De Amerikaanse maatschappij, belicht door de Katrina ramp
De archetypische Angelsaksische maatschappij, de Amerikaanse, geldt als de meest
geslaagde maatschappij ter wereld. Dat oordeel is gebaseerd op de totale
rijkdom, en de bijbehorende macht. Voor een objectieve beoordeling is echter
niet alleen de totale rijkdom, maar ook de manier waarop deze is verdeeld van
belang. Neem twee groepen van honderd mensen waarover een jaarinkomen van een
miljoen wordt verdeeld; in de ene groep heeft een enkel persoon een miljoen per
jaar, en de rest niets. In de andere groep heeft iedereen 10 duizend per jaar.
Dan is het duidelijk dat een objectieve beoordeling van zowel welvaart als
welzijn de tweede groep oneindig veel beter is dan de eerste. Dus het totale
inkomen zegt niets over de waarde van de twee groepen. Noch is dat het geval
voor de Amerikaanse rijkdom. Niettemin geloofde de overgrote meerderheid der
Amerikanen volkomen in de superioriteit van hun model, en wordt de Amerikaanse
maatschappij ons voortdurend als voorbeeld voorgehouden.
Om dit soort langdurig bestaande vertekende beelden te doorbreken, is meestal een dramatische
gebeurtenis nodig. Die heeft zich september 2005 voorgedaan middels de orkaan Katrina, en de erop volgende overstroming van New Orleans. Wat werd
geïllustreerd is dat de Amerikaanse welvaart zeer scheef is verdeeld, met een
grote groep die met zeer weinig rond moet komen
. Wat
ook naar buiten is gekomen is dat zo'n scheve verdeling niet op zich staat, maar
samen komt met andere vormen van maatschappelijke zwakte, zoals de fysieke
zwakte van onvoldoende voorbereiding op een voorspelbare en voorspelde ramp
(link
volgt). De reden
achter dit alles is ook nog eens benadrukt: de afkeer van de top van de
Amerikaanse maatschappij van het delen van zelfs maar een klein gedeelte van hun
rijkdom
, de
afkeer van een groot deel van de Amerikaanse bevolking van een krachtige
overheid
, de
daardoor achterblijvende overheidsinvesteringen
, en
als nog algemenere reden het overheersende geloof in zelfredzaamheid voor
iedereen
. Om
die achterliggende redenen is de kans dat er op termijn werkelijk wat geleerd
wordt van deze ramp niet erg groot, gezien de lessen die men uit eerdere rampen
heeft getrokken
.
Al deze specifieke aspecten van de ramp kunnen ook samengevat worden in een
enkel woord - iets dat zelfs door normaliter toch onbenullige topcommentatoren
is doorgedrongen (NRC Handelsblad, 09-09-2005, door Timothy Garton Ash, hoogleraar Europese
Studies aan Oxford University):
Dat woord is dus beschaving.. Waar
Timothy Garton Ash in deze bron zich concentreert op het gedrag van burgers in
de specifieke omstandigheden van de ramp, gaat hij ervan uit dat de beschaving
überhaupt een 'flinterdun' verschijnsel is. Dat lijkt een te sterke
generalisatie, zoals de verbazing van Japanners over het verschijnsel van
plundering in de volgende bron laat zien
. Het
is dus niet dat 'de beschaving' per definitie flinterdun is, maar dat 'de
Amerikaanse beschaving' flinterdun is, of flinterdun aan het worden is
.
Ter illustratie even een analyse van het begrip 'plunderen'. Plunderaars maken gebruik van de gelegenheid om
goederen te pakken die niet van hen zijn, en dat is een moreel verwerpelijke
daad, omdat die goederen
het werk van anderen vertegenwoordigen. Maar als dat zo erg is, is het
vervreemden van alle werk van anderen een vorm van plundering: als je iemand ter
waarde van 100 dollar voor je laat werken, je geeft hem 10 dollar, en je steekt
90 dollar in eigen zak, is dat volgens de meeste definities net zo goed
plundering als voor 90 dollar goederen halen uit een verlaten winkel. Beide is
gebruik maken van een gelegenheid, het eerste van een overschot aan
arbeidskracht en een gebrek aan organisatie binnen die arbeidskracht, en het
tweede van een gebrek aan organisatiemogelijkheden door de winkelier. Het
verschil is dat het eerste
endemisch is in de Amerikaanse cultuur, en het tweede wordt veroordeeld als
misdaad. In feite zijn het beide vormen van een gebrek aan beschaving. Vanuit dit
licht gezien is wat er in New Orleans is gebeurd niet meer dan een teken van
gebrek aan beschaving dat de Angelsaksische cultuur kenmerkt, en is veroordeling
van die plunderingen door Amerikanen zelf een vorm van hypocrisie
.
De lessen die hieruit getrokken kunnen worden zijn redelijk simpel af te leiden:
doe het niet zoals de Amerikanen het doen. Zorg voor een krachtige overheid, die
de maatschappij kan verdedigen tegen dreigingen van de kracht van de fysieke
natuur, zowel als tegen de dreigingen van de zwakte van de menselijke natuur.
Naar Rijnlandse overheid
, Anglicistisme
home
, Rijnlands beleid
, Rijnlandmodel
overzicht
, of site
home
.
|