Bronnen bij Revolutie: de media
De aanloop naar een revolutie vereist vele zaken om uiteindelijk tot een
uitbarsting te komen. Een van de belangrijkste is dat de opvattingen die het
vuur ervan vormen, opvattingen van een zeer grote minderheid of de
meerderheid van de bevolking, onvoldoende of geen uitweg in de openbaarheid
vinden. De aanloop naar een revolutie is vaak vergeleken met een veenbrand,
en het kenmerk van een veenbrand is dat deze voortwoekert ondergronds. Min
of meer buiten zicht, met slechts wat slierten rook als teken.
In de huidige maatschappelijke werkelijkheid slaat dat al dan niet naar
buiten komen natuurlijk op de media: vertolken die de onvrede die heerst, of
houdt ze die onderhuids - ondergronds.
Om dat te bepalen, moet je eerst vaststellen wat de bron van de
burgerlijke onvrede is. Die bestaat op dit moment uit drie hoofdzaken.
De meest rumoerige bron van onvrede is bekend onder vele namen: de
multiculturele samenleving, allochtone immigratie, integratieproblematiek,
de islam, of hoe je dat ook maar wilt noemen. Het komt allemaal op hetzelfde
neer: het feit dat een te grote hoeveelheid te achterstandige mensen in te
korte tijd zijn binnengekomen, leidende tot een stijgend aantal steeds
verder groeiende scheuren in het maatschappelijke weefsel - en het gebrek
aan correctie van dit verschijnsel door de bestuurders en de rest van de top
van de maatschappij.
Als tweede bron van onvrede komt de Europese eenwording. De gemiddelde
burger is voor Europese samenwerking, maar niet voor het opgeven van de
Nederlandse cultuur en vooral soevereiniteit, zoals de bestuurlijke elite
dolgraag wil: hoe verder het nestuur van de burger, des te makkelijker en
des te meer is er te graaien, zie de voorbeelden uit Amerika en Rusland.
En ten derde is er de manier waarop de bestuurlijke top van de
maatschappij bezig is zich te verrijken ten koste van de onderste tweederde
van de burgers. De gemiddelde burger is gewend aan een zekere hoeveelheid
van dit soort misbruik, en verwacht vermoedelijk niets anders. Dat het punt
hier toch genoemd wordt, is omdat het voor iedereen zichtbaar uit de hand is
gelopen. De meest zichtbare zaken zijnde de kredietcrisis waarin staten, de
gewone burgers, de lasten moet opbrengen veroorzaakt door de bankiers, en de
Europese financiële crisis, waarin de gewone burgers gevraagd wordt op de
draaien voor het geld dat de Europese bestuurlijke elite heeft uitgeleend
aan insolvente landen als Griekenland en Portugal ten einde ze in de EU en
te krijgen, en tevreden te krijgen en te houden.
Het gaat er hier om hoe de media op deze belangentegenstellingen hebben
gereageerd.
In de eerste kwestie is er nog enige openheid: het dagblad
De Telegraaf en het weekblad Elsevier geven enige openheid
aangaande de onwelriekende gevolgen van de allochtone instroom. In de andere
media, waaronder tot voor niet al te lang geleden alle elektronische, wordt
dit zo veel mogelijk verzwegen.
Aangaande de Europese eenwording is de positie vrijwel eenduidig:
vrijwel alle media en vrijwel alle berichten en commentaren zijn matig tot
sterk pro-Europese eenwording. In de tijd voorafgaande aan het Nederlandse
referendum over Europese grondwet, in 2005, was er in feite maar één
belangrijke stem tegen: de SP. De EU-voorstanders verloren met ongeveer
tweederde tegen.
De kredietcrisis en de Europese financiële crisis stammen van na die
tijd, en is het onderwerp van deze verzameling. Dit is de meest principiële
van de drie kwesties, aangezien het in feite gaat over de aloude
klassentegenstelling: top tegen de rest om het geld. Dat is het
gemeenschappelijke aspect achter al de volgende artikelen, die in hun geheel
een beschrijving geven van de stellingname van de media in deze
belangentegenstelling. De uitslag hoort, voor de meeste waarnemers, al
bekend te zijn: net als in het geval van de Europese eenwording kiezen de
media eensluidend voor de top. Het feit dat het overgrote deel van de
selecties komt uit de Volkskrant, zegt genoeg: de rest van de media
staat aan de rechterkant hiervan, en kiest nog harder voor de graaiende top
De aanleiding om deze verzameling te starten, is een reeks artikelen in
de Volkskrant aan het begin van juli 2011. We beginnen met iets over de
uitlopers van de kredietcrisis
(de Volkskrant, 04-07-2011, van verslaggever Douwe Douwes):
In de kop gaat het al meteen mis. Hier wordt
gesuggereerd dat er iets minder rechtvaardigs zit in een belasting op
bankactiviteiten. Terwijl die bankactiviteiten een gigantische schade hebben
veroorzaakt en veroorzaken, en er nog niets is terugbetaald of -gedaan.
|
Langzaam maar zeker krijgen de banken de rekening van de
kredietcrisis gepresenteerd. De bancaire toezichthouders verscherpen de
eisen aan de financiële buffers. De Autoriteit Financiële Markten dwong
af dat banken minder makkelijk hypotheken verstrekken.
En de staat, die in de herfst van 2008 miljarden beschikbaar moest
stellen om de sector overeind te houden, komt nu ook langs. Minister De
Jager van Financiën (CDA) wil het depositogarantiestelsel veranderen,
waaruit spaarders worden vergoed als hun bank omvalt. Banken moeten
straks een jaarlijkse bijdrage storten. |
Dat heeft niets met terugbetalen te maken. Het zijn slechts regels om nieuwe
rampen te voorkomen.
|
Vrijdag kwam de nieuwste maatregel naar buiten: banken gaan een
speciale belasting betalen, afhankelijk van hun balansomvang. Een
vergoeding voor het risico dat de staat loopt bij het omvallen van een
grote bank. ...
... Er wordt in Den Haag al gesproken over een jaarlijkse opbrengst
van een miljard euro. |
Een hele miljard euro, ergens in de toekomst... Een schijntje van de schade
die ze jaarlijks veroorzaken, door geld te maken uit geld waar niets tegenover
staat, en dus pure inflatie en geldklopperij is
.
En ook een schijntje van de schade-in-één-klap van de kredietcrisis.
|
Sinds de kredietcrisis is het idee van een bankenbelasting met enige
regelmaat voorbijgekomen, aanvankelijk vooral in Europees verband. Maar
terwijl er uit Brussel nog geen voorstel kwam, plukken steeds meer
lidstaten dit laaghangende fruit. De banken staan er door de
kredietcrisis, de daaropvolgende bezuinigingen, en de voortdurende
verhalen over bonussen, in de publieke opinie nog altijd belabberd voor.
Een makkelijk doelwit voor politici op zoek naar geld. |
De Volkskrant is er duidelijk kritisch over.
En om de geesten van de lezers verder te manipuleren, wordt
de vertegenwoordiger van de banken ook aan het woord gelaten:
|
Boele Staal constateerde het vrijdag schijnbaar gelaten: er lijkt
een vrijbrief om elke rekening bij banken te leggen. De voorzitter van
de Nederlandse Vereniging van Banken wees op de drie voorwaarden die De
Jager eerder dit jaar aan een bankenbelasting stelde: alleen in Europees
verband, geen stapeling van maatregelen, en vooral voorkomen dat banken
minder kredieten verstrekken. Geen ervan is ingewilligd, constateerde
Staal. |
De stem van de bestolen burger is op geen enkele manier in het stuk te
vinden.
De beoordeling van dit stuk wordt een stuk verder vergemakkelijkt door
de reactie die erop kwam (de Volkskrant, 09-07-2011, ingezonden brief van Marcel Souman,
Bennekom):
Dit is een stem van een benadeelde burger. Niets
daarvan is in het stuk van de Volkskrant terug te vinden. Met
retroperspectief, valt dat dus te kwalificeren als volkomen pro-banken.
Pro-elite.
Verdere voorbeelden van deze houding van de afgelopen dagen (de Volkskrant, 08-07-2011, hoofdredactioneel commentaar, door Raoul
du Pré):
Het standpunt van Jongerius omschrijven als
realistisch is een steun aan dat standpunt. Zonder een onderbouwing voor die
steun te geven, die zou moeten starten met een beschrijving van de betrokken
standpunten en belangen. In dit geval mede zijnde dat de werknemers niet
langer verantwoordelijk zijn voor dalingen in de pensioendekking, en de
werknemers wel. Een standpunt dat dus pro-werknemers is.
|
Jongerius' probleem zit veel dieper: het resultaat van alle
verdeeldheid is een vakbond die op het punt staat zichzelf buitenspel te
zetten. Zeker, het pensioenakkoord bevat weinig vrolijks voor
werknemers. Langer doorwerken, is de boodschap. En de relatieve
zekerheid over de pensioenhoogte die het bestaande stelsel biedt, wordt
straks ogenschijnlijk minder. Daar staan grote pluspunten tegenover: het
pensioenstelsel blijft dankzij de hervorming ook in de toekomst
betaalbaar en de fondsen worden onder het nieuwe regime beter in staat
gesteld op financiële tegenvallers te reageren. |
De genoemde puspunten zijn er in feite één enkel, en dat is dus een leugen:
als één van de partijen van verdere ondersteuning is gevrijwaard, zijn de
pensioenfondsen minder in staat om te reageren op financiële tegenvallers.
En voor alle duidelijk geeft de Volkskrant ook nog
haar expliciete mening over de werknemers die voor hun eigen belang opkomen:
|
Ook FNV Bondgenoten, broeinest van het verzet |
Een sterk negatieve emotionele beoordeling, dus.
Vergezeld van een poging tot zwartmaken:
|
Over het akkoord is bovendien anderhalf jaar onderhandeld. Ook FNV
Bondgenoten ... zat aan tafel. |
Een beschuldiging van onbetrouwbaarheid. Een beschuldiging gebaseerd op een
leugen, want aan tafel zat de overkoepelende organisatie, en van die organisatie
alleen de leiding, met als symbool voorzitter Jongerius.
Een tweede artikel over de kwestie (de Volkskrant, 08-07-2011, door Gijs Herderscheê):
Al meteen een kiezen van partij. De andere kant
van de medaille is:
|
Analyse | Echte belangenbehartigers winnen het van de
salon-socialisten
Invloed van VNO-NCW verscheurt
de FNV |
Een weergave die dezelfde of meer claim op de waarheid heeft als die van
de Volkskrant.
En zo gaat het nog even door
|
Het pensioenakkoord is een maand oud. Wie het stuk niet gelezen
heeft, ziet vooral critici voorbij komen. Het gaat allang niet meer om
de letter en de geest van de afspraken, maar om de beeldvorming.
Weinig is de grootste vakbond, FNV Bondgenoten, te dol om het
akkoord naar de prullenmand te verwijzen. |
De andere kant: weinig is de elite te dol om het akkoord te verkopen.
|
In een interview met Tribune, het blad van de SP, stelt
bondsvoorzitter Henk van der Kolk dat de kabinetsplannen net zo slecht
zijn als het akkoord. Voorstanders van het akkoord hebben argumenten
genoeg om dat te ontkrachten. |
Een leugen. Bewezen door het feit dat ze er er daar en ook hier niet mee
komen (het lijkt het multiculturele debat wel: "Natuurlijk heeft dat voordelen".
Om er vervolgens nooit mee te komen).
|
Maar daar gaat het de SP en Bondgenoten niet om. Zij zijn samen
tegen het akkoord. |
So what? De rest van de politiek, VNO-NCW, en de media zijn voor het
akkoord. Gewoon elite versus de rest.
|
... SP en Bondgenoten ... zijn samen tegen ... verhoging van de AOW-
en pensioenleeftijd. Die moet 65 jaar blijven, ook al stijgt de
gemiddelde levensverwachting onmiskenbaar en moet langduriger AOW en
pensioen worden uitbetaald. |
Mooi. Dat compenseert de gestegen arbeidsproductiviteit, het feit dat degene
die onder een CAO en pensioenregeling vallen lagerbetaald zijn en korter leven,
en het feit dat lagerbetaalden relatief langer en meer bijdragen aan het
pensioen dan hogerbetaalden.
Ook dit verhaal is dus volkomen eenzijdig.
De stellingname van de Volkskrant is volkomen
duidelijk: pro-werkgevers en pro-elite. Overigens is de keuze van de media tegen
de vakbonden een aloude, zie hier
.
Volgende kwestie: de Europese financiële crisis (de Volkskrant, 08-07-2011, hoofdredactioneel commentaar, door
Fokke Obbema):
Toen de kredietcrisis op haar hoogtepunt was,
waren de objectieve waarnemers het er over eens dat één van de belangrijkste
oorzaken voor het ontstaan ervan lag bij de kredietbeoordelaars, die volstrekt
waardeloze (letterlijk en figuurlijk) en ronduit frauduleuze financiële
"producten" de status van "betrouwbaar" hebben gegeven. En dat tot op het moment
dat de zeepbel uiteen spatte. Destijds was er ook sprake van om deze
kredietbeoordelaars op te heffen, of te vervangen. want die kredietbeoordelaars
zijn bedrijven, die belang hebben bij hun adviezen, en hun klanten hebben belang
bij die adviezen. Waarop die klanten dus krijgen wat ze willen, en niet wat de
werkelijkheid is. Volstrekt nutteloos, dus, die kredietbeoordelaars
.
Maar de kredietbeoordelaars waren en zijn een spil in de
financiële windhandel. Dus is er van maatregelen ertegen niets gekomen, omdat de
bestuurlijke elite enorme belangen heft bij die windhandel.
En nu drie keer raden wat de Volkskrant vindt van die
kredietbeoordelaars:
|
Hoe begrijpelijk de irritatie ook is, de kritiek komt toch neer op
schieten op de brenger van een onaangename boodschap.
Kredietbeoordelaars houden Europese politici een spiegel voor waar ze
niet graag in kijken. ...
Op basis van objectieve criteria over schuldenlast, groeitempo en
tekorten komen kredietbeoordelaars tot hun conclusies. |
De Volkskrant voegt er, gezien de blatante onjuistheid van deze
opmerkingen, nog een nuance aan toe:
|
Tijdens de kredietcrisis kregen zij het verwijt dat ze zaken te
rooskleurig voorstelden. |
Het niveau van: "De moordenaar kreeg het verwijt dat hij een bijl had
gebruikt in plaats van een pistool". Oftewel: men weet uitstekend dat men met
dit oordeel fout zit, en probeert het voor zichzelf goed te praten. Om daarna
meteen weer terug te gaan naar de leugen:
|
Maar hun ongemakkelijke waarheden moeten wel serieus worden genomen. |
Deze keuze voor de werkelijkheid van de
kredietbeoordelaars is de keuze voor de financiële windhandel. De keuze voor de
graaiende elite.
Voor de volgende reeks commentaren eerst even wat berichten
uit de werkelijkheid - het betreft hier het verschil tussen de behandeling van
lagere inkomens en hogere inkomens. Het verschil tussen huurders en kopers. De
kopers krijgen op dit moment 14 miljard euro per jaar. Dat noemt men
hypotheekrenteaftrek (HRA), maar het is natuurlijk doodgewoon "krijgen"- er
staat geen arbeid tegenover. En een groot tot overgroot deel komt terecht bijna
de hogere tot hoogste inkomens. Het zogenaamde "scheefkopen": men krijgt meer
HRA-geld dan men verdient.
De huurders krijgen op dit moment circa een miljard per jaar
- dat heet huurtoeslag. Dat komt in zijn geheel terecht bij de allerlaagste
inkomens, mensen met alleen AOW en onder het minimumloon. De gewone werkende
huurders, de overgrote meerderheid, krijgen niets.
Aan deze stand van zaken gaat de huidige regering Rutte, in 2011 iets
doen. Dit is de eerste maatregel
(de Volkskrant, 01-07-2011, door Tjerk Gualthérie van Weezel):
Er wordt bij gezegd dat de maatregel geldt voor
één jaar, maar de redactie kent geen geval uit de laatste decennia dat een
belastingverlaging is teruggedraaid.
Dan de tweede maatregel
(de Volkskrant, 09-07-2011, van verslaggevers Maartje Bakker en Tjerk
Gualthérie van Weezel):
Natuurlijk is de terminologie "scheefwonen"
alleen maar een doekje voor het bloeden. Men wil een algemene huurverhoging,
zoals blijkt uit deze eerdere bron (merk overigens op dat de regering deze
maatregel bekend maakt op de laatste dag van het politieke jaar, en dat de
Volkskrant haar publiceert op pagina 2, een eventallige pagina die minder in
het oog valt - twee oude trucs van de elite, dus) (de Volkskrant, 31-03-2011, door Tjerk Gualthérie van Weezel):
Maar kennelijk is dat te opzichtig en politiek
niet haalbaar gebleken, dus neemt men de tussenstap via "scheefwonen". Later kan
dan op grond van eerlijkheid beargumenteerd worden om alle huren weer gelijk te
trekken op het hogere niveau, natuurlijk. Maar het werkt ook nu al als zodanig,
zij het op wat langere termijn. Want natuurlijk worden eenmaal verhoogde huren
niet meer verlaagd.
En ook de huurtoeslag zelf wordt verlaagd (DePers.nl,
17-06-2011):
De ploertigheid van de elite.
Dit zijn opzichtige zaken die al
langere tijd spelen, en dus niet moeilijk waar te nemen zijn (de Volkskrant, 19-01-2011, ingezonden brief van Marc Hesseling, Amsterdam):
En (de Volkskrant, 09-07-2011, ingezonden brief van J. Hume, Amsterdam):
De conclusie: de maatregelen van dit kabinet
benadelen de lagerbetaalden sterk, en bevoordelen de hoger betaalden. Een voor
een rechts kabinet misschien niet verrassend feit, maar wel een kenmerkend en
essentieel feit.
Dit wat betreft de noodzakelijke voorkennis in deze kwestie. In de tijd
dat we deze verzameling zijn gestart, begin juli, loopt tevens de
parlementaire periode ten einde, en is het dus ook tijd voor nabeschouwingen
aangaande het functioneren van het nog relatief nieuwe kabinet Rutte
(de Volkskrant, 09-07-2011, door Douwe Douwes en Kim van Keken):
De benadeling van de lagerbetaalden en
bevoordeling van de hoger betaalden: onvermeld. Nog
wat commentaar (de Volkskrant, 09-07-2011, hoofdredactioneel commentaar, door
Raoul du Pré):
Het enige punt in dit stuk dat je zou kunnen
aanmerken als een kritische opmerking. Maar als die intentie er zou zijn,
maakt het kritiekloos herhalen van de propagandaterm 'geluksmachine'
dit niet alleen ongedaan, maar verkeert het in haar tegendeel:
"geluksmachine" veronderstelt dat mensen voor hun geluk naar de staat komen,
terwijl het in werkelijkheid vrijwel uitsluitend vanwege "pech" is:
ouderdom, ziekte, invaliditeit.
En geen woord over benadeling van de lager betaalden en
bevoordeling van de hoger betaalden.
Kortom: in haar beschrijving van de maatregelen genomen door
het kabinet Rutte, kiest de Volkskrant hier unverfroren voor
de steun aan de hogerbetaalden, en voor maatregelen tegen de lagerbetaalden.
Geheel in lijn met de standpunten in de vorige kwesties, als
immigratieproblematiek, Europese eenwording, de kredietcrisis, en de
Europese financiële crisis.
Wat dus in ieder gavel niet zo is, is dat de Volkskrant
openheid geeft aan de gevoelens van onvrede die de meerderheid der burgers
aangaande dit soort zaken heeft. Wat dus in minstens dezelfde mate geldt
voor de rest van de media
De media dragen dus bij aan het verborgen houden van de
veenbrand van maatschappelijke onvrede.
De media dragen bij aan groei van het revolutionaire
potentieel, en aan het mogelijke daadwerkelijke ontstaan van zo'n revolutie.
Nog wat verdere bronnen over het groeien van het
revolutionaire potentieel hier
.
Naar Westerse organisatie, noord-zuid
,
Westerse organisatie
,
of site home
.
|