Cultuur, multiculturalisme, en identiteit |
9 nov.2008 |
De Nederlandse identiteit is iets dat vanzelfsprekend en weinig besproken
was. Tot de komst van allochtone immigranten. Want die waren anders - ze
hadden een andere nationale én culturele identiteit. Ook waren ze armer dan
Nederlanders (want daarom kwamen ze hierheen), en dus waren ze volgens een
groot deel van de intellectuele en culturele elite ook zielig en moesten ze
ondersteund en ontzien worden.
Van de verschillen met autochtonen was de eigen culturele identiteit een van
de weinige dingen die je met enige "goede" wil kon aanwijzen als anders maar
niet meteen negatief, dus werd die andere culturele identiteit een positief
iets. En aangezien de Nederlandse identiteit anders was dan die allochtone
identiteit, moest de Nederlandse identiteit maar een stapje terug doen om die
allochtone identiteit ruimte te verschaffen.
En zo begon het ontkennen van een Nederlandse identiteit. Er zijn
protestanten en katholieken, dus is er geen Nederlandse identiteit - en meer van
dat soort nepargumenten
.
Sinds het verschijnen van het WRR rapport dat deze ontkenning canoniseerde,
heeft de redactie artikelen verzameld over culturele identiteit, en inmiddels is
die stapel ruim een decimeter dik. Natuurlijk betreft het merendeel ervan de
diverse buitenlandse identiteiten - dan liggen de zaken natuurlijk anders ...
Italiaanse culturele identiteit is iets om over te schrijven en enthousiast over
te worden - de Nederlandse culturele identiteit is iets dat niet bestaat want de
verschillen zijn te groot. Dat Italië veel regionaal-diverser is dan Nederland,
is iets dat men natuurlijk geheel over het hoofd ziet. En dat die Nederlandse
identiteit er net zo goed is als de Italiaanse, de Duitse, de Franse, de
Argentijnse en noem maar op, hoef je alleen maar aan die Italianen, Duitsers,
Fransen enzovoort te vragen
.
Een van de methoden om de Nederlandse identiteit aan te vallen is via het
geschiedenisonderwijs op school. Bij onderwijskundigen en dergelijke is, als
deel van alfa-intellectuelen, het multiculturalisme dominant. Deze mensen
zijn in staat geweest een flink deel van het geschiedenisonderwijs door elkaar
te gooien, en de Nederlandse inbreng terug te brengen. Omdat het onderwijsveld
zelf grote groepen bevat geneigd tot linksig, wollesokkerig en PvdA
georiënteerde opvattingen, en dus ook tot multiculturalisme, was er weinig tot
geen weerstand hiertegen vanuit het veld
Dit is gebeurd in een tijd dat vrijwel de hele maatschappelijke top hier
achter stond, en het is ook geleidelijk gebeurd. Daarom is het tot voor kort
niet opgevallen. Dit is nu veranderd, omdat ten eerste een flink deel van de
politiek-correcte censuur is verdwenen, en ten tweede omdat er ene tegenstroom
voor het behoud van het onderwijs in het geheel is gekomen, waarvan ook het
geschiedenisonderwijs profiteert. Breekijzer is het ontstaan van de Historische
Canon. Die weer het gevolg is van het groeiende besef dat waar de diversiteit
binnen de groepen allochtonen, die door het multiculturalitische onderwijs
bediend zou moeten worden, dusdanig groot is, dat meer van de allochtone cultuur
juist uiteendrijvend werkt - het enige dat die diverse groepen gemeen hebben is
juist het Nederlandse deel van hun achtergrond - dus om de samenhang te
bevorderen, moet je juist de Nederlandse cultuur bevorderen.
Dit besef is echter nog niet doorgedrongen tot het meer fanatieke deel van de
multiculturalisten. En zo kunnen we ze nu herkennen waar ze tot voor kort hun
vernietigende werk vanuit het duister konden verrichten, zoals de volgende bron
laat zien (de Volkskrant, 08-11-2008, column door Hans Wansink):
Hier niet het geonoemde maar een ander artikel van Zeeman dat de redactie
vond in een zoektocht destijds naar de auteurs van het WRR-Identiteitsrapport (de
Volkskrant, 27-09-2007, column door Michaël Zeeman):
Hier staat het dus letterlijk: 'de aanwezigheid van zo veel Marokkanen en
Turken in Nederland ons verplicht het onderwijsprogramma voor geschiedenis te
herzien. Wij moeten het voortaan niet alleen over Willem de Zwijger hebben, maar
ook over Suleyman de Geweldige.' Oftewel: de aanwezigheid van allochtonen
verplicht ons tot het aanpassen van onze Nederlandse onderwijs om de allochtonen
culturele beleving te integreren in de Nederlandse. En dat op voorhand, want die
allochtone kinderen hebben op het moment dat ze het onderwijs binnenkomen nog
geen geschiedenis gehad - weten zij veel van Suleyman de Geweldige ... (tussen
twee haakjes: en mochten ze het wel weten, hoeven wij ze het niet meer te
leren). En als je eenmaal zo ver bent, waarom dan ook niet de rest: religie,
eerwraak de hele bliksemse bende - het enige dat telt is dat zij anders zijn, en
daar moeten wij voor wijken.
Het volkomen ondoordachte hieraan is dat niet alleen dat als
de Turkse en/of Marokkaanse klasgenoten geen boodschap hebben aan Willem
de Zwijger, de autochtone klasgenoten die niet hebben aan Suleyman de Grote. En
daar bovenop komt dan nog de Surinaamse en Kaap-Verdische kinderen, die geen
boodschap hebben aan beide.
Kortom: het idee van Maria Grever is volkomen geschift. Maar
niet alleen dat. Want laten we haar ideeën eens tot uitvoering laten komen. Niet
in Nederland, want daarvoor zouden we te lang moeten wachten. Nee, we nemen
Italië, dat het al van origine het multiculturalisme heeft ingevoerd, zoals
Michael Zeeman in zijn artikel uitvoerig heeft toegelicht. Wat betekent die
grote diversiteit voor de mentaliteit binnen de betreffende staat? Dat is op
deze website al uitgebreid toegelicht in Westerse organisatie
, en de bijbehorende bronnen
, en
deels afgekort hier weergegeven met betrekking tot ons Italiaanse geval - vijf
artikelen die laten zien in welke richting je staat gaat bij invoering van het
multiculturalisme:
Bij invoering van multiculturalisme gaat je staat dus richting rotzooi en
anarchie
Kortom: culturele diversiteit is een ramp voor de goed geleide staat -
alles wat slecht is aan de mens komt erin boven. Omdat de onderlinge
samenhang, het onderlinge vertrouwen, aan stukken wordt gerukt door de
diverse deelbelangen van de diverse deelculturen.
De ideetjes van
hoogleraar Maria Grever zijn dus niet alleen geschift. Het is, om in
populaire termen te blijven, van de pot gerukt. In objectievere termen, de
Italiaanse vergelijking in aanmerking nemende: het ronduit misdadig -
misdadig van het type Hugo Brandt Corstius en zijn heksenjacht op de
wetenschap
- maar dan
erger gezien de potentiële gevolgen. En de aanzetter tot deze misdaad in de
sociologie zou met stokken uit de Academia moeten worden gejaagd.
Naar Cultuur, eenheid
,
Sociologie lijst
, Sociologie overzicht
, of site home
.
|