Bronnen bij Westerse cultuur: vertrouwen
Inleiding Vertrouwen komt in aanmerking voor de positie van dat kenmerk van een
maatschappij of cultuur dat het meest het succes ervan bepaalt, zowel in
cultureel als economisch opzicht.
Eigenlijk de enige reden om daar aan te
twijfelen is dat vertrouwen een vrij abstract begrip lijkt. De definitie
gehanteerd op deze website
is:
"De verwachting in een interactie met anderen niet benadeeld te worden door
de ander", oftewel: "Aan wie in het zwembad durf je je portemonnee in
bewaring te geven" of "Aan welke persoon durf je je auto in bewaring te
geven onder de belofte dat deze hem zal repareren".
Het eerste
voorbeeld lijkt een simpele individuele persoonlijke kwestie, het tweede
voorbeeld laat onmiddellijk zien hoe economisch en maatschappelijk cruciaal
het is. In deze inleiding twee praktische voorbeelden (de Volkskrant,
30-09-2006, door Linda Polman):
En (de Volkskrant, 30-03-2010):
Waarbij voor de metselaar geldt:
De sociale groep van Mark Zuckerberg is (Wikipedia.org, opgeslagen 07-05-2010).
..., en voor die sociale groep geldt iets soortgelijks als voor
Afrikaanse vaklieden, zie hier
. In beide gevallen geldt: bij een sociale interactie met een ander(e)
persoon(en) wordt eigen voordeel behaald ten koste van die andere
persoon(en)".
Ook in beide gevallen geldt dat op de langere termijn,
dat wil zeggen: bekeken over meerdere oftewel toekomstige transacties, het
schenden van vertrouwen ook voor de schender nadelig is. Voor het Afrikaanse
geval:
Voor het Joodse geval is het nadeel op langere termijn overbekend:
geschuwd en veracht worden, en na lang opsparen een progrom of holocaust.
Dit
allemaal is in modelmatige termen bekend als het proces van "tit for tat"
, dat begint met een coöperatieve actie van de ene "deelnemer" richting de
andere, en een coöperatieve actie terug verwacht. Oftewel: tit-for-tat
is gebaseerd op vertrouwen, en omdat het een model is, kan vertrouwen meten.
Met de maatschappelijk al bekende uitslag: wie zijn interacties baseert op
vertrouwen, is op de langere termijn (veel) beter af. En andersom: wie
vertrouwen schendt, eindigt in de armoede, of in gaskamers.
In de
volgende bronnenverzameling komen praktische voorbeelden aan de orde, bekend
onder termen als fraude, corruptie enzovoort. Ze laten zien dat vertrouwen
en wantrouwen globaal gezien het al bekende verloop hebben, van west naar
oost en van noord naar zuid.
Bronnen
Eerst een paar artikelen met vergelijkende onderzoeken (de Volkskrant,
06-07-2013, door Asha ten Broeke):
Het voorkomen van Saoedi-Arabië zo hoog op de ladder moet een of ander
vervorming door het onderzoek zijn - het vertrouwen in Saoedi-Arabië in
vreemden, zoals uitgelegd op de normale manier, wordt geïllustreerd door het
feit dat westerse immigrantenwerkers, hoogopgeleide ingenieurs en
dergelijke, in eigen compounds leven. Het vertrouwen van Saoedi-Arabiërs in
vreemden staat dus dicht bij het absolute nulpunt - en volgens ieder mens
die iets van de wereld afweet in iedere geval nog onder Turkije.
Een mogelijke reden voor deze afwijking zit in het meer experimentele
karakter ervan:
In dit experiment draait het echt om de straf. De deelnemers weten dat ze
deel uitmaken van een spel, en niet van het echte leven. Dat het desondanks
voor een deel werkt als in het echte leven, komt door gewoonte of
herinnering. In het echte leven gaat het ongeveer zo:
Het is dus niet zozeer de straf zelf die ervoor zorgt dat het werkt, maar de
herinnering die de straf geeft aan dat het gaat om vertrouwen in elkaar.En
dat is de eigenschap die varieert, tussen de culturen. Wat een
ongemakkelijke conclusie is om letterlijk op te schrijven:
Onzin - dat is precies wat het onderzoek bevestigt, ter ondersteuning van
wat iedereen met open ogen wel weet: "Sommige culturen of landen zijn veel
meer op vertrouwen gericht dan andere". Waarop je het verhaal kan houden van
de Afrikaanse metselaar die tegen zijn eigen belang in het voorschot voor de
aanschaf van de stenen in zijn zak steekt, en er mee vandoor gaat, zie
verderop.
Waarna de fout in diverse andere vormen wordt gegoten:
Dat doen zij dus niet. Zij hebben dus niet die normen.
Dat hebben zij dus niet - het kost hun juist veel energie om wel vertrouwen
te betonen - dat gaat tegen hún normen is. Vandaar dat ze het blijven doen,
ook na slechte ervaringen als ervoor bestraft worden.
De uitvoerder van dit specifieke onderzoek heeft het beter door:
Waarvan hier dus een reeks voorbeelden.
Eerst nog ander overzichten (de Volkskrant, 06-07-2010, van
verslaggever Peter de Graaf):
Dit zijnde de algemene trend.
En om de details daarvan te laten zien,
beginnen we in het noorden (Dagblad De Pers, 12-01-2009, door Tjeerd Wiersma):
Dit is dus ons uitgangspunt, of ijkpunt.
De eerste richting waarin de veranderingen bekeken worden is het oosten
(de Volkskrant, 24-06-2005, door Peter Giesen):
En (de Volkskrant, 31-12-2008, van verslaggeefster Natalie Righton):
De onderzoeker maakt hier een bekende
en fundamentele fout in de interpretatie van de correlatie die hij ziet,
want oorzaak en gevolg liggen natuurlijk andersom: omdat het onderlinge
vertrouwen laag is, is de organisatiegraad laag, en het land arm.
De west-oost richting laat al sterke verschillen zien, maar echt
dramatisch wordt het als je van noord naar zuid gaat - eerste even een meer
algemeen overzicht (de Volkskrant, 30-06-2012, rubriek Politiek, door Martin Sommer):
Het west-oost patroon is duidelijk.
Nu een paar over het noord-zuidpatroon (de
Volkskrant, 29-03-2004, van verslaggever Bart Jungmann):
De eerste culturele grens, die in Nederland, een eerste grens van de
Germaanse naar de Latijnse levenssfeer
(de Volkskrant, 29-01-2009, van verslaggever Peter de Graaf):
Wat verder naar het zuiden de tweede (Volkskrant.nl, 21-10-2006, door Bart Dirks):
Wat zich ernstigere mate voorzet richting zuiden
(de Volkskrant, 18-03-2011, van correspondent Ariejan Korteweg):
Verder naar het zuiden van
Europa en de daarop volgende gebieden wordt het sneller erger
(Dagblad De Pers, 11-10-2007, door Andrea Vreede):
Wat binnen Italië ook sterk noord-zuid verloopt (de Volkskrant, 25-10-2007, van verslaggever Olav Velthuis):
In de laatste alinea's wordt hier een verband
gelegd met een factor die nauw verwant is aan vertrouwen en sociale samenhang:
de mate van machtsgeneigdheid
van een cultuur of maatschappij
.
Waarna je aan die kant van Europa aan het uiterste zuiden bent
beland, en elders verder moet. Eerst een stuk naar het oosten
(de Volkskrant, 18-05-2013, rubriek Vrij zicht, door Martin Sommer,
politiek commentator van de Volkskrant):
En dat is slechts een enkel meetpunt, want dit
is in de hele buurt zo. Een land als Roemenie is geen haar beter. Met natuurlijk
ook overal het bijbehorende verschijnsel:
Hoe slechter het vertrouwen, hoe ongelukkiger het leven.
En verder naar het zuiden gaat het richting de Balkan. Ook daar is
precies dezelfde trend waar te nemen, met als meest zuidelijke punt en dus
culturele dieptepunt: Albanië, het meest wantrouwende, het minst westerse en
het armste en meest ongelukkige Balkanland (de Volkskrant, 27-06-2009, van verslaggeefster Leen Vervaeke):
In het geval van Albanië zijn de uiterlijk
tekenen van dat wantrouwen overduidelijk: een overdadig wapenbezit en een
cultuur van vetes
. Ook in het algemeen kan men een relatie constateren tussen de hoeveelheid
wapenbezit en de hoeveelheid vertrouwen binnen een cultuur. Het oorzakelijk
verband is simpel: wapenbezit bewijst een gebrek aan vertrouwen in de
medeburger.
Dit was binnen Europa. Vanuit Europa naar het Oosten gaande wordt het
nog minder (de Volkskrant, 24-04-2007, column door Nazmiye Oral):
Een bevestiging (de Volkskrant, 01-10-2010, door Arjen van der Ziel):
Dit hangt allemaal ten nauwste samen met
dat andere grote cultuurverschil tussen westerse en niet-westerse landen wat
hier ook belicht wordt:
Het verschil in gezagsverhoudingen
.
En nog eentje (de Volkskrant, 20-12-2012, door Arjen van der Ziel, correspondent in
Turkije):
En een ingekankerd wantrouwen. Tegen alles dat
niet de eigen familie is.
Volgende voorbeeld (de Volkskrant, 14-02-2013, door Vincent Kouters):
Wantrouwen.
Wantrouwen.
Er is ophef over een Turks kind dat in een blank, lesbisch, gezin
terecht is gekomen. Er gaat een beerput open (de Volkskrant, 19-03-2013, van verslaggeefster Janny Groen):
Het kanker van het wantrouwen zit volkomen
ongeneeslijk diep en verspreid.
Nog een tumor (de Volkskrant, 18-03-2013, van correspondent Arjen van der Ziel):
Of als ze gaan voetballen
(de Volkskrant, 20-03-2013, van verslaggevers Pieter Smit en Elsbeth
Stoker):
Maar natuurlijk. Scheidsrechters fluiten altijd
tegen je.
De conclusie is hier al getrokken aan de hand van losse berichten, maar
de correspondent in Turkije vat het nog even samen
(de Volkskrant, 23-08-2013, van correspondent Arjen van der Ziel):
Wat weer samenhangt met een andere
eigenschappen:
Zie ook het neoliberalisme.
Nog meer neoliberale trekken. Met de neoliberale gevolgen:
En in Europa is het neoliberalisme een van de belangrijkste ondermijningen
van de democratie.
Dat was Turkije.
En verder naar het zuiden gaat het nog harder. Te beginnen met
Noord-Afrika, en binnen Noord-Afrika weer de wat verder afgelegen gebieden,
zoals Nederlanders middels kennis hebben gemaakt met de culturele
eigenaardigheden van de bewoners van het Rif-gebergte (de Volkskrant, 20-11-1998, door Annieke Kranenberg):
Een houding die ze natuurlijk ook meenemen naar Nederland (nrc.next, 03-10-2008, door Mohammed Benzakour):
En (de Volkskrant, 16-10-2012, van verslaggeefster Janny Groen):
De werkelijkheid is dat politie en vooral
justitie hartstikke op hun hand zijn
. En dan hebben we het nog niet over de politiek, de media enzovoort ... En dat
allemaal helpt niet. Zo groot is het ingekankerde wantrouwen.
Ook hiervan nog een zeer illustratief voorbeeld (de Volkskrant, 12-02-2013, van verslaggeefster Janny Groen
Door het ernstige vermoeden van zelfmoord bekend
te maken. Maar ...
Vanwege het ingekankerde wantrouwen.
Nog meer details vanuit deze zaak (de Volkskrant, 13-02-2013, van verslaggeefster Janny Groen
Beweert hij. Gegeven een diep overtuiging dat ze
er moeten zijn. En totaal niet vertrouwend op ditzelfde werk gedaan door de
politie.
De getuige is, uit wantrouwen, niet gegaan naar de politie.
Vrees voor represailles van wie? Ook dit is een sterk wantrouwen.
Vrijwel zeker een leugen, gebaseerd op het meest diepe wantrouwen.
Dat bewijs zal pas overtuigen, indien het bestaat uit een film van de
gebeurtenissen. Want het is natuurlijk doodgewoon zo dat absoluut geen sprake
kan zijn van zelfmoord. Dat is in strijd met de cultuur.
Zelfs multiculturalistische onderzoekers bevestigen, natuurlijk
onbewust, het verschil in vertrouwen (de Volkskrant, 15-05-2013, door
Quirine Eijkman, onderzoeker veiligheid en mensenrechten, Universiteit
Utrecht):
Mooi, zou je zeggen: twee vliegen in één klap.
Maar het gaat de auteur hierom:
Het wantrouwen van de moslimgemeenschap. Hetgeen vanzelfsprekend is, want er is
veel voor de niet-moslims om wantrouwig over te zijn aangaande moslims:
Welke subsidies er kwamen vanwege dit:
Welke aanslagen natuurlijk ook weer een uiting waren van de houding van moslims
tegenover de westerse maatschappij: het diepste wantrouwen. En ook dat is
terecht, want de verschillen zijn onoverbrugbaar.
Nog twee gevallen van puur wantrouwen uit de multiculturele
samenleving. De eerste: nodig een groep allochtonen uit die geen werk hebben en
banen zoeken, en ze zullen voor de vrijwel honderd procent beweren na de eerste
mislukte sollicitatie dat ze gediscrimineerd worden. Zie een enkel voorbeeld
hier
(Nieuwsuur, 30-05-2013, item na 21:28 min., uitspraak na 22:36 min.).
En let op: dit is hier aangeduid als "gevallen, maar ze staan
dus voor zo'n beetje de hele betreffende groep die daaraan leidt. De hele groep
van allochtone immigranten. Vrijwel allemaal klagen ze over discriminatie bij
sollicitatie en werk, en bijna allemaal roepen ze "Racisme!"als ze met de
Nederlandse regels te maken krijgen en het pakt niet gunstig voor ze uit. Bijna
allemaal. Bijna alle anderhalf miljoen.
En in een variant van het "solliciteren"-verhaal, zie hier de
standaardreactie op correctie door Nederlanders - het geval betreft dat van een
school die gewelddadige leerlingen wil corrigeren, en dan van de ouders te horen
krijgt: "Jullie zijn racisten", zie Knevel & Van den Brink,
04-06-2013 (item na 37:12 min., opmerkingen na 39:40 min.).
Naast vele andere zaken hebben moslims hebben zelfs ons examensysteem
vergald (de Volkskrant, 12-06-2013, van verslaggevers Bart Dirks en Sterre
Lindhout):
Allemaal moslims, op de directeur na, die is
aangesteld na de vorige misstanden. En hier is hoe de moslims over hem denken:
Het diepste wantrouwen.
En nog meer uit die beerput (de Volkskrant, 15-06-2013, van verslaggevers Bart Dirks en Sterre
Lindhout):
Een leugen natuurlijk. Het is precies andersom:
Ibn Ghaldoun belegerde Nederland, met fraude en corruptie en misbruik van
Nederlandse gelden. Rn dit is de mentaliteit:
Met een paar dagen later nog een vechtpartij met journalisten.
Een bericht uit "de buurt" (de Volkskrant, 20-11-2013, van verslaggeefster Janny Groen):
Afgekort: ze staan allemaal bol van het
wantrouwen.
In, nog verder naar het zuiden, ligt het echte Afrika. De toestanden
daar met betrekking tot de onderlinge verhoudingen zijn wel heel schril (de Volkskrant, 14-06-2006, van verslaggevers Elsbeth Stoker en
Merijn Rengers):
En (de Volkskrant, 30-09-2006, door Linda Polman):
En (de Volkskrant, 18-07-2007, door Olav Velthuis):
De bovenstaande voorbeelden gaan allemaal
expliciet over vertrouwen. Maar uit dezelfde omgeving zijn er nog veel meer
aanwijzingen voor het gebrek aan maatschappelijke vertrouwen en die de
gevolgen ervan laten zien - voor de effecten binnen Europa hier
, en voor daarbuiten hier
.
Een illustratief individueel geval (de Volkskrant, 07-09-2010,
column door Pieter Hilhorst, politicoloog):
Hilhorst vertaalt dit in persoonlijke
psychologische termen - de werkelijkheid is, zoals aangetoond door het feit
dat dit vrij veel voorkomt, dat het een sociologische kwestie is - een
kwestie van een verschil in cultureel bepaald sociaal vertrouwen.
Vertrouwen is een sociologische factor, waarvan de verandering in de
decennia verloopt in plaats van in de jaren. Deze verzameling wordt weer
bekeken een ruime tien jaar later, waarin het meeste aangaande de factor
sociaal vertrouwen is bijgehouden in de verzameling
die over het overtreden ervan door de allochtone
populatie gaat. Voor de volledigheid hier een geval waarbij de term
expliciet gebruikt wordt (de Volkskrant, 03-11-2021, door Ashwant
Nandram):
En dat is genoeg voor weer meerdere decennia.
Naar Westerse organisatie
,
of site home
·.
|