Bronnen bij Vertrouwen: klassenstrijd
Vertrouwen is geen populair onderwerp. Want om een populair onderwerp te
zijn, moet er veel over geschreven worden, en schrijven wordt gedaan door de
intellectuele en bestuurlijke elite. En die zijn voorzichtig met het
schrijven over vertrouwen, dat wil zeggen: het sociale vertrouwen, omdat zij
degenen zijn die het sociale vertrouwen het hardst ondermijnen.
Dat ondermijnen van het sociale vertrouwen is geen toeval of bijproduct
- het is een ondergrondse vorm van sociale agressie, omdat sociaal
vertrouwen niet in het belang is van de intellectuele en bestuurlijke elite.
Althans, die mening hebben ze sinds de jaren tachtig volledig overgenomen.
Kijk maar eens naar onderstaande bron, waarin een vertegenwoordiger van de
elite enigszins uit de school klapt. Maar omdat duidelijk te maken, moeten
de citaten wel helemaal uit hun oorspronkelijke volgorde worden gehaald (de Volkskrant, 03-03-2010, column door Evelien Tonkens):
Tonkens signaleert in omgekeerde volgorde de
connectie tussen zaken als 'je niet overal zelf baas over kunt zijn en niet
alles volledig kunt doorzien' en 'Je lot in andermans handen leggen'.
Het tweede volgt uit het eerste - beide volgen uit behoeftes van de hoger
ontwikkelde maatschappij en worden belangrijker naarmate deze ingewikkelder
en meer-lagiger is. Twee alinea's verder staat de tweede essentiële
component:
Hier staat in veel woorden de component dat vertrouwen de verwachting is dat de
ander in wiens handen je je lotje niet zal benadelen. Dit is natuurlijk de
essentiële component, omdat het toekomstig gedrag aangaande vertrouwen bepaalt.
Er volgen nog wat aspecten, maar die zijn allemaal afgeleiden van de essentie:
Dit volgt allemaal automatisch als de"jouw lot in de handen dragers" er niet op
uit zijn om jou te benadelen - maar er zijn om met jou samen te werken aan de
maatschappij als geheel.
Tonkens constateert dat het sociale vertrouwen verloren is
gegaan. En ze benoemt voorzichtigjes dat dit komt door de huidige de dominantie
van het eigenbelang boven het publieke belang.
Maar ze gaat niet de stap verder naar de psycho-sociale
houdingen die opkomst van het eigenbelang mogelijk hebben gemaakt: de eerste is
de dominantie van individualiteit ten opzichte van collectiviteit, en de tweede
is de dominantie van het recht van de sterkste boven reciprociteit. En deze
beide zijn politiek-maatschappelijk vervat in de ideologie van het
neoliberalisme - het neoliberalisme van de hoogste maatschappelijke top. Het is
dat neoliberalisme dat zorgt voor het afbreken van de sociale zekerheid (men wil
zelf meer inpikken, tegenwoordig "graaien" geheten) en het invoeren van
bureaucratische controlesystemen (men denkt dat de rest van de mensen even
onbetrouwbaar zijn als henzelf), de belangrijkste zaken die Tonkens constateert.
Wat Tonkens niet beseft, is dat deze houding van de
maatschappelijke top niet kan werken zonder collaboratie van de flink deel van
de bestuurlijke en intellectuele bovenlagen. Hier haar constatering:
Waarom heeft de helft van de burgers last van dit soort stem-wantrouwen? Dat is
simpel. De meerderheid van de burgers, ongeveer tweederde volgens de meeste
onderzoeken, is voor een zorgzame maatschappij, iets dat lijkt op wat we in de
jaren zestig en zeventig hadden - min of meer volgens het Rijnlandse model.
Terwijl de grote politieke partijen in hun gezamenlijkheid ergens tussen de
honderd en de honderdentwintig leden van het parlement, die zorgzame
maatschappij hebben afgebroken ten gunste van het Angelsaksische model, het
neoliberalisme
. En die grote politieke partijen staan voor de intellectuele en bestuurlijke
bovenlagen,die met de hoogste maatschappelijke top collaboreren
. De gewone burger beseft dat, en ziet dat er geen alternatief is: Wie moet de
maatschappij gaan besturen als je het collectief van de huidige bestuurders
wegstuurt? Dus stemmen ze maar niet, en voelen zich onmachtig (de column is
verschenen op de dag van gemeenteraadsverkiezingen):
Nee, daar is de gewone burger niet slim genoeg voor: om te verwoorden dat hij
zich genaaid voelt door de hele maatschappelijke bovenlaag en hoe dat werkt. Als
hij dat wel allemaal zou overzien, dan was die bovenlaag allang veel eerder
weggestemd, of anderszins een kopje kleiner gemaakt - middels de
Marie-Antionettemethode.
Er is echter een uitzondering op dit proces, wat een
uitzondering is vanwege de hoge zichtbaarheid ervan: de allochtone immigratie.
Dat is van de manieren waarop de maatschappelijke top de onderlagen
benadeelt, zeg maar: besodemietert, namelijk door de import van goedkope
arbeidskrachten zodat het inkomen van de lagere klassen onder druk komt. Die
import is ook gegaan en gaat met de steun van intellectuele en bestuurlijke
bovenlagen
. Die intellectuele en bestuurlijke bovenlagen zijn erin geslaagd de nadelige
gevolgen van die import gedurende enkele decennia buiten de maatschappelijke
discussie te houden, door een intensief programma van repressie en censuur
. De intensiteit van de repressie viel te meten met de opkomst van Fortuyn, die
regelrecht gedemoniseerd werd
.
Dit proces is wel zichtbaar, omdat het een kleurtje heeft. En
hoofddoeken is gaan dragen. Dat kan iedereen zien. Die overlast is te aan te
wijzen en te benoemen. Dus op dit terrein is er wel een expliciet besef
van de benadeling bij de gewone burger. Die daar ook blijk van gaf - eerst
door het stemmen op Fortuyn, en nu (2009) door het het stemmen op de PVV van
Geert Wilders.
En geheel conform haar zo langzamerhand traditionele rol
kiest de intellectuele en politieke elite weer partij voor de eigenkant en die
van de maatschappelijke top, op dit moment door haar campagne tegen Geert
Wilders. Uitmondende is een rechtszaak.
Evelien Tonkens heeft geen besef van deze processen ,of wil
dit niet weten, gezien de volgende passage:
Zowel de de WRR als de ROB zijn instellingen van de intellectuele en
bestuurlijke bovenlagen - instellingen die al decennia het neoliberalisme
dienen. Dat blijkt ten duidelijkste uit de stellingnames van de WRR in het de
klassenstrijd over de allochtone immigratie- het bestaan van een eigen cultuur
inclusief de eigen godsdienst van de islam bij de allochtone immigranten werd
als onveranderlijke gezien,en het bestaan van een eigen cultuur en godsdienst,
tezamen de eigen identiteit, werd voor autochtone Nederlanders als niet bestaand
verklaard: "Er bestaat geen dé Nederlandse identiteit"
. In de woorden van een van haar medewerkers (parafraserend): "Het lesgeven in
Willem van Oranje aangevuld moet worden met het lesgeven in Suleyman de
Geweldige"
.
Dat Evelien Tonkens dit niet beseft, is
hoogstwaarschijnlijk omdat ze zelf ook tot deze groepen behoort. Ze is, naast
socioloog, ook lid van de Eerste Kamer voor GroenLinks, en GroenLinks is, na D66
en voor de (huidige) PvdA, de partij die onder het mom van het multiculturalisme
het belangen van de allochtone immigranten behartigt. En dus de belangen van de
autochtone lagere klassen schendt. Ieder woord over het herstel van vertrouwen
uit die kringen (Tonkens) ... :
... is volkomen ongeloofwaardig, tot ze blijk geven van besef van de sterke
eigen bijdrage aan de ondermijning van dat vertrouwen.
De uniekheid van het gebeuren rond de allochtone immigratie kan men
afmeten aan de impact van een andere zaak, die objectief gezien een
misschien een groter economische belang aangaat: de financiële crisis van
2008-2009 en haar gevolgen. Ook daar is het de top die haar belangen veilig
stelt ten koste van de onderlagen. Banken en hun personeel worden gesteund
met tientallen miljarden, en de lagereklassen moeten twee jaar langer gaan
werken - de hogere klassen doen geen echt werk - die zitten achter bureaus
te profiteren. En als één van die profiteurs faalt in zijn werk, dan laten
anderen uit de hogere klassen opschrijven dat hij het eigenlijk wel goed
heeft gedaan. Ook sterk ondermijnen voor het vertrouwen (de Volkskrant, 03-03-2010, ingezonden brief van Erik Mispelblom
Beyer (Bussum)):
Maar dit heeft kennelijk geen groot effect op
het stemgedrag, want dat zou moeten leiden tot een sterke stroomrichting SP. En
die trend is juist omgekeerd.
Dus is de meest voorde handliggende conclusie dat het
vermoedelijk nog enige decennia doormodderen wordt, tot er echt iets dramatisch
gebeurd.
Hier wordt nog eens uitgelegd wat het wantrouwen allemaal kost, en tegen
wie het gericht is (de Volkskrant, 01-07-2010, door Goos Minderman, bijzonder hoogleraar
Public Governance & Public Law aan de VU):
Met daarnaast, bij incidenten als genoemd,
krachtdadig ingrijpen: betrokkenen worden ontslagen en/of vervolgd - volgens
een maatschappelijke versie van de tit-for-tat-aanpak
. Slechts een paar gevallen zijn genoeg om de "orde te handhaven".
En weer een artikel over vertrouwen en terugwinnen - aanleiding is de
Griekse financiële crisis. Dat wil zeggen: de crisis van de Europese
politieke en financiële leidersleiders die geld van de Noord-Europese
burgers, de burgers die veel onderling vertrouwen hebben, hebben gestoken in
Zuid-Europese landen, landen die weinig vertrouwen onder hun burgers kennen
(de Volkskrant, 20-09-2011, door Kees M. Paling, publicist en auteur
van het boek Het Fin de Siècle als uitdaging.):
Enzovoort. Allemaal voor de hand liggende
constateringen die de Europese leiders natuurlijk hardnekkig proberen te
vermijden.
Logisch. dat vertrouwen wordt dus al sinds de jaren 1980 op de meest grove wijze
geschonden.
Het lijkt godsonmogelijk, want het betekent het opgeven van de neoliberale, dus
kapitalistische, economie.
Naar Vertrouwen
, of site home
.
|