Bronnen bij Westerse cultuur: familiecultuur
Het familie-denken is de eerste stap in het clan- en etnie-denken
. Net als deze en andere culturele achterlijkheden is een duidelijke
noord-zuid trend zichtbaar. De eerste bron is een tussenstuk uit een artikel
over de economische waterscheiding tussen Noord- en Zuid-Europa naar
aanleiding van de economische crisis van 2010: (de Volkskrant, 22-05-2010, door Linda Otter):
En naar aanleiding van hetzelfde verschijnsel
(de Volkskrant, 15-05-2010, van correspondent Arjen van der Ziel):
En om meteen één tegenargument te ontzenuwen (de Volkskrant,
03-02-2012):
Het tegenargumenten dus zijnde: "Het hoeft niet
schadelijk te zijn". Dat is natuurlijk onzin: in maatschappijen met een
familiecultuur is stelen van de staat geen misdrijf, en zelfs geen overtreding,
maar iets dat iedereen doet. De staat is namelijk geen familie - dat wil zeggen:
de gemeenschap is geen familie ...
En die schade loopt bijzonder hoog op - kijk alleen maar naar
dit ene geval:
En in etnie- en clanculturen is dat natuurlijk nog veel erger.
Zie bijvoorbeeld het aanpalende Turkije (de Volkskrant, 30-05-2009, door Cornald Maas):
Nazmiye Oral heeft een vaste column in de
Volkskrant. Regulier onderwerp: familie. Inhoud: pieterpeuterige ditjes en
datjes - een incestueze vorm van gepraat over de heg. Voorbeeld (de Volkskrant, 28-12-2009, door Nazmiye Oral):
Tja ...
Er is weer geklaagd door de Turken, waarna één
van de reagerende artikelen in de Volkskrant de kop had 'Turken,
integreer of ga echt terug'. Zulk soort duidelijkheid werkt. Hier de uitleg
van Oral voor de xenofobe houding van de Turken
(de Volkskrant, 24-01-2011, column door Nazmiye Oral, schrijfster):
Leugen: het proces van de xenofobie van de
Turken stamt van de tijd dat ze hier (of in Duitsland etc.) aankwamen.
En beleid helpt niet:
En die bodem is er niet. Want aan dit alles zit ook nog de islam vast, en
die willen ze al helemaal niet opgeven.
Hier heeft Oral dus de details van het proces. Maar de
uitkomst was al bekend: het afkeren van de Turken van Nederland (en idem
voor Duitsland, enz.). Hetzelfde resultaat wordt indien van toepassing op
Nederlanders omschreven als xenofobie en racisme (en onderbuikgevoelens en
nog veel meer). Er is een enkele reden om diezelfde kwalificaties ook niet
uit te spreken over Turken (en Marokkanen enzovoort).
Voor we verder de islamitische wereld ingaan, eerst nog een stukje
cultuur daar waar gemiddelde mens en socioloog het minder zou verwachten,
maar welke geringe verwachting berust op een combinatie van onwil en
onbenul, omdat het voor een groot gedeelte over dezelfde cultuur gaat: de
Joodse. Al was het maar omdat Arabieren en Joden beide behoren tot de etnie
der Semieten - en Bijbel-kenners zouden moeten weten dat de Joden een
afvallige Arabische stam zijn (de Volkskrant, 08-06-2013, door Gijsbert Kramer):
Familie.
Familie.
Clan (Joods). Clancultuur volgt altijd dicht op de familiecultuur
.
Zelfs de recensent valt het op:
Dat Israël welvarend is ten opzichte van de rest van de Semitische wereld,
komt door wat de de Europese Joden (Ashkenazy) hebben geleerd tijdens hun
verblijf in Europa. Verder is de cultuur grotendeels Arabisch
.
En aan een andere kant Europa uit (de Volkskrant, 26-05-2009, door Aimée Kiene):
Met het natuurlijke gevolg (de Volkskrant, 26-05-2010, van correspondente Greta Riemersma):
Zoals gezegd: het is een natuurlijk gevolg van
het familie-denken, en er is weinig kans op verbetering in een afzienbare
toekomst.
In wat meer algemene termen wat betreft het grensgebied van Europa, uit
de mond van iemand die het bestaan van de familiecultuur ziet als een vorm
van positief onderscheid, en dus gezien kan worden als een betrouwbare bron
(Trouw, 03-06-2008, door Tineke Bennema, ex-correspondent Midden-Oosten):
De praktijk de de genoemde landen Turkije
een Marokko
laat zien dat bij de familie de ook de solidariteit dan ook ophoudt, en dat voor
de rest dit keiharde maatschappijen zijn, waarin men weinig rekening met elkaar
houdt - reden ook dat ze zo slecht georganiseerd en zoveel armer zijn.
Net als alle andere zaken in de wereld komt ook dit in
gradaties. In deze Arabische landen heeft de familieband een deels compenserende
waarde - in echte op de clan gerichte culturen is het allemaal nog erger, want
daar is de familieband ook nog aanleiding voor processen als vendetta en
eerwraak
.
Of in beelden:
Het grapje in het tweede plaatje is natuurlijk
niet meer dan dat: een grapje.
Binnen die familiecultuur zijn er speciale aspecten, met heel speciale
gevolgen (de Volkskrant, 12-07-2010, column door Kader Abdolah, schrijver):
Het speciale aspect is de verering van de zoon.
Het speciale gevolg is datgene dat inmiddels bekend is geworden als het
"prinsjesgedrag". Dat wil zeggen: het is als zodanig bekend geworden in het
westen, want in het oosten is er (vermoedelijk) geen woord voor: het spreekt
daar voor zich. In het westen is de term ontstaan vanwege de gevolgen: de
onuitstaanbare gedragingen van de "prinsjes", die op zeer vervelende wijze
reageren zodra ze op een of andere wijze terecht gewezen worden, met name als
dit door vrouwen gebeurt. Wat zich natuurlijk in eerste instantie voordoet in
het onderwijs.
Het is hoogstwaarschijnlijk ook de bron van het overgrote
deel van de matschappelijke verongelijktheid van de oosters-opgevoede, lees:
moslim, jongemannen. In hun jeugd worden ze opgevoed meteen sterk zelfbeeld,
maar in de westerse en de Nederlandse maatschappij worden ze ten eerste
niet naar dit beeld behandeld, en ten tweede beoordeelt die maatschappij ze
voornamelijk op schoolprestaties - en daarop scoren ze slecht. En dat wordt ze
steeds jonger duidelijk, want jongere broertjes zien wat er gebeurt met hun
oudere broers. En de botsing tussen sterk zelfbeeld en slechte maatschappelijke
positie is de natuurlijk bron van het zeer veelvoorkomende wanstaltige gedrag
. Wat bovendien op steeds jongere leeftijd begint
, geheel in lijn met het beschreven proces.
Uit zeer betrouwbare want allochtone bron (de Volkskrant, 10-09-2010, door Haroon Ali):
De sociale controle binnen de (uitgebreidere)
familie, natuurlijk. En met 'strength of character' wordt natuurlijk op
de meer individualistische westerse cultuur gewezen.
Een terrein dat nog niet is langsgekomen (de Volkskrant, 22-09-2010, van correspondent Arjen van der Ziel):
Oftewel: alles is corrumpeerbaar.
Een zeldzame verwoording op hetzelfde werkingsniveau als gedaan op deze
website (de Volkskrant, 23-10-2010, door David Pinto):
Eigenlijk weet iedereen dit.
Nog iemand die uit praktijkervaring spreekt, en met de beste bedoelingen (de Volkskrant, 04-01-2011, door Janny Groen):
Zij zijn barbaren.
Marokko hebben we al gehad, maar natuurlijk geldt het voor
de Maghreb-regio (de Volkskrant, 13-01-2011, van een medewerker):
Oorzakelijk is de relatie tussen familie-denken
en corruptie natuurlijk omgekeerd ten opzichte van de vermelding in het artikel:
het familie-denken brengt automatisch corruptie en nepotisme met zich mee.
Hier wordt het ronduit toegegeven door de correspondent in
Turkije. Maar het gaat dan ook niet over Turkije ...
(de Volkskrant, 27-04-2011, van correspondent Arjen van der Ziel):
Overigens denkt men allerwegen dat als
zulke mensen gaan emigreren, ze deze gewoontes wel afleggen. Wat even
onwaarschijnlijk is als de Griekse socioloog al aangeeft.
Een voorbeeld
waarin beide gevallen voorkomen (de Volkskrant, 17-02-2015, door Robert Vuijsje):
Geen commentaar.
Naar Cultuur, vermenging, analogie
,
Cultuur, vermenging
, of site home
.
|