inspanningen, en daar een lekker luxe leventje mee te leiden
.
Met de bijbehorende smerige mentaliteit
.
Om het allemaal in een aforisme samen te vatten: de kosmopoliet heeft kennis van
een gouden schat die in de grond zit, de kosmopolitische ideologie
,
die zo waardevol is dat hij goede huis dat op die grond staat ervoor wilt
afbreken - en zijn idee om dat afbreken te doen is om het te vullen met mensen
van verre die zelf geen goed huis kunnen bouwen, en dus geen bezwaar zullen
hebben tegen het afbreken van het bestaande huis.
Dat hierop reacties zullen komen, ligt in de natuurlijke orde der dingen. Hoe
het met die reacties kan verlopen gaat het verder over hier
. Meer over de algemene nadelen van kosmopolitisme hier
- en
aantal infrastructurele nadelen staat hier
-
de daardoor veroorzaakte geestelijke schade hier
.
Welke reactie, schrijvende in aanvulling in 2012, gevoed zullen worden zodra de
kosmopolieten hun idealen gaan formuleren. Dit is namelijk de mening van
kosmopolitisch architect Rem Koolhaas
,
beroemd vanwege het neerzetten van kosmopolitisch megalomane bouwmonsters over
de hele wereld (uitspraak gedaan in Der Spiegel en geciteerd in de
Volkskrant van 15-06-2012):
Oftewel: de kosmopolieten willen uw mooie steden slopen, ten gunste van rijke
barbaren en de barbaren komende vanuit de derde wereld. De kosmopolieten dreigen
met cultureel, sociaal en vermoedelijk ook fysiek geweld in uw richting, met
hulp van de immigranten. Waarvan de culturele en sociale geweldpleging al
begonnen zijn.
Naar Houding top
, Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|