Bronnen bij Westerse cultuur: voorbeeldfunctie

Vrijwel de gehele sociologie en de gehele politieke correctheid, dat wel zeggen: vrijwel de gehele top van de maatschappij, hangt de gelijkheid der culturen aan. En wie daar tegenin gaat, kan op pek en veren rekenen in de vorm van beschuldigingen van racisme. En het hebben van een gelijkenis met Hitler.

Een voorname reden en misschien wel de voornaamste reden hierachter is dat achter de ongelijkheid der culturen er nog een veel verbodenere ongelijkheid is, namelijk die der etnieën - omdat de grotere culturele verschillen vrijwel geheel samenvallen met etnische verschillen.

Die ontkenningen zijn volstrekte onzin. Vrijwel overal ter wereld wordt het etnische onderscheid naar believen uitgeleefd - met een duidelijke pikvolgorde. En het is volkomen duidelijk naar welke soort daarbij de meeste voorkeur uitgaat: de blanken en hun cultuur. Waarvan hier wat voorbeelden.
   
Eerst van ver weg (de Volkskrant, 08-02-2012, van correspondent Hans Moleman):
  Maserati's niet aan te slepen in China

Daar staat-ie te pronken: de Aston Martin One-77, een van de duurste automobielen ter wereld. 'De Chinese prijs is 38 miljoen yuan', meldt de in een zwart mantelpak gestoken verkoopster van het exclusieve Britse sportwagenmerk. Dat is ruim 4,5 miljoen euro - en dan komt de btw nog bovenop. ...

Nee, het gaat niet om de auto. Het gaat om de mensen eromheen, met name die personen die als figuren ter promotie in het beeld zijn gedrapeerd - met name de vrouwen. Het zijn Chinezen, maar van de soort die het sterkst op het blanke fenotype lijkt.

Een nog helderder voorbeeld. Het gaat om het allerhoogste in China: het vijfjaarlijkse partijcongres van de communistische partij (de Volkskrant, 09-11-2012, van verslaggever Fokke Obbema):
  Partij lijkt tot echte verandering bereid

De machtsstrijd is gestreden, de echte keuzes zijn al gemaakt. Het Achttiende Partijcongres dat donderdag in Peking begon, is vooral een formeel feest. Maar in zijn openingsspeech trok scheidend president Hu Jintao opmerkelijk fel van leer tegen corruptie in de partij.


Fotobijschrift: Oud-president Jiang Zemin kijkt toe hoe een serveerster thee neerzet voor president Hu Jintao terwijl deze zijn openingsspeech houdt.

Een zeer knappe en zeer westers uitziende serveerster.
    Van dit soort kan men een eindeloze reeks andere voorbeelden kan vinden. En voor welk verschijnsel in geval van de creoolse etnie zelfs een populistische term bestaat: de "prijsneger".

In India lijkt men er in eerste instantie wat minder last van te hebben. Maar is toch ook daar het verschijnsel waar te nemen (de Volkskrant, 14-02-2012, AFP):
  Valentijnsdag in Bangalore

Een werknemer van de bloemenveiling in Bangalore tussen de rozen aan de vooravond van Valentijnsdag. In India heeft de viering van liefde en romantiek een hoge vlucht genomen, ondanks kritiek. Die komt enerzijds uit traditionele hindoestaande en islamitische kring, die vindt dat de uit het Westen stammende Valentijnsdag een kwalijke uitwas is van de globalisering en op gespannen voet staat met Indiase waarden als het gearrangeerde huwelijk. Anderzijds hebben ook linkse groeperingen moeite met het 'neokoloniale' gebruik, dat de toch al enorme inkomensongelijkheid nog groter zou maken. Niettemin is aan Valentijnsdag vooral in stedelijk India nauwelijks te ontkomen.

In het westen valt er geen enkele beweging richting Indiase waardes uitleg of detail als het uithuwelijken waar te nemen, behalve de populariteit van de Indiase keuken in Groot-Brittannië (wat hier "naar de Chinees gaan" is, is in Engeland een "Indiër").

We hebben Chinezen in de top gehad. Maar het geldt ook voor meer gewone Chinezen (de Volkskrant, 23-08-2012, van verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi):
  Met kleurige face-kini's blijven Chinese vrouwen bleekneusjes

Vergeet de mooie gebruinde dames met veel te kleine bikini's. Op de Chinese stranden, die deze maand hun jaarlijkse topdrukte beleven, zul je ze niet aantreffen. Chinese vrouwen willen helemaal geen kleurtje krijgen aan de kust. Voor hen is een gebruind lichaam geen teken van gezond leven en vrije tijd, maar een gruwel die hoort bij het onaanzienlijke boerenvolk.
    Bleek blijven is voor de Chinese vrouwen het schoonheidsideaal; een teken dat je als vrouw een succesvol en onbezorgd leven leidt. ...
    Dat verklaart waarom Chinese vrouwen kapitalen uitgeven aan crèmes om een lichte huidskleur te houden. Of liever op hun handdoekjes liggen in een van de hysterisch drukke indoorzwembaden die China rijk is. Maar degenen die zich toch richting haitan (strand) wagen, hebben nu iets nieuws ontdekt: een masker dat hun volledige gezicht bedekt.
    De face-kini, zoals het masker wordt genoemd, is gemaakt van nylon en heeft slechts een opening voor de ogen, neus en mond. ...

En hoe ver dat gaat, blijkt uit de illustratie:

Het lijkt meer op een vorm van marteling. En dit is, in diverse mate vrijwel over de hele werld zo: overal probeert men zo blank mogelijk te zijn, en hoe blanker, hoe hoger de status. De blankere Arubanen kijken huizenhoog neer op de donkerdere Curaçaoenaren. Huizenhoog. Arrogant, zijn ze in dit opzicht. En in Suriname is de lichtheid van je huid een dominante factor in je status, die nauwelijks gecompenseerd wordt door rijkdom zelfs indien in de vorm van miljoenen. Welke informatie je alleen verkrijgt door redelijk intieme bekendheid met die wereld. In het openbaar zullen ze daar, zeker in Nederland, nooit over reppen.

Nog wat over hoe ver Chinezen gaan (de Volkskrant, 07-08-2013, van correspondent Anne Meijdam):
  Geslaagd? Dan is het tijd voor een nieuwe neus

Jongeren weten dat ze er goed moeten uitzien om te slagen op de competitieve arbeidsmarkt van China. Plastische chirurgie biedt dan uitkomst als Moeder Natuur je in de steek laat.


Bespottelijke ijdelheid? Volgens Theresa hebben haar ouders gewoon het beste met haar voor. Een esthetische make-over wordt in het huidige China zelfs vaak gezien als een onmisbaar deel van een goede opvoeding. Met een aantrekkelijk uiterlijk zou hun enige nakomeling meer kans maken op een goede baan. Dat opstapje kan Theresa in de huidige beroerde arbeidsmarkt goed gebruiken.    ...
    In China's keiharde economische klimaat doen werkzoekenden en studenten bijna alles wat nodig is om een streepje voor te krijgen op de concurrentie. Ooglidoperaties, scherpere neuzen, borstvergrotingen en zelfs gruwelijke beenverlengingsprocedures, het zijn stuk voor stuk geaccepteerde wapens in de nietsontziende strijd om een carrière.
    Aziatische oogleden hebben van nature vaak geen plooi. Dat wordt veelal gezien als boers. Om een zekere mate van culturele distinctie te bereiken wordt het ooglid daarom doorgesneden, rond de snijrand naar binnen omgevouwen en met een haak weer dichtgestikt. Daarmee lijken de ogen Europeser en groter.    ...

Net als veel van die andere dingen, dus.
    En denk niet dat dit extreem exotisch is ... In Amerika is een "nose job" een normaal kadeau voor slagen voor high school voor Joodse kringen in Amerika ...

En het geldt ook in India, zie de volgende reportage in NOS op 3 nieuwsjournaal uitleg of detail (30-08-2012, na 7:03 min.). Men gaat daar zo ver als het bleken van de geslachtsdelen!

En in Japan (CNN.com, 24-07-2013. By Pamela Boykoff and Yoko Wakatsuki uitleg of detail ):
  Spotty reaction prompts recall of popular Japanese Kanebo-brand skin whitener

Yuki Izumoto developed white patches on her neck, hands and face
Thousands of people complained of similar symptoms after using popular skin whitener
Japanese company Kanebo has recalled products with ingredient Rhododenol
Skin whitening is a near obsession for some women in many Asia countries


Tussentitel: I used the products to become beautiful, but I was tainted by it. - Yuki Izumoto

When Yuki Izumoto developed ugly white patches on her neck, hands and face nearly a year ago, her dermatologist had no answers for her.
    The 44-year-old Japanese housewife was embarrassed to show people her dotted hands, and the spots weren't going away.
    Her doctor told her "it was a kind of disease, but the cause is unknown," she says.
    Now it seems likely that she and thousands of others may have developed white blotches on their skin as a result of a popular whitening product from Japanese cosmetics brand Kanebo.    ...
    Reports of such symptoms from thousands of customers have led Kanebo to initiate a voluntary recall of all of its products that contain the "quasi-drug ingredient" known as Rhododenol. In a statement, Kanebo said 6808 customers had complained of vitiligo -- the appearance of irregular white blotches, or inconsistent de-pigmentation of the skin -- as of July 19.    ...
    Skin whitening is a near obsession for some women in many Asia countries, with both local and Western brands selling a variety of products designed to evenly lighten skin tone.
    Kanebo has sold nearly five million products containing the recalled ingredient across 11 Asian countries, including Japan, Hong Kong and South Korea. There have been very limited sales in the United Kingdom. ...

Het staat er allemaal letterlijk. Maar toch weigert men hardnekkig te praten over de betekenis van dit zo wijd verspreide fenomeen.

Het staat dus wel vast dat de westerse mens als een soort iedel wordt gezien. Maar hoe ziet dat ideaal er dan uit? Het eerste voorbeeld was voor het schrijven van deze verzameling verloren gegaan - veel later is hij opgedoken (de Volkskrant, 27-10-2011, door Evelien van Veen):
  Interview | Modefotograaf Peter Lindbergh

'Wat ik doe is tijdloos'

Wat betreft vrouwen is dit het model. De essentie is niet schoonheid, maar elegantie, souplesse, sportiviteit. Wat btretf vrowuen bestaat er een afstand van lichtjaren tussen dit en bijvoorbeeld de islamitische dwergvrouwtjes die breder zijn dan hoog. Een resultat van inteelt.

Maar nog treffender is de volgende, die opdook kort na het starten van deze verzameling die het op nauwelijks te overtreffen wijze in beeld heeft gevangen. Met een onschuldige aanleiding, zijnde vakantiefoto's (de Volkskrant, 31-08-2012, door Karolien Knols):
  Eiland als proeftuinn

Als de fotograaf met vakantie gaat, blijft de fotografische blik dan thuis? Of juist niet? Morad Bouchakour (46) over het Thaise eiland dat hij door zijn lens ziet veranderen.

Hier is eerst een beeld van de hele pagina, ten einde aan te tonen dat het hier om vakantie ging:

Maar ons gaat het hier om de foto linksonder op de rechterpagina:

Dit is het beeld van de blanke mens waar al die andere meer gekleurde rassen zo naarstig naar streven. En dat geldt niet zozeer de huidskleur, dat is slechts het symbool. Het gaat om de kracht die dit beeld uitstraalt. De culturele, sociale en intellectuele kracht. De kracht van een geslaagde etnie. Het resultaat van enkele duizenden jaren gezonde partnerkeuze. Gezonde genetische voortplanting. Het grote contrast met de gekleurde volken, met hun kasten, uithuwelijken en vaderloze kinderen.
    Overigens is dat dit beeld gemaakt is, ook een product van de gekleurde en hier tevens geïmporteerde cultuur. Want geen Nederlander of andere Europeaan zou het in zijn hoofd halen om zo'n afbeelding te produceren, laat staan te publiceren. Hij zou weten dat hij onmiddellijk geassocieerd zou worden met Leni Riefenstal, de nazi-filmmaakster van Triumf des Willen uitleg of detail (Wikipedia), maar misschien nog passender met de nazi-beeldhouwer Arno Breker uitleg of detail (Wikipedia). De fotograaf van allochtone afkomst is duidelijk volkomen onwetend van deze culturele voorgeschiedenis.  

Dit soort bij "iedereen" in zijn genen bekende waarheden en die door "bijna iedereen", indien bevraagd, hardnekkig ontkend wordt, komt dan ineens plotseling langs in een familieverhaaltje (de Volkskrant, 03-12-2012, column door Harriet Duurvoort, media-ondernemer):
  De scherven van omaa

Veel liet mijn oma mij niet na, behalve wat prullen en gebloemd theeservies dat ik in een doos bewaarde. ...
    Oma wordt met de helm geboren, als oudste dochter van een volbloed indiaanse en een creoolse vader. ...
    ...Voor oma lijken de voordelen van het trotse indianenbloed vooral in haar jaloersmakende gladde haar te zitten. Hoewel ze sinds de jaren zestig een pruik draagt, doet ze die soms af, om mij haar lange, dunne zwarte staart te tonen. Beiden hadden we er toen alles voor over gehad dat ik ook steil haar had. Maar alle negergenen waren nu net in die ragebol van haar bleke oudste kleindochter gaan zitten. Dik, onhandelbaar en ondoordringbaar als het Surinaamse oerwoud. Op de grond gezeten aan oma's knieën in haar Osdorpse aanleunwoning, onderga ik de marteling van het onzachtzinnige uitkammen van mijn vermaledijde kroeshaar. Ze maakt er mooie Curaçaose vlechten van.   ...

Dit even ter schetsing van het soort verhaal (meer uit dit creoolse vat hier uitleg of detail ). En ter illustratie van de ontmaskering van een andere, bijna even frequent geuite leugen: "Etnie kan geen rol spelen". Maar het gaat om dit:
  Oma wijdt ook graag uit over de goed en minder goed gelukte kapsels in de uitdijende familie. De menging verrast altijd. Wat scheuten hindoestaans, indiaans of Chinees bloed doen wonderen voor het haar. Blank bloed is natuurlijk het summum, maar niet altijd voor handen.

Waarna deze verzameling gesloten zou kunnen worden. Het bewijs is volkomen sluitend geleverd.

Voor de aardigheid nog wat voorbeelden (de Volkskrant, 29-12-2012, door Robbert van Lanschot
  Dating | Babylove wil wel

Op zoek naar zwarte liefdee

Ze zitten in cybercafés ergens in Kinshasa of Kampala. En ze zoeken contact, met 'blanke', westerse mannen. Freelance-journalist Robbert van Lanschot meldde zich aan op een Afrikaanse datingsite.Ze zitten in cybercafés ergens in Kinshasa of Kampala. En ze zoeken contact, met 'blanke', westerse mannen. Freelance-journalist Robbert van Lanschot meldde zich aan op een Afrikaanse datingsite.


...    Veruit de meeste meisjes zijn uit op een huwelijk. Als je de eindeloze reeks Success Stories van Afrointroductions mag geloven, lukt dat in veel gevallen ook. En als in de aanloopfase naar dat huwelijk zo nu en dan al geld naar Afrika wordt overgemaakt, zoveel te beter. Dat is me bij die ontelbare chatsessies al wel duidelijk geworden. Wat ze in wezen zoeken is een nogal generiek product, een mzungu, een 'blanke man'. Knap of lelijk doet er niet toe. Qua leeftijd wordt vaak pas een grens getrokken bij 99 jaar. En een hogere opleiding is al helemaal onbelangrijk. Over je inkomen krijg je ook geen vragen, want alle blanke mannen zijn rijk.   ...

Dat laatste is een toevoeging van de politiek-correcte auteur (zie volgende citaat) - het inkomen is volkomen onbelangrijk vergeleken bij de status die een blanke man verschaft. En ook vanwege dit:
  Die keus voor een 'blanke man' is overigens opvallend vaak gekoppeld aan een zekere afkeer van 'zwarte mannen'. Tijdens het chatten komt dat wel eens aan de orde : 'Babylove, waarom zit je eigenlijk op Afrointroductions ? In Nairobi (Dakar/Abidjan/Lagos) lopen toch ook ontzettend leuke mannen rond?' Het antwoord luidt bijna altijd: 'Ja dat klopt. Maar een Afrikaanse man laat je, zodra je zwanger bent, in de steek.' In Afrika bestaat het idee dat wij, mzungu's, zoiets nooit zouden doen. Of dat wij althans voor het onderhoud van een kind zullen blijven betalen.    ...

Maar dat geldt dus, bijvoorbeeld, ook voor Chinezen. Overigens, niet dat Chinezen (m/v) het ooit in hun hoofd zullen halen iets met een creool (v/m) te beginnen (voor Japanners etc.: idem) ... Dat is keiharde porno vergeleken waarbij het Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje uitleg of detail kinderspel is ...

De politiek-correctheid had eind 2015 weer eens een ernstig probleem na de zoveelste aanslag van de moslims (Parijs, 13-11-2015). Dat terwijl men op hetzelfde moment zijn best deed om ze veel mogelijk moslims als immigranten binnen te halen. In zijn ijver om wat zwart is wit te schilderen, beging de politiek-correcte onderkruiper Toine Heijmans uitleg of detail een kapitale blunder (de Volkskrant, 25-11-2015, column door Toine Heijmans):
  Publieke opinie

Hoe vluchtelingen de gure tegenwind voelenn


... . Ze komen van het front in Syrië, verloren alles van waarde ...... . Ze komen van het front in Syrië, verloren alles van waarde ...
    Met Adnan rij ik van Amsterdam naar Nijmegen ... Hij is apotheker. ...
    Younes uit Tartus: bedrijfseconoom met een open gezicht ...

Juist ja ... Younes onderscheidt zich van zijn soortgenoten door een open gezicht. Een gezicht met een westerse uitstraling. In tegenstelling tot de gesloten, argwanende, boze en haatdragende gezichten uitleg of detail die we zo goed kennen van de eerdere instroom uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika, en die voeding hebben gegeven aan de term "booslim"  .
    Het verschil in "sociaal karakter" en het verschil in uiterlijk loopt gelijk op. En die verschillen weespiegelen een verschil in evolutionaire ontwikkeling uitleg of detail .

En in hetzelfde kader, en nog ernstiger blunder. Het " DJ'es sluiten zichzlf op en draaien plaatjesvoor geld voor Het Goede Doel"-programma Serious Request of "Het Glazen huis" doet mee met de Gutmensch-campagne: "We helpen alle vluchtelingen ook al zijn het koppensnellers". Nu moet er voorkomen worden dat dat laaste iets is waar de mensen, na het zien van de Journaalbeelden uit Syrië, meteen al aan gaan denken, dus er mogen geen op koppensnellers lijkende mensen in de bijbehorende reclamecampagne voorkomen. Hier is het bepalende beeld uit die campagne:

Ten eerste: een vrouw. Natuurlijk. Twee keer kort achter elkaar had Joodsist Pauw drie vluchtlingen oud en nieuw in zijn programma - twee maal alle drie vrouw. En jong en hoogopgeleid om ieder misverstand uit te sluiten: "Vluchtelingen zijn GOED!".
    Want Joden ... Enzovoort.
    Ten tweede GEEN hoofddoek. Anders: koppensnellers.
    Ten derde: jong. Dus onschuldig.
    Ten vierde: aantrekkelijk. Eigenlijk: seksueel aantrekkelijk, maar, en dat gaat deels samen: sociaal aantrekkelijk. Eigenlijk dus ook: een redelijk slim iemand. Geen zichtbare mongool.
    Het resultaat: een bijna westers hoofd waarin net genoeg van iets exotisch zichtbaar is om niet te vloeken met de inhoud: iemand uit het Midden-Oosten.
    En hier is de waarheid omtrent het resualtaat van het sele ctieproces (Telegraaf.nl, 23-12-2015):
  Gezicht Serious Request is model

Hét gezicht van de inzamelingsactie 3FM Serious Request 2015 blijkt een model. Volgens een woordvoerder van de NPO worden voor de campagnes van de radiozender altijd professionals gebruikt. Media-ethicus Huub Evers spreekt van misleiding.

Model Lois is zowel op posters als in het promotiefilmpje van Serious Request te zien. ... Lois, nog een middelbare scholier, is al vaker te zien geweest op reclamefoto’s en in commercials.    ...


Lois is model, omdat ze voldoet aan het model van de westerse beschaafde mens. En de gemiddelde Syriër, dat wil zeggen: bijna alle Syriërs behalve een elite die zich voornamelijk onder de alewitische Assad-aanhangers in de buurt vn Damascus bevindt, voldoen daar niet aan. Die zien er uit als kamelenhoudende koppensnellers, al dan niet potentieel.
    Enigszins zwart-wit gesteld.

En nu er toch eenmaal aan deze rubriek gewerkt wordt: in het kader van het bestrijden van de leugens rond de politiek-correcte kreet "Het gaat niet om het uiterlijk" , zijn er verzamelingen gemaakt die het tegendeel bewijzen. Waaronder eentje over het verschil tussen Turken en Nederlanders uitleg of detail . Met als klap op de vuurpijl: in Nederland succesvolle Turken, dat wil (ook) zeggen: de Turken op televisie, lijken meer op Nederlanders dan op Turken. Wat u niet zelf hoeft te gaan waarnemen via de link, maar waarvoor u ook de volgende woorden van een echte Turk kunt geloven (de Volkskrant, 17-09-2015, door Robert Vuijsje):
  Man van 32 miljoen

Welke rol speelt afkomst in Nederland? Robert Vuijsje onderzoekt het in een reeks interviews. Comedian Salaheddine (35): 'De televisie is een wittemanswereld.'


Tussentitel: 'De Nederlandse Turken of Marokkanen die op televisie komen, zijn anders dan de mensen die ik om me heen zie'

...    'BNN maakt programma's voor jongeren, maar is helemaal blank. Wanneer je 15 bent en niet autochtoon en je groeit op in Nederland, krijg je een gek beeld van jezelf. Op de televisie zie je nooit iemand zoals jij. Je denkt dat je een soort spook bent dat niet bestaat. De Nederlandse Turken of Marokkanen die op televisie komen, zijn anders dan de mensen die ik om me heen zie.    ...

Om zich heen ziet hij gewone Turken.

En voor de aardigheid hier nog even één van de reden waaromn dit allemaal zo ligt (De Volkskrant, 04-06-2018, rubriek Stekel, door Patrick van IJzendoorn):
  Wittemiddenklassefietsers

Fietsers in Londen zijn te blank, te ‘middle class’ en te vaak van het mannelijke geslacht. Dat heeft de fietsadviseur van burgemeester Sadiq Khan afgelopen week beweerd. Er moeten meer vrouwen en minderheden te bewonderen zijn op de blauwe fietssnelwegen ...

Met voor alle duidelijkheid hoe diot eruit ziet, de begleidende foto op de website:

Het zier er niet naar uit dat men snel hieraan kan tippen elders op de wereld, behalve misschien ergens in Azië ...


Naar Westerse cultuur , of site home .

25 aug.2012