Bronnen bij Allochtonendebat, misverstanden: gewone moslims
Een voorbeeld van het gebruik van "moslims willen hetzelfde als u en ik" (de
Volkskrant, 25-02-2010, ingezonden brief van A.Bijlstra (Zaandam)):
Als dat waar was, waren de landen waar die moslims vandaan komen, Turkije en
Marokko, landen als Nederland. Turkije en Marokko zijn geen landen als
Nederland. En dat betekent dat zelfs als moslims hetzelfde willen als u en
ik, ze kennelijk ook nog andere dingen willen die u en ik niet willen. En
dat die laatste dingen belangrijker zijn.
Neem nu eens dit voorbeeld
(de Volkskrant, 14-02-2008, van verslaggeefsters Janny Groen en
Annieke Kranenberg):
Hier zijn dus twee moslims die niet hetzelfde willen als u en ik - zoals
vrijheid van meningsuiting. Of die dat misschien wel willen, maar iets
anders veel belangrijker vinden: de islam. En niks geen extremisten, degenen
die de vrijheid van meningsuiting belagen - het zijn gewone moslims. Gewone
moslims zijn een gevaar voor de vrijheid van meningsuiting, en de
democratie, dus.
Nu even terug naar de eerste schrijver:
Ach jee, wat wordt die in de steek gelaten door die moslims.
Er was merkwaardigerwijs een tegengeluid in de Volkskrant,
(26-02-2010, ingezonden brief van Michel Mans):
Gunst ...
De gewone moslim zou ook steeds minder geïnteresseerd zijn in het geloof (de
Volkskrant, 07-08-2009, van verslaggeefsters Janny Groen en Annieke
Kranenberg):
Dus kijk niet naar de woorden ("We gaan minder naar de moskee", wat ze tegen
onderzoekers zeggen), maar kijk naar de daden: ze dragen meer hoofddoeken,
en ze gaan meer naar Mekka.
Natuurlijk zijn al die hoofddoeken die op straat rondlopen van een
min-of-meer fundamenteel islamitische stroming - gewone gelovigen hoeven hun
religie niet uit te dragen. Kijk maar naar de emoties (de Volkskrant,
28-10-2010, door Charlotte Huisman):
Zelf-islamisering - natuurlijk behoren naast petjes ook alle vormen van
hoofddoeken verboden te worden. Als je het niet doet, en probeert gewone
hoofddoeken toe te staan, loop je in de praktijk altijd een groot risico van
een race naar de boerka, door de onderlinge naijver van wie het meest
deugdzaam en vroom is, zie het geval in Antwerpen. Het resultaat is of een
hoofddoekenterreur, of een algeheel verbod als ze er allemaal mee lopen.
Beide stukken ongewenster dan een verbod vooraf.
De ernst van de vroomheidsdrift wordt ook in dit stuk geïllustreerd:
Allemaal gewone moslims, gesteund door de moslim-vertegenwoordigers.
Ook alle gewone moslims vinden dat de oorzaak van alle problemen bij
Nederland ligt (Volkskrant weblog, 29-10-2010, door assyke
):
Nog nooit een moslim getroffen die ook maar een greintje in eigen kring ging
zoeken.
Een inkijkje uit zeer betrouwbare bron (de Volkskrant, 17-11-2010, van verslaggeefster Anneke Stoffelen):
Daar staat dus de werkelijkheid: het is
niet een volle mand met gezonde appels en een paar rotte ... Het is een mand
vol met in eerste instantie min of meer rotte appels met ook veel goede.
Een bericht vanuit een woonwijk met heel gewone moslims. Eerst het
tussenstuk dat de achtergronden belicht (de Volkskrant, 27-12-2010, van verslaggeefster Charlotte Huisman):
Dan de achterliggende mentaliteit van die
gewone moslims in het meer algemene:
En wie er al helemaal niets te zoeken heeft, vindt de moslim, is de
gemeente:
Het soort geval dat alleen al op grond hiervan in aanmerking moet komen voor
onmiddellijke remigratie richting Marokko. Daar heeft hij vast wel respect
voor de gemeente.
En hij gaat ook nog even uitleggen waarom:
Tja, volgens de Marokkaan is de gemeente er alleen om hem iets te geven -
een uitkering, huis en paspoort hebben ze al, dus nu nog een Ferrari en een
ruime bankrekening:
Ja, dat kennen we. Als je net iemand in elkaar heb geslagen, was dat omdat
hij jou aanviel. Al was het maar omdat hij niet respectvol genoeg tegen je
is, zoals die Molukkers. En natuurlijk doe je dat in elkaar slaan samen met
je broers en neven. En natuurlijk is het helemaal het toppunt als je
daarvoor veroordeeld wordt:
Ook allemaal gewone moslims, die familie.
Ha, daar is de Ferrari en de bankrekening weer.
En tenslotte de bekende leugen
. Een van de vele immigranten (-afkomelingen) die te beroerd is om te leren
en te werken, in afwachting van de uitkering die gaat komen. En daarom die
Ferrari en bankrekening maar op een andere manier gaat halen:
Er gaat maar één ding helpen bij dit soort mensen: remigratie.
En de finale bevestiging van wat iedereen op straat kan zien, of op de
televisie als hij moslims hoort praten (de Volkskrant, 31-12-2010, door Geke van der Wal):
Men wil het absoluut niet horen.
Waardoor het tot dit is gekomen (DePers.nl,
25-01-2011, ANP):
En voor iedere openlijke protestant geldt,
volgens algemeen gangbare regels, dat er iets als tien minder-durvende
sympathisanten zijn. Wat het aantal fundamentele moslims op iets van 500
brengt. Op deze ene school.
Kortom: ook onder de gewone moslims is een grote groep
fundamentalistische opvattingen toegedaan.
Kijk maar (de Volkskrant, 13-09-2011, van verslaggeefster Janny Groen):
Gewone moslims zijn extremistische mensen.
En ook dit hoort tot dat complex van opvattingen (de Volkskrant, 10-11-2012, filmrecensie, door Bor Beekman):
Het hele geloof staat haaks op de westerse maatschappij.
Gewone moslims willen hetzelfde als u en ik. En hebben dus
evenveel bezwaar tegen antisemitisme. Allemaal (het onderstaande gaat over
Turken, maar daar kan je naadloos Marokkanen voor invullen)
(de Volkskrant, 26-04-2013, van verslaggeefster Janny Groen):
Een uitstekende gelegenheid voor de
Turks-islamitische gemeenschap om te laten zien wat waar is over al die mooie
woorden als ze gevraagd wordt hoe verlicht, aangepast aan de Nederlandse
maatschappij, Nederlandse normen en waarden, open, en beschaafd ze wel niet
zijn. Talloze onderzoeken waar daar de meest veelbelovende cijfers uit
komen.
Hier is de kille werkelijkheid - eerst de gemeenschap wat
verder af:
En dan de reactie van de gemeenschap wat dichterbij:
De werkelijkheid van de Turks-islamitische gemeenschap is ten opzichte van
de mooie woorden zo kil, dat je je op Antarctica waant. het is gewoon nog
steeds dezelfde ingekankerde bekrompenheid waarmee ze uit Turkije (of
Marokko) zijn gekomen. En daar is dus al anderhalf à twee generaties niets
aan veranderd.
En oh ja, nog even over de waarheidsgetrouwheid van dit soort
mensen:
Aartsleugenaars, zodra dit soort belangen in het spel komen. En als je het
eenmaal doet, dan is dat heel moeilijk stoppen. Vandaar ook het al eerdere
gesignaleerde ingekankerde wantrouwen: behalve de islam en de Turkse of
Marokkaanse nationaliteit is niets heilig of van waarde.
Wilt u het
nog duidelijker dan dit ... ? (de Volkskrant, 28-05-2013, van verslaggeefster Janny Groen):
En hoe vertaalt zich dat met betrekking tot
praktische punten:
Helemaal consistent dus met het algemene beeld. Wat bijna lijnrecht staat
tegenover de Nederlandse opvattingen:
Dit zijn voor enquêtes al sterke contrasten. Maar daar komt nog iets bij. Als je
het als journalist gaat vragen, is iets van zeg tweederde van de moslims
gematigd over deze zaak, zoals we gezien hebben. Doe je een formeel onderzoek,
dat wil zeggen: men hoeft slechts op knopjes te drukken en er is geen waarnemend
oog van Nederlanders, dat is de uitkomst ineens sterk anders. Maar ook is het
natuurlijk zo dat nog steeds een flink deel van de ondervraagden
sociaal-wenselijk antwoordt, net als in alle enquêtes. Dus je moet zonder meer
de in de analyse van enquêtes al genoemde regels
toepassen op een ruime manier: je moet het sociaal-wenselijke antwoord ongeveer
halveren. En sociaal-wenselijk is in dit geval dus het gematigde, "Laten we de
Nederlanders niet al te zeer voor het hoofd stoten" antwoord. Dus halveer die
kleine 30 procent steun voor het gematigde standpunt, het Nederlandse standpunt,
en je komt erop dat moslims voor in de buurt van de 90 procent voor de eigen
islamitische harde lijn kiezen. Ze zijn absoluut en op geen enkele wijze loyaal
aan Nederland. Op hoogstens een kleien tot zeer kleine groep na, die vrijwel
zeker onder de 10 procent ligt.
Een zeer harde aanwijzing voor de stelling dat het van
zichzelf nooit en te nimmer goed zal komen, althans: niet voordat de negatieve
gevolgen van wat zelfs door de Volkskrant een "kloof" wordt genoemd,
allang hun bestek hebben gekregen.
Kijk er eens: weer een moslim die het met ons eens is (de Volkskrant, 31-05-2013, door Shashi Roopram,
student-assistent van de afdeling sociologie aan de Vrije Universiteit en
Hasan Küçük, fractievoorzitter van de Islam Democraten in de gemeenteraad
van Den Haag):
Glasheldere taal.
Nog een heel gewone moslim (de Volkskrant,
01-11-2014, door Toine Heijmans):
Een hele gewone moslim. En dit komt uit de pen van een rabiate
multiculturalist.
Naar Allochtonendebat, misverstanden
,
of site home
·.
|