Bronnen bij Multiculturalisme en cultuurrelativisme: ondergang
|
17 mrt.2010 |
Duitsland was op het gebied van de multiculturele samenleving een land als
Nederland voor de opkomst van Pim Fortuyn. Ook een Hans Janmaat en CD was
in Duitsland volstrekt ondenkbaar, net als figuren als Theo van Gogh. Tot voor
een enkele maand geleden, toen min-of-meer aristocraat Thilo Sarrazin een boek
publiceerde met de veelzeggende titel Deutschland schafft sich ab
.
De politiek keerde zich tegen man en boek, maar het publiek stond er massaal
achter. Het duurde een maand, en toen was bondskanselier om:
Uit:
De Volkskrant, 18-10-2010, van correspondent Merlijn Schoonenboom
Merkel: multiculturele aanpak samenleving ‘volledig
mislukt’
Midden in het felle Duitse integratiedebat heeft nu ook bondskanselier Angela
Merkel zich ongewoon stevig uitgesproken. De multiculturele aanpak van de
samenleving ‘is mislukt, volledig mislukt’, zei Merkel zaterdag in Potsdam.
Volgens Merkel blijkt het multiculturele motto: ‘we
leven naast elkaar en zijn blij met elkaar’ niet te werken. In het verleden is
te weinig van migranten geëist, vindt ze. Migranten moeten niet alleen de Duitse
wetten volgen, maar ook de Duitse taal beheersen; en moslimmeisjes moeten gewoon
meedoen bij zwemles op school. ...
... De discussie is losgekomen met de publicatie van het boek
Deutschland schafft sich ab van de inmiddels oud-bankier Thilo Sarrazin. Eerst
werd hij als rechts-populist verketterd, maar toen bleek dat hij veel instemming
kreeg onder de bevolking, begon ook de toon in de politieke top zich te
verharden.
Vooral de CDU en haar Beierse vleugel CSU – samen de Unie
genoemd – proberen ontevreden kiezers aan de rechterzijde van hun partij
binnenboord te houden; men vreest anders nog meer verlies van stemmen. Het meest
uitgesproken is CSU-partijvoorzitter Horst Seehofer. Hij verklaarde vrijdag het
‘multiculti’-denken ‘dood’. ‘Wij van de Unie nemen het op voor de Duitse
Leitkultur.’ ...
Red.: Ter troost werd er een opmerking aantoegevoegd over het
ingeburgerd zijn van de islam:
|
Tegelijkertijd verklaarde Merkel de islam tot ‘een deel van
Duitsland’ |
Hierop is het volgende gezegde van toepassing, aan te passen aan de andere
geografie: "De islam hoort net zo zeer bij Nederland als camembert en Bratwurst".
Eens even kijken hoe de multiculturalisten dit wensen te
weerkeggen. Als eerste een van de meest rabiate: mede-woestijnafstammeling Bert
Wagendorp (we gaan maar meteen over op zijn taalgebruik):
Uit:
De Volkskrant, 19-10-2010, column door Bert Wagendorp
Gescheitert
Tussentitel: Het leek één groot multiculti Schlagerfestival
Gelukkig, in Duitsland is de multiculturele samenleving ook mislukt. Bijna
tien jaar lang, sinds het verschijnen van Paul Scheffers essay Het
multiculturele drama, dachten we dat bij ons de multiculturele samenleving
was mislukt en dat het bij de buren prima verliep en één groot multicultureel
Schlagerfestival was.
Maar afgelopen zaterdag heeft premier Merkel toegegeven dat
het met de multiculturele samenleving in haar land ook op een drama is
uitgelopen. ‘Gescheitert’, zei Merkel, waarna ze er met die typisch
Duitse Gründlichkeit nog ‘volledig mislukt’ aan toevoegde en elk
relativisme de grond in boorde.
De waarneming van de Kanzlerin kwam anderhalve maand na
verschijning van het boek van Thilo Sarrazin, Deutschland schafft sich ab,
...
Voor Merkel is alles duidelijker. Uit onderzoek van de
denktank Friedrich Ebert Stiftung bleek recentelijk dat inmiddels 30 procent van
de Duitsers van menig is dat hun land onder de voet wordt gelopen door
buitenlanders – dat is het multiculturele drama ver voorbij. ...
Voor de xenofobe draak haar met zijn giftige dampen kan
bedwelmen, besloot Merkel dat het verstandig was hem bij wijze van gebaar alvast
één kop af te hakken: de multicultikop. ...
Red.: Natuurlijk is iedere vorm van kritiek op
immigranten een vorm van xenofobie (het is wonderlijk dat Bert hier geen ergere
termen gebruikt - normaliter zou de zwart-rode vanen al vrolijk wapperen ...).
Overigens was een andere uitslag dat 30 procent van de Duitsers meent dat de
allochtone immigranten (in Duitsland voornamelijk Turken) alleen maar waren
gekomen voor de uitkering - een percentage dat ruim zit onder de
realiteitswaarde van die veronderstelling (het percentage dat (mede) voor de
uitkering is gekomen ligt niet al te ver af van de 100).
Maar goed, Bert moest zijn ideaal nog verdedigen:
|
Natuurlijk bestaat de multiculturele samenleving in Duitsland
gewoon, net als bij ons. De ideale en perfecte multiculturele
samenleving bestaat niet, maar dat is wat anders. |
En natuurlijk vergeet Bert, als klassiek in zwart-wit en idealen denker, weer
dat er geen enkel ideaal bestaat, dus dat de constatering dat er geen
multiculti-ideaal bestaat een loze opmerking is. Waarna er na het schrappen
hiervan staat:
|
Natuurlijk bestaat de multiculturele samenleving in Duitsland
gewoon, net als bij ons. |
Waar Bert het over zou moeten hebben is in hoeverre die ideale
multiculti-samenleving bestaat, maar dat kan niet, want dan moet hij het over de
minder goede kanten ervan hebben. Onmogelijk. Dus nog maar een
zwart-wit-redenering er tegenaan gegooid:
|
De ideale uniculturele samenleving, die van de ene Leitkultur,
zal overigens evenmin ooit gerealiseerd worden. |
Tja, precies hetzelfde probleem, dus. Ook hier is voor Bert onmogelijk om het
anders te doen, want dan zou hij moeten constateren dat er weliswaar geen ideale
Leitkultur is, want er is inderdaad altijd invloed van andere culturen,
maar dat de reëel bestaande cultuur in Duitsland natuurlijk voor het overgrote
deel Leitkultur is, met maar een beetje multicultuur. Met in dat kleine
deel ook nog zaken als uithuwelijken, eerwraak, overlast, criminaliteit
enzovoort.
Overigens moet Bert om zo ver te komen nog een fout maken,
want een ideale Leitkultur heeft anders ... dat heet een monocultuur. Een
Leitkultur is al een multicultuur.
Bert haalt nog een gebeurtenis uit het proces tegen Geert
Wilders aan:
|
je hoefde niet eens op alle punten in te stemmen met het
indrukwekkende betoog van rechtenstudente Naoual Abaida, om háár verklaring als een geslaagde manifestatie
van multiculturaliteit te zien. |
Het tegenovergestelde is het geval, zie hier
.
Tenslotte, nog een minuscuul positief teken:
|
Het optreden van sommigen van de aanklagers tijdens het Wilders-proces liet
gisteren minder gelukte aspecten van het multiculti-denken zien. |
Ongetwijfeld slaande op de immense domheid van de houding en het meeste van
de betogen van de autochtone aanklagers, die spraken namens diverse
moslim-organisaties en individuen. Multiculturalisme is tenslotte een blank iets
- allochtone immigranten, althans: degenen waar het hier om gaat, bezondigen
zich er nauwelijks of niet aan.
Het commentaar van de Volkskrant zelf: - ook hier is
oplettendheid voor de retoriek geboden:
Uit:
De Volkskrant, 19-10-2010, hoofdredactioneel commentaar
Geest uit de fles
Merkel wil het ontstaan van een Duitse PVV verhinderen
Ook in Duitsland zijn in de loop der jaren de onvolkomenheden van de
multiculturele samenleving geregeld aan de orde gesteld. Schokkende
gebeurtenissen in het buitenland, zoals de moord op Theo van Gogh of de rellen
in de Franse voorsteden, vormden de aanleiding van kortstondige debatjes – die
vaak resulteerden in de vaststelling dat het in Duitsland zo’n vaart nog niet
liep. ...
Red.: Dat 'regelmatig' is dus een leugen in de figuurlijke zin,
namelijk dat er enige frequentie zat in het gebeuren - eens in de duizend jaar
is letterlijk ook een vorm van regelmaat. Er is dus eens in de zoveel jaar een
snel gesmoord debatje geweest - afgemeten aan de ernst van de zaak en populair
gezegd: er is gezwegen als het graf. Of iets dat daar sterk op lijkt.
|
Publicisten als Necla Kelek, Seyran Ates en Henryk M. Broder
moedigden het tot politieke correctheid geneigde establishment aan tot
erkenning van de onaangename waarheid, namelijk dat de integratie van de
ruim 3 miljoen moslims (overwegend afkomstig uit Turkije) ook in
Duitsland een onvoltooid proces is. |
En praatten dus tegen dovemansoren:
|
De onwil om migratie als een probleem te zien, manifesteerde zich
ook in de eerste reacties op Deutschland schafft sich ab, het
boek van de voormalige Bundesbank-directeur Thilo Sarrazin over de
gevreesde verdomming van Duitsland. Ditmaal is de geest echter niet met
vertrouwde bezweringsformules in de fles te krijgen. Over het boek,
inmiddels een bestseller, wordt aanhoudend gedebatteerd. De politiek kan
zich daarbij niet langer afzijdig houden. |
En ongetwijfeld om dezelfde reden als in Nederland; de niet direct zichtbare
informatiestroom over de multiculturele samenleving, via blogs, YouTube
en dergelijke hebben de ervaringen met de multiculturele cultuur over een groot
deel van de bevolking verspreid.
De conclusie van de Volkskrant:
|
Bondskanselier Angela Merkel is zich daarvan bewust. ... Het
afgelopen weekeinde erkende ze dat de pogingen om van Duitsland een
multiculturele samenleving te maken ‘volledig’ zijn mislukt ...ze wil
ook voorkomen dat een nieuwe politieke partij, ter rechter zijde van
haar CDU, aan het integratieprobleem haar bestaansreden kan ontlenen. |
Door dus als eerste toe te geven dat er geen praktisch multiculturalisme is
dat lijkt op het ideaal. Een stap die men in Nederland nog moet maken.
Ineens zijn er meerdere profeten:
Uit:
De Volkskrant, 23-10-2010, door David Pinto
Migrant kan helemaal niet integreren
Het wereldbeeld van immigranten staat haaks op dat van westerlingen. Maar
met die kloof valt te leven.
David Pinto | De auteur is expert migratie en integratie en directeur van
het Intercultureel Instituut. Hij bepleit invoering van strenge
inburgeringscontracten.
Tussentitel: Wilders veroorzaakt helemaal geen tweedeling, die is er
immers al
Sinds enige tijd pendel ik als docent en onderzoeker tussen Israël en
Nederland. ... Steevast spreekt men in Israël over Nederlanders als een naïef
volk. ... Neem Ruard Ganzevoort die in een opiniestuk (2 oktober) de gemoederen
wilde sussen over de waarschuwing van Wilders voor ‘de tsunami van de
islamisering’. Hij trok een vergelijking met wat hij de ‘tsunami van
katholisering’ in de Nederlandse geschiedenis noemde.
Hij vergelijkt appels met peren. Het verschil tussen
katholieken en protestanten, beide christenen, is niet te vergelijken met de
afstand tussen moslims en christenen.
... Neem eerdere migraties die Nederland kende, die van de
hugenoten en de joden. De hugenoten zijn warm ontvangen vanwege geestelijke en
sociale verwantschap met de ontvangende samenleving. De inpassing verliep vlot.
Maar Joden (sefardim en asjkenazim), wier eigen geestelijke en sociale bagage
veel meer verschilde van die van de Nederlanders, bleven drie eeuwen lang als
vreemdelingen beschouwd. Dat gegeven is van eminent belang voor het heden en
voor de toekomst.
Als de kloof met Joden die per slot van rekening uit Europa
kwamen (Spanje, Portugal en Oost-Europa), al zo diep was, hoe zit het dan met
groepen die op een nog grotere afstand staan van de autochtone Nederlanders,
burgers van islamitisch-Arabische oorsprong? ...
De Arabische regio heeft de laagste participatie van vrouwen
in de arbeidsmarkt ter wereld; in de Arabische regio van 22 landen met 280
miljoen inwoners, bestaat een wanverhouding tussen rijkdom en ontwikkeling en
neemt de culturele kloof ten opzichte van de rest van de wereld toe. Op de index
van burgerlijke en politieke vrijheden scoort de Arabische regio als geheel het
laagst in de wereld; vrijwel alle Arabische landen worden autocratisch bestuurd.
...
Het tweede UNDP-rapport van een jaar later schetst opnieuw
een somber beeld van de Arabische wereld. Het begint al bij de opvoeding. Die is
volgens de onderzoekers in Arabisch-islamitische gezinnen vaak ‘autoritair’.
‘Dit vermindert de onafhankelijkheid en het zelfvertrouwen van het kind. Het
bevordert passiviteit. Zelf vragen stellen en zelf initiatief nemen wordt niet
op prijs gesteld.’ ...
Dit is wat Wilders en zijn PVV trachten te melden. Dit is ook
het realistische beeld waarmee Wilders anderhalf miljoen kiezers heeft bereikt.
Zijn ze daarom racisten? Zeker niet. Wilders is slechts de boodschapper.
Wilders’ tegenstanders betichten hem van het veroorzaken van tweedeling. Een
misplaatste angst. Immers, splitsing, tweedeling, afstand en kloof zijn er toch
al. Bruggen bouwen, verbinden, pappen en nathouden oftewel ‘de boel bij elkaar
houden’ is flauwekul. De kloof kun je niet dichten.
Het is hetzelfde als rokers en niet-rokers in dezelfde coupé
willen proppen, koste wat het kost. Dit ‘verbinden’ kan niet, maar het hoeft ook
helemaal niet. Het kan best samen gaan: eenheid in verscheidenheid. ...
Red.: De effectiviteit van die oplossing hangt af van tot
hoeveel institutionele contacten er tussen de twee groepen zijn,voornamelijk van
de aard sociaal stelsel. In Angelsaksische landen zonder sociaal stelsel is die
institutionele binding laag en kan men naast elkaar leven. In Europese landen
met een sterk sociaal stelsel is er institutionele dwang tot toenadering:
Nederland wordt verantwoordelijk gehouden voor de gettoïsering van de allochtone
achterstandwijken.
|
Maar daarvoor is een geheel andere instelling nodig. De invloedrijke
Amerikaanse psycholoog Abraham Maslow ontwierp een hiërarchie van
menselijke behoeften die voor de gehele mensheid zou gelden. Het ultieme
doel zou ‘zelfontplooiing’ zijn. Maar de top van die piramide geldt voor
het Westen. Voor de rest van de wereld staan familie- en groepseer
bovenaan. Dit kardinale verschil is in wezen de diepliggende oorzaak van
het mislukken van zoveel beleid, initiatieven, faciliteiten en
maatregelen. |
Nog een argument voor toenemende verschillen, en daarmee een oorzaak voor een
vermoedelijk groter wordende kloof.
|
Tot nu toe worden steeds twee extreme oplossingen bepleit:
segregatie of assimilatie (ook wel ‘integratie’ genoemd). Hierbij hebben
migranten en hun kinderen maar één optie: zich identificeren met hun
oude óf met de nieuwe cultuur. Dit is eendimensionaal. Er is een derde
weg. ...
In mijn eigen werk bepleit ik sinds jaar en dag wat ik de
‘Drie-Stappen-Methode (DSM) noem: het overbruggen van verschillen met
behoud van ieders eigenheid. De twee eerste stappen beogen een ‘Dubbel
Perspectief (DP): het leren kennen van het eigen perspectief ... |
Dit is de culturele vorm van het aloude Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur.
Het is de eerste grote mislukking die werd toegegeven
|
... én het perspectief van de ander, de nieuwe omgeving. ... |
Dit kan je mensen niet aanleren, want het is een vorm van opdringen - hetgeen
altijd leidt tot weerstand. Ze kunnen het alleen zelf doen
|
Deze aanpak leidt tot verbreding en verrijking van de eigen ‘bagage’
van de migranten. |
Dus niet. Veel waarschijnlijker is de eenzijdige versterking van de eigen
cultuur - zoals nu la gebeurd via internetcontacten in binnen- en buitenland.
|
De derde stap van mijn DSM pleit voor het helder en duidelijk
grenzen trekken voor de niet ‘onderhandelbare’ kwesties, zoals de
vastgestelde wettelijke regels en andere diepliggende ‘kernwaarden’. |
Ha... daarover gaat juist de strijd: steeds meer Nederlanders zien
hoofddoeken- moskeeën- en halal-vrijheid als kernwaarden. Wie wil tenslotte
uitgemaakt worden voor aap, hond, varken en haram oftewel onrein in eigen land.
|
Maar hoe leren immigranten ons perspectief te zien? Het beste
voorbeeld komt uit Israël, |
We hoeven niet verder te lezen. In Israël komen geheel verschillende
emigranten - emigranten met een groot deel zelfde cultuur en een sterke wens
erbij te gaan horen. En zelfs dan:
|
In 1979 heb ik op basis van mijn ervaringen op scholen gepleit voor
inburgeringscontacten van maximaal zes maanden, compleet met
stoomcursussen Nederlands. Wie zijn verplichtingen niet na zou komen,
zou geen verblijfsvergunning krijgen en terug moeten. Hard maar eerlijk.
In 1994 presenteerde ik (opnieuw) uitgewerkte voorstellen aan Frits
Bolkenstein en de VVD, die ze omarmden. De inburgeringcursussen zijn er
gekomen, maar de sancties zijn op z’n Nederlands verwaterd. De tijd
lijkt nu eindelijk rijp om immigratie, de problemen én de mogelijkheden
serieus te nemen. Daarom bepleit ik herinvoering van strikte
inburgeringscontracten. |
Natuurlijk, er helpt echt maar één enkel ding als je iets wilt afdwingen: de
dreiging met uitzetting. Dat gaat er in Nederland nooit van komen. Dus mislukt
naast de multiculturele samenleving, mogelijkerwijs ook het alternatief van
Pinto uit de koptitels: het vreedzaam leven aan weerszijde van de kloof.
Het Duitse voorbeeld laat in zijn plotsheid zien wat zich in
Nederland over een klein decennium heeft afgespeeld: de ondergang van het
multiculturalisme is het eerst zichtbaar in de politiek. Want de ontevreden
burgers gaan op partijen stemmen die niet aan zelf-islamisering doen, leidende
tot wat dan door de multiculturalisten alarmistisch beschreven wordt als "de
ondergang van het politieke stelsel' - in werkelijkheid gaan gewoon de
multiculturalistische partijen onder.
Maar er zijn meer maatschappelijke partijen die hun kar aan
het multiculturalisme hebben verbonden. Een opvallende in Nederland is het
koningshuis. Al in een geruchtmakende kerstrede in 2006 heeft koningin Beatrix
zich in nauwelijks bedekte bewoordingen gekeerd tegen het openlijke debat over
de nadelen van de allochtone immigratie (uit de Volkskrant, 27-12-2006).
|
Beatrix: er is geen recht om te kwetsen
In haar jaarlijkse kerstrede stond koningin Beatrix maandag stil bij tolerantie
en de vrijheid van meningsuiting. Hieronder de volledige tekst. |
Immigratie zit vastgeklonken aan kosmopolitisme, en het koningshuis is, door
zijn jet-set-achtige levensstijl en vorm van contacten van nature kosmopolitisch
.
Sinds 2006 zijn er vele soortgelijke uitingen geweest, met
als meest opvallende de "Er bestaat geen dé Nederlandse identiteit..." toespraak
van prinses Maxima
, die door de weerstand die dat veroorzaakte ook gezien kan worden als het begin
van de val van het multiculturalisme.
Dat alles leidde ertoe dat deze invloed van het koningshuis
steeds openlijker besproken werd, en bij de kabinetsformatie van 2010 een alom
besproken issue is geworden. Met een voorspelbaar gevolg (uit de Volkskrant,
28-10-2010, hoofdredactioneel commentaar):
|
Wilders’ gelijk De koningin moet
zich niet met de regeringsvorming bemoeien
Het gebeurt niet zo vaak dat de Volkskrant en Geert Wilders
het met elkaar eens zijn. Maar over de rol van ons staatshoofd zei
Wilders dinsdagavond zinnige dingen. Hij is vóór Oranje, maar wil dat de
koningin geen deel meer uitmaakt van de regering. Een uitstekend idee,
dat steeds meer aanhangers heeft in de Tweede Kamer.
Een grote meerderheid van de Nederlanders is voor de
monarchie. Het huis van Oranje bindt de natie en vertegenwoordigt ons in
de buitenwereld. Daar hoeft ook niets aan te veranderen. Maar iedere
rechtgezinde democraat moet het een doorn in het oog zijn dat een niet
gekozen figuur invloed uitoefent op de formatie van een regering, onder
zwijgplicht van de betrokkenen. Dat is niet meer van deze tijd.
Bij de formatie van het kabinet-Rutte bleek hoe moeizaam de
koninklijke bemoeienis kan zijn. Koningin Beatrix wekte de indruk tegen
een gedoogvariant met Wilders te zijn. Ze stuurde Herman Tjeenk Willink
en Ruud Lubbers op de jongere politici af: vertrouwelingen uit haar
eigen generatie die tegen samenwerking met Wilders ageerden. ...
|
Dat dit op deze manier geschreven kan worden, is al een revolutie - slechts
drie jaar terug was dit volstrekt ondenkbaar. Laat staan de fermheid van de
conclusie:
|
Tijd dus om de koninklijke bemoeienis met de formatie te beëindigen.
Het aantreden van een nieuwe koning is een goede gelegenheid, net als in
Zweden in 1975 gebeurde. ...
Laat de Kamer dus moed vatten en het heft in eigen handen
nemen. Dat is uiteindelijk ook gezonder voor de monarchie. |
Dit is dus maatschappelijke kracht nummer twee die ten onder gaat tezamen met
het multiculturalisme: het besturende koningshuis. Er is heel weinig verbeelding
nodig om maatschappelijk kracht nummer drie te benomen die ditzelfde lot dreigt
te gaan ondergaan: de zogenaamd onafhankelijke rechterlijke macht. Want net als
het koningshuis, heeft de rechterlijke macht haar ongecontroleerde positie
misbruikt om een positie van maatschappelijk eigenbelang in te nemen. Ook de
rechterlijke macht behoort tot de grotere maatschappelijke klasse die voordeel
heeft bij globalisering en kosmopolitisme. Die vastgeklonken zit aan immigratie.
Ten gevolgen waarvan de rechterlijke macht zich "volmondig" achter de zaak van
de allochtone immigranten en immigratie heeft geschaard
. Hetgeen dan uiteindelijk zijn culminatie heeft gevonden in het proces tegen
Geert Wilders, waarvan iedere verstandig mens al vooraf wist dat het negatief
voor ze zou uitpakken, maar in het doorzetten ervan liet zien dat het
multiculturalisme ook bij de rechterlijke macht zo diep ingebakken zit, dat, indien voor keuzes gesteld,
ze de multiculturele keuze niet kunnen laten
.
Deze laatste ondergang is natuurlijk het gevaarlijkst.
Hetgeen ook iedereen beseft, vandaar dat het daadwerkelijk plaatsvinden ervan
nog niet zeker is. Maar zeker is wel dat als er in die kringen niet razendsnel
iets verandert, die ondergang alsnog kan plaatsvinden.
Ook in Nederland is de multiculturele samenleving nu
officieel doodverklaard:
Uit:
De Volkskrant, 18-06-2011, hoofdredactioneel commentaar, door Martin
Sommer
Stevige integratienota
Het kabinet deelt de onvrede over de multiculturele samenleving. Maar
integratie blijft mede een overheidstaak.
Minister Donner is bevallen van een stevige integratienota. In vorige levens
blonk deze minister uit in het verheffen van zijn stem tegen politici die naar
zijn smaak groepen tegen elkaar wilden opzetten. Nu schrijft dezelfde Donner
zonder blikken of blozen over de 'leidende cultuur' van de Nederlandse
samenleving, en over 'zich aanpassen' en 'zich voegen' voor de nieuwkomers. ....
Dat immigranten de taal moeten leren, werk moeten vinden en
net als ieder ander hun fatsoen moeten houden, is inmiddels gemeengoed. ...
Red.: Waarmee Martin Sommer ook stelt dat dit tot voor kort
(in jaren) niet zo was. En dat immigranten dus de taal niet hoefden leren, niet
hoefden te werken, en hun fatsoen niet hoefden houden. Welke toestemming nodig
was, omdat ze het kennelijk ook deden. Waarvan acte.
Met een vervolg:
Uit:
De Volkskrant, 25-06-2011, column door Martin SommerDe ontdekking van de kwade trouw
Tussentitel: Eberhard is nu de gouden jongen van de PvdA
Herbronnen: PvdA-voorzitter Lilianne Ploumen háát het, schrijft ze achterin
het themanummer van het blad S & D dat de herbronningsdiscussie in de
partij aftrapt. ...
Red.: S & D is een afkorting van Socialisme &
Democratie, het blad van het wetenschappelijk bureau van de PvdA, de Wiardi
Beckman Stichting.
|
Neem Eberhard van der Laan. Afgelopen week stond de burgemeester op
het omslag van Elsevier. 'De bezem van Amsterdam.' Van der Laan
is nu de gouden jongen van de PvdA. Wat zegt Eberhard? Ik pak er
zeshonderd op. Lachend: jullie hebben mazzel dat ik er geen tweeduizend
oppak. Ze gaan allemaal in de wasstraat, eerst de bak in, dan pas
helpen.
Onder Van der Laans voorganger, ook populair in zijn dagen,
werden die zeshonderd Marokkaanse jongens in vijf jaar tijd 15 duizend
keer opgepakt. Daarna weer losgelaten. Hulpverlening moest ze op het
juiste pad brengen. Dit is een ommekeer. Van der Laan, lachend: we gaan
door tot ze allemaal in het gevang zitten.
Tot nu toe werd er over die verandering wat besmuikt
gezwegen. Van der Laan zegt altijd keurig dat hij uitvoert wat zijn
voorganger al in gang had gezet. Iedereen weet dat het niet waar is. Er
is sprake van een copernicaanse revolutie. |
Door de samenleving samengevat als: "Multiculturalisme is theedrinken
met draaideurcriminelen".
Hoe is het mogelijk ... De Volkskrant ziet het licht:
Uit:
De Volkskrant, 06-10-2011, hoofdredactioneel commentaar, door Sander van
Walsum
Nederlands als gebod
Voorschools onderwijs zal falen zolang Nederlands thuis en op school niet
de enige voertaal is.
Van een onderwijsinnovatie kan niet worden verwacht dat ze alle problemen
oplost. Wel dat ze bijdraagt aan het voortschrijdend inzicht. Zo beschouwd, is
het Utrechts onderzoek naar voor- en vroegscholen - voor kinderen tussen 2,5 en
6 jaar met een taal- en rekenachterstand - een succes. Het laat zien dat de
leerlingen van deze scholen nauwelijks beter toegerust aan het basisonderwijs
beginnen dan leeftijdsgenoten die niet zijn bijgespijkerd.
Dat is ontnuchterend voor al die politici en onderwijskundigen die hun hoop
hadden gevestigd op de preventie van leerachterstanden. ...
Red.: Allemaal hoogst voorspelbaar. Dat gaat niet werken. Dus
over op de gebruikelijke stap:
|
Problematischer is dat de eenzijdige samenstelling van de groepen - overwegend
kansarme allochtonen - de leerachterstand bestendigt. Op meer gemêleerde scholen
kunnen zwakke leerlingen zich aan beter toegeruste klasgenootjes optrekken. Voor
die laatste categorie is het voorschoolse onderwijs echter niet bedoeld. Hieraan
zouden argumenten voor een vervroeging van de leerplicht kunnen worden ontleend.
|
Oftewel: verplichtingen voor de autochtonen. Wat in het huidige klimaat ook
niet gaat lukken, want wordt het zichtbaar, loopt weer een flink deel van
Nederland over naar de PVV.
En dan de verrassing:
|
Maar bovenal moeten ouders die het Nederlands onvoldoende beheersen ervan
doordrongen worden dat zij deze handicap niet aan hun kinderen mogen doorgeven.
Het gebruik van de voertaal - op school en daarbuiten - moet worden afgedwongen.
Misschien moet de overheid daarbij middelen inzetten waarover ze tot dusverre
niet kon beschikken. |
Nog steeds met een ruime hoeveelheid meel in de mond, maar hier staat voor
het eerst iets in de richting van dwang op allochtonen. Aangaande het opgeven
van een deel van hun cultuur. De ondergang van het multiculturalisme.
Weer een stapje:
Uit:
De Volkskrant, 16-10-2013, hoofdredactioneel commentaar, door Sander van
Walsum
Stop de draaideur
De stemmingmakerij in Haarlem mag ons de ogen niet sluiten voor criminaliteit
onder Marokkanen.
Tussentitel: In Schalkwijk is wel degelijk iets aan de hand
Het was een ontmoedigende reeks gebeurtenissen, de afgelopen week in
Haarlem. Een 20-jarige vrouw uit IJmuiden was naar eigen zeggen mishandeld door
zes jongeren 'van Noord-Afrikaanse afkomst'. ... En zo volgden actie en reactie
elkaar op de inmiddels vertrouwde manier op. Totdat het slachtoffer van de
mishandeling bekende het voorval te hebben verzonnen.
De gebeurtenissen laten - ten overvloede - zien hoe nerveus
de samenleving is en hoe snel burgers bereid zijn om aan te nemen dat
Noord-Afrikanen (lees: Marokkanen) het hebben gedaan. Helaas hébben Marokkaanse
Nederlanders het ook vaak gedaan. Daaraan doet de gefingeerde mishandeling in
Haarlem niets af. In de Haarlemse probleemwijk Schalkwijk 'is wel degelijk wat
aan de hand', concludeerde burgemeester Schneiders terecht.
Het zou dan ook verkeerd zijn om naar aanleiding van het voorval de
reële criminaliteit te relativeren. Het overleg dat de tien regioburgemeesters
op 2 december over de aanpak van de harde kern van 'draaideurcriminelen' zullen
voeren, is onverminderd urgent. ...
Red.: Al weer een stuk concreter dan "We erkennen dat
er een probleem is", waarna men verder zwijgt. Maar er staat dit keer
zelfs wat meer:
Nu nog de erkenning dat dit niet ene klein deel, maar het overgrote deel van de
Marokkaanse gemeenschap betreft: "Je gaat die kazen toch niet helpen ...".
Naar Multiculturalisme
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|